Utama

Migrain

Bunyi di telinga

Tinnitus adalah gejala yang sangat biasa. Ia menyertai pelbagai jenis penyakit, yang ditunjukkan bersama dengan tanda-tanda penyakit lain atau secara berasingan (ini jarang berlaku). Tinnitus merujuk kepada hampir semua suara dan sensasi yang tidak menyenangkan yang terjadi di telinga: dari bunyi gemuruh, cod dan wisel hingga berdering, mendesis atau perubahan kepekaan terhadap kelantangan suara.

Dalam perubatan, terdapat dua jenis kebisingan: objektif dan subjektif. Dengan nama, jelas bahawa yang pertama adalah bunyi yang tidak hanya diperhatikan oleh pesakit, tetapi doktor juga dapat mendengarnya semasa pemeriksaan. Ini jarang berlaku, paling sering berlakunya kebisingan objektif dikaitkan dengan perubahan fisiologi struktur telinga dalam atau tengah.

  • Perundingan awal - 3,200
  • Perundingan berulang - 2 000
Untuk membuat temu janji

Bunyi subyektif berlaku lebih kerap - ini adalah bunyi yang hanya didengar oleh pesakit. Dalam kes ini, penyebab patologi boleh menjadi berpuluh-puluh penyakit, dan tugas pesakit adalah berjumpa doktor tepat pada waktunya, dan pakar untuk mengetahui penyebab sebenar ketidakselesaan..

Selalunya, kebisingan disertai oleh gejala seperti:

  • Pening, kurang kerap - berjalan tidak stabil.
  • Mual, jarang muntah.
  • Sakit kepala.
  • Sensasi yang tidak menyenangkan atau bahkan menyakitkan di telinga.
  • Pelepasan dari telinga.
  • Demam, kelemahan.

Kehadiran salah satu simptom yang disenaraikan harus dilaporkan kepada doktor pada pemeriksaan pertama - ini akan memudahkan diagnosis yang tepat.

Sebab utama

Terdapat banyak sebab. Secara konvensional, mereka boleh dibahagikan kepada beberapa kategori.

Punca luaran

Luaran - bermaksud tidak berkaitan langsung dengan keadaan kesihatan pesakit. Kategori ini merangkumi masalah profesional (contohnya, bagi orang yang bekerja di industri yang bising). Masalah seperti itu boleh berlaku pada mereka yang sering mendengar muzik dengan jumlah yang tidak mencukupi atau bekerja di tempat konsert..

Patologi bunyi

Menurut statistik, sebab yang paling biasa untuk kehilangan pendengaran yang berkaitan dengan tinnitus adalah palam sulfur. Patologi ini kadang-kadang disertai dengan sakit di telinga, ketidakselesaan, bertambah buruk selepas prosedur air. Ia mengganggu kelakuan suara yang normal. Kadang-kadang kehadiran gabus membawa kepada proses keradangan.

Penyebab kedua yang paling biasa adalah otitis media. Keradangan boleh berlaku di telinga tengah, luar, atau dalam. Otitis media lebih kerap berlaku. Di rongga telinga, cecair terkumpul kerana proses keradangan. Akibatnya, bunyi luaran berlaku. Terdapat sakit tajam di telinga, ketidakselesaan, kehilangan pendengaran.

Patologi persepsi bunyi

Labirinitis yang paling biasa adalah proses keradangan yang mempengaruhi struktur telinga dalam. Oleh kerana struktur dan fisiologi seseorang, selalunya proses keradangan memberi kesan negatif terhadap fungsi alat vestibular, yang membawa kepada munculnya gejala tambahan seperti pening dan mual.

Sebab lain yang mungkin berlaku adalah keadaan patologi di mana lebihan cecair dikumpulkan di telinga dalam. Akibatnya, fungsi struktur reseptor terganggu. Gejala bersamaan: kehilangan pendengaran di satu telinga, pening yang berlaku dan hilang secara spontan.

Kehilangan pendengaran yang disebabkan oleh kerosakan pada saluran saraf atau reseptor pendengaran juga tergolong dalam kategori patologi persepsi bunyi. Diiringi oleh gangguan pendengaran yang teruk digabungkan dengan bunyi bising..

Patologi lain

Ini termasuk penyakit yang tidak berkaitan dengan alat bantu pendengaran. Jadi, penyebab tinnitus boleh menjadi osteochondrosis serviks - penyakit yang dicirikan oleh kerosakan pada vertebra serviks, dan menyebabkan mampatan arteri yang berpanjangan yang mengalirkan darah ke telinga.

Atherosclerosis adalah penyakit lain yang, apabila dikembangkan, menyebabkan kerosakan atau penyempitan saluran darah. Ini bermaksud bahawa organ pendengaran tidak mendapat darah yang mencukupi.

Penyakit yang berkaitan dengan peningkatan atau penurunan tekanan, walaupun terdapat mekanisme pengembangan yang berbeza, dapat menunjukkan gejala yang sama dari organ pendengaran..

Gejala berbahaya

Selalunya pesakit tidak peduli dengan apa yang ada di telinga mereka. Terdapat sebilangan gejala yang tidak dapat ditangguhkan oleh lawatan ke doktor..

Sakit kepala

Sakit kepala sendiri boleh berlaku dengan alasan yang sama sekali berbeza (dan sering tidak berbahaya). Perlu dibimbangkan jika rasa sakit disertai setiap kali oleh tinnitus atau jika gejala ini muncul dan berkembang selari. Sekiranya kesakitan berterusan dalam beberapa hari, sudah tiba masanya untuk berjumpa doktor.

Demam

Sekiranya bunyi bising muncul bersamaan dengan kenaikan suhu badan - anda boleh mengesyaki proses menular. Dalam kebanyakan kes, tubuh mampu mengatasi virus atau bakteria dengan sendirinya..

Bantuan doktor diperlukan dalam kes seperti:

  • Kelemahan umum muncul, terdapat mabuk.
  • Gejala disertai dengan gangguan selera makan, loya.
  • Mengalami insomnia atau mengantuk.
  • Ada sakit kepala.
  • Terdapat masalah penglihatan.

Peningkatan suhu badan yang mendadak juga dianggap berbahaya - jika dalam 2-3 jam mereka meningkat di atas 38.5 darjah.

Anda juga harus berjumpa doktor sekiranya suhunya rendah, tetapi bertahan lebih lama dari 3 hari berturut-turut.

Sakit perut

Sakit perut, yang disertai dengan tinnitus, mungkin menunjukkan keracunan serius atau radang usus buntu. Sekiranya gejala seperti itu muncul, segera berjumpa doktor. Amat berbahaya jika kesakitan tidak hilang dalam masa satu jam dan tidak dihilangkan oleh ubat penahan sakit. Kadang kala, gejala seperti itu tidak memerlukan pertolongan - contohnya, pada hari pertama kitaran haid atau sekiranya terdapat masalah kronik pada saluran gastrousus. Dalam kes lain, panggilan doktor diperlukan. Dalam kes ini, anda perlu memaklumkan kepada pakar mengenai pengambilan analgesik - kerana ketiadaan atau penyembunyian sindrom kesakitan boleh mengganggu diagnosis.

Kemalangan serebrovaskular

Bunyi yang paling serius di telinga dapat menunjukkan adalah pelanggaran peredaran darah otak. Sekiranya gejala biasa muncul, lebih baik berjumpa doktor dalam beberapa hari, terutamanya jika tidak ada prasyarat untuk permulaan penyakit ini. Selalunya, gejala khas muncul pada mereka yang banyak menyalahgunakan alkohol atau merokok, memakan aspirin dalam jangka masa yang lama, tidak memantau jumlah garam dalam makanan, atau terlalu banyak minum kopi dan minuman tenaga. Tanda-tanda utama kemalangan serebrovaskular adalah pening, pelanggaran tajam koordinasi pergerakan dan tinitus. Sekiranya simptom berterusan dalam setengah jam atau kemajuan - hubungi ambulans.

Gangguan irama jantung

Tinnitus boleh mengiringi penyakit kardiovaskular. Seorang doktor harus berunding sekiranya terdapat sakit dada atau sesak nafas. Ini adalah gejala khas untuk gangguan tekanan. Perubahan irama jantung, berpeluh, dan rasa penyempitan di dada juga dianggap berbahaya..

Alopecia

Ini disebut kebotakan - atau secara sederhana, keguguran rambut. Gejala ini, digabungkan dengan tinnitus, mungkin menunjukkan penyakit tiroid. Sebaiknya segera hubungi ahli endokrinologi. Dan hanya jika doktor ini tidak mengesan patologi, adalah mungkin untuk merawat kerugian dari ahli trikologi. Rambut gugur didiagnosis jika pesakit kehilangan lebih dari 100 rambut setiap hari atau jika kelihatan tompok botak muncul di kepala.

Perubahan warna air kencing

Pada pandangan pertama, gejala ini sukar dikaitkan dengan penyakit telinga, tetapi sekumpulan gejala ini adalah ciri beberapa penyakit kronik dan akut. Sekiranya perubahan warna air kencing tidak berkaitan dengan pengambilan makanan atau ubat, anda harus berjumpa doktor.

Doktor kami

Diagnosis dan rawatan

Sekiranya simptom gangguan utama adalah tinnitus, maka anda harus membuat temu janji dengan pakar otolaryngologi. Pertama sekali, pakar ini akan melakukan pemeriksaan dan tinjauan awal, dan memutuskan sama ada masalah itu ada dalam kompetensinya. Pilihan kedua adalah menghubungi pakar neurologi, yang kemudian akan merujuk anda kepada pakar yang tepat.

Kebisingan di telinga adalah simptom bersamaan dengan banyak penyakit, jadi anda mungkin perlu berunding dengan pelbagai pakar khas: dari pakar kardiologi hingga ahli endokrinologi.

Beberapa prosedur diagnostik standard:

  • Audiometri.
  • Ultrasound saluran darah.
  • Ujian makmal.
  • Pemeriksaan tomografi dan sinar-X.

Dalam beberapa kes, tinnitus berlalu secara bebas - dalam kes ini, rawatan khusus tidak diperlukan. Sekiranya penyakit tertentu dikesan, maka dalam kebanyakan kes, doktor berjaya melegakan pesakit dari semua gejala. Rawatan biasanya memerlukan rawatan untuk penyakit yang mendasari..

Penting untuk difahami bahawa sekiranya terdapat gejala yang tidak khas, diagnosis mungkin ditangguhkan, dan anda harus mengunjungi doktor yang tidak lagi berhubung dengan organ pendengaran. Ini adalah keadaan biasa, kerana tinitus boleh disebabkan oleh berpuluh-puluh penyakit yang berlainan - tidak semua patologi disenaraikan walaupun dalam artikel ini..

Sekiranya terdapat kesulitan dengan diagnosis, disarankan untuk menjalani semua pemeriksaan di satu tempat, sehingga lebih mudah bagi doktor untuk menavigasi hasil ujian. Rawatan yang lebih kompleks disediakan untuk penyakit kronik atau untuk perubahan yang berkaitan dengan aktiviti profesional. Sekiranya perubahan pada telinga tidak dapat dipulihkan, maka ada kaedah yang dapat mengurangkan keparahan tinitus dan meningkatkan kualiti hidup pesakit.

Sekiranya penyakit radang didiagnosis, maka perkara pertama adalah ubat yang diresepkan untuk melegakan keradangan. Kemudian tentukan patogen atau penyebab proses patologi. Biasanya kesakitan yang paling teruk disebabkan oleh keradangan - tetapi ubat-ubatan moden dapat menyembuhkan otitis media dengan cepat.

Punca dan Gejala Tinnitus

Tinnitus adalah persepsi suara yang sebenarnya tidak ada, iaitu, seseorang mendengar gangguan bunyi tertentu, tetapi tidak ada rangsangan pendengaran. Kebisingan dapat terjadi baik pada satu organ pendengaran, dan pada keduanya, kadang-kadang ada perasaan bahawa itu berisik di lingkungan luar, tetapi di dalam kepala.

Tinnitus adalah kata yang tidak asing bagi orang biasa yang digunakan oleh pekerja perubatan untuk menunjukkan deringan dan tinitus. Pesakit mungkin menunjukkan bahawa dia mendengar suara berdengung, bersenandung dan rangsangan suara yang lain, walaupun sebenarnya mereka tidak akan hadir. Fenomena seperti tinnitus sering berlaku ketika gangguan pendengaran berlaku. Pada masa yang sama, kekuatan bunyi bukan unit tetap, suara boleh meningkat atau menurun. Pada usia tua, tinnitus cenderung terus bertambah. Ini mungkin disebabkan oleh penuaan semula jadi tubuh, dengan perkembangan patologi alat pendengaran, dengan penyakit vaskular yang mempengaruhi bekalan darah normal ke telinga dan bukan hanya. Bagaimanapun, sesuatu akan menyukarkan telinga manusia untuk merasakan bunyi persekitaran yang sebenar..

Tinnitus tidak boleh disebut penyakit bebas, itu hanya manifestasi dari patologi tertentu. Gejala ini tidak boleh diabaikan, jika muncul sensasi pendengaran yang tidak biasa, anda harus menghubungi doktor dan mengetahui punca kejadiannya. Telah diketahui bahawa tinitus kronik berlanjutan dari 5 hingga 10% orang yang tinggal di planet ini. Dan paling kerap, orang tua menderita tinnitus.

Mekanisme pengembangan tinitus

Suara di telinga dalam dirasakan oleh sel pendengaran dengan rambut. Mereka mengubah kebisingan yang datang dari persekitaran luaran menjadi impuls elektrik, yang kemudian disebarkan ke otak. Sekiranya semua sistem berfungsi dengan normal, maka pergerakan rambut ini akan mencerminkan getaran suara.

Apabila rambut bergerak dalam keadaan kacau, otak manusia menerima campuran isyarat elektrik, yang diakui sebagai bunyi yang berterusan.

Mengapa tinitus muncul? Apa sebabnya?

Sebab-sebab tinnitus ditunjukkan dalam jadual:

Mengapa tinnitus berlaku?

Apa yang lelaki dengar pada masa ini?

Penurunan patologi dalam diameter saluran otak, pelanggaran bekalan darahnya. Keadaan yang serupa diperhatikan dengan aterosklerosis, dystonia sistem vegetatif-vaskular, dengan tekanan darah tinggi dan osteochondrosis.

Dalam kes ini, seseorang dikejar oleh bunyi berdenyut di kepala, yang dicirikan oleh intensiti tinggi. Ini cenderung meningkat pada saat tekanan darah meningkat..

Gangguan dalam fungsi saraf pendengaran di mana kegagalan boleh berlaku pada tahap persepsi, penularan atau penghasilan impuls saraf. Punca mungkin termasuk: kecederaan kepala, kemalangan serebrovaskular, keradangan dengan kerosakan pada struktur telinga.

Seseorang mengalami masalah pendengaran. Pada masa yang sama, bunyi monoton di kepala mula mengganggu.

Pelanggaran radas vestibular. Lebih-lebih lagi, seseorang tidak akan dapat menyelaraskan pergerakan mereka, akan kehilangan keseimbangan.

Selalunya, keadaan yang serupa diperhatikan dengan pergerakan kedudukan badan yang tajam. Contohnya, dengan peralihan cepat dari kedudukan mendatar ke menegak, yang disertai dengan tinnitus.

Menyempitkan saluran yang memberi makan tulang belakang serviks.

Patologi vertebra serviks membawa kepada pembentukan pertumbuhan. Mereka, pada gilirannya, memberi tekanan pada saluran darah, yang dapat menyebabkan tinnitus.

Kejutan emosi, penyakit sistem saraf, sindrom keletihan kronik.

Kebisingan di telinga dan kepala dapat muncul dengan latar belakang ketidakstabilan jiwa. Ini disebabkan oleh fakta bahawa dalam keadaan tekanan, sensitiviti organ pendengaran meningkat.

Gangguan berikut boleh menyebabkan tinitus:

Kegagalan peredaran darah.

Tumor otak ganas dan jinak.

Semua sebab ini boleh menyebabkan tinnitus berdenyut, kerana bekalan darah ke otak menderita.

Mengambil ubat tertentu.

Tinnitus boleh berlaku kerana penggunaan NSAID, antibiotik, antidepresan, ubat jantung. Juga, tinitus boleh menunjukkan mabuk badan dengan ubat-ubatan. Kesan sampingan ini timbul apabila mengambil salisilat, kina dan diuretik dalam dos yang besar..

Semakin tua seseorang, semakin banyak organ pendengaran yang haus. Pada masa yang sama, gangguan pendengaran mungkin disertai oleh pelbagai suara: suara gemerincing, dengungan, pekikan.

Secara semula jadi, ini bukan senarai lengkap sebab yang boleh menyebabkan tinnitus.

Ia boleh mengganggu seseorang dengan penyakit dan keadaan patologi berikut:

Kekurangan vitamin dalam badan.

Kecederaan otak.

Patologi sistem kencing.

Penyakit sistem endokrin yang berkembang dengan latar belakang kekurangan yodium.

Kecederaan tulang sementara.

Tumor yang bersifat jinak yang berkembang di otak, misalnya, neuroma akustik.

Neoplasma otak yang ganas.

Kehilangan pendengaran sensorineural kronik atau akut.

Penyakit telinga tengah.

Keradangan membran otak yang bersifat virus atau bakteria.

Patologi sistem saraf, misalnya, skizofrenia.

Video: penyiaran Elena Malysheva "Mengapa bising di telinga?":

Gejala Tinnitus

Tinnitus boleh berbeza, pakar membezakan jenis berikut:

Bunyi objektif yang didengar bukan sahaja oleh orang itu sendiri, tetapi juga oleh doktor yang memeriksanya. Fenomena ini jarang diperhatikan..

Bunyi subyektif yang hanya didengar oleh seseorang.

Bunyi getaran yang dihasilkan telinga itu sendiri, atau struktur yang terletak di sekitar sel pendengaran. Bunyi seperti itu kadang-kadang dapat didengar oleh doktor yang memeriksa pesakit.

Bunyi bukan getaran yang hanya dapat dikenali oleh seseorang. Ia berlaku kerana kesan luaran atau dalaman pada ujung saraf saluran pendengaran atau pada telinga dalam itu sendiri.

Beberapa jenis bunyi bukan getaran juga dibezakan:

Bunyi pusat dengan penyetempatan di bahagian tengah kepala.

Bunyi periferal yang didengar seseorang hanya di satu telinga.

Bunyi berterusan yang mungkin berlaku selepas pembedahan dengan persimpangan saraf vestibulo-koklea. Juga, kebisingan periferal boleh berlaku akibat lesi vaskular aterosklerotik..

Terdapat bunyi dua hala dan sehala.

Dari masa ke masa, tinitus didengar dari 15 hingga 30% daripada populasi dunia. Lebih-lebih lagi, 20% menyifatkan bunyi ini cukup kuat. Ia boleh mengganggu orang yang berlainan jantina dan usia yang berbeza, tetapi selalunya aduan dibuat oleh pesakit dalam kategori umur dari 40 hingga 80 tahun. Terdapat bukti bahawa doktor berbicara tentang gangguan hum di telinga sehingga lebih banyak lelaki yang bekerja di perusahaan dengan tahap pencemaran bunyi yang tinggi.

Kebisingan boleh berbeza. Sebilangan orang menunjukkan bahawa mereka mendengar peluit, yang lain menunjukkan deringan, yang lain menunjukkan suara berdengung, mengetuk atau mendesis. Seringkali, pesakit seperti itu didiagnosis mengalami masalah pendengaran, sakit kepala membimbangkan mereka, dan insomnia boleh berkembang..

Gejala-gejala lain yang mungkin menyertai tinnitus:

Kemunculan pelepasan dari saluran telinga.

Rasa kenyang telinga di dalam.

Dalam kes ini, kebisingan dapat menjadi lemah, hampir tidak dapat dibedakan, dan dapat dicirikan oleh pesakit, seperti gemuruh mobil atau air terjun yang memekakkan telinga.

Walaupun terdapat gejala yang membimbangkan, banyak orang tidak tergesa-gesa untuk berjumpa doktor. Mereka menyesuaikan diri dengan gangguan ini, menderita gangguan tidur, dari penurunan kapasitas kerja, kualiti hidup mereka secara keseluruhan berubah. Kadang kala tinitus juga tidak memungkinkan untuk melihat ucapan orang lain. Anda tidak boleh bertolak ansur dengan ketidakselesaan tersebut, anda perlu menghubungi doktor dan menjelaskan sebabnya. Bagaimanapun, bunyi di telinga tidak berlaku dengan sendirinya, ia selalu disertai dengan gangguan pendengaran.

Patologi apa yang menyebabkan bunyi dan sakit telinga berlaku??

Tinnitus, disertai dengan sensasi yang menyakitkan, dapat terjadi dengan keradangan struktur telinga tengah, ketika lesi menyentuh gendang telinga, tulang telinga tengah atau mastoid tulang temporal. Juga, kesakitan dan tinitus kadang-kadang menunjukkan penembusan objek asing ke dalam struktur organ. Selalunya objek ini adalah serangga yang boleh merosakkan saluran pendengaran luaran.

Ia berlaku bukan satu, tetapi beberapa struktur dalaman telinga yang rosak sekaligus, yang menyebabkan kesakitan yang teruk.

Patologi berikut dapat dibezakan, yang boleh menyebabkan kesakitan dan tinitus:

Proses keradangan yang mempengaruhi struktur telinga tengah. Dalam kes ini, kapal mengembang dan mulai berdenyut, pembengkakan tisu meningkat, yang menyebabkan peningkatan tekanan pada gendang telinga dan memprovokasi munculnya bunyi di telinga. Sensasi menyakitkan adalah tindak balas terhadap kerosakan sel membran mukus telinga tengah oleh mikroorganisma patogen..

Aerootitis adalah perubahan keradangan pada struktur telinga tengah yang berkembang dengan latar belakang perbezaan tekanan atmosfera. Suara dan kesakitan ekstrem adalah gejala yang menunjukkan kerosakan pada gegendang telinga dan tulang telinga tengah.

Kecederaan gendang telinga. Keterukan kecederaan mungkin berbeza dari gegaran ringan hingga pelanggaran integriti. Secara selari, seseorang akan mengadu tentang bunyi yang luar biasa. Di samping itu, pendarahan sering diperhatikan dari telinga..

Mastoiditis adalah keradangan pada mastoid tulang temporal. Kesakitan dilokalisasi di belakang kulit telinga, atau di saluran telinga itu sendiri. Bunyi berdenyut kerana penghantaran getaran sinus vena ke labirin.

Myringitis adalah keradangan gendang telinga, disertai dengan rasa sakit dan tinnitus. Bunyi ekstranous muncul disebabkan oleh pengembangan dan denyutan kapal yang memakan gendang telinga.

Masuk ke saluran pendengaran badan asing. Serangga boleh menjengkelkan gendang telinga atau merosakkan integriti, yang membawa kepada gejala ciri.

Diagnosis tinnitus

Oleh kerana sebab-sebab yang dapat memprovokasi terjadinya tinitus dapat sangat beragam, ini menyebabkan kesulitan tertentu dalam diagnosis. Ahli otolaringologi terlibat dalam pencarian faktor etiologi yang membawa kepada tinnitus. Anda mungkin juga perlu mengunjungi pakar sempit yang lain: pakar kardiologi, pakar bedah vaskular, psikiatri, ahli neuropatologi, ahli endokrinologi, dll..

Ahli otolaringologi memeriksa pesakit dan menemu ramahnya. Pastikan untuk menjelaskan kehadiran patologi kronik sistem dalaman organ (endokrin, kardiovaskular, saraf). Doktor yang sudah menjalani pemeriksaan menerima maklumat mengenai keadaan auricles, dapat mendiagnosis keradangan atau kecederaan.

Kemudian doktor akan mengarahkan pesakit untuk pemeriksaan lanjut, yang mungkin termasuk:

Audiometri Kaedah ini membolehkan anda menentukan ketajaman visual menggunakan alat khas yang disebut audiometer. Fon kepala diletakkan pada pesakit, dan butang diberikan di tangannya. Dia harus menekannya ketika mendengar suara. Ia akan diterbitkan dengan frekuensi dan intensiti yang berbeza. Audiogram akan diperoleh pada output, yang membolehkan anda menilai ketajaman pendengaran.

Contoh Weber. Garpu penala digunakan untuk menentukan ketajaman pendengaran. Ia dipasang di bahagian atas kepala. Sekiranya seseorang mendengar bunyi yang lebih baik dari sebelah telinga yang sakit, maka dia didiagnosis dengan kehilangan pendengaran konduktif sepihak. Apabila dia lebih membezakan bunyi dari telinga yang sihat, struktur pendengaran dalamannya akan terjejas..

Pemeriksaan sinar-X tengkorak akan ditentukan sekiranya seseorang mengalami kecederaan di kepala.

X-ray tulang belakang serviks diresepkan untuk disyaki osteochondrosis.

Dopplerografi saluran otak ditunjukkan untuk disyaki aterosklerosis dan kerosakan iskemia..

ReoEG membolehkan anda mendiagnosis penyakit iskemia.

Pemeriksaan sinar-X pada piramid tulang temporal dilakukan dengan disyaki kehilangan pendengaran retrocochlear.

Imbasan MRI atau CT dilakukan untuk disyaki neoplasma tumor.

Tumor telinga dalam dapat dikesan dengan imbasan CT tengkorak dengan kontras.

Juga, pesakit perlu diuji untuk ujian makmal:

Kimia darah.

Video: Apa yang Dicegah Tinnitus?

Kaedah rawatan

Hari ini, tidak semestinya melegakan pesakit tinitus sepenuhnya, namun kaedah pendedahan moden membolehkan anda mengawal proses ini berkat pelbagai langkah yang dipilih secara individu untuk setiap kes tertentu.

Selepas itu, kehidupan pesakit kembali normal, kerana dapat mengurangkan kebisingan dan mengurangkan keadaan pesakit, membebaskan kesedarannya dari sensasi pendengaran obsesif. Seseorang mula merasakan ketidakselesaan yang sebelumnya tidak dapat ditanggung baginya sebagai bunyi sehari-hari biasa.

Kaedah utama rawatan (mencapai kawalan) tinnitus merangkumi terapi farmakologi, kaedah radas dan psikoterapi. Farmakoterapi melibatkan pendedahan kepada ubat-ubatan: mempengaruhi peredaran darah di otak, antikonvulsan, neuroprotektif dan aktif metabolik, histaminolitik, psikotropik, sediaan zink, vitamin.

Kaedah perkakasan untuk menyembunyikan kebisingan menjadikannya lebih mudah untuk dibawa, tetapi tidak dapat menghilangkan rasa tidak selesa sepenuhnya. Terdapat juga kaedah rawatan lain, seperti pendedahan medan elektromagnetik frekuensi tinggi, urut pneumatik, laser berkuasa rendah, rawatan pembedahan.

Untuk menghilangkan tinitus, perlu mempengaruhi penyebab gejala ini:

Sekiranya patologi diprovokasi oleh osteochondrosis, maka analgesik, khususnya, Catadolon, membantu mengurangkan kesakitan. Juga, pesakit ditetapkan untuk mengambil ubat dari kumpulan NSAID, misalnya, Nimesulide atau Sirdalud. Untuk melegakan sawan, carbamazepine atau gabapentin boleh digunakan..

Apabila palam sulfur membawa tinitus, perlu membilas saluran telinga menggunakan larutan garam atau Furacilin. Lakukan prosedur menggunakan picagari Janet khas.

Rawatan patologi vaskular otak haruslah menyeluruh. Pesakit diberi ubat nootropik (Cerebramin, Cerebrolysin, Cortexin), ubat untuk menormalkan peredaran serebrum dan meningkatkan metabolisme (Cavinton, Xanthinol, Cinnarizine, dll.).

Sekiranya bunyi asing di telinga adalah akibat terapi, adalah mustahak untuk menolak pengambilan ubat tersebut. Mereka perlu diganti dengan analog yang tidak menyebabkan bunyi dan deringan. Selalunya, pendengaran dalam kes-kes ini dapat dipulihkan sepenuhnya.

Kesan yang baik diberikan oleh urut pneumatik gendang telinga, refleksologi, rangsangan elektrik, akupunktur.

Video: beberapa helah untuk membuang tinitus:

Sekiranya pendengaran dikurangkan dengan latar belakang penuaan umum badan, maka selalunya tidak mungkin untuk memulihkannya. Pesakit perlu menggunakan alat bantu pendengaran. Sekiranya mereka tidak membenarkan normalisasi pendengaran, maka pemasangan implan koklea adalah mungkin.

Pendidikan: Pada tahun 2009, diploma diperoleh dalam bidang "Perubatan Umum" khusus, di Universiti Negeri Petrozavodsk. Setelah menyelesaikan magang di Murmansk Regional Clinical Hospital, diploma dalam bidang khusus "Otorhinolaryngology" (2010)

Punca Tinnitus

Kadang-kadang telinga mendengar bersiul, memicit, mendesis, bersenandung, berdengung, berdering, berdengung, mengklik. Tidak ada bunyi di luar - sebab bunyi itu ada di dalamnya. Walaupun tidak ada rasa sakit, ada baiknya mengetahui sebab-sebab deringan, kehilangan pendengaran. Menurut statistik, 20% penduduk merasakan latar belakang yang baik, di mana sepertiga adalah warga tua.

Sebab biasa

Otak merasakan kerengsaan sel-sel saraf telinga dalam sebagai bunyi luar.

Penyebab kebisingan telinga yang biasa:

Tekanan, tekanan emosi yang kuat, terutamanya apabila terdapat adrenalin dalam darah. Menyumbat telinga, gemuruh kedengaran.

Keletihan berlebihan, kemurungan, neurosis mengurangkan ketajaman pendengaran sebentar. Kesedaran yang tidak jelas, kekeliruan fikiran. Untuk mengelakkan perkembangan patologi, anda perlu berehat, tidur, menyesuaikan rutin harian.

Punca lain dari tinnitus.

Sulfur gabus - penyebab hum yang luar biasa, tinitus. Kaedah rumah yang popular untuk menyingkirkan palam di saluran telinga disajikan di bahagian artikel ini yang sesuai..

Kebiasaan mendengar muzik dengan kuat mengurangkan ketajaman pendengaran, salah satu penyebab tinnitus.

Turun naik tekanan atmosfera secara tiba-tiba menyebabkan tinnitus.

Perubahan tekanan darah - penyebab bunyi bising, hum, deringan.

Keracunan, alahan menyebabkan bersiul, memicit organ pendengaran.

Kekurangan vitamin B3 dan E, kalium dan mangan - kemungkinan penyebab pening, bunyi telinga.

Mengambil aspirin, chymidine, gentamicin untuk jangka masa panjang adalah sumber tinitus.

Apa penyakit tinnitus?

Bunyi di telinga dengan penyakit ENT, kecederaan telinga dalam, saraf yang memancarkan impuls ke otak. Penghapusan deringan telinga memerlukan penyetempatan patologi yang tepat.

Penyebab kekejangan arteri telinga posterior dan bunyi luar adalah hipertensi, serta anemia (anemia), hemoglobin rendah dalam darah.

Sekiranya terdapat anemia di telinga, dering atau suara, kelemahan, pening, "terbang" di depan mata.

Tekanan darah tinggi adalah penyebab bunyi telinga berdenyut. Arteri menyempit, jadi bekalan darah yang diperkaya oksigen ke otak tidak mencukupi. Deringkan pada satu atau kedua-dua belah bahagian.

Bunyi di telinga kerana kekejangan saluran otak.

Dalam penyakit Meniere, jumlah cecair di rongga telinga dalam adalah berlebihan. Buzz, berdering. Peningkatan tekanan pada sel-sel alat vestibular mengganggu rasa keseimbangan. Sukar untuk berdiri dan duduk, pening, mual, gangguan koordinasi pergerakan, peluh sejuk, tekanan darah rendah.

Plak kolesterol di dalam arteri otak berbahaya dengan strok dan pendarahan intrakranial. Penyimpangan dan aliran darah yang berpusing - penyebab bunyi telinga.

Penyakit kelenjar tiroid yang berkaitan dengan kekurangan yodium menyebabkan deringan, pening, bunyi luar pada organ pendengaran.

Pengeluaran hormon adrenalin dan norepinefrin yang terganggu oleh zat otak kelenjar adrenal, yang bertanggungjawab untuk meningkatkan tekanan darah, kerja intensif otot jantung, peningkatan kadar glukosa darah, adalah sebab kebisingan, kesesakan.

Deringan telinga, hum yang luar biasa dirasakan oleh orang yang menderita diabetes.

Bunyi berkala, bersenandung menandakan patologi saluran leher atau saluran otak, terutama jika tidak ada kecederaan dan keradangan organ ENT.

Contohnya, penyebab tinnitus dengan osteochondrosis vertebra serviks adalah penyempitan arteri, bekalan darah yang lemah ke otak.

Sebab usia

Pada usia tua, tinnitus berdering kerana otosklerosis. Pada peringkat awal penyakit, peningkatan tulang telinga tengah mengurangkan persepsi bunyi frekuensi rendah. Pada peringkat kemudian - julat frekuensi tinggi. Pada mulanya, penyakit ini menyerang satu pihak, kemudian yang lain.

Pemusnahan saraf pendengaran yang berkaitan dengan usia - sebab mengapa kepala berisik dan berdering.

Peredaran darah yang tidak mencukupi dengan jantung yang sakit memburukkan bekalan oksigen, pemakanan, dan pembuangan sisa ke organ dalaman. Pada usia tua, keadaan ini adalah penyebab deringan dan tinnitus.

Cara membersihkan telinga dari palam sulfur

Sulfur gabus - penyebab biasa pendengaran, adalah tinnitus. Di bawah tindakan kelembapan setelah mandi, menyelam, ia membengkak, menyebabkan kesesakan.

Untuk mencegah dan menghilangkan sulfur, tanamkan 3% hidrogen peroksida 1 titisan beberapa kali sehari. Segera gumpalan belerang keluar.

Penggunaan tetes telinga Remo-Vax 2-3 kali sebulan melembutkan, melembapkan saluran telinga, menghilangkan sulfur. Penyelesaian "A-cerumen" membersihkan saluran telinga dari palam sulfur.

Sulfur lama dilembutkan dengan menanam campuran minyak bunga matahari yang dipanaskan hingga + 37 ° C dan 3% hidrogen peroksida.

Palam sulfur dikeluarkan oleh pad pemanasan - berbaring di atasnya dengan telinga yang tersumbat. Panas melembutkan gabus, ia membebaskan saluran telinga.

Palam sulfur lama yang padat dikeluarkan di kemudahan perubatan.

Rawatan Tinnitus

Penyakit ini mungkin memerlukan:

  • Pemeriksaan sinar-X otak, tulang belakang serviks.
  • pemeriksaan ultrasound (dopplerografi) saluran otak.
  • rheoencephalography (REG) - kajian mengenai nada dan keanjalan saluran otak.

Untuk menghilangkan bunyi luar, deringan, pakar otolaryngologi menetapkan fisioterapi, ubat untuk memperbaiki peredaran serebrum, perangsang neurometabolik, yang meningkatkan keupayaan untuk mengingat, memudahkan aktiviti intelektual.

Sekiranya penyebab bunyi telinga adalah aterosklerosis

Dengan aterosklerosis saluran otak dari kebisingan atau kesesakan, komposisi membantu:

  • Bancuh 0,5 l air mendidih 200 g kulit abu gunung, didihkan selama 2 jam di tempat mandi air, biarkan sejuk.

Ambil 2-3s.l. setengah jam sebelum makan. Dirawat dengan kursus 1 bulan 2-3 kali setahun.

Sekiranya aterosklerosis disertai dengan sakit kepala dan tinitus, sediakan infusi semanggi:

  • Bancuh 1.5 cawan air mendidih 2.s. semanggi, berkeras, jangan keluarkan kelopak.

Ambil 1/2 cawan infusi tegang setengah jam sebelum sarapan. Sebelum makan tengah hari, ambil 1/2 cawan berikut. Selama satu atau dua jam sebelum tidur, perah kelopak, tapis dan minum 1/2 cawan terakhir. Rawat masalah pendengaran selama 1-2 bulan.

Ubat rakyat

Melissa mempunyai kesan penenang, dengan penyakit jantung melegakan sesak nafas, takikardia. Berguna untuk pening, kebisingan kepala, insomnia.

  • Bancuh segelas air mendidih 1-2s. balsem lemon, bersikeras satu jam, toskan.

Ambil setengah gelas beberapa kali sehari.

Melissa dikontraindikasikan dalam tekanan darah rendah, irama jantung yang jarang berlaku (bradikardia).

Infusi Hawthorn diambil sekiranya penyebab kebisingan dan dengungan di telinga adalah tekanan darah tinggi.

Mood Dill membantu dengan tinnitus:

  • Benih, batang, daun cincang halus, bancuh air mendidih, bersikeras selama satu jam.

Ambil 1/2 cawan setengah jam sebelum makan selama dua bulan.

Bawang putih dan Propolis:

  • Cincang 2-3 ulas bawang putih, tuangkan 2.s.l. tincture propolis, selepas 5 hari, regangan.

Gosokkan di belakang telinga beberapa kali sehari.

Dandelion:

  1. Pada bulan Mei, ambil bunga dandelion kuning.
  2. Tuangkan dalam 2 bahagian gula pasir, campurkan dan ketatkan.
  3. Letakkan di tempat sejuk yang gelap selama 2 hari.
  4. Tiriskan jusnya, perah tanamannya hingga bersih, tapis.

Untuk membiakkan 1 sudu kecil. sirap dalam 1/4 cawan air suam. Ambil empat kali sehari.

Bit untuk menghilangkan bunyi dan deringan. Titis telinga:

  • Rebus bit, gosok, perah jusnya.

Tanamkan 3 titis dua kali sehari di saluran telinga.

Tunduk:

  • Bakar bawang di dalam ketuhar, perah jusnya.

Tanam 3 tetes 2 kali sehari selama seminggu.

Kentang, madu:

  • Kacau zarah kentang mentah yang telah dicincang halus dan sedikit madu.

Balut kain kasa, masukkan ke saluran telinga pada waktu malam.

Daun bay membantu mengatasi bunyi telinga:

  • Tegaskan 10 g daun bay dalam 60 ml minyak bunga matahari, tapis.

Bunyi di telinga

Ahli neurologi dan pakar otorhinolaryngologi di hospital Yusupov sering harus memberi nasihat kepada pesakit yang aduan utamanya adalah tinitus.

Pesakit menggambarkan perasaan mereka dengan cara yang berbeza. Suara itu mungkin menyerupai deringan, dengkuran, berdengung, berderak, berderak, berdengung, gemerisik, mendesis. Keamatannya juga berbeza-beza..

Selalunya, tinitus digabungkan dengan gejala seperti pening, mual, cara berjalan tidak stabil, mata gelap, sakit kepala.

Pertimbangkan penyebab tinnitus yang paling biasa.

Tinnitus dengan penyakit ENT

Penyakit telinga, tekak dan hidung adalah penyebab tinnitus yang paling biasa. Pesakit yang mula risau tentang gejala ini harus terlebih dahulu menghubungi doktor ENT.

Penyebab utama tinnitus dalam otolaryngology:

  • Otitis media eksudatif adalah keradangan telinga tengah, di mana cecair berkumpul di rongga. Penyakit ini dimanifestasikan oleh kehilangan pendengaran, perasaan sesak, pecah di telinga. Tinnitus berlaku semasa pergerakan kepala.
  • Kerosakan gegendang telinga Punca: trauma telinga, patah tengkorak, kerosakan pada benda asing, pelbagai objek semasa membersihkan telinga, bunyi kuat (misalnya, semasa letupan). Sekiranya gendang telinga rosak, sakit teruk berlaku, kehilangan pendengaran, tinitus, rasa sesak.
  • Otosklerosis. Penyakit di mana keadaan kapsul tulang telinga dalam dan pergerakan ossikel pendengaran di telinga tengah terganggu. Pesakit prihatin terhadap kehilangan pendengaran, tinitus, pening, keletihan, mudah marah.
  • Penyakit Meniere. Ia dikaitkan dengan peningkatan tekanan bendalir di telinga dalam. Terdapat tinnitus, pening, ketidakseimbangan, mual dan muntah, berpeluh, penurunan tekanan darah.
  • Kekejangan otot telinga tengah. Otot-otot kecil ini mengatur kepekaan telinga dengan mengubah ketegangan gendang telinga. Dengan penguncupan mereka yang kerap, tinnitus berlaku. Bahkan orang yang berdekatan dapat mendengarnya: suaranya menyerupai kicauan belalang atau jangkrik.

Tinnitus untuk penyakit neurologi

Patologi neurologi menyebabkan tinitus bersama dengan penyakit ENT. Pertimbangkan penyebab tinnitus yang paling biasa, yang menjadi tanggungjawab pakar neurologi.

Krisis hipertensi arteri dan hipertensi

Dengan peningkatan tekanan darah yang ketara (lebih daripada 140/90 mm Hg), aliran darah ke telinga dalam menjadi tidak sekata. Akibatnya, ujung saraf di dalamnya teruja, dan tinnitus berlaku. Dengan hipertensi arteri, selalunya ini berlaku semasa krisis hipertensi - serangan peningkatan tekanan yang mendadak.

Manifestasi lain dari krisis hipertensi:

  • sakit kepala;
  • pening;
  • dyspnea;
  • sakit di hati;
  • pening dan muntah;
  • kekejangan
  • kesedaran terjejas.

Semasa krisis hipertensi, pesakit memerlukan bantuan kecemasan. Anda perlu mengurangkan tekanan darah secepat mungkin, jika tidak, lompatannya boleh menyebabkan infark miokard, strok dan komplikasi serius yang lain.

Sekiranya hipertensi arteri disertai dengan pelanggaran kronik peredaran serebrum, maka pesakit hampir selalu terganggu oleh tinnitus.

Kemalangan serebrovaskular

Penyebab aliran darah yang merosot di saluran otak yang paling biasa adalah aterosklerosis. Ini adalah penyakit di mana plak kolesterol terbentuk di dinding arteri, sebahagian atau keseluruhannya menutupi lumennya.

Sebab-sebab lain kemalangan serebrovaskular:

  • hipertensi arteri (penyebab utamanya juga sering aterosklerosis);
  • peningkatan kelikatan darah dan pembekuan darah;
  • diabetes mellitus (dengan penyakit ini, saluran otak, mata, dan ginjal terutamanya menderita);
  • akibat kecederaan otak traumatik;
  • tumor intrakranial, pendarahan.

Gejala utama kemalangan serebrovaskular kronik: sakit kepala, pening, tinitus, kelipan "lalat" di depan mata, peningkatan keletihan, mengantuk, gangguan ingatan. Kelaparan oksigen berterusan tidak berlaku untuk otak tanpa jejak. Secara beransur-ansur, kematian sel-sel saraf berlaku, dari masa ke masa ini dapat menyebabkan perkembangan demensia.

Tekanan intrakranial meningkat

Tinnitus akibat peningkatan tekanan intrakranial berlaku dengan hidrosefalus, tumor intrakranial dan pendarahan, setelah mengalami kecederaan dan jangkitan otak traumatik (meningitis, meningoencephalitis).

Sakit kepala dan tinitus - manifestasi ciri peningkatan tekanan intrakranial - biasanya mengganggu pada waktu pagi, setelah seseorang berada dalam kedudukan mendatar untuk waktu yang lama. Gejala hilang pada waktu siang. Kedudukan menegak badan menyumbang kepada fakta bahawa jumlah cecair intrakranial yang berlebihan mengalir keluar, tekanannya menurun.

Penyakit tulang belakang serviks

Arteri vertebra, saluran yang memainkan peranan penting dalam bekalan darah ke otak, melewati tulang belakang serviks di sebelah kanan dan kiri. Mereka terletak bukan hanya di sisi tulang belakang, tetapi melalui lubang dalam proses lateral vertebra serviks.

Selalunya, perubahan patologi pada tulang belakang - keradangan, perpindahan cakera intervertebral, pertumbuhan tulang yang terbentuk pada vertebra - menyebabkan aliran darah terganggu di arteri vertebra, sakit leher. Aliran darah ke kepala berkurang. Otak dan organ lain mengalami kebuluran oksigen.

Keadaan ini dipanggil sindrom arteri vertebral. Manifestasi utamanya:

  • kesakitan berterusan di bahagian belakang kepala, pelipis, yang semakin kuat setelah tidur dalam keadaan tidak selesa, bergerak dalam perjalanan;
  • kehilangan pendengaran dan tinitus;
  • gangguan penglihatan, "kabut di depan mata";
  • pening, kehilangan keseimbangan semasa putaran kepala yang tajam;
  • kehilangan kesedaran;
  • gangguan tidur, pesakit tidak merasa mengantuk dan rehat, pada sebelah petang terdapat keletihan dan mengantuk yang teruk.

Ketumbuhan

Neuroma saraf pendengaran adalah tumor jinak yang membawa kepada tinnitus dan gejala lain: kehilangan pendengaran di satu sisi, sakit dan pergerakan otot muka separuh terganggu, dan gangguan pertuturan. Dengan neuroma saraf pendengaran, doktor menetapkan rawatan pembedahan atau terapi radiasi.

Banyak tumor intrakranial menyebabkan peredaran serebrum terganggu dan peningkatan tekanan intrakranial. Oleh itu, tinnitus juga boleh menjadi salah satu gejala patologi seperti itu.

Sklerosis berbilang

Ini adalah penyakit kronik yang paling kerap berlaku antara usia 15-40. Semua gentian saraf dalam tubuh manusia ditutup dengan sarung myelin khas. Ia diperlukan untuk penghantaran impuls saraf yang normal. Pada sklerosis berganda, sarung myelin hancur, mengakibatkan perlambatan transmisi neuromuskular.

Gejala sklerosis berganda adalah pelbagai. Pada sesetengah orang, penyakit ini menampakkan diri dalam bentuk mati rasa pada bahagian tubuh tertentu, misalnya anggota badan, sementara yang lain mengalami lumpuh yang teruk, termasuk kegagalan pernafasan.

Salah satu kemungkinan gejala sklerosis berganda adalah tinnitus..

Kemurungan dan Neurosis

Dalam keadaan tertentu sistem saraf, organ pendengaran menjadi sensitif terhadap bunyi, kerengsaannya berlaku. Depresi, neurosis (neurasthenia, neurosis histeris), dan kerosakan saraf sering menyebabkan ini. Pesakit datang ke pejabat doktor dan mengadu tinitus berterusan, tetapi semasa pemeriksaan dan pemeriksaan tidak ada pelanggaran objektif yang dikesan.

Dengan bunyi psikogenik di telinga, psikoterapi diresepkan, ubat yang sesuai.

Ubat

Sebilangan ubat mempunyai ototoksisitas - ia boleh memberi kesan negatif pada ujung saraf di telinga dalam dan membawa kepada tinnitus. Kesan sampingan ini paling ketara pada ubat berikut:

  • antimalaria (kina) dan antibiotik tertentu (mis. streptomisin);
  • ubat anti-radang (termasuk aspirin);
  • antipsikotik (haloperidol);
  • antidepresan;
  • persediaan digitalis
  • furosemida.

Sekiranya semasa salah satu ubat ini tinnitus mula mengganggu anda, anda mesti berhenti mengambilnya dan segera berjumpa doktor.

Hanya seorang doktor berdasarkan hasil pemeriksaan dan pemeriksaan yang akan menentukan penyakit apa yang menyebabkan terjadinya tinnitus. Adalah perlu untuk memulakan rawatan gejala ini dengan betul untuk sebarang patologi secepat mungkin - ini akan membantu menghilangkan punca, mencegah komplikasi serius.

Ahli neurologi, ahli terapi, dan ahli kardiologi yang berpengalaman bekerja di hospital Yusupov; terdapat semua peralatan yang diperlukan. Ini membolehkan kita memberikan rawatan perubatan moden dan berkualiti tinggi kepada pesakit..

Punca Tinnitus

Menurut statistik, hampir setiap penghuni ketiga Bumi kadang-kadang terganggu oleh tinnitus. Bagi sesetengah orang, itu seperti siulan atau deringan, bagi yang lain itu berdengung, berdengung. Kadang-kadang disertai dengan sakit kepala, mual, pening dan sensasi tidak menyenangkan yang lain, sehingga kehilangan pendengaran separa.

Mengapa tinnitus, apakah gejala dan penyebab tinnitus, bagaimana menyingkirkan tinnitus, bagaimana merawat tinnitus, dokter mana yang harus anda hubungi untuk tinnitus? Jawapan untuk ini dan soalan lain dalam artikel kami.

Punca Tinnitus

Kebisingan di telinga adalah persepsi subyektif terhadap bunyi tanpa adanya rangsangan bunyi luaran. Tinnitus (sering berdering, bersiul, bersenandung atau berdengung) disebut dalam perubatan dengan istilah Tinnitus. Selalunya proses ini disertai dengan gangguan pendengaran. Walau apa pun, bunyi bising dan bersiul di telinga menandakan masalah badan. Penyebab tinnitus boleh disebabkan secara langsung oleh penyakit organ pendengaran, atau oleh patologi lain. Perhatikan bahawa sifat tinnitus pada anak mempunyai watak yang serupa. Oleh itu, pencegahan, diagnosis dan rawatan untuk menghilangkan tinitus adalah serupa..

Punca kebisingan di telinga kiri mungkin adalah pergerakan darah di telinga dalam dan saluran kecilnya. Selain itu, kebisingan di telinga kanan atau telinga kiri dapat terjadi akibat keradangan saraf pendengaran, kadang-kadang toksikosis adalah penyebab tinnitus. Pertimbangkan mengapa masih ada tinitus:

  • Perkembangan penyakit lain - diabetes, penyakit kardiovaskular, beberapa jenis tumor, ensefalitis kutu, arthrosis serviks, disfungsi tiroid dan beberapa yang lain
  • Tekanan, kemurungan, pergolakan teruk, neurosis menyumbang kepada lonjakan adrenalin, menyebabkan bunyi kuat. Dalam kes seperti itu, rehat normal atau tidur nyenyak sudah cukup, dan gejala yang tidak menyenangkan ini akan hilang
  • Kemalangan serebrovaskular
  • Akibat kecederaan kepala
  • Turun naik tekanan atmosfera
  • Beberapa kes keracunan atau alahan
  • Pendedahan rangsangan luaran yang berpanjangan, seperti sering mendengar muzik kuat di fon kepala
  • Kekurangan vitamin dan mineral tertentu
  • Penggunaan jangka panjang penyediaan farmakologi tertentu
  • Palam sulfur
  • Penuaan badan
  • Keracunan Industri
  • Ensefalitis akibat kutu
  • Cecair di telinga juga boleh menyebabkan kebisingan di telinga..

Walaupun prostesis yang dimasukkan dengan tidak tepat, ia boleh terdengar dan berdengung di telinga, menyebabkan tinitus.

Ragam bunyi

Kelantangan bunyi berbeza pada pesakit yang berbeza. Sebilangan orang membandingkannya dengan suara air terjun yang kuat, yang lain mendengar suara berdengung samar, yang lain berpendapat bahawa telinga mereka berdengung.

Tinnitus mempunyai banyak jenis. Oleh itu, untuk mendapatkan pertolongan yang diperlukan ketika menghubungi pakar, pesakit mesti menjelaskan dengan jelas apa jenis gangguan yang mengganggu.

Kebisingan dan bersiul di telinga boleh menjadi objektif dan subjektif. Dalam kes pertama, yang agak jarang berlaku, doktor dapat mengenali bunyi ini. Pada yang kedua hanya pesakit yang mendengar.

Tinnitus boleh bergetar, tidak bergetar. Bunyi getaran dihasilkan oleh organ pendengaran atau struktur sekitarnya dan, dalam beberapa kes, juga tersedia untuk doktor yang hadir.

Bunyi tidak bergetar, yang biasanya berlaku walaupun dalam keadaan senyap sepenuhnya dari rangsangan atau kerengsaan patologi, hanya dapat didengar oleh pesakit. Kebisingan yang dirasakan di tengah kepala disebut pusat. Bunyi yang sama yang terdengar di satu telinga adalah periferal.

Mereka berbeza dalam keadaan tetap (dalam penyakit tertentu atau selepas campur tangan pembedahan) dan berkala (ketika telinga mungkin mengeluarkan suara dalam proses keradangan).

Sekiranya ia mengeluarkan bunyi di satu telinga, ia adalah sehala. Sebagai contoh, bunyi di telinga kiri biasanya muncul pada waktu malam, yang meningkatkan lagi sensasi yang tidak selesa, kerana latar belakang suara secara keseluruhan lemah pada masa ini. Dua hala adalah suara yang dirasakan di kedua telinga..

Dalam praktiknya, yang paling biasa adalah bunyi tidak bergetar dan subjektif..

Diagnosis tinnitus

Oleh kerana tinnitus selalu merupakan gejala penyakit, untuk memahami bagaimana membuang dan menyembuhkan tinitus, penting untuk membuat diagnosis yang tepat sejak awal. Untuk melakukan ini, anda perlu memahami doktor yang harus dihubungi? Kami menjawab: pakar otolaringologi akan menolong anda, tetapi dalam banyak kes, terutama dengan subyek subyek di telinga, diperlukan perundingan tambahan daripada pakar khusus - pakar neurologi, pakar kardiologi, pakar bedah, ahli endokrinologi dan lain-lain.

Diagnosis sukar kerana sifat patologi multifaktorial. Di samping itu, jika tinnitus bersifat subjektif, menentukan diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan akan sangat bergantung pada kesaksian pesakit. Pertama, anda perlu mendengar tengkorak dengan phonendoscope untuk kehadiran bunyi objektif. Sekiranya riak terdengar di telinga yang bising, maka ada masalah dengan saluran, tumor mungkin terjadi. Rawatan memerlukan pembedahan. Kebisingan otot ditunjukkan dengan mengklik, yang bermaksud bahawa dalam hal ini diharapkan rawatan antikonvulsan.

Setelah menjelaskan sifat kebisingan, tahap intensiti dan panjangnya, serta pemeriksaan visual untuk mengesan proses keradangan, kehadiran kesan trauma dan keadaan aurikel, pakar otolaryngologi dapat menetapkan kajian dan perundingan yang sesuai dengan pakar lain. Perlu, khususnya, untuk menjelaskan kehadiran penyakit kronik sistem sokongan hidup pada pesakit. Hanya selepas ini, rawatan yang sesuai harus ditetapkan..

Di antara kaedah diagnostik bukan invasif, kami perhatikan ujian pendengaran dengan audiometer. Reaksi pesakit terhadap bunyi yang dihantar melalui fon kepala dengan pelbagai frekuensi dan kekuatan direkodkan dan, berdasarkan pembacaan peranti, doktor menganggarkan tahap pendengaran.

Sekiranya kecederaan kepala, sinar-X tengkorak dilakukan, dengan osteochondrosis-sinar-X tulang belakang serviks, dengan penyakit vaskular yang disyaki - dopplerografi saluran otak, dll..

Rawatan Tinnitus

Bagaimana jika tinitus? Bagaimana mengubati bunyi bising? Kadang-kadang, untuk menghilangkan tinitus, cukup untuk menetapkan kursus terapi anti-radang kepada pesakit, yang merangkumi rawatan perubatan, dan, jika perlu, magneto dan refleksoterapi, rangsangan elektrik. Dalam kes yang rumit, hanya pembedahan yang akan berkesan.

Banyak bergantung pada seberapa cepat pesakit beralih kepada pakar untuk mendapatkan pertolongan, kerana pada peringkat awal penyakit adalah mungkin untuk melawan dengan berkesan menggunakan kaedah rawatan refleks. Harus diingat bahawa yang disebut ubat-ubatan rakyat, yang disukai oleh beberapa pesakit, boleh menyebabkan lebih banyak bahaya pada tubuh dan boleh digunakan hanya setelah cadangan pakar yang berkelayakan.

Pencegahan Tinnitus

Beberapa petua mudah akan membantu anda melindungi diri anda dari tinitus..

  • Tidak dianjurkan untuk mendengar muzik dengan kuat dengan fon kepala. Lebih-lebih lagi, untuk melakukan ini di tempat yang bising, misalnya di kereta bawah tanah, kerana beban pada alat analisis pendengaran secara melarang meningkat.
  • Lindungi telinga di tempat kerja yang berkaitan dengan bunyi kuat, palam telinga.
  • Perlu diingat: minuman beralkohol dan perangsang menyumbang kepada perkembangan tinnitus..
  • Jangan bersihkan pendengaran anda dengan penutup kapas. Mereka hanya mendorong belerang yang terkumpul lebih jauh ke saluran telinga.

Elakkan tekanan jika boleh. Ikuti gaya hidup sihat, jadi cubalah tidur sekurang-kurangnya 7 jam, makan makanan kaya vitamin, lakukan latihan autogenous, bersenam. Dalam kes ini, tinnitus tidak mengancam anda, dan pesakit yang disembuhkan akan terbebas dari penyakit itu selama-lamanya.

Laman web ini mengandungi artikel yang asli dan dilindungi hak cipta.
Semasa menyalin, letakkan pautan ke sumber - halaman artikel atau utama.