Utama

Serangan jantung

Apa yang harus diketahui dan boleh dilakukan oleh pengasuh selepas mengalami strok

Masalah kesihatan yang serius boleh menjadi sebab mengapa pesakit memerlukan rawatan berterusan setelah keluar dari institusi perubatan. Selalunya seorang jururawat diperlukan untuk pesakit selepas strok. Saudara-mara tidak selalu menanggung tanggungjawab baru dengan sendirinya. Menggabungkan kerja dan menjaga orang tersayang yang tidak bangun dari tidur adalah tugas yang hampir mustahil. Dalam kes ini, salah satu pilihan adalah mencari pembantu yang akan menjaga datuk dan nenek di St Petersburg.

Ciri-ciri rawatan pesakit selepas strok di rumah

Dengan bantuan darah, nutrien dan oksigen sentiasa dibekalkan ke otak manusia. Sekiranya tiba-tiba proses peredaran darah terganggu, maka sel-sel mula mati dengan cepat. Strok sering disebut dalam bentuk singkatan sebagai strok, yang bermaksud "kemalangan serebrovaskular akut".

Selepas serangan itu, rawatan yang berkelayakan diperlukan - pesakit berada di hospital di bawah pengawasan doktor. Apabila keadaan stabil, pesakit keluar dari rumah. Selepas strok di rumah, anda perlu melakukan semua langkah yang diperlukan untuk pemulihan. Saudara-mara mempunyai masa yang sukar - tidak semua orang tahu bagaimana merawat pesakit dalam keadaan seperti itu. Sangat sukar sekiranya orang yang dikasihi tidak dapat bergerak secara bebas.

Adalah perlu untuk membina semula kehidupan sepenuhnya, pengetahuan baru dan beberapa kemahiran diperlukan. Pesakit kadang-kadang tidak dapat menelan sendiri, ucapan dan penglihatan mereka terganggu. Tindakan asas menyebabkan keletihan. Sukar bagi orang yang menghadapi masalah untuk mengawal emosi mereka. Secara beransur-ansur, semuanya akan berjalan lancar, tetapi pada saat sukar ini adalah penting untuk mengambil beberapa langkah penting, yang bergantung pada kelajuan pemulihan. Cuba cari pembantu berpengalaman yang boleh anda percayai. Sekiranya anda tidak berpeluang mengurus datuk dan nenek anda sendiri, anda boleh menghubungi profesional anda dengan masalah anda dan menjemput penjaga yang berpengalaman yang telah bekerja dengan orang lain selepas pukulan dan, jika perlu, bersedia untuk hidup.

Cara memilih jururawat untuk pesakit katil

Saudara-mara tidak selalu dapat memberikan rawatan penuh kepada pesakit di tempat tidur dan terdapat banyak sebab untuk ini. Dalam kes ini, penting untuk memilih pembantu yang tepat - orang yang prihatin dan bertanggungjawab yang akan dapat memberikan sokongan menyeluruh kepada wad semasa pemulihan. Mencari pengasuh yang sempurna adalah mudah jika anda meminta bantuan profesional. Perhatikan perkara berikut:

  1. Pembantu masa depan anda semestinya mempunyai latar belakang perubatan atau banyak pengalaman, kerana terdapat kes-kes ketika pesakit kerap melakukan urut dan meletakkan penitis.
  2. Jururawat harus kuat secara fizikal, kerana anda harus memusingkan pesakit di tempat tidur beberapa kali sehari.
  3. Penting agar dia menjadi orang yang responsif dan baik yang tidak hanya memenuhi tugasnya, tetapi selalu mencari kata-kata sokongan yang tepat untuk pesakit dan saudara-mara.

Apakah tanggungjawab jururawat kepada pesakit setelah mengalami strok

Merawat orang lumpuh itu tidak mudah. Komplikasi sering timbul, organ mula berfungsi dengan tidak betul, luka tekanan muncul. Keadaan emosi kebanyakan pesakit meninggalkan banyak yang diinginkan - kemurungan dan neurosis tidak biasa. Kemungkinan serangan kedua akan berlaku sangat tinggi - sekitar 15%.

Jururawat mengawasi kesihatan wad dengan teliti. Biasanya tugasnya adalah seperti berikut:

  1. Memberi makan. Selepas strok, pesakit sering tidak dapat makan sendiri, jadi perawat memberi makan pesakit. Pesakit disarankan makan 5-6 kali sehari dalam bahagian kecil. Selepas itu, anda perlu menjalankan prosedur kebersihan rongga mulut.
  2. Kawalan najis. Sebilangan besar pesakit di tempat tidur mempunyai masalah usus. Sembelit dan kembung muncul. Oleh itu, penting untuk memantau pemeliharaan keseimbangan air normal. Dalam beberapa kes, enema diperlukan seperti yang ditetapkan oleh doktor.
  3. Memusingkan pesakit. Setiap beberapa jam, adalah perlu untuk mengubah postur pesakit, kerana orang yang lumpuh tidak dapat bertahan dalam satu posisi untuk waktu yang lama.
  4. Penukaran linen tempat tidur dan pakaian. Penjagaan selepas strok merangkumi sejumlah tugas penting harian. Anda disyorkan untuk menukar pakaian anda setiap hari. Penjaga yang berpengalaman memastikan bahawa ia diluruskan dengan rapi - lipatan di tempat tidur meningkatkan kemungkinan berlakunya luka.
  5. Prosedur kebersihan. Jururawat mengelap kulit dengan span lembap dan menggosok gigi pesakit. Setiap minggu anda perlu mencuci kepala pesakit. Dianjurkan untuk membasahi rambut dengan pengering rambut agar pesakit tidak jatuh sakit.

Setiap jururawat yang bekerja dengan wad setelah mengalami strok mengetahui tanda-tanda serangan kedua. Sekiranya koordinasi pesakit terganggu, penglihatan menurun tajam, pertuturan bertambah buruk, pening atau perasaan lemah muncul, maka anda mesti segera menghubungi ambulans.

Pencegahan Luka

Merawat pesakit selepas stroke semestinya merangkumi pencegahan luka tekanan. Anda perlu memeriksa kulit wad setiap hari dan merawatnya tepat pada masanya, serta melakukan urutan atas cadangan doktor. Anda boleh menyediakan penyelesaian khas untuk pemprosesan secara bebas. Untuk melakukan ini, cairkan segelas vodka dan syampu dalam satu liter air suam, kemudian campurkan sehingga sebati. Sapukan campuran tersebut secara perlahan ke kawasan yang bermasalah. Anda boleh membeli produk siap pakai di farmasi di St. Petersburg.

Diet selepas strok

Jururawat yang berpengalaman untuk pesakit selepas strok tahu bahawa perkara pertama yang harus dilakukan adalah mengkaji semula diet pesakit. Penting agar menu bervariasi. Makanan yang dikonsumsi harus mempunyai cukup vitamin dan antioksidan untuk membuat tisu otak pulih dengan lebih berkesan. Sebaiknya sediakan hidangan kegemaran pesakit secara berkala, jika tidak dikontraindikasikan, kerana mood pesakit yang baik diperlukan untuk pemulihan cepat.

Dilarang:

Asas menu adalah: daging tanpa lemak, ikan rendah lemak, makanan laut, bijirin, produk tenusu, buah-buahan dan sayur-sayuran. Sebaiknya kukus, supaya makanan itu hemat mungkin. Juga perlu untuk memantau rejimen minum. Minum kira-kira 2 liter air setiap hari.

Latihan fizikal

Pemulihan harus dilakukan secara berurutan. Biasanya mematuhi rancangan berikut:

  1. Perubahan kedudukan badan pesakit di tempat tidur adalah satu-satunya perkara yang dibenarkan pada minggu-minggu pertama.
  2. Beban pasif diperkenalkan secara beransur-ansur untuk melegakan kekejangan otot..
  3. Apabila pesakit berasa lebih sihat, tambah latihan aktif, urut dan fisioterapi.

Mulakan dengan latihan asas, secara beransur-ansur meningkatkan kerumitan dan intensiti mereka. Agar tidak memburukkan lagi keadaan, perlu terlebih dahulu memanaskan otot dengan betul dengan melakukan urutan dan menggosok. Sekiranya pesakit tiba-tiba merasakan sensasi atau kesakitan yang tidak selesa, maka kelas segera berhenti. Dengan bantuan latihan terapeutik, otot yang lemah menguat, peredaran darah bertambah baik, reseptor saraf mengembalikan kepekaannya. Kelas biasa adalah pencegahan radang paru-paru yang terbaik..

Linen katil

Setelah strok yang dialami oleh saudara, orang dekat harus menguasai tugas yang tidak biasa. Sebilangan besar persoalan dan kesukaran disebabkan oleh perubahan sprei. Sekiranya ini kali pertama anda melakukan ini, jangan panik. Perkara utama adalah bertindak secara konsisten dan perlahan. Pertama, putar pesakit di sebelah kanan. Kemudian gulung helaian yang longgar dengan berhati-hati. Lakukan manipulasi yang sama, putar saudara di sisi lain. Putar cucian baru sepanjang roller. Tutup helaian di bahagian tilam yang boleh diakses. Balik saudara. Lepaskan cucian sepenuhnya untuk mengisi sisa katil.

Cara memulihkan pertuturan selepas strok

Selalunya selepas strok, pesakit tidak dapat bercakap. Walau bagaimanapun, hampir setiap orang ketiga yang mengalami masalah kesihatan yang serius telah pulih sepenuhnya. Anda tidak boleh menjangkakan ini berlaku dengan cepat - biasanya memakan masa dari 1 tahun hingga 3 tahun. Untuk mempercepat proses, sesi terapi pertuturan diperlukan - anda boleh mempercayakannya kepada pakar atau berurusan dengan saudara sendiri.

Dianjurkan agar pesakit memasukkan muzik kegemarannya, melakukan latihan bersama-sama untuk memulihkan ekspresi wajah, mempraktikkan pengucapan bunyi, suku kata, perkataan dan ayat. Nanti anda perlu menyulitkan tugas dan beralih ke lidah yang tidak betul.

Setiap jururawat tahu - selepas serangan anda perlu sentiasa memantau keadaan wad agar keadaan tidak berulang lagi. Oleh itu, penting untuk sentiasa memantau bacaan tekanan darah pesakit. Dalam beberapa kes, terapi ubat diperlukan..

Cara melengkapkan bilik orang yang sakit

Untuk pemulihan di rumah, anda perlu mewujudkan keadaan yang paling selesa. Penjagaan orang tua atau orang sakit harus dilakukan di bilik yang dirancang dengan teliti. Sekiranya kewangan mengizinkan, disarankan untuk membeli katil pelbagai fungsi khas. Pilih model yang mempunyai pegangan tangan di sisi - mereka tidak akan membiarkan anda terjatuh dari tempat tidur secara tidak sengaja. Di samping itu, selepas beberapa ketika, pesakit akan berpaling secara bebas dengan pertolongan mereka.

Di bilik di mana orang lumpuh berada, disarankan meletakkan alat untuk pembasmian kuman dan pelembapan udara. Selepas strok, masalah dengan koordinasi pergerakan tidak jarang berlaku. Bersedia bahawa pada masa akan datang, apabila saudara anda mula berjalan, perlu memasang pegangan tangan khas di bilik mandi dan tandas.

Sekiranya apartmen anda sejuk, maka anda harus memikirkan untuk membeli penghawa dingin atau pemanas. Selepas serangan itu, peredaran darah terganggu, sehingga pesakit selalu membeku, bahkan di bilik yang agak hangat. Bilik perlu dibersihkan setiap hari. Pada musim panas, cubalah ventilasi bilik lebih kerap, tetapi penting untuk mengetahui ukurannya agar tidak ada kesejukan akibat draf.

Adakah mungkin untuk meletakkan pesakit di bilik dengan balkoni? Ini sangat baik, maka anda secara berkala boleh mengaturnya berjalan-jalan di udara segar. Perhatikan kertas dinding. Mungkin masuk akal untuk menggantinya supaya corak itu tidak mengganggu orang tua? Sebaik-baiknya, pilih pilihan yang tidak terlalu terang. Untuk bilik di mana pesakit akan berada, warna pastel paling sesuai. Lebih baik memilih warna cahaya. Sekiranya boleh, lebih baik membuat siling baru, fikirkan pilihan menarik dengan lampu latar, tambah sorotan ke bahagian dalam. Bilik itu tidak boleh menyerupai hospital, tetapi penting untuk tidak mengandungi banyak benda yang tidak diperlukan yang terkumpul debu.

Dianjurkan untuk meletakkan meja sisi katil di sebelah katil supaya barang-barang yang diperlukan sentiasa ada. Ia boleh memuatkan:

  • ubat preskripsi;
  • cawan minum yang sesuai untuk pesakit;
  • lampin dan krim bedore.

Pampers selepas stroke disarankan walaupun bagi mereka yang boleh pergi ke tandas secara bebas. Selepas serangan itu, sfinkter dilemahkan, jadi kejutan yang tidak menyenangkan dapat terjadi walaupun dalam mimpi.

Keadaan psikologi selepas strok

Penting untuk memperhatikan bukan sahaja fizikal, tetapi juga keadaan psikologi pesakit. Pengasuh yang berpengalaman selalu tahu kata-kata apa yang harus dipilih untuk menenangkan dan mendorong wad, kerana kecepatan pemulihannya sering bergantung pada mood orang yang berada dalam situasi yang sukar.

Jururawat menyokong wad semasa pemulihan. Contohnya, pujian atas keinginan untuk makan atau mencuci diri. Ia berlaku bahawa pesakit melakukan segala-galanya dengan susah payah, tempat tidurnya sentiasa kotor kerana percubaan seperti itu, tetapi ini bukan alasan untuk menolaknya. Secara beransur-ansur keyakinan diri menjadi lebih kuat, mood bertambah baik.

Perkara penting lain - anda perlu berkomunikasi dengan syarat yang sama, tanpa rasa kasihan dan simpati, agar tidak memburukkan keadaan wad yang sudah tidak menentu. Penjaga tahu bagaimana mengatur aktiviti riadah, dapat membaca dengan kuat kepada orang yang sakit, menceritakan semula apa yang mereka dengar di radio atau televisyen.

Berapa banyak masa yang diperlukan untuk pemulihan

Soalan ini paling sering menarik minat saudara-mara pesakit. Bahkan ramalan anggaran sangat sukar untuk diberikan. Kelajuan pemulihan bergantung pada seberapa banyak otak yang rosak dan seberapa parah kerosakan itu. Umur pesakit dan penyakit bersamaan adalah dua faktor penting lain dalam hal ini. Terdapat kes-kes ketika mangsa strok pulih hanya dalam beberapa bulan, sementara yang lain mengambil masa sekitar dua tahun. Dalam banyak aspek, hasil pemulihan bergantung pada mood pesakit dan persekitarannya.

Sekiranya anda mengambil langkah pemulihan tepat pada masanya dan memberikan bantuan dan sokongan yang diperlukan kepada pesakit, maka pemulihannya akan lebih cepat. Oleh itu, sangat penting untuk mempercayakan rawatan pesakit selepas strok di rumah kepada profesional. Untuk memesan kakitangan, hubungi kami melalui telefon di St. Petersburg +7 (921) 912-65-61 atau +7 (812) 912-65-61.

Penjagaan katil rumah. Peraturan untuk rawatan perubatan dan kebersihan bagi pesakit di tempat tidur setelah strok

Orang yang merawat mereka yang sakit parah setiap hari menghadapi kesulitan tertentu, tetapi tugas ini dapat menjadi lebih mudah jika semuanya disusun dengan betul. Merawat pesakit di tempat tidur bukanlah tugas yang mudah. Saudara-mara dan rakan-rakan sangat kita sayangi, walaupun penyakit tidak membenarkan mereka bergerak secara bebas dan melayani diri mereka sendiri. Dalam keadaan seperti itu, anda boleh mengundang pengasuh, tetapi sering kali saudara-mara mengambil semua penjagaan menjaga saudara mereka yang sakit.

Penting bagi mereka untuk mengetahui cara menjalankan semua prosedur penjagaan tempat tidur dengan betul..

Penjagaan perubatan untuk pesakit di tempat tidur di institusi perubatan disediakan oleh kakitangan. Apabila pesakit keluar dari rumah, tanggungjawab penjagaan dipindahkan kepada saudara-mara pesakit. Menciptakan persekitaran yang selesa untuk pesakit ini dapat meningkatkan kualiti hidup mereka. Merawat pesakit di rumah adalah pekerjaan yang sukar, memerlukan organisasi, kesabaran dan banyak masa. Pertama, mari kita bincangkan keperluan apa yang harus sesuai untuk pesakit di atas katil.

Apa yang harus menjadi bilik pesakit katil?

Untuk pesakit katil di rumah, disarankan untuk memperuntukkan bilik yang berasingan. Ia harus cukup luas dan terang. Sekiranya ini adalah sebelah selatan, maka pada musim panas pada hari-hari panas perlu membuat peneduhan di dalamnya. Nah, jika tingkap mempunyai tirai. Mereka melindungi dari cahaya matahari jika perlu dan mudah dibersihkan..

Baiklah, jika ruangan itu dilindungi dari suara keras yang luar biasa, tetapi pesakit tidak boleh merasa terasing dari masyarakat.

Bilik di mana pesakit berada tidak boleh berantakan, tetapi semua yang diperlukan mesti diletakkan di tangan. Bilik harus mempunyai perabot berikut: meja, almari atau peti laci dengan linen, kerusi, jika perlu, terdapat juga TV atau radio mudah alih (pesakit harus mengetahui semua peristiwa terkini dan tidak merasa seperti orang buangan). Barang-barang yang tidak diperlukan dari bilik mesti dikeluarkan, kerana menyukarkannya untuk dibersihkan.

Produk rawatan untuk pesakit di tempat tidur mesti ada di sana, berdekatan.

Tikar katil tidak boleh tergelincir. Anda boleh menggunakan tikar mandi, biasanya dibuat dengan bahagian bawah getah, yang menghalangnya daripada tergelincir di lantai.

Ventilasi bilik dalam cuaca apa pun sekurang-kurangnya dua kali sehari selama 15-20 minit. Pembersihan basah dilakukan setiap hari. Pesakit di tempat tidur sangat sensitif terhadap habuk dan pelbagai jangkitan, kerana mereka biasanya mempunyai daya tahan yang berkurang.

Pesakit katil

Sekiranya pesakit menghabiskan banyak masa di tempat tidur, disarankan agar tempat tidurnya istimewa, berfungsi. Ketinggiannya mudah disesuaikan, bahagian kepala dan kaki, jika perlu, naik dan turun. Di tempat tidur seperti itu terdapat rak sisi khas yang tidak membenarkan pesakit jatuh dari situ. Tempat tidur yang berfungsi akan memudahkan rawatan pesakit di atas katil. Lebih baik mencegah penyakit barah, sukar untuk merawatnya. Kemungkinan penyakit kelamin dengan katil seperti itu lebih kurang.

Tetapi jika anda tidak dapat tidur seperti itu, maka anda juga boleh mengubah tempat tidur biasa. Ketinggian yang diinginkan dapat dicapai dengan meletakkan beberapa tilam di atas satu sama lain. Kerusi yang dimasukkan di birai katil dapat mengelakkan pesakit jatuh secara tidak sengaja.

Tempat tidur harus cukup lebar, kerana pesakit di tempat tidur menghabiskan sebahagian besar masa di dalamnya. Mereka mesti selesa. Pendekatan mesti disediakan dari semua pihak. Sangat mudah untuk menukar tempat tidur dan seluar dalam dan menjadikan pesakit berada dalam kedudukan yang berbeza.

Item yang diperlukan oleh pesakit

Produk penjagaan katil mestilah berdekatan. Di atas meja di sebelah katil harus selalu ada air minum segar dan segelas (cawan atau peminum), alat kawalan jauh TV, gelas untuk pesakit (jika dia membacanya), lampu meja (lampu lantai atau tempat lilin dinding). Adalah lebih baik jika pesakit mempunyai loceng di atas meja atau meja di samping tempat tidur, dengan mana, jika perlu, dia dapat menghubungi perawat atau saudara yang merawat pesakit tempat tidur. Semua barang-barang ini perlu disusun supaya pesakit dapat menjangkau mereka secara bebas..

Di dalam laci meja di sisi katil harus ada tonometer, termometer, alas kapas dan tongkat, serta kosmetik khas, serbuk talcum, krim dan ubat-ubatan anti-decubitus dan ubat-ubatan yang diperlukan. Di laci di bawah ini anda boleh meletakkan lampin, lampin dan beg sampah sekali pakai. Barangan rawatan untuk pesakit di tempat tidur harus disusun sedemikian rupa sehingga, jika perlu, pesakit itu sendiri dapat menjangkau mereka. Kerusi tandas, jika digunakan oleh pesakit, juga harus berada di sebelah katil.

Peraturan penjagaan asas

Banyak perhatian dan masa memerlukan pesakit tidur. Peraturan untuk merawatnya adalah sebagai berikut:

  • pesakit yang mengalami serangan jantung atau strok perlu mengukur tekanan darah setiap pagi dan petang, merekodkannya, dan menunjukkan rekod ini kepada doktor yang menghadiri;
  • suhu badan diukur setiap hari;
  • adalah perlu untuk mengawasi sifat dan bilangan pergerakan usus, dan jika mereka menjadi patologi (najis longgar, saluran darah, sedikit air kencing, air kencing gelap atau merah, dll.), beritahu doktor;
  • keadaan kulit harus dinilai setiap hari (penampilan luka tekanan, ruam atau kemerahan);
  • semua ubat yang diperlukan mesti diberikan kepada pesakit mengikut jadual atau memastikan bahawa dia tidak lupa mengambilnya sendiri.

Sekiranya pesakit sukar minum dari cawan biasa, anda perlu membeli peminum untuknya.

Sekiranya terdapat kencing atau kotoran, simpan lampin dan lampin pakai buang.

Seluar dalam untuk pesakit harus lembut dan hanya dibuat dari kain semula jadi, adalah wajar agar tidak lancar, tetapi jika mempunyai pengikat atau tali leher, pakaian itu hanya boleh di depan.

Selalu perlu untuk bertanya kepada pesakit apa yang dia inginkan dan, jika mungkin, untuk memenuhi permintaannya. Jangan membantah, pesakit lebih memahami apa yang dia perlukan ketika ini.

Tanya siapa yang ingin dilihatnya, dan jemput hanya orang-orang ini, tetapi lawatan itu tidak seharusnya membosankan.

Sekiranya pesakit menjadi lebih teruk, dia tidak boleh dibiarkan begitu sahaja, terutama pada waktu malam. Tinggalkan cahaya malap di dalam bilik. Sekiranya anda sendiri tidak dapat selalu berada di bilik dengan pesakit sekiranya keadaan kesihatannya merosot, anda boleh mengambil jururawat atau jururawat. Menjaga pesakit katil dengan pendidikan perubatan adalah lebih baik. Anda boleh menyewa mereka melalui agensi atau mencari di institusi perubatan.

Penjagaan kebersihan untuk pesakit katil

Bagi pesakit yang sakit parah, kebersihan sangat penting. Kekebalan pada orang-orang seperti itu melemah, jadi sebarang jangkitan dapat menyebabkan kemerosotan atau memicu penyakit bersamaan, misalnya, pneumonia kongestif.

Penjagaan kebersihan terdiri daripada mencuci setiap hari, mencuci tangan, menggosok gigi dan kebersihan tempat-tempat intim. Untuk melakukan ini, lebih baik menggunakan syampu dan detergen cecair neutral untuk pesakit di tempat tidur dengan pH 5.5. Badan juga memerlukan pencucian berkala. Rawatan khas harus dilakukan di mana terdapat lipatan kulit - ini adalah punggung dan punggung (tempat di mana luka sering terbentuk).

Untuk mencuci badan, anda perlu menggunakan span dan tuala keras, yang menggosok dan mengurut kulit pesakit selepas mencuci. Selepas prosedur kebersihan, badan mesti disapu dengan teliti. Pada badan basah, peningkatan jangkitan bakteria berlaku, yang boleh menyebabkan proses keradangan. Selepas prosedur kebersihan, lipatan kulit dan tempat bersentuhan dengan tempat tidur (di mana luka mungkin terbentuk) mesti dirawat dengan bedak bedak atau krim bayi.

Setelah mengganti lampin, kawasan kemaluan harus dibasuh dengan detergen ringan, disapu kering dan dirawat dengan krim pelindung (terdapat krim lampin khas).

Semasa mengganti tempat tidur dan lampin, mereka tidak boleh diseret dari bawah pesakit, ini boleh merosakkan kulit dan menyebabkan pembentukan luka tekanan.

Merawat pesakit katil. Ulser tekanan dan pencegahannya

Ulser tekanan adalah kawasan nekrosis (nekrosis) tisu lembut badan. Mereka boleh terbentuk pada pesakit di tempat tidur akibat pemampatan tisu bahagian yang menonjol, ini adalah tempat di atas penonjolan tulang. Biasanya, luka baring muncul pada pesakit yang tidak bergerak. Tempat khas untuk manifestasi mereka adalah punggung, tumit, belakang kepala, siku, lebih jarang punggung dan pinggul. Penjagaan kulit untuk pesakit di tempat tidur, selain prosedur kebersihan konvensional, adalah pencegahan luka tekanan.

Kedua-dua pesakit di tempat tidur dan pesakit yang menggunakan kerusi roda untuk bergerak, tidak bergerak sebahagiannya (contohnya, lengan atau kaki tidak berfungsi selepas strok), begitu juga dengan mereka yang menderita kegemukan, diabetes yang teruk atau kencing atau tinja, memerlukannya..

Merawat pesakit di tempat tidur melibatkan pencegahan luka tekanan. Sebaiknya mengurut bahagian belakang selepas setiap mencuci badan. Ini akan meningkatkan peredaran darah dan dengan itu membantu memperbaiki trofisme tisu, yang akan berfungsi sebagai pencegahan luka tekanan.

Untuk mengelakkan luka tekanan, anda mesti:

  • menghilangkan faktor risiko untuk pembentukan luka tekanan;
  • gunakan alat yang diperlukan untuk pencegahan luka tekanan (penggelek, bantal lembut, lingkaran getah);
  • kebersihan menyeluruh kulit pesakit;
  • melakukan senaman fizikal jika pesakit tidak bergerak, tetapi haruslah latihan pasif (iaitu, orang yang merawat pesakit secara bebas membongkok dan memanjangkan anggota badannya);
  • urut, ia boleh dilakukan dengan sendiri, boleh menjadi urutan yang tidak profesional, tugas utamanya adalah untuk meningkatkan aliran darah ke tempat-tempat yang mengalami mampatan yang paling besar (melakukan pergerakan yang paling biasa - mengusap, menepuk ringan);
  • pemakanan yang baik.

Cara menghilangkan faktor risiko penyakit barah?

  1. Setiap hari, periksa dengan teliti tubuh pesakit untuk kemerahan dan perubahan pada kulit, perhatikan tempat-tempat penonjolan tulang.
  2. Setiap 2 jam perlu mengubah kedudukan badan pesakit. Jadi, sebagai contoh, untuk membalikkannya ke sebelah kirinya, anda perlu menyilangkan tangan pesakit di dadanya dan meletakkan kaki kanan di sebelah kirinya. Kemudian pergi ke sebelah kanannya dan letakkan satu tangan anda di bawah paha, dan letakkan yang lain di bahu, dan kemudian putar pesakit tempat tidur dalam satu gerakan. Putar pesakit dari sisi ke sisi dengan hati-hati mungkin untuk mengelakkan ketegangan atau geseran kulit yang berlebihan. Bantal lembut boleh diletakkan di antara kaki, terutama untuk pesakit yang keletihan (untuk pesakit gemuk, ukuran ini tidak diperlukan).
  3. Suhu di dalam bilik mesti dijaga dengan optimum (19-20 darjah), agar tidak menimbulkan peluh berlebihan pada pesakit dan pembentukan ruam lampin.
  4. Seprai mesti sentiasa bersih, mesti diganti tepat pada masanya. Gunakan kain yang lembut dan semula jadi. Di atasnya, yang terbaik adalah meletakkan lampin penyerap sekali pakai, ini akan mengelakkan terbentuknya ruam lampin dan memudahkan perawatan bagi pesakit di tempat tidur..

Pemakanan untuk pesakit di tempat tidur

Oleh kerana seseorang di tempat tidur tidak bergerak banyak, pemakanannya haruslah sederhana, kerana organisma seperti itu tidak mengalami kos tenaga yang tinggi. Pengambilan kalori dikurangkan, tetapi dietnya seimbang. Jumlah protein dan mineral harus mencukupi. Protein adalah bahan bangunan untuk sel, dengan kekurangannya, pembaikan tisu dan penyembuhan luka akan menjadi buruk.

Daging, ikan, produk tenusu (keju, keju cottage), buah-buahan, kacang mesti terdapat dalam makanan. Kandungan kalori harian produk untuk pesakit di tempat tidur mestilah sekitar 1500 kcal.

Rawatan bedsores

Sekiranya tindakan pencegahan tidak mencukupi atau tidak membantu dan penyakit barah muncul, maka rawatan mereka harus segera dimulakan. Ia terdiri daripada tiga bidang utama:

  1. Tingkatkan bekalan darah ke tempat tidur yang berlindung (jangan berbaring di atas luka, gunakan lingkaran getah, tilam anti-decubitus, sering menghidupkan pesakit).
  2. Membersihkan luka dari nanah, kekotoran dan tisu nekrotik dan merawatnya dengan chlorhexidine. Jangan sentuh luka dengan tangan anda, lakukan semua manipulasi dengan sarung tangan dan gunakan alat bantu (tisu steril, pinset), sapukan ubat terus dari botol (hidrogen peroksida, yodium, jangan gunakan cat hijau - mereka mengeringkan kulit dan mengganggu penyembuhan).
  3. Ambil langkah-langkah untuk mengetatkan luka dengan cepat (membersihkan sepenuhnya luka dari tisu nekrotik, kerana ia adalah tempat pembiakan untuk berkembangnya jangkitan), ganti pembalut sekali sehari.

Ciri-ciri rawatan pesakit selepas strok

Selalunya, selepas strok, pesakit dijaga oleh saudara-mara. Terlepas dari keparahan penyakit, pesakit harus berada di tempat tidur terlebih dahulu. Imobilisasi separa seseorang sering menyebabkan strok iskemia. Penjagaan pesakit tempat tidur setelah keluar dari hospital dilakukan oleh saudara-mara. Pada pesakit seperti itu, bahagian kanan atau kiri badan lumpuh, dan ketika merawatnya, peraturan tertentu harus dipatuhi.

Pesakit seperti itu perlu mengubah kedudukan badan setiap 2 jam, melakukan kompleks latihan dan urutan fisioterapi. Langkah-langkah ini diperlukan untuk memulihkan impuls saraf dan mengembalikan mobiliti anggota badan yang lumpuh. Semakin kerap anda bersenam dan mengurut, semakin baik dinamik pemulihan. Sebaik-baiknya, kompleks ini harus diulang setiap 3-4 jam. Pesakit boleh melakukan beberapa latihan asas dengan sendiri..

Semasa merawat pesakit seperti itu, sangat penting untuk memastikan anggota badan yang lumpuh tidak berat badan. Untuk melakukan ini, pasangkan penggelek, bantal atau gunakan garter, dan pergerakan di sendi bahu mesti dijaga, dan di antara lengan dan badan perlu menjaga jarak.

Sekiranya pesakit dihidupkan lumpuh, maka lengan yang sakit diletakkan 90 darjah berbanding badan, meletakkan bantal kecil di bawahnya, dan lengan yang sihat diletakkan kembali.

Kadang-kadang tempoh pemulihan berlangsung lama, selama ini anda perlu bersabar dan mengikuti semua cadangan doktor secara konsisten. Pesakit harus belajar bagaimana memegang objek dan bergerak lagi.

Sokongan ketika berjalan seperti itu pesakit harus selalu dari anggota badan yang terkena.

Merawat pesakit selepas strok: merawat pesakit di rumah dan di hospital

Merawat pesakit selepas strok adalah kunci untuk meningkatkan kualiti hidup mereka dan pemulihan yang cepat. Seorang pesakit strok memerlukan rawatan berterusan. Manipulasi paling sederhana menjadi masalah baginya - kebersihan diri, penggunaan makanan, pergerakan tidak mudah. Panduan ringkas ini akan membantu anda memulakan rawatan pesakit..

Cara merawat pesakit selepas strok di rumah

Pesakit tinggal di hospital adalah wajib pada hari-hari pertama selepas strok, di mana dia dijaga oleh pegawai perubatan. Setelah stabil, pesakit mungkin keluar dari rumah, tetapi rawatan tetap diteruskan. Untuk merawat pesakit seperti itu harus didekati dengan sangat bertanggungjawab - anda harus selalu berada di dekatnya, menjaga semua fungsi tubuhnya, memberikan penjagaan kebersihan dan memberikan segala kemungkinan sokongan psikologi.

Merawat pesakit selepas strok di rumah tidak mungkin dilakukan sekiranya pesakit mengalami tanda-tanda komplikasi.

Pesakit menghabiskan sebahagian besar waktu di tempat tidur, dalam keadaan terlentang. Statik penuh dengan penampilan luka tekanan, atrofi otot (latihan khas dilakukan untuk mengekalkan nada mereka) dan gangguan fungsi sendi.

Pencegahan Luka

Kemunculan luka tekanan adalah masalah serius dalam merawat pesakit. Mereka disebabkan oleh gangguan peredaran darah pada tisu dangkal, dirawat untuk waktu yang lama, kerana mereka kurang memberi respons terhadap terapi. Untuk mengelakkan luka tekanan, setiap satu setengah hingga dua jam seseorang perlu membalikkan badan, mengubah kedudukan badan, dan juga menggunakan tilam udara khas atau tilam getaran yang menghalang penampilannya.

Kedudukan anggota badan yang betul

Selepas strok hemoragik atau iskemia, pesakit boleh lumpuh sepenuhnya dan separa. Anggota badan yang lumpuh harus berada dalam keadaan fisiologi, iaitu kedudukan semula jadi. Ini diperlukan untuk mengekalkan peredaran darah dan pengawetan di dalamnya, jika tidak, kontraksi mungkin muncul, dan seterusnya untuk memberi kedudukan fisiologi, serta menjaga fungsi anggota badan sepenuhnya, akan menjadi sukar, kerana masa yang lama dapat berlalu sebelum fungsi dipulihkan sepenuhnya. Harus diingat bahawa tidak ada yang rosak pada anggota badan, yang menjadi fokus penyakit di otak.

Teknik utama yang membantu mengekalkan pergerakan sendi dan kumpulan otot dalam kedudukan terlentang:

  1. Tangan harus dibengkokkan pada 45 °, berbaring di bantal lembut di kedua-dua sisi badan pesakit. Tangan, siku dan bahu pesakit harus berada pada tahap yang sama pada satah mendatar.
  2. Kedudukan berus yang betul - telapak tangan dengan jari yang diluruskan. Anda boleh memperbaikinya menggunakan spacer.
  3. Kaki harus dibengkokkan 20 °, disarankan untuk meletakkan roller yang terbuat dari bahan lembut di bawah lutut. Pada masa yang sama, kaki boleh berada dalam posisi bebas, yang utama adalah mengelakkan lenturan dan pemanjangan yang berlebihan.
  4. Memicit anggota badan pesakit dalam keadaan berbaring dengan objek dan bahagian badan yang lain harus dielakkan..

Penjagaan yang betul untuk pesakit di tempat tidur setelah strok di rumah semestinya merangkumi gimnastik yang kompleks, yang diperlukan untuk mengekalkan fungsi motor.

Pesakit dengan lumpuh sepihak juga boleh berada di sisi yang sihat dan, jika boleh, membantu diri mereka untuk bergerak atau berguling. Posisi anggota badan adalah seperti berikut: lengan dibengkokkan pada sendi siku, dan kaki berada di sendi lutut, dengan bantal diletakkan di bawah anggota badan.

Sekiranya pesakit berada dalam keadaan lumpuh, anggota badan harus berbaring seperti berikut:

  • lengan lumpuh adalah tegak lurus dengan badan, memanjangkan anterior ke badan;
  • lengan yang sihat boleh terletak di sepanjang badan, berbaring di atas atau dibaringkan, tetapi tidak menekan anggota badan yang lumpuh di hadapan;
  • kaki lumpuh harus sedikit bengkok pada sendi lutut, sambil mengekalkan kedudukan lurus yang asal di sendi pinggul;
  • kaki yang sihat boleh dibengkokkan, anda hanya perlu meletakkan bantal di bawahnya.

Gimnastik - elemen penting penjagaan selepas strok

Penjagaan yang betul untuk pesakit di tempat tidur selepas strok di rumah semestinya merangkumi gimnastik menyeluruh, yang diperlukan untuk memelihara fungsi motor. Ini merangkumi dua jenis pergerakan: pasif, ketika seluruh biomekanisme pergerakan dilakukan oleh perawat, dan aktif, ketika pasien bergerak dan meregangkan dirinya sendiri.

Semasa melakukan latihan pasif, adalah perlu untuk memastikan bahawa pergerakan tidak memberikan kesakitan dan ketidakselesaan pesakit, sementara gerakan tersebut harus sedekat mungkin dengan pergerakan yang sebenarnya. Latihan bermula di hujung kepala badan dan secara beransur-ansur turun ke kaki. Kepala pesakit dapat dipusingkan dari satu sisi ke sisi lain, sementara seseorang harus berusaha menggerakkan matanya secara aktif, menarik dagu ke dadanya, iaitu melakukan tindakan yang dapat dilakukannya.

Strok berbahaya dengan komplikasi jangka panjang, yang membawa watak yang tidak dapat dipulihkan dan mengurangkan kualiti hidup dengan ketara, dan oleh itu memerlukan pencegahan secara berkala.

Tangan pesakit perlu dibengkokkan dan tidak dibengkokkan pada setiap sendi beberapa kali, untuk meluruskan dan membengkokkan jari pesakit. Di sendi bahu dan pergelangan tangan, pergerakan putaran juga dapat dilakukan. Kelas disertai dengan urutan ringan ke seluruh anggota badan..

Kaki boleh dilatih menggunakan teknik yang serupa, namun, anggota badan bawah lebih besar dan lebih berat daripada bahagian atas. Oleh itu, untuk melakukan latihan, anda boleh mengikat kaki dengan kain elastik atau menggunakan pertolongan orang luar. Kaki melakukan pergerakan putaran, ekstensor dan lenturan. Lutut dikembangkan dengan membengkokkan kaki dan meluruskannya. Untuk melatih sendi pinggul, kedudukan berikut digunakan: pesakit berbaring di punggungnya, kaki diceraikan pada sendi pinggul dan dibengkokkan di lutut (yang disebut katak pose). Bantu pesakit menyatukan kaki dan mengangkatnya.

Latihan aktif dimulakan dengan usaha pesakit untuk meregangkan mana-mana kumpulan otot, biasanya ini adalah kawasan dengan persarafan yang baik, misalnya, otot muka atau bisep anggota badan atas. Ini mendorong pembentukan hubungan antara struktur badan dan otak. Kesinambungan gimnastik adalah pelaksanaan bebas dari kompleks latihan pasif di atas.

Program ini dilengkapi dengan latihan pernafasan.

Adalah perlu untuk mengadakan kelas setiap 3-4 jam, sementara selepas latihan kedudukan pesakit di tempat tidur berubah.

Pesakit dengan cepat akan terbiasa dengan beban statik, jika anda berusaha untuk menjaga keseimbangan, jaga kepalanya lurus, duduk. Lama kelamaan, dia akan dapat menurunkan kakinya dari tempat tidur, menggerakkan anggota badannya secara berasingan, membuat pergerakan dengan peningkatan ketepatan.

Pencegahan komplikasi pasca strok

Strok berbahaya dengan komplikasi jangka panjang, yang membawa watak yang tidak dapat dipulihkan dan mengurangkan kualiti hidup dengan ketara, dan oleh itu memerlukan pencegahan secara berkala.

Anggota badan yang lumpuh harus berada dalam keadaan fisiologi, iaitu kedudukan semula jadi. Ini diperlukan untuk mengekalkan peredaran darah dan pemeliharaan di dalamnya..

Pencegahan luka tekanan adalah perubahan biasa pada kedudukan badan, urut, penggunaan alat dan cara anti-decubitus khas - tilam, plester, salap, kompres.

Untuk mengelakkan genangan darah pada urat di bahagian bawah kaki, dan sebagai akibatnya, trombosis urat saphenous, stoking mampatan digunakan. Meremas anggota badan, mereka meningkatkan aliran darah cagaran melalui urat dalam.

Untuk mengelakkan kesesakan di paru-paru, perlu memberi pesakit belon atau meniup gelembung melalui tiub dalam segelas air. Usaha yang mesti dilakukan untuk pergerakan udara tidak akan membiarkan genangan dan perkembangan pneumonia seterusnya.

Kekurangan apatis dan gangguan kognitif dicegah dengan banyaknya maklumat - anda perlu bercakap dengan pesakit, menghidupkan radio atau televisyen, membaca dengan kuat, dan membiarkannya mendengar muzik. Ia mempercepat proses reparatif di otak..

Kebersihan pesakit strok

Dianjurkan untuk menjalankan prosedur kebersihan dua kali sehari untuk mengelakkan kerengsaan kulit dengan perkembangan proses keradangan selanjutnya. Pesakit dibasuh dengan air suam dan sabun, sebelum meletakkan kain lap atau bekas di bawahnya. Sekiranya pesakit mengalami inkontinensia, lampin atau lampin menyerap air digunakan.

Basuh muka anda dengan span lembut. Kebersihan mulut terdiri daripada menggosok gigi, dan jika tidak mungkin, kemudian bilas rongga mulut.

Melayan pesakit selepas strok

Kemungkinan memberi makan pesakit di rumah tanpa menggunakan alat tambahan ditentukan oleh doktor, berdasarkan keadaan otot masticatory yang bertanggungjawab untuk menelan dan peristalsis kumpulan otot. Sekiranya pemakanan dengan cara biasa tidak mungkin, ia diberikan melalui kateter nasogastrik, atau secara parenteral (intravena).

Untuk mengelakkan luka tekanan, setiap satu setengah hingga dua jam seseorang perlu membalikkan badan, mengubah kedudukan badan, dan juga menggunakan tilam udara khas atau tilam getaran yang menghalang penampilannya.

Sekiranya pesakit dapat mengunyah dan menelan, pemprosesan makanan secara mekanik masih diperlukan, kerana sukar untuk mengunyah makanan besar, makanan keras dan kering. Pada awal pasca strok, makanan disediakan dengan konsistensi cecair seperti bubur.

Kadang-kadang pesakit menunjukkan air liur yang berlebihan. Adalah perlu untuk memastikan wajah pesakit tetap kering dan bersih, membersihkan lebihan air liur dan makanan. Untuk mengelakkan aspirasi, makanan dihidangkan dari sisi sehingga mengalir ke pipi ke kerongkong. Dalam kes ini, anda harus mencuba meletakkan makanan di bahagian mulut yang sihat. Pada akhir penyusuan, pesakit harus memastikan bahawa tidak ada sisa makanan di rongga mulut.

Diet dibuat oleh doktor yang hadir, tetapi asas asas pemakanan adalah seperti berikut:

  1. Jumlah cecair yang banyak (kira-kira 50% daripada diet).
  2. Rawatan panas dan memotong makanan maksimum.
  3. Komposisi lembut - garam minimum, kekurangan rempah, rempah panas, hidangan berlemak.
  4. Sup monokomponen, rebusan, bijirin, iaitu, terdiri dari satu produk (satu sayur-sayuran, bijirin, dan lain-lain), kerana hidangan seperti itu mudah dicerna.
  5. Penyertaan wajib dalam diet sayur-sayuran dan buah-buahan, iaitu produk yang mengandungi serat. Ia perlu untuk pergerakan usus semasa kedudukan statik panjang.

Rehabilitasi pasca strok di hospital

Penjagaan pesakit selepas strok di rumah tidak mungkin dilakukan sekiranya pesakit mengalami tanda-tanda komplikasi (misalnya, demam, penguncupan otot interkostal yang tajam, pernafasan sekejap-sekejap, yang mungkin menunjukkan perkembangan radang paru-paru), edema, luka tekanan, dan penyakit sekunder. Dalam kes ini, anda harus segera mendapatkan bantuan perubatan. Di hospital, pesakit akan mendapat rawatan dan rawatan yang diperlukan.

Kekurangan apatis dan gangguan kognitif dicegah dengan banyaknya maklumat - anda perlu bercakap dengan pesakit, menghidupkan radio atau televisyen, membaca dengan kuat, mendengar muzik.

Di sebuah hospital, kejururawatan dilakukan selepas strok oleh perawat di bawah pengawasan doktor. Proses kejururawatan - algoritma penjagaan pesakit berdasarkan saintifik - memastikan kecekapan pemulihan yang tinggi. Untuk mengembangkan kumpulan otot utama, digunakan katil multifungsi dan sistem penahan blok. Di hospital, ahli fisioterapi, tukang urut, ahli terapi pertuturan boleh berurusan dengan pesakit.

Video

Kami menawarkan anda untuk menonton video mengenai topik artikel.

Penjagaan Strok

Salah satu "pukulan" yang paling sukar untuk kesihatan adalah strok. Orang tua yang telah mengalami keadaan ini akan memerlukan perhatian dan perawatan, jadi saudara-mara perlu mengambil langkah-langkah yang sesuai untuk memberikannya keselesaan maksimum. Rawat pesakit setelah strok dilakukan sesuai dengan semua peraturan, dan yang utama adalah rawatan yang sesuai dan persekitaran yang baik..

Menjaga tempat tidur selepas strok

Tidak kira seberapa keras pukulannya, rehat di tempat tidur akan diperlukan untuk pemulihan awal. Selalunya, selepas strok iskemia, kelumpuhan berlaku, yang bermaksud bahawa anda perlu berjaga-jaga dengan lebih teliti. Pertama sekali, seseorang tidak boleh membiarkan orang yang berbohong berada dalam posisi yang sama untuk waktu yang lama: untuk ini, dia perlu diserahkan pada frekuensi tertentu (adalah optimum untuk menukar kedudukan setelah 3-4 jam), mereka membantu melakukan latihan terapeutik yang mempercepat pemulihan. Anggota badan yang tetap memberikan kedudukan yang betul: bukan kanopi, tetapi dengan sokongan roller dan garters.

Peraturan penting: lengan lumpuh harus berada pada posisi yang tidak lentur dengan jari lurus, untuk mencapai kedudukan yang betul, anda boleh meletakkan anggota badan di atas bangku berdekatan dengan bantal di atasnya.

Untuk mengekalkan peredaran darah yang betul, lutut diletakkan di atas roller, dan kaki dipindahkan ke tempat duduk. Dengan strok unilateral, disarankan untuk mengekalkan kedudukan yang sama pada kaki yang sihat dan sakit..

Sekiranya saudara lelaki tua berada di sisi yang sihat, maka anggota badan yang lumpuh mesti dibengkokkan di sendi, dan penggelek harus diletakkan di bawahnya.

Penjagaan rumah bagi pesakit selepas strok yang terletak di bahagian lumpuh mempunyai keunikannya sendiri. Kepala manusia harus sedikit bengkok ke bawah. Lengan yang lumpuh diluruskan dan diletakkan pada sudut 90 darjah ke batang badan. Pastikan untuk menaikkan tapak tangan. Tangan yang sihat diambil kembali.

Bantuan pemulihan

Merawat seseorang selepas strok di rumah adalah sekumpulan peraturan yang mesti dipatuhi:

    Pemantauan berterusan; Melakukan senam dan urut; Pematuhan dengan diet dan diet; Ubat yang ditetapkan oleh doktor; Berunding dengan pakar mengenai status saudara.

Untuk memastikan perawatan yang betul bagi seseorang setelah strok, penting untuk mengikuti peraturan mengenai latihan dan urutan fisioterapi, yang dilakukan setiap 3-4 jam. Sebaiknya jururawat yang melakukan urutan menjalani latihan yang sesuai.

Apa yang penting untuk mengetahui mengenai gimnastik pemulihan:

    Lakukan setiap gerakan dengan hati-hati, anda tidak boleh menyebabkan kesakitan dan ketidakselesaan kepada orang yang mengalami strok; Gabungkan latihan dengan latihan pernafasan; Dari masa ke masa, didik pesakit untuk melakukan pergerakan asas secara bebas; Ikuti urutan semua langkah pemulihan.

Seseorang yang mengalami pukulan secara harfiah harus mempelajari banyak hal dasar lagi, sehingga saudara-saudaranya akan memerlukan banyak kesabaran dan perhatian.

Menyelamatkan mangsa strok

Makan adalah tindakan yang agak sukar bagi orang tua yang mengalami strok. Selalunya fungsi mudah badan seperti air liur, refleks mengunyah, menelan hilang. Selepas kesimpulan doktor, anda boleh mula memberi makan kepada saudara yang mempunyai makanan cair dan lembut. Untuk kemudahan, anda boleh menggunakan pengisar, dengan mana produk siap akan diproses dalam kentang tumbuk..

Dengan air liur yang tidak terkawal, anda perlu mengikat tuala kepada pesakit dan merawat sudut bibir dengan krim lemak.

Menghidangkan makanan adalah penting dari bahagian mulut yang sihat dan pastikan pesakit mengunyah dan menelannya. Produk harus mempunyai konsistensi lembut dan suhu optimum (tidak terlalu panas, tidak terlalu sejuk). Selepas makan, pesakit tidak digalakkan bergerak (duduk, melakukan gimnastik) selama satu jam.

Membantu berpakaian dan mencuci

Agar orang tua dapat mencuci, perlu membantunya. Sebagai permulaan, adalah penting untuk meletakkan pesakit pada kedudukan yang sesuai dengannya. Kemudian anda perlu menghilangkan kemungkinan halangan, tutup tingkap sehingga tidak ada draf. Sekiranya pesakit lumpuh mencuci sambil duduk di kerusi, perlu menggunakan penyokong getah untuk kaki perabot, namun, adalah lebih mudah untuk melakukan prosedur air dengan bantuan pancuran mandian mudah alih. Selepas setiap hidangan, perlu menggosok gigi, gunakan pisau cukur elektrik untuk mencukur.

Peraturan penting untuk berpakaian pesakit: pertama kali memakai pakaian di bahagian lumpuh. Melepaskan pesakit, lepaskan bahagian yang boleh bergerak terlebih dahulu.

Tidak digalakkan memakai barang di atas kepala (lebih baik memilih pakaian dengan butang, ritsleting). Juga penting untuk mempengaruhi bahagian badan yang terjejas dengan lembut dan berhati-hati..

Anda perlu tahu

    Pantau integriti kulit, mencegah dermatitis dan luka tekanan; Mengekalkan iklim sejuk yang optimum di dalam rumah; Pantau suhu badan pesakit, jika pesakit demam, beri dia parasetamol, aspirin; Mematuhi dengan tegas cadangan untuk memberi makan pesakit, ini berlaku untuk kandungan kalori, konsistensi dan suhu makanan; Cari pekerjaan untuk pesakit yang mengalami strok, jangan biarkan dia tertekan.

Bila hendak memanggil doktor:

    Dengan kenaikan suhu yang mendadak; Dengan kesakitan teruk di bahagian lumpuh; Dengan penampilan luka tekanan, edema; Sekiranya pesakit bertambah teruk.

Tidak semua orang berpeluang untuk melengkapkan rumah dan menyediakan keadaan yang sesuai untuk pemulihan orang yang mengalami strok. Untuk membantu orang tua untuk memindahkan keadaan dan pulih secepat mungkin, anda boleh menghubungi pusat rawatan untuk orang yang tersayang. Ini adalah keputusan yang tepat yang akan membantu menjaga kesihatan orang yang dikasihi dan memberikannya perawatan yang sewajarnya, tanpa membina semula hidupnya sendiri untuk keperluan pesakit.

Salah satu "pukulan" yang paling sukar untuk kesihatan adalah strok. Orang tua yang telah mengalami keadaan ini akan memerlukan perhatian dan perawatan, jadi saudara-mara perlu mengambil langkah-langkah yang sesuai untuk memberikannya keselesaan maksimum. Rawat pesakit setelah strok dilakukan sesuai dengan semua peraturan, dan yang utama adalah rawatan yang sesuai dan persekitaran yang baik..

Menjaga tempat tidur selepas strok

Tidak kira seberapa keras pukulannya, rehat di tempat tidur akan diperlukan untuk pemulihan awal. Selalunya, selepas strok iskemia, kelumpuhan berlaku, yang bermaksud bahawa anda perlu berjaga-jaga dengan lebih teliti. Pertama sekali, seseorang tidak boleh membiarkan orang yang berbohong berada dalam posisi yang sama untuk waktu yang lama: untuk ini, dia perlu diserahkan pada frekuensi tertentu (adalah optimum untuk menukar kedudukan setelah 3-4 jam), mereka membantu melakukan latihan terapeutik yang mempercepat pemulihan. Anggota badan yang tetap memberikan kedudukan yang betul: bukan kanopi, tetapi dengan sokongan roller dan garters.

Peraturan penting: lengan lumpuh harus berada pada posisi yang tidak lentur dengan jari lurus, untuk mencapai kedudukan yang betul, anda boleh meletakkan anggota badan di atas bangku berdekatan dengan bantal di atasnya.

Untuk mengekalkan peredaran darah yang betul, lutut diletakkan di atas roller, dan kaki dipindahkan ke tempat duduk. Dengan strok unilateral, disarankan untuk mengekalkan kedudukan yang sama pada kaki yang sihat dan sakit..

Sekiranya saudara lelaki tua berada di sisi yang sihat, maka anggota badan yang lumpuh mesti dibengkokkan di sendi, dan penggelek harus diletakkan di bawahnya.

Penjagaan rumah bagi pesakit selepas strok yang terletak di bahagian lumpuh mempunyai keunikannya sendiri. Kepala manusia harus sedikit bengkok ke bawah. Lengan yang lumpuh diluruskan dan diletakkan pada sudut 90 darjah ke batang badan. Pastikan untuk menaikkan tapak tangan. Tangan yang sihat diambil kembali.

Bantuan pemulihan

Merawat seseorang selepas strok di rumah adalah sekumpulan peraturan yang mesti dipatuhi:

    Pemantauan berterusan; Melakukan senam dan urut; Pematuhan dengan diet dan diet; Ubat yang ditetapkan oleh doktor; Berunding dengan pakar mengenai status saudara.

Untuk memastikan perawatan yang betul bagi seseorang setelah strok, penting untuk mengikuti peraturan mengenai latihan dan urutan fisioterapi, yang dilakukan setiap 3-4 jam. Sebaiknya jururawat yang melakukan urutan menjalani latihan yang sesuai.

Apa yang penting untuk mengetahui mengenai gimnastik pemulihan:

    Lakukan setiap gerakan dengan hati-hati, anda tidak boleh menyebabkan kesakitan dan ketidakselesaan kepada orang yang mengalami strok; Gabungkan latihan dengan latihan pernafasan; Dari masa ke masa, didik pesakit untuk melakukan pergerakan asas secara bebas; Ikuti urutan semua langkah pemulihan.

Seseorang yang mengalami pukulan secara harfiah harus mempelajari banyak hal dasar lagi, sehingga saudara-saudaranya akan memerlukan banyak kesabaran dan perhatian.

Menyelamatkan mangsa strok

Makan adalah tindakan yang agak sukar bagi orang tua yang mengalami strok. Selalunya fungsi mudah badan seperti air liur, refleks mengunyah, menelan hilang. Selepas kesimpulan doktor, anda boleh mula memberi makan kepada saudara yang mempunyai makanan cair dan lembut. Untuk kemudahan, anda boleh menggunakan pengisar, dengan mana produk siap akan diproses dalam kentang tumbuk..

Dengan air liur yang tidak terkawal, anda perlu mengikat tuala kepada pesakit dan merawat sudut bibir dengan krim lemak.

Menghidangkan makanan adalah penting dari bahagian mulut yang sihat dan pastikan pesakit mengunyah dan menelannya. Produk harus mempunyai konsistensi lembut dan suhu optimum (tidak terlalu panas, tidak terlalu sejuk). Selepas makan, pesakit tidak digalakkan bergerak (duduk, melakukan gimnastik) selama satu jam.

Membantu berpakaian dan mencuci

Agar orang tua dapat mencuci, perlu membantunya. Sebagai permulaan, adalah penting untuk meletakkan pesakit pada kedudukan yang sesuai dengannya. Kemudian anda perlu menghilangkan kemungkinan halangan, tutup tingkap sehingga tidak ada draf. Sekiranya pesakit lumpuh mencuci sambil duduk di kerusi, perlu menggunakan penyokong getah untuk kaki perabot, namun, adalah lebih mudah untuk melakukan prosedur air dengan bantuan pancuran mandian mudah alih. Selepas setiap hidangan, perlu menggosok gigi, gunakan pisau cukur elektrik untuk mencukur.

Peraturan penting untuk berpakaian pesakit: pertama kali memakai pakaian di bahagian lumpuh. Melepaskan pesakit, lepaskan bahagian yang boleh bergerak terlebih dahulu.

Tidak digalakkan memakai barang di atas kepala (lebih baik memilih pakaian dengan butang, ritsleting). Juga penting untuk mempengaruhi bahagian badan yang terjejas dengan lembut dan berhati-hati..

Anda perlu tahu

    Pantau integriti kulit, mencegah dermatitis dan luka tekanan; Mengekalkan iklim sejuk yang optimum di dalam rumah; Pantau suhu badan pesakit, jika pesakit demam, beri dia parasetamol, aspirin; Mematuhi dengan tegas cadangan untuk memberi makan pesakit, ini berlaku untuk kandungan kalori, konsistensi dan suhu makanan; Cari pekerjaan untuk pesakit yang mengalami strok, jangan biarkan dia tertekan.

Bila hendak memanggil doktor:

    Dengan kenaikan suhu yang mendadak; Dengan kesakitan teruk di bahagian lumpuh; Dengan penampilan luka tekanan, edema; Sekiranya pesakit bertambah teruk.

Tidak semua orang berpeluang untuk melengkapkan rumah dan menyediakan keadaan yang sesuai untuk pemulihan orang yang mengalami strok. Untuk membantu orang tua untuk memindahkan keadaan dan pulih secepat mungkin, anda boleh menghubungi pusat rawatan untuk orang yang tersayang. Ini adalah keputusan yang tepat yang akan membantu menjaga kesihatan orang yang dikasihi dan memberikannya perawatan yang sewajarnya, tanpa membina semula hidupnya sendiri untuk keperluan pesakit.

Penjagaan katil rumah. Peraturan untuk rawatan perubatan dan kebersihan bagi pesakit di tempat tidur setelah strok

Orang yang merawat mereka yang sakit parah setiap hari menghadapi kesulitan tertentu, tetapi tugas ini dapat menjadi lebih mudah jika semuanya disusun dengan betul. Merawat pesakit di tempat tidur bukanlah tugas yang mudah. Saudara-mara dan rakan-rakan sangat kita sayangi, walaupun penyakit tidak membenarkan mereka bergerak secara bebas dan melayani diri mereka sendiri. Dalam keadaan seperti itu, anda boleh mengundang pengasuh, tetapi sering kali saudara-mara mengambil semua penjagaan menjaga saudara mereka yang sakit.

Penting bagi mereka untuk mengetahui cara menjalankan semua prosedur penjagaan tempat tidur dengan betul..

Penjagaan perubatan untuk pesakit di tempat tidur di institusi perubatan disediakan oleh kakitangan. Apabila pesakit keluar dari rumah, tanggungjawab penjagaan dipindahkan kepada saudara-mara pesakit. Menciptakan persekitaran yang selesa untuk pesakit ini dapat meningkatkan kualiti hidup mereka. Merawat pesakit di rumah adalah pekerjaan yang sukar, memerlukan organisasi, kesabaran dan banyak masa. Pertama, mari kita bincangkan keperluan apa yang harus sesuai untuk pesakit di atas katil.

Apa yang harus menjadi bilik pesakit katil?

Untuk pesakit katil di rumah, disarankan untuk memperuntukkan bilik yang berasingan. Ia harus cukup luas dan terang. Sekiranya ini adalah sebelah selatan, maka pada musim panas pada hari-hari panas perlu membuat peneduhan di dalamnya. Nah, jika tingkap mempunyai tirai. Mereka melindungi dari cahaya matahari jika perlu dan mudah dibersihkan..

Baiklah, jika ruangan itu dilindungi dari suara keras yang luar biasa, tetapi pesakit tidak boleh merasa terasing dari masyarakat.

Bilik di mana pesakit berada tidak boleh berantakan, tetapi semua yang diperlukan mesti diletakkan di tangan. Bilik harus mempunyai perabot berikut: meja, almari atau peti laci dengan linen, kerusi, jika perlu, terdapat juga TV atau radio mudah alih (pesakit harus mengetahui semua peristiwa terkini dan tidak merasa seperti orang buangan). Barang-barang yang tidak diperlukan dari bilik mesti dikeluarkan, kerana menyukarkannya untuk dibersihkan.

Produk rawatan untuk pesakit di tempat tidur mesti ada di sana, berdekatan.

Tikar katil tidak boleh tergelincir. Anda boleh menggunakan tikar mandi, biasanya dibuat dengan bahagian bawah getah, yang menghalangnya daripada tergelincir di lantai.

Ventilasi bilik dalam cuaca apa pun sekurang-kurangnya dua kali sehari selama 15-20 minit. Pembersihan basah dilakukan setiap hari. Pesakit di tempat tidur sangat sensitif terhadap habuk dan pelbagai jangkitan, kerana mereka biasanya mempunyai daya tahan yang berkurang.

Pesakit katil

Sekiranya pesakit menghabiskan banyak masa di tempat tidur, disarankan agar tempat tidurnya istimewa, berfungsi. Ketinggiannya mudah disesuaikan, bahagian kepala dan kaki, jika perlu, naik dan turun. Di tempat tidur seperti itu terdapat rak sisi khas yang tidak membenarkan pesakit jatuh dari situ. Tempat tidur yang berfungsi akan memudahkan rawatan pesakit di atas katil. Lebih baik mencegah penyakit barah, sukar untuk merawatnya. Kemungkinan penyakit kelamin dengan katil seperti itu lebih kurang.

Tetapi jika anda tidak dapat tidur seperti itu, maka anda juga boleh mengubah tempat tidur biasa. Ketinggian yang diinginkan dapat dicapai dengan meletakkan beberapa tilam di atas satu sama lain. Kerusi yang dimasukkan di birai katil dapat mengelakkan pesakit jatuh secara tidak sengaja.

Tempat tidur harus cukup lebar, kerana pesakit di tempat tidur menghabiskan sebahagian besar masa di dalamnya. Mereka mesti selesa. Pendekatan mesti disediakan dari semua pihak. Sangat mudah untuk menukar tempat tidur dan seluar dalam dan menjadikan pesakit berada dalam kedudukan yang berbeza.

Item yang diperlukan oleh pesakit

Produk penjagaan katil mestilah berdekatan. Di atas meja di sebelah katil harus selalu ada air minum segar dan segelas (cawan atau peminum), alat kawalan jauh TV, gelas untuk pesakit (jika dia membacanya), lampu meja (lampu lantai atau tempat lilin dinding). Adalah lebih baik jika pesakit mempunyai loceng di atas meja atau meja di samping tempat tidur, dengan mana, jika perlu, dia dapat menghubungi perawat atau saudara yang merawat pesakit tempat tidur. Semua barang-barang ini perlu disusun supaya pesakit dapat menjangkau mereka secara bebas..

Di dalam laci meja di sisi katil harus ada tonometer, termometer, alas kapas dan tongkat, serta kosmetik khas, serbuk talcum, krim dan ubat-ubatan anti-decubitus dan ubat-ubatan yang diperlukan. Di laci di bawah ini anda boleh meletakkan lampin, lampin dan beg sampah sekali pakai. Barangan rawatan untuk pesakit di tempat tidur harus disusun sedemikian rupa sehingga, jika perlu, pesakit itu sendiri dapat menjangkau mereka. Kerusi tandas, jika digunakan oleh pesakit, juga harus berada di sebelah katil.

Peraturan penjagaan asas

Banyak perhatian dan masa memerlukan pesakit tidur. Peraturan untuk merawatnya adalah sebagai berikut:

  • pesakit yang mengalami serangan jantung atau strok perlu mengukur tekanan darah setiap pagi dan petang, merekodkannya, dan menunjukkan rekod ini kepada doktor yang menghadiri;
  • suhu badan diukur setiap hari;
  • adalah perlu untuk mengawasi sifat dan bilangan pergerakan usus, dan jika mereka menjadi patologi (najis longgar, saluran darah, sedikit air kencing, air kencing gelap atau merah, dll.), beritahu doktor;
  • keadaan kulit harus dinilai setiap hari (penampilan luka tekanan, ruam atau kemerahan);
  • semua ubat yang diperlukan mesti diberikan kepada pesakit mengikut jadual atau memastikan bahawa dia tidak lupa mengambilnya sendiri.

Sekiranya pesakit sukar minum dari cawan biasa, anda perlu membeli peminum untuknya.

Sekiranya terdapat kencing atau kotoran, simpan lampin dan lampin pakai buang.

Seluar dalam untuk pesakit harus lembut dan hanya dibuat dari kain semula jadi, adalah wajar agar tidak lancar, tetapi jika mempunyai pengikat atau tali leher, pakaian itu hanya boleh di depan.

Selalu perlu untuk bertanya kepada pesakit apa yang dia inginkan dan, jika mungkin, untuk memenuhi permintaannya. Jangan membantah, pesakit lebih memahami apa yang dia perlukan ketika ini.

Tanya siapa yang ingin dilihatnya, dan jemput hanya orang-orang ini, tetapi lawatan itu tidak seharusnya membosankan.

Sekiranya pesakit menjadi lebih teruk, dia tidak boleh dibiarkan begitu sahaja, terutama pada waktu malam. Tinggalkan cahaya malap di dalam bilik. Sekiranya anda sendiri tidak dapat selalu berada di bilik dengan pesakit sekiranya keadaan kesihatannya merosot, anda boleh mengambil jururawat atau jururawat. Menjaga pesakit katil dengan pendidikan perubatan adalah lebih baik. Anda boleh menyewa mereka melalui agensi atau mencari di institusi perubatan.

Penjagaan kebersihan untuk pesakit katil

Bagi pesakit yang sakit parah, kebersihan sangat penting. Kekebalan pada orang-orang seperti itu melemah, jadi sebarang jangkitan dapat menyebabkan kemerosotan atau memicu penyakit bersamaan, misalnya, pneumonia kongestif.

Penjagaan kebersihan terdiri daripada mencuci setiap hari, mencuci tangan, menggosok gigi dan kebersihan tempat-tempat intim. Untuk melakukan ini, lebih baik menggunakan syampu dan detergen cecair neutral untuk pesakit di tempat tidur dengan pH 5.5. Badan juga memerlukan pencucian berkala. Rawatan khas harus dilakukan di mana terdapat lipatan kulit - ini adalah punggung dan punggung (tempat di mana luka sering terbentuk).

Untuk mencuci badan, anda perlu menggunakan span dan tuala keras, yang menggosok dan mengurut kulit pesakit selepas mencuci. Selepas prosedur kebersihan, badan mesti disapu dengan teliti. Pada badan basah, peningkatan jangkitan bakteria berlaku, yang boleh menyebabkan proses keradangan. Selepas prosedur kebersihan, lipatan kulit dan tempat bersentuhan dengan tempat tidur (di mana luka mungkin terbentuk) mesti dirawat dengan bedak bedak atau krim bayi.

Setelah mengganti lampin, kawasan kemaluan harus dibasuh dengan detergen ringan, disapu kering dan dirawat dengan krim pelindung (terdapat krim lampin khas).

Semasa mengganti tempat tidur dan lampin, mereka tidak boleh diseret dari bawah pesakit, ini boleh merosakkan kulit dan menyebabkan pembentukan luka tekanan.

Merawat pesakit katil. Ulser tekanan dan pencegahannya

Ulser tekanan adalah kawasan nekrosis (nekrosis) tisu lembut badan. Mereka boleh terbentuk pada pesakit di tempat tidur akibat pemampatan tisu bahagian yang menonjol, ini adalah tempat di atas penonjolan tulang. Biasanya, luka baring muncul pada pesakit yang tidak bergerak. Tempat khas untuk manifestasi mereka adalah punggung, tumit, belakang kepala, siku, lebih jarang punggung dan pinggul. Penjagaan kulit untuk pesakit di tempat tidur, selain prosedur kebersihan konvensional, adalah pencegahan luka tekanan.

Kedua-dua pesakit di tempat tidur dan pesakit yang menggunakan kerusi roda untuk bergerak, tidak bergerak sebahagiannya (contohnya, lengan atau kaki tidak berfungsi selepas strok), begitu juga dengan mereka yang menderita kegemukan, diabetes yang teruk atau kencing atau tinja, memerlukannya..

Merawat pesakit di tempat tidur melibatkan pencegahan luka tekanan. Sebaiknya mengurut bahagian belakang selepas setiap mencuci badan. Ini akan meningkatkan peredaran darah dan dengan itu membantu memperbaiki trofisme tisu, yang akan berfungsi sebagai pencegahan luka tekanan.

Untuk mengelakkan luka tekanan, anda mesti:

  • menghilangkan faktor risiko untuk pembentukan luka tekanan;
  • gunakan alat yang diperlukan untuk pencegahan luka tekanan (penggelek, bantal lembut, lingkaran getah);
  • kebersihan menyeluruh kulit pesakit;
  • melakukan senaman fizikal jika pesakit tidak bergerak, tetapi haruslah latihan pasif (iaitu, orang yang merawat pesakit secara bebas membongkok dan memanjangkan anggota badannya);
  • urut, ia boleh dilakukan dengan sendiri, boleh menjadi urutan yang tidak profesional, tugas utamanya adalah untuk meningkatkan aliran darah ke tempat-tempat yang mengalami mampatan yang paling besar (melakukan pergerakan yang paling biasa - mengusap, menepuk ringan);
  • pemakanan yang baik.

Cara menghilangkan faktor risiko penyakit barah?

  1. Setiap hari, periksa dengan teliti tubuh pesakit untuk kemerahan dan perubahan pada kulit, perhatikan tempat-tempat penonjolan tulang.
  2. Setiap 2 jam perlu mengubah kedudukan badan pesakit. Jadi, sebagai contoh, untuk membalikkannya ke sebelah kirinya, anda perlu menyilangkan tangan pesakit di dadanya dan meletakkan kaki kanan di sebelah kirinya. Kemudian pergi ke sebelah kanannya dan letakkan satu tangan anda di bawah paha, dan letakkan yang lain di bahu, dan kemudian putar pesakit tempat tidur dalam satu gerakan. Putar pesakit dari sisi ke sisi dengan hati-hati mungkin untuk mengelakkan ketegangan atau geseran kulit yang berlebihan. Bantal lembut boleh diletakkan di antara kaki, terutama untuk pesakit yang keletihan (untuk pesakit gemuk, ukuran ini tidak diperlukan).
  3. Suhu di dalam bilik mesti dijaga dengan optimum (19-20 darjah), agar tidak menimbulkan peluh berlebihan pada pesakit dan pembentukan ruam lampin.
  4. Seprai mesti sentiasa bersih, mesti diganti tepat pada masanya. Gunakan kain yang lembut dan semula jadi. Di atasnya, yang terbaik adalah meletakkan lampin penyerap sekali pakai, ini akan mengelakkan terbentuknya ruam lampin dan memudahkan perawatan bagi pesakit di tempat tidur..

Pemakanan untuk pesakit di tempat tidur

Oleh kerana seseorang di tempat tidur tidak bergerak banyak, pemakanannya haruslah sederhana, kerana organisma seperti itu tidak mengalami kos tenaga yang tinggi. Pengambilan kalori dikurangkan, tetapi dietnya seimbang. Jumlah protein dan mineral harus mencukupi. Protein adalah bahan bangunan untuk sel, dengan kekurangannya, pembaikan tisu dan penyembuhan luka akan menjadi buruk.

Daging, ikan, produk tenusu (keju, keju cottage), buah-buahan, kacang mesti terdapat dalam makanan. Kandungan kalori harian produk untuk pesakit di tempat tidur mestilah sekitar 1500 kcal.

Rawatan bedsores

Sekiranya tindakan pencegahan tidak mencukupi atau tidak membantu dan penyakit barah muncul, maka rawatan mereka harus segera dimulakan. Ia terdiri daripada tiga bidang utama:

  1. Tingkatkan bekalan darah ke tempat tidur yang berlindung (jangan berbaring di atas luka, gunakan lingkaran getah, tilam anti-decubitus, sering menghidupkan pesakit).
  2. Membersihkan luka dari nanah, kekotoran dan tisu nekrotik dan merawatnya dengan chlorhexidine. Jangan sentuh luka dengan tangan anda, lakukan semua manipulasi dengan sarung tangan dan gunakan alat bantu (tisu steril, pinset), sapukan ubat terus dari botol (hidrogen peroksida, yodium, jangan gunakan cat hijau - mereka mengeringkan kulit dan mengganggu penyembuhan).
  3. Ambil langkah-langkah untuk mengetatkan luka dengan cepat (membersihkan sepenuhnya luka dari tisu nekrotik, kerana ia adalah tempat pembiakan untuk berkembangnya jangkitan), ganti pembalut sekali sehari.

Ciri-ciri rawatan pesakit selepas strok

Selalunya, selepas strok, pesakit dijaga oleh saudara-mara. Terlepas dari keparahan penyakit, pesakit harus berada di tempat tidur terlebih dahulu. Imobilisasi separa seseorang sering menyebabkan strok iskemia. Penjagaan pesakit tempat tidur setelah keluar dari hospital dilakukan oleh saudara-mara. Pada pesakit seperti itu, bahagian kanan atau kiri badan lumpuh, dan ketika merawatnya, peraturan tertentu harus dipatuhi.

Pesakit seperti itu perlu mengubah kedudukan badan setiap 2 jam, melakukan kompleks latihan dan urutan fisioterapi. Langkah-langkah ini diperlukan untuk memulihkan impuls saraf dan mengembalikan mobiliti anggota badan yang lumpuh. Semakin kerap anda bersenam dan mengurut, semakin baik dinamik pemulihan. Sebaik-baiknya, kompleks ini harus diulang setiap 3-4 jam. Pesakit boleh melakukan beberapa latihan asas dengan sendiri..

Semasa merawat pesakit seperti itu, sangat penting untuk memastikan anggota badan yang lumpuh tidak berat badan. Untuk melakukan ini, pasangkan penggelek, bantal atau gunakan garter, dan pergerakan di sendi bahu mesti dijaga, dan di antara lengan dan badan perlu menjaga jarak.

Sekiranya pesakit dihidupkan lumpuh, maka lengan yang sakit diletakkan 90 darjah berbanding badan, meletakkan bantal kecil di bawahnya, dan lengan yang sihat diletakkan kembali.

Kadang-kadang tempoh pemulihan berlangsung lama, selama ini anda perlu bersabar dan mengikuti semua cadangan doktor secara konsisten. Pesakit harus belajar bagaimana memegang objek dan bergerak lagi.

Sokongan ketika berjalan seperti itu pesakit harus selalu dari anggota badan yang terkena.

Cadangan untuk merawat pesakit selepas strok di rumah

Penyakit berbahaya, strok, memerlukan pemulihan yang lama. Ini memprovokasi berlakunya perubahan serius di otak. Oleh itu, seseorang yang akan menjaga pesakit harus bersabar. Walaupun dalam kes-kes yang paling serius, ketika lesi cukup besar, saudara-mara masih mempunyai harapan untuk sembuh. Merawat pesakit selepas strok memerlukan banyak masa, tetapi jika semuanya dilakukan dengan betul, anda boleh bergantung pada hasil positif..

Rehat di atas katil

Ramai orang tidak terselamat daripada strok. Dan mereka yang cukup bernasib baik untuk bertahan dari serangan itu harus menghabiskan waktu di tempat tidur, walaupun sedikit kerosakan diperhatikan. Selalunya strok melumpuhkan bahagian kiri atau kanan badan, bergantung pada bahagian otak yang terkena. Tetapi tinggal berpanjangan dalam satu posisi dapat memprovokasi penampilan luka tekanan. Tempat yang paling biasa adalah tumit, bilah bahu, siku, sakrum dan tulang ekor. Untuk mengelakkan perkara ini terjadi, disarankan agar pesakit diserahkan setiap beberapa jam, serta melakukan senam secara berkala. Periksa kulit setiap hari untuk perubahan dan bintik-bintik nekrotik pada kulit.

Pastikan untuk mencuci kulit anda dengan air dan merawatnya dengan antiseptik. Adalah perlu untuk memastikan tempat tidur disusun rapi, tanpa lipatan.

Penting! Adalah perlu untuk memerhatikan kedudukan anggota badan yang lumpuh, kerana ini menggunakan pelbagai penggelek dan garters.

Salah satu tugas penting adalah menjaga pergerakan sendi bahu. Tangan boleh diletakkan di atas bangku di sebelah katil. Pada siku, lengan harus dipanjangkan, sama seperti jari. Jarak antara batang badan dan anggota badan atas mesti dijaga..

Di bawah kaki di bawah lutut, anda boleh meletakkan roller untuk membentuk sudut hingga 20 darjah. Dengan pukulan satu sisi, disarankan untuk menyalin kedudukan kaki yang sihat dengan kaki yang terkena..

Sekiranya anda memalingkan pesakit di sisinya, maka anda tidak boleh lupa meletakkan pembalut kecil di bawah anggota badan. Kepala mesti dimiringkan sedikit ke bawah.

Prinsip penjagaan asas

Sekiranya pesakit hanya tidur dan diberi makan mengikut jadual, maka adalah mungkin untuk menimbulkan pelbagai komplikasi. Kualiti hidup seseorang yang mengalami strok semakin teruk. Penjagaan yang baik akan membantu mencegah kambuh..

Tidak semua orang yang menghadapi masalah tahu bagaimana merawat orang yang sakit. Semuanya cukup mudah, perkara utama adalah mematuhi prinsip asas:

  • Jangan memberi peluang tunggal untuk menekan luka. Mereka lebih mudah untuk mencegah daripada merawat..
  • Mencegah tromboemboli.
  • Tidak hanya memberi makan tepat pada masanya, tetapi juga membantu menelan, terutama bagi pesakit yang lumpuh.
  • Pencegahan Pneumonia.
  • Sokongan berterusan untuk keluarga dan rakan-rakan.
  • Langkah pencegahan untuk mengelakkan berulang.
  • Pesakit sendiri boleh didorong untuk melakukan tindakan yang paling sederhana..
  • Tidak ada pergerakan atau postur yang boleh menyebabkan kesakitan atau ketidakselesaan..

Luka tekanan tidak hanya menyakitkan, tetapi juga dapat berfungsi sebagai pintu masuk untuk pelbagai jangkitan yang boleh menyebabkan sepsis dan kematian..

Pencegahan radang paru-paru

Kerana berbohong lama, pesakit mengalami stagnasi yang dapat memicu perkembangan radang paru-paru. Dahak tebal dan likat sangat sukar dikeluarkan walaupun dengan antibiotik.

Untuk mengelakkan ini, anda memerlukan:

  • Lakukan senaman pernafasan, tiup ke dalam tabung yang dicelupkan ke dalam air, dan jika pesakit mempunyai kekuatan lebih, maka anda boleh menawarkan untuk mengembung belon.
  • Lakukan urutan payudara secara berkala.
  • Sekiranya anda perlu berbohong lama, maka anda harus berjumpa doktor sehingga dia mengesyorkan ubat di farmasi untuk ekspektasi rahsia.

Semua cadangan boleh dilaksanakan secara bebas atau mengatur pesakit tempat tidur di pusat pemulihan. Untuk meletakkannya di atas kakinya, anda perlu melalui semua peringkat pemulihan.

Diet

Pemakanan yang betul adalah komponen penting dalam pemulihan yang berkesan. Anda harus menyingkirkan tabiat yang boleh memudaratkan. Kesihatan sangat mahal, jadi anda perlu memperjuangkannya. Dengan pemakanan yang betul, risiko berulang akan menjadi minimum, hanya mengikuti diet khusus.

Tujuan pemakanan khas:

  • Penghapusan kolesterol jahat dari badan.
  • Meningkatkan peredaran cecair serebrospinal dan bekalan darah ke otak.
  • Penstabilan dan peningkatan pesakit.
  • Pelbagai sayur-sayuran dan buah-buahan. Lebih baik meninggalkan yang boleh menyebabkan reaksi alergi. Anda juga perlu memilih produk tanaman dengan teliti bagi mereka yang didiagnosis menghidap diabetes.
  • Produk yang mengandungi protein. Mereka mengesyorkan makan daging tidak lebih dari 3 kali seminggu..
  • Beri (salah satu yang paling berguna dianggap blueberry).

Garam dikecualikan sepenuhnya dari diet pesakit, dan pengambilan cecair juga terhad kepada 1.2 liter sehari. Semua hidangan dikukus atau direbus. Mereka mesti kurus dan tidak tajam.

Pemulihan fungsi motor

Setelah keadaan pesakit stabil, anda boleh memulakan kelas dengannya. Anda boleh mengembangkan anggota badan yang terjejas di rumah..

Di dalam kelas, mereka mula-mula berusaha mengembalikan kemahiran motor halus seseorang, untuk mengajarnya memegang semula objek dengan pelbagai bentuk dan ukuran. Dia dibenarkan menyusun objek kecil, membuka kunci kecil dengan kunci.

Apabila kaki terjejas, pesakit perlu belajar berjalan lagi. Sebagai permulaan, anda boleh mensimulasikan berjalan sambil berbaring di tempat tidur. Apabila terdapat hasil, pergerakan berjalan dapat dilakukan dalam keadaan duduk.

Pemulihan Ucapan

Pesakit juga mengalami gangguan pertuturan. Mereka boleh bersuara, menelan bunyi, atau mati rasa. Juga, seseorang mungkin tidak memahami ucapan, teks yang ditulis pada helaian.

Anda perlu kerap bercakap dengan mereka, menyokong mereka dan bertanya soalan mudah. Kadang kala anda perlu mempelajari semula abjad, sebutan suku kata. Tetapi jangan berhenti di tengah jalan.

Gangguan psiko-emosi

Seseorang selepas strok ternyata ditarik keluar dari persekitarannya yang biasa, dari masyarakat, sehingga keadaan psikologinya memerlukan pemantauan berterusan. Tekanan dan apatis yang teruk boleh memberi kesan negatif kepada pemulihan..

Penting! Orang yang mengalami strok dan terbaring di tempat tidur boleh mengalami perubahan mood yang kerap. Perkara utama adalah tetap menenangkan diri dan berusaha menenangkan pesakit.

Perlu membaca atau menceritakan kisah menarik dan lucu. Adalah perlu untuk kembali kepada pesakit cinta hidup, hanya dengan sikap positif hasil yang baik dapat dicapai.

Berpakaian dan kebersihan pesakit

Oleh kerana seseorang tidak dapat melayani dirinya sendiri, ini harus dipantau oleh orang yang dikasihi. Semasa berpakaian, anda mesti memakai separuh lumpuh terlebih dahulu. Apabila pesakit tidak berpakaian, maka mereka bertindak sebaliknya, mereka mula sihat.

Semasa mencuci, tidak boleh ada draf; suhu bilik selesa untuk pesakit. Sabun dan syampu mesti dibasuh dengan baik. Jangan lupa tentang kebersihan mulut.

Pencegahan Berulang

Sekiranya seseorang mengalami stroke sekurang-kurangnya sekali, maka risiko terkena strok kedua meningkat sebanyak 10 kali. Oleh itu, pesakit harus dibantu bukan hanya pada hari-hari pertama setelah sakit, tetapi juga dalam tempoh pemulihan. Pantau penunjuk tekanan secara berterusan, meningkatkan peredaran darah dan jenuh darah dengan oksigen. Semasa strok, sel otak mati. Malangnya, mengembalikan nyawa mereka hampir mustahil. Oleh itu, tugas utama adalah penghapusan akibat maksimum dan pencegahan kes berulang.

Doktor setelah memeriksa pesakit menetapkan ubat-ubatan yang dia perlukan. Mereka yang menderita apatis dan depresi adalah antidepresan. Untuk relaksasi otot dan penyingkiran tonus - relaksan otot. Supaya strok tidak berulang - antikoagulan.

Orang yang mempunyai penyakit kronik dalam tempoh ini paling mudah terkena pengaruh mereka. Kekebalan perlu diperkuat sebanyak mungkin, doktor juga boleh menetapkan nootropik.

Pemulihan adalah kerja harian dan kerja keras. Perlu melakukan terapi fizikal, untuk melakukan sesi urut. Pesakit perlu tenggelam dalam suasana yang mesra, terlindung dari ketegangan dan tekanan saraf. Nikotin dan alkohol harus dilupakan. Semua ubat harus diambil hanya seperti yang ditetapkan oleh doktor dan mengikut jadual yang disyorkan..

Hanya penjagaan yang betul untuk pesakit setelah strok, sikap positif dan keyakinan pada masa depannya akan membantunya berdiri dan kembali ke persekitarannya yang biasa. Nasihat doktor anda akan membantu anda melakukan semuanya dengan betul..

Penjagaan pesakit: menukar lampin Rawatan pesakit: cara menghidupkan, mencuci dan mencuci pesakit tempat tidur Rehabilitasi selepas strok. Kedudukan pesakit separuh duduk.

Merawat pesakit selepas strok: merawat pesakit di rumah dan di hospital

Merawat pesakit selepas strok adalah kunci untuk meningkatkan kualiti hidup mereka dan pemulihan yang cepat. Seorang pesakit strok memerlukan rawatan berterusan. Manipulasi paling sederhana menjadi masalah baginya - kebersihan diri, penggunaan makanan, pergerakan tidak mudah. Panduan ringkas ini akan membantu anda memulakan rawatan pesakit..

Cara merawat pesakit selepas strok di rumah

Pesakit tinggal di hospital adalah wajib pada hari-hari pertama selepas strok, di mana dia dijaga oleh pegawai perubatan. Setelah stabil, pesakit mungkin keluar dari rumah, tetapi rawatan tetap diteruskan. Untuk merawat pesakit seperti itu harus didekati dengan sangat bertanggungjawab - anda harus selalu berada di dekatnya, menjaga semua fungsi tubuhnya, memberikan penjagaan kebersihan dan memberikan segala kemungkinan sokongan psikologi.

Merawat pesakit selepas strok di rumah tidak mungkin dilakukan sekiranya pesakit mengalami tanda-tanda komplikasi.

Pesakit menghabiskan sebahagian besar waktu di tempat tidur, dalam keadaan terlentang. Statik penuh dengan penampilan luka tekanan, atrofi otot (latihan khas dilakukan untuk mengekalkan nada mereka) dan gangguan fungsi sendi.

Pencegahan Luka

Kemunculan luka tekanan adalah masalah serius dalam merawat pesakit. Mereka disebabkan oleh gangguan peredaran darah pada tisu dangkal, dirawat untuk waktu yang lama, kerana mereka kurang memberi respons terhadap terapi. Untuk mengelakkan luka tekanan, setiap satu setengah hingga dua jam seseorang perlu membalikkan badan, mengubah kedudukan badan, dan juga menggunakan tilam udara khas atau tilam getaran yang menghalang penampilannya.

Kedudukan anggota badan yang betul

Selepas strok hemoragik atau iskemia, pesakit boleh lumpuh sepenuhnya dan separa. Anggota badan yang lumpuh harus berada dalam keadaan fisiologi, iaitu kedudukan semula jadi. Ini diperlukan untuk mengekalkan peredaran darah dan pengawetan di dalamnya, jika tidak, kontraksi mungkin muncul, dan seterusnya untuk memberi kedudukan fisiologi, serta menjaga fungsi anggota badan sepenuhnya, akan menjadi sukar, kerana masa yang lama dapat berlalu sebelum fungsi dipulihkan sepenuhnya. Harus diingat bahawa tidak ada yang rosak pada anggota badan, yang menjadi fokus penyakit di otak.

Teknik utama yang membantu mengekalkan pergerakan sendi dan kumpulan otot dalam kedudukan terlentang:

  1. Tangan harus dibengkokkan pada 45 °, berbaring di bantal lembut di kedua-dua sisi badan pesakit. Tangan, siku dan bahu pesakit harus berada pada tahap yang sama pada satah mendatar.
  2. Kedudukan berus yang betul - telapak tangan dengan jari yang diluruskan. Anda boleh memperbaikinya menggunakan spacer.
  3. Kaki harus dibengkokkan 20 °, disarankan untuk meletakkan roller yang terbuat dari bahan lembut di bawah lutut. Pada masa yang sama, kaki boleh berada dalam posisi bebas, yang utama adalah mengelakkan lenturan dan pemanjangan yang berlebihan.
  4. Memicit anggota badan pesakit dalam keadaan berbaring dengan objek dan bahagian badan yang lain harus dielakkan..

Penjagaan yang betul untuk pesakit di tempat tidur setelah strok di rumah semestinya merangkumi gimnastik yang kompleks, yang diperlukan untuk mengekalkan fungsi motor.

Pesakit dengan lumpuh sepihak juga boleh berada di sisi yang sihat dan, jika boleh, membantu diri mereka untuk bergerak atau berguling. Posisi anggota badan adalah seperti berikut: lengan dibengkokkan pada sendi siku, dan kaki berada di sendi lutut, dengan bantal diletakkan di bawah anggota badan.

Sekiranya pesakit berada dalam keadaan lumpuh, anggota badan harus berbaring seperti berikut:

  • lengan lumpuh adalah tegak lurus dengan badan, memanjangkan anterior ke badan;
  • lengan yang sihat boleh terletak di sepanjang badan, berbaring di atas atau dibaringkan, tetapi tidak menekan anggota badan yang lumpuh di hadapan;
  • kaki lumpuh harus sedikit bengkok pada sendi lutut, sambil mengekalkan kedudukan lurus yang asal di sendi pinggul;
  • kaki yang sihat boleh dibengkokkan, anda hanya perlu meletakkan bantal di bawahnya.

Gimnastik - elemen penting penjagaan selepas strok

Penjagaan yang betul untuk pesakit di tempat tidur selepas strok di rumah semestinya merangkumi gimnastik menyeluruh, yang diperlukan untuk memelihara fungsi motor. Ini merangkumi dua jenis pergerakan: pasif, ketika seluruh biomekanisme pergerakan dilakukan oleh perawat, dan aktif, ketika pasien bergerak dan meregangkan dirinya sendiri.

Semasa melakukan latihan pasif, adalah perlu untuk memastikan bahawa pergerakan tidak memberikan kesakitan dan ketidakselesaan pesakit, sementara gerakan tersebut harus sedekat mungkin dengan pergerakan yang sebenarnya. Latihan bermula di hujung kepala badan dan secara beransur-ansur turun ke kaki. Kepala pesakit dapat dipusingkan dari satu sisi ke sisi lain, sementara seseorang harus berusaha menggerakkan matanya secara aktif, menarik dagu ke dadanya, iaitu melakukan tindakan yang dapat dilakukannya.

Strok berbahaya dengan komplikasi jangka panjang, yang membawa watak yang tidak dapat dipulihkan dan mengurangkan kualiti hidup dengan ketara, dan oleh itu memerlukan pencegahan secara berkala.

Tangan pesakit perlu dibengkokkan dan tidak dibengkokkan pada setiap sendi beberapa kali, untuk meluruskan dan membengkokkan jari pesakit. Di sendi bahu dan pergelangan tangan, pergerakan putaran juga dapat dilakukan. Kelas disertai dengan urutan ringan ke seluruh anggota badan..

Kaki boleh dilatih menggunakan teknik yang serupa, namun, anggota badan bawah lebih besar dan lebih berat daripada bahagian atas. Oleh itu, untuk melakukan latihan, anda boleh mengikat kaki dengan kain elastik atau menggunakan pertolongan orang luar. Kaki melakukan pergerakan putaran, ekstensor dan lenturan. Lutut dikembangkan dengan membengkokkan kaki dan meluruskannya. Untuk melatih sendi pinggul, kedudukan berikut digunakan: pesakit berbaring di punggungnya, kaki diceraikan pada sendi pinggul dan dibengkokkan di lutut (yang disebut katak pose). Bantu pesakit menyatukan kaki dan mengangkatnya.

Latihan aktif dimulakan dengan usaha pesakit untuk meregangkan mana-mana kumpulan otot, biasanya ini adalah kawasan dengan persarafan yang baik, misalnya, otot muka atau bisep anggota badan atas. Ini mendorong pembentukan hubungan antara struktur badan dan otak. Kesinambungan gimnastik adalah pelaksanaan bebas dari kompleks latihan pasif di atas.

Program ini dilengkapi dengan latihan pernafasan.

Adalah perlu untuk mengadakan kelas setiap 3-4 jam, sementara selepas latihan kedudukan pesakit di tempat tidur berubah.

Pesakit dengan cepat akan terbiasa dengan beban statik, jika anda berusaha untuk menjaga keseimbangan, jaga kepalanya lurus, duduk. Lama kelamaan, dia akan dapat menurunkan kakinya dari tempat tidur, menggerakkan anggota badannya secara berasingan, membuat pergerakan dengan peningkatan ketepatan.

Pencegahan komplikasi pasca strok

Strok berbahaya dengan komplikasi jangka panjang, yang membawa watak yang tidak dapat dipulihkan dan mengurangkan kualiti hidup dengan ketara, dan oleh itu memerlukan pencegahan secara berkala.

Anggota badan yang lumpuh harus berada dalam keadaan fisiologi, iaitu kedudukan semula jadi. Ini diperlukan untuk mengekalkan peredaran darah dan pemeliharaan di dalamnya..

Pencegahan luka tekanan adalah perubahan biasa pada kedudukan badan, urut, penggunaan alat dan cara anti-decubitus khas - tilam, plester, salap, kompres.

Untuk mengelakkan genangan darah pada urat di bahagian bawah kaki, dan sebagai akibatnya, trombosis urat saphenous, stoking mampatan digunakan. Meremas anggota badan, mereka meningkatkan aliran darah cagaran melalui urat dalam.

Untuk mengelakkan kesesakan di paru-paru, perlu memberi pesakit belon atau meniup gelembung melalui tiub dalam segelas air. Usaha yang mesti dilakukan untuk pergerakan udara tidak akan membiarkan genangan dan perkembangan pneumonia seterusnya.

Kekurangan apatis dan gangguan kognitif dicegah dengan banyaknya maklumat - anda perlu bercakap dengan pesakit, menghidupkan radio atau televisyen, membaca dengan kuat, dan membiarkannya mendengar muzik. Ia mempercepat proses reparatif di otak..

Kebersihan pesakit strok

Dianjurkan untuk menjalankan prosedur kebersihan dua kali sehari untuk mengelakkan kerengsaan kulit dengan perkembangan proses keradangan selanjutnya. Pesakit dibasuh dengan air suam dan sabun, sebelum meletakkan kain lap atau bekas di bawahnya. Sekiranya pesakit mengalami inkontinensia, lampin atau lampin menyerap air digunakan.

Basuh muka anda dengan span lembut. Kebersihan mulut terdiri daripada menggosok gigi, dan jika tidak mungkin, kemudian bilas rongga mulut.

Melayan pesakit selepas strok

Kemungkinan memberi makan pesakit di rumah tanpa menggunakan alat tambahan ditentukan oleh doktor, berdasarkan keadaan otot masticatory yang bertanggungjawab untuk menelan dan peristalsis kumpulan otot. Sekiranya pemakanan dengan cara biasa tidak mungkin, ia diberikan melalui kateter nasogastrik, atau secara parenteral (intravena).

Untuk mengelakkan luka tekanan, setiap satu setengah hingga dua jam seseorang perlu membalikkan badan, mengubah kedudukan badan, dan juga menggunakan tilam udara khas atau tilam getaran yang menghalang penampilannya.

Sekiranya pesakit dapat mengunyah dan menelan, pemprosesan makanan secara mekanik masih diperlukan, kerana sukar untuk mengunyah makanan besar, makanan keras dan kering. Pada awal pasca strok, makanan disediakan dengan konsistensi cecair seperti bubur.

Kadang-kadang pesakit menunjukkan air liur yang berlebihan. Adalah perlu untuk memastikan wajah pesakit tetap kering dan bersih, membersihkan lebihan air liur dan makanan. Untuk mengelakkan aspirasi, makanan dihidangkan dari sisi sehingga mengalir ke pipi ke kerongkong. Dalam kes ini, anda harus mencuba meletakkan makanan di bahagian mulut yang sihat. Pada akhir penyusuan, pesakit harus memastikan bahawa tidak ada sisa makanan di rongga mulut.

Diet dibuat oleh doktor yang hadir, tetapi asas asas pemakanan adalah seperti berikut:

  1. Jumlah cecair yang banyak (kira-kira 50% daripada diet).
  2. Rawatan panas dan memotong makanan maksimum.
  3. Komposisi lembut - garam minimum, kekurangan rempah, rempah panas, hidangan berlemak.
  4. Sup monokomponen, rebusan, bijirin, iaitu, terdiri dari satu produk (satu sayur-sayuran, bijirin, dan lain-lain), kerana hidangan seperti itu mudah dicerna.
  5. Penyertaan wajib dalam diet sayur-sayuran dan buah-buahan, iaitu produk yang mengandungi serat. Ia perlu untuk pergerakan usus semasa kedudukan statik panjang.

Rehabilitasi pasca strok di hospital

Penjagaan pesakit selepas strok di rumah tidak mungkin dilakukan sekiranya pesakit mengalami tanda-tanda komplikasi (misalnya, demam, penguncupan otot interkostal yang tajam, pernafasan sekejap-sekejap, yang mungkin menunjukkan perkembangan radang paru-paru), edema, luka tekanan, dan penyakit sekunder. Dalam kes ini, anda harus segera mendapatkan bantuan perubatan. Di hospital, pesakit akan mendapat rawatan dan rawatan yang diperlukan.

Kekurangan apatis dan gangguan kognitif dicegah dengan banyaknya maklumat - anda perlu bercakap dengan pesakit, menghidupkan radio atau televisyen, membaca dengan kuat, mendengar muzik.

Di sebuah hospital, kejururawatan dilakukan selepas strok oleh perawat di bawah pengawasan doktor. Proses kejururawatan - algoritma penjagaan pesakit berdasarkan saintifik - memastikan kecekapan pemulihan yang tinggi. Untuk mengembangkan kumpulan otot utama, digunakan katil multifungsi dan sistem penahan blok. Di hospital, ahli fisioterapi, tukang urut, ahli terapi pertuturan boleh berurusan dengan pesakit.

Video

Kami menawarkan anda untuk menonton video mengenai topik artikel.

Penjagaan yang betul untuk orang yang mengalami strok di rumah

Strok adalah penyakit serius yang bersifat neurologi, yang paling sering menyebabkan kematian, terutama pada masa akut. Tetapi masih, sebilangan besar pesakit menghadapi ancaman terhadap kehidupan, berkat simpanan dalaman badan yang disediakan oleh alam semula jadi dan masa pertolongan cemas.

Pesakit yang mengalami strok memerlukan pemulihan dan penjagaan yang berkualiti.

Tetapi sayangnya, kualiti hidup selepas strok berkurang. Dan pada dasarnya, setelah mengalami infark serebrum, pesakit menerima satu atau satu lagi batasan rancangan fungsional sehingga hilangnya kemampuan sah sepenuhnya.

Anda perlu tahu bahawa orang sakit yang mengalami strok masih dalam kedudukan berbahaya, kerana berulang penyakit ini, atau kerana munculnya komplikasi. Hal ini berlaku terutama bagi orang-orang yang, akibat strok, kehilangan kemampuan untuk bergerak secara aktif dan tidak sengaja dilekatkan di tempat tidur..

Untuk mengelakkan ancaman yang disebutkan di atas dari penyakit seperti itu, adalah perlu untuk memulihkan pesakit, dan di rumah memberikannya rawatan yang betul dan berkualiti tinggi, berdasarkan prinsip-prinsip tertentu.

Prinsip Penjagaan Pesakit Strok

Setelah pesakit dihantar ke rumah untuk menjalani proses pemulihan di dinding asal mereka, saudara-mara harus bersedia untuk proses rawatan yang panjang, berdasarkan prinsip-prinsip proses pemulihan fungsi yang hilang dan peraturan untuk merawat orang sakit.

Penjagaan strok berdasarkan langkah-langkah utama berikut:

  • langkah pencegahan untuk memerangi penyakit barah;
  • pencegahan tromboemboli melalui penggunaan langkah pencegahan;
  • memerangi pembentukan kontraksi otot;
  • mencegah timbulnya gejala radang paru-paru;
  • debug pencernaan;
  • penjagaan tertentu bagi seseorang yang mengalami disfungsi pundi kencing;
  • pemakanan pesakit yang betul # (mungkin melalui probe) dengan disfungsi menelan;
  • penganjuran hiburan untuk orang sakit;
  • langkah pencegahan untuk mencegah berulang strok.

Pengendalian ulser dekubitus - luka baring adalah watak tempatan dari nekrosis struktur tisu di tempat-tempat tertentu di mana terdapat banyak tekanan, misalnya, kerana berbaring lama.

Ulser tekanan membawa ketidakselesaan kepada pesakit

Selalunya, luka tekanan muncul - di kawasan tumit, sakrum, bilah bahu, di selekoh siku dan tulang dada pesakit di tempat tidur. Peningkatan tekanan di kawasan bermasalah sebagai faktor negatif membawa kepada perubahan sifat nekrotik dengan pelbagai tahap. Ulser tekanan boleh mempunyai penyakit ringan dan teruk..

Langkah-langkah yang bertujuan mencegahnya:

  1. Adalah perlu untuk lebih kerap mengubah kedudukan pesakit, memusingkannya di tempat tidur setiap dua hingga tiga jam.
  2. Periksa kulit mangsa dengan teliti.
  3. Dengan perhatian terhadap kebersihan kulit.
  4. Keperluan untuk mengelap kulit dengan pelbagai antiseptik dan larutan alkohol.
  5. Pembelian katil berfungsi khas, selesa dan perlu bagi pesakit yang menghabiskan masa lama di tempat tidur.
  6. Keupayaan untuk menggunakan bulatan berasaskan getah khas agar sesuai di bawah bahagian badan di mana tekanannya sangat tinggi.
  7. Mengadakan kursus terapi urut dan gimnastik khas.
  8. Gunakan tilam anti-decubitus.

Keadaan tromboemboli

Stasis darah vena, terutama pada pesakit di tempat tidur di bahagian bawah kaki, boleh menyebabkan penyakit berbahaya yang disebut tromboembolisme. Dengan berhijrah melalui tubuh manusia, gumpalan darah dapat menyekat arteri pulmonari dan tromboemboli, yang boleh membawa maut. Sehubungan dengan yang disebutkan di atas, profilaksis bertujuan mencegah tromboemboli pada manusia.

  1. Penggunaan pakaian rajut khas (pemampatan) dan penggunaan pembalut elastik pada anggota bawah;
  2. Penggunaan ubat yang berterusan bertujuan untuk mencairkan darah, tetapi hanya seperti yang diarahkan oleh doktor;
  3. Penggunaan kompleks gimnastik terapeutik;
  4. Gunakan di rumah dan di hospital urut vakum perkakasan.

Pneumonia

Ketika berbaring untuk waktu yang lama terdapat kesesakan tertentu di paru-paru, yang menyumbang kepada peningkatan risiko radang paru-paru. Sputum likat terkumpul kurang dikeluarkan, yang mewujudkan persekitaran yang sangat baik untuk perkembangan mikroorganisma patogen. Malah penggunaan antibiotik tidak selalu membawa hasil pemulihan yang cepat dan ketara..

  • melakukan gimnastik pernafasan, menggunakan kaedah mudah, seperti meniup udara melalui tiub ke dalam gelas;
  • urut payudara khas dan giliran ke sisi;
  • penggunaan ekspektoran dan antibiotik untuk posisi berbaring lama.

Pemakanan

Pemakanan yang betul diperlukan selepas strok mikro

Pada orang yang menderita strok, disebabkan oleh pembohongan yang berpanjangan, pelanggaran pergerakan usus dan pergerakannya dipertimbangkan. Oleh itu banyak masalah yang berkaitan dengan banyak komplikasi. Dalam hal ini, ada kebutuhan untuk pengaktifan dan fungsi proses pencernaan secara umum.

Serat dan serat kasar - terdapat dalam buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin, harus dimasukkan ke dalam makanan pesakit seperti itu..

Dan jika pesakit tidak dapat menelan makanan sendiri kerana kekasarannya, maka serat dapat dibeli di farmasi sebagai makanan tambahan, yang dapat dicairkan dengan kefir, susu, atau yogurt cair, dan mungkin air kosong. Penggunaan sepasang sudu sehari akan mencukupi untuk meningkatkan aktiviti saluran gastrousus.

Di samping itu, perlu menggunakan ubat koleretik. Ia adalah ubat yang sangat baik untuk mengatasi sembelit dan patologi lain saluran gastrousus..

Penting selepas strok di otak secara amnya mengurangkan kandungan kalori makanan, jangan makan berlebihan, kurang makan makanan berlemak, masin dan goreng.

Perkara utama

Kegiatan dalam menjaga pesakit di tempat tidur di rumah harus ditujukan terutamanya untuk memulihkan dan mencegah komplikasi penyakit ini dan meringankan keadaan pesakit.

Bilik di rumah di mana mangsa berada mesti di ventilasi berulang kali. Tempat tidur hendaklah diseterika, kering dan bersih. Sekiranya orang itu sedar, anda boleh menggunakan lampin untuk orang dewasa, atau kencing khas, yang boleh dibeli di farmasi.

Oleh itu, prinsip utama di mana rawatan yang betul untuk pesakit selepas strok diumumkan di atas. Tetapi untuk memudahkan aktiviti saudara-mara yang menjaga seseorang, ubat dapat menawarkan produk yang akan sangat memudahkan kerja sukar ini..

Tidur selepas strok

  • katil khas pelbagai bahagian yang membantu orang lumpuh memberikan kedudukan badan yang diinginkan, yang mekanikal dan elektrikal;
  • tilam anti-decubitus khas - pemampatan untuk mengelakkan luka tekanan;
  • penyinaran jenis bakteria yang diperlukan untuk membasmi kuman udara dalaman.
  • Ubat untuk berbaring yang tidak memerlukan pembilasan "menalind".

Fisioterapi

Selepas tempoh akut strok telah berlalu, anda perlu membiasakan diri dengan peraturan pengedaran nada otot. Sekiranya lumpuh telah mempengaruhi tangan, pertama sekali perlu meletakkan satu tangan di atas najis, telapak tangan ke atas, meluruskan dan menyisihkan.

Latihan boleh dilakukan selepas tiga minggu

Pastikan anda mengawasi saat jari-jari sepenuhnya tidak dilekatkan, dan pasangkan lengan ke lidah. Langkah-langkah yang sama mesti dilakukan dengan anggota bawah pesakit, yang disebut "posisi rawatan".

Di samping itu, anda perlu membengkokkan kaki yang lumpuh dan melumpuhkannya dengan meletakkan objek yang lembut, dan membengkokkan kaki pada sudut yang betul dan berehat di objek yang keras untuk mengelakkan kontraktur. Selama dua jam, pesakit strok mesti berada dalam kedudukan ini.!

Secara amnya, senaman gimnastik dibenarkan tidak lebih awal dari tiga minggu selepas pendarahan serebrum. Untuk mengelakkan kontraksi dan pemanasan bahagian badan yang lumpuh, disarankan untuk melakukan aktiviti seharian yang berikut:

  • butang kencangkan dan buka kunci;
  • menanggalkan dan mengikat, contohnya, kasut;
  • mengukir menggunakan plasticine atau tanah liat lembut.

Bagaimana hendak bangun

Sebagai permulaan, sebilangan kecil mangsa harus belajar mengambil kedudukan separa menegak, misalnya, dengan meletakkan bantal di bawah punggung dan kepala. Tetapi untuk memindahkan pesakit ke posisi ini harus dilakukan secara beransur-ansur tanpa terlalu tergesa-gesa. Selepas seminggu, seseorang dapat duduk dan menurunkan kakinya dari tempat tidur, secara beransur-ansur meningkatkan masa ujian seperti itu. Pertama, belajar berjalan dengan mensimulasikan proses ini, dan kemudian secara beransur-ansur bangun.

Proses berjalan seseorang selepas strok pada mulanya dicirikan oleh sokongan, terutama pada bahagian lumpuh. Dan hanya setelah beberapa lama, seseorang harus belajar berjalan bebas, tanpa bantuan, tetapi dengan sokongan tertentu, misalnya, dengan tongkat atau tongkat sihir. Pada masa yang sama, dia mesti meletakkan kaki dengan betul dan berusaha untuk tidak melekat di lantai dengannya.

Kita tidak boleh melupakan rehat pesakit, kerana semua pergerakan di atas memberi badannya banyak tekanan dan pembaziran.

Sebagai kesimpulan, jika anda menggunakan semua prinsip dan kaedah di atas dengan betul, pemulihan seseorang selepas strok akan berjalan lebih cepat dan lebih berkesan..

Sebagai tambahan kepada rawatan yang betul untuk seseorang selepas strok, mungkin perlu mengembangkan "membatu" atau membetulkan sendi lain, yang dilakukan oleh doktor osteopati, yang perkhidmatannya dapat dilihat di https://osteopatia.kz/, tetapi anda perlu memilih pakar dalam profil ini dengan sangat berhati-hati, kerana tahapnya kemahiran dan profesionalisme bergantung pada pemulihan anda.

Tinggalkan pesanan

Adakah terdapat risiko strok?

1. Peningkatan (lebih dari 140) tekanan darah:

  • selalunya
  • kadangkala
  • jarang

2. Aterosklerosis saluran darah

3. Merokok dan alkohol:

  • selalunya
  • kadangkala
  • jarang

4. Penyakit jantung:

  • kecacatan kelahiran
  • gangguan injap
  • serangan jantung

5. Lulus pemeriksaan perubatan dan dianostomi MRI:

  • Setiap tahun
  • sekali dalam seumur hidup
  • tidak pernah

Jumlah: 0%

Strok adalah penyakit yang agak berbahaya, yang menyerang orang bukan sahaja pada usia pikun, tetapi juga pertengahan dan bahkan sangat muda.

Strok adalah keadaan bahaya kecemasan apabila pertolongan segera diperlukan. Selalunya ia berakhir dengan kecacatan, dalam banyak kes bahkan membawa maut. Selain penyumbatan saluran darah dengan jenis iskemia, pendarahan di otak dengan latar belakang tekanan darah tinggi, dengan kata lain, stroke hemoragik, juga dapat menyebabkan serangan..

Sejumlah faktor meningkatkan kemungkinan strok. Contohnya, gen atau usia tidak selalu bersalah, walaupun setelah 60 tahun ancaman meningkat dengan ketara. Namun, semua orang boleh melakukan sesuatu untuk mencegahnya..

1. Elakkan tekanan darah tinggi

Tekanan darah tinggi adalah faktor risiko utama strok. Hipertensi berbahaya tidak ditunjukkan oleh gejala pada peringkat awal. Oleh itu, pesakit menyedari dia lewat. Penting untuk mengukur tekanan darah secara berkala dan minum ubat pada tahap tinggi..

2. Berhenti merokok

Nikotin menyempitkan saluran darah dan meningkatkan tekanan darah. Risiko strok perokok adalah dua kali ganda daripada orang yang tidak merokok. Walaupun begitu, ada berita baik: mereka yang berhenti merokok mengurangkan bahaya ini..

3. Dengan berat badan berlebihan: menurunkan berat badan

Obesiti adalah faktor penting dalam perkembangan infark serebrum. Orang gemuk harus memikirkan program penurunan berat badan: makan lebih sedikit dan lebih baik, tambah aktiviti fizikal. Orang tua harus berbincang dengan doktor mereka sejauh mana penurunan berat badan bermanfaat..

4. Pastikan tahap kolesterol anda tetap normal.

Peningkatan kadar kolesterol LDL "buruk" menyebabkan deposit di dalam plak dan emboli. Apa maksudnya? Setiap orang harus berjumpa dengan doktor secara individu. Oleh kerana had bergantung, misalnya, pada kehadiran penyakit bersamaan. Sebagai tambahan, nilai tinggi kolesterol HDL "baik" dianggap positif. Gaya hidup sihat, terutama diet seimbang dan banyak bersenam, dapat mempengaruhi kolesterol secara positif..

5. Makan Makanan yang Sihat

Berguna untuk saluran darah adalah makanan yang biasanya dikenal sebagai "Mediterranean." Iaitu: banyak buah-buahan dan sayur-sayuran, kacang-kacangan, minyak zaitun dan bukannya minyak goreng, kurang sosej dan daging dan banyak ikan. Berita baik untuk gourmets: anda mampu mundur satu hari nanti. Amat penting untuk makan secara umum.

6. Pengambilan alkohol sederhana

Pengambilan alkohol yang berlebihan meningkatkan kematian sel-sel otak yang mengalami strok, yang tidak dibenarkan. Tidak perlu berpantang sepenuhnya. Segelas wain merah setiap hari malah sihat.

7. Pandu dengan aktif

Pergerakan kadang-kadang adalah perkara terbaik yang boleh anda lakukan untuk kesihatan anda untuk menurunkan berat badan, menormalkan tekanan darah dan mengekalkan keanjalan vaskular. Sesuai untuk latihan ketahanan seperti berenang atau berjalan pantas. Tempoh dan intensiti bergantung pada kecergasan fizikal peribadi. Makluman penting: orang yang tidak terlatih berusia lebih dari 35 tahun pada mulanya harus diperiksa oleh doktor sebelum mula bersenam.

8. Dengarkan degupan jantung anda

Sejumlah keadaan jantung menyumbang kepada kemungkinan strok. Ini termasuk fibrilasi atrium, malformasi kongenital dan gangguan irama lain. Kemungkinan tanda-tanda awal masalah jantung tidak dapat diabaikan dalam keadaan apa pun..

9. Mengawal gula darah

Orang yang menghidap diabetes dua kali lebih mungkin menderita infark serebrum daripada penduduk lain. Sebabnya ialah tahap glukosa yang tinggi dapat merosakkan saluran darah dan menyumbang kepada pemendapan plak. Selain itu, pesakit diabetes mellitus sering mempunyai faktor risiko lain untuk strok, seperti hipertensi atau lipid yang terlalu tinggi dalam darah. Pesakit diabetes mesti menjaga tahap gula..

10. Elakkan tekanan

Kadang-kadang tekanan tidak ada yang salah, malah boleh memotivasi. Walau bagaimanapun, tekanan yang berpanjangan dapat meningkatkan tekanan darah dan kerentanan penyakit. Ia secara tidak langsung boleh menyebabkan strok. Panacea untuk tekanan kronik tidak wujud. Fikirkan yang terbaik untuk jiwa anda: sukan, hobi yang menarik, atau mungkin latihan bersantai.