Utama

Rawatan

Apa itu alat vestibular dan di mana berada - bagaimana ia berfungsi dan terganggu, latihan untuk latihan

Setiap orang melakukan banyak pergerakan badan setiap hari: berjalan kaki, berjongkok, bergilir-gilir. Selalunya, semua pergerakan diberikan tanpa sedikit pun usaha dan lancar. Walau bagaimanapun, kadang-kadang langkah tambahan atau batang tubuh menyebabkan ketidakselesaan yang serius: pening bermula, disorientasi dan loya masuk. Mungkin sebabnya terletak pada penyakit atau gangguan alat vestibular.

Apakah radas vestibular

Organ keseimbangan mempunyai sistem struktur yang kompleks dan bertanggungjawab untuk beberapa fungsi pada masa yang sama. Walau bagaimanapun, yang utama antara lain adalah penganalisis vestibular - bahagian pinggir sistem yang bertanggungjawab untuk orientasi yang betul di ruang angkasa. Sekiranya terdapat pelanggaran sistem koordinasi, seseorang kehilangan kemampuan untuk menjaga keseimbangan, menavigasi di ruang angkasa, melihat visual, maklumat yang baik, dia mulai merasa pening.

Di manakah organ keseimbangan

Sekiranya anda membuka buku teks mengenai anatomi, anda dapat melihat banyak foto struktur sistem keseimbangan. Walau bagaimanapun, kebanyakan gambar ini tidak memberikan gambaran yang jelas di mana letaknya alat vestibular manusia. Sekiranya anda membayangkan struktur tengkorak dari dalam, anda dapat mengetahui bahawa organ ini terletak di telinga dalam. Di sekitar alat keseimbangan terdapat saluran separuh bulatan, endolimis seperti jeli dan reseptor penganalisis vestibular.

Bagaimana radas vestibular

Bahagian penyusun sistem adalah tiga tubulus separuh bulatan - utriculus dan organ otolitik - sacculus. Saluran diisi dengan cairan likat dari dalam dan memiliki bentuk cangkang, di dasar yang terdapat segel - cupul seperti jeli. Sacculus terbahagi kepada dua kantung: bulat dan bujur. Di atasnya terdapat kristal kecil kalsium karbonat - otolit.

Di bawah injap kedap terdapat sel-sel ciliary dari telinga dalam, dengan bantuan dua jenis isyarat dihantar: statik dan dinamik. Yang pertama berkaitan dengan kedudukan badan, yang terakhir untuk mempercepat pergerakan. Secara keseluruhan, organ koordinasi terbentuk sehingga pada sedikit kecondongan kepala atau berjalan, semua komponen berinteraksi sekaligus.

Bagaimana organ keseimbangan

Walaupun sistem vestibular terletak di dalam kotak tulang, ini tidak menghalangnya daripada mengumpulkan maklumat bukan sahaja mengenai kedudukan kepala, tetapi juga lengan, kaki dan organ tubuh manusia yang lain. Terutama yang boleh dipercayai ialah hubungan dengan alat keseimbangan pada ujung saraf, saluran gastrointestinal, dan sistem kardiovaskular. Itulah sebabnya, setelah merasa gugup, minum kopi dalam jumlah yang banyak, banyak yang merasa pening.

Di bawah pengaruh tarikan, cecair dan kristal seperti jeli di dalamnya akan berubah, menyentuh reseptor keseimbangan. Vili akan segera menghantar maklumat ke otak mengenai perubahan keseimbangan, dan dari sana arahan akan datang dari organ lain: ubah nada otot, gerakkan kaki atau lengan ke kanan, berdiri lebih sekata. Pada masa yang sama, sangat menarik bahawa sistem vestibular dikonfigurasikan hanya untuk pergerakan mendatar badan, oleh itu, ketika naik di dalam lif atau terbang di atas kapal terbang, banyak yang mengalami mual, tinitus, pening yang teruk.

Fungsi

Dekat dengan saraf optik dan aurikel, sistem keseimbangan tidak ada kaitan dengan pendengaran atau penglihatan. Fungsi utama alat vestibular adalah untuk menganalisis perubahan kedudukan lengan, kaki, batang atau kepala dan menghantar data ke otak. Organ dengan cepat bertindak balas terhadap pengaruh luaran yang minimum, menangkap perubahan sedikit pun di medan graviti planet, membantu mengekalkan keseimbangan dengan kebutaan sepenuhnya atau menavigasi di ruang yang tidak dikenali.

Pelanggaran radas vestibular

Oleh kerana semua komponen alat keseimbangan bertindak bersama, sementara dia berjaya mengumpulkan maklumat dari organ tubuh yang lain, penyimpangan sedikit demi sedikit dalam satu arah atau yang lain dapat menyebabkan gangguan dalam kerjanya. Gangguan vestibular menyebabkan masalah serius pada orientasi spatial bukan hanya pada manusia, tetapi juga pada haiwan atau wakil burung.

Sebelumnya, penyimpangan dari norma seperti itu mempengaruhi gaya berjalan: menjadi tidak menentu, goyah, seseorang dapat jatuh tanpa alasan atau menabrak perabot tegak. Di samping itu, banyak pesakit mengadu pening berterusan, sakit temporal, keruh di mata, tinitus, degupan jantung.

Sebab pelanggaran

Mengapa alat vestibular terganggu pasti sukar dijawab walaupun bagi pakar otorhinolaryngologi yang berpengalaman. Sebagai contoh, kecederaan kepala biasa atau kehilangan kesedaran jangka pendek boleh menyebabkan patologi ini. Sekiranya orang dewasa mengadu pening, kemungkinan penyebabnya adalah masalah jantung. Apabila kegagalan sistem berlaku selepas jangkitan: otitis media, jangkitan virus pernafasan akut dengan komplikasi, keradangan, mereka bercakap mengenai mabuk.

Gejala

Doktor mengatakan bahawa manifestasi utama patologi adalah pening yang teruk, kehilangan koordinasi dan kedutan mata. Walau bagaimanapun, selalunya pesakit juga dikejar oleh gejala gangguan alat vestibular yang lain:

  • serangan mual, kadang-kadang muntah;
  • perubahan warna kulit, selaput lendir mulut, dan membran mata;
  • berpeluh banyak;
  • peningkatan tekanan darah;
  • takikardia;
  • pernafasan cepat;
  • menurunkan suhu badan di bawah tahap normal;
  • perubahan nadi.

Semua tanda mungkin kelihatan paroxysmal. Semasa tempoh tenang, pesakit berasa sihat sepenuhnya, dan gejala gangguan vestibular sebelumnya disebabkan oleh keletihan. Selalunya, tanda-tanda malaise seperti itu berlaku dengan perubahan kedudukan badan, memiringkan atau memusingkan kepala, perubahan suhu atau kelembapan, dengan munculnya bau yang tidak menyenangkan dan tajam.

Penyakit radas vestibular

Doktor mempunyai lebih daripada 80 pelbagai penyakit yang boleh dikaitkan dalam satu atau lain cara dengan ketidakseimbangan keseimbangan. Contohnya termasuk penyakit sistem endokrin, kecederaan otak traumatik, patologi kardiovaskular, dan gangguan mental yang serius. Dalam kes ini, untuk semua penyakit alat vestibular, doktor mempunyai penjelasan, penerangan mengenai gejala dan cara memeriksanya.

Penyakit Meniere

Penyakit alat keseimbangan ini dapat dijelaskan dengan hanya menggunakan empat tanda: pening, kebisingan atau kekenyangan di telinga dan kehilangan pendengaran. Tiga gejala pertama memuncak dalam beberapa minit, secara beransur-ansur mereda selama beberapa jam. Penurunan persepsi suara pada peringkat awal dapat dibalikkan. Pada sesetengah pesakit, sindrom Meniere mungkin disertai dengan kehilangan kesedaran atau keseimbangan yang singkat..

Pening kedudukan paroxysmal jinak

Penyimpangan seperti ini boleh berlaku pada usia berapa pun, tetapi lebih kerap mempengaruhi orang tua. Penyebabnya adalah jangkitan, kecederaan kepala atau penyakit jantung koronari, kadang-kadang sumbernya tidak dapat diketahui. Pada pesakit dengan diagnosis ini, pening, kehilangan keseimbangan dan gejala lain muncul pada setiap giliran, batang badan atau kepala.

Migrain Basilar

Sindrom ini bersifat jangka pendek dan biasanya menyerang pesakit yang berumur kurang dari 20 tahun. Migrain basilar atau remaja sangat biasa berlaku pada kanak-kanak perempuan yang memasuki tempoh pembentukan kitaran haid. Sakit kepala, pening dan loya pada seorang remaja muncul secara tiba-tiba dan dalam kes yang jarang berlaku, perkembangan berlangsung lebih dari satu jam.

Neuritis vestibular

Penyakit ini mungkin berlaku pada usia berapa pun. Selalunya jangkitan pernafasan akut menyertai kemunculannya, jadi doktor menghubungkan penyakit ini dengan sifat virus. Neuritis radas vestibular disertai dengan pening putaran, muntah dan loya yang teruk, kelenturan kelopak mata. Dengan rawatan yang betul, penyimpangan hilang dalam 3-4 hari, tetapi memerlukan beberapa minggu untuk pulih sepenuhnya.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya radas vestibular rosak

Apabila organ keseimbangan gagal dan dengan segala cara memberi isyarat mengenainya, seseorang harus terlebih dahulu lulus pemeriksaan dan mengunjungi pejabat doktor THT. Diagnostik mandatori merangkumi:

  • ujian perkakasan khas untuk audiometri dan histogram elektron;
  • CT atau MRI otak;
  • ujian darah;
  • kajian ultrasound aliran darah;
  • ujian vestibular.

Latihan

Sekiranya pening tidak signifikan dan hanya mengganggu anda ketika dalam perjalanan dengan kapal, bangun di lif atau membuat lilitan badan yang tajam, alat keseimbangan perlu dilatih. Latihan untuk alat vestibular, jika dikehendaki, dapat dikuasai oleh semua orang:

  1. Duduk di atas kerusi atau kerusi. Tarik jari telunjuk ke hadapan dan perbaiki pandangan anda. Mula memutar kepala anda ke arah yang berbeza, secara bertahap meningkatkan kecepatan.
  2. Latihan seterusnya: ambil dua kad, luruskan siku anda. Adalah perlu untuk memfokuskan mata anda secara bergantian pada salah satu kad, sementara kepala tidak boleh bergerak.
  3. Berdiri, rentangkan kaki anda, fokuskan mata anda tepat di hadapan anda. Mulakan dengan badan anda dengan gerakan bulat. Mula-mula dengan amplitud kecil, kemudian dengan diameter bulatan yang besar.
  4. Semua latihan untuk melatih sistem vestibular perlu dilakukan setiap hari dengan beberapa pendekatan.

Rawatan

Sekiranya ketidakseimbangan berlanjutan dan gejala lain ditambah kepada pening, gimnastik tidak akan membantu di sini. Keperluan mendesak untuk rawatan ubat pening vestibular. Pilihan ubat dan kaedah terapi bergantung pada sebab-sebab yang menyebabkannya:

  • Sekiranya kekalahan alat keseimbangan disebabkan oleh polynerojopathy periferal, maka diabetes mesti dirawat.
  • Dengan pening paroxysmal, ENT memilih teknik khas: menjadikan pesakit mengikut urutan tertentu, kristal berubah lokasi, selepas itu terdapat peningkatan kesejahteraan.
  • Rawatan pening dengan sindrom Menter tidak dapat dilakukan tanpa antihistamin dan antiemetik yang berkesan. Di samping itu, pesakit semestinya memerlukan pembetulan pemakanan dan diet khas.
  • Aspirin, ergotamin, beta-blocker dan antidepresan mengatasi migrain pada kanak-kanak.
  • Sekiranya gangguan itu muncul pada usia persaraan, doktor mungkin mencadangkan implan yang akan mengembalikan keseimbangan yang hilang.

Ubat-ubatan rakyat untuk pening

Bersama dengan terapi ubat dan gimnastik pencegahan, adalah mungkin untuk merawat alat vestibular dengan ubat-ubatan rakyat. Contohnya, buat tincture halia:

  1. Ambil 4 sudu kecil. akar halia parut, campurkan dengan secubit pudina kering, biji adas, biji labu, perbungaan chamomile dan kulit oren.
  2. Tuangkan campuran berumput dengan air panas, biarkan selama 15 minit dan minum dengan pening, kehilangan keseimbangan, atau tanda-tanda gangguan sistemik lain.

Dengan disfungsi berterusan alat keseimbangan di rumah, balsem yang dibuat berdasarkan tiga tincture membantu menguatkan badan yang lemah:

  1. Untuk setengah liter alkohol, ambil 4 sudu perbungaan semanggi. Balut bekas dengan kerajang dan bersikeras 2 minggu.
  2. Untuk jumlah alkohol yang sama, ambil 5 sudu besar. l Akar Dioscorea. Berkeras seperti dalam resipi sebelumnya.
  3. Tuangkan propolis dengan alkohol, angkat ke tempat yang gelap. Selepas 10 hari, saring tingtur.
  4. Ketiga-tiga komponen dicampurkan dan diambil tiga kali secara mengetuk setelah makan 1 sudu besar. l.

Pelanggaran radas vestibular: rawatan, gejala dan sebabnya

Pakar otorhinolaryngologi dan pakar neurologi moden sering menghadapi keperluan untuk merawat gangguan alat vestibular pada orang dewasa. Gejala penyakit yang disebabkan oleh gangguan sistem ini, mempengaruhi keadaan pesakit secara signifikan, tercermin dalam gaya hidupnya yang biasa. Walaupun semua orang telah mendengar tentang konsep radas vestibular, tidak semua orang tahu apa itu dan di mana ia berada.

Di manakah radas vestibular?

Bahagian sistem saraf ini bertanggungjawab untuk keseimbangan badan ketika berdiri dan berjalan, orientasi di ruang angkasa. Sekiranya terdapat gangguan pada alat vestibular, rawatan adalah satu set langkah untuk memulihkan kepekaan dan koordinasi pergerakan, menghilangkan masalah dengan penglihatan dan pendengaran.

Telah diketahui bahawa ia terletak di bahagian temporal kepala, atau lebih tepatnya di telinga. Susunan ini boleh dianggap cukup selamat, kerana ia memastikan integriti organ sekiranya terdapat pelbagai kecederaan. Alat vestibular melakukan fungsi penganalisis yang melihat perubahan kedudukan kepala dan badan di ruang angkasa, yang menentukan arah pergerakan. Ia hanya terdapat pada vertebrata dan manusia..

Punca gangguan alat vestibular dan rawatan penyakit yang disebabkan olehnya adalah hubungan langsung. Oleh itu, gangguan sistem saraf ini berlaku kerana kerosakan pada saluran telinga separuh bulat, sel saraf vestibulocochlear dan sel otak. Oleh itu, untuk menghilangkan gejala dan mengembalikan fungsi tubuh ke tahap normal, pertama sekali diperlukan untuk menyembuhkan kecederaan.

Fungsi utama

Jadi, mengekalkan keseimbangan dan orientasi di ruang adalah tujuan utama organ vestibular. Selain itu, jabatan berkenaan bertanggungjawab untuk:

  • untuk berjalan lurus;
  • penglihatan;
  • pergerakan mata yang diselaraskan;
  • berlakunya loya semasa putaran badan;
  • rasa lokasi sendiri.

Oleh kerana hubungan organ dengan jantung dan otak, kejadian pening dengan perubahan tekanan darah, sakit di jantung, ekspresi emosi dapat dijelaskan..

Gejala utama patologi

Manifestasi luaran dari penyakit tertentu adalah tanda jelas gangguan alat vestibular. Rawatan untuk disfungsi telinga tidak hanya bersifat simtomatik, tetapi harus mempunyai pendekatan yang komprehensif, kerana secara signifikan mempengaruhi kualiti hidup pesakit. Aduan yang paling biasa adalah:

  1. Ketidakseimbangan. Pesakit memusingkan kepala dengan mata tertutup dengan ketidakpastian, kerana dia takut jatuh. Pergerakan yang tepat dan seketika menjadi mustahil.
  2. Pening vestibular. Rawatan penyakit radas vestibular mencapai tujuan utama - untuk mengembalikan persepsi ruang dan orientasi yang betul di dalamnya. Nampaknya bagi banyak pesakit, seolah-olah bumi meninggalkan bawah kaki, semuanya berputar, tubuh jatuh ke bawah.
  3. Latar belakang loya. Sebagai peraturan, gejala ini disertai dengan pening. Dalam kes yang sukar, berkembang menjadi muntah.
  4. Nystagmus. Ketidakupayaan untuk memfokuskan penglihatan, fokus pada objek, terutama yang dekat. Oleh itu, keperluan untuk rawatan gangguan alat vestibular ditunjukkan apabila lompatan mata yang tidak terkoordinasi mengganggu membaca atau menulis, dan ketika anda mencuba, misalnya, untuk menarik objek dengan tangan anda di sebelah orang yang ketinggalan.
  5. "Mengambang" berjalan. Gejala ini selalunya tidak membenarkan pesakit menjalani gaya hidup yang biasa. Semasa berjalan, pesakit selalu bergoyang dari sisi ke sisi, jatuh.

Sebagai tambahan kepada tanda-tanda di atas, terdapat kemungkinan gejala gangguan alat vestibular lain. Rawatan melibatkan menghilangkan turun naik degup jantung, pernafasan dan tekanan, tinitus, anestesia untuk cephalgia.

Penyebab disfungsi vestibular

  1. Pening kedudukan jinak. Berisiko adalah orang yang berumur lebih dari 50 tahun. Penyebab penyakit ini adalah pemendapan garam kalsium di saluran telinga dalam.
  2. Neuritis saraf vestibulocochlear. Selalunya, patologi terbentuk dengan latar belakang jangkitan virus yang dipindahkan, termasuk herpes, cacar air, selesema. Penyakit ini disertai dengan pening, pendengaran, berpeluh berlebihan..
  3. Sindrom Vertebro-basilar. Sebab perkembangan keadaan ini adalah peredaran darah yang lemah dan aliran darah yang tidak mencukupi ke otak yang disebabkan oleh patologi tisu lembut dan saluran tulang belakang serviks. Paling biasa pada orang tua.
  4. Vestibulopati. Penyakit ini disebabkan oleh pendedahan kepada ubat-ubatan toksik. Dalam kebanyakan kes, antibiotik. Di antara ciri-ciri perjalanan penyakit ini, perlu diperhatikan masalah pendengaran yang berkembang pesat, loya berterusan dan pening..
  5. Sindrom Meniere. Patologi telinga dalam, disertai dengan bunyi dan keretakan di telinga.
  6. Penyakit kronik (otitis media, eustachiitis, otosklerosis).
  7. Migrain.
  8. Tumor otak epilepsi.

Mengapa berlaku pada haiwan?

Khususnya, pada anjing, rawatan gangguan alat vestibular paling sering dilakukan kerana kecederaan pada organ pendengaran atau kerosakan pada tulang temporal. Sehubungan dengan pengumpulan cairan di timpani, keradangan terjadi, ditambah mikroorganisma patogen, menembusi alat vestibular, mempengaruhi selnya secara negatif. Semua ini boleh menyebabkan pekak haiwan sepenuhnya..

Pemeriksaan pesakit

Untuk memulakan rawatan dengan ubat-ubatan untuk pelanggaran alat vestibular, diagnosis yang komprehensif diperlukan. Seorang pesakit menerima rujukan prosedur penyelidikan dari pakar ENT atau pakar neurologi, bergantung kepada aduan dan gejala yang dia telah meminta pertolongan.

  • dari CG otak;
  • MRI
  • nystagmografi;
  • Ultrasound saluran leher dan kepala;
  • radiografi;
  • elektrokokleografi;
  • oftalmografi.

Posturografi adalah kaedah lain untuk menentukan penyebab disfungsi organ vestibular. Kajian ini memberikan gambaran grafik pusat graviti pesakit ketika berehat atau semasa bersenam. Semasa penyelidik berdiri di atas platform berputar, sensor yang disambungkan dengannya merekodkan perubahan sedikit pun dalam sistem saraf dan mengkaji reaksinya.

Gimnastik vestibular

Rawatan gangguan radas vestibular adalah berdasarkan kepada pembuatan rancangan senaman individu. Latihan adalah kompleks latihan gimnastik, disesuaikan dengan ciri-ciri individu setiap organisma. Sebaiknya lakukan secara berkala selama lima belas minit. Sebaik-baiknya, anda perlu melatih sekurang-kurangnya dua kali sehari. Laju senaman harus ditingkatkan secara beransur-ansur.

  1. Latihan pertama. Gerakkan pandangan anda dengan perlahan dari bawah ke atas, kemudian dari kiri ke kanan. Pada masa yang sama, penting untuk memastikan kepala tetap pegun, dan meningkatkan pergerakan.
  2. Latihan kedua. Ambil 25 kecenderungan satu arah dan yang lain, ke hadapan dan ke belakang. Ulangi kompleks itu lagi, tetapi dengan mata tertutup.
  3. Latihan ketiga. Dalam posisi duduk, lakukan 10 mengangkat bahu, kemudian rentangkan tangan anda ke arah yang berbeza. Ulangi selama satu minit.
  4. Latihan keempat. Selama satu minit, tarik bola getah dengan satu tangan, dan pegang dengan tangan yang lain. Penting bahawa mainan itu terbang di atas paras mata, anda tidak boleh berpaling daripadanya.
  5. Latihan kelima. Berjalan di sekitar bilik dengan mata saya terpejam. Sekiranya tidak ada gejala gangguan organ vestibular, latihan boleh menjadi rumit dengan melewati pelbagai jenis halangan.

Pil

Terapi ubat adalah komponen yang sama pentingnya untuk pemulihan dari gangguan alat vestibular. Rawatan ubat adalah cara yang cepat dan berkesan untuk merangsang reseptor dan menghilangkan gejala ciri. Dalam amalan perubatan, dua ubat berikut paling kerap digunakan..

Vestibo

Ubat pertama tergolong dalam kumpulan histaminomimetics. Komponen aktif ubat meningkatkan peredaran serebrum dan menormalkan penghantaran isyarat di sepanjang saraf vestibular. Vestibo mengatasi tugas menyekat pusat muntah, sehingga pil ini menghilangkan rasa mual dengan sempurna. Kursus rawatan adalah 1 bulan, minum 1 tablet pada waktu pagi dan malam.

Relanium

Ini adalah wakil siri ubat benzodiazepin. Ia bertindak dengan cara yang serupa. Selepas penerimaan pertama, loya dan pening hilang pada pesakit. Walau bagaimanapun, kelemahan ubat ini adalah keupayaannya untuk menyebabkan kebergantungan. Sekiranya terdapat gangguan pada alat vestibular, doktor menetapkan rawatan dengan tablet ini. Di farmasi tanpa preskripsi rasmi, anda tidak akan dapat membeli ubat tersebut. Kursus terapi tidak lebih dari dua minggu.

Ubat alternatif untuk penyembuh tradisional

Perlu diperhatikan bidang lain dalam rawatan gangguan radas vestibular. Ubat-ubatan rakyat sering digunakan untuk memerangi gejala patologi tertentu. Resipi berikut sangat popular di kalangan pesakit yang mematuhi rawatan alternatif:

  • Anda dapat melegakan loya dan mengatasi pening dengan halia yang dicampurkan dengan pudina, biji labu, dill, bunga chamomile, kulit lemon dan saderi. Semua komponen dicampur dengan baik dan dituangkan dengan air mendidih. Untuk satu cawan air mendidih gunakan 1 sudu koleksi.
  • Bunga semanggi dituangkan dengan alkohol dan dibiarkan selama beberapa minggu di tempat yang gelap. Selepas ubat, minum 10-15 tetes setiap hari semasa perut kosong, minum banyak air.
  • Sama dengan resipi sebelumnya adalah kaedah penyediaan tincture dari propolis. Potongan propolis yang dilembutkan kecil dituangkan dengan vodka dan dibiarkan di tempat yang gelap selama 10-14 hari. Anda perlu minum ubat dengan gula halus: tetes 20 tetes kiub gula pada waktu pagi dan malam selama 10 hari.

Vestibulopati: bagaimana ia berlaku, bentuk, manifestasi, diagnosis, cara merawat

Vestibulopathy adalah proses patologi yang dicirikan oleh kerosakan fungsi alat vestibular. Organ ini menyokong kedudukan badan di ruang angkasa, menganalisis pergerakan seseorang, membolehkannya menjaga keseimbangan. Penyakit ini jarang berlaku, menyerang orang-orang dari segala usia dan disertai oleh pelbagai gejala. Faktor etiologi sindrom vestibular sangat berbeza. Ini termasuk penyakit telinga dalam, otak, mata, tulang belakang, serta penggunaan jangka panjang ubat-ubatan tertentu, proses penuaan semula jadi. Terdapat juga patologi kongenital dari alat vestibular, yang diasingkan dalam nosologi yang berasingan.

Alat vestibular terletak di telinga dalam. Ia melihat isyarat statik dari reseptor keseimbangan ketika seseorang sedang berdiri, duduk atau berbaring, serta isyarat dinamik yang berkaitan dengan pecutan semasa pergerakan. Aliran maklumat yang datang melalui penganalisis visual mempengaruhi kerja badan. Isyarat dari reseptor vestibular melalui serat saraf memasuki batang otak dan otak. Di sana mereka diproses dan dihantar ke neuron motor tulang belakang, ke otot rangka dan okular. Berkat kerja struktur yang diselaraskan, tubuh manusia memperoleh postur stabil yang optimum. Alat vestibular terjejas pada peringkat periferal atau pusat. Vestibulopati boleh berlaku dalam bentuk penyakit yang berasingan atau salah satu sindrom gangguan psiko-vegetatif, berkait rapat dengan gambaran klinikal keseluruhan, bersama dengan tanda-tanda somatik, autonomi dan emosi yang lain.

Vestibulopati secara klinikal dimanifestasikan oleh pening, disorientasi di ruang angkasa, kekeliruan, ketakutan, kegelisahan, mual, muntah, cirit-birit. Pesakit mengadu kehilangan tumpuan, gaya berjalan yang tidak stabil dan rasa putaran badan mereka sendiri, "pelarian" tanah dari bawah kaki mereka. Tanda-tanda sindrom tambahan yang tidak spesifik termasuk: takikardia, serangan panik, turun naik tekanan darah, hiperhidrosis, pucat atau hiperemia kulit. Keadaan itu boleh ditambah dengan gangguan mental. Gejala lain bergantung kepada penyebab vestibulopati..

Punca

Vestibulopathy adalah manifestasi sejumlah penyakit - radang, peredaran darah, trauma, onkologi, degeneratif-distrofik. Dalam kes yang lebih jarang berlaku, sindrom vestibular berkembang apabila tubuh diracun dengan ubat. Orang tua sering mengadu pening dan tanda-tanda lain yang menyerupai manifestasi vestibulopati. Terdapat juga bentuk patologi idiopatik, yang dicirikan oleh perjalanan panjang, kronik, tanda-tanda klinikal paroxysmal dan pengampunan asimtomatik antara serangan.

Penyakit di mana vestibulopati berlaku:

    Labyrinthitis - radang virus atau bakteria akut pada struktur telinga dalam.

otitis media (labirinitis)

Dalam kes yang jarang berlaku, penyebab vestibulopati adalah: trombosis dan pendarahan, keracunan, gangguan neurotik, neuroma saraf kranial, penyakit getaran dan patologi pekerjaan lain.

Faktor yang menyumbang kepada perkembangan penyakit:

  1. Kebimbangan dan kegelisahan yang berterusan dan berlebihan,
  2. Kesedihan dan kesedihan yang panjang,
  3. Tekanan dan kegelisahan,
  4. Keletihan psiko-emosi dan tekanan fizikal,
  5. Diet yang tidak sihat, kelaparan, diet yang melemahkan,
  6. Umur lanjut usia.

Bentuk

Dengan perjalanan vestibulopati adalah akut, episodik dan kronik.

  • Bentuk akut adalah gejala yang berlaku secara spontan dan kepupusannya dalam beberapa hari. Penyebabnya adalah: kecederaan, jangkitan virus, kemalangan serebrovaskular akut.
  • Bentuk episodik sering menyerang vestibulopathy berulang, berlangsung beberapa minit atau jam. Vestibulopati semacam itu berlaku dengan penyakit Meniere, migrain, serangan panik.
  • Bentuk kronik - gejala yang berterusan selama berbulan-bulan dan bertahun-tahun. Ini secara beransur-ansur berkembang dan disertai dengan fenomena bersamaan yang teruk. Perubahan serupa adalah ciri tumor otak, lesi cerebellar, gangguan disirkulasi dan penyakit mental..

Menurut penyetempatan lesi, vestibulopathy adalah periferal, tengah dan bercampur.

  1. Bentuk periferal berlaku dengan keradangan saluran separuh bulatan labirin, ganglia saraf, dan saraf vestibular. Penyakit ini bermula dengan teruk dan disertai dengan peningkatan gejala yang cepat..
  2. Bentuk pusat berkembang dengan kecederaan kepala, kerosakan otak oleh tumor atau jangkitan, dengan latar belakang gangguan peredaran darah di otak. Gejala vestibular berkembang dengan perlahan. Tanda-tanda keradangan gangguan serebrum muncul.
  3. Bentuk campuran mempunyai tahap yang teruk, kerana penglibatan kedua-dua bahagian pinggir dan bahagian tengah radas dalam proses patologi.

Pengelasan etiologi sindrom vestibulopathic:

  • Bentuk vertebrogenik berlaku terhadap latar belakang osteochondrosis serviks dan disertai dengan ketidakupayaan untuk memfokuskan mata anda pada objek yang bergerak, putaran mata paroxysmal ketika memutar kepala;
  • Bentuk periferal akut adalah hasil keradangan telinga dalam yang menular dan ditunjukkan oleh pening, panik dan ketakutan yang berpanjangan, mual dan muntah, kekenyangan dan kebisingan di telinga di bahagian yang terkena;
  • Bentuk pasca trauma adalah akibat kecederaan kepala dengan gegar otak dan kerosakan pada ganglia.

Vestibulopathy mempunyai kod mengikut ICD 10 - H 81 dan nama "Pelanggaran fungsi vestibular." Nama patologi ditafsirkan dengan cara yang berbeza: pening dalaman, pelanggaran orientasi spatial, gejala vestibulovisual, gejala postur. Pengelasan ini dalam kes ini lebih sesuai untuk dokumentasi perubatan daripada praktik klinikal sebenar doktor.

Simptomologi

Manifestasi klinikal vestibulopati sangat pelbagai. Keamatan mereka meningkat ketika penyakit itu berkembang..

  1. Pening adalah salah satu gejala utama gangguan tersebut. Gejala ini dirasakan berbeza oleh pesakit: ada yang mengadu bahawa semua objek berputar, yang lain mengalami pusaran ke arah yang berbeza. Pening biasanya berlaku secara spontan dan berlangsung lama..
  2. Kehilangan keseimbangan - kegoncangan berjalan, pergerakan menyapu, pesakit berayun dari sisi ke sisi, perasaan kepala tidak stabil. Menjadi sukar bagi pesakit untuk berjalan dan melakukan tindakan motor asas. Mereka tidak dapat keluar dari posisi duduk atau berbaring tanpa sokongan. Semasa mempercepat laju pergerakan, jatuh mungkin. Kerana ketidakseimbangan, pesakit kehilangan orientasi mereka di ruang angkasa.
  3. Cephalgia adalah sakit kepala dengan pelbagai intensiti, penyetempatan, kekerapan. Bagi sesetengah orang, ia selalu ada, "menghancurkan" di pelipis atau "mengetuk" di bahagian belakang kepala, sementara yang lain sangat menyakitkan dan tidak tertahankan sehingga sukar bahkan untuk menentukan dengan tepat di mana ia sakit. Rasa sakit yang merekah seperti sifat sukar difahami sukar untuk dirawat dan secara signifikan mengetepikan pesakit daripada irama kehidupan yang biasa.
  4. Perubahan dalam kerja penganalisis visual dimanifestasikan oleh penurunan ketajaman penglihatan, penampilan "lalat" dan lingkaran hitam, bintik-bintik di depan mata, putaran mata secara tiba-tiba, ketidakupayaan untuk memperbaiki pandangan. Tanda-tanda ini bersifat sementara dan mungkin tidak ada pada beberapa pesakit..
  5. Pesakit dengan vestibulopati sering mengadu dering dan tinitus, persepsi bunyi yang buruk, gangguan pendengaran.
  6. Gejala dyspeptik genesis pusat - loya dan muntah, yang tidak membawa kelegaan.
  7. Serangan panik - serangan kegelisahan dan ketakutan yang tidak dapat dijelaskan dan disertai dengan pelbagai gejala vegetatif: takikardia, peningkatan tekanan, kesukaran bernafas, berpeluh.

Sekiranya tidak ada terapi yang tepat pada masanya dan mencukupi, komplikasi teruk berlaku pada pesakit: kronik proses dengan peningkatan gejala, kehilangan pendengaran, labirinitis purulen, keadaan septik, meningitis, kematian.

Langkah-langkah diagnostik

Diagnosis vestibulopati bermula dengan perbualan dengan pesakit, di mana doktor mendengar aduan, mengumpulkan anamnesis kehidupan dan penyakit, memerhatikan tingkah laku pesakit.

Ahli neurologi menentukan status neurologi dengan melakukan oftalmoskopi, menilai keadaan saraf wajah dan pendengaran, ujian jari, gejala Babinsky, ujian lutut-calcaneal dan kaedah lain. Dengan pertolongan mereka, kecekapan cerebellum dan tahap gangguan koordinasi pergerakan ditunjukkan. Di antara teknik perkakasan, yang paling bermaklumat adalah: radiografi, CT dan MRI kepala dan tulang belakang serviks, serta elektron-histagmografi - rakaman grafik perubahan dalam biopotensi bola mata, vestibulometri - menentukan penyebab pening dan menilai keparahan pelanggaran.

Seorang pakar otorhinolaryngologi memeriksa struktur telinga, saluran telinga dan gendang telinga menggunakan otoskop. Doktor-audiologis melakukan elektrokokleografi. Kaedah ini membolehkan anda mendiagnosis penyakit telinga dalam dan saraf pendengaran. Semasa kajian, sebagai tindak balas terhadap rangsangan bunyi, potensi elektrik yang dihasilkan dalam alat otolit direkodkan. Kaedah lain yang cukup bermaklumat adalah audiometri. Ini adalah kaedah untuk mengukur ketajaman pendengaran dan menentukan kepekaan pendengaran terhadap gelombang bunyi dari pelbagai frekuensi. Lakukan dengan menggunakan audiometer atau menggunakan garpu penalaan.

Kaedah bukan khusus tambahan untuk memeriksa pesakit termasuk:

  • Hemogram,
  • TANK,
  • ECG,
  • Analisis air kencing,
  • Pengimbasan dupleks saluran leher dan kepala.

Rawatan

Rawatan vestibulopati adalah kompleks, termasuk ubat-ubatan, campur tangan pembedahan, ubat-ubatan rakyat dan latihan fisioterapi. Ia dijalankan di hospital di bawah pengawasan berterusan kakitangan perubatan. Ini bertujuan untuk menghilangkan penyebab dan manifestasi klinikal penyakit ini. Skema langkah terapeutik ditentukan oleh patogenesis disfungsi vestibular.

  1. Penekan vestibular mengurangkan tahap pening dalam patologi akut - "Dramina", "Dedalon", "Betagistin", "Westinorm".
  2. Antiemetik - Metoclopramide, Tserukal, Scopolamine.
  3. Antibiotik dengan adanya proses berjangkit - ubat spektrum luas.
  4. Dadah yang meningkatkan peredaran serebrum - "Piracetam", "Nootropil", "Cinnarizine".
  5. Terapi anti-radang - mengambil NSAID atau kortikosteroid.
  6. Benzodiazepin menghalang fungsi alat vestibular - Relanium, Lorafen.
  7. Dalam penyakit Meniere, antihistamin dan diuretik diambil. Pesakit diberi terapi diet yang menyekat pengambilan garam. Ubat antibakteria atau hormon steroid disuntik terus ke timpani.

Langkah-langkah ini memulihkan kerja penganalisis statokinetik, menghilangkan pening, membuat berjalan lebih yakin, dan meningkatkan fungsi sistem saraf. Pesakit hilang kegelisahan, kegelisahan, ketakutan panik. Terhadap latar belakang rawatan, pertahanan imun dan ketahanan umum badan meningkat, rasa sakit dan ketidakselesaan hilang, keparahan pening dan dispepsia menurun, degupan jantung dan tekanan darah dipulihkan.

Tekanan dan kegembiraan dapat mencetuskan perkembangan penyakit ini. Psikoterapi, relaksasi, perundingan dengan ahli psikologi ditunjukkan untuk pesakit dengan vestibulopathy. Untuk mempercepat proses rawatan dan memulihkan kerja penganalisis vestibular, terapi senaman diperlukan. Latihan khas boleh dilakukan setelah hilangnya gejala akut. Di dalam kelas, pesakit menggerakkan batang tubuh, kepala dan bola mata ke arah yang berbeza. Terapi senaman ditetapkan oleh pakar secara individu kepada setiap pesakit, bergantung pada keadaan umum. Kesan pengukuhan dan pemulihan secara umum dimiliki oleh: urut, fisioterapi, terapi manual, magnetoterapi, rawatan dengan lintah, akupunktur.

Kaedah bukan tradisional untuk merawat vestibulopati termasuk:

  • Kangkung laut satu sudu teh sebelum makan,
  • Merebus semanggi padang rumput satu sudu tiga kali sehari,
  • Minyak aroma kamper dan rosemary untuk memulihkan kerja kapilari otak dan jantung.

gimnastik vestibular sejagat

Dalam kes yang teruk, apabila terapi konservatif tidak memberikan hasil yang positif, operasi dilakukan. Petunjuk untuk rawatan pembedahan:

  1. Patologi kardiovaskular menyebabkan vasospasme berterusan,
  2. TBI dengan kerosakan pada membran labirin,
  3. Pendarahan Buasir atau Maze.

Serat vasomotor di bahagian yang terkena dibedah. Ini membawa kepada peningkatan bekalan darah ke struktur otak yang bertanggungjawab untuk keseimbangan dan koordinasi pergerakan. Rawatan pembedahan bertujuan untuk mengurangkan pengeluaran endolymph dengan memampatkan saluran, membuat shunt, atau mengeluarkan kelenjar.

Pencegahan

Terdapat langkah-langkah untuk mencegah perkembangan vestibulopati. Ini termasuk:

  • Pemakanan yang betul,
  • Pengambilan vitamin,
  • Aktiviti fizikal penuh,
  • Tabiat buruk,
  • Rawatan penyakit berjangkit dan radang tepat pada masanya,
  • Mod kerja dan rehat yang optimum,
  • Melindungi badan daripada tekanan dan keterlaluan psiko-emosi,
  • Pemeriksaan tahunan oleh pakar neurologi,
  • Berat badan dan kawalan gula dalam darah,
  • Perundingan tepat pada masanya dengan doktor apabila gejala vestibulopati muncul.

Langkah pencegahan yang disenaraikan adalah wajib bagi orang yang mempunyai kerabat darah dengan patologi ini..

Prognosis vestibulopati adalah baik. Rawatan tepat pada masanya dan tepat - keadaan yang diperlukan untuk pemulihan pesakit yang cepat dan lengkap.

Rawatan pening vestibular

Diterbitkan dalam jurnal:
JURNAL NEUROLOGI DAN PSIKASI, 11, 2008 M.V. ZAMERGRA, V.A. PARFENOV, O.A. MELNIKOV

Rawatan pening vestibular

M.V. ZAMERGRAD, V.A. PARFENOV, O.A. MELNIKOV

Klinik Penyakit Saraf dinamakan DAN SAYA. Kozhevnikova MMA dinamakan MEREKA. Sechenova, ANO "Guta-Clinic", Moscow

Pening adalah salah satu aduan yang paling biasa di kalangan pesakit dari kumpulan umur yang berbeza. Oleh itu, 5-10% pesakit yang beralih kepada pengamal am dan 10-20% pesakit kepada pakar neurologi mengadu pening, orang tua paling kerap menderita daripadanya: pada wanita yang berumur lebih dari 70 tahun, pening adalah salah satu aduan yang paling biasa [17].

Pening betul atau vestibular adalah sensasi putaran khayalan atau pergerakan (berpusing, jatuh atau bergoyang) objek di sekitarnya atau pesakit itu sendiri di ruang angkasa. Pening vestibular sering disertai dengan loya, muntah, ketidakseimbangan dan nystagmus, dalam banyak kes ia bertambah (atau muncul) dengan perubahan kedudukan kepala, pergerakan kepala yang cepat. Harus diingat bahawa beberapa orang mempunyai rasa rendah diri konstitusional dari alat vestibular, yang sudah menampakkan dirinya pada masa kanak-kanak sebagai "mabuk pergerakan" - toleransi ayunan, karusel dan kenderaan yang lemah.

Punca dan patogenesis pening vestibular

Pening vestibular boleh berlaku apabila bahagian periferal (saluran separuh bulatan, saraf vestibular) atau bahagian tengah (batang otak, cerebellum) dari penganalisis vestibular terjejas.

Pening vestibular perifer dalam kebanyakan kes disebabkan oleh pening posisi jinak, neuronitis vestibular, atau sindrom Meniere, lebih jarang dengan pemampatan saraf koklea vestibular oleh kapal (paroxysmia vestibular), vestibulopati dua hala, atau fistula perilymphatic [16, 17]. Pening vestibular periferal menampakkan diri dalam serangan yang teruk dan disertai dengan nystagmus spontan, jatuh ke sisi yang bertentangan dengan arah nystagmus, serta mual dan muntah.

Pening vestibular pusat paling kerap disebabkan oleh migrain vestibular, lebih jarang berlaku strok pada batang otak atau cerebellum, atau multiple sclerosis dengan kerosakan pada batang otak dan cerebellum [16, 17].

Sekurang-kurangnya empat orang pengantara terlibat dalam melakukan impuls saraf di sepanjang arka tiga saraf refleks vestibulo-okular. Beberapa lagi mediator terlibat dalam modulasi neuron arka refleks. Glutamat dianggap sebagai pengantara kegembiraan utama [46]. Acetylcholine adalah agonis reseptor M-kolinergik pusat dan periferal (terlokal di telinga dalam). Walau bagaimanapun, reseptor, mungkin memainkan peranan utama dalam perkembangan pening, tergolong dalam subtipe M2 dan terletak di kawasan jambatan pasli dan medulla oblongata [13]. GABA dan glisin adalah mediator penghambat yang terlibat dalam penghantaran impuls saraf antara neuron vestibular kedua dan neuron inti oculomotor. Rangsangan kedua-dua subtipe reseptor GABAA - GABA-A dan GABA-B - mempunyai kesan yang serupa pada sistem vestibular. Dalam eksperimen haiwan, ditunjukkan bahawa baclofen, suatu agonis spesifik reseptor GABA-B, mengurangkan jangka masa tindak balas sistem vestibular terhadap rangsangan [49]. Kepentingan reseptor glisin tidak difahami dengan baik..

Pengantara penting sistem vestibular adalah histamin. Ia terdapat di pelbagai bahagian sistem vestibular. Tiga subtipe reseptor histamin diketahui - H1, H2 dan H3 [46]. Ahli Agonis N3-reseptor menghalang pembebasan histamin, dopamin dan asetilkolin.

Prinsip umum rawatan

Rawatan pening vestibular adalah tugas yang agak sukar. Selalunya pesakit yang mengalami pening, doktor menetapkan ubat "vasoaktif" atau "nootropik", tanpa berusaha memahami sebab-sebab pening. Sementara itu, pening vestibular boleh disebabkan oleh pelbagai penyakit, diagnosis dan rawatannya harus menumpukan usaha utama doktor.

Pada masa yang sama, dengan perkembangan pening vestibular, rawatan simptomatik yang bertujuan untuk menghentikan serangan pening akut secara wajar dibenarkan di hadapan, tetapi pemulihan pesakit dan pemulihan pampasan fungsi vestibular menjadi relevan di masa depan (selepas ini kami menggunakan sebutan "pemulihan vestibular").

Melegakan serangan pening vestibular akut

Melegakan serangan pening terutamanya merangkumi rehat maksimum bagi pesakit, kerana pening vestibular dan reaksi autonomi yang sering disertakan dalam bentuk mual dan muntah bertambah dengan pergerakan dan putaran kepala. Rawatan ubat melibatkan penggunaan penekan vestibular dan antiemetik.

Penindas vestibular merangkumi ubat dari tiga kumpulan utama: antikolinergik, antihistamin dan benzodiazepin.

Ubat antikolinergik menghalang aktiviti struktur vestibular pusat. Ubat-ubatan yang mengandungi scopolamine atau platifillin digunakan. Kesan sampingan ubat ini disebabkan terutamanya oleh penyumbatan reseptor M-kolinergik dan ditunjukkan oleh mulut kering, mengantuk, dan gangguan penginapan. Di samping itu, amnesia dan halusinasi adalah mungkin. Dengan berhati-hati, scopolamine diresepkan untuk orang tua kerana bahaya mengembangkan psikosis atau pengekalan kencing akut.

Pada masa ini, telah terbukti bahawa antikolinergik tidak mengurangkan pening vestibular, tetapi hanya dapat mencegah perkembangannya, misalnya, dengan penyakit Meniere [50]. Oleh kerana kemampuan mereka untuk memperlambat pampasan vestibular atau menyebabkan kerosakan pampasan jika sudah berlaku, antikolinergik kurang dan kurang digunakan pada gangguan vestibular periferal.

Dengan pening vestibular, hanya H yang berkesan1-penyekat yang melintasi penghalang darah-otak. Ubat-ubatan tersebut termasuk dimenhydrinate (dramina, 50-100 mg 2-3 kali sehari), diphenhydramine (diphenhydramine, 25-50 mg oral 3-4 kali sehari atau 10-50 mg intramuskular), meclosin (bonin, 25-100 mg / hari dalam bentuk tablet kunyah). Semua ubat ini juga mempunyai sifat antikolinergik dan menyebabkan kesan sampingan yang sesuai [51].

Benzodiazepin meningkatkan kesan penghambatan GABA pada sistem vestibular, yang menjelaskan kesannya terhadap pening. Benzodiazepin, walaupun dalam dos kecil, mengurangkan pening dan mual dan muntah yang berkaitan. Risiko pembentukan pergantungan ubat, kesan sampingan (mengantuk, peningkatan risiko jatuh, kehilangan ingatan), serta penurunan pampasan vestibular membatasi penggunaannya dalam gangguan vestibular. Lorazepam (lorafen) digunakan, yang dalam dosis rendah (misalnya, 0,5 mg 2 kali sehari) jarang menyebabkan ketergantungan ubat dan dapat digunakan secara sublingual (pada dos 1 mg) sekiranya berlaku serangan pening akut. Diazepam (Relanium) pada dos 2 mg 2 kali sehari juga dapat mengurangkan pening vestibular secara berkesan. Clonazepam (antelepsin, rivotril) kurang dikaji sebagai penekan vestibular, tetapi, nampaknya, tidak kalah dengan keberkesanannya terhadap lorazepam dan diazepam. Biasanya ia diresepkan dalam dos 0.5 mg 2 kali sehari. Benzodiazepin yang bertindak panjang, seperti fenazepam, tidak berkesan untuk pening vestibular [16].

Sebagai tambahan kepada penekan vestibular, dengan serangan akut pening vestibular, antiemetik digunakan secara meluas. Antaranya, fenotiazin digunakan, khususnya, prochlorperazine (meterazine, 5-10 mg 3-4 kali sehari) dan promethazine (pipolfen, 12.5-25 mg setiap 4 jam; ia boleh diberikan secara lisan, IM, iv dan rektum ) Ubat ini mempunyai sebilangan besar kesan sampingan, khususnya, ia boleh menyebabkan dystonia otot, dan oleh itu tidak digunakan sebagai pilihan pertama. Metoclopramide (cerucal, 10 mg i / m) dan rumah-peridone (motilium, 10-20 mg 3-4 kali sehari, di dalam) - penyekat D periferal2-reseptor - menormalkan pergerakan saluran gastrointestinal dan dengan itu juga mempunyai kesan antiemetik [12]. Ondansetron (zofran, 4-8 mg secara lisan) - penyekat reseptor serotonin 5-HT3 - juga mengurangkan muntah pada gangguan vestibular.

Tempoh penggunaan penekan vestibular dan antiemetik dibatasi oleh kemampuan mereka untuk memperlambat pampasan vestibular. Secara amnya, tidak digalakkan menggunakan ubat ini selama lebih dari 2-3 hari [16].

Pemulihan vestibular

Tujuan pemulihan vestibular adalah untuk mempercepat pampasan fungsi sistem vestibular dan mewujudkan syarat untuk penyesuaian awal terhadap kerosakannya. Pampasan vestibular adalah proses yang kompleks yang memerlukan penyusunan semula banyak sambungan vestibulo-okular dan vestibulospinal. Di antara acara yang berkaitan, gimnastik vestibular menempati tempat yang besar, termasuk pelbagai latihan pergerakan mata, kepala, dan latihan berjalan [22].

Kompleks gimnastik vestibular pertama, yang dirancang untuk pesakit dengan kerosakan sepihak pada alat vestibular, dikembangkan oleh T. Cawthorne dan F. Cooksey pada tahun 40-an abad yang lalu. Banyak latihan dari kompleks ini digunakan pada masa ini, walaupun sekarang keutamaan diberikan kepada kompleks pemulihan yang dipilih secara individu yang mengambil kira keunikan kerosakan sistem vestibular pesakit tertentu [20].

Pemulihan vestibular ditunjukkan untuk stabil, i.e. lesi tidak progresif pada bahagian tengah dan periferal sistem vestibular. Keberkesanannya lebih rendah dengan gangguan vestibular pusat dan dengan penyakit Meniere. Walaupun begitu, dengan penyakit ini, senam vestibular tetap ditunjukkan, kerana membolehkan pesakit menyesuaikan diri sebahagiannya dengan gangguan yang ada.

Gimnastik vestibular bermula sejurus selepas melegakan episod pening akut. Gimnastik vestibular lebih awal dimulakan, semakin cepat keupayaan kerja pesakit dipulihkan [16].

Asas gimnastik vestibular adalah latihan di mana pergerakan mata, kepala dan badan membawa kepada ketidakcocokan deria [16, 24]. Melakukannya pada mulanya mungkin dikaitkan dengan ketidakselesaan yang ketara. Taktik pemulihan vestibular dan sifat latihan bergantung pada tahap penyakit. Jadual di bawah menunjukkan program gimnastik vestibular yang teladan dengan neuronitis vestibular [16].

Keberkesanan gimnastik vestibular dapat ditingkatkan dengan bantuan pelbagai simulator, misalnya, platform stabilografi atau posturografi yang berfungsi mengikut kaedah maklum balas biologi.

Kajian klinikal menunjukkan bahawa peningkatan fungsi dan kestabilan vestibular akibat pemulihan vestibular diperhatikan pada 50-80% pesakit. Lebih-lebih lagi, pada 1/3 pesakit, pampasan selesai [18, 34, 53]. Keberkesanan rawatan bergantung pada usia, waktu permulaan pemulihan dari saat penyakit itu berkembang, keadaan emosi pesakit, pengalaman doktor melakukan gimnastik vestibular, dan ciri-ciri penyakit ini. Jadi, perubahan berkaitan dengan usia dalam sistem visual, somatosensori dan vestibular dapat melambatkan pampasan vestibular. Kegelisahan dan kemurungan juga memperpanjang proses penyesuaian terhadap gangguan vestibular yang berkembang. Pampasan dengan lesi sistem vestibular periferi berlaku lebih cepat daripada dengan vestibulopati pusat, dan gangguan vestibular periferal sepihak dikompensasi lebih cepat daripada bilateral [55].

Kemungkinan terapi ubat untuk mempercepat pampasan vestibular pada masa ini terhad. Walaupun begitu, kajian mengenai pelbagai ubat yang mungkin merangsang pampasan vestibular sedang dijalankan. Salah satu ubat ini adalah betahistin hidroklorida [39, 40]. Menyekat histamin H3-reseptor sistem saraf pusat, ubat meningkatkan pelepasan neurotransmitter dari ujung saraf membran presynaptik, memberikan kesan penghambatan pada inti vestibular batang otak. Betaserc digunakan dalam dos 24-48 mg sehari selama satu atau beberapa bulan.

Ubat lain yang meningkatkan kelajuan dan kelengkapan pampasan vestibular adalah piracetam (nootropil) [56]. Nootropil, yang merupakan turunan siklik asid gamma-aminobutyric (GABA), mempunyai sejumlah kesan fisiologi yang dapat dijelaskan, sekurang-kurangnya sebahagiannya, dengan pemulihan fungsi normal membran sel. Pada tahap neuronal, piracetam memodulasi neuromediasi dalam rangkaian sistem mediator-neuro (termasuk kolinergik dan glutamatergik), mempunyai sifat neuroprotektif dan antikonvulsan, dan meningkatkan neuroplastik. Pada tahap vaskular, piracetam meningkatkan keplastikan sel darah merah, mengurangkan lekatannya ke endotelium vaskular, menghalang agregasi platelet dan meningkatkan peredaran mikro secara umum. Harus diingat bahawa dengan pelbagai kesan farmakologi, ubat ini tidak mempunyai ubat penenang atau kesan psikostimulasi [56].

Pemulihan vestibular dengan neuronitis vestibular (menurut T. Brandt [16] dengan perubahan)

Tahap penyakitSenaman
I. 1-3 hariGimnastik tidak ditunjukkan. Kedamaian. Imobilisasi kepala
II. Hari ke-3-5 penyakit ini
- muntah spontan tidak ada
- penekanan nystagmus spontan yang tidak lengkap semasa memperbaiki pandangan
Pusing di atas katil, duduk
Memperbaiki pandangan secara langsung, pada sudut 10 °, 20 ° dan 40 ° secara menegak dan mendatar; membaca.
Pergerakan penjejakan yang lancar, misalnya mengesan jari atau tukul yang bergerak pada kelajuan 20-40 ° / s, 20-60 ° / s.
Pergerakan kepala ketika memperbaiki pandangan pada objek pegun yang terletak pada jarak 1 m (0,5-2 Hz; 20-30 ° secara mendatar dan menegak).
Berdiri dan berjalan dengan mata terbuka dan tertutup (dengan sokongan)
III. 5-7 hari penyakit ini
- kekurangan nystagmus spontan ketika melihat secara langsung dan memperbaiki pandangan
- kemunculan nystagmus semasa penculikan mata ke arah fasa cepat nystagmus dan dalam kacamata Frenzel
1. Latihan untuk keseimbangan statik: berdiri di sebelah kaki atau satu lutut. Berdiri dengan mata terbuka dan tertutup, kepala dilemparkan ke belakang.
2. Latihan keseimbangan dinamik: pergerakan mata dan kepala (seperti pada bahagian sebelumnya) berdiri tanpa sokongan
IV. 2-3 minggu sakit
- pening spontan dan nystagmus tidak ada
- nystagmus spontan kecil dengan gelas Fresnel
Latihan yang kompleks untuk pengembangan keseimbangan. Latihan mesti lebih sukar daripada beban vestibular harian.

Pelbagai kesan fisiologi menjelaskan penggunaan nootropil untuk sejumlah petunjuk klinikal, termasuk dengan pelbagai bentuk pening. Dalam eksperimen haiwan, ditunjukkan bahawa ubat itu menekan nystagmus yang disebabkan oleh rangsangan elektrik pada badan engkol lateral. Di samping itu, kajian yang melibatkan subjek sihat mendapati bahawa nootropil dapat mengurangkan tempoh nystagmus yang disebabkan oleh putaran putus [41]. Keberkesanan ubat ini sebahagiannya disebabkan oleh rangsangan kawalan kortikal terhadap aktiviti sistem vestibular. Dengan meningkatkan tahap kepekaan terhadap rangsangan vestibular, nootropil melemahkan pening. Adalah dipercayai bahawa pecutan pampasan vestibular di bawah tindakannya juga disebabkan oleh kesan ubat pada inti vestibular dan oculomotor batang otak [28]. Nootropil secara langsung meningkatkan fungsi telinga dalam. Kerana kenyataan bahawa penyesuaian dan pampasan vestibular pusat cenderung bergantung pada transmisi impuls saraf yang baik, kesan modulasi ubat pada sistem kolinergik, dopaminergik, noradrenergik dan glutamatergik dapat mempercepat proses ini. Khasiat penting nootropil adalah kesannya terhadap neuroplastik. Neuroplastik sangat penting untuk penyesuaian, kerana penting untuk penyesuaian saraf. Pengaruh terhadap neuroplastik adalah satu lagi alasan yang diduga untuk mempercepat pampasan vestibular di bawah pengaruh ubat ini..

Pecutan pampasan vestibular di bawah pengaruh nootropil dengan pening asal periferal, pusat atau campuran disahkan oleh hasil beberapa kajian [30, 31, 45]. Penggunaan nootropil dengan ketara dan cepat (2-6 minggu) menyebabkan kelemahan pening dan sakit kepala, meratakan manifestasi vestibular dengan dan tanpa pemulihan fungsi alat vestibular, serta penurunan keparahan ketidakstabilan dan gejala antara serangan pening. Ubat ini meningkatkan kualiti hidup pesakit dengan pening yang berterusan. Nootropil terutamanya disyorkan untuk pening yang disebabkan oleh kerosakan pada struktur vestibular pusat, tetapi memandangkan mekanisme tindakan ubat yang tidak spesifik, ia boleh berkesan dalam semua jenis pening [28, 41]. Nootropil diresepkan secara lisan pada dos 2400-4800 mg / hari, tempoh rawatan adalah dari satu hingga beberapa bulan [28, 41, 56].

Rawatan yang berbeza untuk pelbagai penyakit yang ditunjukkan oleh pening vestibular

Pening paroxysmal kedudukan jinak (DPPG)

Asas untuk rawatan DPPG adalah latihan khas dan teknik terapi yang telah dikembangkan secara aktif selama 20 tahun [2, 4, 16, 17, 35, 37]. Sebagai gimnastik vestibular, yang dapat dilakukan oleh pesakit sendiri, teknik Brandt-Daroff digunakan [15]. Pada waktu pagi, setelah bangun, pesakit perlu duduk di tengah katil, kaki digantung ke bawah. Kemudian anda harus berbaring di sebelah kanan atau kiri dengan kepala dipusingkan 45 ° ke atas dan tetap berada di posisi ini selama 30 s atau, jika pening berlaku, sehingga ia berhenti. Seterusnya, pesakit kembali ke kedudukan asalnya (duduk di atas katil) dan berada di dalamnya selama 30 saat. Selepas itu, pesakit berbaring di sisi yang bertentangan dengan kepalanya terbalik 45 ° dan berada dalam kedudukan ini selama 30 s atau, jika pening berlaku, sehingga ia berhenti. Kemudian dia kembali ke kedudukan asalnya (duduk di atas katil). Pesakit harus mengulangi latihan ini sebanyak 5 kali. Sekiranya pening tidak berlaku semasa gimnastik pagi, maka disarankan untuk mengulang latihan hanya pada keesokan harinya. Sekiranya pening berlaku sekurang-kurangnya sekali dalam kedudukan apa pun, maka anda perlu mengulangi latihan dua kali lagi: pada waktu petang dan petang. Tempoh gimnastik vestibular ditentukan secara individu: latihan terus dilakukan sehingga pening hilang dan 2-3 hari lagi selepas penamatannya. Keberkesanan teknik sedemikian untuk menghentikan BPPG adalah sekitar 60%.

Latihan perubatan yang lebih berkesan dilakukan oleh doktor. Keberkesanannya mencapai 95% [15, 16, 26, 33, 37].

Contoh latihan seperti ini adalah teknik Epley yang dikembangkan untuk rawatan DPPG yang disebabkan oleh patologi saluran setengah bulat posterior [26]. Dalam kes ini, latihan dilakukan oleh doktor di sepanjang jalan yang jelas dengan peralihan yang agak perlahan dari satu kedudukan ke kedudukan yang lain. Kedudukan awal pesakit sedang duduk di sofa dengan kepala berpusing ke arah labirin yang terkena. Kemudian doktor meletakkan pesakit di punggungnya dengan kepalanya dilemparkan ke belakang pada 45 ° dan memusingkan kepala tetap ke arah yang bertentangan. Selepas itu, pesakit terbaring di sebelahnya, dan kepalanya berpusing dengan telinganya yang sihat. Kemudian pesakit duduk, kepalanya bengkok dan berpusing ke arah labirin yang terkena. Kemudian pesakit kembali ke kedudukan permulaan. Semasa sesi, 2-4 latihan biasanya dilakukan, yang cukup sering untuk menghentikan BPP sepenuhnya.

Pada 1-2% pesakit dengan DPPH, latihan terapeutik tidak berkesan dan penyesuaian berkembang sangat perlahan [16]. Dalam kes sedemikian, mereka menggunakan pembedahan tamponade saluran separuh bulatan yang terkena dengan cip tulang atau neuroektomi selektif saraf vestibular [17, 38, 43]. Neuroektomi selektif saraf vestibular digunakan lebih kerap dan jarang disertai dengan komplikasi [38].

Sehingga kini, penyakit Meniere tetap menjadi penyakit yang tidak dapat disembuhkan. Oleh itu, kita bercakap mengenai rawatan simptomatik, yang tujuannya adalah untuk mengurangkan kekerapan dan mengurangkan keparahan serangan pening, serta mencegah kehilangan pendengaran [1, 6, 16, 29]. Keberkesanan terapi dinilai dalam jangka masa yang panjang: jumlah serangan pening dibandingkan sekurang-kurangnya dua tempoh 6 bulan. Terdapat dua bidang rawatan dadah: menghentikan serangan dan mencegah kambuhnya penyakit.

Menghentikan pening dilakukan mengikut prinsip umum yang dijelaskan sebelumnya. Untuk mencegah penyakit ini berulang, diet dianjurkan dengan larutan garam 1-1,5 g sehari, rendah karbohidrat. Sekiranya diet tidak berkesan, diuretik diresepkan (acetazolamide atau hydrochlorothiazide dalam kombinasi dengan triamteren).

Antara ubat yang meningkatkan bekalan darah ke telinga dalam, betagistin (betaserk) paling sering digunakan pada dos 36-48 mg sehari, keberkesanannya ditunjukkan dalam kajian terkawal plasebo [40] dan dibandingkan dengan ubat lain [10].

Dengan tidak berkesannya rawatan konservatif dan kekerapan serangan pening, kaedah rawatan pembedahan digunakan. Kaedah yang paling biasa adalah penyahmampatan kantung endolimfatik dan pentadbiran intrathymal gentamicin [3, 6, 19, 23, 34, 47].

Dalam tempoh akut penyakit ini, ubat-ubatan digunakan untuk mengurangkan pening dan gangguan autonomi bersamaan (lihat di atas). Untuk mempercepat pemulihan fungsi vestibular, senam vestibular disyorkan, termasuk latihan di mana pergerakan mata, kepala, dan batang tubuh menyebabkan ketidakcocokan deria [16, 24]. Latihan ini merangsang pampasan vestibular pusat dan mempercepat pemulihan..

Pening vestibular pada penyakit serebrovaskular

Pening vestibular mungkin merupakan gejala serangan iskemia sementara, strok iskemik atau hemoragik pada batang otak dan otak kecil. Dalam kebanyakan kes, ia digabungkan dengan gejala kerosakan lain pada bahagian otak ini (contohnya, diplopia, disfagia, dysphonia, hemiparesis, hemihypesthesia, atau ataxia cerebellar). Lebih jarang (menurut data kami, dalam 4.4% kes), pening vestibular adalah satu-satunya manifestasi penyakit serebrovaskular [5].

Pengurusan pesakit dengan strok dengan pening dilakukan mengikut taktik perubatan untuk strok iskemia atau pendarahan serebrum. Dalam 3-6 jam pertama strok iskemia, trombolisis dapat digunakan; campur tangan pembedahan mungkin dilakukan dengan pendarahan serebrum [7-9]. Dengan pening, mual dan muntah yang teruk, penekan vestibular dapat digunakan untuk waktu yang singkat (hingga beberapa hari). Yang sangat penting adalah pengurusan pesakit di jabatan khusus (jabatan strok), di mana komplikasi somatik dapat dicegah dengan berkesan, pemulihan awal pesakit dilakukan [7-9].

Rawatan migrain vestibular, serta rawatan migrain biasa, terdiri daripada tiga arah: penghapusan faktor-faktor yang memprovokasi migrain, melegakan serangan dan terapi pencegahan [21, 25]. Penghapusan faktor pencetus migrain: tekanan, hipoglikemia, makanan tertentu (keju tua, coklat, anggur merah, wiski, port) dan makanan tambahan (monosodium glutamat, aspartam), merokok, dan penggunaan pil perancang dapat mengurangkan kejadian serangan migrain vestibular [17, 25, 44, 48, 54].

Persediaan anti-migrain dan penekan vestibular digunakan untuk melegakan migrain vestibular [17, 25, 44, 48, 54]. Sebagai penekan vestibular, dimenhydrinate (dramina), ubat penenang benzodiazepin (diazepam) dan fenotiazin (thiethylperazine) digunakan; dengan muntah, gunakan kaedah pentadbiran parenteral (diazepam i / m, metoclopramide i / m, thiethylperazine i / m atau rektum dalam suppositori). Ubat anti-radang (ibuprofen, diclofenac), asid acetylsalicylic, dan paracetamol boleh berkesan [16]. Keberkesanan ergotamine [40, 48] dan triptans [11, 27] diperhatikan. Keberkesanan ubat-ubatan anti-migrain untuk melegakan migrain vestibular sesuai dengan keberkesanannya dalam serangan migrain biasa [14]. Sebilangan penulis tidak mengesyorkan mengambil triptan kerana meningkatkan risiko strok iskemia pada pesakit dengan migrain basilar [48, 52].

Terapi pencegahan ditunjukkan untuk kejadian migrain vestibular yang kerap (2 atau lebih sebulan) dan serangan yang teruk [21, 25, 44, 48]. Penyekat beta (propranolol atau metoprolol), antidepresan trisiklik (nortriptyline atau amitriptyline) dan antagonis kalsium (verapamil) digunakan sebagai ubat pilihan. Selain itu, valproat (600-1200 mg / hari) dan lamotrigine (50-100 mg / hari) digunakan. Dos harian verapamil permulaan ialah 120-240 mg / hari; dos harian maksimum tidak boleh melebihi 480 mg. Dos permulaan nortriptilin adalah 10 mg / hari, dengan ketidakcekapan, dosnya meningkat sebanyak 10-25 mg / hari, sedangkan dos harian maksimum tidak boleh melebihi 100 mg. Dos permulaan propranolol adalah 40 mg / hari, dengan tidak berkesannya dos ini dan toleransi ubat yang baik, dos harian secara beransur-ansur (mingguan) meningkat sebanyak 20 mg, tetapi supaya tidak melebihi 240-320 mg [16].

Rawatan profilaksis yang komprehensif, termasuk diet dan penggunaan dosis kecil antidepresan trisiklik dan beta-blocker, berkesan pada lebih daripada separuh pesakit [44]. Sekiranya rawatan itu berkesan, ubat-ubatan tersebut terus diminum selama satu tahun, dan kemudian secara beransur-ansur (dalam 2 atau 3 bulan) dibatalkan.

Oleh itu, pada masa ini, rawatan pening vestibular yang tidak spesifik terbahagi kepada dua peringkat: dalam tempoh akut, terapi ubat digunakan terutamanya, yang bertujuan untuk mengurangkan pening dan gangguan vegetatif yang berkaitan, terutamanya dalam bentuk mual dan muntah. Segera setelah berakhirnya tempoh akut, mereka melanjutkan ke tahap kedua rawatan, tujuan utamanya adalah pampasan vestibular dan pemulihan kemampuan kerja pesakit dengan cepat. Sehingga kini, secara umum diakui bahawa asas rawatan pada tahap ini adalah pemulihan vestibular. Gimnastik vestibular yang dipilih dengan betul dan tepat pada masanya meningkatkan keseimbangan dan berjalan, mencegah jatuh, mengurangkan ketidakstabilan, rasa pening subjektif dan meningkatkan aktiviti harian pesakit. Rawatan pening vestibular yang berbeza, berdasarkan diagnosis tepat pada masanya penyakit yang mendasari, sangat penting.