Utama

Migrain

Pusat Hemocorrection Ekstrakorporeal

Keletihan pada sklerosis berganda adalah salah satu gejala penyakit yang paling ketara dan kerap. Tidak dinafikan, ia mempengaruhi kehidupan seharian dan memerlukan penyesuaian yang sesuai. Mari kita fikirkan bagaimana mengatasi keletihan..

Memerangi Keletihan dalam Multiple Sclerosis

Kebenarannya adalah bahawa pelbagai sklerosis menghabiskan tenaga, walaupun anda berusaha untuk berehat lebih banyak. Walau bagaimanapun, ini tidak boleh mengganggu kehidupan anda dan melakukan perkara yang anda suka. Langkah yang betul akan membantu anda merasa terangkat dan terinspirasi, yang akan membolehkan anda meluangkan masa untuk semua yang penting bagi anda.

Lihat apakah mungkin untuk menyusun jadual kerja anda untuk datang ke pejabat lebih awal dan pergi sebelum anda penat. Perhatikan kerja penting terlebih dahulu. Tugas besar lebih baik dibahagikan kepada yang kecil, ini akan memudahkan untuk menangani tugas..

Rehat lebih kerap

Jadualkan rehat berkala untuk memulihkan tenaga. Anda boleh berehat sebentar untuk tidur siang selama 10-15 minit, atau tidur selama 1-2 jam.

Jangan tidur terlalu lama. Ini boleh merosakkan mod, dan oleh itu akan ada masalah dengan tidur pada waktu malam..

Kekal aktif. Anda mungkin merasa letih, tetapi cuba terus bergerak. Berjalan-jalan pendek atau lakukan latihan yoga selama 15 minit.
Senaman adalah kaedah terbaik untuk mengatasi keletihan. Ini meningkatkan tahap tenaga pada siang hari dan meningkatkan kualiti tidur pada waktu malam. Senaman berterusan juga membantu menormalkan keseimbangan. Jangan sekali-kali melakukan senaman sehingga keletihan, kerana badan anda memerlukan banyak masa untuk pulih.

Program kecergasan yang ideal untuk orang dengan sklerosis berganda adalah gabungan senamrobik untuk latihan jantung dan kekuatan. Sebelum memulakan, berjumpa doktor dan pastikan anda menggunakan kompleks yang selamat.

Cuba sejuk

Suhu dan kelembapan udara yang tinggi boleh menyebabkan keletihan. Sekiranya anda merasa lebih teruk ketika suhu meningkat, tinggal di bilik yang sejuk. Salah satu jenis yang paling biasa adalah poket individu yang dipenuhi dengan pek ais. Juga, dengan menggunakan kaedah ini, anda boleh memakai pembalut di kepala dan leher.

Gunakan makanan secara berkala untuk menambah tenaga.

Tiga porsi besar setiap hari boleh menyebabkan keletihan, terutama jika makanan mengandungi sejumlah besar lemak, gula dan karbohidrat. Sebaliknya, lebih baik makan dalam bahagian kecil sepanjang hari. Makanan harus kaya dengan nutrien. Bagaimana diet mempengaruhi MS

Biji-bijian utuh, protein sihat yang terdapat di dada ayam atau ayam belanda, buah-buahan dan sayur-sayuran akan memberi anda lebih banyak tenaga.
Tidur lebih lena. Anda akan bangun dengan rasa lebih ceria jika anda menghabiskan 8 jam untuk tidur malam. Untuk tidur, cubalah teknik relaksasi. Bertafakur atau mendengar muzik santai..

Sekiranya kekejangan otot atau keperluan untuk kerap mengunjungi bilik mandi menghalang tidur, rawatan akan membantu mewujudkan kualiti relaksasi. Sekiranya insomnia menjadi masalah serius, berjumpa dengan doktor anda mengenai pil tidur. Lebih banyak Insomnia pada sklerosis berganda.

Gunakan alat bantu

Apabila anda mengalami kesakitan atau kelemahan otot, anda harus menghabiskan lebih banyak tenaga daripada biasa. Gunakan tongkat, pejalan kaki atau skuter untuk tetap bergerak dan kurang berusaha..

Susun semula

Lakukan perubahan di rumah dan tempat kerja anda untuk membantu anda menjimatkan tenaga. Ahli terapi pekerjaan dapat menunjukkan dan mencadangkan cara ini dilakukan dengan sebaik-baiknya. Contohnya, letakkan alat memasak yang digunakan setiap hari di rak bawah untuk memudahkannya dijangkau. Letakkan pakaian kasual di laci yang mudah diakses..

Mengambil ubat

Anggaplah ia sebagai jalan terakhir anda sekiranya terapi di rumah tidak membantu. Modafinil (Provigil) dan Amantadine (Symmetrel) tidak diluluskan oleh Kementerian Kesihatan untuk menghilangkan keletihan, namun, kajian menunjukkan bahawa ubat-ubatan ini dapat membantu..

Bercakap dengan doktor anda.

Kadang-kadang keletihan lebih daripada sekadar gejala penyakit kronik. Keletihan pada sklerosis berganda mungkin merupakan tanda kemurungan atau gangguan fungsi tiroid. Beberapa ubat yang anda gunakan juga boleh menyebabkan rasa mengantuk..

Lawati doktor untuk mengetahui punca keletihan anda. Anda mungkin memerlukan rawatan untuk penyakit lain selain sklerosis berganda, atau penggantian ubat dengan ubat-ubatan yang tidak menyebabkan rasa letih.

Sklerosis berganda: gejala dan sebab

Penyakit ini paling kerap menyerang orang muda berusia 20 hingga 45 tahun, jika rawatan ditetapkan tepat pada waktunya, maka pesakit dengan sklerosis berganda hidup hanya 7 tahun kurang dibandingkan dengan orang dari kumpulan umur yang sesuai dan tanpa penyakit seperti itu. Walau bagaimanapun, terdapat bentuk penyakit yang lengkap di mana perubahan tidak dapat dipulihkan berlaku dalam beberapa tahun.

Penyebab Sklerosis Berbilang

Data yang boleh dipercayai mengenai penyebab utama penyakit ini belum dapat ditentukan. Banyak kajian yang membolehkan para saintis menunjukkan bahawa sklerosis berganda berlaku dengan kesan buruk terhadap sistem imun faktor luaran dan dalaman. Penyebab luaran penyakit ini termasuk:

  • Jangkitan bakteria.
  • Jangkitan virus - campak, rubela, rabies.
  • Keracunan beracun, terdedah kepada radiasi.
  • Kecederaan.
  • Ciri-ciri diet.
  • Gangguan psiko-emosi.
  • Tempat kediaman perlumbaan dan geoekologi: berhampiran khatulistiwa, prevalensi multiple sclerosis adalah yang paling rendah, jumlah pesakit semakin meningkat di utara dan selatan.

Terdapat juga kecenderungan genetik tertentu untuk penyakit ini, iaitu sklerosis berganda dapat diwarisi. Sekiranya satu ibu bapa mempunyai lebih banyak sklerosis, maka kemungkinan perkembangannya pada anak adalah sekitar 5%, yang dianggap sebagai tahap kecenderungan keturunan yang rendah.

Virus boleh hidup di sel saraf selama bertahun-tahun, secara beransur-ansur memusnahkan membrannya dan menggantikan myelin dengan prion - protein asing. Prion adalah antigen untuk tubuh, dan sistem kekebalan tubuh menghasilkan antibodi sebagai tindak balas terhadapnya, yang menyebabkan reaksi autoimun yang teruk.

Hasil tindak balas ini adalah pembentukan plak multiple sclerosis, mereka terletak di mana-mana bahagian putih dari saraf tunjang atau otak - di hemisfera serebrum, serebrum, saraf optik, hipotalamus, batang otak. Kerosakan pada sarung myelin menyebabkan gangguan pengaliran impuls saraf.

Virus di dalam tubuh dapat bertindak dalam waktu yang lama, tanpa menimbulkan banyak kebimbangan, tetapi dengan kombinasi beberapa faktor yang memprovokasi, penyakit ini mulai berkembang dengan cepat.

Gejala awal dan tanda-tanda sklerosis berganda

Sklerosis berganda dicirikan oleh tempoh pendam yang panjang. Apabila sebilangan kecil serat saraf terjejas, fungsinya sebagian dikompensasi oleh serat yang sihat, gejala fokus mulai muncul ketika peratusan kerosakan mendekati 40%. Tanda-tanda pertama penyakit ini boleh berlaku secara tiba-tiba setelah kecederaan, kelahiran yang sukar, tekanan yang berpanjangan. Gejala sklerosis berganda boleh menjadi sementara, dan oleh itu pesakit tidak segera memperhatikan perubahan dalam kesihatannya.

Tanda-tanda awal penyakit ini termasuk:

  • Keletihan bahagian bawah kaki, kelemahan mereka.
  • Luka seperti ini pada bahagian atas hanya ditentukan pada 6% kes.
  • Rasa kebas tangan dan kaki secara berkala, merangkak "merinding".
  • Kilatan panas atau sebaliknya penyejukan badan secara tiba-tiba.
  • Beberapa pesakit dengan sklerosis berganda mengalami sakit di bahagian perut, punggung bawah, rasa penyempitan.
  • Kerja saraf optik terganggu - penurunan jangka pendek, terutamanya penurunan satu sisi dalam ketajaman penglihatan.
  • Pening disertai dengan loya dan muntah.
  • Gangguan kencing - mendesak atau sebaliknya kelewatannya.
  • Pada 80% pesakit, ketidakstabilan emosi diperhatikan pada peringkat awal - mood dapat berubah beberapa kali dalam satu jam.
    Jurang antara tanda-tanda pertama penyakit dan perkembangannya yang tajam boleh berlaku dari beberapa bulan hingga beberapa tahun.

Pada peringkat lanjut, penyakit ini menampakkan diri:

  • Paresis (paresis), pelanggaran nada otot.
  • Terjejas koordinasi dalam pergerakan - gaya berjalan yang tidak stabil, badan yang tidak stabil dalam kedudukan tegak, anggota badan yang menggeletar.
  • Pelanggaran kepekaan - kesemutan, mati rasa, kesakitan.
  • Penurunan ketajaman visual, nystagmus, penyempitan bidang visual.
  • Perencatan pertuturan.
  • Ketidakstabilan emosi - euforia, kemurungan.
  • Penurunan aktiviti dan tumpuan intelektual.
  • Tingkah laku penghalang.
  • Pada peringkat terakhir, terdapat pelanggaran fungsi organ pelvis - inkontinensia kencing dan tinja, pada lelaki mati pucuk.
  • Dengan sklerosis berganda, gejala spesifik untuk penyakit tertentu tidak dapat dikesan dan oleh itu penyakit ini mesti dibezakan dengan patologi lain.

Sklerosis Berganda dan Kehamilan

Semasa kehamilan, perkembangan mendadak sklerosis berganda tidak diperhatikan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa sistem imun wanita tidak berfungsi dengan kuat. Sekiranya sklerosis berganda memburuk tepat semasa melahirkan anak, maka rejimen rawatannya jauh berbeza. Kortikosteroid tidak diresepkan, plasmapheresis digunakan terutamanya..

Pada masa yang sama, sklerosis berganda boleh berlaku sejurus selepas kelahiran bayi dan dalam enam bulan pertama kehidupannya. Kelahiran anak yang teruk dan berpanjangan, tekanan dan kesukaran dalam merawat anak mempengaruhi berlakunya penyakit..

Sklerosis berganda pada kanak-kanak

Diagnosis sklerosis berganda sering dibuat kepada remaja berusia 10 hingga 15 tahun, selalunya penyakit ini juga menyerang kanak-kanak kecil. Kajian menunjukkan bahawa sklerosis pada kanak-kanak berkembang secara beransur-ansur dan dalam kebanyakan kes permulaannya dipicu oleh hipotermia, jangkitan pernafasan yang teruk, dan situasi tertekan..

Pada awal penyakit, kanak-kanak itu mengadu gejala berikut:

  • Kelipan terbang di depan mata, kerudung berkabut. Biasanya, dengan tanda-tanda ini, ibu bapa membawa anak ke optometris, dan doktor paling kerap mendiagnosis neuritis.
  • Kelemahan pada anggota badan, sukar berjalan.
  • Pada kanak-kanak kecil, inkontinensia kencing lebih ketara.
  • Menggeletar jari, kesemutan dan kebas pada anggota badan.

Selepas manifestasi pertama penyakit ini pada kanak-kanak, pengampunan selama berbulan-bulan mungkin berlaku, tetapi pada masa ini, kerosakan pada serat saraf berterusan. Serangan seterusnya ditunjukkan oleh gejala yang lebih terperinci dan sejumlah pemeriksaan diperlukan untuk menentukan diagnosis yang tepat. Telah dijumpai bahawa kanak-kanak yang dilahirkan dengan ensefalopati hipoksia paling cenderung kepada sklerosis berganda. Hasil kajian menunjukkan bahawa permulaan sklerosis lebih awal pada kanak-kanak di bawah 10 tahun mempunyai kursus yang lebih baik. Walaupun permulaan penyakit pada usia 12-15 tahun hampir selalu berlaku dengan gejala yang teruk dan penyakit ganas. Bentuk dan perjalanan penyakit ini.

Bentuk kambuh dianggap sebagai manifestasi khas penyakit - tempoh eksaserbasi digantikan oleh pengampunan.

Bentuk berulang progresif dicirikan oleh pemulihan fungsi neurologi yang tidak lengkap selepas setiap eksaserbasi. Dalam selang antara pengampunan, peningkatan gejala penyakit diperhatikan.

Bentuk progresif utama sklerosis adalah permulaan penyakit dalam gerakan perlahan tanpa gejala yang teruk, tidak ada eksaserbasi yang jelas. Walau bagaimanapun, pelbagai perubahan neurologi berkembang selama beberapa tahun..

Bentuk progresif sekunder adalah varian dari perjalanan penyakit yang kambuh dan kambuh - progresif beberapa tahun selepas eksaserbasi pertama. Dengan bentuk ini, perkembangan gangguan neurologi secara beransur-ansur dan tidak dapat dipulihkan diperhatikan..

Bentuk sklerosis berganda yang diasingkan secara klinikal dijumpai pada debut pertama penyakit ini dan di masa depan ia dapat berkembang dalam versi yang berbeza..

PELBAGAI SCLEROSIS DIBERIKAN OLEH PEMBANGUNAN PARALEL DUA PROSES PATOLOGI:

1. Kemunculan tapak keradangan - plak sklerotik di saraf tunjang dan otak. Fokus keradangan seperti ini mendahului peningkatan penyakit atau berkembang secara langsung semasa penyakit itu.

2. PERUBAHAN DEGENERATIF yang membawa kepada atrofi bahagian otak dan saraf tunjang yang berlainan.

Dengan bentuk sklerosis yang berulang, kehadiran gejala dijelaskan oleh pembentukan plak, dan dengan varian progresif dari penyakit ini, fenomena degeneratif muncul.

Dengan penyakit yang berpanjangan, perubahan atropik mula berlaku, dan keradangan memudar ke latar belakang. Menentukan bentuk penyakit adalah perlu untuk memilih rejimen rawatan yang tepat.

Pemburukan pelbagai sklerosis adalah wabak penyakit di mana gangguan neurologi seseorang meningkat selama beberapa hari atau minggu. Gejala eksaserbasi dapat mengganggu selama beberapa minggu, setelah itu pengampunan berlaku.

Selepas beberapa eksaserbasi, gejala tidak mulai hilang sepenuhnya, kecacatan berterusan pada sistem saraf muncul dan pesakit dengan sklerosis berganda secara beransur-ansur menjadi cacat.

Terdapat hubungan langsung dalam perjalanan penyakit ini kerana tempoh eksaserbasi dan pengampunan. Semakin kerap berlaku eksaserbasi, semakin besar kemungkinan sarung saraf myelin pulih sepenuhnya, yang bermaksud bahawa gejala penyakit tidak akan begitu ketara, dan kualiti hidup pesakit tidak akan berubah. Itulah sebabnya penting untuk memulakan rawatan dengan segera setelah eksaserbasi, dan semasa remisi, lakukan terapi pencegahan.

Diagnosis penyakit

Diagnosis sklerosis berganda ditetapkan berdasarkan sejarah, gejala neurologi. Diagnosis mesti disahkan oleh kajian instrumental, di antaranya peranan utama dimainkan oleh MRI otak.

Semasa melakukan tomografi, plak dikesan, walaupun ketiadaannya bukan merupakan petunjuk untuk menghilangkan diagnosis. MRI juga dapat mengesan gangguan konduksi pada saluran pendengaran, motorik, visual, somatosensori.

Ramalan dan Implikasi

Prognosis sklerosis berganda bergantung pada bentuk penyakit, masa pengesanannya, kekerapan eksaserbasi. Diagnosis awal dan pelantikan rawatan yang sesuai menyumbang kepada fakta bahawa orang yang sakit secara praktikal tidak mengubah gaya hidupnya - dia bekerja di pekerjaan sebelumnya, melakukan komunikasi aktif dan tanda-tanda luar tidak dapat dilihat.

Keradangan yang berpanjangan dan kerap boleh menyebabkan banyak gangguan neurologi, akibatnya seseorang menjadi cacat. Jangan lupa bahawa pesakit dengan sklerosis berganda sering lupa minum ubat, dan kualiti hidupnya bergantung kepada ini. Oleh itu, pertolongan saudara-mara dalam kes ini sangat diperlukan.

Dalam kes yang jarang berlaku, peningkatan penyakit ini berlanjutan dengan penurunan aktiviti jantung dan pernafasan dan kekurangan rawatan perubatan pada masa ini boleh menyebabkan kematian.

Rawatan Sklerosis Berganda

Rawatan awal untuk sklerosis berganda dimulakan, semakin besar peluang pesakit untuk jangka hayat yang panjang sambil mengekalkan sebahagian besar fungsi penting. Tanda prognostik yang baik dianggap lebih daripada permulaan MS dan hanya terdapat beberapa gejala penyakit.

Malangnya, buat masa ini tidak dapat menyembuhkan sklerosis berganda sepenuhnya, tetapi mungkin untuk mengurangkan kekerapan eksaserbasi dan perjalanannya dengan mengambil ubat yang sesuai.

Ubat

Pesakit dengan sklerosis yang baru didiagnosis dikenakan rawatan di hospital di pusat khusus, di mana mereka memilih rejimen rawatan yang paling berkesan. Pada dasarnya, rawatan adalah berdasarkan pengambilan ubat-ubatan berikut:

  • Hormon. Kortikosteroid diresepkan pada hari-hari awal penyakit dalam jangka pendek. Hormon menghalang sistem imun, mengurangkan reaksi keradangan dan mempercepat pemulihan serat saraf.
  • Ubat antivirus: Betaferon, Reaferon, Avonex, Cytostatics - Mitoxantrone.
  • Terapi simtomatik - merangkumi penggunaan nootropik, vitamin B, relaksan otot, antioksidan. Juga, untuk sklerosis berganda, antimetabolit, seperti cladribine, kadang-kadang digunakan. Imunomodulator Copaxone mencegah pemusnahan myelin lebih lanjut. Plasmoforesis.

Urut

Urut untuk MS digunakan untuk menghilangkan rasa sakit, melegakan kekejangan otot, untuk memulihkan pergerakan pada anggota badan yang terkena. Matlamat utama urut adalah untuk mengatasi kelumpuhan spastik. Teknik pergerakan urut di MS mempunyai kehalusan tersendiri, jadi hanya pakar yang berkelayakan yang harus melakukan prosedur.

Pemakanan dan Diet

Banyak diet telah dikembangkan untuk pesakit dengan sklerosis berganda, beberapa doktor mengatakan bahawa pemakanan yang betul mempengaruhi perjalanan penyakit dan jangka hayat.

Dianjurkan untuk menggunakan serat tanaman, sayur-sayuran, dan buah-buahan segar, ini mempercepat metabolisme. Asid linoleat dianggap berguna dalam MS; ia terdapat dalam minyak sayuran, kacang-kacangan, marjerin sayur-sayuran, dan bijirin gandum..

Berhati-hatilah semasa makan makanan yang kaya dengan kolesterol - telur, keju berlemak dan daging, selai kacang, coklat, jeroan.

Pesakit dengan sklerosis berganda, yang terhad dalam aktiviti fizikal, harus memperhatikan kandungan kalori makanan. Satu set pound tambahan membawa kepada kegemukan dan memburuknya semua gejala penyakit.

Kaedah moden

Rawatan sklerosis dengan sel induk telah dilakukan sejak tahun 2003, di Rusia teknik serupa diperakui. Sel-sel meja memulihkan sarung myelin, melarutkan tisu parut dan dengan itu memperbaiki laluan impuls saraf. Selepas pengenalan sel induk, fungsi yang terganggu dipulihkan dengan cepat.

Sel stem diambil dari pesakit dari biomaterial, kemudian ditanam dalam keadaan steril selama beberapa minggu. Setelah tumbuh, sebahagian sel induk diperkenalkan dengan segera, yang kedua setelah beberapa bulan. Pengenalan sel biasanya dilakukan secara rawat jalan, pesakit mentolerir prosedur dengan sempurna. Perubahan positif pertama dapat dilihat setelah kira-kira tiga bulan. Persiapan berdasarkan antibodi monoklonal mengurangkan kekerapan tempoh eksaserbasi dan menyebabkan perkembangan penyakit yang kurang, yang mempengaruhi kualiti hidup pesakit yang lebih baik. Antibodi monoklonal menghalang aktiviti limfosit, yang menyebabkan kerosakan pada ujung saraf otak. Semasa menggunakannya, bilangan fokus sklerosis berkurang, tetapi tidak ada yang baru muncul. Ubat berasaskan antibodi monoklonal diresepkan jika kaedah terapi lain tidak berkesan, tetapi penggunaannya harus didekati setelah semua risiko dinilai. Pada pesakit yang mengalami gangguan imun, ada kemungkinan mengalami komplikasi berjangkit..

Sklerosis berganda adalah penyakit yang serius, tetapi selalu perlu diingat bahawa manifestasi bergantung pada keinginan pesakit untuk sembuh. Sekiranya terapi penyakit dimulakan tepat pada waktunya, pesakit mengambil semua ubat, baik semasa eksaserbasi dan untuk pencegahan, maka kemungkinan kehidupan normalnya mendekati hampir 90%. Prospek terbuka dalam rawatan dan penggunaan ubat dan teknik baru.

Kelemahan pada sklerosis berganda

Mengenai kelemahan dalam pelbagai sklerosis

Kelemahan otot pada sklerosis berganda adalah salah satu gejala biasa untuk MS. Kelemahan boleh berlaku pada mana-mana anggota badan. Perkara pertama yang harus dilakukan ketika muncul adalah menentukan punca kemunculannya.

Bagaimana kelemahan muncul pada sklerosis berganda

Atrofi otot adalah proses penipisan tisu otot kerana penggunaan otot yang tidak mencukupi. Selalunya dengan MS, kerana keletihan, kesakitan, kehilangan keseimbangan dan gejala lain, tahap keseluruhan aktiviti manusia menurun. Kekurangan aktiviti otot menyumbang kepada kelemahan mereka. Dianjurkan untuk berunding dengan ahli fisioterapi untuk memilih senaman individu yang bertujuan untuk kumpulan otot yang paling cenderung kepada atrofi. Adalah dipercayai bahawa latihan penurunan berat badan dapat membantu mengatasi kelemahan pada sklerosis berganda..

Demyelinasi serat saraf juga boleh menyebabkan kelemahan. Ini disebabkan oleh kenyataan bahawa impuls saraf dihantar dengan kelewatan dan tidak betul, jadi lebih banyak tenaga dibelanjakan untuk melakukan tindakan yang diinginkan dan, oleh itu, perasaan keletihan terjadi lebih awal. Oleh kerana penyebab kelemahan ini dikaitkan dengan demyelinasi serat saraf dan sukar untuk mempengaruhi proses ini, perlu diingat bahawa senaman dan senaman yang berlebihan dapat, sebaliknya, membahayakan.


Juga, kelemahan mungkin muncul akibat gangguan neurologi. Ia dapat menampakkan diri dengan lebih kuat di kaki kanan dan lengan kanan, maka ini adalah hemiparesis, jika kelemahan diperhatikan di kedua-dua lengan atau kedua kaki, kita bercakap mengenai paraparesis.

  • Kelemahan pada otot kaki, pergelangan kaki dan lutut boleh menjadi masalah besar ketika berjalan. Selalunya jalan keluar yang rumit untuk masalah ini termasuk berjalan kaki setiap hari, berjalan dengan bantuan dan ubat-ubatan.
  • Kelemahan pada anggota badan atas boleh mengganggu aktiviti harian. Doktor boleh mengesyorkan senaman yang sesuai, serta penggunaan alat yang dapat membantu di rumah dan di tempat kerja..

Rawatan kaki apa yang digunakan untuk sklerosis berganda?

Setiap orang telah mengalami sekurang-kurangnya sekali dalam hidupnya dengan kelemahan di kakinya. Terdapat banyak sebab untuk ini, ia boleh menjadi faktor luaran dan penyakit serius. Seringkali terdapat manifestasi serupa pada sklerosis berganda, dalam hal ini rawatan kaki hanyalah langkah yang diperlukan.

Sklerosis berganda dan penyebabnya

Multiple sclerosis adalah penyakit sistem saraf yang mempengaruhi otak dan belakang. Bukan perkara biasa, yang merupakan satu-satunya kelebihan penyakit ini. Ia mempengaruhi terutamanya bahagian wanita pada usia 30 tahun ke atas.
Sebabnya, dalam perubatan masih tidak dapat menyebutkan fakta yang memprovokasi perkembangan penyakit ini.
Agaknya, beberapa sebab berikut dibezakan:

  1. Kecederaan
  2. Penyakit berjangkit yang mempengaruhi sistem saraf;
  3. Bekerja dengan bahan berbahaya;
  4. Ekologi;
  5. Tekanan dan kemurungan sistematik;
  6. Kekurangan zat makanan.

Anda perlu memantau kesihatan anda dengan teliti dan mengelakkan faktor-faktor yang memprovokasi ini, kerana penyakit ini tidak mungkin dapat disembuhkan..

Gejala apa yang perlu diberi perhatian?

Semasa merebak, pesakit merasa lemah, gemetar, kekejangan muncul, kadang-kadang berlakunya lutut dan kaki. Setiap hari pesakit terhuyung-huyung ketika berjalan, kiprah menjadi lebih tidak menentu.
Sebaik sahaja penyakit ini mencapai tahap global, seseorang tidak lagi dapat bergerak normal, setiap pergerakan disertai dengan rasa sakit dan ketidakselesaan.
Seperti yang anda lihat, penyakit ini berkembang dengan cepat dan boleh menyebabkan kelumpuhan, untuk menghentikan proses ini, sangat penting untuk mendapatkan bantuan perubatan.

Kelemahan pada kaki: penyebab sklerosis berganda dan kaedah merawat patologi

Sklerosis berganda adalah penyakit yang sangat berubah-ubah di mana tidak ada jalan yang boleh diramalkan dan mapan. Setiap pesakit mungkin mempunyai rangkaian gejala yang berbeza yang dapat berubah dari semasa ke semasa, serta keparahan dan jangka masa gejala ini..

  • Keletihan
  • Pembetulan Keletihan
  • Kekejangan
  • Ketidakseimbangan dan koordinasi
  • Sakit
  • Gangguan pundi kencing dan usus
  • Masalah seksual
  • Gangguan Deria
  • Gangguan penglihatan
  • Gejala paroxysmal

Sklerosis berganda adalah penyakit yang sangat berubah-ubah di mana tidak ada jalan yang boleh diramalkan dan mapan. Setiap pesakit mungkin mempunyai rangkaian gejala yang berbeza yang dapat berubah dari semasa ke semasa, serta keparahan dan jangka masa gejala ini..

Gejala bergantung pada bahagian sistem saraf pusat mana yang terkena sklerosis berganda. Di antara pesakit dengan sklerosis berganda, ada yang menderita sejauh ini hanya satu serangan kecil, yang terwujud dalam hilangnya kejelasan penglihatan, dan juga mereka yang gejalanya lebih jelas.

Pada kebanyakan orang, sklerosis berganda bermula dengan serangan tiba-tiba, yang juga disebut eksaserbasi, diikuti dengan pengampunan, yaitu. tempoh tanpa tanda-tanda klinikal aktiviti sklerosis berganda. Selepas beberapa hari atau minggu, intensiti gejala dapat berkurang, menyebabkan pemulihan sepenuhnya atau separa. Pada pesakit dengan sklerosis berganda, sebagai peraturan, gejala berikut berlaku: keletihan, kekejangan otot, kelemahan, kekejangan lengan dan kaki, sensasi patologi seperti gatal, sakit atau mati rasa, gangguan pada pundi kencing dan usus, dan gangguan seksual. Sebilangannya sering diperhatikan, yang lain - hanya dalam kes yang jarang berlaku..

Oleh kerana gejala orang berbeza berbeza dengan ketara, diperlukan pendekatan yang fleksibel untuk membetulkannya. Bersama dengan ubat-ubatan, ada strategi tambahan, seperti fisioterapi atau diet..

Oleh itu, tidak kira seberapa baik atau buruknya perasaan pesakit, dan seberapa parah gejalanya, masih terdapat banyak perkara yang dapat dilakukan olehnya, doktor dan jururawat dalam setiap kes untuk mencapai peningkatan.

Kunci kesihatan keseluruhan yang baik adalah menjaga tubuh anda dan mengekalkan gaya hidup sihat.

Keletihan

Oleh kerana gejala orang berbeza berbeza dengan ketara, diperlukan pendekatan yang fleksibel untuk membetulkannya. Bersama dengan ubat-ubatan, ada strategi tambahan, seperti fisioterapi atau diet..

Oleh itu, tidak kira seberapa baik atau buruknya perasaan pesakit, dan seberapa parah gejalanya, masih terdapat banyak perkara yang dapat dilakukan olehnya, doktor dan jururawat dalam setiap kes untuk mencapai peningkatan.

Kunci kesihatan keseluruhan yang baik adalah menjaga tubuh anda dan mengekalkan gaya hidup sihat.

Keletihan

Akibatnya, pesakit dengan sklerosis berganda, cenderung mengalami keletihan yang meningkat, mengadu kemerosotan kualiti hidup yang berkaitan dengan gejala ini. Serangan keletihan juga dapat menyebabkan kehilangan kekuatan, kemurungan, dan gangguan tidur secara umum..

Pembetulan Keletihan

Sekiranya keletihan disebabkan bukan oleh sklerosis berganda, tetapi oleh beberapa sebab lain, misalnya, gangguan tidur, akibatnya terdapat rasa mengantuk pada waktu siang, maka penyakit awal harus ditentukan dan dirawat secara langsung.

Sekiranya keletihan menjadi masalah utama bagi pesakit dengan sklerosis berganda, pemeriksaan neurologi yang menyeluruh harus dilakukan untuk mengecualikan penyebab keletihan yang lain. Sekiranya penyebab utama keletihan adalah sklerosis berganda, anda harus mengubah gaya hidup dan pekerjaan anda..

Beberapa ubat telah terbukti berkesan dalam memerangi keletihan. Walau bagaimanapun, pesakit dengan sklerosis berganda, terdedah kepada keletihan berlebihan, melaporkan hasil positif yang dicapai oleh mereka dengan terapi. Tanya doktor anda ubat mana yang sesuai untuk kes khusus anda. Terdapat kaedah bukan ubat untuk mengatasi keletihan..

Sebagai contoh, anda mesti tidur pada waktu yang sama, sering berehat dalam aktiviti harian anda, dan melakukan satu set latihan fizikal dengan beban otot yang sederhana.

Untuk mengawal keletihan, kaedah juga dapat diterapkan yang dapat membantu mengatasi situasi tertekan dan memperuntukkan masa dengan betul, memberi keutamaan, merancang urusan anda terlebih dahulu dan mempermudah pekerjaan anda. Pancuran mandian atau tab mandi sejuk juga berguna, dan dalam cuaca panas, penyaman udara.

Orang lain boleh mencapai kesan melalui yoga atau meditasi dalam kombinasi dengan senaman. Oleh kerana gejala sklerosis berganda diperburuk oleh kerja berlebihan, ia mesti dielakkan, yang akan menjadikan kehidupan pesakit dengan sklerosis berganda menjadi kurang tertekan, walaupun, kemungkinan besar, tidak akan mempengaruhi perjalanan penyakit ini.

Kekejangan

Kekejangan bermaksud peningkatan nada otot, dan kekejangan otot yang dihasilkan dapat disertai dengan rasa sakit. Dalam proses penyakit ini, kehilangan kekuatan otot di lengan dan kaki boleh berlaku. Gejala-gejala ini secara beransur-ansur bertambah buruk, mengakibatkan peningkatan keperluan untuk sokongan ketika berjalan..

Pembetulan kekejangan dengan fisioterapi atau hipoterapi. Kompleks khas merangkumi senaman regangan otot dalaman paha, serta otot femoral, kaki dan tulang belakang. Latihan ini boleh dilakukan secara bebas dan dengan bantuan orang lain..

Latihan regangan membantu melawan kekejangan dan pemendekan otot. Ahli fisioterapi yang berpengalaman harus mengajar latihan ini.

Rawatan kekejangan bergantung kepada keparahannya. Terdapat ubat biasa untuk mengurangkan kepejalan yang dikeluarkan di farmasi tanpa resep..

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, sejumlah ubat lain telah dikembangkan yang memberi kesan positif pada gejala spastik..

Doktor anda akan dapat memberi nasihat mengenai ubat mana yang dapat membantu mengurangkan gejala ini..

Ketidakseimbangan dan koordinasi

Masalah dengan koordinasi dan keseimbangan timbul jika otak kecil telah terjejas oleh sklerosis berganda - bahagian otak yang bertanggungjawab untuk koordinasi pergerakan. Ini boleh menyebabkan hilangnya keseimbangan ketika berjalan. Juga sukar untuk mengambil benda kecil dengan tangan anda. Selain itu, gegaran kaki boleh terjadi (gegaran).

Pembetulan ketidakseimbangan dan koordinasi

Biasanya latihan yang disarankan (fisioterapi) dari pelbagai tahap kerumitan dan intensiti, yang dipilih bergantung pada kumpulan otot yang terjejas. Latihan ini membantu meningkatkan koordinasi pergerakan dan keseimbangan, yang pada pesakit dengan sklerosis berganda sering terganggu. Pesakit dengan kekurangan neurologi sederhana, serta mereka yang mengalami gejala yang berkaitan dengan demam, mungkin lebih mudah melakukan latihan ini di dalam air. Gegaran sering dapat dihilangkan dengan ubat..

Air memberikan sokongan yang membantu anda tetap seimbang semasa kelas. Di samping itu, air mencegah kepanasan badan yang berkaitan dengan aktiviti fizikal, yang boleh memburukkan lagi gejala sklerosis berganda pada beberapa pesakit.

Sakit

Selama bertahun-tahun dipercayai bahawa sklerosis berganda tidak menyakitkan. Ternyata dalam perjalanan penyakit ini, sebilangan pesakit sebenarnya mengalami kesakitan dan ketidakselesaan. Kesakitan boleh berlaku secara langsung akibat daripada aktiviti sklerosis berganda pada sistem saraf atau akibat daripada gejala lain..

Dalam intensiti mereka, kesakitan boleh menjadi lemah dan kuat. Bersama dengan sakit pada sendi dan otot, ligamen dan tendon, rasa sakit paroxysmal tajam yang serupa dengan pukulan pisau juga diperhatikan. Kesakitan seperti itu boleh berlaku, misalnya, di kawasan muka, jika saraf muka terjejas..

Kekejangan di lengan atau kaki juga menyakitkan jika anggota badan tidak bergerak lama. Walau bagaimanapun, kesakitan neurogenik kronik yang disebabkan oleh isyarat saraf yang salah yang dihasilkan oleh fokus multiple sclerosis di otak dan saraf tunjang adalah yang paling biasa pada multiple sclerosis..

Kesakitan jenis ini merangkumi sensasi yang biasanya digambarkan sebagai sensasi kesemutan..

  • Cara mengatasi kesakitan
  • Kaedah lain untuk menghilangkan rasa sakit termasuk fisioterapi, hidroterapi, urut, rangsangan saraf, akupunktur, dan terapi manual.
  • Gangguan pundi kencing dan usus

Melawan kesakitan melibatkan penggunaan ubat-ubatan, dan juga pendekatan bukan ubat, bergantung pada jenis kesakitan, asal usul kesakitan dan spesifik setiap pesakit. Membantu diri boleh menjadi komponen penting dalam mengatasi kesakitan pada sklerosis berganda, kerana secara langsung mempengaruhi kualiti hidup pesakit. Latihan, meditasi dan kelonggaran otot secara beransur-ansur (mengikut kaedah Jacobsen) akan membantu mengatasi kekejangan dan sakit otot. Latihan yang disebut Progressive Relaxation diperkenalkan oleh psikologi Edmund Jacobsen. Anda perlu mencari tempat yang tenang dengan permaidani di lantai. Tanggalkan kasut anda, buka pakaian anda, berbaring di belakang anda dan tutup mata anda. Pegang erat tangan anda selama sepuluh saat dan fokus pada tahap ketegangan di tangan anda. Kemudian lepaskan kuas - dan anda akan merasakan rasa berat dan kehangatan. Mengulangi ini tidak perlu. Kemudian bengkokkan siku anda, menegangkan bisep anda, pada masa yang sama. Teruskan - ketegangan dan setelah sepuluh saat, rilekskan otot muka, kemudian bahu, dada, perut, punggung, punggung, pinggul, betis dan kaki. Dan kemudian beritahu diri anda bahawa anda benar-benar santai lebih banyak. Setelah selesai, baringkan sedikit lebih lama sebelum perlahan-lahan bangun. Pada mulanya anda mungkin merasa pening ringan. Ini adalah perkara biasa, tetapi cuba bergerak dengan berhati-hati dalam beberapa minit ke depan. Satu peringatan: Jangan mencuba latihan ini jika anda mempunyai penyakit otot. Mungkin ia boleh disesuaikan dengan keadaan anda, tetapi pertama anda perlu berjumpa doktor.

Banyak pesakit dengan sklerosis berganda selalu sibuk mencari tandas kerana fakta bahawa dengan sklerosis berganda, otot yang mengawal pundi kencing dan usus dapat terjejas..

Masalah dengan usus kurang terlihat dan, sebagai peraturan, dinyatakan dalam sembelit kerana aktiviti fizikal yang tidak mencukupi pada peringkat akhir penyakit. Disfungsi pundi kencing, sebaliknya, sering berlaku dengan sklerosis berganda dan menyebabkan kencing tidak disengajakan.

Di samping itu, sebilangan pesakit tidak dapat mengosongkan pundi kencing sepenuhnya..

Pembetulan masalah dengan pundi kencing dan usus

Sekiranya masalah seperti inkontinensia kencing atau pengosongan pundi kencing tidak lengkap, doktor mesti terlebih dahulu mengecualikan jangkitan pundi kencing, yang, jika dikesan, memerlukan rawatan yang berasingan. Gejala dapat diatasi dengan jayanya, tetapi rawatan harus berdasarkan keperluan individu pesakit. Untuk mengawal fungsi pundi kencing dengan berkesan, sangat berguna untuk melatih otot-otot pundi kencing dan lantai pelvis anda. Dengan membuang air kecil, terapi ubat sering digunakan. Dalam kes ringan, anda boleh mengubah rejimen cecair, serta menolak minuman beralkohol dan minuman yang mengandungi kafein. Masalah dengan usus yang berlaku pada peringkat akhir penyakit ini sering dengan mudah dihilangkan dengan perubahan diet. Anda harus mengambil lebih banyak makanan kaya serat, kurang lemak, dan banyak cecair. Anda juga boleh mencuba mengambil julap seperti laktulosa. Penggunaan minyak mineral mungkin sesuai. Senaman secara berkala juga disyorkan untuk fungsi usus yang normal..

Anda tidak boleh mengikuti diet khas tanpa terlebih dahulu berunding dengan doktor anda. Sekiranya anda mendapat maklumat mengenai topik ini di Internet, pastikan anda berjumpa doktor!

Masalah seksual

Dengan sklerosis berganda, masalah seksual mungkin terjadi, seperti mati pucuk, penurunan gairah seksual, atau rasa sakit semasa persetubuhan. Sebagai tambahan, sklerosis berganda boleh menyebabkan hilangnya sensasi pada wanita atau gangguan ereksi pada lelaki. Kadang-kadang masalah psikologi juga timbul yang boleh menjadi sumber kesukaran dalam hubungan intim. Pembetulan masalah seksual Banyak pasangan berjaya mencari jalan untuk menjaga hubungan intim normal, di samping itu, mereka berkomunikasi antara satu sama lain, sehingga "sklerosis berganda tidak berpeluang masuk ke tempat tidur mereka." Ternyata, kunci untuk mengatasi banyak masalah adalah membincangkan peranan rakan kongsi dalam hubungan, dan juga apa yang diharapkan oleh pasangan masing-masing. Bagi lelaki, terdapat sejumlah ubat dan aksesori berkesan yang ditawarkan. Wanita yang mengalami kekurangan pelinciran pada vagina boleh menggunakan gel pelincir untuk mengurangkan rasa tidak selesa yang disebabkan oleh kekeringan pada vagina. Terdapat juga banyak alat seksual, misalnya alat penggetar bertenaga bateri yang dilekatkan pada tali pinggang, yang boleh dibeli tanpa preskripsi doktor..

  1. Untuk nasihat lebih lanjut, hubungi pembekal penjagaan kesihatan anda..
  2. Gangguan Deria

Gangguan kepekaan disebabkan oleh kerosakan pada saraf di saraf tunjang. Biasanya, gangguan seperti ini berlaku pada satu atau lebih anggota badan dan merupakan gejala utama sklerosis berganda..

Pada peringkat akhir sklerosis berganda, gangguan ini terdapat pada hampir semua pesakit dan merangkumi sensasi yang tidak menyenangkan yang dapat terjadi di pelbagai bahagian tubuh dan nyata seperti kesemutan, mencubit, merinding dan tinitus.

Sebilangan pesakit dengan gangguan ini merasa seolah-olah badan atau anggota badan mereka dibalut dengan tali pinggang yang ketat, atau mereka merasa terbakar, gatal, lembab dan bengkak..

  • Rasa kebas dapat ditunjukkan dengan rasa tidak sensitif terhadap sentuhan ringan, tusukan jarum, serta sejuk dan panas..
  • Gangguan penglihatan

Kegiatan sklerosis berganda di otak boleh menyebabkan pergerakan mata patologi (nystagmus) dan penglihatan berganda (diplopia). Salah satu gejala yang paling biasa adalah keradangan saraf optik (neuritis). Ini selalunya merupakan tanda awal sklerosis berganda..

Neuritis optik menyebabkan penglihatan kabur, hilangnya persepsi warna dan / atau sakit pada bola mata, yang semakin meningkat dengan pergerakan mata. Semasa pengampunan, pemulihan tidak selalu lengkap. Sebaiknya diperiksa oleh pakar oftalmologi.

Gejala paroxysmal

Istilah "paroxysmal" digunakan untuk menggambarkan gejala yang muncul secara tiba-tiba, sering berulang, dan akhirnya hilang sepenuhnya. Gejala paroxysmal boleh merangkumi gangguan motorik, deria, atau penglihatan..

Mereka cenderung sentiasa berkembang dengan corak yang sama dan bertahan selama beberapa minit atau kurang dari 20 saat. Selalunya gejala ini disebabkan oleh rangsangan motorik atau deria..

Sentuhan - berkaitan dengan sensasi fizikal, seperti rasa sakit, bau, rasa, suhu, penglihatan, pendengaran, pecutan dan kedudukan spasial.

Beberapa gejala paroxysmal, seperti gangguan pertuturan (dysarthria) dan kekejangan, sangat biasa berlaku pada sklerosis berganda. Biasanya mereka adalah ciri penyakit pada peringkat awal, tetapi, sebagai peraturan, mereka bertindak balas dengan baik terhadap rawatan.

Sklerosis Berganda: 14 Gejala Mengganggu

Sklerosis berganda adalah salah satu penyakit yang paling kompleks untuk sains perubatan. Memang, di kawasan ini masih banyak yang tidak diketahui, dan penyebab berlakunya sklerosis berganda adalah misteri sebenar bagi pakar neurologi.

Dalam beberapa kes, agak sukar untuk mengesan sklerosis berganda, sementara dalam situasi lain penyakit ini disertai oleh gejala yang sangat jelas sehingga diagnosis tidak menimbulkan kesulitan kepada doktor.

Telah diketahui bahawa wanita lebih kerap daripada lelaki menderita penyakit ini. Selalunya, sklerosis berganda berkembang pada orang berusia 20 hingga 40 tahun..

Gejala utama sklerosis berganda

Perhatikan kesejahteraan anda dengan teliti. Sekiranya anda mengetahui beberapa gejala yang disenaraikan di sini, berhati-hatilah.

Walaupun isyarat tersebut mungkin merupakan tanda-tanda penyakit dan gangguan lain, kehadiran beberapa gejala secara serentak harus menjadi alasan untuk berunding dengan pakar yang berpengalaman.

1. kelemahan

Sklerosis berganda menyebabkan seseorang menjadi lemah dan lambat. Sebabnya terletak pada keletihan kaki, yang menjadikan pesakit sukar untuk bergerak..

  • Ia harus berjaga-jaga jika seseorang yang aktif tiba-tiba mula merasa lemah tanpa sebab yang jelas..

2. Ketidakseimbangan

Gejala ini ditunjukkan dengan gemetar di kaki ketika berjalan, dan orang itu pada masa yang sama kehilangan kestabilan dalam keadaan berdiri. Dalam beberapa cara, ia menyerupai pening ketika kita tiba-tiba kehilangan keseimbangan.

Sebelum anda mula bimbang, anda perlu memastikan bahawa ketidakseimbangan itu bukan akibat penyakit lain.

3. Kekurangan koordinasi

Kekurangan koordinasi mempengaruhi anggota badan manusia.

  • Contohnya, dia menginginkan tangan yang terulur, tetapi dia "tidak mematuhi" perintahnya. Perkara yang sama berlaku dengan kaki. Anggota badan berhenti melaksanakan perintah yang dihantar oleh otak kepada mereka. Lelaki berjalan menjadi canggung dan pelik.

4. Kehilangan kawalan ke atas tangan

Tanda pertama perkembangan sklerosis berganda adalah kehilangan kawalan anggota atas.

Gejala ini sukar dilupakan. Dalam kes ini, sukar bagi pesakit untuk memegang objek di tangannya, dia tidak dapat mengambilnya ketika dia mencuba untuk melakukannya.

5. Kekejangan otot

Sklerosis berganda boleh menyebabkan ketegangan otot, yang disertai dengan rasa sakit dan kekejangan..

Gejala serupa adalah ciri penyakit lain, seperti diabetes. Oleh itu, dalam kes ini, sangat penting untuk menghubungi pakar yang berpengalaman untuk membuat diagnosis yang betul..

6. Masalah penglihatan

Mungkin ini adalah gejala sklerosis berganda yang paling ketara..

Masalah penglihatan dapat dimanifestasikan oleh gangguan seperti:

  • Pergerakan mata yang tidak disengajakan
  • Penglihatan kabur
  • Neuritis
  • Bifurcation di mata
  • Dalam kes yang paling jarang berlaku, kehilangan penglihatan yang lengkap juga dapat diperhatikan.

Dengan kata lain, seseorang mula kehilangan kawalan matanya..

7. Gangguan deria

Gangguan persepsi dapat dimanifestasikan dengan munculnya merinding, mati rasa dan bahkan gatal.

Gejala serupa juga merupakan ciri gangguan peredaran darah yang serius. Sekiranya anda melihat beberapa isyarat ini, disarankan agar anda memerhatikan dengan teliti berapa kerap dan sebab apa yang mengganggu anda.

8. Gangguan pertuturan

Sklerosis berganda menyebabkan kesukaran dengan pemilihan kata, dan kelambatan ciri muncul dalam ucapan seseorang.

Menjadi sukar bagi pesakit untuk melakukan perbualan, sesuatu yang belum pernah dilihatnya sebelumnya. Menjadi sukar baginya untuk mengungkapkan pemikirannya dengan jelas dan lancar.

9. Keletihan

Keletihan dan kelemahan juga boleh menjadi tanda sklerosis berganda..

Pada masa yang sama, pesakit kehilangan sikap positif untuk hidup, mereka menjadi tidak peduli, menjadi sukar bagi mereka untuk menyelesaikan tugas sehari-hari yang sebelumnya tidak menimbulkan masalah.

10. Inkontinensia kencing dan najis

Perkembangan sklerosis berganda membawa kepada fakta bahawa seseorang kehilangan kawalan terhadap sfinkter, yang membolehkan anda menahan air kencing dan tinja. Ini disertai dengan gejala seperti:

  • Inkontinensia kencing dan tinja pada saat yang paling tidak sesuai.
  • Kerap membuang air kecil.
  • Buang air kecil pada waktu malam (gejala yang juga merupakan ciri diabetes).

11. Gangguan Seksual

Sklerosis berganda boleh menyebabkan hilangnya keinginan seksual sepenuhnya. Bagi lelaki, penyakit mereka menampakkan diri pada ejakulasi dini..

Wanita juga berhenti menjalani kehidupan seks yang aktif kerana hilangnya kesenangan bercinta dan penurunan jumlah pelincir yang dilepaskan.

12. Penurunan kemampuan intelektual

Sklerosis berganda menyebabkan gangguan dalam ingatan jangka pendek, menjadi sukar bagi seseorang untuk mengekalkan perhatian dan tumpuan, kemampuannya untuk menganalisis dan pemikiran logik menurun.

Akibatnya, pesakit kehilangan kemampuan sepenuhnya untuk menganalisis situasi. Mereka berhenti memahami perkara-perkara yang cukup sederhana dan tidak berdaya menyelesaikan masalah sehari-hari..

13. Gegaran

Mengenai gejala penyakit lain, ia boleh disertai dengan pengecutan dan kekejangan otot yang tidak disengajakan. Kerana itu, seseorang mengalami gegaran yang serupa dengan yang timbul akibat selesema.

14. Perasaan jarum pada kulit

Sebagai tambahan kepada gejala yang telah disenaraikan, pesakit yang menderita sklerosis berganda mempunyai sensasi jarum yang sangat tidak menyenangkan di kulitnya. Mungkin ini adalah gejala penyakit yang paling menyakitkan.

Nampaknya seseorang yang jarum dan benda tajam lain melekat di tubuhnya. Ia menjadikannya kesakitan yang teruk.

Berhati-hati dengan gejala ini untuk menghentikan perkembangan penyakit ini.

  • Seperti yang dapat dilihat dari maklumat yang disampaikan, sklerosis berganda disertai dengan sebilangan besar gejala yang berbeza yang dapat mengurangkan kualiti hidup pesakit secara signifikan..
  • Malangnya, pakar masih belum dapat mencari cara untuk mencegah penyakit berbahaya ini..
  • Untuk mengelakkan berlakunya sklerosis berganda, pakar neurologi mengesyorkan berjemur pada waktu pagi untuk mengelakkan kekurangan vitamin D.
  • Kenyataannya adalah bahawa dalam banyak kes, pesakit dengan sklerosis berganda mengalami kekurangan vitamin ini.

Sekarang anda tahu simptom sklerosis berganda. Perhatikan kesihatan anda dan, dengan sedikit kecurigaan, dapatkan bantuan doktor yang berpengalaman.

Pengurusan Sklerosis Berbilang

Sebab anda boleh berjalan-jalan, memakai pakaian dan mengeluarkan gelas dari rak dapur adalah kerana hubungan antara otak dan otot anda. Otak anda mengawal tindakan dengan menghantar isyarat elektrik dari otak anda ke otot anda melalui rangkaian saraf. Isyarat ini memberitahu otot anda untuk bergerak..

Apabila anda menghidap multiple sclerosis (MS), sistem imun anda menyerang saraf anda. Ia merosakkan myelin, bahan penebat yang mengelilingi dan melindungi serat saraf. Apabila myelin rosak, tisu parut dapat terbentuk di saraf. Ini dapat mengelakkan isyarat saraf bergerak dari otak anda ke bahagian tertentu badan anda..

Kerosakan saraf boleh menyebabkan otot anda menjadi kaku atau lemah, yang akan mengurangkan kemampuan anda untuk bergerak dan melakukan aktiviti harian. Kelemahan sering berlaku hanya pada satu sisi badan anda atau hanya pada kaki atau dada anda. Kelemahan, seperti gejala MS yang lain, boleh berlaku dan hilang ketika anda mengalami wabak dan kemurungan semasa sakit..

Jenis-Jenis Jenis Kelemahan Otot

Apabila serat saraf rosak, otak anda tidak dapat menghantar otot anda dengan berkesan isyarat yang mereka perlukan untuk melenturkan atau memampatkan. Akibatnya, anda tidak akan dapat menggunakan otot-otot ini dengan betul..

Di samping itu, otot anda menjadi lemah apabila anda tidak menggunakannya. Bahkan otot yang tidak terkena MS secara langsung boleh menjadi lemah sekiranya gejala, seperti keletihan dan kesakitan, menghalangi anda bergerak dan melakukan senaman. Lama kelamaan, otot anda mungkin semakin lemah..

Sebilangan orang dengan MS mendapati bahawa otot mereka lebih lebar lebih ringan daripada biasa. Contohnya, seseorang yang menghidap MS mungkin mendapati kaki mereka mula merasa tidak stabil atau mereka mungkin menghadapi masalah untuk menggerakkannya setelah melakukan senaman seperti berjalan kaki.

Kadang-kadang MS bertindak pada otot kaki, yang menyukarkannya berjalan di tumit biasa. Akibatnya, kaki anda dapat menahan tanah semasa anda berjalan. Ini dipanggil kejatuhan kaki atau kaki..

Kaedah rawatan Cara menyingkirkan kelemahan otot

Kaedah utama merawat MS adalah untuk memperlambat perkembangan penyakit ini, mencegah kerosakan saraf, dan mengurangkan gejala anda. Ubat yang mencapai tujuan ini boleh menjadi asas terapi MS anda. Ini termasuk:

  • ubat steroid
  • terapi beta interferon
  • pertukaran plasma
  • glatiramer asetat (Copaxone)
  • relaksan otot

Latihan adalah komponen penting lain dalam rawatan anda. Gabungan latihan latihan kardiovaskular dan kekuatan dapat melawan kelemahan otot dan memberi anda lebih banyak tenaga. Sekiranya otot anda menjadi lemah kerana kekurangan penggunaan, latihan ketahanan menggunakan berat badan dapat menguatkannya..

Ahli terapi fizikal dapat membantu anda mengembangkan program senaman yang sesuai dengan tahap kemampuan anda dan mengambil kira batasan yang mungkin anda miliki. Seorang ahli terapi juga dapat menunjukkan kepada anda cara bersenam dengan betul agar anda tidak cedera atau terlalu letih..

Apabila kelemahan anda disebabkan oleh kerosakan pada serat saraf, strategi rawatannya sedikit berbeza. Tujuannya adalah untuk memanfaatkan sepenuhnya otot yang terjejas sambil bertindak lebih aktif. Kemudian anda akan belajar senaman berat untuk menguatkan otot-otot di sekitar yang rosak.

Dalam kes ini, ahli terapi akan mengajar anda untuk mengurangkan kesan kelemahan otot. Anda akan belajar bagaimana menggunakan alat bantu seperti tongkat, walker atau pendakap jika anda memerlukannya..

Untuk rawatan kaki, ahli terapi boleh menetapkan lonjakan pergelangan kaki (orthosis) untuk mengelakkan kaki anda terseret semasa berjalan.

Anda mungkin juga memerlukan terapi profesional untuk mempelajari strategi baru untuk bekerja di rumah dan di tempat kerja..

Di samping itu, langkah-langkah berikut dapat membantu melegakan gejala MS:

  • menjaga prosedur tidur dan rehat yang mencukupi
  • pengurangan tekanan
  • mengekalkan suhu badan
  • diet sihat, seimbang

Gejala MS tidak sesuai untuk semua orang. Setiap orang sakit secara berbeza. Itulah sebabnya penting untuk berunding dengan kelemahan otot anda dengan doktor dan ahli fisioterapi anda dan mencari penyelesaian bersama..

Anda mungkin perlu mencuba pelbagai prosedur sehingga anda dapat menggunakan satu prosedur yang akan melegakan kelemahan otot dan gejala lain..

Prosedur ini mungkin merangkumi gabungan ubat, terapi fizikal, dan alat bantu. Sekiranya satu jenis terapi tidak berkesan, berjumpa doktor dengan sebarang masalah.

Sklerosis berbilang

Keletihan kronik adalah gejala sklerosis berganda yang paling biasa, terdapat pada sekurang-kurangnya 2/3 semua pesakit dengan sklerosis berganda. Lebih-lebih lagi, kira-kira 50% pesakit menganggap keletihan kronik sebagai faktor yang paling melumpuhkan penyakit ini..

Keletihan kronik secara signifikan mempengaruhi kualiti hidup pesakit dengan sklerosis berganda. Penyebab keletihan kronik pada sklerosis berganda tidak jelas; fenomena ini tidak dapat dijelaskan dengan baik oleh kemerosotan keadaan fizikal, namun sering digabungkan dengan kemurungan.

Adalah dipercayai bahawa peranan tertentu dalam kejadian keletihan kronik pada sklerosis berganda dimainkan oleh faktor-faktor seperti disfungsi bahagian premotor, zon limbik dan ganglia basal atau kawasan hipotalamus; gangguan pada paksi neuroendokrin; perubahan dalam laluan serotonin atau neurotransmitter lain, serta pelanggaran status imun. Dengan menggunakan kaedah neuroimaging, korelasi dibuat antara keletihan pada sklerosis berganda dan hipometabolisme atau penurunan pengaktifan zon frontal atau subkortikal dari masalah kelabu otak. Dalam rawatan keletihan kronik pada sklerosis berganda, sejumlah kaedah ubat dan ubat digunakan. Pendekatan multifaktorial untuk rawatan adalah disyorkan..

Definisi, akibat dan diagnosis keletihan kronik

Sklerosis berganda adalah penyebab kecacatan neurologi progresif yang paling biasa pada orang muda. Di Amerika Syarikat, ia mempengaruhi kira-kira 350,000 orang. Keletihan kronik yang berkaitan dengan penyakit ini adalah kehilangan kekuatan umum yang tidak normal, yang secara signifikan membatasi kemampuan fizikal dan / atau intelektual pesakit..

Keletihan kronik adalah gejala sklerosis berganda yang paling biasa dan salah satu aspek penyakit yang paling melumpuhkan. Lebih daripada 2/3 pesakit mengalami keletihan harian yang ketara, dan kira-kira separuh pesakit menganggapnya sebagai gejala penyakit yang paling melumpuhkan..

Keletihan kronik adalah faktor bebas dalam kemerosotan kualiti hidup pesakit dengan sklerosis berganda, yang menyebabkan penurunan nada tenaga dan daya tahan, yang mempengaruhi mood, sikap dan kemampuan untuk menyesuaikan diri. Keletihan kronik mempengaruhi kebolehan motor dan intelektual..

Keletihan mental merujuk kepada penurunan fungsi intelektual ketika melakukan tugas berulang..

Kesan buruk faktor ini dalam pekerjaan juga menunjukkan kesan buruk dari sklerosis kronik yang disebabkan oleh sklerosis berganda: Pentadbiran Keselamatan Sosial AS menganggap gangguan yang berkaitan dengan keletihan kronik pada sklerosis berganda sebagai salah satu faktor yang menyumbang kepada permulaan kecacatan pada pesakit dengan sklerosis berganda.

Diagnosis keletihan kronik pada sklerosis berganda dibuat dengan adanya gejala keletihan kronik sekurang-kurangnya 50% hari selama 6 minggu atau lebih ("Cadangan umum untuk amalan klinikal merawat sklerosis berganda: Petunjuk utama dalam pembetulan keletihan kronik pada sklerosis berganda dari perspektif ubat berdasarkan bukti".

Washington, Association of Paralyzed Veterans Publishing House, 1999). Kriteria ini berguna untuk membezakan keletihan kronik dari gejala sklerosis berganda yang lain..

Kekurangan tenaga, rasa tidak enak badan, kelemahan motor dengan aktiviti yang berpanjangan dan kesukaran untuk fokus adalah tanda-tanda khas keletihan kronik pada sklerosis berganda. Adalah penting bahawa doktor mengemukakan soalan kepada pesakit mengenai keletihan kronik, seperti pesakit tidak selalu menyentuh topik ini atas inisiatif mereka sendiri.

Kekaburan semacam itu mungkin timbul jika pesakit menganggap keletihan sebagai komponen yang tidak dapat dipisahkan dan tidak dapat ditangguhkan dari penyakit kronik atau tidak memperhatikannya dengan latar belakang keluhan fizikal yang lebih jelas..

Diagnosis pembezaan keletihan kronik memerlukan pengecualian penyebab seperti kemurungan, gangguan fizikal disebabkan oleh sebab fizikal, penyakit tiroid, kesan sampingan ubat-ubatan (contohnya, antispasmodik atau imunosupresan). Soal selidik sendiri jenis "skala keparahan keletihan" dapat berguna baik dalam diagnosis keletihan kronik pada sklerosis berganda, dan sebagai penilaian pengganti hasilnya.

Patogenesis keletihan kronik pada sklerosis berganda tidak banyak dikaji. Diasumsikan bahawa fenomena ini disebabkan oleh tindakan banyak faktor dan secara langsung berkaitan dengan proses patologi utama pada sklerosis berganda..

Antara mekanisme yang mungkin berlaku ialah kesan sekunder proses keradangan pada neuromodulasi, kerosakan pada saluran saraf yang bertanggungjawab untuk aktiviti otak, manifestasi sekunder kemurungan, mengantuk pada waktu siang kerana gangguan pada tidur malam. Walau bagaimanapun, tidak ada bukti pasti mengenai penyertaan faktor-faktor ini..

Keletihan kronik pada sklerosis berganda tidak dapat dijelaskan dengan cukup baik oleh jangka masa penyakit ini, atau berdasarkan jantina, atau oleh tindakan mekanisme psikosomatik, atau oleh kemerosotan keadaan fizikal, atau gangguan tidur. Giovannoni et al.

menunjukkan bahawa keletihan kronik pada sklerosis berganda tidak dikaitkan dengan faktor tindak balas keradangan sistemik, khususnya, aktiviti makrofag yang diaktifkan gamma-interferon, tahap protein C-reaktif atau molekul lekatan antar sel yang larut (sICAM-1).

Pada pesakit dengan bentuk sklerosis berganda ringan, keletihan kronik dapat diperhatikan pada tahap yang sama seperti pada pesakit dengan bentuk yang teruk. Pada masa yang sama, keletihan kronik mungkin disebabkan oleh kemurungan; Bakshi et al..

menunjukkan hubungan yang signifikan antara keletihan kronik dan kemurungan pada sklerosis berganda, tanpa mengira keadaan fizikal.

Secara khusus, mereka menyampaikan data mengenai keparahan gejala kemurungan yang lebih tinggi pada pesakit dengan sindrom keletihan kronik dibandingkan dengan pesakit tanpa itu, serta mengenai adanya hubungan antara gejala depresi dan keparahan keletihan kronik.

Hubungan antara keletihan kronik pada sklerosis berganda dan kemurungan menunjukkan bahawa hubungan antara fenomena ini disebabkan oleh adanya mekanisme yang sama - contohnya, faktor psikologi atau kerosakan pada laluan otak tertentu.

Kaedah neuroimaging moden mula menjelaskan patofisiologi keletihan kronik pada sklerosis berganda..

Kajian yang menggunakan kaedah pencitraan otak yang berfungsi, termasuk tomografi pelepasan positron (PET) dan tomografi terkompilasi pelepasan foton tunggal (SPECT), menunjukkan bahawa sklerosis berganda dikaitkan dengan hipometabolisme yang meluas. Bakshi et al..

memeriksa 25 pesakit dengan sklerosis berganda dan 6 individu yang sihat dari kumpulan kawalan, menunjukkan penurunan 9 peratus dalam jumlah metabolisme glukosa di otak pada gambar PET pada pesakit dengan sklerosis berganda berbanding dengan subjek yang sihat dari kumpulan kawalan.

Penurunan metabolisme semakin meluas, menangkap korteks serebrum, inti subkortikal bahan kelabu dan bahan putih periventrikular. Roelcke et al..

menunjukkan bahawa hipometabolisme pada korteks prefrontal otak di kedua-dua belah pihak, dan juga pada nod subkortikal, dikaitkan dengan keletihan kronik pada sklerosis berganda, yang menunjukkan peranan khusus dari laluan kortikal-subkortikal. Filippi et al..

melakukan MRI berfungsi (fMRI) pada pesakit dengan sklerosis berganda dan subjek yang sihat semasa melakukan tugas motor sederhana.

Berbanding dengan pesakit dengan sklerosis berganda yang menderita keletihan kronik, pesakit dengan sklerosis berganda tanpa sindrom ini menunjukkan pengaktifan yang lebih ketara di hemisfera serebrum dengan nama yang sama, epitelium membran rolandik, baji eponim, lobus bertentangan thalamus dan gyrus medial frontal yang bertentangan. Pada pesakit dengan sklerosis berganda dengan sindrom keletihan kronik, sebaliknya, terdapat pengaktifan zon motor yang berlawanan yang lebih ketara.

Bersama-sama, kajian ini menggunakan kaedah pencitraan fungsional menunjukkan bahawa keletihan kronik pada sklerosis berganda dikaitkan dengan gangguan interaksi antara kawasan kortikal dan subkortikal yang berkaitan dengan fungsi.

Walau bagaimanapun, kajian visualisasi struktur tidak memungkinkan untuk mengasingkan substrat patogenetik disfungsi serebrum ini.

Kajian yang dilakukan oleh beberapa kumpulan menunjukkan kekurangan korelasi antara keletihan kronik pada sklerosis berganda dan sejumlah parameter MRI, seperti atrofi otak, jumlah fokus pada gambar berwajaran T1 dan berat T2,? Koefisien penghantaran magnetik? dan keupayaan penyebaran purata.

Keletihan tempatan (kelemahan) dalam kumpulan otot tertentu tidak boleh dikelirukan dengan keletihan umum, yang merupakan ciri khas sklerosis berganda. Keletihan kronik pada sklerosis berganda tidak banyak berkaitan dengan keadaan fizikal, kemerosotan fizikal dan keletihan kronik dapat wujud secara bebas antara satu sama lain..

Lebih-lebih lagi, beberapa penyakit neuromuskular dikaitkan dengan kelemahan otot yang tidak disertai dengan keletihan umum..

Tidak ada penjelasan mengenai kelemahan otot, keletihan kronik pada sklerosis berganda sering merangkumi keletihan fizikal dan intelektual, yang merupakan hujah yang memihak kepada gangguan konduksi otak yang disebabkan oleh CNS sebagai faktor tunggal yang mempengaruhi? Pemprosesan isyarat saraf? dan motivasi.

Walaupun kerosakan pada tisu otak nampaknya memainkan peranan utama dalam perkembangan sindrom keletihan kronik pada sklerosis berganda, faktor-faktor lain, seperti kesan sistemik dari penurunan aktiviti, kesan psikologi dari kehadiran penyakit kronik, dan perubahan dalam pemeliharaan otot sasaran, mungkin mempunyai beberapa kepentingan..

Pendekatan komprehensif untuk rawatan keletihan kronik pada sklerosis berganda memerlukan penggunaan kaedah ubat dan bukan ubat secara bersepadu. Rejimen rawatan harus mengambil kira gaya hidup pesakit, penyebab penyakit dan adanya patologi yang bersamaan.

Faktor yang menjengkelkan termasuk ubat, jangkitan, penyakit tiroid, kemurungan, gangguan kognitif, gangguan tidur, gangguan fungsi pundi kencing, spastik dan suhu persekitaran yang tinggi..

Langkah-langkah utama untuk membetulkan keletihan kronik biasanya merangkumi perubahan gaya hidup (berhenti merokok, pengurangan pengambilan kafein, aktiviti fizikal). Disarankan untuk melakukan aktiviti berat pada separuh pertama hari dan penggantiannya dengan selang rehat yang mencukupi. Mostert dan lain-lain.

menunjukkan bahawa pesakit dengan sklerosis berganda yang mengambil bahagian dalam program latihan aerobik selama empat minggu mempunyai perasaan subjektif untuk kesihatan yang lebih baik, mereka merasa lebih aktif dan kurang letih daripada pesakit dengan sklerosis berganda yang tidak terlibat dalam latihan fizikal.

Program senaman harus dibuat secara individu bergantung pada tahap persiapan fizikal pesakit, keadaan fizikalnya dan tahap kepekaan terhadap suhu tinggi. Mengurangkan kesan suhu menyiratkan penggunaan teknik mudah dan penggunaan peralatan tambahan.

Flensher et al. Pertimbangkan penggunaan pakaian sejuk oleh lapan pesakit di rumah dalam pekerjaan mereka. Semua subjek melaporkan penurunan keletihan dan peningkatan fungsi fizikal, intelektual, dan psikososial. Kajian lebih lanjut diperlukan untuk mengesahkan dan meringkaskan hasil ini..

Taktik rawatan ubat

Ubat memainkan peranan penting dalam pembetulan keletihan kronik pada sklerosis berganda..

Kami mengkaji kemungkinan menggunakan sejumlah ubat untuk penyakit ini, termasuk agen dopaminergik amantadine, stimulator pemoline (derivatif amfetamin), modafinil perangsang terjaga, aminopirin penyekat saluran kalium, dan Prokarin, penyediaan histamin dan kafein gabungan yang dipatenkan..

Amantadine dikaji dalam lima percubaan berskala kecil, jangka pendek, rawak, terkawal plasebo yang menunjukkan kesan umumnya ringan tetapi signifikan pada beberapa, tetapi tidak semua, petunjuk keletihan kronik pada sklerosis berganda..

Dua percubaan secara rawak dan terkawal plasebo menunjukkan kesan terapeutik yang minimum atau tidak ada daripada penggunaan pemoline; sebagai tambahan, ubat ini mempunyai kesan sampingan yang berpotensi serius, termasuk risiko ketagihan dan perkembangan kegagalan hati.

Kesan modafinil dikaji dalam percubaan crossover buta, terkawal, sembilan minggu dengan titrasi dos paksa pada kumpulan 72 pesakit dengan sklerosis berganda: keberkesanan ubat terhadap beberapa petunjuk keletihan kronik ditunjukkan.

Kajian tiga bulan, dua pusat, terbuka yang dilakukan dalam kumpulan 50 pesakit juga menunjukkan kesan positif modafinil terhadap keparahan keletihan kronik. Kumpulan aminopyridine merangkumi 3,4-diaminopyridine dan 4-aminopyridine, yang kesannya ditunjukkan dalam peningkatan kekonduksian serat saraf demelin..

Terdapat cadangan mengenai kesan terapeutiknya dalam menangani keletihan kronik pada sklerosis berganda, tetapi belum terbukti dengan pasti. Akhirnya, dalam percubaan 12 minggu, double-blind, plasebo terkawal pada kumpulan 29 pesakit dengan sklerosis berganda, pentadbiran Prokarin meningkatkan skor keletihan berbanding dengan plasebo. Untuk menilai lebih lanjut kesan ubat, kajian yang lebih besar diperlukan.

12 gejala awal sklerosis berganda yang penting untuk tidak dilewatkan

Multiple sclerosis adalah penyakit serius yang mempengaruhi serat saraf yang tersebar di kawasan otak dan saraf tunjang yang berlainan (oleh itu nama "berganda").

Pada masa yang sama, tisu saraf digantikan oleh tisu penghubung, bekas luka terbentuk di atasnya (sebenarnya, perkataan "sclerosis" diterjemahkan dari bahasa Yunani sebagai parut).

Isyarat dari otak ke organ, tisu dan punggung mula berlalu dengan halangan, yang mempengaruhi kesejahteraan dan prestasi.

Ini biasanya tidak membawa maut. Walau bagaimanapun, semasa berkembang, sklerosis berganda merosakkan kualiti hidup. Kelemahan, keletihan, masalah ingatan, penglihatan kabur, tangan gemetar, masalah motor...

Sklerosis berganda adalah yang paling biasa pada orang berusia 45–64 tahun, tetapi manifestasi pertama dapat diperhatikan seawal 20-40 tahun.

Malangnya, penawar penyakit ini belum ada. Namun, ada cara untuk menghentikan perkembangan penyakit ini dan meredakan gejala yang sudah muncul. Semakin cepat anda menghubungi ahli terapi atau pakar neurologi, semakin berkesan anda dapat melawan.

Berikut adalah tanda-tanda utama yang akan membantu anda berjumpa doktor tepat pada masanya.

1. Penglihatan berubah

Ini adalah salah satu gejala awal yang paling biasa. Saraf optik adalah yang pertama menderita sklerosis. Hasil lesi ini adalah masalah penglihatan. Pada suatu ketika anda menyedari bahawa, sebagai contoh:

  • dunia di sekitar kelam kabut;
  • objek di sekitar mempunyai garis besar kabur;
  • kadang-kadang berganda di mata;
  • penglihatan jelas merosot: sukar bagi anda untuk mempertimbangkan apa sahaja dari jarak jauh atau dekat;
  • sukar bagi anda untuk membezakan antara warna merah dan hijau, mereka bergabung;
  • "Lalat" kerap menari di depan mata mereka;
  • ketika melihat ke atas atau ke sisi, sensasi menyakitkan muncul.

Masalah penglihatan boleh berbeza: sklerosis berganda adalah penyakit dengan kesan yang tidak dapat diramalkan. Walau bagaimanapun, hakikat bahawa ada sesuatu yang tidak kena pada mata anda harus memberi amaran kepada anda. Terutama jika disertai dengan gejala awal sklerosis berganda yang lain.

2. Kelemahan dan keletihan

Kelemahan yang tidak dapat dijelaskan pada peringkat awal sklerosis berganda terdapat pada 80% kes. Ia disebabkan oleh kerosakan pada saraf di tulang belakang dan pertama kali menjejaskan kaki: menjadi sukar untuk berjalan atau berdiri lama.

3. Kesemutan di anggota badan

Gejala ini disebabkan oleh kerosakan pada otak dan saraf tunjang, akibatnya ujung saraf di permukaan badan menerima isyarat bertentangan. Sebagai peraturan, benjolan angsa yang tidak menyenangkan berlaku:

Pada mulanya, gejala ini ringan, tetapi apabila berlakunya sklerosis berganda menjadi lebih menyakitkan.

4. Mati rasa, hilangnya kepekaan hujung jari

Jari boleh mati rasa kerana pelbagai sebab. Tetapi jika menyentuh subjek, anda tidak dapat mengetahui sama ada panas atau sejuk, ini adalah gejala yang membimbangkan..

5. Pelepasan elektrik di dalam badan

Tidak berjaya memusingkan kepala, menggerakkan tangan atau kaki, membengkok - dan sepertinya anda terserap dengan arus elektrik. Dengan berlakunya sklerosis berganda, sensasi seperti itu menjadi biasa..

6. Kekejangan pada otot

Kira-kira separuh orang dengan sklerosis berganda mengalami kekejangan yang tidak dapat dijelaskan pada otot kaki, lengan, dan punggung mereka pada peringkat awal penyakit ini..

Harap maklum: kekejangan mungkin merupakan tindak balas semula jadi, misalnya, terhadap tekanan fizikal, kasut yang tidak selesa, atau dehidrasi. Tetapi kekejangan otot sebagai gejala biasa jelas berkaitan dengan beberapa jenis masalah sistemik. Ada kemungkinan bahawa dengan sklerosis berganda.

7. Kekurangan koordinasi

Sekiranya anda sering merasa pening, anda menyedari bahawa anda menjadi canggung, kadang-kadang anda kehilangan keseimbangan, merasa tidak selamat ketika berjalan, sudah tiba masanya untuk berjumpa doktor. Jangan abaikan tanda amaran ini..

8. Masalah kencing

Simptom lain yang berlaku pada 80% orang dengan sklerosis berganda. Ini menampakkan dirinya seperti berikut: anda minum jumlah cecair yang sama, tetapi mula berlari ke tandas lebih kerap. Atau, misalnya, tidak selalu mempunyai masa untuk membuang air kecil. Atau anda tidak boleh kencing sehingga pundi kencing kosong sepenuhnya.

9. Perubahan seksual

Kerana kerosakan saraf, mangsa multiple sclerosis sering berhenti tertarik secara seksual dan mengalami orgasme.

10. Ketidakstabilan emosi

Peningkatan kegelisahan, kerengsaan, perubahan mood yang tidak berkesudahan - dari kegembiraan dan kebahagiaan hingga air mata dan kekecewaan sepenuhnya dalam hidup - adalah satu lagi gejala biasa dari sklerosis berganda.

11. Kerosakan kognitif

Multiple sclerosis merosakkan serat saraf di otak, yang secara langsung mempengaruhi aktiviti saraf yang lebih tinggi. Menjadi sukar bagi orang yang sakit untuk menumpukan perhatian pada sesuatu, dia selalu terganggu, perhatiannya tersebar, dan kecepatan pemprosesan maklumat berkurang. Di samping itu, ingatan merosot..

12. Sebarang perubahan fisiologi secara tiba-tiba

Sklerosis berganda adalah penyakit yang sangat pelbagai. Sebagai tambahan kepada simptom di atas, manifestasi mungkin termasuk:

  • masalah pendengaran;
  • goncangan tangan;
  • masalah menelan dan bernafas;
  • percakapan yang tidak jelas;
  • perubahan gaya berjalan;
  • sakit kepala.

Sekiranya anda memerhatikan apa-apa perubahan ini, dan lebih-lebih lagi jika ia digabungkan dengan tanda-tanda sklerosis berganda yang lain, jangan ragu untuk berjumpa doktor. Bukan fakta bahawa anda menghidap penyakit ini. Tetapi jika anda masih membincangkan mengenai sklerosis berganda, mulailah pemulihan secepat mungkin - demi kepentingan anda sendiri.

Gejala Sklerosis Berbilang

Sklerosis berganda mampu menyebabkan banyak gejala yang berbeza. Sebahagian daripadanya boleh disebut klasik, dan ada yang mudah ketinggalan. Walau bagaimanapun, ada sesuatu yang menyatukan mereka semua - ini adalah sifat tingkah laku gejala dari masa ke masa..

Bergantung pada jenis sklerosis berganda, gejala mungkin bersifat sementara - dengan pemulihan penuh atau separa, serta secara beransur-ansur berkembang - tanpa memulihkan fungsi yang hilang.

Biasanya, gejala tidak pernah berlaku secara tiba-tiba dan kemerosotannya memerlukan berjam-jam hingga berhari-hari.

Terlepas dari gejala, atau ini adalah kehilangan penglihatan, atau gangguan koordinasi, atau kelemahan, mereka tidak berkembang dalam beberapa saat, seperti pada stroke, tetapi mulai secara beransur-ansur, menjadi lebih terlihat. Kadang-kadang gejala pertama nampaknya bermula secara tiba-tiba, tetapi ini lebih kerana pada mulanya mereka tidak diperhatikan dengan satu sebab atau sebab yang lain.

Keamatan gangguan neurologi secara beransur-ansur meningkat selama beberapa jam atau hari, kemudian tetap stabil selama berhari-hari atau minggu dan, dalam hal bentuk pengulangan-kambuh, secara beransur-ansur melemah. Pemulihan mungkin memakan masa beberapa minggu atau bulan dan tidak semestinya lengkap..

Pada masa ini, kortikosteroid dosis tinggi sering digunakan semasa eksaserbasi. Mereka benar-benar mempercepat pengembalian fungsi yang hilang, tetapi tidak mempengaruhi tahap pemulihan atau ramalan pada masa akan datang..

Segala gejala migrasi, sifat gangguan neurologi yang berubah-ubah, gejala masuk dan keluar dalam beberapa jam, minit, saat, tidak tipikal untuk sklerosis berganda.

Pada sklerosis berganda, fenomena jangka pendek memang wujud, namun semuanya terjadi pada pesakit yang berpengalaman dan bukan merupakan gejala awal penyakit ini. Gejala ini dijelaskan di pelbagai bahagian laman web. Di sini saya akan menyebutkan hanya satu daripadanya, kerana bersifat universal, tanpa mengira jenis gejala neurologi.

Fenomena Uthoff adalah kemerosotan jangka pendek gangguan neurologi yang ada pada pesakit dengan sklerosis berganda sebagai tindak balas kepada beberapa pencetus. Segala simptom, seperti penurunan penglihatan, mati rasa, kelemahan, gaya berjalan atau koordinasi terganggu, mungkin akan bertambah buruk buat sementara waktu.

Pencetus yang paling biasa adalah kenaikan suhu badan, tanpa mengira penyebabnya. Tekanan emosi, haid, merokok, makan berlebihan, cahaya pendarfluor boleh menyebabkan kesan yang serupa..
Mekanisme sebenar fenomena Uthoff tidak diketahui..

Sklerosis berganda: gejala dan sebab

Penyakit ini paling kerap menyerang orang muda berusia 20 hingga 45 tahun, jika rawatan ditetapkan tepat pada waktunya, maka pesakit dengan sklerosis berganda hidup hanya 7 tahun kurang dibandingkan dengan orang dari kumpulan umur yang sesuai dan tanpa penyakit seperti itu. Walau bagaimanapun, terdapat bentuk penyakit yang lengkap di mana perubahan tidak dapat dipulihkan berlaku dalam beberapa tahun.

Penyebab Sklerosis Berbilang

Data yang boleh dipercayai mengenai penyebab utama penyakit ini belum dapat ditentukan. Banyak kajian yang membolehkan para saintis menunjukkan bahawa sklerosis berganda berlaku dengan kesan buruk terhadap sistem imun faktor luaran dan dalaman. Penyebab luaran penyakit ini termasuk:

  • Jangkitan bakteria.
  • Jangkitan virus - campak, rubela, rabies.
  • Keracunan beracun, terdedah kepada radiasi.
  • Kecederaan.
  • Ciri-ciri diet.
  • Gangguan psiko-emosi.
  • Tempat kediaman perlumbaan dan geoekologi: berhampiran khatulistiwa, prevalensi multiple sclerosis adalah yang paling rendah, jumlah pesakit semakin meningkat di utara dan selatan.

Terdapat juga kecenderungan genetik tertentu untuk penyakit ini, iaitu sklerosis berganda dapat diwarisi. Sekiranya satu ibu bapa mempunyai lebih banyak sklerosis, maka kemungkinan perkembangannya pada anak adalah sekitar 5%, yang dianggap sebagai tahap kecenderungan keturunan yang rendah.

Virus boleh hidup di sel saraf selama bertahun-tahun, secara beransur-ansur memusnahkan membrannya dan menggantikan myelin dengan prion - protein asing. Prion adalah antigen untuk tubuh, dan sistem kekebalan tubuh menghasilkan antibodi sebagai tindak balas terhadapnya, yang menyebabkan reaksi autoimun yang teruk.

Hasil tindak balas ini adalah pembentukan plak multiple sclerosis, mereka terletak di mana-mana bahagian putih dari saraf tunjang atau otak - di hemisfera serebrum, serebrum, saraf optik, hipotalamus, batang otak. Kerosakan pada sarung myelin menyebabkan gangguan pengaliran impuls saraf.

Virus di dalam tubuh dapat bertindak dalam waktu yang lama, tanpa menimbulkan banyak kebimbangan, tetapi dengan kombinasi beberapa faktor yang memprovokasi, penyakit ini mulai berkembang dengan cepat.

Gejala awal dan tanda-tanda sklerosis berganda

Sklerosis berganda dicirikan oleh tempoh pendam yang panjang. Apabila sebilangan kecil serat saraf terjejas, fungsinya sebagian dikompensasi oleh serat yang sihat, gejala fokus mulai muncul ketika peratusan kerosakan mendekati 40%. Tanda-tanda pertama penyakit ini boleh berlaku secara tiba-tiba setelah kecederaan, kelahiran yang sukar, tekanan yang berpanjangan. Gejala sklerosis berganda boleh menjadi sementara, dan oleh itu pesakit tidak segera memperhatikan perubahan dalam kesihatannya.

Tanda-tanda awal penyakit ini termasuk:

  • Keletihan bahagian bawah kaki, kelemahan mereka.
  • Luka seperti ini pada bahagian atas hanya ditentukan pada 6% kes.
  • Rasa kebas tangan dan kaki secara berkala, merangkak "merinding".
  • Kilatan panas atau sebaliknya penyejukan badan secara tiba-tiba.
  • Beberapa pesakit dengan sklerosis berganda mengalami sakit di bahagian perut, punggung bawah, rasa penyempitan.
  • Kerja saraf optik terganggu - penurunan jangka pendek, terutamanya penurunan satu sisi dalam ketajaman penglihatan.
  • Pening disertai dengan loya dan muntah.
  • Gangguan kencing - mendesak atau sebaliknya kelewatannya.
  • Pada 80% pesakit, ketidakstabilan emosi diperhatikan pada peringkat awal - mood dapat berubah beberapa kali dalam satu jam.
    Jurang antara tanda-tanda pertama penyakit dan perkembangannya yang tajam boleh berlaku dari beberapa bulan hingga beberapa tahun.

Pada peringkat lanjut, penyakit ini menampakkan diri:

  • Paresis (paresis), pelanggaran nada otot.
  • Terjejas koordinasi dalam pergerakan - gaya berjalan yang tidak stabil, badan yang tidak stabil dalam kedudukan tegak, anggota badan yang menggeletar.
  • Pelanggaran kepekaan - kesemutan, mati rasa, kesakitan.
  • Penurunan ketajaman visual, nystagmus, penyempitan bidang visual.
  • Perencatan pertuturan.
  • Ketidakstabilan emosi - euforia, kemurungan.
  • Penurunan aktiviti dan tumpuan intelektual.
  • Tingkah laku penghalang.
  • Pada peringkat terakhir, terdapat pelanggaran fungsi organ pelvis - inkontinensia kencing dan tinja, pada lelaki mati pucuk.
  • Dengan sklerosis berganda, gejala spesifik untuk penyakit tertentu tidak dapat dikesan dan oleh itu penyakit ini mesti dibezakan dengan patologi lain.

Sklerosis Berganda dan Kehamilan

Semasa kehamilan, perkembangan mendadak sklerosis berganda tidak diperhatikan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa sistem imun wanita tidak berfungsi dengan kuat. Sekiranya sklerosis berganda memburuk tepat semasa melahirkan anak, maka rejimen rawatannya jauh berbeza. Kortikosteroid tidak diresepkan, plasmapheresis digunakan terutamanya..

Pada masa yang sama, sklerosis berganda boleh berlaku sejurus selepas kelahiran bayi dan dalam enam bulan pertama kehidupannya. Kelahiran anak yang teruk dan berpanjangan, tekanan dan kesukaran dalam merawat anak mempengaruhi berlakunya penyakit..

Sklerosis berganda pada kanak-kanak

Diagnosis sklerosis berganda sering dibuat kepada remaja berusia 10 hingga 15 tahun, selalunya penyakit ini juga menyerang kanak-kanak kecil. Kajian menunjukkan bahawa sklerosis pada kanak-kanak berkembang secara beransur-ansur dan dalam kebanyakan kes permulaannya dipicu oleh hipotermia, jangkitan pernafasan yang teruk, dan situasi tertekan..

Pada awal penyakit, kanak-kanak itu mengadu gejala berikut:

  • Kelipan terbang di depan mata, kerudung berkabut. Biasanya, dengan tanda-tanda ini, ibu bapa membawa anak ke optometris, dan doktor paling kerap mendiagnosis neuritis.
  • Kelemahan pada anggota badan, sukar berjalan.
  • Pada kanak-kanak kecil, inkontinensia kencing lebih ketara.
  • Menggeletar jari, kesemutan dan kebas pada anggota badan.

Selepas manifestasi pertama penyakit ini pada kanak-kanak, pengampunan selama berbulan-bulan mungkin berlaku, tetapi pada masa ini, kerosakan pada serat saraf berterusan. Serangan seterusnya ditunjukkan oleh gejala yang lebih terperinci dan sejumlah pemeriksaan diperlukan untuk menentukan diagnosis yang tepat. Telah dijumpai bahawa kanak-kanak yang dilahirkan dengan ensefalopati hipoksia paling cenderung kepada sklerosis berganda. Hasil kajian menunjukkan bahawa permulaan sklerosis lebih awal pada kanak-kanak di bawah 10 tahun mempunyai kursus yang lebih baik. Walaupun permulaan penyakit pada usia 12-15 tahun hampir selalu berlaku dengan gejala yang teruk dan penyakit ganas. Bentuk dan perjalanan penyakit ini.

Bentuk kambuh dianggap sebagai manifestasi khas penyakit - tempoh eksaserbasi digantikan oleh pengampunan.

Bentuk berulang progresif dicirikan oleh pemulihan fungsi neurologi yang tidak lengkap selepas setiap eksaserbasi. Dalam selang antara pengampunan, peningkatan gejala penyakit diperhatikan.

Bentuk progresif utama sklerosis adalah permulaan penyakit dalam gerakan perlahan tanpa gejala yang teruk, tidak ada eksaserbasi yang jelas. Walau bagaimanapun, pelbagai perubahan neurologi berkembang selama beberapa tahun..

Bentuk progresif sekunder adalah varian dari perjalanan penyakit yang kambuh dan kambuh - progresif beberapa tahun selepas eksaserbasi pertama. Dengan bentuk ini, perkembangan gangguan neurologi secara beransur-ansur dan tidak dapat dipulihkan diperhatikan..

Bentuk sklerosis berganda yang diasingkan secara klinikal dijumpai pada debut pertama penyakit ini dan di masa depan ia dapat berkembang dalam versi yang berbeza..

PELBAGAI SCLEROSIS DIBERIKAN OLEH PEMBANGUNAN PARALEL DUA PROSES PATOLOGI:

1. Kemunculan tapak keradangan - plak sklerotik di saraf tunjang dan otak. Fokus keradangan seperti ini mendahului peningkatan penyakit atau berkembang secara langsung semasa penyakit itu.

2. PERUBAHAN DEGENERATIF yang membawa kepada atrofi bahagian otak dan saraf tunjang yang berlainan.

Dengan bentuk sklerosis yang berulang, kehadiran gejala dijelaskan oleh pembentukan plak, dan dengan varian progresif dari penyakit ini, fenomena degeneratif muncul.

Dengan penyakit yang berpanjangan, perubahan atropik mula berlaku, dan keradangan memudar ke latar belakang. Menentukan bentuk penyakit adalah perlu untuk memilih rejimen rawatan yang tepat.

Pemburukan pelbagai sklerosis adalah wabak penyakit di mana gangguan neurologi seseorang meningkat selama beberapa hari atau minggu. Gejala eksaserbasi dapat mengganggu selama beberapa minggu, setelah itu pengampunan berlaku.

Selepas beberapa eksaserbasi, gejala tidak mulai hilang sepenuhnya, kecacatan berterusan pada sistem saraf muncul dan pesakit dengan sklerosis berganda secara beransur-ansur menjadi cacat.

Terdapat hubungan langsung dalam perjalanan penyakit ini kerana tempoh eksaserbasi dan pengampunan. Semakin kerap berlaku eksaserbasi, semakin besar kemungkinan sarung saraf myelin pulih sepenuhnya, yang bermaksud bahawa gejala penyakit tidak akan begitu ketara, dan kualiti hidup pesakit tidak akan berubah. Itulah sebabnya penting untuk memulakan rawatan dengan segera setelah eksaserbasi, dan semasa remisi, lakukan terapi pencegahan.

Diagnosis penyakit

Diagnosis sklerosis berganda ditetapkan berdasarkan sejarah, gejala neurologi. Diagnosis mesti disahkan oleh kajian instrumental, di antaranya peranan utama dimainkan oleh MRI otak.

Semasa melakukan tomografi, plak dikesan, walaupun ketiadaannya bukan merupakan petunjuk untuk menghilangkan diagnosis. MRI juga dapat mengesan gangguan konduksi pada saluran pendengaran, motorik, visual, somatosensori.

Ramalan dan Implikasi

Prognosis sklerosis berganda bergantung pada bentuk penyakit, masa pengesanannya, kekerapan eksaserbasi. Diagnosis awal dan pelantikan rawatan yang sesuai menyumbang kepada fakta bahawa orang yang sakit secara praktikal tidak mengubah gaya hidupnya - dia bekerja di pekerjaan sebelumnya, melakukan komunikasi aktif dan tanda-tanda luar tidak dapat dilihat.

Keradangan yang berpanjangan dan kerap boleh menyebabkan banyak gangguan neurologi, akibatnya seseorang menjadi cacat. Jangan lupa bahawa pesakit dengan sklerosis berganda sering lupa minum ubat, dan kualiti hidupnya bergantung kepada ini. Oleh itu, pertolongan saudara-mara dalam kes ini sangat diperlukan.

Dalam kes yang jarang berlaku, peningkatan penyakit ini berlanjutan dengan penurunan aktiviti jantung dan pernafasan dan kekurangan rawatan perubatan pada masa ini boleh menyebabkan kematian.

Rawatan Sklerosis Berganda

Rawatan awal untuk sklerosis berganda dimulakan, semakin besar peluang pesakit untuk jangka hayat yang panjang sambil mengekalkan sebahagian besar fungsi penting. Tanda prognostik yang baik dianggap lebih daripada permulaan MS dan hanya terdapat beberapa gejala penyakit.

Malangnya, buat masa ini tidak dapat menyembuhkan sklerosis berganda sepenuhnya, tetapi mungkin untuk mengurangkan kekerapan eksaserbasi dan perjalanannya dengan mengambil ubat yang sesuai.

Ubat

Pesakit dengan sklerosis yang baru didiagnosis dikenakan rawatan di hospital di pusat khusus, di mana mereka memilih rejimen rawatan yang paling berkesan. Pada dasarnya, rawatan adalah berdasarkan pengambilan ubat-ubatan berikut:

  • Hormon. Kortikosteroid diresepkan pada hari-hari awal penyakit dalam jangka pendek. Hormon menghalang sistem imun, mengurangkan reaksi keradangan dan mempercepat pemulihan serat saraf.
  • Ubat antivirus: Betaferon, Reaferon, Avonex, Cytostatics - Mitoxantrone.
  • Terapi simtomatik - merangkumi penggunaan nootropik, vitamin B, relaksan otot, antioksidan. Juga, untuk sklerosis berganda, antimetabolit, seperti cladribine, kadang-kadang digunakan. Imunomodulator Copaxone mencegah pemusnahan myelin lebih lanjut. Plasmoforesis.

Urut

Urut untuk MS digunakan untuk menghilangkan rasa sakit, melegakan kekejangan otot, untuk memulihkan pergerakan pada anggota badan yang terkena. Matlamat utama urut adalah untuk mengatasi kelumpuhan spastik. Teknik pergerakan urut di MS mempunyai kehalusan tersendiri, jadi hanya pakar yang berkelayakan yang harus melakukan prosedur.

Pemakanan dan Diet

Banyak diet telah dikembangkan untuk pesakit dengan sklerosis berganda, beberapa doktor mengatakan bahawa pemakanan yang betul mempengaruhi perjalanan penyakit dan jangka hayat.

Dianjurkan untuk menggunakan serat tanaman, sayur-sayuran, dan buah-buahan segar, ini mempercepat metabolisme. Asid linoleat dianggap berguna dalam MS; ia terdapat dalam minyak sayuran, kacang-kacangan, marjerin sayur-sayuran, dan bijirin gandum..

Berhati-hatilah semasa makan makanan yang kaya dengan kolesterol - telur, keju berlemak dan daging, selai kacang, coklat, jeroan.

Pesakit dengan sklerosis berganda, yang terhad dalam aktiviti fizikal, harus memperhatikan kandungan kalori makanan. Satu set pound tambahan membawa kepada kegemukan dan memburuknya semua gejala penyakit.

Kaedah moden

Rawatan sklerosis dengan sel induk telah dilakukan sejak tahun 2003, di Rusia teknik serupa diperakui. Sel-sel meja memulihkan sarung myelin, melarutkan tisu parut dan dengan itu memperbaiki laluan impuls saraf. Selepas pengenalan sel induk, fungsi yang terganggu dipulihkan dengan cepat.

Sel stem diambil dari pesakit dari biomaterial, kemudian ditanam dalam keadaan steril selama beberapa minggu. Setelah tumbuh, sebahagian sel induk diperkenalkan dengan segera, yang kedua setelah beberapa bulan. Pengenalan sel biasanya dilakukan secara rawat jalan, pesakit mentolerir prosedur dengan sempurna. Perubahan positif pertama dapat dilihat setelah kira-kira tiga bulan. Persiapan berdasarkan antibodi monoklonal mengurangkan kekerapan tempoh eksaserbasi dan menyebabkan perkembangan penyakit yang kurang, yang mempengaruhi kualiti hidup pesakit yang lebih baik. Antibodi monoklonal menghalang aktiviti limfosit, yang menyebabkan kerosakan pada ujung saraf otak. Semasa menggunakannya, bilangan fokus sklerosis berkurang, tetapi tidak ada yang baru muncul. Ubat berasaskan antibodi monoklonal diresepkan jika kaedah terapi lain tidak berkesan, tetapi penggunaannya harus didekati setelah semua risiko dinilai. Pada pesakit yang mengalami gangguan imun, ada kemungkinan mengalami komplikasi berjangkit..

Sklerosis berganda adalah penyakit yang serius, tetapi selalu perlu diingat bahawa manifestasi bergantung pada keinginan pesakit untuk sembuh. Sekiranya terapi penyakit dimulakan tepat pada waktunya, pesakit mengambil semua ubat, baik semasa eksaserbasi dan untuk pencegahan, maka kemungkinan kehidupan normalnya mendekati hampir 90%. Prospek terbuka dalam rawatan dan penggunaan ubat dan teknik baru.

Keletihan dalam sklerosis berganda. Memerangi Keletihan di MS

Keletihan pada sklerosis berganda adalah salah satu gejala penyakit yang paling ketara dan kerap. Tidak dinafikan, ia mempengaruhi kehidupan seharian dan memerlukan penyesuaian yang sesuai. Mari kita fikirkan bagaimana mengatasi keletihan..

Memerangi Keletihan dalam Multiple Sclerosis

Kebenarannya adalah bahawa pelbagai sklerosis menghabiskan tenaga, walaupun anda berusaha untuk berehat lebih banyak. Walau bagaimanapun, ini tidak boleh mengganggu kehidupan anda dan melakukan perkara yang anda suka. Langkah yang betul akan membantu anda merasa terangkat dan terinspirasi, yang akan membolehkan anda meluangkan masa untuk semua yang penting bagi anda.

Lihat apakah mungkin untuk menyusun jadual kerja anda untuk datang ke pejabat lebih awal dan pergi sebelum anda penat. Perhatikan kerja penting terlebih dahulu. Tugas besar lebih baik dibahagikan kepada yang kecil, ini akan memudahkan untuk menangani tugas..

Rehat lebih kerap

Jadualkan rehat berkala untuk memulihkan tenaga. Anda boleh berehat sebentar untuk tidur siang selama 10-15 minit, atau tidur selama 1-2 jam.

Jangan tidur terlalu lama. Ini boleh merosakkan mod, dan oleh itu akan ada masalah dengan tidur pada waktu malam..

Kekal aktif. Anda mungkin merasa letih, tetapi cuba terus bergerak. Berjalan-jalan pendek atau lakukan latihan yoga selama 15 minit.
Senaman adalah kaedah terbaik untuk mengatasi keletihan. Ini meningkatkan tahap tenaga pada siang hari dan meningkatkan kualiti tidur pada waktu malam. Senaman berterusan juga membantu menormalkan keseimbangan. Jangan sekali-kali melakukan senaman sehingga keletihan, kerana badan anda memerlukan banyak masa untuk pulih.

Program kecergasan yang ideal untuk orang dengan sklerosis berganda adalah gabungan senamrobik untuk latihan jantung dan kekuatan. Sebelum memulakan, berjumpa doktor dan pastikan anda menggunakan kompleks yang selamat.

Cuba sejuk

Suhu dan kelembapan udara yang tinggi boleh menyebabkan keletihan. Sekiranya anda merasa lebih teruk ketika suhu meningkat, tinggal di bilik yang sejuk. Salah satu jenis yang paling biasa adalah poket individu yang dipenuhi dengan pek ais. Juga, dengan menggunakan kaedah ini, anda boleh memakai pembalut di kepala dan leher.

Gunakan makanan secara berkala untuk menambah tenaga.

Tiga porsi besar setiap hari boleh menyebabkan keletihan, terutama jika makanan mengandungi sejumlah besar lemak, gula dan karbohidrat. Sebaliknya, lebih baik makan dalam bahagian kecil sepanjang hari. Makanan harus kaya dengan nutrien. Bagaimana diet mempengaruhi MS

Biji-bijian utuh, protein sihat yang terdapat di dada ayam atau ayam belanda, buah-buahan dan sayur-sayuran akan memberi anda lebih banyak tenaga.
Tidur lebih lena. Anda akan bangun dengan rasa lebih ceria jika anda menghabiskan 8 jam untuk tidur malam. Untuk tidur, cubalah teknik relaksasi. Bertafakur atau mendengar muzik santai..

Sekiranya kekejangan otot atau keperluan untuk kerap mengunjungi bilik mandi menghalang tidur, rawatan akan membantu mewujudkan kualiti relaksasi. Sekiranya insomnia menjadi masalah serius, berjumpa dengan doktor anda mengenai pil tidur. Lebih banyak Insomnia pada sklerosis berganda.

Gunakan alat bantu

Apabila anda mengalami kesakitan atau kelemahan otot, anda harus menghabiskan lebih banyak tenaga daripada biasa. Gunakan tongkat, pejalan kaki atau skuter untuk tetap bergerak dan kurang berusaha..

Susun semula

Lakukan perubahan di rumah dan tempat kerja anda untuk membantu anda menjimatkan tenaga. Ahli terapi pekerjaan dapat menunjukkan dan mencadangkan cara ini dilakukan dengan sebaik-baiknya. Contohnya, letakkan alat memasak yang digunakan setiap hari di rak bawah untuk memudahkannya dijangkau. Letakkan pakaian kasual di laci yang mudah diakses..

Mengambil ubat

Anggaplah ia sebagai jalan terakhir anda sekiranya terapi di rumah tidak membantu. Modafinil (Provigil) dan Amantadine (Symmetrel) tidak diluluskan oleh Kementerian Kesihatan untuk menghilangkan keletihan, namun, kajian menunjukkan bahawa ubat-ubatan ini dapat membantu..

Bercakap dengan doktor anda.

Kadang-kadang keletihan lebih daripada sekadar gejala penyakit kronik. Keletihan pada sklerosis berganda mungkin merupakan tanda kemurungan atau gangguan fungsi tiroid. Beberapa ubat yang anda gunakan juga boleh menyebabkan rasa mengantuk..

Lawati doktor untuk mengetahui punca keletihan anda. Anda mungkin memerlukan rawatan untuk penyakit lain selain sklerosis berganda, atau penggantian ubat dengan ubat-ubatan yang tidak menyebabkan rasa letih.

Kelemahan pada sklerosis berganda

Mengenai kelemahan dalam pelbagai sklerosis

Kelemahan otot pada sklerosis berganda adalah salah satu gejala biasa untuk MS. Kelemahan boleh berlaku pada mana-mana anggota badan. Perkara pertama yang harus dilakukan ketika muncul adalah menentukan punca kemunculannya.

Bagaimana kelemahan muncul pada sklerosis berganda

Atrofi otot adalah proses penipisan tisu otot kerana penggunaan otot yang tidak mencukupi. Selalunya dengan MS, kerana keletihan, kesakitan, kehilangan keseimbangan dan gejala lain, tahap keseluruhan aktiviti manusia menurun. Kekurangan aktiviti otot menyumbang kepada kelemahan mereka. Dianjurkan untuk berunding dengan ahli fisioterapi untuk memilih senaman individu yang bertujuan untuk kumpulan otot yang paling cenderung kepada atrofi. Adalah dipercayai bahawa latihan penurunan berat badan dapat membantu mengatasi kelemahan pada sklerosis berganda..

Demyelinasi serat saraf juga boleh menyebabkan kelemahan. Ini disebabkan oleh kenyataan bahawa impuls saraf dihantar dengan kelewatan dan tidak betul, jadi lebih banyak tenaga dibelanjakan untuk melakukan tindakan yang diinginkan dan, oleh itu, perasaan keletihan terjadi lebih awal. Oleh kerana penyebab kelemahan ini dikaitkan dengan demyelinasi serat saraf dan sukar untuk mempengaruhi proses ini, perlu diingat bahawa senaman dan senaman yang berlebihan dapat, sebaliknya, membahayakan.


Juga, kelemahan mungkin muncul akibat gangguan neurologi. Ia dapat menampakkan diri dengan lebih kuat di kaki kanan dan lengan kanan, maka ini adalah hemiparesis, jika kelemahan diperhatikan di kedua-dua lengan atau kedua kaki, kita bercakap mengenai paraparesis.

  • Kelemahan pada otot kaki, pergelangan kaki dan lutut boleh menjadi masalah besar ketika berjalan. Selalunya jalan keluar yang rumit untuk masalah ini termasuk berjalan kaki setiap hari, berjalan dengan bantuan dan ubat-ubatan.
  • Kelemahan pada anggota badan atas boleh mengganggu aktiviti harian. Doktor boleh mengesyorkan senaman yang sesuai, serta penggunaan alat yang dapat membantu di rumah dan di tempat kerja..

Rawatan kaki apa yang digunakan untuk sklerosis berganda?

Setiap orang telah mengalami sekurang-kurangnya sekali dalam hidupnya dengan kelemahan di kakinya. Terdapat banyak sebab untuk ini, ia boleh menjadi faktor luaran dan penyakit serius. Seringkali terdapat manifestasi serupa pada sklerosis berganda, dalam hal ini rawatan kaki hanyalah langkah yang diperlukan.

Sklerosis berganda dan penyebabnya

Multiple sclerosis adalah penyakit sistem saraf yang mempengaruhi otak dan belakang. Bukan perkara biasa, yang merupakan satu-satunya kelebihan penyakit ini. Ia mempengaruhi terutamanya bahagian wanita pada usia 30 tahun ke atas.
Sebabnya, dalam perubatan masih tidak dapat menyebutkan fakta yang memprovokasi perkembangan penyakit ini.
Agaknya, beberapa sebab berikut dibezakan:

  1. Kecederaan
  2. Penyakit berjangkit yang mempengaruhi sistem saraf;
  3. Bekerja dengan bahan berbahaya;
  4. Ekologi;
  5. Tekanan dan kemurungan sistematik;
  6. Kekurangan zat makanan.

Anda perlu memantau kesihatan anda dengan teliti dan mengelakkan faktor-faktor yang memprovokasi ini, kerana penyakit ini tidak mungkin dapat disembuhkan..

Gejala apa yang perlu diberi perhatian?

Semasa merebak, pesakit merasa lemah, gemetar, kekejangan muncul, kadang-kadang berlakunya lutut dan kaki. Setiap hari pesakit terhuyung-huyung ketika berjalan, kiprah menjadi lebih tidak menentu.
Sebaik sahaja penyakit ini mencapai tahap global, seseorang tidak lagi dapat bergerak normal, setiap pergerakan disertai dengan rasa sakit dan ketidakselesaan.
Seperti yang anda lihat, penyakit ini berkembang dengan cepat dan boleh menyebabkan kelumpuhan, untuk menghentikan proses ini, sangat penting untuk mendapatkan bantuan perubatan.

Kelemahan pada kaki: penyebab sklerosis berganda dan kaedah merawat patologi

Sklerosis berganda adalah penyakit yang sangat berubah-ubah di mana tidak ada jalan yang boleh diramalkan dan mapan. Setiap pesakit mungkin mempunyai rangkaian gejala yang berbeza yang dapat berubah dari semasa ke semasa, serta keparahan dan jangka masa gejala ini..

  • Keletihan
  • Pembetulan Keletihan
  • Kekejangan
  • Ketidakseimbangan dan koordinasi
  • Sakit
  • Gangguan pundi kencing dan usus
  • Masalah seksual
  • Gangguan Deria
  • Gangguan penglihatan
  • Gejala paroxysmal

Sklerosis berganda adalah penyakit yang sangat berubah-ubah di mana tidak ada jalan yang boleh diramalkan dan mapan. Setiap pesakit mungkin mempunyai rangkaian gejala yang berbeza yang dapat berubah dari semasa ke semasa, serta keparahan dan jangka masa gejala ini..

Gejala bergantung pada bahagian sistem saraf pusat mana yang terkena sklerosis berganda. Di antara pesakit dengan sklerosis berganda, ada yang menderita sejauh ini hanya satu serangan kecil, yang terwujud dalam hilangnya kejelasan penglihatan, dan juga mereka yang gejalanya lebih jelas.

Pada kebanyakan orang, sklerosis berganda bermula dengan serangan tiba-tiba, yang juga disebut eksaserbasi, diikuti dengan pengampunan, yaitu. tempoh tanpa tanda-tanda klinikal aktiviti sklerosis berganda. Selepas beberapa hari atau minggu, intensiti gejala dapat berkurang, menyebabkan pemulihan sepenuhnya atau separa. Pada pesakit dengan sklerosis berganda, sebagai peraturan, gejala berikut berlaku: keletihan, kekejangan otot, kelemahan, kekejangan lengan dan kaki, sensasi patologi seperti gatal, sakit atau mati rasa, gangguan pada pundi kencing dan usus, dan gangguan seksual. Sebilangannya sering diperhatikan, yang lain - hanya dalam kes yang jarang berlaku..

Oleh kerana gejala orang berbeza berbeza dengan ketara, diperlukan pendekatan yang fleksibel untuk membetulkannya. Bersama dengan ubat-ubatan, ada strategi tambahan, seperti fisioterapi atau diet..

Oleh itu, tidak kira seberapa baik atau buruknya perasaan pesakit, dan seberapa parah gejalanya, masih terdapat banyak perkara yang dapat dilakukan olehnya, doktor dan jururawat dalam setiap kes untuk mencapai peningkatan.

Kunci kesihatan keseluruhan yang baik adalah menjaga tubuh anda dan mengekalkan gaya hidup sihat.

Keletihan

Oleh kerana gejala orang berbeza berbeza dengan ketara, diperlukan pendekatan yang fleksibel untuk membetulkannya. Bersama dengan ubat-ubatan, ada strategi tambahan, seperti fisioterapi atau diet..

Oleh itu, tidak kira seberapa baik atau buruknya perasaan pesakit, dan seberapa parah gejalanya, masih terdapat banyak perkara yang dapat dilakukan olehnya, doktor dan jururawat dalam setiap kes untuk mencapai peningkatan.

Kunci kesihatan keseluruhan yang baik adalah menjaga tubuh anda dan mengekalkan gaya hidup sihat.

Keletihan

Akibatnya, pesakit dengan sklerosis berganda, cenderung mengalami keletihan yang meningkat, mengadu kemerosotan kualiti hidup yang berkaitan dengan gejala ini. Serangan keletihan juga dapat menyebabkan kehilangan kekuatan, kemurungan, dan gangguan tidur secara umum..

Pembetulan Keletihan

Sekiranya keletihan disebabkan bukan oleh sklerosis berganda, tetapi oleh beberapa sebab lain, misalnya, gangguan tidur, akibatnya terdapat rasa mengantuk pada waktu siang, maka penyakit awal harus ditentukan dan dirawat secara langsung.

Sekiranya keletihan menjadi masalah utama bagi pesakit dengan sklerosis berganda, pemeriksaan neurologi yang menyeluruh harus dilakukan untuk mengecualikan penyebab keletihan yang lain. Sekiranya penyebab utama keletihan adalah sklerosis berganda, anda harus mengubah gaya hidup dan pekerjaan anda..

Beberapa ubat telah terbukti berkesan dalam memerangi keletihan. Walau bagaimanapun, pesakit dengan sklerosis berganda, terdedah kepada keletihan berlebihan, melaporkan hasil positif yang dicapai oleh mereka dengan terapi. Tanya doktor anda ubat mana yang sesuai untuk kes khusus anda. Terdapat kaedah bukan ubat untuk mengatasi keletihan..

Sebagai contoh, anda mesti tidur pada waktu yang sama, sering berehat dalam aktiviti harian anda, dan melakukan satu set latihan fizikal dengan beban otot yang sederhana.

Untuk mengawal keletihan, kaedah juga dapat diterapkan yang dapat membantu mengatasi situasi tertekan dan memperuntukkan masa dengan betul, memberi keutamaan, merancang urusan anda terlebih dahulu dan mempermudah pekerjaan anda. Pancuran mandian atau tab mandi sejuk juga berguna, dan dalam cuaca panas, penyaman udara.

Orang lain boleh mencapai kesan melalui yoga atau meditasi dalam kombinasi dengan senaman. Oleh kerana gejala sklerosis berganda diperburuk oleh kerja berlebihan, ia mesti dielakkan, yang akan menjadikan kehidupan pesakit dengan sklerosis berganda menjadi kurang tertekan, walaupun, kemungkinan besar, tidak akan mempengaruhi perjalanan penyakit ini.

Kekejangan

Kekejangan bermaksud peningkatan nada otot, dan kekejangan otot yang dihasilkan dapat disertai dengan rasa sakit. Dalam proses penyakit ini, kehilangan kekuatan otot di lengan dan kaki boleh berlaku. Gejala-gejala ini secara beransur-ansur bertambah buruk, mengakibatkan peningkatan keperluan untuk sokongan ketika berjalan..

Pembetulan kekejangan dengan fisioterapi atau hipoterapi. Kompleks khas merangkumi senaman regangan otot dalaman paha, serta otot femoral, kaki dan tulang belakang. Latihan ini boleh dilakukan secara bebas dan dengan bantuan orang lain..

Latihan regangan membantu melawan kekejangan dan pemendekan otot. Ahli fisioterapi yang berpengalaman harus mengajar latihan ini.

Rawatan kekejangan bergantung kepada keparahannya. Terdapat ubat biasa untuk mengurangkan kepejalan yang dikeluarkan di farmasi tanpa resep..

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, sejumlah ubat lain telah dikembangkan yang memberi kesan positif pada gejala spastik..

Doktor anda akan dapat memberi nasihat mengenai ubat mana yang dapat membantu mengurangkan gejala ini..

Ketidakseimbangan dan koordinasi

Masalah dengan koordinasi dan keseimbangan timbul jika otak kecil telah terjejas oleh sklerosis berganda - bahagian otak yang bertanggungjawab untuk koordinasi pergerakan. Ini boleh menyebabkan hilangnya keseimbangan ketika berjalan. Juga sukar untuk mengambil benda kecil dengan tangan anda. Selain itu, gegaran kaki boleh terjadi (gegaran).

Pembetulan ketidakseimbangan dan koordinasi

Biasanya latihan yang disarankan (fisioterapi) dari pelbagai tahap kerumitan dan intensiti, yang dipilih bergantung pada kumpulan otot yang terjejas. Latihan ini membantu meningkatkan koordinasi pergerakan dan keseimbangan, yang pada pesakit dengan sklerosis berganda sering terganggu. Pesakit dengan kekurangan neurologi sederhana, serta mereka yang mengalami gejala yang berkaitan dengan demam, mungkin lebih mudah melakukan latihan ini di dalam air. Gegaran sering dapat dihilangkan dengan ubat..

Air memberikan sokongan yang membantu anda tetap seimbang semasa kelas. Di samping itu, air mencegah kepanasan badan yang berkaitan dengan aktiviti fizikal, yang boleh memburukkan lagi gejala sklerosis berganda pada beberapa pesakit.

Sakit

Selama bertahun-tahun dipercayai bahawa sklerosis berganda tidak menyakitkan. Ternyata dalam perjalanan penyakit ini, sebilangan pesakit sebenarnya mengalami kesakitan dan ketidakselesaan. Kesakitan boleh berlaku secara langsung akibat daripada aktiviti sklerosis berganda pada sistem saraf atau akibat daripada gejala lain..

Dalam intensiti mereka, kesakitan boleh menjadi lemah dan kuat. Bersama dengan sakit pada sendi dan otot, ligamen dan tendon, rasa sakit paroxysmal tajam yang serupa dengan pukulan pisau juga diperhatikan. Kesakitan seperti itu boleh berlaku, misalnya, di kawasan muka, jika saraf muka terjejas..

Kekejangan di lengan atau kaki juga menyakitkan jika anggota badan tidak bergerak lama. Walau bagaimanapun, kesakitan neurogenik kronik yang disebabkan oleh isyarat saraf yang salah yang dihasilkan oleh fokus multiple sclerosis di otak dan saraf tunjang adalah yang paling biasa pada multiple sclerosis..

Kesakitan jenis ini merangkumi sensasi yang biasanya digambarkan sebagai sensasi kesemutan..

  • Cara mengatasi kesakitan
  • Kaedah lain untuk menghilangkan rasa sakit termasuk fisioterapi, hidroterapi, urut, rangsangan saraf, akupunktur, dan terapi manual.
  • Gangguan pundi kencing dan usus

Melawan kesakitan melibatkan penggunaan ubat-ubatan, dan juga pendekatan bukan ubat, bergantung pada jenis kesakitan, asal usul kesakitan dan spesifik setiap pesakit. Membantu diri boleh menjadi komponen penting dalam mengatasi kesakitan pada sklerosis berganda, kerana secara langsung mempengaruhi kualiti hidup pesakit. Latihan, meditasi dan kelonggaran otot secara beransur-ansur (mengikut kaedah Jacobsen) akan membantu mengatasi kekejangan dan sakit otot. Latihan yang disebut Progressive Relaxation diperkenalkan oleh psikologi Edmund Jacobsen. Anda perlu mencari tempat yang tenang dengan permaidani di lantai. Tanggalkan kasut anda, buka pakaian anda, berbaring di belakang anda dan tutup mata anda. Pegang erat tangan anda selama sepuluh saat dan fokus pada tahap ketegangan di tangan anda. Kemudian lepaskan kuas - dan anda akan merasakan rasa berat dan kehangatan. Mengulangi ini tidak perlu. Kemudian bengkokkan siku anda, menegangkan bisep anda, pada masa yang sama. Teruskan - ketegangan dan setelah sepuluh saat, rilekskan otot muka, kemudian bahu, dada, perut, punggung, punggung, pinggul, betis dan kaki. Dan kemudian beritahu diri anda bahawa anda benar-benar santai lebih banyak. Setelah selesai, baringkan sedikit lebih lama sebelum perlahan-lahan bangun. Pada mulanya anda mungkin merasa pening ringan. Ini adalah perkara biasa, tetapi cuba bergerak dengan berhati-hati dalam beberapa minit ke depan. Satu peringatan: Jangan mencuba latihan ini jika anda mempunyai penyakit otot. Mungkin ia boleh disesuaikan dengan keadaan anda, tetapi pertama anda perlu berjumpa doktor.

Banyak pesakit dengan sklerosis berganda selalu sibuk mencari tandas kerana fakta bahawa dengan sklerosis berganda, otot yang mengawal pundi kencing dan usus dapat terjejas..

Masalah dengan usus kurang terlihat dan, sebagai peraturan, dinyatakan dalam sembelit kerana aktiviti fizikal yang tidak mencukupi pada peringkat akhir penyakit. Disfungsi pundi kencing, sebaliknya, sering berlaku dengan sklerosis berganda dan menyebabkan kencing tidak disengajakan.

Di samping itu, sebilangan pesakit tidak dapat mengosongkan pundi kencing sepenuhnya..

Pembetulan masalah dengan pundi kencing dan usus

Sekiranya masalah seperti inkontinensia kencing atau pengosongan pundi kencing tidak lengkap, doktor mesti terlebih dahulu mengecualikan jangkitan pundi kencing, yang, jika dikesan, memerlukan rawatan yang berasingan. Gejala dapat diatasi dengan jayanya, tetapi rawatan harus berdasarkan keperluan individu pesakit. Untuk mengawal fungsi pundi kencing dengan berkesan, sangat berguna untuk melatih otot-otot pundi kencing dan lantai pelvis anda. Dengan membuang air kecil, terapi ubat sering digunakan. Dalam kes ringan, anda boleh mengubah rejimen cecair, serta menolak minuman beralkohol dan minuman yang mengandungi kafein. Masalah dengan usus yang berlaku pada peringkat akhir penyakit ini sering dengan mudah dihilangkan dengan perubahan diet. Anda harus mengambil lebih banyak makanan kaya serat, kurang lemak, dan banyak cecair. Anda juga boleh mencuba mengambil julap seperti laktulosa. Penggunaan minyak mineral mungkin sesuai. Senaman secara berkala juga disyorkan untuk fungsi usus yang normal..

Anda tidak boleh mengikuti diet khas tanpa terlebih dahulu berunding dengan doktor anda. Sekiranya anda mendapat maklumat mengenai topik ini di Internet, pastikan anda berjumpa doktor!

Masalah seksual

Dengan sklerosis berganda, masalah seksual mungkin terjadi, seperti mati pucuk, penurunan gairah seksual, atau rasa sakit semasa persetubuhan. Sebagai tambahan, sklerosis berganda boleh menyebabkan hilangnya sensasi pada wanita atau gangguan ereksi pada lelaki. Kadang-kadang masalah psikologi juga timbul yang boleh menjadi sumber kesukaran dalam hubungan intim. Pembetulan masalah seksual Banyak pasangan berjaya mencari jalan untuk menjaga hubungan intim normal, di samping itu, mereka berkomunikasi antara satu sama lain, sehingga "sklerosis berganda tidak berpeluang masuk ke tempat tidur mereka." Ternyata, kunci untuk mengatasi banyak masalah adalah membincangkan peranan rakan kongsi dalam hubungan, dan juga apa yang diharapkan oleh pasangan masing-masing. Bagi lelaki, terdapat sejumlah ubat dan aksesori berkesan yang ditawarkan. Wanita yang mengalami kekurangan pelinciran pada vagina boleh menggunakan gel pelincir untuk mengurangkan rasa tidak selesa yang disebabkan oleh kekeringan pada vagina. Terdapat juga banyak alat seksual, misalnya alat penggetar bertenaga bateri yang dilekatkan pada tali pinggang, yang boleh dibeli tanpa preskripsi doktor..

  1. Untuk nasihat lebih lanjut, hubungi pembekal penjagaan kesihatan anda..
  2. Gangguan Deria

Gangguan kepekaan disebabkan oleh kerosakan pada saraf di saraf tunjang. Biasanya, gangguan seperti ini berlaku pada satu atau lebih anggota badan dan merupakan gejala utama sklerosis berganda..

Pada peringkat akhir sklerosis berganda, gangguan ini terdapat pada hampir semua pesakit dan merangkumi sensasi yang tidak menyenangkan yang dapat terjadi di pelbagai bahagian tubuh dan nyata seperti kesemutan, mencubit, merinding dan tinitus.

Sebilangan pesakit dengan gangguan ini merasa seolah-olah badan atau anggota badan mereka dibalut dengan tali pinggang yang ketat, atau mereka merasa terbakar, gatal, lembab dan bengkak..

  • Rasa kebas dapat ditunjukkan dengan rasa tidak sensitif terhadap sentuhan ringan, tusukan jarum, serta sejuk dan panas..
  • Gangguan penglihatan

Kegiatan sklerosis berganda di otak boleh menyebabkan pergerakan mata patologi (nystagmus) dan penglihatan berganda (diplopia). Salah satu gejala yang paling biasa adalah keradangan saraf optik (neuritis). Ini selalunya merupakan tanda awal sklerosis berganda..

Neuritis optik menyebabkan penglihatan kabur, hilangnya persepsi warna dan / atau sakit pada bola mata, yang semakin meningkat dengan pergerakan mata. Semasa pengampunan, pemulihan tidak selalu lengkap. Sebaiknya diperiksa oleh pakar oftalmologi.

Gejala paroxysmal

Istilah "paroxysmal" digunakan untuk menggambarkan gejala yang muncul secara tiba-tiba, sering berulang, dan akhirnya hilang sepenuhnya. Gejala paroxysmal boleh merangkumi gangguan motorik, deria, atau penglihatan..

Mereka cenderung sentiasa berkembang dengan corak yang sama dan bertahan selama beberapa minit atau kurang dari 20 saat. Selalunya gejala ini disebabkan oleh rangsangan motorik atau deria..

Sentuhan - berkaitan dengan sensasi fizikal, seperti rasa sakit, bau, rasa, suhu, penglihatan, pendengaran, pecutan dan kedudukan spasial.

Beberapa gejala paroxysmal, seperti gangguan pertuturan (dysarthria) dan kekejangan, sangat biasa berlaku pada sklerosis berganda. Biasanya mereka adalah ciri penyakit pada peringkat awal, tetapi, sebagai peraturan, mereka bertindak balas dengan baik terhadap rawatan.

Sklerosis Berganda: 14 Gejala Mengganggu

Sklerosis berganda adalah salah satu penyakit yang paling kompleks untuk sains perubatan. Memang, di kawasan ini masih banyak yang tidak diketahui, dan penyebab berlakunya sklerosis berganda adalah misteri sebenar bagi pakar neurologi.

Dalam beberapa kes, agak sukar untuk mengesan sklerosis berganda, sementara dalam situasi lain penyakit ini disertai oleh gejala yang sangat jelas sehingga diagnosis tidak menimbulkan kesulitan kepada doktor.

Telah diketahui bahawa wanita lebih kerap daripada lelaki menderita penyakit ini. Selalunya, sklerosis berganda berkembang pada orang berusia 20 hingga 40 tahun..

Gejala utama sklerosis berganda

Perhatikan kesejahteraan anda dengan teliti. Sekiranya anda mengetahui beberapa gejala yang disenaraikan di sini, berhati-hatilah.

Walaupun isyarat tersebut mungkin merupakan tanda-tanda penyakit dan gangguan lain, kehadiran beberapa gejala secara serentak harus menjadi alasan untuk berunding dengan pakar yang berpengalaman.

1. kelemahan

Sklerosis berganda menyebabkan seseorang menjadi lemah dan lambat. Sebabnya terletak pada keletihan kaki, yang menjadikan pesakit sukar untuk bergerak..

  • Ia harus berjaga-jaga jika seseorang yang aktif tiba-tiba mula merasa lemah tanpa sebab yang jelas..

2. Ketidakseimbangan

Gejala ini ditunjukkan dengan gemetar di kaki ketika berjalan, dan orang itu pada masa yang sama kehilangan kestabilan dalam keadaan berdiri. Dalam beberapa cara, ia menyerupai pening ketika kita tiba-tiba kehilangan keseimbangan.

Sebelum anda mula bimbang, anda perlu memastikan bahawa ketidakseimbangan itu bukan akibat penyakit lain.

3. Kekurangan koordinasi

Kekurangan koordinasi mempengaruhi anggota badan manusia.

  • Contohnya, dia menginginkan tangan yang terulur, tetapi dia "tidak mematuhi" perintahnya. Perkara yang sama berlaku dengan kaki. Anggota badan berhenti melaksanakan perintah yang dihantar oleh otak kepada mereka. Lelaki berjalan menjadi canggung dan pelik.

4. Kehilangan kawalan ke atas tangan

Tanda pertama perkembangan sklerosis berganda adalah kehilangan kawalan anggota atas.

Gejala ini sukar dilupakan. Dalam kes ini, sukar bagi pesakit untuk memegang objek di tangannya, dia tidak dapat mengambilnya ketika dia mencuba untuk melakukannya.

5. Kekejangan otot

Sklerosis berganda boleh menyebabkan ketegangan otot, yang disertai dengan rasa sakit dan kekejangan..

Gejala serupa adalah ciri penyakit lain, seperti diabetes. Oleh itu, dalam kes ini, sangat penting untuk menghubungi pakar yang berpengalaman untuk membuat diagnosis yang betul..

6. Masalah penglihatan

Mungkin ini adalah gejala sklerosis berganda yang paling ketara..

Masalah penglihatan dapat dimanifestasikan oleh gangguan seperti:

  • Pergerakan mata yang tidak disengajakan
  • Penglihatan kabur
  • Neuritis
  • Bifurcation di mata
  • Dalam kes yang paling jarang berlaku, kehilangan penglihatan yang lengkap juga dapat diperhatikan.

Dengan kata lain, seseorang mula kehilangan kawalan matanya..

7. Gangguan deria

Gangguan persepsi dapat dimanifestasikan dengan munculnya merinding, mati rasa dan bahkan gatal.

Gejala serupa juga merupakan ciri gangguan peredaran darah yang serius. Sekiranya anda melihat beberapa isyarat ini, disarankan agar anda memerhatikan dengan teliti berapa kerap dan sebab apa yang mengganggu anda.

8. Gangguan pertuturan

Sklerosis berganda menyebabkan kesukaran dengan pemilihan kata, dan kelambatan ciri muncul dalam ucapan seseorang.

Menjadi sukar bagi pesakit untuk melakukan perbualan, sesuatu yang belum pernah dilihatnya sebelumnya. Menjadi sukar baginya untuk mengungkapkan pemikirannya dengan jelas dan lancar.

9. Keletihan

Keletihan dan kelemahan juga boleh menjadi tanda sklerosis berganda..

Pada masa yang sama, pesakit kehilangan sikap positif untuk hidup, mereka menjadi tidak peduli, menjadi sukar bagi mereka untuk menyelesaikan tugas sehari-hari yang sebelumnya tidak menimbulkan masalah.

10. Inkontinensia kencing dan najis

Perkembangan sklerosis berganda membawa kepada fakta bahawa seseorang kehilangan kawalan terhadap sfinkter, yang membolehkan anda menahan air kencing dan tinja. Ini disertai dengan gejala seperti:

  • Inkontinensia kencing dan tinja pada saat yang paling tidak sesuai.
  • Kerap membuang air kecil.
  • Buang air kecil pada waktu malam (gejala yang juga merupakan ciri diabetes).

11. Gangguan Seksual

Sklerosis berganda boleh menyebabkan hilangnya keinginan seksual sepenuhnya. Bagi lelaki, penyakit mereka menampakkan diri pada ejakulasi dini..

Wanita juga berhenti menjalani kehidupan seks yang aktif kerana hilangnya kesenangan bercinta dan penurunan jumlah pelincir yang dilepaskan.

12. Penurunan kemampuan intelektual

Sklerosis berganda menyebabkan gangguan dalam ingatan jangka pendek, menjadi sukar bagi seseorang untuk mengekalkan perhatian dan tumpuan, kemampuannya untuk menganalisis dan pemikiran logik menurun.

Akibatnya, pesakit kehilangan kemampuan sepenuhnya untuk menganalisis situasi. Mereka berhenti memahami perkara-perkara yang cukup sederhana dan tidak berdaya menyelesaikan masalah sehari-hari..

13. Gegaran

Mengenai gejala penyakit lain, ia boleh disertai dengan pengecutan dan kekejangan otot yang tidak disengajakan. Kerana itu, seseorang mengalami gegaran yang serupa dengan yang timbul akibat selesema.

14. Perasaan jarum pada kulit

Sebagai tambahan kepada gejala yang telah disenaraikan, pesakit yang menderita sklerosis berganda mempunyai sensasi jarum yang sangat tidak menyenangkan di kulitnya. Mungkin ini adalah gejala penyakit yang paling menyakitkan.

Nampaknya seseorang yang jarum dan benda tajam lain melekat di tubuhnya. Ia menjadikannya kesakitan yang teruk.

Berhati-hati dengan gejala ini untuk menghentikan perkembangan penyakit ini.

  • Seperti yang dapat dilihat dari maklumat yang disampaikan, sklerosis berganda disertai dengan sebilangan besar gejala yang berbeza yang dapat mengurangkan kualiti hidup pesakit secara signifikan..
  • Malangnya, pakar masih belum dapat mencari cara untuk mencegah penyakit berbahaya ini..
  • Untuk mengelakkan berlakunya sklerosis berganda, pakar neurologi mengesyorkan berjemur pada waktu pagi untuk mengelakkan kekurangan vitamin D.
  • Kenyataannya adalah bahawa dalam banyak kes, pesakit dengan sklerosis berganda mengalami kekurangan vitamin ini.

Sekarang anda tahu simptom sklerosis berganda. Perhatikan kesihatan anda dan, dengan sedikit kecurigaan, dapatkan bantuan doktor yang berpengalaman.

Pengurusan Sklerosis Berbilang

Sebab anda boleh berjalan-jalan, memakai pakaian dan mengeluarkan gelas dari rak dapur adalah kerana hubungan antara otak dan otot anda. Otak anda mengawal tindakan dengan menghantar isyarat elektrik dari otak anda ke otot anda melalui rangkaian saraf. Isyarat ini memberitahu otot anda untuk bergerak..

Apabila anda menghidap multiple sclerosis (MS), sistem imun anda menyerang saraf anda. Ia merosakkan myelin, bahan penebat yang mengelilingi dan melindungi serat saraf. Apabila myelin rosak, tisu parut dapat terbentuk di saraf. Ini dapat mengelakkan isyarat saraf bergerak dari otak anda ke bahagian tertentu badan anda..

Kerosakan saraf boleh menyebabkan otot anda menjadi kaku atau lemah, yang akan mengurangkan kemampuan anda untuk bergerak dan melakukan aktiviti harian. Kelemahan sering berlaku hanya pada satu sisi badan anda atau hanya pada kaki atau dada anda. Kelemahan, seperti gejala MS yang lain, boleh berlaku dan hilang ketika anda mengalami wabak dan kemurungan semasa sakit..

Jenis-Jenis Jenis Kelemahan Otot

Apabila serat saraf rosak, otak anda tidak dapat menghantar otot anda dengan berkesan isyarat yang mereka perlukan untuk melenturkan atau memampatkan. Akibatnya, anda tidak akan dapat menggunakan otot-otot ini dengan betul..

Di samping itu, otot anda menjadi lemah apabila anda tidak menggunakannya. Bahkan otot yang tidak terkena MS secara langsung boleh menjadi lemah sekiranya gejala, seperti keletihan dan kesakitan, menghalangi anda bergerak dan melakukan senaman. Lama kelamaan, otot anda mungkin semakin lemah..

Sebilangan orang dengan MS mendapati bahawa otot mereka lebih lebar lebih ringan daripada biasa. Contohnya, seseorang yang menghidap MS mungkin mendapati kaki mereka mula merasa tidak stabil atau mereka mungkin menghadapi masalah untuk menggerakkannya setelah melakukan senaman seperti berjalan kaki.

Kadang-kadang MS bertindak pada otot kaki, yang menyukarkannya berjalan di tumit biasa. Akibatnya, kaki anda dapat menahan tanah semasa anda berjalan. Ini dipanggil kejatuhan kaki atau kaki..

Kaedah rawatan Cara menyingkirkan kelemahan otot

Kaedah utama merawat MS adalah untuk memperlambat perkembangan penyakit ini, mencegah kerosakan saraf, dan mengurangkan gejala anda. Ubat yang mencapai tujuan ini boleh menjadi asas terapi MS anda. Ini termasuk:

  • ubat steroid
  • terapi beta interferon
  • pertukaran plasma
  • glatiramer asetat (Copaxone)
  • relaksan otot

Latihan adalah komponen penting lain dalam rawatan anda. Gabungan latihan latihan kardiovaskular dan kekuatan dapat melawan kelemahan otot dan memberi anda lebih banyak tenaga. Sekiranya otot anda menjadi lemah kerana kekurangan penggunaan, latihan ketahanan menggunakan berat badan dapat menguatkannya..

Ahli terapi fizikal dapat membantu anda mengembangkan program senaman yang sesuai dengan tahap kemampuan anda dan mengambil kira batasan yang mungkin anda miliki. Seorang ahli terapi juga dapat menunjukkan kepada anda cara bersenam dengan betul agar anda tidak cedera atau terlalu letih..

Apabila kelemahan anda disebabkan oleh kerosakan pada serat saraf, strategi rawatannya sedikit berbeza. Tujuannya adalah untuk memanfaatkan sepenuhnya otot yang terjejas sambil bertindak lebih aktif. Kemudian anda akan belajar senaman berat untuk menguatkan otot-otot di sekitar yang rosak.

Dalam kes ini, ahli terapi akan mengajar anda untuk mengurangkan kesan kelemahan otot. Anda akan belajar bagaimana menggunakan alat bantu seperti tongkat, walker atau pendakap jika anda memerlukannya..

Untuk rawatan kaki, ahli terapi boleh menetapkan lonjakan pergelangan kaki (orthosis) untuk mengelakkan kaki anda terseret semasa berjalan.

Anda mungkin juga memerlukan terapi profesional untuk mempelajari strategi baru untuk bekerja di rumah dan di tempat kerja..

Di samping itu, langkah-langkah berikut dapat membantu melegakan gejala MS:

  • menjaga prosedur tidur dan rehat yang mencukupi
  • pengurangan tekanan
  • mengekalkan suhu badan
  • diet sihat, seimbang

Gejala MS tidak sesuai untuk semua orang. Setiap orang sakit secara berbeza. Itulah sebabnya penting untuk berunding dengan kelemahan otot anda dengan doktor dan ahli fisioterapi anda dan mencari penyelesaian bersama..

Anda mungkin perlu mencuba pelbagai prosedur sehingga anda dapat menggunakan satu prosedur yang akan melegakan kelemahan otot dan gejala lain..

Prosedur ini mungkin merangkumi gabungan ubat, terapi fizikal, dan alat bantu. Sekiranya satu jenis terapi tidak berkesan, berjumpa doktor dengan sebarang masalah.

Sklerosis berbilang

Keletihan kronik adalah gejala sklerosis berganda yang paling biasa, terdapat pada sekurang-kurangnya 2/3 semua pesakit dengan sklerosis berganda. Lebih-lebih lagi, kira-kira 50% pesakit menganggap keletihan kronik sebagai faktor yang paling melumpuhkan penyakit ini..

Keletihan kronik secara signifikan mempengaruhi kualiti hidup pesakit dengan sklerosis berganda. Penyebab keletihan kronik pada sklerosis berganda tidak jelas; fenomena ini tidak dapat dijelaskan dengan baik oleh kemerosotan keadaan fizikal, namun sering digabungkan dengan kemurungan.

Adalah dipercayai bahawa peranan tertentu dalam kejadian keletihan kronik pada sklerosis berganda dimainkan oleh faktor-faktor seperti disfungsi bahagian premotor, zon limbik dan ganglia basal atau kawasan hipotalamus; gangguan pada paksi neuroendokrin; perubahan dalam laluan serotonin atau neurotransmitter lain, serta pelanggaran status imun. Dengan menggunakan kaedah neuroimaging, korelasi dibuat antara keletihan pada sklerosis berganda dan hipometabolisme atau penurunan pengaktifan zon frontal atau subkortikal dari masalah kelabu otak. Dalam rawatan keletihan kronik pada sklerosis berganda, sejumlah kaedah ubat dan ubat digunakan. Pendekatan multifaktorial untuk rawatan adalah disyorkan..

Definisi, akibat dan diagnosis keletihan kronik

Sklerosis berganda adalah penyebab kecacatan neurologi progresif yang paling biasa pada orang muda. Di Amerika Syarikat, ia mempengaruhi kira-kira 350,000 orang. Keletihan kronik yang berkaitan dengan penyakit ini adalah kehilangan kekuatan umum yang tidak normal, yang secara signifikan membatasi kemampuan fizikal dan / atau intelektual pesakit..

Keletihan kronik adalah gejala sklerosis berganda yang paling biasa dan salah satu aspek penyakit yang paling melumpuhkan. Lebih daripada 2/3 pesakit mengalami keletihan harian yang ketara, dan kira-kira separuh pesakit menganggapnya sebagai gejala penyakit yang paling melumpuhkan..

Keletihan kronik adalah faktor bebas dalam kemerosotan kualiti hidup pesakit dengan sklerosis berganda, yang menyebabkan penurunan nada tenaga dan daya tahan, yang mempengaruhi mood, sikap dan kemampuan untuk menyesuaikan diri. Keletihan kronik mempengaruhi kebolehan motor dan intelektual..

Keletihan mental merujuk kepada penurunan fungsi intelektual ketika melakukan tugas berulang..

Kesan buruk faktor ini dalam pekerjaan juga menunjukkan kesan buruk dari sklerosis kronik yang disebabkan oleh sklerosis berganda: Pentadbiran Keselamatan Sosial AS menganggap gangguan yang berkaitan dengan keletihan kronik pada sklerosis berganda sebagai salah satu faktor yang menyumbang kepada permulaan kecacatan pada pesakit dengan sklerosis berganda.

Diagnosis keletihan kronik pada sklerosis berganda dibuat dengan adanya gejala keletihan kronik sekurang-kurangnya 50% hari selama 6 minggu atau lebih ("Cadangan umum untuk amalan klinikal merawat sklerosis berganda: Petunjuk utama dalam pembetulan keletihan kronik pada sklerosis berganda dari perspektif ubat berdasarkan bukti".

Washington, Association of Paralyzed Veterans Publishing House, 1999). Kriteria ini berguna untuk membezakan keletihan kronik dari gejala sklerosis berganda yang lain..

Kekurangan tenaga, rasa tidak enak badan, kelemahan motor dengan aktiviti yang berpanjangan dan kesukaran untuk fokus adalah tanda-tanda khas keletihan kronik pada sklerosis berganda. Adalah penting bahawa doktor mengemukakan soalan kepada pesakit mengenai keletihan kronik, seperti pesakit tidak selalu menyentuh topik ini atas inisiatif mereka sendiri.

Kekaburan semacam itu mungkin timbul jika pesakit menganggap keletihan sebagai komponen yang tidak dapat dipisahkan dan tidak dapat ditangguhkan dari penyakit kronik atau tidak memperhatikannya dengan latar belakang keluhan fizikal yang lebih jelas..

Diagnosis pembezaan keletihan kronik memerlukan pengecualian penyebab seperti kemurungan, gangguan fizikal disebabkan oleh sebab fizikal, penyakit tiroid, kesan sampingan ubat-ubatan (contohnya, antispasmodik atau imunosupresan). Soal selidik sendiri jenis "skala keparahan keletihan" dapat berguna baik dalam diagnosis keletihan kronik pada sklerosis berganda, dan sebagai penilaian pengganti hasilnya.

Patogenesis keletihan kronik pada sklerosis berganda tidak banyak dikaji. Diasumsikan bahawa fenomena ini disebabkan oleh tindakan banyak faktor dan secara langsung berkaitan dengan proses patologi utama pada sklerosis berganda..

Antara mekanisme yang mungkin berlaku ialah kesan sekunder proses keradangan pada neuromodulasi, kerosakan pada saluran saraf yang bertanggungjawab untuk aktiviti otak, manifestasi sekunder kemurungan, mengantuk pada waktu siang kerana gangguan pada tidur malam. Walau bagaimanapun, tidak ada bukti pasti mengenai penyertaan faktor-faktor ini..

Keletihan kronik pada sklerosis berganda tidak dapat dijelaskan dengan cukup baik oleh jangka masa penyakit ini, atau berdasarkan jantina, atau oleh tindakan mekanisme psikosomatik, atau oleh kemerosotan keadaan fizikal, atau gangguan tidur. Giovannoni et al.

menunjukkan bahawa keletihan kronik pada sklerosis berganda tidak dikaitkan dengan faktor tindak balas keradangan sistemik, khususnya, aktiviti makrofag yang diaktifkan gamma-interferon, tahap protein C-reaktif atau molekul lekatan antar sel yang larut (sICAM-1).

Pada pesakit dengan bentuk sklerosis berganda ringan, keletihan kronik dapat diperhatikan pada tahap yang sama seperti pada pesakit dengan bentuk yang teruk. Pada masa yang sama, keletihan kronik mungkin disebabkan oleh kemurungan; Bakshi et al..

menunjukkan hubungan yang signifikan antara keletihan kronik dan kemurungan pada sklerosis berganda, tanpa mengira keadaan fizikal.

Secara khusus, mereka menyampaikan data mengenai keparahan gejala kemurungan yang lebih tinggi pada pesakit dengan sindrom keletihan kronik dibandingkan dengan pesakit tanpa itu, serta mengenai adanya hubungan antara gejala depresi dan keparahan keletihan kronik.

Hubungan antara keletihan kronik pada sklerosis berganda dan kemurungan menunjukkan bahawa hubungan antara fenomena ini disebabkan oleh adanya mekanisme yang sama - contohnya, faktor psikologi atau kerosakan pada laluan otak tertentu.

Kaedah neuroimaging moden mula menjelaskan patofisiologi keletihan kronik pada sklerosis berganda..

Kajian yang menggunakan kaedah pencitraan otak yang berfungsi, termasuk tomografi pelepasan positron (PET) dan tomografi terkompilasi pelepasan foton tunggal (SPECT), menunjukkan bahawa sklerosis berganda dikaitkan dengan hipometabolisme yang meluas. Bakshi et al..

memeriksa 25 pesakit dengan sklerosis berganda dan 6 individu yang sihat dari kumpulan kawalan, menunjukkan penurunan 9 peratus dalam jumlah metabolisme glukosa di otak pada gambar PET pada pesakit dengan sklerosis berganda berbanding dengan subjek yang sihat dari kumpulan kawalan.

Penurunan metabolisme semakin meluas, menangkap korteks serebrum, inti subkortikal bahan kelabu dan bahan putih periventrikular. Roelcke et al..

menunjukkan bahawa hipometabolisme pada korteks prefrontal otak di kedua-dua belah pihak, dan juga pada nod subkortikal, dikaitkan dengan keletihan kronik pada sklerosis berganda, yang menunjukkan peranan khusus dari laluan kortikal-subkortikal. Filippi et al..

melakukan MRI berfungsi (fMRI) pada pesakit dengan sklerosis berganda dan subjek yang sihat semasa melakukan tugas motor sederhana.

Berbanding dengan pesakit dengan sklerosis berganda yang menderita keletihan kronik, pesakit dengan sklerosis berganda tanpa sindrom ini menunjukkan pengaktifan yang lebih ketara di hemisfera serebrum dengan nama yang sama, epitelium membran rolandik, baji eponim, lobus bertentangan thalamus dan gyrus medial frontal yang bertentangan. Pada pesakit dengan sklerosis berganda dengan sindrom keletihan kronik, sebaliknya, terdapat pengaktifan zon motor yang berlawanan yang lebih ketara.

Bersama-sama, kajian ini menggunakan kaedah pencitraan fungsional menunjukkan bahawa keletihan kronik pada sklerosis berganda dikaitkan dengan gangguan interaksi antara kawasan kortikal dan subkortikal yang berkaitan dengan fungsi.

Walau bagaimanapun, kajian visualisasi struktur tidak memungkinkan untuk mengasingkan substrat patogenetik disfungsi serebrum ini.

Kajian yang dilakukan oleh beberapa kumpulan menunjukkan kekurangan korelasi antara keletihan kronik pada sklerosis berganda dan sejumlah parameter MRI, seperti atrofi otak, jumlah fokus pada gambar berwajaran T1 dan berat T2,? Koefisien penghantaran magnetik? dan keupayaan penyebaran purata.

Keletihan tempatan (kelemahan) dalam kumpulan otot tertentu tidak boleh dikelirukan dengan keletihan umum, yang merupakan ciri khas sklerosis berganda. Keletihan kronik pada sklerosis berganda tidak banyak berkaitan dengan keadaan fizikal, kemerosotan fizikal dan keletihan kronik dapat wujud secara bebas antara satu sama lain..

Lebih-lebih lagi, beberapa penyakit neuromuskular dikaitkan dengan kelemahan otot yang tidak disertai dengan keletihan umum..

Tidak ada penjelasan mengenai kelemahan otot, keletihan kronik pada sklerosis berganda sering merangkumi keletihan fizikal dan intelektual, yang merupakan hujah yang memihak kepada gangguan konduksi otak yang disebabkan oleh CNS sebagai faktor tunggal yang mempengaruhi? Pemprosesan isyarat saraf? dan motivasi.

Walaupun kerosakan pada tisu otak nampaknya memainkan peranan utama dalam perkembangan sindrom keletihan kronik pada sklerosis berganda, faktor-faktor lain, seperti kesan sistemik dari penurunan aktiviti, kesan psikologi dari kehadiran penyakit kronik, dan perubahan dalam pemeliharaan otot sasaran, mungkin mempunyai beberapa kepentingan..

Pendekatan komprehensif untuk rawatan keletihan kronik pada sklerosis berganda memerlukan penggunaan kaedah ubat dan bukan ubat secara bersepadu. Rejimen rawatan harus mengambil kira gaya hidup pesakit, penyebab penyakit dan adanya patologi yang bersamaan.

Faktor yang menjengkelkan termasuk ubat, jangkitan, penyakit tiroid, kemurungan, gangguan kognitif, gangguan tidur, gangguan fungsi pundi kencing, spastik dan suhu persekitaran yang tinggi..

Langkah-langkah utama untuk membetulkan keletihan kronik biasanya merangkumi perubahan gaya hidup (berhenti merokok, pengurangan pengambilan kafein, aktiviti fizikal). Disarankan untuk melakukan aktiviti berat pada separuh pertama hari dan penggantiannya dengan selang rehat yang mencukupi. Mostert dan lain-lain.

menunjukkan bahawa pesakit dengan sklerosis berganda yang mengambil bahagian dalam program latihan aerobik selama empat minggu mempunyai perasaan subjektif untuk kesihatan yang lebih baik, mereka merasa lebih aktif dan kurang letih daripada pesakit dengan sklerosis berganda yang tidak terlibat dalam latihan fizikal.

Program senaman harus dibuat secara individu bergantung pada tahap persiapan fizikal pesakit, keadaan fizikalnya dan tahap kepekaan terhadap suhu tinggi. Mengurangkan kesan suhu menyiratkan penggunaan teknik mudah dan penggunaan peralatan tambahan.

Flensher et al. Pertimbangkan penggunaan pakaian sejuk oleh lapan pesakit di rumah dalam pekerjaan mereka. Semua subjek melaporkan penurunan keletihan dan peningkatan fungsi fizikal, intelektual, dan psikososial. Kajian lebih lanjut diperlukan untuk mengesahkan dan meringkaskan hasil ini..

Taktik rawatan ubat

Ubat memainkan peranan penting dalam pembetulan keletihan kronik pada sklerosis berganda..

Kami mengkaji kemungkinan menggunakan sejumlah ubat untuk penyakit ini, termasuk agen dopaminergik amantadine, stimulator pemoline (derivatif amfetamin), modafinil perangsang terjaga, aminopirin penyekat saluran kalium, dan Prokarin, penyediaan histamin dan kafein gabungan yang dipatenkan..

Amantadine dikaji dalam lima percubaan berskala kecil, jangka pendek, rawak, terkawal plasebo yang menunjukkan kesan umumnya ringan tetapi signifikan pada beberapa, tetapi tidak semua, petunjuk keletihan kronik pada sklerosis berganda..

Dua percubaan secara rawak dan terkawal plasebo menunjukkan kesan terapeutik yang minimum atau tidak ada daripada penggunaan pemoline; sebagai tambahan, ubat ini mempunyai kesan sampingan yang berpotensi serius, termasuk risiko ketagihan dan perkembangan kegagalan hati.

Kesan modafinil dikaji dalam percubaan crossover buta, terkawal, sembilan minggu dengan titrasi dos paksa pada kumpulan 72 pesakit dengan sklerosis berganda: keberkesanan ubat terhadap beberapa petunjuk keletihan kronik ditunjukkan.

Kajian tiga bulan, dua pusat, terbuka yang dilakukan dalam kumpulan 50 pesakit juga menunjukkan kesan positif modafinil terhadap keparahan keletihan kronik. Kumpulan aminopyridine merangkumi 3,4-diaminopyridine dan 4-aminopyridine, yang kesannya ditunjukkan dalam peningkatan kekonduksian serat saraf demelin..

Terdapat cadangan mengenai kesan terapeutiknya dalam menangani keletihan kronik pada sklerosis berganda, tetapi belum terbukti dengan pasti. Akhirnya, dalam percubaan 12 minggu, double-blind, plasebo terkawal pada kumpulan 29 pesakit dengan sklerosis berganda, pentadbiran Prokarin meningkatkan skor keletihan berbanding dengan plasebo. Untuk menilai lebih lanjut kesan ubat, kajian yang lebih besar diperlukan.

12 gejala awal sklerosis berganda yang penting untuk tidak dilewatkan

Multiple sclerosis adalah penyakit serius yang mempengaruhi serat saraf yang tersebar di kawasan otak dan saraf tunjang yang berlainan (oleh itu nama "berganda").

Pada masa yang sama, tisu saraf digantikan oleh tisu penghubung, bekas luka terbentuk di atasnya (sebenarnya, perkataan "sclerosis" diterjemahkan dari bahasa Yunani sebagai parut).

Isyarat dari otak ke organ, tisu dan punggung mula berlalu dengan halangan, yang mempengaruhi kesejahteraan dan prestasi.

Ini biasanya tidak membawa maut. Walau bagaimanapun, semasa berkembang, sklerosis berganda merosakkan kualiti hidup. Kelemahan, keletihan, masalah ingatan, penglihatan kabur, tangan gemetar, masalah motor...

Sklerosis berganda adalah yang paling biasa pada orang berusia 45–64 tahun, tetapi manifestasi pertama dapat diperhatikan seawal 20-40 tahun.

Malangnya, penawar penyakit ini belum ada. Namun, ada cara untuk menghentikan perkembangan penyakit ini dan meredakan gejala yang sudah muncul. Semakin cepat anda menghubungi ahli terapi atau pakar neurologi, semakin berkesan anda dapat melawan.

Berikut adalah tanda-tanda utama yang akan membantu anda berjumpa doktor tepat pada masanya.

1. Penglihatan berubah

Ini adalah salah satu gejala awal yang paling biasa. Saraf optik adalah yang pertama menderita sklerosis. Hasil lesi ini adalah masalah penglihatan. Pada suatu ketika anda menyedari bahawa, sebagai contoh:

  • dunia di sekitar kelam kabut;
  • objek di sekitar mempunyai garis besar kabur;
  • kadang-kadang berganda di mata;
  • penglihatan jelas merosot: sukar bagi anda untuk mempertimbangkan apa sahaja dari jarak jauh atau dekat;
  • sukar bagi anda untuk membezakan antara warna merah dan hijau, mereka bergabung;
  • "Lalat" kerap menari di depan mata mereka;
  • ketika melihat ke atas atau ke sisi, sensasi menyakitkan muncul.

Masalah penglihatan boleh berbeza: sklerosis berganda adalah penyakit dengan kesan yang tidak dapat diramalkan. Walau bagaimanapun, hakikat bahawa ada sesuatu yang tidak kena pada mata anda harus memberi amaran kepada anda. Terutama jika disertai dengan gejala awal sklerosis berganda yang lain.

2. Kelemahan dan keletihan

Kelemahan yang tidak dapat dijelaskan pada peringkat awal sklerosis berganda terdapat pada 80% kes. Ia disebabkan oleh kerosakan pada saraf di tulang belakang dan pertama kali menjejaskan kaki: menjadi sukar untuk berjalan atau berdiri lama.

3. Kesemutan di anggota badan

Gejala ini disebabkan oleh kerosakan pada otak dan saraf tunjang, akibatnya ujung saraf di permukaan badan menerima isyarat bertentangan. Sebagai peraturan, benjolan angsa yang tidak menyenangkan berlaku:

Pada mulanya, gejala ini ringan, tetapi apabila berlakunya sklerosis berganda menjadi lebih menyakitkan.

4. Mati rasa, hilangnya kepekaan hujung jari

Jari boleh mati rasa kerana pelbagai sebab. Tetapi jika menyentuh subjek, anda tidak dapat mengetahui sama ada panas atau sejuk, ini adalah gejala yang membimbangkan..

5. Pelepasan elektrik di dalam badan

Tidak berjaya memusingkan kepala, menggerakkan tangan atau kaki, membengkok - dan sepertinya anda terserap dengan arus elektrik. Dengan berlakunya sklerosis berganda, sensasi seperti itu menjadi biasa..

6. Kekejangan pada otot

Kira-kira separuh orang dengan sklerosis berganda mengalami kekejangan yang tidak dapat dijelaskan pada otot kaki, lengan, dan punggung mereka pada peringkat awal penyakit ini..

Harap maklum: kekejangan mungkin merupakan tindak balas semula jadi, misalnya, terhadap tekanan fizikal, kasut yang tidak selesa, atau dehidrasi. Tetapi kekejangan otot sebagai gejala biasa jelas berkaitan dengan beberapa jenis masalah sistemik. Ada kemungkinan bahawa dengan sklerosis berganda.

7. Kekurangan koordinasi

Sekiranya anda sering merasa pening, anda menyedari bahawa anda menjadi canggung, kadang-kadang anda kehilangan keseimbangan, merasa tidak selamat ketika berjalan, sudah tiba masanya untuk berjumpa doktor. Jangan abaikan tanda amaran ini..

8. Masalah kencing

Simptom lain yang berlaku pada 80% orang dengan sklerosis berganda. Ini menampakkan dirinya seperti berikut: anda minum jumlah cecair yang sama, tetapi mula berlari ke tandas lebih kerap. Atau, misalnya, tidak selalu mempunyai masa untuk membuang air kecil. Atau anda tidak boleh kencing sehingga pundi kencing kosong sepenuhnya.

9. Perubahan seksual

Kerana kerosakan saraf, mangsa multiple sclerosis sering berhenti tertarik secara seksual dan mengalami orgasme.

10. Ketidakstabilan emosi

Peningkatan kegelisahan, kerengsaan, perubahan mood yang tidak berkesudahan - dari kegembiraan dan kebahagiaan hingga air mata dan kekecewaan sepenuhnya dalam hidup - adalah satu lagi gejala biasa dari sklerosis berganda.

11. Kerosakan kognitif

Multiple sclerosis merosakkan serat saraf di otak, yang secara langsung mempengaruhi aktiviti saraf yang lebih tinggi. Menjadi sukar bagi orang yang sakit untuk menumpukan perhatian pada sesuatu, dia selalu terganggu, perhatiannya tersebar, dan kecepatan pemprosesan maklumat berkurang. Di samping itu, ingatan merosot..

12. Sebarang perubahan fisiologi secara tiba-tiba

Sklerosis berganda adalah penyakit yang sangat pelbagai. Sebagai tambahan kepada simptom di atas, manifestasi mungkin termasuk:

  • masalah pendengaran;
  • goncangan tangan;
  • masalah menelan dan bernafas;
  • percakapan yang tidak jelas;
  • perubahan gaya berjalan;
  • sakit kepala.

Sekiranya anda memerhatikan apa-apa perubahan ini, dan lebih-lebih lagi jika ia digabungkan dengan tanda-tanda sklerosis berganda yang lain, jangan ragu untuk berjumpa doktor. Bukan fakta bahawa anda menghidap penyakit ini. Tetapi jika anda masih membincangkan mengenai sklerosis berganda, mulailah pemulihan secepat mungkin - demi kepentingan anda sendiri.

Gejala Sklerosis Berbilang

Sklerosis berganda mampu menyebabkan banyak gejala yang berbeza. Sebahagian daripadanya boleh disebut klasik, dan ada yang mudah ketinggalan. Walau bagaimanapun, ada sesuatu yang menyatukan mereka semua - ini adalah sifat tingkah laku gejala dari masa ke masa..

Bergantung pada jenis sklerosis berganda, gejala mungkin bersifat sementara - dengan pemulihan penuh atau separa, serta secara beransur-ansur berkembang - tanpa memulihkan fungsi yang hilang.

Biasanya, gejala tidak pernah berlaku secara tiba-tiba dan kemerosotannya memerlukan berjam-jam hingga berhari-hari.

Terlepas dari gejala, atau ini adalah kehilangan penglihatan, atau gangguan koordinasi, atau kelemahan, mereka tidak berkembang dalam beberapa saat, seperti pada stroke, tetapi mulai secara beransur-ansur, menjadi lebih terlihat. Kadang-kadang gejala pertama nampaknya bermula secara tiba-tiba, tetapi ini lebih kerana pada mulanya mereka tidak diperhatikan dengan satu sebab atau sebab yang lain.

Keamatan gangguan neurologi secara beransur-ansur meningkat selama beberapa jam atau hari, kemudian tetap stabil selama berhari-hari atau minggu dan, dalam hal bentuk pengulangan-kambuh, secara beransur-ansur melemah. Pemulihan mungkin memakan masa beberapa minggu atau bulan dan tidak semestinya lengkap..

Pada masa ini, kortikosteroid dosis tinggi sering digunakan semasa eksaserbasi. Mereka benar-benar mempercepat pengembalian fungsi yang hilang, tetapi tidak mempengaruhi tahap pemulihan atau ramalan pada masa akan datang..

Segala gejala migrasi, sifat gangguan neurologi yang berubah-ubah, gejala masuk dan keluar dalam beberapa jam, minit, saat, tidak tipikal untuk sklerosis berganda.

Pada sklerosis berganda, fenomena jangka pendek memang wujud, namun semuanya terjadi pada pesakit yang berpengalaman dan bukan merupakan gejala awal penyakit ini. Gejala ini dijelaskan di pelbagai bahagian laman web. Di sini saya akan menyebutkan hanya satu daripadanya, kerana bersifat universal, tanpa mengira jenis gejala neurologi.

Fenomena Uthoff adalah kemerosotan jangka pendek gangguan neurologi yang ada pada pesakit dengan sklerosis berganda sebagai tindak balas kepada beberapa pencetus. Segala simptom, seperti penurunan penglihatan, mati rasa, kelemahan, gaya berjalan atau koordinasi terganggu, mungkin akan bertambah buruk buat sementara waktu.

Pencetus yang paling biasa adalah kenaikan suhu badan, tanpa mengira penyebabnya. Tekanan emosi, haid, merokok, makan berlebihan, cahaya pendarfluor boleh menyebabkan kesan yang serupa..
Mekanisme sebenar fenomena Uthoff tidak diketahui..