Utama

Encephalitis

Bagaimana dan mengapa anda perlu mengembangkan pemikiran kritis

Huxley percaya bahawa kebenaran akan tenggelam dalam lautan bunyi maklumat yang tidak berguna, dan orang tidak akan dapat mengetahui sebilangan besar maklumat. Realiti moden memerlukan orang yang berjaya, tidak linear dan sepihak, tetapi fleksibel, rasional, pemikiran kritis.

Pemikiran kritis - kemampuan seseorang untuk mempersoalkan maklumat yang masuk, termasuk kepercayaan seseorang.

“Tahap kebebasan masyarakat ditentukan bukan oleh jumlah informasi yang diizinkan, tetapi oleh tingkat perkembangan masyarakat ini, kerumitannya. Orang bodoh tidak boleh bebas; bukan untuk apa-apa dia disebut "orang terhad." Dia terbatas dalam segala hal, termasuk dalam membuat keputusan peribadi. " (Dmitry Bykov)

Tetapi mari kita beralih ke lirik. Bagaimana anda dapat mengembangkan pemikiran kritis anda?

Sentiasa periksa sumber maklumat, jika boleh, rujuk sumbernya. Untuk memahami satu masalah tertentu, anda perlu mendengar pendapat dari pelbagai sudut..

Ingat bahawa otak manusia adalah alat yang berfungsi. Oleh itu, pengembangan pemikiran memerlukan latihan yang berterusan.

Ahli psikologi Scott Berkan menasihatkan belajar mengemukakan soalan: siapa, selain anda, yang berkongsi pendapat ini? Apa masalah utama dan apa yang diperlukan untuk menyelesaikannya? Apa yang perlu diubah agar pendapat anda menjadi sebaliknya?

Sebarang pendapat kami bersifat subjektif, kami sering bersikap berat sebelah terhadap beberapa maklumat. Pemikiran kritikal membolehkan anda mengembangkan cakerawala anda, melampaui diri anda sendiri. Ya, pada hakikatnya, kemampuan berfikir secara kritis adalah jalan menuju kebebasan. Fikirkan perkara yang anda tidak setuju. Tanya diri anda mengapa anda secara tidak setuju.?

Simpan buku harian. Tuliskan pertimbangan dan pemikiran anda. Tetapi amalkannya setiap hari. Dalam buku harian, anda perlu menuliskan keutamaan. Analisis matlamat dan peluang anda. Belajar menilai masa. Analisis hari anda. Tandakan kejayaan dan kesilapan yang telah dibuat. Buat rancangan untuk mengurangkan masa anda yang terbuang.

Cuba susun pemikiran anda dan kendalikan aliran ini, jika ada kekacauan di kepala anda, anda tidak akan dapat mengawalnya.

Semasa membuat keputusan, pertimbangkan semua pilihan yang mungkin dan tuliskan secara terperinci. Semua wujud dalam paradigma dua lajur: kebaikan dan keburukan. Tidak ada putih dan hitam sahaja.

Pemikiran kritikal: apa dan mengapa perlu?

10 kemahiran utama yang ingin anda kuasai

Pada tahun 2016, pertemuan biasa Forum Ekonomi Dunia di Davos berlangsung. Antara lain, pakar dan penceramah meneliti isu-isu pendidikan, pembangunan peribadi dan pekerjaan masa depan..

Menurut hasil perbincangan, penganalisis forum telah menyusun senarai kemahiran yang akan diminati pada tahun 2020:

1. Penyelesaian masalah bersepadu.

2. Pemikiran Kritis.

4. Kepimpinan.

5. Interaksi dengan orang.

6. Kecerdasan emosi.

7. Keupayaan untuk menganalisis dan membuat keputusan.

9. Berunding.

10. Kelenturan berfikir.

Kesimpulan: anda perlu bekerja kepala dan kepala.

Dan jangan tunggu tahun 2020 - kemahiran ini sangat diminati hari ini. Dan sebilangan dari mereka selalu diperlukan, sekarang mereka telah memfokus pada perkara ini.

Keupayaan untuk berfikir secara kritis

Dengan hampir semua titik lebih kurang jelas. Tetapi banyak, menurut pemerhatian saya, tidak memahami apa itu pemikiran kritis dan bagaimana ia berbeza dengan pemikiran biasa.

Kita boleh mengatakan bahawa pemikiran kritis adalah pemikiran yang lebih tinggi, berfikir daripada berfikir. Ini membolehkan anda berfikir secara bebas, tidak mengikut templat dan bukan dalam kerangka algoritma yang diterima dalam masyarakat atau dalam kumpulan kecil. Di sekolah dan universiti biasa, mereka mengajar stereotaip ketika ada titik A dan titik B, dan ada satu-satunya cara yang tepat untuk pergi. Masih ada televisyen, yang juga membentuk sikap tertentu dan, sebagai hasilnya, cara berfikir dan melihat dunia.

Pemikiran kritis membantu melihat persekitaran dan maklumat yang berasal daripadanya..

Maklumat mengelilingi kami dari semua pihak:

- anda membaca, mendengar berita,

- anda mungkin akan menerima beberapa buletin e-mel,

- anda melayari Internet di halaman laman web, blog, rangkaian sosial,

- anda berbual dengan orang lain,

dan pemikiran kritis membantu mengasingkan apa yang diperlukan dari timbunan maklumat, dan yang paling penting - ia berguna untuk anda: untuk keperluan anda dalam situasi anda.

Seseorang yang berfikir secara kritis akan selalu meragui maklumat yang keluar dan menganalisisnya. Secara kasar, dia tidak menerima apa-apa kerana iman. Dan sukar untuk menipu.

Contoh mudah: anda mengalami sakit tekak dan berjumpa doktor. Doktor memeriksa anda, mencatat sejarah perubatan, dan berdasarkan maklumat yang diterima, mengeluarkan rancangan rawatan. Antara cadangannya ialah kursus antibiotik atau ubat homeopati. Seseorang yang tidak berfikir secara kritis akan mengambil segalanya atas kepercayaan sebagai panduan untuk bertindak, dan akan membeli dan minum segalanya. Seseorang yang berfikir secara kritis akan berfikir: adakah mungkin tanpa antibiotik? kerana terdapat banyak kesan sampingan dari mereka, dan atas sebab tertentu, doktor memberikannya kepada saya tanpa ujian - patogen apa yang mereka hadapi? atau tidak berfungsi. Dan mengapa saya memerlukan ubat homeopati yang mahal apabila para saintis terkemuka di dunia telah membuktikan keberkesanan rawatan sedemikian. Wang masuk longkang?

Faedah Berfikir Kritis

Menjimatkan wang dan sumber lain bukanlah satu-satunya faedah yang diberikan oleh pemikiran kritis..

Saya ulangi - pengkritik lebih sukar ditipu, dan ini adalah kemahiran yang sangat berharga dalam kehidupan moden.

- orang yang kritikal sangat berharga untuk bekerjasama,

- mereka memilih yang terbaik dari yang dibentangkan,

- mereka bebas dari stereotaip dan dogma dan, sebagai hasilnya, mampu mengembangkan diri,

- menilai potensi mereka dengan bijak: kekuatan dan kelemahan dan bidang pertumbuhan.

Adakah mungkin belajar berfikir secara kritis?

Boleh. Sebaik-baiknya, kemahiran ini dibentuk pada zaman kanak-kanak dan remaja. Semakin tua anda, semakin sukar untuk mengubah sesuatu yang mendasar dalam diri anda, dan pemikiran adalah asas keperibadian.

Tetapi bagi yang bersemangat, tidak ada yang mustahil.

David Klooster - profesor, guru sastera Amerika di Hope College (USA) percaya bahawa pemikiran kritis dapat dikembangkan melalui membaca dan menulis. Dia adalah penyokong tugasan bertulis untuk pelajar. Menulis, menurutnya, adalah aktiviti aktif, di dalamnya seseorang (pelajar) bebas, tenggelam dalam arus, merujuk kepada pengalamannya dan dunia di sekelilingnya, menganalisis, membandingkan, membuat kesimpulan. Izinkan saya mengingatkan anda - jika bebas dari templat dan algoritma: jika guru tidak memerlukan teks "betul" dengan pemikiran "betul".

Kluster mendefinisikan pemikiran kritis melalui ciri-ciri berikut:

- kemerdekaan (jangan pandang orang lain, jalan sendiri),

- penuh maklumat (sukar difikirkan dengan kepala kosong),

- menimbulkan persoalan dan mengenal pasti masalah (melalui keperluan dan kehendak kita sendiri - kepada yang global),

- hujah yang meyakinkan (membenarkan!),

- interaksi sosial (kesempurnaan dapat dicapai hanya dengan kehadiran seseorang).

Kami menyimpulkan: jika pemikiran kritis dapat dikembangkan melalui membaca dan menulis, maka anda perlu membaca dan menulis lebih banyak lagi.

Saya percaya ini bukan mengenai fiksyen, tetapi mengenai buku praktikal yang berguna..

Dalam blog saya, saya akan membincangkan perkara tersebut, dan juga berkongsi maklumat mengenai penulisan - saya mempunyai beberapa pengalaman mengenai perkara ini.

Dalam artikel seterusnya saya akan bercakap mengenai kecerdasan emosi: apa itu dan mengapa ia diperlukan.

Sekiranya anda mempunyai kanak-kanak prasekolah dan sekolah, dan jika masa depan mereka penting bagi anda, saya sangat mengesyorkan agar mereka mengembangkan 2 kemahiran ini: pemikiran kritis dan kecerdasan emosi.

Bagaimana dan mengapa mengembangkan pemikiran kritis pada kanak-kanak

Untuk apa itu

Asas pembentukan keperibadian hanya diletakkan pada zaman kanak-kanak. Walaupun kanak-kanak biasanya membuat keputusan berdasarkan keinginan mereka sendiri, mereka berada di bawah tekanan yang tinggi. Aspek keibubapaan, sekolah, sosial dan budaya kadang-kadang memaksakan idea-idea tertentu yang mungkin bertentangan dengan keperluan dan bakat anak. Pemikiran kritikal, pertama sekali, akan membantu memahami bagaimana anak melihat jalan kehidupan masa depannya, kesedaran profesional. Mengembangkan kemampuan untuk berfikir secara objektif, akan lebih mudah baginya untuk menentukan dirinya dalam masa remaja yang sukar, dan juga untuk mengelakkan bertahun-tahun menghabiskan pembelajaran kepakaran yang tidak disukai.

Bila mula berkembang

Perkembangan pemikiran sebagai fungsi kognitif otak berlaku pada usia prasekolah yang lebih tua. Kemudian anak mula memahami corak, melihat hubungan kausal, berfikir secara logik. Pada masa inilah, berguna untuk memahami asas-asas pemikiran kritis. Ini didasarkan pada pandangan objektif mengenai perkara-perkara di sekitarnya, serta pemahaman tentang motif dalaman seseorang. Ini juga adalah masalah keselamatan - pandangan kritis akan membantu mengatasi kenaifan kebudak-budakan yang boleh mengakibatkan akibat negatif. Contohnya, untuk menyelamatkan diri daripada bercakap dengan orang yang tidak dikenali dan tidak menjadi tipu muslihat penipu.

Kanak-kanak cenderung mengulangi orang lain sejak awal kanak-kanak - ini adalah salah satu bentuk pembelajaran, ia disebut pencetakan. Sekiranya ibu bapa melakukan ini, mereka mesti melakukan perkara yang sama. Di sekolah, kanak-kanak itu berkenalan dengan tingkah laku lain, belajar pandangan lain mengenai perkara-perkara biasa. Dan di sini prinsip pengulangan juga berfungsi. Ini mungkin disebabkan oleh keinginan untuk bergabung dengan syarikat atau mendapatkan kuasa seseorang. Di sini pemikiran kritis akan memungkinkan kita untuk tidak menyerah pada "perasaan kawanan" ketika semua orang berlari di sepanjang koridor atau bertarung dengan beg bimbit pada waktu rehat.

Cara membentuk dan melatih

Adalah mungkin untuk mencapai objektiviti maksimum dalam pertimbangan, pengambilan keputusan, dan umumnya dalam tingkah laku dengan memperluas cakrawala seseorang. Semakin banyak senario tingkah laku yang diketahui oleh kanak-kanak, semakin mudah dia menavigasi dalam situasi tertentu. Sebagai tambahan kepada interaksi sosial dengan orang lain, berguna untuk berkenalan dengan buku-buku dari pelbagai genre. Kisah dongeng, sastera klasik, cerita bermaklumat - semakin banyak pembacaannya, semakin luas pandangan dunia. Selepas pengumpulan asas pengetahuan tertentu, pengetahuan ini mesti dipelajari untuk diterapkan. Permainan bermain peranan dengan senario yang berbeza mengembangkan bukan sahaja kemahiran membuat keputusan, tetapi juga pemikiran kreatif.

Saya tak percaya! Bagaimana mengembangkan pemikiran kritis

Semua orang sedar bahawa realiti semasa memerlukan jenis pemikiran baru. Tidak linear dan sepihak, tetapi fleksibel, rasional, kritis. Tanpa pemikiran seperti itu, seseorang akan tenggelam di lautan luas maklumat yang diragukan, tidak diuji dan tidak boleh dipercayai, akan membuat kesimpulan dan generalisasi yang terburu-buru dan tidak masuk akal, membuat keputusan yang salah, melihat proses dan fenomena yang berlaku di dunia secara dangkal, diputarbelitkan, stereotaip, dalam warna hitam dan putih.

Istilah "pemikiran kritis" itu sendiri muncul baru-baru ini. Ia pertama kali digunakan pada tahun 1910 oleh ahli teori pendidikan John Dewey dalam buku How We Think. Tetapi salah mengatakan bahawa pemikiran kritis itu sendiri muncul hanya pada awal abad ke-20. Sudah tentu tidak. Ia selalu berlaku. Dan bahkan seseorang yang tidak pernah mendengar istilah ini, dalam satu atau lain cara menggunakan prinsip dan teknik berfikir kritis.

Secara adil, wajar dikatakan bahawa pemikiran kritis sepanjang sejarah umat manusia menjadi hak istimewa golongan elit. Falsafah, retorik dan teologi, dialektika dan kecanggihan - semua ini adalah sejenis "hiburan" intelektual bukan untuk semua orang. Tidak semua orang diizinkan untuk berfikir secara kritis, berfikir secara bebas dan dibimbing secara eksklusif oleh logik. Kadang-kadang berbahaya untuk berfikir sama sekali - mereka dapat dengan mudah membakarnya di tiang, membakarnya sebagai penyihir atau mengurungnya di penjara sebagai penyerang yang paling jahat. Secara umum, jauh lebih mudah dan, yang paling penting, adalah lebih selamat untuk tidak menjadi "domba hitam", menjadi seperti orang lain, dibimbing oleh tabiat sosial, dogma, tradisi dan stereotaip.

Kemahiran masa depan

Adakah sesuatu berubah sejak itu? Sudah tentu! Ini disahkan oleh kajian yang dilakukan oleh World Economic Forum. Pakar Davos menentukan kemahiran mana yang akan relevan dan relevan dalam waktu terdekat, iaitu pada tahun 2020. Antaranya ialah: menyelesaikan masalah yang kompleks, pemikiran kritis, kreativiti, mengurus orang, komunikasi, kecerdasan emosi, membuat keputusan, fokus pelanggan, berunding, fleksibiliti kognitif.

Pertama sekali, penyelesaian yang komprehensif untuk masalah yang rumit, ini benar. Tetapi pada yang kedua - pemikiran kritis. Apakah sebabnya? Semuanya sederhana. Kemanusiaan menyingkirkan tugas kognitif rutin yang biasa. Sistem komputer sendiri akan mengira gaji, mensistematikkan pelanggan, menghantar surat kiriman, mengurangkan debit kredit, dan bahkan melakukan wawancara menggunakan bot dalam talian. Komputer banyak menggantikan seseorang. Tetapi sehingga dia mengetahui perkara utama - untuk berfikir secara autonomi di luar algoritma yang ditetapkan. Mungkin ini masalah masa.

Satu kajian baru-baru ini oleh The Boston Consulting Group menunjukkan bahawa antara 9% dan 50% dari semua profesion yang ada mungkin hilang pada dekad berikutnya kerana digitalisasi. 19% daripada semua pekerja boleh diganti dengan robot. Beberapa profesion yang akan diminati pada abad ke-21 masih belum wujud. Dan yang sudah tentu berubah dengan masa. Saya rasa semua orang memahami bahawa seseorang tanpa fleksibiliti dan kritikan tidak akan dapat menyesuaikan diri dengan perubahan tersebut.

Ada juga konsep "4 Cs". Perkongsian Kemahiran Abad ke-21 telah dibuat di Amerika pada tahun 2002, yang merangkumi wakil dari Jabatan Pendidikan AS, Persatuan Pendidikan Nasional NEA, organisasi pemerintah dan bukan untung lain, dan beberapa syarikat, termasuk Microsoft, Apple, Cisco, dan Dell. Masyarakat menganalisis dan mengenal pasti empat kemahiran utama yang diperlukan untuk belajar, terutamanya pada abad ke-21. Ini ternyata Berfikir Kritis (pemikiran kritis), Kreatif (kreativiti), Komunikasi (kemahiran komunikatif), Kolaborasi (kerja berpasukan). Kemahiran utama inilah yang telah disatukan di Amerika Syarikat dalam semua persekitaran pendidikan..

Cara belajar berfikir secara kritis?

Apa jenis pemikiran ini, begitu relevan, relevan dan penting?

Di sini, seseorang membaca artikel yang mengungkapkan hasil sensasi baru penyelidikan oleh saintis Britain atau artikel analitikal portal perniagaan baru, atau menonton berita di saluran persekutuan, di mana penyampai membenarkan perlunya rang undang-undang baru, atau menghadiri rundingan dan mendengarkan hujah lawannya. Jadi apa yang perlu dilakukan agar dapat berfikir secara kritis?

Langkah pertama. Mula-mula anda perlu menganalisis maklumat, menafsirkan data, jika perlu, menilai input. Ini adalah kecekapan terpenting yang berkaitan dengan kemahiran bekerja dengan maklumat. Apa itu primer dan apa yang sekunder? Apa yang penting dan apa yang sekunder? Di manakah penyebabnya, dan di mana kesannya? Bagaimana seseorang saling berkaitan dengan yang lain?

Langkah kedua. Sulit bagi orang yang berfikir secara kritis untuk berpusing di sekitar jari, kerana dia dapat dengan mudah mengesan semua kesalahan logik dan sebarang ketidakkonsistenan dalam penalaran. Gunakan algoritma soalan kritikal mudah. Adakah tajuk perbincangan jelas? Adakah penggantian topik atau pertukaran yang disengajakan? Adakah topik menyempit atau berkembang? Bolehkah semua hujah disebut benar? Adakah semua hujah diungkapkan dan dibuktikan? Adakah terdapat percanggahan? Adakah hubungan sebab-akibat yang jelas?

Langkah ketiga. Adalah satu perkara untuk mencari kesilapan logik, yang lain adalah menjelaskan dan membenarkannya kepada lawan anda. Kemahiran penaakulan dan justifikasi persuasif adalah kecekapan teras pemikiran kritis. Meyakinkan tidak boleh menjadi persembahan atau bentuk yang indah, tetapi hujah yang dibuktikan dan dinyatakan secara menyeluruh.

Langkah keempat. Akhirnya, perkara utama. Secara teori, seseorang dapat menganalisis maklumat dengan sempurna, mencari kesalahan logik dalam latihan dalam buku teks mengenai logik, membina hujah dalam format "perbahasan" buatan, tetapi tidak ada harganya jika dia tidak dapat menerjemahkan semua pengetahuan dan kemahiran ini ke dalam amalan perniagaan dan menyelesaikan masalah yang sebenarnya kes praktikal. Itulah sebabnya komponen keempat pemikiran kritis adalah penerapan hasil untuk penyelesaian masalah..

Sekiranya anda menggabungkan empat komponen utama ini, anda akan mendapat definisi berikut. Pemikiran kritis adalah cara berfikir yang membolehkan anda menganalisis maklumat yang masuk dan menimbulkan keraguan, membuat kesimpulan yang munasabah, membuat penilaian sendiri mengenai apa yang berlaku, dan juga membuat keputusan dalam menghadapi ketidakpastian.

Pemikiran kritis boleh dan harus dikembangkan. Ini adalah kemahiran yang memerlukan kerja berterusan. Pemikiran kritis bukan mengenai kritikan. Ini mengenai cara menavigasi dalam aliran maklumat yang besar, tentang bagaimana mempersoalkan maklumat yang masuk. Perlu ragu dan bertanya, berbeza dan banyak. Semakin kompleks idea, pernyataan atau pemikiran, semakin banyak persoalan yang mesti ada. Penting untuk memeriksa semula maklumat dan jangan takut mencari sumber utama, untuk membandingkan beberapa sumber. Tidak percaya apa-apa. Dan artikel ini termasuk.

Pemikiran kritis - apa itu, mengapa dan bagaimana berkembang

Pengarang: Eremchuk Lyudmila Gennadevna, doktor - pakar neurologi.
Penyelidik, PhD.

Untuk membuat keputusan yang tepat, perlu mengembangkan kemahiran seperti pemikiran kritis. Ini menunjukkan tahap fungsi otak yang lebih tinggi daripada dengan cara berfikir yang biasa..

Kemampuan berfikir sangat penting untuk pengembangan keperibadian, tetapi mereka tidak dilahirkan dengannya. Tanpa itu, seseorang akan terus dipimpin dalam pembentukan pandangan dunia. Akan menjadi mangsa teknologi agama, politik dan pemasaran yang mudah.

Kemahiran berfikir seperti itu tidak dapat dikaitkan hanya dengan kemampuan berfikir secara logik. Logik hanyalah alat yang diperlukan yang membolehkan anda mencari corak, menghitung perjalanan peristiwa, dengan mahir dan bijak membenarkan pemikiran.

Pemikiran Kritikal dalam Psikologi

Diane F. Halpern, seorang saintis dari Amerika Syarikat, mendefinisikannya sebagai jenis berdasarkan kemahiran kognitif dan kebiasaan berfikir secara strategik dan logik. Dia menarik perhatian khusus pada fakta bahawa ini bukan kemahiran bawaan, dan cukup setuju untuk dikembangkan.

Lebih-lebih lagi, ia perlu dikembangkan. Lagipun, seseorang yang dapat berfikir secara kritis dapat:

  • berjaga-jaga,
  • menumpukan perhatian pada yang utama,
  • tangkap titik perubahan dan titik utama,
  • menganalisis situasi dengan betul,
  • cekap membuktikan pendapat anda,
  • mentafsir dengan betul.

Profesor, pengarang buku mengenai pemikiran kritis, David Cluster, membahagikannya kepada 5 jenis:

  • bebas,
  • beralasan,
  • umum,
  • sosial,
  • dianggarkan.

Kaedah pembangunan

Latihan yang berkesan untuk pengembangan pemikiran kritis adalah simulator dalam talian yang membolehkan anda membina dan menggabungkan kemahiran baru.

Cara Melatih Pemikiran Kritikal Dalam Talian

Pelajaran kursus ini dapat mengembangkan kemahiran berikut:

  • ekspresi pemikiran yang cekap,
  • pembuatan keputusan yang berkesan,
  • kemampuan berfikir,
  • keupayaan untuk menganalisis.

Kemahiran ini akan diminati sekiranya timbul tugas praktikal yang tidak standard. Apabila masalah timbul dalam aktiviti profesional yang tidak dapat diselesaikan dengan bantuan pengetahuan dan kemahiran yang ada, kemampuan untuk berfikir secara tidak sepele dapat membantu.

Faedah Kursus

Kesalahan adalah pelik bagi manusia. Dan lebih tepat lagi, ke otak. Kesalahan ini dapat difahami dengan baik bukan hanya oleh penyelidik aktiviti mental, tetapi juga oleh mereka yang ingin menjual idea atau produk mereka. Penyokong dan pengiklan berpengalaman dalam kelemahan pemikiran manusia. Baca lebih lanjut mengenai helah ini dalam artikel Neuroeconomics adalah sains yang membaca pemikiran dan keputusan kita.

Fikiran kritis tidak akan membiarkan anda memanipulasi hidup anda, akan menjauhkan anda dari membuang wang, sumber dan masa. Luangkan latihan dalam talian hanya selama 15 minit sehari, kembangkan kemampuan otak anda dan capai kejayaan dalam kerjaya, belajar, dan kehidupan. Lebih banyak mengenai Wikium.

Tabiat sederhana dan sihat untuk setiap hari

Tersedia pada usia berapa pun dan tidak memerlukan peralatan khas:

  • Tetapkan keutamaan. Analisis matlamat dan peluang anda. Maka hasilnya tidak akan lama datang dan pada tahap pembangunan seterusnya matlamat dan objektif baru akan muncul.
  • Anggarkan masa. Fikirkan di mana anda menghabiskan masa lapang dan berapa banyak pembaziran sumber yang diperlukan. Terutama jika anda melepak di rangkaian sosial, menonton semua yang ada di TV atau menikmati permainan komputer.
  • Analisis hari anda. Tandakan kejayaan dan kesilapan yang telah dibuat. Buat rancangan untuk mengurangkan masa anda yang terbuang.

Trik mudah ini, jika anda mengubahnya menjadi kebiasaan dan melakukan secara berkala, akan membantu untuk menyedari kenyataan di sekitarnya. Otak malas, lebih senang dia bertindak mengikut kebiasaan dan corak. Mainkan, kembangkan kebiasaan memikirkan perkara berguna dan luangkan masa dengan rasional.

Bagaimana pemikiran kritis terbentuk

Untuk membentuk pemikiran kritis, perlu mempersoalkan semua perkara yang cuba diberlakukan oleh para penghasut, penyebar dan pakar iklan. Selalunya mereka mengaut keuntungan sendiri dan kata-kata mereka jauh dari benar.

Untuk membuat rancangan tindakan yang tepat, psikologi pemikiran kritis mengesyorkan bermula dengan introspeksi. Untuk mencapai tujuan ini, perlu menilai kemampuan dan potensi mereka dengan secukupnya. Dan lakukan peningkatan diri, dapatkan pengetahuan baru dari Internet dan buku baru, memantau kesihatan anda dan mengembangkan kemahiran baru.

Selalunya, tingkah laku manusia ditentukan oleh tradisi dan peraturan yang tidak diucapkan. Setelah berada di persekitaran yang tidak dikenali, cubalah mempelajarinya secepat mungkin. Kembangkan pemerhatian dan kumpulkan maklumat dari sumber yang boleh diakses supaya tindakan selamat dan tindakan berkesan.

Perhatikan bentuk komunikasi bukan lisan. Menganalisis ekspresi wajah, gerak tubuh, pose, membandingkan apa yang orang katakan dengan fakta yang diketahui, dan hanya selepas itu mula menganalisis maklumat. Jangan membuat kesimpulan tergesa-gesa dan mengelakkan tergesa-gesa semasa membuat keputusan. Lebih bergantung pada pendapat anda, jangan menjadi mangsa teknologi fesyen dan politik.

Cara belajar sendiri

Semasa menggunakan pemikiran kritis, terdapat tiga tahap:

  • Panggil. Pengetahuan dan pengalaman terkumpul dibuat relevan. Ini membentuk pola pikir dan memotivasi untuk pekerjaan lebih lanjut, membangkitkan minat untuk mendapatkan maklumat baru. Matlamat utama untuk mencabar pengetahuan yang ada adalah pembentukan tujuan dan objektif anda sendiri.
  • Analisis maklumat. Ia terbahagi kepada dua peringkat. Pertama, pengetahuan baru dianalisis, dan untuk mengekalkan minat mempelajari hal ini dilakukan, beralih dari pengetahuan lama ke pengetahuan baru. Berdasarkan sintesis maklumat lama dan baru, tujuan dan objektif yang dibentuk diperbetulkan dengan menggunakan pemikiran kritis.
  • Refleksi Pengetahuan baru berkorelasi dengan perubahan yang lama, perlu dan penambahan dibuat. Aktiviti penyelidikan merangsang kreativiti; maklumat baru ditafsirkan. Hasilnya, tujuan dan objektif baru ditetapkan..

Teknologi ini, dalam konteks psikologi, mengajar anda untuk bekerja dengan maklumat tanpa pertolongan, menyumbang kepada pendidikan diri secara umum dan pembentukan pemikiran bebas.

Cara berfikir


Hanya ada dua daripadanya. Berfikir boleh menjadi kritikal atau tidak. Terdapat dua langkah untuk mengembangkan penampilan pertama juga:

  • akui bahawa cara berfikir anda sendiri tidak sempurna
  • mengembangkan pemikiran yang betul secara berkala

Berikut adalah strategi untuk mengembangkan pemikiran kritis sebanyak 5:

  1. Jangan buang masa untuk membuang perkara yang tidak bermakna
  2. Tugaskan satu tugas untuk satu hari
  3. Buat standard pemikiran dan berpegang teguh pada mereka. Mereka bermaksud ketepatan, logik, kepentingan, kesesuaian.
  4. Simpan buku harian dengan penerangan situasi, analisis dan penilaian mereka
  5. Tukar watak anda. Membangunkan kemahuan, disiplin dan ketekunan. Belajarlah untuk mengkritik pendapat anda.

Salah satu jenis pemikiran tidak kritis adalah kreatif. Pemikiran kreatif dan kritis saling mengganggu. Seseorang membuka kaedah baru untuk menyelesaikan masalah. Dan satu lagi menguji kesesuaian penyelesaian ini untuk mencapai matlamatnya. Artinya, kreativiti menghasilkan idea baru, dan pemikiran kritis mengungkapkan kekurangan mereka.

Perkembangan kemahiran berfikir kritis pada orang dewasa

Anda boleh belajar berfikir kritis pada usia berapa pun. Yang paling sukar adalah analisis diri dan kritikan terhadap diri sendiri. Keupayaan untuk melihat diri anda secara tidak adil dari luar adalah salah satu kemahiran utama yang diperoleh dalam proses pembelajaran. Dalam praktiknya, ini adalah titik permulaan dari mana pergerakan bermula.

Untuk mengajar pemikiran kritis, alat berikut digunakan semasa latihan:

  • teks dan bekerjasama dengannya
  • video, analisis filem
  • gambar, gambar rajah, jadual
  • maklumat dari internet

Anda harus berfikir dan membuat keputusan sendiri. Tidak semua orang dewasa dapat melakukan ini. Lebih mudah bergantung pada pendapat pelbagai pihak berkuasa. Oleh itu, anda harus belajar dengan perlahan, selangkah demi selangkah:

  • Jadilah realis terlebih dahulu. Jangan mempercayai pendapat orang lain, bahkan yang berwibawa, periksa sumber maklumat. Fahami kebolehan dan kemahiran anda dengan ketagihan..
  • Tetap terbuka, jangan tutup mulut. Orang yang berfikir tidak akan membiarkan emosi menang.
  • Kumpulkan dan analisis maklumat secara metodis dan konsisten.
  • Soalan apa yang orang lain katakan.
  • Jangan tergesa-gesa. Jaga semuanya dan jangan lompat dari satu tugas ke tugas yang lain.
  • Jangan biarkan diri anda dimanipulasi. Sekiranya keputusan dibuat di bawah tekanan, maka itu bukan lagi hak anda, tidak kira betapa kritikalnya anda..
  • Emosi harus dikawal. Untuk mengambil tindakan, dipandu oleh akal, bukan perasaan.
  • Sentiasa berusaha untuk masa depan, jangan berhenti di situ.
  • Mencabar kebolehan, berhasrat lebih tinggi.

Sekiranya sesuatu tidak berjaya, jangan putus asa, terimalah dengan humor. Cuba untuk menjaga emosi anda positif. Jadi penilaian akan tetap objektif, dan fikirannya jernih.

Pemikiran kritikal untuk belajar dan pertumbuhan kerjaya

Jenis ini boleh dianggap sebagai teknologi untuk memperoleh pengetahuan yang diperlukan dan pembentukan kecekapan profesional. Ini adalah salah satu kemahiran utama masa depan. Untuk berjaya di tempat kerja, gunakan teknik berikut:

  • belajar memahami maklumat secara lisan dan bukan lisan,
  • mengkaji aspek positif dan negatif orang dan situasi,
  • serba boleh, jangan lewatkan perhatian,
  • jangan dikategorikan,
  • keraguan dan periksa,
  • menilai bukan orang, tetapi tindakan.

Gunakan teknologi ini sebagai kaedah membentuk sikap yang betul terhadap orang lain.

Latihan untuk Mengembangkan Pemikiran Kritis

Untuk mengembangkan kemahiran berfikir kritis, anda boleh menggunakan latihan sederhana yang dikembangkan oleh ahli psikologi.

"Pokok Ramalan"

Latihan akan membantu anda belajar untuk meramalkan bagaimana keadaan akan berkembang, iaitu untuk mengembangkan kemahiran ekstrapolasi.

Latihan dilakukan seperti berikut:

  • di bahagian tengah helaian anda perlu menuliskan soalan mengenai situasi penting atau tugas kerja;
  • untuk merumuskan bagaimana peristiwa akan berkembang dan menuliskan hasil yang diharapkan dalam kotak yang diletakkan di sekitar "situasi masalah";
  • menganalisis setiap hasil, menilai kebarangkaliannya.

Latihan membolehkan anda menganalisis keadaan dengan teliti dan menyusun maklumat yang ada..

"Kad memori"

Untuk mempelajari cara memilih data yang diperlukan untuk menyelesaikan masalah, anda mesti dapat menangkap idea yang muncul dengan cepat. Cara termudah untuk melakukannya adalah dengan menggunakan kaedah bersekutu dan membina "kad memori".

Peta adalah gambarajah di tengahnya yang merupakan maklumat penting mengenai keadaan. Pilihan yang timbul dari refleksi atau perbincangan ditulis di sekitar unit pusat. Terlalu keren untuk menerapkan latihan dalam proses percambahan otak, yakni perbincangan bersama.

"Kluster"

Prinsip utama latihan adalah menyusun maklumat menggunakan pengelompokan..

Maklumat utama diletakkan di tengah helaian. Beberapa pilihan untuk pengembangan keadaan dibina dari blok pusat. Dalam kes ini, kedua-duanya kemungkinan besar dan kemungkinan yang kecil kemungkinannya diambil kira. Untuk setiap pilihan, "kelompok" dibuat dengan beberapa penyelesaian dan akibatnya..

"Bakul dengan idea"

Latihan membantu mengatur perbincangan kumpulan.

Pertama, subjek perbualan disuarakan. Selepas itu, setiap peserta harus menuliskan di helaian semua yang dia tahu mengenai masalah tersebut, serta hubungannya dan kemungkinan penyelesaian untuk masalah tersebut..

Semua maklumat kemudian digunakan sebagai "bank data". Penting untuk tidak mengkritik idea orang lain dan tidak mengevaluasinya, tetapi menerima sebagai cara yang mungkin untuk menyelesaikan masalah atau keluar dari situasi masalah.

"Pernyataan yang benar dan salah"

Latihan memberi peluang untuk belajar menilai maklumat dari segi kepalsuan atau kebenarannya. Ia dilakukan seperti berikut:

  • situasi bermasalah dirumuskan yang perlu dibincangkan;
  • Pertimbangan mengenai situasi terbahagi kepada dua kumpulan: betul dan salah pada pendapat setiap peserta dalam perbualan. Sekiranya latihan dilakukan secara bersendirian, orang itu sendiri mengedarkan pernyataannya kepada dua kategori;
  • keadaan dibincangkan atau difikirkan semula berdasarkan maklumat yang ada;
  • setelah analisis yang mendalam, seseorang mesti kembali kepada penilaian awal (betul dan salah) dan menilai mana yang benar-benar benar dan mana yang salah. Selepas analisis, data dapat berpindah dari satu kategori ke kategori yang lain.

"Kerangka ikan"

Latihan membantu anda memperoleh kemahiran dalam menilai hubungan sebab dan akibat. Mengajar anda untuk menilai faktor apa yang mempengaruhi keadaan..

Pertama, lukiskan rajah yang menyerupai kerangka ikan. Kepala adalah situasi masalah atau masalah yang perlu diselesaikan. Tulang atas kerangka, terletak di atas "tulang belakang" - sebab-sebab yang menyebabkan keadaan. "Tulang rusuk" yang lebih rendah adalah data yang menunjukkan kesesuaian masalah yang dinyatakan. Di "ekor" tercatat kesimpulan atau keputusan yang dibuat.

Kejujuran

Sinkwine adalah puisi lima baris yang tidak berdasarkan sajak, tetapi pada pembentukan hubungan semantik antara konsep. Bentuk puitis muncul di Amerika berdasarkan haiku dan tangki tradisional Jepun.

Prinsip asas untuk membuat syncwine adalah seperti berikut:

  • baris pertama harus menjadi topik, lebih baik daripada satu perkataan;
  • baris kedua mengandungi keterangan dua perkataan mengenai keadaan;
  • baris ketiga adalah tindakan yang dijelaskan dalam tiga perkataan;
  • baris keempat - sikap terhadap situasi masalah pengarang syncwane;
  • frasa kelima adalah sinonim untuk baris pertama.

Untuk menulis jujukan, anda perlu menganalisis maklumat dengan teliti dan membuang semua perkara sekunder untuk menangkap inti dari situasi atau idea. Anda boleh melanggar peraturan untuk membuat puisi, tetapi penting untuk mengekalkan prinsip asasnya.

Berkat latihan biasa dengan bantuan syncwine, anda dapat belajar merangkum intipati sebarang masalah dan mengatur maklumat yang besar.

Enam Topi Berfikir

Latihan itu dikembangkan oleh ahli psikologi De Bono. Seseorang dijemput untuk memikirkan masalahnya, secara bergantian mencuba beberapa "topi":

  • putih - penilaian pada tahap fakta yang tidak membenarkan emosi;
  • kuning - masalah itu dilihat dari sudut positif;
  • hitam - mencari pihak yang bermasalah dengan mempertimbangkan sebab mengapa mereka muncul;
  • merah - emosi berkaitan dengan masalah, perasaan yang timbul ketika mempertimbangkan pelbagai cara untuk mengubah keadaan;
  • hijau - pertimbangan kreatif mengenai masalah, merenungkan apakah pilihan untuk menyelesaikan masalah tersebut. Dalam "topi hijau" jangan menahan kemampuan kreatif anda. Anda boleh menawarkan kaedah rasional dan tidak biasa yang akan mencapai hasil yang diinginkan;
  • biru adalah topi generalisasi. Pada peringkat terakhir, anda perlu meringkaskan pemikiran anda dan meringkaskan semua maklumat yang ada..

Latihan ini dapat digunakan semasa perbincangan kumpulan, di mana setiap peserta diundang untuk secara mental "mengenakan" topi warna tertentu. Aplikasi kaedah individu juga mungkin dilakukan, apabila diperlukan untuk memikirkan apa-apa soalan, menggunakan semua sumber pemikiran seseorang.

Bagaimana mengembangkan pemikiran kritis pada remaja

Semakin cepat anda mula mempersoalkan semuanya, prospek yang lebih cemerlang akan terbuka. Keupayaan untuk berfikir dengan betul akan membantu mengelakkan kesilapan di jalan kehidupan. Pertama, cuba petua berikut:

  • Tidak meneka. Belajar semua yang baru. Jadikannya tabiat yang baik.
  • Kaji soalan terlebih dahulu, dan kemudian menilai maklumat. Kemahiran ini akan mengajar anda untuk membezakan kebenaran dari kebohongan..
  • Semua soalan.
  • Rancangan melangkah lebih jauh daripada rakan sebaya.
  • Menilai prasangka dan pendapat penilaian secara kritis.
  • Sentiasa memikirkan akibatnya..
  • Belajar untuk memahami bagaimana minda berfungsi..

Pilihan buku berguna

Sekiranya artikel itu bermanfaat, nilaikan 5 bintang di bawah..

Pemikiran kritikal: mengapa begitu penting dalam dunia moden?

Hari ini, banyak catatan pekerjaan mengiklankan majikan sebagai syarat penting bagi pencari kerja. Konsep ini selalu didengar di media, penuh dengan Internet, ia dibicarakan dalam bidang pendidikan. Mengapa tiba-tiba menjadi begitu relevan dan diminati? Dan apa yang merangkumi konsep ini?

Apa ini

Psikologi memberikan definisi ensiklopedik berikut: pemikiran kritis adalah kemampuan seseorang untuk menganalisis perkara dan peristiwa secara komprehensif, menafsirkannya dan menilai secara munasabah dengan pembentukan kesimpulan berikutnya yang membolehkan mereka diterapkan pada pelbagai situasi masalah. Terdapat percubaan lain untuk menjelaskan istilah ini:

  • penilaian penyataan yang betul;
  • berfikir tentang berfikir;
  • refleksi, yang pada akhirnya dapat memutuskan apa yang harus dipercayai dan apa yang harus dilakukan dengan semua ini;
  • kompleks proses intelektual - analisis, konseptualisasi, sintesis, aplikasi dan penilaian, dengan mengambil kira pemerhatian, pengalaman, pemikiran atau komunikasi seseorang sendiri;
  • rangkaian kesimpulan logik yang membolehkan anda membuat keputusan yang tepat mengenai sama ada menolak keputusan, menyetujuinya atau menangguhkan pertimbangannya buat masa ini;
  • kemampuan seseorang untuk meragui setiap maklumat yang masuk dan dalam hal ini untuk menganalisisnya dari semua pihak untuk membentuk kepercayaannya sendiri.

Dengan kata mudah - ini adalah kemampuan untuk membuat pertimbangan dan membuat kesimpulan anda sendiri. Dan ini berlaku untuk semua perkara: ekonomi, politik, arahan bos di tempat kerja, sistem mengajar anak di sekolah, teknik memasak, dll. Maksudnya, ini adalah pendapat peribadi bukan hanya mengenai masalah global manusia dan masalah yang dibincangkan secara aktif di media. Ini adalah pandangan anda sendiri mengenai semua perkara yang berlaku, termasuk juga masalah seharian terkecil.

Mengapa semua orang tiba-tiba mula bercakap mengenai perlunya mempunyai pemikiran seperti ini? Ini sebahagian besarnya disebabkan oleh perkembangan teknologi maklumat. Sebelum ini, hanya ada Saluran Satu dan NTV dari media, dan dari media cetak Komsomolskaya Pravda dan Hujah dan Fakta. Hari ini, terdapat sebilangan besar sumber maklumat di televisyen dan di Internet. Seseorang moden harus dapat menavigasi di dalamnya: mempercayai, tetapi mengesahkan, mengasingkan yang penting dan membuang yang kedua. Yaitu, kebolehan ini dikurniakan pandangan kritis terhadap dunia oleh pemiliknya. Orang seperti itu dengan cepat dan tanpa tekanan menghadapi situasi yang paling sukar dalam keluarga, di tempat kerja - di mana sahaja. Untuk ini, majikan menghargai mereka..

Tanda-tanda

Kemahiran dan kebolehan apa yang menunjukkan adanya pemikiran kritis:

  • pemerhatian, perincian;
  • kebolehan mentafsir, menganalisis, mensintesis, membandingkan, membuat generalisasi, membuat kesimpulan, menilai;
  • logik;
  • pengetahuan meta, kecerdasan tinggi, pandangan luas;
  • ketepatan, kejelasan dan kedalaman pemikiran dan pertimbangan;
  • imaginasi kreatif, kreativiti, nilai sikap, emosi;
  • renungan;
  • ketersampaian;
  • kemerdekaan;
  • mobiliti;
  • bertolak ansur.

Apa yang mampu dilakukan oleh seseorang yang mempunyai pemikiran kritis:

  • menjalin hubungan kausal;
  • menentukan kepentingan maklumat, menapis butiran kecil;
  • mengenali dan menghormati pendapat lain;
  • untuk menilai;
  • untuk berbalah;
  • bertanggungjawab atas pilihan anda;
  • mengenal pasti ketidakkonsistenan dan kesilapan, secara terbuka tetapi secara halus menunjukkannya;
  • menyelesaikan masalah secara konsisten dan sistematik.

Tidak menghairankan bahawa majikan moden cenderung mendapatkan pekerja seperti itu. Lagipun, mereka tahu bagaimana bekerja dengan maklumat, menjana idea dengan cepat dan dapat menyelesaikan situasi yang paling bermasalah. Walau bagaimanapun, seseorang harus ingat bahawa mereka dapat menilai secara objektif objektif tindakan pihak atasan (dari segi undang-undang, profesionalisme, kemanusiaan). Oleh itu, tidak semestinya mudah dengan mereka, anda harus terus membuka mata dan sesuai dengan catatan anda.

Dalam psikologi, hanya satu klasifikasi yang dicadangkan..

Pemikiran kritis yang lemah

Milik seorang pseudo-intelektual yang berkelayakan, yang mempunyai motivasi mementingkan diri sendiri, bekerja secara eksklusif dengan kebaikannya sendiri dan tidak memikirkan akibat etika dari tindakannya. Mengejar matlamat mementingkan diri sendiri.

Pemikiran kritis yang kuat

Milik seseorang yang berusaha memahami logik apa yang berlaku dengan niat baik, untuk tujuan kajian objektif. Tidak ada bias egosentrik. Arahan untuk Mengatasi Halangan Kepada Kebenaran.

Bagaimana klasifikasi ini berfungsi dalam kehidupan sebenar? Bayangkan syarikat induk besar. Ketua jabatan analisis kewangan, yang mempunyai pemikiran kritis yang lemah, mendapati aliran wang yang dihasilkan secara tidak rasmi melepasi jabatan perakaunan. Dia segera menganalisis keadaan, menghitung semua pergerakan, mencari jalan untuk memindahkan wang ini ke akaun peribadinya, tanpa memikirkan kerugian syarikat dan pihak yang terlibat..

Sekiranya di tempatnya ada seseorang yang mempunyai pemikiran kritis yang kuat, dia akan menganalisis keadaan sedemikian rupa untuk menghalalkan aliran kewangan yang dikesan dan memungkinkan dia mengembangkan pegangan.

Diagnostik

Ujian kecil untuk berfikir kritis akan membantu anda mengetahui bagaimana perkembangan anda. Jawab soalan dan hitung jumlah mata yang diperoleh.

  • 36-48 - tahap pembangunan yang tinggi;
  • 24-35 - tahap perkembangan yang normal, anda perlu melatih lebih banyak, ini bukan hadnya;
  • 10-23 - tahap pembangunan yang rendah, keperluan mendesak untuk mengambil langkah;
  • 0-9 - kekurangan pemikiran kritis.

Sekiranya mengikut keputusan ujian anda berada dalam kumpulan terakhir, jangan putus asa. Kemungkinan besar, ini hanyalah peninggalan sistem pendidikan di mana anda harus belajar. Semuanya mungkin untuk diperbaiki. Kini terdapat banyak kursus dalam talian dan sekolah dalam talian yang menawarkan kelas yang bertujuan mengembangkan pemikiran kritis..

Kaedah dan teknik

Terdapat kaedah yang berbeza untuk mengajar pemikiran kritis dan kaedah untuk pengembangannya. Mereka digunakan secara aktif oleh guru di sekolah, guru di universiti, jurulatih di latihan, psikologi di sekolah dalam talian.

Percambahan fikiran

Selalunya digunakan oleh guru dalam pelajaran, tetapi dapat digunakan secara aktif dalam kehidupan seharian. Ini melibatkan keseluruhan aliran pertanyaan, jawapan yang tidak jelas. Adakah anda fikir dia melakukan perkara yang betul? Apa yang akan anda lakukan di tempatnya? Mengapa dia mempunyai nasib seperti itu? Adakah senario lain mungkin? Dengan cara ini, bukan sahaja watak karya sastera dapat dianalisis, tetapi juga keperibadian sejarah, selebriti moden, dan bahkan tingkah laku jiran semasa mendarat.

Perbandingan

Mula-mula anda perlu belajar bagaimana membandingkan perkara asas. Sebagai contoh, beli epal dari pelbagai jenis dan lakukan kajian mini, cari seberapa banyak alasan untuk perbandingan mereka: ukuran, rasa, kos, kelembutan, kesegaran, ketebalan kulit, dan lain-lain. Secara beransur-ansur, tugas perlu menjadi rumit. Mengatasi sesuatu yang sudah lebih rumit. Contohnya, 2 filem pengarah yang sama, tetapi dibuat pada peringkat kerjanya yang berbeza. Dan yang paling penting - jangan lupa membuat kesimpulan yang sesuai.

Metakognisi

Ini adalah kemampuan untuk melihat diri dari sisi. Dan bukan hanya secara luaran, tetapi pertama sekali - kemampuan untuk menganalisis tindakan dan pemikiran mereka. Sebaik-baiknya - untuk mengawalnya sepenuhnya, memberikan pernyataan tentang setiap perkataan yang diucapkan dan tindakan yang sempurna. Emosi mesti tunduk pada hujah akal.

Potongan

Keupayaan untuk membuat kesimpulan peribadi dari umum, mewujudkan rantai logik. Contoh paling mudah: semua logam adalah plastik (biasa) → bismut - logam → bermaksud bismut juga plastik (peribadi).

Aruhan

Proses pemotongan terbalik. Walau bagaimanapun, jika hasil akhir pemotongan hampir selalu 100% betul, jika keadaan umum betul, maka kesimpulan yang dibuat semasa induksi mungkin tidak dapat dipercayai sepenuhnya. Contohnya: tiga walikota terakhir di bandar kami adalah pengambil suap (persendirian) → ini bermaksud semua walikota adalah pengambil rasuah (pernyataan kontroversi).

Analisis

Operasi mental yang membolehkan anda membongkar sebarang peristiwa atau objek menjadi bahagian yang hanya boleh dijadikan asas perbandingan. Terdapat pemberontakan - kami menguraikannya menjadi sebab, proses dan penyelidikan. Seseorang jatuh sakit - kami mengkaji faktor-faktor yang memprovokasi, gambaran klinikal khas, kaedah diagnostik, kaedah rawatan, dan kemungkinan komplikasi. Kami membeli komputer riba - kami mengkaji pelbagai jenis, spesifikasi teknikal, fungsi tambahan, penampilan, tempat penjualan model yang anda sukai. Sebaik-baiknya, anda perlu menganalisis secara menyeluruh segala yang berlaku dalam kehidupan. Ini membantu mengelakkan banyak situasi yang tidak menyenangkan..

Sintesis

Operasi pemikiran yang bertentangan dengan analisis. Keupayaan untuk menyusun bahagian yang berbeza menjadi satu keseluruhan. Sebagai contoh, untuk menganalisis pelbagai berita ekonomi dan membuat kesimpulan mengenai krisis yang akan datang, walaupun tidak ada yang berbicara secara terbuka mengenai hal itu di media.

Sistematik

Sebarang pertimbangan dijalankan melalui 5 peringkat wajib yang membentuk kaedah sistematik: persiapan (neurosains harian) → masalah (mengumpulkan maklumat mengenainya) → alternatif (analisis keadaan, mencari jalan yang mungkin) → memilih penyelesaian akhir → penilaiannya.

Sekiranya anda menguasai teknik asas pemikiran kritis (analisis, sintesis, perbandingan), malah situasi yang paling bermasalah akan diselesaikan secara harfiah dalam dua cara!

Ahli psikologi membezakan 3 fasa pembelajaran pemikiran kritis:

Biasanya, fasa ini digunakan oleh guru dan pendidik..

Kaedah pembangunan

Oleh kerana kemampuan untuk berfikir secara kritis pada masa kini adalah syarat yang perlu untuk wujud dalam bidang maklumat dan membina kerjaya, ia harus sentiasa dilatih. Terbukti secara saintifik bahawa ia tidak kongenital. Dan ini bermakna bahawa semua orang boleh mengembangkannya di rumah.

Pada kanak-kanak

Di sekolah, teknologi pemikiran kritis secara aktif diperkenalkan melalui membaca dan menulis sebagai elemen pembelajaran yang berlebihan. Dibangunkan di Amerika Syarikat, dipraktikkan di Rusia sejak 1997.

Tujuan: pengembangan pemikiran kritis pada seorang kanak-kanak melalui penyertaannya yang interaktif dalam proses pendidikan.

  • pengembangan kemahiran yang diperlukan untuk pembentukan pemikiran kritis (diberikan di atas);
  • latihan dalam operasi mental asas: sintesis, analisis, perbandingan, generalisasi;
  • pembentukan budaya membaca (keupayaan untuk menavigasi dalam sumber maklumat, persepsi membaca yang mencukupi, menyusun fakta, menyoroti penting, menyaring sekunder);
  • rangsangan aktiviti kreatif carian bebas;
  • pembangunan pendidikan diri dan organisasi diri.

Teknologi ini dilaksanakan di sekolah sebagai bagian dari pendekatan berbasis kompetensi untuk pendidikan, kerana ia menyumbang kepada pembentukan kompetensi utama: komunikatif, maklumat, penyelesaian masalah. Kaedah yang digunakan secara aktif seperti percambahan fikiran, kerja kumpulan dan penggunaan kreativiti.

Kerja berkumpulan

Dalam pelajaran, guru harus lebih kerap mengatur kerja kumpulan. Pada masa yang sama, berikan tugas yang bermasalah sehingga anak-anak belajar berdebat, menganalisis, mencari kompromi dan mencapai kata sepakat. Pada masa yang sama, penting untuk mengekalkan semangat saling bekerjasama, tidak termasuk perjuangan untuk kepemimpinan.

Potensi kreatif

Anak mesti dapat menggunakan potensi kreatifnya untuk menyelesaikan pelbagai situasi kehidupan dan pembelajaran. Sekali lagi, guru harus memberi mereka kebebasan relatif untuk mengemukakan pendapat mereka dengan cara yang lebih mudah bagi mereka. Seseorang akan melukis gambar, yang lain akan menerangkan masalahnya secara lisan, yang lain akan melakukan penyelidikan ilmiah dan membuktikan dalam praktiknya. Templat lebih baik tidak digunakan.

Menurut konsep pendidikan moden, pemikiran kritis adalah asas pembelajaran. Sekiranya tidak dibentuk, anak itu tidak mungkin menjadi pelajar yang berjaya di sekolah. Ibu bapa juga tidak boleh keluar dari proses ini dan berharap hanya untuk guru. Ahli psikologi menasihatkan agar ini dapat menyumbang secara aktif dalam pembentukan kemerdekaan sejak kecil.

Lebih mudah bagi ibu bapa moden kadang-kadang melakukan sesuatu untuk anak itu sendiri daripada duduk bersamanya dan menjelaskan sesuatu, yang pada dasarnya salah. Cobalah untuk mewujudkannya keadaan di mana dia akan dipaksa untuk bertindak secara bebas. Datang kepada anda dengan masalah matematik yang sukar? Petunjuk penyelesaian, tetapi jangan lakukan untuknya. Diminta menggoreng telur goreng? Rujuk pekerjaan dan jemput dia untuk memasaknya sendiri di bawah bimbingan ketat anda.

Pada orang dewasa

Perkembangan pemikiran kritis pada orang dewasa memerlukan banyak kesabaran, kerana anda harus berlatih hampir setiap hari.

Mulakan dengan diri sendiri

Mengkritik orang lain selalu mudah. Walau bagaimanapun, cubalah menganalisis kehidupan anda sendiri terlebih dahulu. Apa yang membasuhnya? Apakah matlamat anda, jika ada? Sudah berapa lama anda pergi kepadanya? Adakah anda melakukan segala yang mungkin untuk mencapainya? Berapa banyak masa yang diperlukan untuk melangkah ke tahap seterusnya dan mendekatinya? Hasil pertimbangan ini, anda mesti mempertimbangkan semua kesalahan anda. Adalah mungkin untuk merumuskan semula matlamat utama sehingga menjadi lebih nyata. Untuk melukis rancangan bagaimana untuk pergi ke sana.

Tugas harian untuk mengembangkan pemikiran kritis adalah menganalisis sebelum tidur apa yang telah anda lakukan untuk mencapai tujuan utama anda. Bolehkah mereka melakukan lebih banyak dan mengapa tidak?

Anggapan tidak bersalah

Menurut ahli psikologi, 80% orang tidak dapat mengaku salah dan salah. Walaupun mereka tunduk pada perselisihan atau mengatakan dengan keras bahawa mereka tersilap, mereka melakukannya dengan enggan dan, secara batin, masih tetap tidak yakin. Orang yang mempunyai pemikiran kritis kehilangan prasangka seperti itu terhadap diri mereka sendiri. Setelah membuat kesimpulan tertentu setelah analisis yang mendalam dan berdasarkan sudut pandang mereka sendiri, mereka sedar bahawa bukan satu-satunya. Dan yang lain juga mempunyai hak untuk wujud. Lebih-lebih lagi, mereka mungkin lebih tepat dan betul. Tetapi bagi anda pada masa ini, kedudukan seperti itu relevan. Mempertahankannya, anda harus menghormati yang lain.

Tugas harian untuk pengembangan pemikiran kritis: untuk mengatur perbincangan, di mana tidak hanya membuktikan pandangan anda, tetapi juga secara konstruktif berhubungan dengan yang lain, menerima dan menghormati mereka. Dan dalam beberapa kes, ubah fikiran anda jika benar-benar salah.

Meneroka

Cuba menganalisis sebahagian besar maklumat yang datang dari luar. Jelas bahawa tidak perlu mempersoalkan teori relativiti Einstein, yang diminta anak untuk menjelaskannya (walaupun anda boleh membantahnya). Tetapi ada fakta-fakta yang pasti tidak dapat dipikirkan berdasarkan kepercayaan. Contohnya, apabila melihat produk di kedai yang dijual dengan harga diskaun, anda tidak perlu segera memasukkannya ke dalam bakul anda. Ingat, bukankah harganya sama minggu lalu? Malah terdapat dalam senarai produk yang anda mahukan?

Terutama banyak maklumat bercanggah yang dicurahkan kepada kami dari skrin TV. Anda boleh menyerapnya tanpa berfikir dan malah berbangga bahawa anda menyedari peristiwa yang berlaku di dunia. Dan anda menetapkan matlamat anda untuk memeriksa sekurang-kurangnya satu fakta untuk dipercayai. Gunakan Internet, lihat bagaimana acara ini diliputi oleh pelbagai sumber, termasuk yang asing. Hasil daripada perbandingan tersebut, sudah tentu terdapat banyak ketidakkonsistenan. Cuba cari di mana kebenarannya dan rumuskan pandangan anda sendiri mengenai masalah tersebut..

Tugas harian untuk pengembangan pemikiran kritis: secara menyeluruh dan mendalam, dari semua pihak untuk mengkaji sekurang-kurangnya satu fakta yang diliputi dalam media, menganalisis pelbagai sumber.

Selesaikan masalah

Ini merujuk kepada yang bukan isi rumah: apa yang harus dimasak untuk makan tengah hari - borsch atau acar, atau pakaian mana yang hendak dibeli - dengan bunga atau bintik. Dengarkan dengan teliti media yang membincangkan isu-isu mendesak untuk masyarakat. Letakkan diri anda di tempat Presiden, Naib Canselor, Menteri. Bagaimana anda menyelesaikan kebuntuan? Untuk melakukan ini, pelajari secara menyeluruh maklumat yang ada, cadangkan beberapa jalan pengembangan dan pilih jalan yang paling optimum..

Tugas harian untuk pengembangan pemikiran kritis: untuk menganalisis masalah mendesak masyarakat moden dan mempunyai visi anda sendiri untuk menyelesaikannya.

Cadangan tambahan

Sebagai tambahan kepada kaedah yang dinyatakan dengan jelas ini, ikuti nasihat ahli psikologi mengenai perkembangan pemikiran kritis:

  1. Menilai dengan tepat dan objektif apa yang berlaku. Anda tidak boleh mengubah apa-apa - anggap saja. Ada peluang untuk mempengaruhi sesuatu - bertindak.
  2. Buka maklumat baru 24 jam 7 hari seminggu.
  3. Setiap keputusan anda mesti difikirkan dengan teliti dan ditimbang terlebih dahulu. Tidak ada tindakan spontan atau tidak dapat dijelaskan..
  4. Jangan ikut orang ramai. Sudah semua orang menonton filem ini? Sekiranya anda tidak berminat, jangan lakukannya..
  5. Pemerhatian, analisis, perbandingan harus selalu berakhir dengan kesimpulan yang sesuai.
  6. Mengasah rasa humor anda. Ironi adalah salah satu sifat pemikiran kritis. Dalam kes ini, seseorang mesti tidak boleh menyinggung perasaan orang lain dengan kesengsaraannya dan jangan lupa untuk bergurau.
  7. Seseorang yang berfikir secara kritis tidak takut akan apa-apa, kerana dia tahu bahawa semuanya dibina mengikut logik akal, dan anda selalu dapat mencari jalan keluar dari kebuntuan.

Ingat juga bahawa membaca banyak adalah penting untuk mengembangkan pemikiran kritis. Dan jika ia menjadi sumber tematik, dapatkan faedah berganda. Berikut adalah beberapa buku yang akan menjadi panduan anda mengenai jalan yang sukar tetapi menarik ini:

  1. Albert H. Sebuah Risalah mengenai Minda Kritikal.
  2. Anderson D. Fikirkan, Cuba, Kembangkan.
  3. Burton R. Sebab VS Otak. Perbualan dalam pelbagai bahasa.
  4. Butenko A., Khodos E. Pemikiran Kritikal: Kaedah, Teori, Amalan.
  5. Goldacre B. Penipuan dalam Sains.
  6. Kazantseva A. Di Internet, ada yang salah! Kajian ilmiah mengenai isu kontroversi.
  7. Kleiner I. Pemikiran Kritikal: Kursus Kuliah Lengkap.
  8. Cottrell S. Seni Berfikir dan Berjaya dalam Pembelajaran, Kerjaya, Kehidupan.
  9. Halpern D. Psikologi Pemikiran Kritikal.
  10. Huff D. Cara Berbohong Menggunakan Statistik.

Sekiranya anda merancang untuk mengembangkan pemikiran kritis dalam diri anda, jangan tinggalkan perniagaan ini di tengah jalan. Percayalah: semua usaha dan kesabaran anda akan terbayar sepenuhnya. Hasilnya, anda akan menjadi orang yang mandiri, berjaya, bebas dari dalaman yang pendapatnya akan dihargai dan dihormati oleh orang lain..