Utama

Encephalitis

Skizofrenia - tanda-tanda pada kanak-kanak

Dalam kebanyakan kes, skizofrenia berlaku pada orang dewasa yang sudah terbentuk, tetapi ada kalanya penyakit mental yang mengerikan menampakkan diri pada kanak-kanak dan remaja..

Gangguan mental jenis ini pada pesakit muda menampakkan diri dalam bentuk khayalan, khayalan dan ketakutan obsesif.

Anda tidak boleh menyamakan skizofrenia kanak-kanak dengan diagnosis yang sama untuk orang dewasa. Bagi pesakit muda, ia mempunyai akibat dan gejala yang lebih serius, kerana ia meninggalkan kesan kekal pada jiwa anak dan melambatkan perkembangan psikologinya..

Skizofrenia kanak-kanak mempunyai ciri-ciri tertentu yang membezakannya dengan penyakit mental yang lain..

Berdasarkan usia, gambaran diagnosis mempunyai kemampuan untuk mengubah dan memperoleh ciri dan ciri baru, yang menyukarkan perjalanan penyakit selanjutnya dan menyebabkan pelanggaran perkembangan manusia secara individu.

Sehubungan dengan berlakunya penyimpangan seperti itu, bentuk penyakit yang lebih parah menampakkan dirinya, yang semakin teruk dari masa ke masa.

Sehingga kini, para saintis telah mengenal pasti beberapa faktor yang mempengaruhi secara negatif sifat perkembangan peribadi yang normal dalam tempoh penting. Tahap keganasan penyakit ini bergantung pada seberapa awal ia muncul.

Semakin awal penyakit itu muncul, bentuk yang lebih parah akan diturunkan dari masa ke masa, dan juga akan memberi kesan yang lebih kuat terhadap perkembangan keperibadian. Semakin tinggi kadar perkembangan penyakit mental dengan peningkatan gejala positif atau negatif yang sama, semakin kuat dan bertambahnya gangguan dalam keadaan psikoemosi dan perkembangan mental.

Ini termasuk perubahan keperibadian orang yang sakit, jadi anda boleh mencirikan komponen struktur kecacatan perkembangan dalam proses skizofrenia yang bermula pada masa kanak-kanak.

Punca


Walaupun tidak ada senarai alasan tersusun yang jelas untuk kemunculan penyakit pada orang dewasa dan kanak-kanak, terdapat andaian logik dan objektif dalam hal ini. Fakta yang boleh dipercayai adalah bahawa ketidakseimbangan bahan kimia seperti neurotransmitter memainkan peranan penting dalam permulaan skizofrenia..

Tidak ada struktur yang jelas untuk manifestasi dan kejadian gangguan pada usia dini; gangguan otak yang merosakkan tidak dapat dibandingkan dengan visualisasi penyakit pada tahap apa pun.

Keturunan tidak diragukan lagi mempengaruhi kemungkinan berlakunya penyakit pada masa kanak-kanak, terutama dalam kombinasi dengan pengaruh persekitaran yang buruk..

Faktor risiko semula jadi memburukkan lagi gejala tersembunyi:

  • kehadiran penyakit yang dimaksudkan untuk satu tahap atau tahap yang lain di kalangan saudara dekat dengan pesanan yang berbeza, kerana kemungkinan ia akan menular pada peringkat genetik;
  • kelahiran anak pada usia subur;
  • kehadiran berterusan dalam keadaan tertekan (skandal, penderaan fizikal atau emosi);
  • pemindahan penyakit virus dalam tempoh pranatal;
  • kekurangan zat makanan yang teruk semasa mengandung;
  • penggunaan pada masa remaja ubat-ubatan yang menyebabkan keadaan jiwa manusia berubah, khususnya bahan narkotik.

Sejarah kajian penyakit ini

Gangguan ini, oleh tanda-tanda luaran yang serupa dengan demensia awal atau kelewatan perkembangan, pertama kali dijelaskan pada awal abad ke-19 dalam karya ilmiah E. Kraepelin.

Kemudian, pada awal abad ke-20, sejumlah saintis membuat satu siri karya yang menggambarkan psikosis pada pesakit muda, yang disertai dengan berlakunya pergolakan psikomotor dan transformasi skizofrenia yang lancar menjadi demensia pada masa kanak-kanak, yang juga termasuk gangguan mental katatonik.

M. Berezovsky dan A. N. Bernshtein menerangkan dalam tulisan mereka pelbagai skizofrenia pada pesakit yang menggabungkan gangguan katatonik, hebephrenic, paranoid dan afektif secara serentak.

Kakitangan ilmiah sejumlah negara Eropah maju, seperti Scandinavia, Switzerland, Denmark, Austria, Jerman, tidak dapat menjauhkan diri ketika mempelajari masalah ini..

Sumbangan besar dibuat berkat penulisan makalah ilmiah yang mengungkapkan masalah manifestasi sebagai gejala yang terpisah. Ini termasuk gangguan motorik dan mood, disertai dengan gangguan tingkah laku..

Pada dasarnya, pandangan para saintis Perancis Michaux L., Duche D, pendahulu dan pengikutnya tidak bertepatan dengan pendapat di atas..

Kajian mengenai bidang-bidang tertentu dalam kajian mengenai kejadian dan rawatan penyakit ini dilakukan terutamanya oleh pakar bahasa Inggeris dan Amerika. Mereka sampai pada kesimpulan bahawa terdapat dua bidang - evolusi biologi dan psikologi.

Teori pertama didasarkan pada fakta bahawa penyebab kelainan mental pada manusia adalah transformasi kemanusiaan secara keseluruhan, nisbah perkembangan lebih banyak orang dengan keadaan psikomotor normal dan manifestasi patologi, yang mana pun adalah penyimpangan dari norma.

Kedudukan ini dipegang oleh karya A. Gasell (1945), L. Bender, berdasarkan pernyataan yang terakhir dapat dengan selamat mengatakan bahawa penyakit ini dicirikan sebagai aktiviti tubuh yang lemah, disertai dengan pelbagai gangguan dan gangguan psikomotor yang teruk. Berdasarkan teori tersebut, dapat disimpulkan bahawa skizofrenia pada masa kanak-kanak adalah pelanggaran fungsi terpisah dan plastik struktur otak tertentu dan gejala kumulatif. Pelanggaran aktiviti dalam kes seperti itu berlaku walaupun pada masa embrio.

Menurut banyak saintis, manifestasi gambaran klinikal untuk membuat diagnosis yang serius pada usia muda adalah mustahil, walaupun terdapat gejala yang jelas, kerana keterampilan, pengetahuan dan kebolehan yang dimiliki oleh anak-anak tidak mencukupi untuk memperoleh tahap perkembangan mental dan psikologi yang diperlukan, yang mana asas untuk perkembangan penyakit ini. Pandangan ini dikongsi oleh Halberstadt L. dan Knobel M.

Walaupun demikian, E.S Grebelskaya, T.P. Simeon, dan V.P. Kudryavtseva menerangkan dalam pemerhatian karya ilmiah mereka yang menunjukkan manifestasi awal penyakit ini pada usia yang sangat muda, bahkan terdapat gambaran mengenai gejala yang sesuai pada kanak-kanak di bawah 2 tahun.

Literatur mengenai karya-karya T. Yudin secara umum digeneralisasikan, yang, berdasarkan pemerhatian peribadi, menyimpulkan bahawa penyakit yang dimaksudkan kemungkinan besar terjadi pada awal kanak-kanak, berbanding dengan anggapan yang dibuat oleh saintis lain. Dia membuktikan bahawa proses skizofrenia yang dimulai pada awal kanak-kanak dapat memberikan hasil yang baik dan paling berbahaya..

Pada tahun 1937, E. Sukhareva mengesahkan andaian rakan senegaranya, dengan objektif mengatakan bahawa penyakit ini pada masa kanak-kanak disertai oleh keadaan psikosomatik yang paling teruk dan akut, walaupun berkaitan dengan remaja. Kelebihan yang tidak dapat dibandingkan adalah ketiadaan jenis psikosis yang dikembangkan.

Dia mengaitkan gejala proses skizofrenia dengan gejala spektrum autisme, monotoni kesan, kehilangan kesatuan peribadi

Selalunya, pakar lebih suka menggabungkan diagnosis skizofrenia orang dewasa dan kanak-kanak menjadi satu, gambaran klinikal yang dapat dinyatakan pada bila-bila masa, dari prasekolah hingga senil.

Para saintis membahagikan skizofrenia kanak-kanak kepada beberapa jenis yang berbeza secara signifikan antara satu sama lain.

  1. Bentuk penyakit ganas menampakkan dirinya sehingga 7 tahun. Tanda ciri utama adalah sebilangan besar manifestasi negatif, penghentian perkembangan mental, tingkah laku terganggu, ucapan, komunikasi, dan berjalan.
  2. Skizofrenia paranoid pada kanak-kanak adalah yang paling jarang berlaku, tetapi masih berlaku sehingga 10-12 tahun. Ia disertai dengan khayalan, obsesi, keadaan ketakutan dan kegelisahan. Agresif terhadap orang lain. Pada masa remaja, ia menampakkan dirinya sebagai anoreksia, penerimaan obsesif terhadap ketidakupayaan fizikal yang tidak ada dan bahkan keracunan.
  3. Skizofrenia lambat kemungkinan besar terjadi pada pesakit muda, ini ditunjukkan oleh perkembangan kemahiran dan kebolehan individu yang dipercepat, sering kali anak-anak ini dianggap sebagai geeks, kerana mereka berada di depan rakan sebaya dalam hal perkembangan, yang kemudian melambat secara signifikan. Dalam kes remaja, penyakit ini menampakkan dirinya sebagai obsesi, khayalan, latar belakang emosi yang kurang berkembang.
  4. Bentuk progresif paroxysmal pada kanak-kanak ditunjukkan oleh kejang kabur dengan ekspresi ketakutan dan emosi yang kabur. Akibatnya, kecacatan yang serupa dengan kelainan oligofrenia terbentuk.
  5. Pelbagai penyakit yang berulang adalah gejala berikut: krisis vegetatif, bersamaan dengan peningkatan suhu badan, gangguan sistem pencernaan dan ketakutan yang tidak dimotivasi. Kanak-kanak dengan jenis penyakit ini jarang berlaku dalam praktik perubatan..

Simptomologi

Seperti semua penyakit, skizofrenia pada masa kanak-kanak mempunyai sejumlah tanda ciri yang menampakkan satu tahap atau yang lain. Gejala utama yang perlu dipertimbangkan.

  • tangisan cemas;
  • gangguan tidur;
  • keadaan berubah-ubah dan berlinangan sepanjang hari;
  • aktiviti fizikal yang berbeza dengan norma purata;
  • penurunan reaksi terhadap rangsangan luaran atau ketiadaannya;
  • mengelakkan menarik perhatian;
  • kekurangan peluang untuk melihat secara langsung ke mata;
  • keanehan dalam tingkah laku dan pertuturan;
  • mengelakkan permainan bermain peranan.

Bentuk manifestasi:

  1. Keinginan patologi untuk khayalan. Manifestasi seperti itu adalah ciri kanak-kanak prasekolah, dari masa ke masa, penemuan ringan menduduki tempat yang semakin penting dalam kehidupan seorang kanak-kanak. Ia menggantikan orang-orang yang sebenar dengan watak-watak fiksyen, yang keberadaannya sangat pasti. Kanak-kanak berhenti dengan sedar menilai semua yang berlaku, kehilangan garis antara kehidupan nyata dan fantasi.
  2. Abulia lebih biasa di kalangan pelajar sekolah remaja yang menutup diri, secara beransur-ansur memasuki keadaan ini. Saudara mara mungkin tidak mementingkan ini, mengaitkan segalanya dengan sifat watak, kemalasan, perasaan, usia peralihan, dan sebab-sebab lain. Kesal, kehilangan minat, halusinasi dan khayalan secara beransur-ansur menyertai keadaan ini..
  3. Pengurangan reaksi emosi terhadap apa yang berlaku, sehingga penghapusannya sepenuhnya. Latar belakang emosi dikurangkan ke had minimum.
  4. Pemikiran yang rosak, dicirikan oleh falsafah yang tidak koheren, sering terlepas dari situasi sebenar dan peristiwa semasa.
  5. Bentuk manifestasi hebephrenic membuat dirinya merasa terima kasih kepada tingkah laku bodoh yang tidak wajar, keinginan untuk memprovokasi reaksi positif di kalangan penentang dengan pertolongan, tindakan antik, tindakan yang tidak tepat dan pelik. Eksentrik seperti itu disertai oleh kelebihan standard aktiviti motor yang ketara..

Rawatan

Skizofrenia dalam semua manifestasi dan usia memerlukan rawatan jangka panjang. Kajian klinikal bentuk kanak-kanak kurang biasa dan tidak memberikan maklumat yang mencukupi. Tetapi teknik tertentu untuk pemulihan pesakit kecil telah dikembangkan..

Antipsikotik digunakan secara meluas, yang mengoptimumkan kerja neurotransmitter, kerana serangan fenomena pencerobohan, khayalan dan halusinasi ditindas. Ubat-ubatan tersebut mempunyai pelbagai kesan sampingan, oleh itu pemilihan dilakukan secara individu oleh pakar. Ubat dapat mengurangkan dan meredakan kejang pada kanak-kanak dan remaja, tetapi tidak meninggalkan kaedah psikososial pemulihan pesakit.

Apa-apa jenis rawatan bertujuan untuk mengurangkan jumlah kejang dan kekerapannya, oleh itu disarankan untuk menggunakan kombinasi pemulihan ubat dan teknik psikososial. Sekiranya diagnosis dijumpai, ada baiknya menempatkan anak di hospital di mana psikiatri profesional akan dapat memilih program rawatan dan pemulihan individu untuk pesakit, berdasarkan gejala, sesuai dengan gambaran klinikal dan ciri pesakit.

Skizofrenia. Tanda-tanda

Daria Novikova
Skizofrenia. Tanda-tanda

Tanda-tanda skizofrenia

Produktif (positif)simptom: khayalan, halusinasi, pemikiran lemah formal, berseni dan tingkah laku tidak teratur.

Kekurangan (negatif)simptom: meratakan dan kekakuan mempengaruhi, pemiskinan pemikiran, keratan pemikiran, tanda-tanda defisit kognitif, apato-abulia, penurunan motivasi, pengautomasian, desosialisasi.

Tanda-tanda negatif skizofrenia sebagai gejala pemisahan

1.Gangguan Struktur Pemikiran: merobek, tergelincir, neologisme dan konsep pseudo, paralogi, simbolisme, kesimpulan abstrak yang menarik, resonans, pemikiran autistik dengan disautomatisasi, berhenti, kemasukan, keterbukaan.

2. Perataan emosi, kekusutan, ketidaksesuaian reaksi emosi terhadap kenyataan atau pengalaman lain (halusinasi, khayalan).

3. Depersonalisasi (bifurkasi, penggantian, pengasingan kesedaran diri dari mental dan somatik "I").

• Derealisasi (perubahan dan keterasingan persekitaran).

• Autisme (kehilangan hubungan dengan kenyataan, tenggelam dalam dunia pengalaman yang tidak nyata dan hebat).

4. Penurunan dan distorsi pemacu, fungsi sfera kehendak dengan negativisme aktif dan pasif, ambivalensi dan ambisius (ketidakkonsistenan dan penyimpangan perasaan dan dorongan).

Jenis Skizofrenia

Paranoid: 1) dominasi halusinasi atau kecelaruan (gangguan, sikap, asal usul, penyebaran fikiran, suara yang mengancam, penciuman dan sensasi rasa, senestesia; 2) gejala katatonik, kesan yang tidak mencukupi.

Hebephrenic: 1) meratakan atau tidak mencukupi kesan; 2) kurang tingkah laku, pemikiran dan pertuturan yang terganggu, episod khayalan halusinasi.

Catatonik: 1) kegagahan dan / atau mutisme; 2) kegembiraan dengan stereotaip dan pose berseni; 3) negativisme; 4) fleksibiliti lilin; 5) automatik.

Tidak dibezakan - Polimorfisme gejala memenuhi lebih daripada satu jenis kriteria.

Tanda-tanda biasa skizofrenia malignan

1. Permulaan awal penyakit (remaja dan remaja).

2. Permulaan penyakit dengan gejala negatif sebelum munculnya gejala produktif.

3. Kepantasan permulaan psikosis sejak manifestasi psikosis.

4. Polimorfisme gejala produktif tanpa kelengkapan sindromik.

5. Ketahanan yang ketara terhadap terapi.

6. Keterukan keadaan akhir.

Dinamika skizofrenia malignan

1. Penurunan produktiviti mental ("potensi tenaga").

2. Perubahan emosi yang semakin meningkat.

3. Fenomena krisis akil baligh yang diputarbelitkan ("sindrom pseudopuberty").

1. Penyebaran "psikosis besar" dengan gambaran polimorfik, tetapi tidak lengkap secara sindromik.

2. Pada masa yang sama, peningkatan gejala negatif; stereotaip gangguan psikopatologi umum berkembang (dari afektif hingga khayalan dan seterusnya ke katatonik).

Skizofrenia malignan dengan usia manifestasi

1. Skizofrenia awal kanak-kanak (3 hingga 4 tahun).

2. Skizofrenia malignan ("nuklear") muda (1 3 - 1 8 tahun).

Bentuk skizofrenia yang ringkas

Diagnosis dibuat dengan peningkatan gejalasekurang-kurangnya setahun:

1. Perubahan berterusan sifat keperibadian (penurunan motivasi dan-

teras, tujuan dan produktiviti tingkah laku, rawatan diri dan pengasingan sosial).

2. Gejala negatif (apatis, gangguan ucapan, penurunan aktiviti, meratakan kesan, pasif, penurunan komunikasi bukan lisan, kurang inisiatif).

3. Penurunan produktiviti dalam kerja, belajar.

Keadaan ini tidak sesuai untuk kerosakan paranoid, hebephrenic, skizofrenia katatonik atau otak organik.

Gambaran klinikal pada zaman kanak-kanak

Zaman Prasekolah Sekolah Rendah

(ciri debaran paranoid)

Soalan inovatif, falsafah, kognitif abstrak.

Patologi aktiviti permainan dengan orientasi satu sisi, stereotaip, objek bukan permainan. Elemen depersonalisasi khayalan. Transformasi menjadi gambar hobi anda. Pengumpulan yang tidak biasa, skematik objek permainan, pengembangan idea terpencil

Pada mulanya, patologi kiasan berkhayal dengan visualisasi representasi.

Kemudian - pengalaman impian, halusinasi visual pseudo,idea kesan sketsa Kerosakan dalam krisis usia kedua:

khayalan sikap, penganiayaan, khayalan depersonalisasi timbul, bentuk sindrom Kandinsky, mungkin ada idea parafrenik

Skizofrenia peringkat rendah (lambat) pada kanak-kanak

Dengan kursus perlahan yang berterusan

1. Manifestasi awal dikaitkan dengan premorbid.

2. Disifatkan oleh gejala negatif dengan peningkatan keperibadian.

penurunan aktiviti mental,

5. Bentuknya tidak ditentukan.

Dengan kursus seperti bulu yang sedikit progresif

1. Kursus dengan kejang dan pergeseran yang belum selesai.

2.Gejala yang lebih jelas dan produktif :

senesto - gangguan hipokondria,

3. Gejala produktif tidak sempurna, tidak berkembang, penggantian serangan tidak berlarut berlarut dengan remisi tidak jelas

Varian khayalan skizofrenia kanak-kanak progresif

Khayalan khayalan yang bersifat paranoid:

1. Kepentingan unilateral yang dinilai terlalu tinggi (ingin tahu, persoalan falsafah dengan minat yang berlebihan terhadap abstrak, keinginan untuk mengembangkan idea yang terpencil secara logik, berubah menjadi gambar hobi anda).

2. Patologi aktiviti permainan (stereotaip dalam permainan, bermain dengan item bukan permainan, skematik permainan item, kecenderungan untuk pengumpulan yang tidak biasa).

Ciri-ciri debaran paranoid pada remaja

1. Khayalan detektif.

2. Omong kosong sains-fi.

3. Khayalan penemuan.

4. Kecelaruan reformisme.

5. Kecelaruan dysmorphophobic.

Selepas 3 hingga 4 tahun, ia berubah menjadi bentuk paranoid.

Skizofrenia progresif pada remaja dengan

1. Peningkatan secara beransur-ansur dalam kemiskinan emosi.

2. Menyejukkan badan kepada orang tersayang.

3. Memudarkan minat.

4. Keengganan untuk belajar.

5. Kelalaian dan kemerosotan.

6. Masking dan monotoni.

7. Kursus progresif-progresif yang membawa kepada kecacatan.

Skizofrenia progresif pada remaja dengan permulaan akut dan subakut

1.Sindrom polimorfik akut:

a) permulaan dengan suasana hati dan persepsi khayalan (idea penganiayaan, sikap, pengaruh, kecenderungan untuk penafsiran simbolik);

b) halusinasi, salam (mustahak, memberi komen, penciuman, gustatory);

c) gejala katatonik dan hebefrenik individu;

d) mungkin terdapat khayalan dramatisasi yang berubah menjadi episod satu-neyroid;

e) pernyataan yang beresonansi, "jawapan oleh";

f) berakhir dengan perubahan sindrom paranoid, apato-abulic, catatonic-hebephrenic.

a) menghampiri klinik orang dewasa;

b) kecelaruan hubungan dikaitkan dengan dysmorphophobia;

c) khayalan penganiayaan;

d) khayalan pendedahan;

e) khayalan ibu bapa yang lain.

a) gejala hebefrenik berlaku;

b) unsur stoik pengujaan katatonik.

Demensia skizofrenia

1. Pemecahan pemikiran.

2. Keselamatan orientasi asas.

3. Tiada gangguan ingatan kasar.

4. Emosi habis (apatis).

5. Penurunan kehendak (abulia).

Skizofrenia awal kanak-kanak

Tempoh awal dari 1 hingga 1, 5 tahun.

Pudar aktiviti mental yang cepat.

Penggantungan Mental.

Manifestasi pada usia 2 - 3 tahun.

a) motor, pertuturan, sisa-sisa gangguan katatonik pada orang dewasa

(impulsif, sombong, stereotaip, tangisan, mutism, verbig -

walkie-talkie, echolalia, manege, solidification);

b) kegembiraan motor berlaku.

a) kegelisahan motor dengan euforia, kebodohan, sikap tidak biasa, tingkah laku (badut).

Kegembiraan.

Penstabilan proses dengan kecacatan oligofrenik ("keadaan akhir").

"Musim bunga. Tanda-tanda musim bunga Objektif: - Untuk menyatukan pengetahuan anak-anak mengenai musim bunga, dan masa-masa lain dalam setahun. - Terus mengajar anak-anak bagaimana menyelesaikan teka-teki. - mengembangkan kemampuan membuat.

Permainan didaktik "Lotto-sign" Permainan Didactic "Lotto-sign" Tujuan: untuk membentuk kanak-kanak prasekolah keupayaan untuk memilih objek mengikut tanda tertentu. Peralatan:.

Bentuk dan tanda-tanda disgraphia Dengan permulaan persekolahan, sebilangan kanak-kanak tiba-tiba sukar membaca dan menulis. Lelaki bertentangan dengan Rusia.

Kanak-kanak hiperaktif. Sebab, tanda "Aktif" dalam terjemahan dari bahasa Latin bermaksud "berkesan, aktif." Perkataan Yunani "hiper" jelas menunjukkan kelebihan.

Ringkasan pelajaran pengembangan ucapan "Tanda-tanda Musim Semi" Pelajaran terapi pertuturan mengenai perkembangan pertuturan dalam 1 tambah. Tanda kelas Spring. Objektif: Pendidikan: - mewujudkan pengetahuan kanak-kanak mengenai musim bunga, mengajar.

Ringkasan pelajaran "Musim sejuk, tanda-tanda musim sejuk" Tujuan: Perkembangan kategori leksikal dan tatabahasa pertuturan kanak-kanak dan perkembangan pertuturan kanak-kanak yang koheren. Tugas: 1. Menjelaskan idea musim sejuk. 2.

Pembentangan “Autumn. Tanda-tanda Musim Luruh "Musim gugur awal disebut" emas "- rumput, daun di pokok dan semak menjadi emas. Udara sejuk, telus dan terbang di dalamnya..

Buka pelajaran logopedik dengan elemen logo "Gejala Musim Semi" Tujuan pembetulan dan pendidikan: Generalisasi idea mengenai musim bunga dan fenomena musim bunga khas Pengembangan, penyempurnaan, pengemaskinian kamus.

Manifestasi skizofrenia pada kanak-kanak dan remaja

Skizofrenia adalah patologi progresif kronik jiwa yang menggabungkan menghindari komunikasi, kemiskinan emosi, penurunan aktiviti, kegembiraan seragam, ketawa yang tidak bermotivasi dan gejala psikopatologi lain. Skizofrenia pada kanak-kanak dicirikan oleh pemisahan aktiviti mental: ucapan, emosi, tingkah laku, tindakan. Tanda-tanda pertama gangguan itu muncul pada awal kanak-kanak. Di kalangan kanak-kanak dari kelahiran hingga 14 tahun, rata-rata 1.66 setiap 1000 penyakit berlaku.

Sangat sukar untuk mengenali skizofrenia pada manifestasi pertama pada kanak-kanak. Gejala awal penyakit pada kanak-kanak dan remaja pembawa gangguan ini jauh berbeza dengan manifestasi patologi pada orang dewasa. Sebilangan besar kanak-kanak ini, bahkan sebelum munculnya kecelaruan dan halusinasi, mengalami kelewatan dalam perkembangan fungsi mental. Pada awal kanak-kanak, pesakit dicirikan oleh perkembangan motor yang tidak rata.

Gejala gangguan pada kanak-kanak

Bergantung pada usia, tanda-tanda skizofrenia pada kanak-kanak mempunyai ciri tersendiri. Oleh itu, pada awal kanak-kanak, penyakit ini menampakkan diri dalam bentuk gangguan berikut:

  • berjalan dalam bulatan;
  • impulsif;
  • berjalan ke arah yang tidak tentu arah;
  • kegembiraan seragam;
  • ketawa atau air mata yang tidak bermotivasi.

Untuk usia prasekolah yang lewat, gejala gangguan pemikiran adalah ciri, yang merupakan khayalan yang memenuhi minda sepenuhnya. Di antara manifestasi awal penyakit ini, kegelisahan dan ketakutan menempati tempat yang istimewa. Seorang kanak-kanak dengan diagnosis skizofrenia mencurigakan, pergerakan obsesif muncul dalam tingkah lakunya, dia mengadu kebosanan, menjadi lesu, pasif, moodnya sering dan cepat berubah.

Skizofrenia pada kanak-kanak remaja dicirikan oleh manifestasi halusinasi-khayalan. Biasanya, gejala-gejala ini pertama kali berlaku dalam 10-12 tahun. Bentuk hebephrenic dianggap sebagai bentuk khas gangguan untuk tempoh perkembangan ini. Anda boleh menentukannya dengan tanda-tanda seperti tingkah laku "badut" anak yang tidak masuk akal, pengaburan emosi, ucapan koyak, dan kebodohan. Pesakit dengan bentuk remaja ini berkhayal.

Fantasi mengandungi keinginan atau ketakutan yang berkembang menjadi sikap memusuhi orang. Kanak-kanak seperti itu hanya mengasihi diri mereka sendiri. Seiring waktu, hubungan rohani mereka hilang, kehancuran semakin meningkat, dan kedinginan terhadap saudara-mara terserlah. Semasa perkembangan remaja, bentuk skizofrenia katatonik berlaku. Ia lebih parah dan dicirikan oleh gangguan ucapan dan tempoh kegembiraan motor dan imobilisasi.

Gejala gangguan dapat dilihat dalam minat dan hobi kanak-kanak. Daripada kisah dongeng dan cerita, pesakit lebih berminat membaca kamus dan buku rujukan. Mereka ditangkap oleh persoalan astronomi, masalah alam semesta, misteri kuno. Permainan kanak-kanak seperti itu bersifat monoton, berseni, kandungan permainan yang sama dapat bertahan untuk jangka masa yang panjang.

Skizofrenia pada kanak-kanak dan remaja boleh disertai dengan komplikasi serius - kecacatan kecerdasan. Senario perkembangan penyakit ini dimungkinkan dengan munculnya gejala gangguan pertama pada usia dini, pada tahap pembentukan kemampuan kognitif.

Secara beransur-ansur, orang yang sakit menutup diri sendirian dan menjauh dari pasukan, menjadi muram, nampaknya dia adalah yang terburuk dan oleh itu memperlakukannya dengan buruk. Pada kanak-kanak yang sakit, persepsi terganggu. Ini dinyatakan dalam ketidakmampuan untuk menggabungkan objek yang dirasakan menjadi satu gambar. Pada fasa akut, kanak-kanak yang sakit menghadapi kesukaran untuk memahami makna gambar dalam lukisan berwarna-warni. Dengan bentuk penyakit yang lembap, kanak-kanak memberikan gambaran lengkap mengenai lukisan tersebut. Gejala secara beransur-ansur meningkat, yang menyebabkan keruntuhan keperibadian.

Secara umum, penyakit pada kanak-kanak dapat ditentukan dengan adanya tanda-tanda berikut:

  • pendapat yang bercanggah;
  • kesukaran komunikasi;
  • pendekatan untuk memahami masalah dari perspektif yang berbeza;
  • ketidakpastian dalam tindakan mereka;
  • pemikiran yang cacat;
  • kesukaran apabila perlu menjawab soalan;
  • gangguan pertuturan (pertuturan cepat atau tersentak, suara pekak, pertuturan perlahan dengan gagap);
  • neologisme;
  • penurunan aktiviti intelektual;
  • automatik pemikiran;
  • pemisahan persatuan;
  • kurang berminat;
  • kekosongan emosi;
  • penipisan jiwa;
  • pengulangan pemikiran;
  • kehilangan keupayaan sementara untuk memahami perkataan;
  • pernyataan yang tidak lengkap;
  • keinginan untuk ucapan florid;
  • gangguan semasa membaca;
  • emosi yang kuat kerana kegagalan di sekolah;
  • egosentrisme;
  • tanpa tujuan.

Diagnosis skizofrenia kanak-kanak

Diagnosis gangguan pada kanak-kanak berdasarkan gejala yang dapat dilihat. Tidak ada kaedah klinikal khas untuk mengesan penyakit ini. Teknik psikologi digunakan untuk mengenal pasti patologi. Sebagai tambahan kepada mereka, diagnostik komprehensif termasuk:

  1. MRI, yang memungkinkan untuk mengenal pasti perubahan tipikal dalam struktur otak dengan skizofrenia, dan untuk mengecualikan kehadiran kemungkinan tumor.
  2. Ensefalografi elektrik yang menggambarkan gambaran aktiviti otak.
  3. Pengimbasan dupleks saluran darah, mendiagnosis kehadiran kemungkinan penyakit - patologi aliran keluar vena, aterosklerosis, dll..
  4. Neurotest untuk mengesan keberkesanan fungsi sistem saraf.
  5. Ujian makmal untuk mengesan dadah dan virus Epstein-Barr.

Dalam diagnosis skizofrenia menggunakan kaedah mengkaji lukisan pesakit. Sukar untuk mengenal pasti patologi hanya dengan menggambar, tetapi karya kreatif dapat menunjukkan kemungkinan tanda-tanda gangguan tersebut. Lukisan kanak-kanak dengan skizofrenia dibezakan oleh: simbolisme, stereotaip, pecahnya "alat bersekutu", penggabungan, bentuk yang tidak dapat dijelaskan. Gejala umum penyakit ini adalah gabungan warna yang tidak wajar: rumput - hitam, awan - merah.

Jenis (bentuk) skizofrenia pada kanak-kanak

Bagi kanak-kanak, perkembangan bentuk gangguan berikut adalah ciri:

  • Skizofrenia paranoid adalah bentuk gangguan yang jarang berlaku pada kanak-kanak. Dengan diagnosis yang serupa, kanak-kanak berumur 10-12 tahun biasanya dijumpai. Pada kanak-kanak, skizofrenia paranoid dapat ditunjukkan dalam bentuk gejala mania penganiayaan, delirium, yang dinyatakan oleh ketakutan. Dia membayangkan konspirasi untuk membunuhnya. Sehubungan itu, anak itu mungkin mulai menolak makanan, kerana takut diracun, menjadi sangat marah.
  • Bentuk catatonik disertai dengan patologi motor yang ketara - mobiliti tidak wajar, tindakan monoton, pemejalan dalam postur yang tidak wajar. Anak itu terlepas dari kenyataan, tertutup, tidak menjawab soalan, enggan bercakap.
  • Hebephrenia adalah ciri penyakit pada remaja. Ini menampakkan dirinya dalam bentuk tindakan konyol, meratapi, tingkah laku tidak masuk akal. Kanak-kanak seperti itu menderita insomnia, sakit kepala kadang-kadang muncul dengan idea gila.
  • Skizofrenia sederhana adalah tipikal untuk kanak-kanak prasekolah, cenderung tidak berkembang pada usia muda. Anak menjadi lesu, agresif, kehilangan minat untuk belajar, melakukan tindakan sosial, berusaha meninggalkan rumah, tahap kecerdasannya menurun.
  • Vaksin - bentuk ini adalah ciri khas remaja. Ia mempengaruhi kanak-kanak dengan ciri-ciri tertentu yang subur untuk patologi ini - trauma kepala, mabuk, sifat keperibadian (mood, degil, mudah marah, pengasingan).

Terlepas dari bentuk gangguan, hasilnya adalah kecacatan mental yang tidak dapat dipulihkan: abulia, kemiskinan emosi, demensia yang teruk, pemikiran dan ucapan yang koyak.

Punca

Penyebab utama skizofrenia pada masa kanak-kanak dan remaja tersembunyi di sebalik gangguan genetik. DNA kanak-kanak yang membawa gangguan itu mengandungi mutasi yang tidak dijumpai pada orang yang sihat. Para saintis moden berpendapat bahawa kanak-kanak cenderung menghadapi penyakit ini, yang saudara-mara mereka, walaupun tidak dalam garis lurus, didiagnosis dengan ini. Walau bagaimanapun, terdapat kes apabila ibu bapa pesakit skizofrenia mempunyai anak yang sihat dengan tahap kecerdasan yang tinggi.

Di samping itu, penyebab gangguan tersebut dapat dikesan pada gangguan sel otak. Diagnosis skizofrenia menimbulkan kekurangan hubungan asetil-histon. Terdapat juga versi bahawa penyebab patologi tersembunyi dalam gangguan metabolik dalam tubuh pesakit, yang menyebabkan kegagalan metabolisme sebatian karbohidrat dan protein.

Terdapat sebilangan faktor yang menyumbang kepada perkembangan patologi:

  • keadaan hidup yang melampau;
  • kehamilan lewat;
  • penyakit virus intrauterin;
  • kekurangan zat makanan semasa kehamilan;
  • ketagihan kanak-kanak.

Rawatan

Skizofrenia, tanpa mengira usia, adalah gangguan mental kronik dan tidak dapat dirawat secara bebas. Gangguan yang dimanifestasikan pada masa kanak-kanak mempunyai sejumlah ciri yang mesti dipertimbangkan ketika membina program rawatan. Rawatan skizofrenia pada kanak-kanak merangkumi penggunaan ubat-ubatan dan kaedah psikoterapi. Kejayaan terapi banyak bergantung pada ketepatan masa menghubungi psikiatri. Tunda dan tunggu semuanya hilang dengan sendirinya.

Teknik dan ubat moden membolehkan pengampunan stabil. Rawatan skizofrenia dengan ubat-ubatan melibatkan penggunaan antipsikotik, yang dirancang untuk mengurangkan gejala psikopatologi, dan nootropik. Semasa menetapkan jenis ubat tertentu, doktor meneruskan ciri-ciri perjalanan penyakit dan bentuknya.

Teknik yang paling berkesan untuk merawat skizofrenia pada kanak-kanak adalah kaedah ekspresi diri yang kreatif, seperti berorientasikan badan, terapi seni, terapi tarian, produksi psikodramatis.

Dalam kes-kes yang sangat sukar, dalam rawatan remaja, elektrosok digunakan sebagai salah satu langkah terakhir. Kaedah ini digunakan untuk menarik diri dari kemurungan mendalam dengan kemungkinan bunuh diri..

Bergantung pada seberapa berjaya rawatannya, kanak-kanak yang sakit dapat mengikuti institusi pendidikan umum dan belajar di bawah program khas. Sekiranya terdapat gejala gangguan keperibadian, latihan dari rumah diresepkan untuk pesakit. Bergantung pada ciri-ciri perjalanan penyakit ini, rawatan dapat dilakukan di hospital.

Skizofrenia pada kanak-kanak. Bagaimana rupa dunia kanak-kanak skizofrenia??

Skizofrenia pada kanak-kanak adalah penyakit mental yang sebahagian atau keseluruhannya merosakkan fungsi mental, kognitif dan emosi jiwa kanak-kanak. Proses normal kesedaran kanak-kanak digantikan oleh halusinasi dan khayalan. Keperibadian anak dan hubungannya dengan dunia berubah secara radikal.

Dalam fikiran kanak-kanak dengan skizofrenia, semua kejadian yang berlaku dalam kenyataan dicampur dengan unsur-unsur dunia khayalan. Ketidakupayaan untuk memisahkan dunia nyata dari yang dibayangkan membentuk kekacauan yang mengerikan di kepala mereka, yang bahkan orang yang sihat hampir tidak dapat memahami.

Seorang kanak-kanak dengan skizofrenia mungkin mengalami kesukaran untuk berkomunikasi dengan keluarga dan rakan sebaya. Penyakit itu membuat dia takut, menarik diri, dan kehidupan sosial (sekolah, pekerjaan) menjadi sebahagian dari dunia yang tidak nyata di mana sukar bagi skizofrenia untuk dilayari. Mustahil untuk menyembuhkan skizofrenia sepenuhnya, anda hanya dapat mengurangkan simptomnya dengan ubat-ubatan dan psikoterapi.

Punca

Penyebab skizofrenia kanak-kanak dan remaja boleh dikaitkan dengan gangguan genetik. Mutasi bukan ciri orang sihat dijumpai dalam DNA kanak-kanak yang sakit. Sebelum ini, penyakit ini tidak dikenali dengan genetik. Hari ini, doktor mengakui kecenderungan pada kanak-kanak yang saudara-mara mereka (bahkan tidak langsung) mempunyai diagnosis yang serupa.

Terdapat versi yang mendakwa bahawa penyebab penyakit ini terletak pada ketidakseimbangan zat seperti: serotonin, dopamin, vasopressin, norepinefrin, cholecystokinin dalam tubuh anak. Hasil ketidakseimbangan ini adalah kegagalan metabolisme sebatian protein dan karbohidrat.

Terdapat sebab lain yang boleh dianggap sebagai sumber patologi:

  • kehamilan lewat;
  • keadaan hidup yang melampau - keganasan fizikal, emosi, skandal, perceraian ibu bapa, dll.
  • penyakit virus intrauterin;
  • ibu berpuasa sambil membawa anak;
  • ketagihan kanak-kanak dengan penggunaan bahan psikotropik - LSD, psilobicin, MDMA.

Sangat menarik bahawa kadang-kadang kanak-kanak dengan skizofrenia melahirkan anak dengan tahap kecerdasan yang jauh lebih tinggi daripada kecerdasan anak yang dilahirkan oleh ibu bapa yang sihat. Punca fenomena ini belum dikaji..

Cara mengenali?

Tanda-tanda skizofrenia pada kanak-kanak dan remaja dinyatakan dengan lemah, dicirikan oleh ketidaklengkapan, keausan. Walau bagaimanapun, mudah untuk membezakan manifestasi gejala kumpulan standard - produktif dan negatif.

  • Tanda-tanda negatif - kualiti normal hilang, yang secara beransur-ansur jatuh, terhapus dari keperibadian anak-anak yang sakit. Emosi, keperluan kognitif, aktiviti, minat terhadap dunia sekitarnya berkurang. Ucapan terganggu, proses berfikir cacat, dan tahap kecerdasan menurun. Kemerosotan motor berlaku - kanak-kanak itu tidak belajar berjalan, merangkak.
  • Tanda-tanda produktif - dalam fikiran pesakit ada proses yang tidak seharusnya ada - halusinasi, khayalan, khayalan, ketakutan, sementara anak itu membawa mereka ke kenyataan. Dengan tidak dapat melihat penampilan mereka, mereka akan membina idea-idea gila mengenai kecacatan fizikal yang tidak wujud, menderita anoreksia. Keracunan filosofis dimanifestasikan - obsesi terhadap masalah abstrak, yang disertai dengan refleksi primitif dan dangkal pada topik yang tinggi.

Gejala produktif juga ditunjukkan oleh kekasaran, kekejaman, penghinaan seksual, ketagihan alkohol dan dadah.

Tanda-tanda pertama

Sekiranya kanak-kanak prasekolah sakit dengan skizofrenia, tanda-tanda pertama dapat dikenali tidak lebih dari 7 tahun, dengan memerhatikan tingkah lakunya dengan teliti. Sekiranya anda melihat perubahan pelik pada anak anda dalam bentuk ketakutan yang tidak masuk akal, bercakap dengan seseorang yang tidak kelihatan, anda mungkin mempunyai alasan yang baik untuk menunjukkan anak itu kepada psikiatri.

  1. Paranoia. Mungkin anak anda membayangkan bahawa orang lain berpaling kepadanya dengan nada yang memalukan, berkomplot menentangnya?
  2. Halusinasi. Anda perhatikan bahawa dia mendengar suara, bercakap dengan mereka, melihat perkara yang tidak ada?
  3. Kemerosotan kebersihan. Dia menjadi tidak peduli dengan penampilannya, tidak peduli dengan kebersihan?
  4. Kebimbangan, ketakutan yang tidak masuk akal. Anak anda mengadu bahawa dia takut ada perkara yang tidak biasa? Ketakutannya tidak seperti "kisah seram" biasa kanak-kanak, seperti raksasa di almari? Dia menyatakan ketakutan tentang perkara-perkara yang tidak ada yang tidak dapat dilihat oleh orang lain.?
  5. Pengasingan. Mungkin dia tiba-tiba kehilangan minat untuk berkomunikasi dengan rakan sebaya, tidak peduli dengan permainan anak-anak, tidak dapat membina hubungan jangka panjang dengan anak-anak seusianya?
  6. Kesedihan yang melampau. Anda telah melihat perubahan mood yang tajam dan tidak masuk akal, sekurang-kurangnya atas sebab yang jelas?
  7. Pemecahan pertuturan. Apakah ada kes yang menyebabkan anak kehilangan kemampuan untuk berbicara dengan cukup baik, untuk melakukan dialog dalam kerangka model biasa?
  8. Rawak pemikiran. Anda perhatikan bahawa kadang-kadang dia tidak dapat memisahkan impian dan plot dari fiksyen televisyen dari peristiwa sebenar.?

Sekiranya sekurang-kurangnya 5 dari 8 tanda sesuai dengan gejala yang dapat dikenal pasti oleh anak anda, anda mungkin pernah mengalami manifestasi pertama skizofrenia.

Untuk membuat perundingan selanjutnya dengan pakar seproduktif mungkin, simpan buku harian dan tuliskan gejala yang tidak biasa yang dapat anda kenal pasti. Untuk diagnosis lebih lanjut, hubungi pejabat psikiatri.

Bentuk

Hasil dari sebarang bentuk skizofrenia adalah kecacatan mental yang tidak dapat dipulihkan: kemiskinan emosi, abulia, pemikiran dan ucapan yang koyak, demensia yang teruk.

Paranoid

Pada kanak-kanak, bentuk skizofrenia paranoid jarang berlaku, lebih kerap pada lelaki muda dan orang dewasa. Tetapi jika pada usia 10-12 tahun skizofrenia paranoid didiagnosis, maka manifestasi akan dinyatakan oleh ketakutan, kecelaruan, mania penganiayaan, mabuk falsafah. Seorang kanak-kanak tiba-tiba menjadi sangat bermusuhan, marah, terutama dalam hubungannya dengan orang tersayang, menolak makanan, membawa dirinya ke anoreksia. Di mana sahaja dia merasakan konspirasi, seolah-olah mereka ingin meracuninya atau melakukan sesuatu yang mengerikan.

Catatonik

Ia dicirikan oleh patologi motor - keseronokan katatonik, yang dinyatakan dalam pergerakan dan manipulasi monoton dengan perkara, mobiliti tidak wajar - lengan gelombang, dll. Aktiviti motor secara berkala mengalami keadaan yang kuat, ketegangan otot yang kuat, membeku dalam keadaan yang canggung, tidak bergerak. Anak itu ditutup dan terasing dari dunia nyata, menderita kemurungan, negatif, enggan makan, bercakap, tersumbat ke sudut, tidak menjawab soalan.

Hebephrenic

Selalunya diperhatikan pada remaja usia sekolah, lelaki muda. Pada mulanya, anak menjadi terganggu, menderita insomnia dan sakit kepala yang tajam. Tanda utama bentuk ini adalah tingkah laku bodoh, kegembiraan dan kegembiraan yang tidak bermotivasi. Anak melakukan perbuatan tidak masuk akal yang monoton, menjadi eksentrik, meringis dan meringis. Kadang-kadang dia berhalusinasi, muncul dengan idea-idea gila, seolah-olah dia ingin menghiburkan orang lain.

Ringkas

Bentuk skizofrenia yang sederhana sering berlaku pada kanak-kanak, lebih jarang pada masa muda. Anak dengan cepat kehilangan minat untuk belajar, menjadi lesu, tidak peduli, menarik diri. Tahap kecerdasan menurun, paranoia, halusinasi semakin meningkat. Anak menjadi agresif, terutama jika dia dipaksa pergi ke sekolah, ingin meninggalkan rumah, mengembara tanpa tujuan di mana sahaja, melakukan tindakan sosial.
[tali veo = "bY3YYfWK_5c"]

  • Sangat menarik untuk dibaca: bagaimana mengatasi mutisme pada kanak-kanak

Dicipta

Ia berkembang pada kanak-kanak, pada masa remaja, jika terdapat kecederaan kepala atau kerosakan otak yang menyebabkan ZPR. Bentuk ini dicantumkan ke tanah yang sesuai, yang mempengaruhi kanak-kanak yang pada masa lalu menunjukkan serangan degil yang berubah-ubah, tertutup, mudah marah, mungkin mereka mengalami penyakit yang tidak diketahui, mabuk.

Diagnostik

Diagnosis skizofrenia pada kanak-kanak merangkumi ujian makmal dan kaedah psikologi. Psikiatri akan menawarkan untuk menjalani diagnosis menyeluruh, yang merangkumi:

  • MRI, untuk mengenal pasti perubahan khas struktur otak dengan skizofrenia, untuk mengkaji aktiviti fungsional di setiap kawasan otak dan untuk mengecualikan kemungkinan tumor.
  • Ensefalografi elektrik untuk menggambarkan gambaran jelas mengenai aktiviti bioelektrik otak.
  • Pengimbasan dupleks saluran darah, untuk mengenal pasti kemungkinan penyakit - aterosklerosis, patologi aliran keluar vena.
  • Neurotest untuk menentukan kehadiran autoantibodi kepada sebatian protein dalam sel saraf - diagnosis keberkesanan fungsi sistem saraf.
  • Ujian psikologi untuk menentukan kecukupan pemikiran, ingatan, persepsi dan perhatian, mengenal pasti kegagalan di otak.

Pada masa yang sama, sistem pencernaan, pernafasan, endokrin dan kardiovaskular akan didiagnosis. Ujian wajib untuk kehadiran ubat narkotik dalam darah, virus Epstein-Barr dan herpes. Kadang-kadang cecair serebrospinal diperiksa untuk memastikan tidak ada jangkitan atau tumor barah..

Lukisan

Lukisan kanak-kanak dengan skizofrenia adalah kaedah berkesan yang melengkapkan kajian klinikal. Karya kreatif membantu kanak-kanak untuk mengekspresikan pengalaman mereka, untuk mengungkap trend kecelaruan psikologi.

Sukar untuk mengenal pasti patologi dalam satu gambar, itu hanya isyarat, yang menggambarkan kemungkinan gejala jiwa kanak-kanak yang tidak sihat.

Lukisan terbaik, dari sudut pandang diagnosis, diperoleh ketika karya kreatif dijalankan pada topik bebas, tanpa menentukan tugas.

Gambar kanak-kanak yang sakit mengandungi tanda-tanda tertentu yang membolehkan anda mengenal pasti gejala skizofrenia pada usia dini:

  • Simbolisme - dalam gambar, maklumat tertentu disulitkan dengan cara tertentu. Sukar bagi orang lain untuk membongkar kod seperti itu, kadang-kadang anak itu sendiri tidak dapat memahami kerjanya.
  • Stereotaip - pesakit selalu diulang dalam lukisannya. Setiap karya baru merangkumi gambar, objek, bentuk yang sama.
  • Jurang "alat bersekutu" - komponen objek yang cuba digambarkan oleh anak, tidak koheren, koyak. Sebagai contoh, mewakili seseorang atau haiwan, pesakit melukisnya di bahagian, beberapa bahagian pada umumnya menarik pada helaian lain.
  • Bentuk yang tidak dapat dijelaskan - karya terdiri daripada pelbagai elemen yang tidak koheren, objek yang belum selesai, bentuknya sukar ditentukan. Lukisan makhluk hidup berbeza dengan cara yang agak pelik - haiwan yang tidak ada.
  • Pengagregatan - ketika mempertimbangkan beberapa lukisan, anda dapat melihat bagaimana satu karya mengalir dengan lancar, "menembusi" plot karya lain.

Gejala skizofrenia dapat dilihat dengan baik dalam lukisan warna. Tanda-tanda penyakit yang kerap adalah gabungan warna yang tidak wajar (matahari berwarna merah dan rumput berwarna hitam). Sekiranya gambar dilukis dengan warna abu-abu kusam, tetapi terdapat tempat yang terang, sekejap - ini menunjukkan serangan yang akan datang.

Ujian

Skizofrenia khusus, yang tidak membolehkan anda memeriksa diri anda dengan kaedah klinikal yang biasa, meninggalkan satu-satunya kunci untuk memahami dunia dalaman pesakit - ujian psikologi.

Ujian topeng

Pesakit ditunjukkan gambar topeng yang mempunyai bentuk melengkung dan pengamat melihatnya dari sisi cekung. Seorang kanak-kanak dengan jiwa yang normal melihat bentuk bulat, permainan cahaya dan bayangan, sehingga topeng itu kelihatan cembung kepadanya. Tetapi mata skizofrenia tidak dapat tertipu - dia akan melihat bahawa topeng itu cekung.

Ujian warna Luscher

Ujian terdiri daripada 8 warna. Anak akan diminta memilih warna mengikut tahap kesenangan - dari warna yang paling menyenangkan hingga warna yang tidak menyenangkan, menjengkelkan. Ujian dilakukan di bilik yang terang dengan cahaya semula jadi..

Mekanisme ujiannya mudah - anak akan memilih warna secara tidak sedar. Analisis dan tafsiran jawapan ujian menunjukkan bahawa orang yang tidak sihat secara mental lebih suka warna kuning. Tidak hairanlah warna kuning dikenali dengan kegilaan.

Rawatan

Rawatan menggabungkan penggunaan ubat-ubatan, psikoterapi individu, keluarga, program pemulihan khusus.

Psikoterapi

Kerja psikoterapi dengan kanak-kanak skizofrenia berjaya dan dipraktikkan dengan berkesan menggunakan model tingkah laku: "polisi token", "pembetulan yang dipertingkatkan", "teknik penyingkiran", "bayaran salah laku".

Kaedah ekspresi diri kreatif ternyata tidak kurang berkesan: elemen terapi seni, produksi psikodramatik, teknik berorientasi badan, contoh tarian, terapi integratif, serta kaedah eksistensial lain.

Persediaan

Skizofrenia progresif pada kanak-kanak mungkin memerlukan penggunaan ubat psikotropik - ini adalah antipsikotik atipikal yang bertindak pada reseptor saraf, cukup menghalang manifestasi negatif, dan mengekalkan fungsi pemikiran dan persepsi yang memuaskan.

Tindakan antipsikotik tidak dapat sepenuhnya menyekat gejala skizofrenia pada kanak-kanak yang berumur berbeza, tetapi ia membantu melancarkan manifestasi penyakit ini..

Tindakan Torazin, Geodon, Haloperidol, Ziprex, Prolyxin, Klozapin, Stelazin, Melaril, Triphalon dan Navan dianggap paling berkesan. Dilarang membatalkan pengambilan ubat secara bebas, kerana risiko kambuh yang tinggi.

Elektrokok

Electroshock hanya digunakan untuk rawatan kanak-kanak yang lebih tua, remaja hanya dalam kes-kes yang melampau, untuk mengeluarkan anak dengan cepat dari keadaan kemurungan yang mendalam. Prosedurnya adalah seperti berikut: otak terdedah kepada pengaliran arus elektrik yang pendek.

Sebelum ini, pesakit menjalani proses euthanized dan ubat-ubatan diperkenalkan yang membawa otot ke keadaan santai. Rawatan electroshock menyelamatkan anda dalam keadaan kemurungan yang teruk apabila ada kemungkinan cubaan bunuh diri.

Nilai artikel ini: 13 Sila nilai artikel ini

Jumlah ulasan sekarang dibiarkan untuk artikel: 13, penilaian purata: 4.31 daripada 5

Skizofrenia kanak-kanak

Skizofrenia kanak-kanak, sebagai penyakit mental, mempengaruhi sistem otak, mempengaruhi sfera emosi dan kognitif (kognitif). Gejala psikotik wujud dalam penyakit ini: pemikiran yang tidak teratur, reaksi emosi yang tidak mencukupi, tingkah laku tidak teratur, gangguan fungsi sosial, kehilangan kehendak. Skizofrenia pada kanak-kanak adalah salah satu penyakit mental yang biasa berlaku sehingga 1% daripada semua kanak-kanak. Skizofrenia pada masa kanak-kanak diperhatikan oleh manifestasi kecelaruan, paranoia, halusinasi. Kanak-kanak prihatin terhadap penglihatan, suara yang tidak dirasakan oleh orang yang disayangi dan orang di sekelilingnya..

Untuk masa yang lama, istilah "skizofrenia masa kanak-kanak" digunakan untuk merujuk kepada pelbagai gangguan yang tidak ada hubungannya antara satu sama lain, kecuali manifestasi gejala skizofrenia yang kronik dan teruk pada awal kanak-kanak. Kanak-kanak merujuk kepada skizofrenia jika mereka mempunyai gejala sempadan.

Skizofrenia kanak-kanak dibezakan dari autisme mengikut kriteria berikut:

- terdapat pelanggaran kecil dalam bidang intelektual;

- tidak ada pelanggaran serius interaksi sosial, dan juga perkembangan pertuturan;

- halusinasi dan khayalan muncul;

- tahap kambuh dan pengampunan diperhatikan.

Pada masa ini, berdasarkan kriteria yang digunakan untuk mendiagnosis skizofrenia pada orang dewasa, penyakit ini didiagnosis pada kanak-kanak.

Jenis skizofrenia kanak-kanak muncul pada peringkat awal penyakit berikut:

- bayi mengalami masalah yang berkaitan dengan pelanggaran pola tidur, pembelajaran, tumpuan, dan juga keengganan untuk berkomunikasi;

- perjalanan penyakit ini ditandai dengan ucapan yang tidak sesuai;

- kanak-kanak itu melihat dan mendengar perkara yang tidak kelihatan dan tidak dapat didengar oleh orang lain;

- tempoh peningkatan segera digantikan oleh kekambuhan yang teruk, yang ditandai dengan pemikiran yang tidak koheren dan melompat dari satu pemikiran ke pemikiran yang lain tanpa penjejakan logik.

Fasa patopsikologi penyakit ini ditandai dengan keyakinan anak-anak untuk memiliki kemampuan manusia super, mereka selalu berfikir bahawa mereka diperhatikan.

Ciri-ciri patopsikologi dalam penyakit ini menampakkan diri dalam ketidakpastian dan manifestasi pencerobohan, kecenderungan bunuh diri.

Penyebab skizofrenia kanak-kanak

Penyelidik masalah ini tidak mempunyai idea yang jelas mengenai apa yang menyebabkan skizofrenia pada masa kanak-kanak. Semua kajian menunjukkan bahawa ia berkembang dengan cara yang sama seperti skizofrenia pada orang dewasa. Para saintis masih bingung dengan perkembangan skizofrenia pada usia dini dan cenderung untuk mempercayai bahawa faktor persekitaran dan genetik cenderung memainkan peranan penting dalam perkembangan penyakit ini..

Faktor risiko berikut mungkin pada usia dini dibezakan:

- kehadiran saudara-mara yang menderita skizofrenia;

- kehamilan lewat;

- keadaan hidup yang tertekan (penderaan emosi atau fizikal, skandal ibu bapa, perceraian ibu bapa yang sukar, situasi tertekan);

- penyakit virus di rahim;

- ibu mengandung dengan kekurangan zat makanan yang teruk semasa mengandung.

Gejala dan tanda skizofrenia kanak-kanak

Penyakit ini berkembang secara beransur-ansur, secara tiba-tiba tidak wujud di dalamnya. Pesakit mempunyai pelbagai gangguan yang mendahului timbulnya gejala patopsikologi. Penyakit ini menimbulkan akibat negatif yang serius dalam keseluruhan perkembangan dan prestasi anak di sekolah. Untuk membuat diagnosis, gejala penyakit mesti diperhatikan secara berterusan selama enam bulan. Selepas kejadian itu, kanak-kanak mempunyai ketidakupayaan untuk mencapai tahap hasil yang diperlukan dalam bidang pendidikan atau peribadi.

Untuk mendiagnosis skizofrenia, sekurang-kurangnya dua gejala berikut harus diperhatikan dalam satu bulan:

- catatonia (tidak bergerak, pusing);

- tingkah laku dan pertuturan yang tidak teratur;

Sekiranya terdapat kecelaruan atau halusinasi di mana anak itu mendengar suara dan dia mempunyai gambar, maka salah satu gejala adalah cukup untuk membuat diagnosis.

Hingga usia tujuh tahun, pelanggaran pemikiran logik sering kali terwujud, tetapi halusinasi dan khayalan jarang diperhatikan dan sukar didiagnosis. Sekiranya mereka diperhatikan, maka, berbeza dengan gejala serupa pada orang dewasa, mereka mempunyai struktur yang kurang kompleks dan merangkumi topik kanak-kanak. Kadang-kadang sukar untuk membezakan antara kecelaruan dan khayalan yang disebabkan oleh khayalan kanak-kanak. Perlu diingat bahawa kanak-kanak tidak merasa dan tidak merasa tidak selesa dengan sifat gejala psikotik yang tidak teratur, dan ketika mereka muncul pada tahap awal skizofrenia, anak-anak tidak membezakannya dari pengalaman normal semula jadi.

Oleh itu, skizofrenia kanak-kanak diperhatikan dalam manifestasi berikut:

- kecelaruan, yang dinyatakan dalam pemikiran yang tidak teratur, serta kepercayaan tegas yang memperburuk penafsiran realiti;

- halusinasi - gangguan persepsi, ketika anak melihat, mendengar, melihat sesuatu yang pada hakikatnya tidak ada dan tidak hadir pada masa ini. Simptom yang paling biasa diperhatikan pada kanak-kanak adalah halusinasi pendengaran, yang berlaku pada 80% kes pada individu yang telah mencapai usia 11 tahun.

60% kanak-kanak skizofrenia mengalami gangguan mental, halusinasi visual (pendengaran, perintah, dialog, keagamaan, komen, menghantui, visual, taktil, somatik), delirium (transformasi menjadi haiwan, khayalan penganiayaan, khayalan kebesaran, khayalan hubungan, khayalan somatik, gangguan pemikiran).

Proses patologi dan gejala khas penyakit ini diperhatikan: gangguan pendengaran, kemurungan, masalah tingkah laku, kecenderungan bunuh diri.

Rawatan skizofrenia kanak-kanak

Penyakit ini memerlukan pertolongan dalam bidang psikiatri dan semua tahap psikoterapi yang mungkin.

Forum mengenai skizofrenia kanak-kanak bertujuan agar ibu bapa memberi perhatian kepada kakitangan yang dipilih dengan teliti semasa rawatan pesakit dalam, kerana pengalaman pekerja dan latihan mereka yang berkelayakan akan membantu anak pulih.

Rawatan skizofrenia kanak-kanak melibatkan preskripsi ubat psikoterapi hanya setelah korelasi bahaya dan manfaat bagi pesakit kecil. Dalam kebanyakan kes, mereka menyelesaikan masalah dengan cara psikoterapi; dalam beberapa kes, terapi yang paling selamat dipilih. Malangnya, penyembuhan sepenuhnya kanak-kanak dengan penyakit seperti itu tidak berlaku, namun ada kaedah untuk mengurangkan keparahan gejala, meminimumkan kemungkinan kambuh berulang, dan meningkatkan penyesuaian sosial.

Pengarang: Pakar Psikoneurologi N. Hartman.

Doktor Pusat Psikologi Perubatan Psycho-Med

Maklumat yang disajikan dalam artikel ini ditujukan untuk tujuan maklumat sahaja dan bukan pengganti nasihat profesional dan bantuan perubatan yang berkelayakan. Pada kecurigaan sedikit pun mengenai kehadiran skizofrenia pada masa kanak-kanak, pastikan anda berjumpa doktor!