Utama

Sklerosis

Kisah dari semangat Shukshin. Catatan dari Dunia Lain

Mesej datang bahawa mungkin untuk menolong Shukshin meninggalkan Neraka. Menjalin hubungan dengan dia, membaca "Bapa Kita" tiga kali, mulai mengulangi saluran kosmo-energetics Zeus, Firast, Farun Buddha.
Saya melihat apa yang berlaku, memintanya untuk menghantar cerita.

Catatan dari Dunia Lain

Saya mati dengan selamat. Maksudnya, secara senyap-senyap berpindah ke dunia lain dengan tenang. Pada mulanya saya tidak faham apa yang berlaku kepada saya. Nampaknya saya melihat diri saya terbaring di atas katil, dari suatu tempat di atas. Di mana saya sebenarnya? Dari kesalahpahaman ini, saya menjadi gugup, berkedut, dan mulai jatuh di bawah siling. Tiba-tiba pemikiran yang membara menusuk fikirannya. Saya mati! Apa yang perlu dibuat, apa yang perlu dilakukan? Tiba-tiba, cahaya terang menyala dari suatu tempat yang tidak pernah terjadi sebelumnya sehingga semuanya berubah menjadi putih, dan suara gemuruh berbicara:
-Anda meninggalkan bumi dan berpindah ke dunia kita.
Dari kata-kata ini saya semua merana dan membeku ketakutan. Apa yang akan berlaku kepada saya sekarang? Di bawah badan saya mula ribut, tetapi saya tidak tahu sama ada saya gembira atau sedih. Masa lalu sudah tiada. Saya seolah-olah melalui jerebu, seperti sesuatu yang tidak nyata. Saya agak dilahirkan di dunia yang berbeza dan tidak dikenali, dan di dunia ini saya tidak tahu apa yang harus saya lakukan, ke mana harus pergi. Dan kemudian dua syaitan muncul, membawa saya dengan tangan dan menyeret saya ke suatu tempat. Saya menentang dengan sekuat tenaga, tetapi mereka lebih kuat daripada saya. Mereka menyeret saya ke gua yang gelap, menyekat pintu masuk dengan batu besar, dan meninggalkannya untuk menjaga saya. Bajingan ini mula mengejek saya, sedikit, ditendang dengan kuku, bertanduk. Apa yang boleh saya buat? Dengan sekuat tenaga saya berusaha menentangnya, tetapi tidak ada gunanya, dia seratus kali lebih kuat daripada saya. Ini berterusan selama bertahun-tahun. Masa telah berhenti untuk saya, berubah menjadi kekekalan. Lelah, saya berbaring, tidak dapat bergerak, mahu mati tidak lama lagi. Tetapi tidak ada kematian, hanya ada penderitaan. Saya bingung, kehilangan penampilan manusia. Tidak ada pemikiran, hanya ada kegelapan yang memenuhi tengkorak. Tiba-tiba saya terdengar suara:
-Shukshin, ini awak?
-Ya, ini saya, dan siapa awak? Saya tak kenal awak.
-Tidak mengapa, suara itu menjawab.
Saya kagum. Itu adalah suara manusia pertama dalam semua siksaan. Apa yang akan datang? Dan kemudian kejadian luar biasa itu berlaku. Suara berkata:
-Bersedia untuk berperang. Sekarang saya akan mengeluarkan anda dari Neraka. Apabila tenaga habis, pukul iblis dengan penumbuk, kaki, kepala di perut dan bergegas ke batu. Kemudian letakkan kaki anda di dinding dan koyakkan batu dengan sekuat tenaga.
Saya melakukannya ketika suara itu mulai berbunyi "Bapa Kita." Setelah bacaan ketiga, kekuatan ganas menumpahkan pada saya, saya bergegas, menjatuhkan syaitan, merobek batu besar, dan naik ke laluan. Dan di sana, oh, seram! Semuanya dipenuhi puing-puing, Inilah akhirnya. Tetapi kemudian suara itu mula dipalu di kepala dengan berjalan: Zeus, Firast, Farun Buddha. Tenaga berirama bergerak ke belakang. Saya berada di tahap empat dan mula menggali puing-puing seperti anjing. Untuk masa yang lama saya terpaksa menggali. Saya sangat letih, berbaring di atas puing-puing, dan berbaring, selama bertahun-tahun. Tetapi sekali lagi, suara yang biasa didengar, Ini bermaksud bahawa satu hari berlalu, Sekali lagi, doa, saluran lagi, Tenaga mengalir masuk, dan saya terus menggali, Oleh itu, ia berterusan selama beberapa hari, Dan akhirnya, sinar cahaya melintas di depan, saya mula berpusing dengan panik, batu terbang dalam arus yang berterusan, saya tersedak dengan kegembiraan, Lubang semakin dekat dan semakin dekat, ia mengembang, saya mengulurkan tangan, menjerit bahawa ada kekuatan:
-Lelaki! Adakah awak di sini?
Seseorang menarik tangan saya dan menyeret, saya bebas, cahaya memukul wajah dengan kekuatan yang kuat, air mata bergenang di sungai. Kepalanya berpusing, kesedaran berpusing. Saya tiba-tiba terbangun dari kenyataan bahawa air sejuk menumpahkan pada saya, menyegarkan seluruh badan saya, saya sekali lagi tidak faham di mana saya berada, Kesedaran perlahan-lahan kembali, Akhirnya, saya teringat semuanya, Joy merangkul dengan kekuatan yang luar biasa, saya melompat, melompat, menjerit sesuatu Ya, Air mata membasahi wajah. saya bebas!

Kisah sebenar kehidupan akhirat. Apa yang terselamat dari mangsa kematian

Orang yang pernah mengalami koma atau kematian klinikal sering mengaku telah mengunjungi akhirat. Sukar untuk mengesahkan atau membantah kata-kata mereka, kerana hanya mereka yang berjaya melihat ke sebalik tabir kerahsiaan. Tetapi kisah mereka menggembirakan dan menakutkan sezaman. Tidak mungkin datang ke penyebut yang sama dan melukis satu gambaran tentang kehidupan selepas kematian. Setiap orang yang pulang dari sana mempunyai pengalaman yang berbeza. Kami akan memberikan beberapa kisah nyata dari dunia lain..

Ksenia Shilovskaya, seorang ibu muda dari St. Petersburg, mengalami koma yang sedang bercuti di Antalya Turki. Di sana, seorang wanita berusia 31 tahun selamat dari pengalamannya selepas kematian. Dia berada dalam keadaan koma selama beberapa minggu dan dengan jelas mengingati semua yang berlaku padanya. Terutama saat kematian. Wanita itu merasakan sejuk di hatinya, ia mula perlahan dan berhenti. Kemudian ada suntikan tajam, pelepasan dan gelombang panas. Kemudian kegelapan. Dia tidak melihat cahaya di hujung terowong.

Akhirat berbeza

Eben Alexander adalah pakar bedah saraf Amerika dengan pengalaman selama 25 tahun. Dia mengajar di Harvard Medical School dan menolak mistik. Tetapi pada tahun 2008, Eben jatuh sakit dengan meningitis dan koma. Seorang wanita muncul di hadapannya, yang mengantarnya ke alam semesta. Entiti lut sinar hidup di alam semesta ini. Dan di sana ahli bedah saraf melihat Tuhan, yang melayang di tengah-tengah kekosongan yang luas. Doktor menyedari bahawa tidak ada kematian dan orang terus wujud. Eben Alexander menguraikan pemerhatiannya dalam buku "Bukti Syurga: perjalanan ahli bedah saraf ke akhirat".

Cahaya di hujung terowong

Seorang penduduk Voronezh Nikolai Salikov tahun lalu menceritakan kisahnya mengenai kehidupan akhirat. Pintu cahaya itu terbuka lebar di hadapannya secara tiba-tiba - dia memotong tangannya di atas gelas. Darah mengalir dari air mancur, dan ketika Nicholas dibawa ke rumah sakit, dia sudah kehilangan kesadaran. Lelaki itu mendakwa bahawa dia tergantung dari siling dan melihat dirinya dan doktor dari sebelah. Dia terbang di sepanjang paip hitam panjang menuju cahaya, di mana dia bertemu saudara-mara yang mati. Mereka tidak terlalu gembira dengan lawatan Nikolai - mereka mengatakan bahawa masih terlalu awal untuk dia berpindah ke dunia lain. Selepas kata-kata ini, Nikolai kembali ke Voronezh.

Yesus akan menemui anda di sana

Kisah ini diceritakan oleh seorang penduduk Dushanbe yang ingin tetap tidak dikenali. Semua berlaku pada musim panas ini. Dia tidak dapat tidur, minum pil tidur dan dicuci dengan alkohol secara tidak sengaja. Ini tidak dapat dilakukan, dan tidak menghairankan bahawa lelaki itu kehilangan kesedaran. Kemudian dia ingat bahawa dia naik ke cahaya. Dan di syurga Yesus bertemu dengannya. Yesus mengatakan bahawa seorang lelaki boleh memasuki syurga hanya jika dia berubah. Tetapi benar-benar tidak dapat bercakap: pengembara di akhirat bangun - dia dihalau oleh doktor. Mengembara ke dunia seterusnya, seperti yang dikatakannya, mengubah pandangan hidupnya. Namun, saintis mengkaji semua wahyu ini dan menjelaskan secara skeptikal. Anda boleh membaca lebih lanjut di sini.

Kisah-kisah mereka yang kembali dari dunia seterusnya. Saya telah bekerja sebagai resusitasi selama lebih dari 15 tahun. Anda mesti melihat perkara yang berbeza. Bukan hanya kehidupan yang memberikan kejutan...

Kisah mereka yang kembali dari dunia lain
Saya telah bekerja sebagai resusitasi selama lebih dari 15 tahun. Anda mesti melihat perkara yang berbeza. Bukan hanya hidup yang memberi kita kejutan. Tidak kurang yang mengejutkan ialah kematian. Melihat fenomena pelik, kadang-kadang tidak dapat dijelaskan semasa bekerja, saya mula merakam kisah pesakit yang masih hidup. Mereka yang telah mengalami kematian klinikal...

Sudah tentu, nota-nota ini tidak berpura-pura serius dalam penyelidikan. Sebaliknya, ia adalah gambaran mengenai pengalaman orang yang mengalami kematian secara klinikal. Saya rasa ketika menjawab pertanyaan "Apakah ada kehidupan setelah kematian?", Kisah-kisah pesakit saya akan menimbulkan banyak persoalan lain. Mungkin kemanusiaan tidak diberikan, dan tidak perlu mengetahui jawapan kepada mereka. Secara ringkas, saya memutuskan untuk pertama kalinya menerbitkan nota pesakit saya, secara semula jadi, dengan persetujuan mereka.

Pulang dari dunia lain
Dmitry Kozeltsev, 20 tahun. Dia memasuki unit rawatan intensif dengan pendarahan di paru-paru kanan. Pelbagai patah tulang, lebam. Kecederaan dialami ketika jatuh dari motosikal. “Pada mulanya saya merasakan sakit tajam yang teruk di bahagian dada. Kemudian nampaknya saya tertidur. Kemudian saya melihat bahawa segala sesuatu di sekitarnya agak terang, seolah-olah dalam penyunting grafik, mereka meningkatkan ketepuan warna. Nampaknya banyak cahaya, dan kemudian saya melihat seorang gadis kecil. Dia tidak mengatakan sepatah kata pun kepada saya, tetapi atas sebab tertentu saya menyedari bahawa namanya adalah Vera dan dia adalah kakak saya. Dia menghulurkan tangannya kepada saya dan tersenyum.

Kemudian saya kembali tertidur, membuka mata, saya melihat doktor berbaju putih. Salah seorang dari mereka memberitahu saya: "Selamat datang kembali." Kemudian saya mendapat tahu bahawa saya mengalami keadaan klinikal dan telah mati selama tiga minit. Saya boleh mengatakan bahawa ia terasa lebih lama. Mungkin masa mengalir di sana secara berbeza. Perkara yang paling menakjubkan ialah: ketika saya memberitahu ibu saya tentang Vera, dia menangis. Saya satu-satunya anak dengan ibu bapa saya. Ternyata tujuh tahun sebelum kelahiran saya, ibu saya hamil. Dia mempunyai kelahiran pramatang. Seorang gadis dilahirkan yang hidup kurang dari sehari. Mereka berjaya memanggilnya Iman. Mereka tidak pernah memberitahu saya mengenainya. ”.

Svetlana Klepikova, 35 tahun. Diterima dengan luka tusukan pada rongga perut. Kerosakan organ dalaman, pendarahan. Kecederaan dialami apabila diserang oleh pisau yang tidak dikenali dengan pisau. "Pulang dari tempat kerja pada waktu petang. Tiba-tiba mereka menarik saya dari belakang, saya menoleh dan melihat orang asing, kemudian saya merasakan sakit yang tajam di perut saya. Kemudian kegelapan datang. Saya membuka mata, melihat seorang wanita, dia terbaring di atas meja operasi yang berlumuran darah. Saya langsung tidak mengenali diri saya. Doktor di sekelilingnya, atau lebih tepatnya, saya, terganggu.

Kemudian semacam kekuatan mengangkat saya, ke siling, dan bahkan lebih tinggi. Di depan mata saya berkelip semua peristiwa dalam hidup saya. Seperti bingkai beku. Seseorang berkata, "Apa yang telah kamu lakukan?" Saya cuba menjawab, tetapi atas sebab tertentu saya tidak berjaya. Kemudian seseorang berkata: "Ini bukan masanya." Sejurus selepas itu saya membuka mata dan berjumpa doktor. Kemudian saya mengetahui bahawa selama dua minit saya berada dalam keadaan kematian klinikal. Adalah pelik bahawa dalam dua minit saya melihat semua peristiwa dalam hidup saya, yang tidak sedikit dalam 35 tahun ".

Andrey Kolokoltsev, 48 tahun. Dia memasuki unit rawatan intensif hospital dengan infark miokard yang luas. “Dia duduk di rumah pada waktu petang di depan TV, merasakan sakit tajam di dadanya. Perkara terakhir yang saya dengar ialah jeritan seorang isteri yang ketakutan. Saya tiba-tiba berasa sangat baik dan tenang. Saya melihat wajah ibu saya, gembira, saya berkata: "Hello." Dia tersenyum kembali dan membelai kepalaku. Tidak segera, tetapi saya teringat bahawa dia meninggal lima belas tahun yang lalu. Dia kelihatan muda. Kemudian saya melihat datuk dan nenek. Saya ingat mereka hanya dari gambar yang masih hidup - mereka mati lebih awal. Mereka tersenyum kepadaku. Saya mahu tinggal bersama mereka. Tetapi ibu menggeleng perlahan, seperti pada masa kecil, ketika sesuatu tidak mengizinkan. Saya merasakan air mata mengalir di kerongkong saya - saya benar-benar mahu tinggal bersamanya. Tetapi wajahnya terus menjauh dari saya hingga berubah menjadi tempat terang kecil. Kemudian saya membuka mata dan melihat bahawa saya berada dalam rawatan intensif ".

Elena Sherikova, 25 tahun. Diterima dengan banyak kecederaan organ dalaman. Punca kecederaan adalah kemalangan jalan raya. "Pada waktu pagi saya pergi bekerja, jalannya sangat sejuk, tiba-tiba saya melihat gerabak meluru ke arah saya, lalu pukulan kuat. Saya membuka mata saya, melihat bahawa saya berada di ambulans, berfikir: bagaimana ya, kerana saya mempunyai seorang anak perempuan, apa yang akan terjadi padanya. Pada masa itu, ketika saya memikirkannya, saya tiba-tiba berada di rumah. Anak perempuan itu jatuh sakit pada hari itu, tidak pergi ke tadika, dan ibu saya duduk bersamanya.

Mereka duduk di atas permaidani di taska. Saya menghampiri, memanggil ibu saya, tetapi dia tidak mendengar saya. Mereka berdua tidak melihat saya! Tiba-tiba telefon berdering, ibu mengangkat telefon dan mula menangis. Saya mula memanggilnya lagi, saya mahu menghiburkannya, untuk mengatakan bahawa di sinilah saya, semuanya berjalan lancar, tetapi dia tidak melihat dan tidak mendengar saya. Saya mula bangkit dan merasa bahagia. Terdapat banyak cahaya dan wajah bercahaya di sekitar. Saya mahu tinggal, tetapi saya teringat tentang anak perempuan saya, dan saya mula diturunkan. Kemudian dia membuka matanya dan melihat bahawa saya berada di hospital, doktor berdiri di atas saya. Satu perkara yang boleh saya katakan - di sana, di luar sempadan, lebih baik daripada di sini. ".

Igor Konkov, 25 tahun. Diterima dengan anjakan dan kerosakan pada organ dalaman. Sebabnya adalah kejatuhan dari ketinggian di tapak pembinaan. "Kesedaran baik meninggalkan saya atau kembali lagi. Tiba-tiba saya mula melihatnya agak pelik. Seolah-olah melihat melalui teleskop. Saya melihat diri saya dari sisi - saya melihat bahawa saya telah menikah dengan bahagia, saya melihat seorang anak lelaki dan seorang anak perempuan. Pada masa itu saya masih bujang. Gambar sentiasa berubah. Saya gembira. Ini tidak berlaku dalam kehidupan sebenar saya. Saya melihat keluarga saya menyediakan kejutan untuk saya sebelum hari jadi saya. Isteri saya membeli satu set pancing (saya seorang nelayan yang gemar) dan menyembunyikannya di tapak semaian di belakang tirai. Anak-anak bersaing satu sama lain untuk berteriak: “Ayah, mari kita bermain sejuk dan panas. Cari hadiah! "

Tiba-tiba kegelapan turun, lalu saya membuka mata dan melihat siling unit rawatan rapi. Tiba-tiba, saya menangis - Saya tidak mahu keluar dari mimpi ini. Saya diberitahu bahawa jantung saya berhenti selama 5 minit. Kemudian, beberapa tahun kemudian, saya bertemu dengan seorang gadis yang saya kenali dengan segera. Dia dari pandangan saya. Kami berkahwin. Mereka melahirkan anak lelaki dan anak perempuan. Ketika anak saya sudah bersekolah, isteri saya memutuskan untuk memberi kejutan kepada saya dan menyembunyikan hadiah itu. Apa yang mengejutkan dia dan anak-anak ketika saya dengan yakin masuk ke taska dan membuka tirai. Di belakangnya terdapat satu set pancing. Si isteri, tentu saja, tersinggung, mengatakan bahawa saya mengintipnya. Saya tidak menjelaskan apa-apa, saya bergurau entah bagaimana. Saya tidak suka memikirkan mengenai resusitasi ”.

Tidak semua orang berjaya kembali "dari sana", dan tidak ada yang tahu bagaimana "di sana" sebenarnya. Tetapi kisah menakjubkan pesakit saya (saya masih berhubung dengan beberapa dari mereka) mengesahkan bahawa tidak ada yang berakhir dengan kematian badan fizikal. Atau mungkin baru bermula.

Apa yang orang bicarakan ketika mereka kembali dari dunia seterusnya? - cerita pakar resusitasi

Ahli kardioreanatologi ambulans Ainazik Kadyralieva harus menyelamatkan nyawa setiap hari. "Saya tidak mencari hidung berair," kata gadis itu mengenai kerjanya..

Halaman Facebook Ainazik Kadyralieva tidak mungkin ditonton tanpa ketawa. Terdapat gurauan abadi mengenai gaji perubatan, dan segelas dengan duit syiling - jadi gadis itu "menyimpan" pada payudara silikon. Walau bagaimanapun, profesionnya adalah salah satu yang paling penting di dunia: Ainazik - pakar kardioreanimatologi ambulans di ibu negara.

Sputnik Kyrgyzstan bercakap dengan Ainazik Kadyralieva.

- Mari tanyakan satu soalan yang sangat penting: apa kata orang ketika anda menariknya keluar dari dunia?

- Saya juga selalu bertanya apa yang mereka lihat di sana. Ia menarik! Tetapi saya tidak pernah mendengar ada cahaya di hujung terowong dari pesakit saya.

- Saya sangat suka laman Facebook anda. Terutama saya ingat foto dari tugas, di mana anda mengaku bahawa anda berbau busuk setelah mengunjungi gelandangan.

- Baik, ya, orang meminta untuk mengambil gambar diri sendiri semasa shift, dan kapan melakukannya? Anda selalu letih, kotor, baunya cantik dari anda. Pekerjaan seperti itu bukan untuk orang yang sakit kepala, tetapi bagi mereka yang kehilangan tempat tinggal sangat sukar. Sebagai contoh, pada suatu hari perlu memeriksa pesakit seperti itu, kira-kira sepuluh rakannya yang "mulia" segera menghampiri kami dan mula berteriak kepada saya: mereka berkata, saya melakukan sesuatu yang salah dan salah. Saya terpaksa menjerit kepada mereka, saya tidak menyembunyikannya.

Atau contoh lain: Saya baru-baru ini terpaksa menolong tahanan yang mengalami jangkitan usus akut. Keadaannya sangat sukar, dia berjalan sendiri. Tidak, apa-apa, melakukan tugas mereka, membawanya ke hospital.

Selama enam tahun saya memahami perkara yang mudah: semakin anda tidak menghormati, semakin banyak tongkat yang melekat pada anda. Jangkitan tidak melekat pada jangkitan, jadi saya mempunyai kekebalan terhadap semuanya. Selain itu, mereka memberi vaksin kepada kita, dan dua kali setahun saya minum ubat cacing. Ini adalah keadaan biasa..

"Tetapi anda harus bekerja dengan darah, dan ini lebih berbahaya!" Contohnya, tidak ada vaksin untuk HIV.

"Apabila seseorang mengalami luka pecah setelah kecelakaan, Anda boleh memakai sekurang-kurangnya dua pasang sarung tangan - dalam keadaan apa pun, ada risiko cedera sendiri." Tetapi saya tidak dapat menahan diri: "Oh, anda mempunyai luka yang teruk di sini, saya tidak akan menyentuh anda, jika tidak, saya akan mengambil sesuatu." Semasa anda melalui darah dan dari kepala hingga kaki di dalamnya, anda mempunyai pemikiran yang sama sekali berbeza di kepala anda.

- Bercakap tentang kamu. Anda berasal dari Alai. Sukar untuk sampai ke Bishkek?

- Ya, saya pindah ke sini pada tahun 2007 ketika memasuki KSMA. Sudah tentu, saya terpaksa bertahan, tetapi saya tidak sakit. Alai mempunyai watak yang umumnya sukar. Setahun saya tinggal di asrama.

- Ada yang mengerikan seperti yang dikatakan oleh beberapa orang?

- Tidak, keadaan di asrama akademi perubatan cukup boleh diterima. Tidak ada lipas di sana. Satu-satunya perkara yang mengganggu adalah mandi bersama. Saya sangat marah bahawa anda boleh mencuci hanya pada hari-hari tertentu! Contohnya, pada hari Isnin dan Rabu, dan hanya dari jam 8 hingga 10 malam. Terutama tidak menyenangkan pada hari-hari panas, jadi untuk musim panas saya berpindah ke kakak saya.

- Ingat tugas hospital pertama anda?

"Ya, saya ingat dia sangat baik, terutama malam." Kami makan malam, berbual... Tiba-tiba, satu demi satu, pesakit mula tiba. Terdapat segudang dari mereka, kekacauan bermula di hospital. Begitu juga hari pertama peristiwa tragis Jun (pertempuran antara etnik di selatan Republik Kyrgyz pada tahun 2010 - ed.).

Mereka membawa banyak yang cedera. Pada dasarnya, luka tidak serius, kebanyakan orang menderita senapang. Kami terpaksa mengeluarkan peluru kecil ini sepanjang malam.

- Adakah anda ingat orang pertama yang tidak dapat diselamatkan?

- Sudah tentu. Sudah lama sekali, pada masa itu kita sangat kekurangan doktor. Kami tidak sempat menanggapi semua cabaran dan menemui pesakit yang sangat lewat. Pagi itu saya tiba di panggilan, tetapi sudah terlambat: lelaki itu mati. Kami terus bergerak dan tidak mempunyai masa: kematian lain. Cabaran seterusnya - kita tidak mempunyai masa lagi... Jadi sebelum tengah hari kita kehilangan tiga orang.

Hati saya sangat keras. Saya ingat bagaimana kami keluar dari kereta untuk duduk dan bertenang selama 10 minit. Maka anda harus menarik diri dan menyelamatkan orang lain. Baiklah, tunggu sehingga yang keempat mati?

- Saya tidak dapat tidak bertanya: kes yang paling anda ingat?

- Sebaik sahaja kami mengalami kemalangan. Orang muda di dalam kereta cuba bersembunyi dari pemeriksa, hilang kawalan dan merempuh stesen minyak - tepat di tempat bahan bakar disimpan. Nasib baik, kereta itu tidak terbakar, tetapi dipecah menjadi sebiji kek.

Kelihatan di tempat kejadian, saya terkejut. Pertama, kerana lapan orang duduk di sebuah kereta kecil: tujuh lelaki dan seorang gadis! Bagaimana mereka berjaya masuk ke sana ?! Kedua, tidak ada yang serius! Maksimumnya adalah patah kaki, tetapi dalam kemalangan seperti itu, perkara kecil. Mereka sangat bernasib baik, tetapi ini tidak berlaku kepada semua orang. Jangan menggoda nasib, ikuti peraturan jalan raya.

- Entah bagaimana nenek saya jatuh sakit, dan kami memanggil ambulans. Doktor itu mengatakan bahawa memerlukan rawatan segera di hospital. Kami pergi dari satu hospital ke hospital yang lain, dan di mana sahaja doktor mengatakan: "Ini bukan profil kami, bawa ke tempat lain." Terdapat situasi yang sukar: ambulans tidak boleh membawa nenek pulang, dan doktor tidak menerimanya. Nasib baik, ketika itu kami berjaya membawanya ke hospital untuk kenalan, tetapi bukankah itu normal?

- Sebelum ini, saya bertengkar dengan doktor sekiranya mereka tidak menerima orang itu. Diancam, difilemkan melalui video. Sekarang menjadi lebih tenang: mereka sudah mengenali saya dan memahami bahawa saya tidak akan hanya berkeliling bandar.

Ia berlaku bahawa seseorang sakit, tetapi penyakitnya mudah dirawat di klinik. Dalam kes ini, saya cuba menjelaskan kepada pesakit apa yang harus dilakukan. Walaupun secara teori, ambulans tidak boleh memberi nasihat, tetapi siapa yang akan memberi jaminan bahawa nenek akan dapat ke klinik ini?

- Sekarang bandar ini penuh dengan kenderaan. Berapa kerapkah ambulans gagal mengikuti pesakit, kerana ada orang bodoh yang tidak mahu memberi laluan kepadanya?

- Selama enam tahun bekerja, keadaan telah berubah menjadi lebih baik. Orang telah menjadi lebih sedar. Terdapat situasi ketika pengiraan berterusan selama beberapa saat. Contohnya, jika seseorang mengalami kejutan anaphylactic atau mengalami kemalangan serius. Masalahnya ialah terdapat banyak kereta di jalanan yang walaupun pemandu mahu memberi laluan, kemungkinan besar dia tidak akan dapat melakukannya..

"Anda bukan sahaja doktor ambulans, anda juga mempunyai pekerjaan lain." Bagaimana anda semua lakukan?

- Gaji saya untuk ambulans adalah 9,5 ribu orang, dan saya menyewa sebuah apartmen dengan harga 12 ribu, membayar utiliti, makan, dan berpakaian. Adakah ada soalan lain?

- Bilakah anda tidur terakhir?

- Semalam saya berjaya tidur selama dua jam. Bagi saya, impian lima jam adalah kemewahan. Tetapi jangan berfikir bahawa saya melanggar diri saya sendiri terhadap sesuatu, saya mempunyai kehidupan penuh yang indah. Ya, saya perlu bekerja 160 jam sebulan dengan ambulans, dan tidak ada yang membatalkan hari kerja selama lapan jam di pekerjaan lain, tetapi saya mempunyai cukup masa untuk melakukan kecergasan secara berkala. Sebagai tambahan, setiap kali selepas bersenam selama tiga jam, saya pulang ke rumah dan menyediakan makanan sukan untuk diri saya tiga hari lebih awal.

- Mengapa anda memerlukan pekerjaan ambulans? Ini kerja yang melelahkan dan tidak berterima kasih.

"Hanya ada dua jenis orang yang bekerja di sana: mereka yang perlu dihindari, dan tidak memadai seperti saya." Saya pergi berkali-kali dan kembali juga. Itu hanya milik saya.

- Ramai doktor pergi ke luar negara: di kebanyakan negara di dunia anda bukan sahaja dapat bertahan dengan gaji doktor, tetapi juga hidup dengan sangat mewah. Kenapa awak tidak pergi?

- Ya, mereka memanggil saya ke China dan Rusia, dan mereka menawarkan wang yang sangat baik. Di Moscow, saya akan dibayar 120 ribu rubel ditambah makanan dan tambang percuma. Di China, mereka menjanjikan lebih - 3 ribu dolar dan seorang jurubahasa. Saya berfikir selama sehari dan menyedari bahawa saya tidak mahu ke mana-mana. Walaupun, pada dasarnya, tidak ada yang membuat saya tinggal di Kyrgyzstan, kecuali perasaan bahawa saya tinggal di tanah air.

- Mereka mengatakan bahawa doktor yang baik akan diberi makan oleh pesakit. Ini adalah benar?

- Untuk ambulans, ini sama sekali tidak relevan, terutama bagi saya. Sebilangan besar pesakit saya adalah wanita tua dengan keadaan jantung. Siapa yang harus membayar saya? Seorang nenek yang hidup begitu miskin sehingga saya sendiri ingin membeli sebuku roti untuknya? Atau lelaki yang baru sahaja ditarik keluar dari kereta yang hancur?

- Saudara mara tidak menekan anda? Seperti, anda mesti mencari suami, dan anda bekerja sepanjang masa.

"Ibu bapa tidak keberatan saya bekerja." Semasa saya belajar, mereka memanggil saya setiap hari dengan kata-kata: "Anda harus belajar. Jangan cuba berkahwin." Beberapa tahun yang lalu mereka mengalami histeria bahawa saya berumur 28 tahun, dan saya belum berkahwin. Sekarang mereka sudah putus asa (ketawa).

- Saya pernah berjumpa doktor kecemasan dan saya pasti tahu bahawa majoriti pesakit adalah pesara yang bosan. Anda tidak marah kerana anda perlu meluangkan masa untuk perbualan biasa?

- Saya mempunyai sikap yang berbeza untuk ini. Mungkin orang itu mengalami serangan panik. Cakap saja dia dan dia akan berasa lebih baik. Adakah teruk? Ya, wanita tua benar-benar memanggil kami kerana mereka bosan. Saya selalu memperlakukan mereka seperti pesakit biasa, saya berkata: "Apa khabar, nenek? Di mana cucu anda? Dan datuk?" Sekiranya anda tidak menolong mereka, maka serangan jantung boleh berlaku akibat tekanan..

- Akhirnya, beritahu kami mengenai tanda-tanda perubatan anda.

- Kami selalu mandi dengan berhati-hati sebelum shift. Sekiranya anda tidak mencuci dengan baik, perubahan akan menjadi sukar. Kadang-kadang, ketika penyumbatan di tempat kerja, kita bergurau bertanya satu sama lain: "Jadi siapa yang tidak berenang?" Terdapat satu lagi tanda: jika seorang wanita muncul pada panggilan pertama, pesakit akan mempunyai banyak pekerjaan. Sekiranya seorang lelaki - perubahannya akan menjadi mudah.

Helo dari dunia lain: dua kisah dari kehidupan bahawa orang mati selalu bersama kita

Saya mempunyai pasangan suami isteri yang dikenali, Mikhail dan Irina. Mereka sudah berusia lebih dari 60 tahun, jadi mereka tidak bekerja, menghabiskan banyak masa di rumah. Kawan-kawan saya tinggal di Khrushchev lama, dan walaupun di tingkat pertama, apartmen itu tidak lama dibaiki, jadi lantai kayu telah kering dan berderit, yang tidak disukai oleh pemiliknya, kerana alasan yang jelas.

Dan pada suatu pagi, ketua keluarga berjemur, menunggu isterinya memasak sarapan dan memanggilnya ke dapur. Lama terbiasa dengan celah-celah lantai, dia langsung tidak menyedari bahawa pagi ini mereka berderak entah bagaimana terlalu lama, untuk waktu yang lama dan sangat dekat dengannya.

Dia membuka matanya - tidak ada orang di dekat katil. Sementara itu, suara itu berterusan. Kelihatan seseorang letih berdiri dan beralih dari kaki ke kaki. Michael mendengarkan - mungkin nampaknya, tetapi sebenarnya suara itu datang dari jiran?

Semua orang tahu apa yang boleh didengar di Khrushchev. Tetapi tidak, dia sekali lagi yakin bahawa sumber suaranya ada di biliknya. Dia memanggil isterinya, dia juga mula mendengar. Pada akhirnya, mereka memutuskan bahawa semuanya adalah bangunan lama kering, ia mendapan, itulah sebabnya lantai berderak.

Penjelasannya cukup rasional. Keesokan harinya, Michael pergi melawat rakan lamanya. Irina memanggilnya di telefon bimbitnya dan memintanya untuk segera datang. Suaranya terdengar bahawa dia sangat gugup.

Ketika Mikhail pulang ke rumah, isterinya memberitahunya bahawa ketika dia berada di bilik mandi, dia mendengar kunci masuk di kunci, pintu depan terbuka, seseorang memasuki apartmen, mula menanggalkan kasutnya, menutup pintu dan sebagainya.

Dia yakin bahawa suaminya itulah yang kembali, tetapi ketika dia melihat ke luar dari kamar mandi, tidak ada seorang pun di koridor atau bahkan di apartmen. Dia bahkan menjerit kepada suaminya untuk kesetiaan - diam dalam tindak balas. Ketika itulah dia memutuskan untuk memanggilnya.

Sudah tentu, Michael mula memperdaya isterinya, dengan mengatakan bahawa anda tidak pernah tahu apa yang dia bayangkan. Tetapi beberapa hari kemudian keadaan itu berulang, dengan satu-satunya perbezaan ialah mereka berdua berada di rumah sekarang. Mikhail duduk di dalam bilik dan membaca, isterinya, seperti biasa, sibuk dengan kerja rumah di dapur.

Kali ini dia yang mendengar kunci berpusing di kunci dan seseorang memasuki lorong. Dia berpendapat bahawa jelas anak mereka yang mempunyai kunci sendiri untuk apartmen orang tuanya. Tetapi ketika anak itu tidak datang untuk bertanya khabar kepadanya, dia memutuskan untuk keluar ke koridor - tidak ada orang di sana.

Kemudian Michael bertanya kepada isterinya di mana anak lelaki itu. Marina sangat terkejut - dia juga mendengar pintu terbuka dan menyangka bahawa anaknya terus menuju ke bilik ayahnya. Sudah tentu, tidak ada yang berada di apartmen kecuali mereka.

Mereka memanggil anaknya - dia tidak ke mana-mana, dia sibuk di rumah dengan urusannya. Kemudian pasangan itu, yang merupakan orang yang sangat beragama, memutuskan untuk membaca doa tersebut. Kemudian mereka menyemburkan sudut dan lantai pangsapuri dengan air suci - setelah itu bunyi yang tidak dapat difahami berhenti.

Ketika mereka menceritakan kisah ini kepada saya, saya langsung beranggapan bahawa suatu ketika dahulu terdapat sebuah perkuburan di tempat rumah mereka, di mana para bhikkhu dari biara tempatan dikebumikan. Setelah revolusi, biara itu hancur, dan kuburan itu dihancurkan..

Untuk masa yang lama terdapat gurun, dan pada tahun 60-an ia dibina dengan Khrushchev. Ada kemungkinan bahawa suara yang mereka dengar di apartmen itu dibuat oleh seorang tamu dari dunia lain. Oleh itu, saya memberitahu mereka.

Dan inilah kisah lain yang serupa yang telah berlaku dengan seorang lelaki yang jauh lebih muda. Nikolai, anak kepada kenalan saya yang lain, baru-baru ini berumur 25 tahun. Sejurus selepas berkhidmat dalam tentera, dia pulang ke Yakutsk.

Di sini kita mempunyai banyak ranjau yang terletak agak jauh antara satu sama lain. Dan sekali dia harus menyerahkan isteri rakan dari satu tambang ke yang lain. Saya terpaksa memandu selama beberapa jam, jalan-jalan di sini dalam keadaan teruk, terutamanya pada musim bunga.

Secara umum, sudah di akhir perjalanan, Nikolai memutuskan untuk berhenti untuk memeriksa sesuatu di bawah tudung - minyak atau kehadiran cecair pencuci kaca - tidak menjadi masalah.

Yang penting ialah ketika dia melihat tudung, dia hanya tercengang: di lapisan kotoran yang menutupi seluruh kereta setelah perjalanan panjang, dia dengan jelas melihat cetakan telapak tangan seseorang. Dia bertanya kepada rakan pengembara - bukankah dia menyentuh tudung untuk beberapa sebab, tetapi dia menggelengkan kepalanya secara negatif, selain itu, semasa perjalanan dia tidak pernah keluar dari kereta.

Lebih jauh lagi. Ketika sudah gelap, cap tangan tapak tangan yang sama muncul di tingkap kereta yang sedikit kabur. Nikolai segera mengenali mereka, kerana jari makhluk yang tidak dikenali sangat panjang dan nipis. Secara umum, mistik, dan hanya.

Perkara yang paling mengejutkan ialah tidak boleh menghapus cetakan ini dengan cara apa pun, walaupun Nikolai menghidupkan pemanasan dan mengelapnya dengan kain. Dia juga mempunyai perasaan pelik - seolah-olah seseorang duduk di tempat duduk belakangnya dan dengan kakinya menekan bahagian belakang kursinya. Sementara itu, seorang pengembara duduk berdekatan, dan tidak ada orang lain di dalam kereta.

Kemudian, Nikolai memikirkan apa yang berlaku petang ini. Dia membeli keretanya dengan harga yang sangat rendah pada iklan, dari tangan. Semasa pemeriksaan dilakukan, tuannya memberitahunya bahawa kereta itu dalam kemalangan dan agak serius.

Selain itu, bahagian dalamannya dibersihkan dengan kering. Ini biasanya dilakukan setelah korban jiwa. Ini jelas mengapa kereta itu dijual dengan begitu murah. Mungkin cetakan di tudung dan kaca adalah ucapan dari tetamu dari akhirat, lelaki yang mati di dalam kereta ini.

Walau bagaimanapun, penjelasan lain tidak dikecualikan. Laluan yang mereka lalui petang itu dibina oleh tahanan - tidak ada yang bimbang tentang mereka, dan mereka mati beratus-ratus dalam pembinaan jalan itu sendiri dan semua kemudahan perindustrian tempatan, bangunan perindustrian dan bangunan kediaman. Hampir semua bangunan tempatan didirikan pada tulang mereka. Oleh itu, salah seorang daripada mereka memutuskan untuk memberi tanda kepada Nikolai dengan cara ini.

"Saya tidak melihat malaikat, terowong, cahaya,": 5 kisah nyata dari orang-orang yang terselamat dalam kematian klinikal

Yang selamat dari kematian klinikal mengatakan bahawa mereka melihat cahaya di hujung terowong, mengucapkan selamat tinggal kepada saudara-mara, melihat tubuh mereka dari sisi dan merasakan rasa terbang. Para saintis tidak dapat memahami hal ini, kerana otak dalam keadaan ini hampir sepenuhnya menghentikan kerjanya sejurus selepas serangan jantung. Ini menunjukkan bahawa dalam keadaan kematian klinikal, seseorang, pada dasarnya, tidak dapat merasakan atau mengalami apa-apa. Tetapi orang merasa. Mengumpulkan kisah-kisah orang yang terselamat dari kematian klinikal. Nama berubah.

Novel

- Beberapa tahun yang lalu saya didiagnosis menghidap darah tinggi dan dimasukkan ke hospital. Rawatannya berlumpur dan terdiri daripada suntikan, sistem dan pelbagai ujian, dan tidak ada banyak yang dapat dilakukan pada sebelah petang. Kami ada dua di wad empat tempat duduk, doktor mengatakan bahawa pada musim panas biasanya terdapat lebih sedikit pesakit. Saya berjumpa dengan rakan sekerja dalam keadaan musibah, dan ternyata kami mempunyai banyak persamaan dengannya: hampir rakan sebaya, kami berdua suka memilih elektronik, saya seorang pengurus, dan dia adalah orang bekalan - secara amnya, ada sesuatu yang perlu dibincangkan.

Masalah itu datang secara tiba-tiba. Ketika dia kemudian memberitahu saya: "Anda bercakap, kemudian terdiam, matanya berkaca, mengambil 3-4 langkah dan jatuh." Saya bangun selepas tiga hari dalam rawatan intensif. Apa yang saya ingat Tidak mengapa! Tiada apa-apa pun! Bangun, sangat terkejut: di mana sahaja paip, ada sesuatu yang terpilih. Saya diberitahu bahawa saya bernasib baik kerana semuanya berada di hospital, jantung saya tidak berdegup selama kira-kira tiga minit. Saya pulih dengan cepat - dalam sebulan. Saya menjalani kehidupan yang normal, saya memantau kesihatan saya. Tetapi saya tidak melihat malaikat, terowong, cahaya. Tiada apa-apa pun. Kesimpulan peribadi saya: ini semua dusta. Meninggal dunia - dan tidak ada yang lebih jauh.

- Kematian klinikal saya berlaku semasa mengandung pada 8 Januari 1989. Sekitar jam 22:00, saya mula berdarah. Tidak ada rasa sakit, hanya kelemahan yang teruk dan menggigil. Saya menyedari bahawa saya sedang mati.

Di bilik operasi, pelbagai alat dihubungkan dengan saya, dan pakar bius mula membaca bacaan mereka dengan kuat. Tidak lama kemudian, saya mula tercekik, dan saya mendengar doktor berkata: "Saya terputus hubungan dengan pesakit, saya tidak merasakan denyutan nadi, saya perlu menyelamatkan anak." Suara orang lain mulai mereda, wajah mereka kabur, lalu kegelapan jatuh.

Saya kembali berada di bilik operasi. Tetapi sekarang saya berasa senang, senang. Doktor menggegarkan badan yang terbaring di atas meja. Saya menghampirinya. Itu saya. Perbezaan saya mengejutkan saya. Bahkan boleh melambung di udara. Saya berenang ke tingkap. Waktu itu gelap di jalan, dan tiba-tiba panik melanda saya, saya merasakan bahawa saya harus menarik perhatian doktor. Saya mula menjerit bahawa saya sudah pulih dan tidak perlu melakukan apa-apa lagi dengan saya - dengan yang itu. Tetapi mereka tidak melihat dan tidak mendengar saya. Saya bosan dengan tekanan dan, naik di atas, melayang di udara.

Sinar putih bersinar muncul di bawah siling. Dia turun kepada saya, tidak buta dan tidak terbakar. Saya menyedari bahawa pancaran itu memanggil dirinya sendiri, menjanjikan pembebasan dari pengasingan. Tanpa ragu-ragu, menuju ke arahnya.
Saya bergerak di sepanjang balok, seolah-olah ke puncak gunung yang tidak kelihatan, merasa benar-benar selamat. Setelah sampai di puncak, saya melihat sebuah negara yang indah, keharmonian terang dan pada masa yang sama warna hampir telus berkilau. Tidak mungkin digambarkan dengan kata-kata. Saya melihat ke sisi, dan semua yang ada di sekitar memenuhi saya dengan kekaguman sehingga saya berteriak: “Ya Tuhan, betapa indahnya! Saya mesti menulis semuanya. " Saya terpikat dengan keinginan yang kuat untuk kembali ke realiti saya yang lalu dan untuk memaparkan dalam lukisan semua yang saya lihat di sini.

Memikirkannya, saya kembali berada di bilik operasi. Tetapi kali ini, dia memandangnya seolah-olah dari sisi, seolah-olah di layar panggung wayang. Dan filem itu kelihatan hitam dan putih. Kontras dengan pemandangan negara yang berwarna-warni sangat menarik, dan saya memutuskan untuk kembali ke sana lagi. Perasaan pesona dan kekaguman tidak berlalu. Dan di kepala saya sesekali timbul persoalan: "Jadi adakah saya masih hidup atau tidak?" Dan saya juga takut bahawa jika saya pergi terlalu jauh ke dunia yang tidak diketahui ini, tidak akan ada pulangan. Dan pada masa yang sama saya benar-benar tidak mahu berpisah dengan keajaiban seperti itu.

Kami menghampiri awan kabut merah jambu yang besar, saya mahu berada di dalamnya. Tetapi Roh menghentikan saya. "Jangan terbang ke sana, itu berbahaya!" Dia memberi amaran. Saya tiba-tiba menjadi cemas, saya merasakan ancaman tertentu dan memutuskan untuk kembali ke badan saya. Dan dia mendapati dirinya berada di terowong gelap yang panjang. Seorang terbang di sepanjang itu, Roh Kudus tidak ada lagi di sana.

Saya membuka mata. Saya melihat doktor, sebuah bilik dengan katil. Saya berbohong pada salah satu daripadanya. Berdekatan saya berdiri empat jubah putih. Saya mengangkat kepala dan bertanya: “Di mana saya? Dan di mana negara yang indah itu? "

Para doktor saling berpandangan, seorang tersenyum dan membelai kepalaku. Saya malu dengan soalan saya, kerana mereka mungkin menyangka bahawa saya tidak betul dengan kepala saya.

Oleh itu, saya mengalami kematian secara klinikal dan berada di luar badan saya sendiri. Sekarang saya tahu bahawa mereka yang melalui ini bukan orang yang sakit mental, tetapi orang normal. Tidak membezakan diri dari latar belakang yang lain, mereka kembali "dari sana", setelah mengetahui perasaan dan pengalaman seperti itu yang tidak sesuai dengan konsep dan idea yang diterima umum. Dan saya juga tahu bahawa dalam perjalanan itu saya memperoleh lebih banyak pengetahuan, memahami dan memahami lebih banyak daripada semua kehidupan saya sebelumnya.

Artyom

- Saya tidak melihat badan saya dari sisi semasa kematian. Dan benar-benar menyesal dengan perkara itu.
Pada mulanya hanya ada cahaya membiaskan tajam, setelah beberapa saat ia hilang. Tidak mungkin bernafas, saya panik. Saya sedar bahawa saya sudah mati. Tidak ada kedamaian. Hanya panik. Maka keperluan untuk bernafas seolah-olah hilang, dan rasa panik ini mulai berlalu. Selepas itu, beberapa kenangan pelik bermula dari apa yang kelihatan sebelumnya, tetapi sedikit diubah. Seperti perasaan seperti itu, tetapi tidak begitu dengan anda. Rasanya seperti saya terbang di beberapa ruang dan menonton slaid. Semua ini menyebabkan kesan deja vu..

Pada akhirnya, perasaan tidak dapat bernafas kembali lagi, tekaknya tersekat dengan sesuatu. Kemudian dia mula merasa seolah-olah saya mengembang. Setelah dia membuka matanya, sesuatu dimasukkan ke dalam mulutnya, para resusitasi terganggu. Muntah, sakit kepala. Sensasi kebangkitan semula sangat tidak menyenangkan. Dalam keadaan kematian klinikal adalah sekitar 6 minit 14 saat. Dia sepertinya tidak bodoh, dia tidak membuka kebolehan tambahan, tetapi sebaliknya, sementara berjalan dan bernafas normal, serta kemampuannya menunggang BEM, kemudian dia memulihkan semuanya untuk waktu yang lama.

Alexander

- Saya mengalami keadaan kematian klinikal ketika belajar di Ryazan Airborne School. Platun saya menyertai pertandingan kumpulan pengintipan. Ini adalah maraton bertahan selama 3 hari dengan aktiviti fizikal yang terlalu tinggi, yang berakhir dengan perarakan sejauh 10 kilometer dengan penuh gear. Saya tidak menghampiri tahap terakhir ini dalam keadaan terbaik: sehari sebelum saya mengalami beberapa jenis hentakan di kaki saya semasa menyeberangi sungai, kami terus bergerak, kaki saya sakit teruk, pembalut terbang, pendarahan kembali, saya demam. Tetapi saya berlari hampir sepanjang 10 km, dan bagaimana saya melakukannya, saya masih tidak faham, dan saya tidak ingat dengan baik. Beberapa ratus meter sebelum selesai, saya memutuskan hubungan, dan rakan-rakan saya berpelukan membawa saya ke sana (omong-omong, mereka mengira saya dalam pertandingan).

Doktor mendiagnosis "kegagalan jantung akut" dan mula menghidupkan saya. Saya mempunyai kenangan tentang masa ketika saya berada dalam keadaan kematian klinikal: Saya tidak hanya mendengar apa yang orang lain katakan, tetapi juga melihat dari sisi apa yang berlaku. Saya melihat bagaimana mereka menyuntik sesuatu ke kawasan jantung saya, melihat bagaimana defibrilator digunakan untuk pemulihan saya. Dalam fikiran saya, gambarnya seperti ini: tubuh dan doktor saya berada di padang stadium, dan orang yang saya sayangi duduk di tempat berdiri dan memerhatikan apa yang berlaku. Di samping itu, nampaknya saya dapat mengawal proses resusitasi. Ada saat ketika saya bosan berbaring, dan saya segera mendengar doktor mengatakan bahawa saya mengalami nadi. Kemudian dia berfikir: sekarang akan ada struktur umum, semua orang akan tegang, tetapi saya telah menipu semua orang dan boleh berbaring - dan doktor berteriak bahawa hati saya berhenti lagi. Pada akhirnya, saya memutuskan untuk kembali. Saya akan menambah bahawa saya tidak merasa takut ketika melihat saya dihidupkan kembali, dan secara umum, tidak menganggap keadaan ini sebagai masalah hidup dan mati. Nampaknya semuanya berjalan lancar, kehidupan berjalan seperti biasa.

Willie

Semasa pertempuran di Afghanistan, satu peleton Willy Melnikov diserang tembakan. Satu daripada tiga puluh yang terselamat, tetapi sangat terkejut. Selama 25 minit dia tidak sedarkan diri, selama kira-kira lapan minit jantungnya tidak berfungsi. Dunia apa yang dia lawati? Apa yang anda rasakan? Willy Melnikov tidak melihat malaikat dan syaitan. Semuanya sangat hebat sehingga sukar digambarkan.

Willy Melnikov: "Saya bergerak dengan ketebalan jenis bahan yang tidak berujung, yang setanding dengan Solis Stanislav Lem. Dan sekarang di dalam Solaris ini saya bergerak, memelihara diri saya seperti itu, tetapi pada masa yang sama saya merasakan diri saya sebagai sebahagian daripada semua ini. Dan saya mendengar beberapa bahasa yang tidak pernah saya dengar sebelumnya. Bukan mereka didengar, mereka datang dari sana - mereka tinggal di sana, dan saya berpeluang untuk menghirup mereka ".

Dia meneruskan perjalanan dan mencapai tanggul ketinggian yang tidak dapat dibayangkan. Di luar itu adalah ruang kedalaman yang tidak dapat dijelaskan. Terdapat godaan besar untuk jatuh, tetapi Willy menolak. Di sini dia bertemu makhluk aneh yang selalu bermutasi.

“Itu adalah sejenis simbiosis tumbuhan, haiwan, seni bina dan, mungkin, bentuk kehidupan ladang lain. Dan kebajikan, dan kebajikan, jemputan yang baik, yang berasal dari makhluk-makhluk ini ".

Seperti banyak orang lain yang berada dalam keadaan kematian klinikal, Willy Melnikov tidak mahu kembali. Namun, setelah kembali, lelaki berusia 23 tahun itu menyedari bahawa dia telah menjadi orang yang berbeza.

Willy Melnikov hari ini bercakap 140 bahasa, termasuk bahasa yang telah hilang. Sebelum dia mengalami kematian secara klinikal, dia tahu tujuh. Dia tidak menjadi poligot semalam. Dia mengakui bahawa dia selalu suka belajar pertuturan asing. Tetapi dia sangat terkejut ketika pada tahun-tahun pertama perang, dia dengan jelas mengingatkan lima bahasa mati.

"Sungguh mengagumkan bahawa bahasa yang cukup eksotik dari penduduk asli Filipina dan India dari kedua-dua benua Amerika" datang "kepada saya. Tetapi ada dua lagi yang masih belum saya kenal pasti. Saya boleh bercakap, menulis, berfikir, tetapi apa itu dan di mana, saya tidak tahu sehingga sekarang. ".

Catatan dari Dunia Lain

Para saintis berusaha untuk "bercakap" dengan jiwa orang mati. Pembaca kami menceritakan kisah yang, dari sudut pandangan mereka, membuktikan kewujudan "dunia lain".

Ia berlaku pada hari keempat puluh. Teringat Arkady yang meninggal dalam kemalangan kereta, Elena segera di meja dapur duduk untuk menulis surat kepada adiknya di Krasnoyarsk. Dia mengeluh bahawa ada bencana kekurangan wang, tidak ada apa-apa untuk memberi makan anak perempuannya, dan selsema akan segera datang, dan dia masih harus membeli jaket... Setelah menangis sedikit, dia mengesat air matanya dan ingin meneruskannya, tetapi kemudian dia menemukan di atas sehelai kertas beberapa frasa yang dibuat oleh tulisan tangan suaminya. : "Jangan tipu! Ada wang. Lihatlah meja saya di laci bawah... "

Dengan rasa seram, Elena meneliti mesej misteri yang timbul. Dan tiba-tiba tangannya mula menulis semula: "Lihatlah meja, bodoh!" Wanita itu ingin menarik tangannya, tetapi tidak dapat melakukannya - kekuatan yang tidak diketahui meremas tangannya, menghalangnya bergerak. Dan sekali lagi dari bawah pena, kata-kata merangkak: "Lihatlah meja!"

"Suami saya selalu bersikap lembut dengan saya," kata Elena. "Dia tidak pernah memanggil saya bodoh." Tidak diragukan lagi, itu adalah tulisan tangannya. Saya menangis lagi, dan kekuatan yang tidak diketahui semakin lemah. Saya sendiri tidak bangun, membuka laci meja dan... di dalam tangki untuk membangunkan filem, saya menjumpai sejumlah wang. Mungkin Arkady melakukan "telur sarang" secara sembunyi dari saya...

- Wang sangat berguna. Tetapi saya takut, saya tidak tahu apa yang berlaku kepada saya, Elena mengeluh. - Saya tidak mempercayai kewujudan arwah. Tetapi bagaimana untuk menjelaskan apa yang berlaku? Yang paling seram adalah bahawa musibah ini tidak meninggalkan saya. Sebaik sahaja saya duduk untuk memeriksa buku nota (saya bekerja sebagai guru), dari semasa ke semasa tangan saya secara spontan menulis semua perkara jahat, kata-kata sumpah... Nampaknya hantu membawa saya dengan tangan saya. Kadang-kadang daya yang tidak diketahui memerah dengan kuat sehingga lebam kemudiannya kekal di kulit. Saya dan suami tidak pernah meluahkan bahasa yang tidak senonoh. Atau mungkin saya hanya gila. "

Perkara serupa berlaku dengan V. Kasholkin dari bandar Ketovo. Dia bangun pada waktu malam dengan sensasi aneh - bilik dan semua benda di dalamnya memancarkan cahaya merah. Kekuatan yang tidak diketahui didorong ke meja... "Saya bangun pada waktu pagi dan jelas mengingati apa yang berlaku," tulis Kasholkin. - Terdapat buku nota di atas meja, saya mempunyai lapan kelas, saya bekerja sebagai juruelektrik, dan di sini: "Skema sejagat dunia", "Pembenaran dua dimensi dunia" dan "kesilapan Marx." Setahun telah berlalu, dan saya masih tidak percaya bahawa semua ini ditulis oleh saya. Atau seseorang yang diperintahkan dari atas. "

Kami meminta pakar untuk mengulas surat-surat ini. Inilah yang dikatakan oleh Dmitry Azarov, ahli psikologi yang telah lama mengkaji fenomena seperti itu.

- Fenomena serupa, saintis memanggil "penulisan automatik," atau "psikografik." Sifatnya tidak diketahui, walaupun banyak versi dan hipotesis telah dikemukakan. Materialis percaya bahawa keseluruhan muslihat terletak di bawah sedar kita, yang, kadang-kadang keluar dari kawalan minda, menampakkan dirinya dengan cara yang pelik.

Ahli parapsikologi, bagaimanapun, berpendapat bahawa psikografi adalah salah satu cara di mana penduduk dunia lain bersentuhan dengan kita. Secara peribadi, pandangan pertama lebih dekat dengan saya. Tetapi saya tidak mahu memaksakannya kepada sesiapa. Tentukan sendiri bahagian mana yang harus anda ambil. Lagipun, ahli parapsikologi juga mempunyai hujah yang baik dalam gudang senjata mereka untuk membuktikan bahawa mereka tidak bersalah. Ikuti sekurang-kurangnya kisah misteri dengan "wawancara" yang sensasional, yang pada satu masa memberi wartawan "semangat kapten" kapal terbang PIOI.

... Oktober 1930. Di Laboratorium Nasional British untuk Penyelidikan Psikologi, atas permintaan wartawan, diadakan sesi spiritualistik dengan mendiang Sir Arthur Conan Doyle, yang merupakan ahli mistik yang yakin selama hidupnya. Tetapi secara tidak disangka-sangka, seseorang bersentuhan yang menyebut dirinya Kapten Udara Carmichael Irwin.

"Tetamu" yang tidak diundang itu mulai secara tidak konsisten menceritakan kisah kematiannya yang luar biasa, melengkapkan ucapan dengan sebilangan besar butiran teknikal. Mereka yang hadir pada sesi tersebut dikenali sebagai pembicara hantu kapten kapal terbang penumpang PIOI, yang terhempas beberapa hari lalu.

"Roda kemudi macet, paip minyak tersumbat," semangat memberitahu maklumat terperinci mengenai minit terakhir penerbangan maut itu. - Dia melemparkan kereta dari sisi ke sisi - untuk tidak turun, atau untuk mendapatkan ketinggian... Melewati bumbung Asha. Saya cuba terus dekat dengan landasan keretapi. "

Kisah pelik seorang saksi mata terhadap kematian kapal terbang yang mengerikan (semua penumpangnya terbakar dalam api hidrogen) segera disiarkan. Dan beberapa hari kemudian jurutera yang mengambil bahagian dalam pembangunan projek PIOI menghubungi makmal. Dia meminta transkrip perbualan penuh. Setelah memeriksanya, dia mengakui: “Dokumen yang mencolok ini, yang berisi keterangan terperinci tentang semua yang terjadi pada kapal pada hari yang ditakdirkan itu, mengandungi lebih dari 40 butiran teknikal semata-mata yang hanya seorang pakar dapat menilai makna dan kepentingannya. Idea bahawa mana-mana orang yang hadir pada sesi spiritualistik dapat menerima semua maklumat ini lebih awal kelihatan tidak masuk akal bagi saya dan rakan-rakan saya. ".

Enam bulan kemudian, sebuah suruhanjaya khas yang menyiasat penyebab kematian kapal terbang PIOI membuat kesimpulan yang sepenuhnya bertepatan dengan kisah hantu. Dan kisah misteri ini kini disimpan di arkib penyelidik fenomena anomali sebagai salah satu pengesahan yang boleh dipercayai mengenai kemungkinan komunikasi dengan "dunia lain".

Perhatian! Jenis "hubungan spiritualistik" ini benar-benar seperti bukti wujudnya "kekuatan cerdas dunia lain." Tetapi adakah benar? Menurut perkiraan Yuri Alexandrovich Fomin, pakar yang berwibawa dalam bidang fenomena anomali, lebih daripada 90 peratus maklumat yang diterima dengan cara ini tidak memenuhi kriteria kebenaran, iaitu, itu adalah pembohongan, atau hanya omong kosong.

Seorang lelaki sebagai "penerima" isyarat dunia lain kelihatan, dari sudut sains sebenar, lebih daripada tidak meyakinkan. Faktor subjektiviti terlalu kuat. Mustahil untuk menentukan alamat sumber maklumat yang tepat - "akhirat", "satu bidang maklumat" atau bawah sedar kita? Situasi dapat diselesaikan dengan kajian instrumental. Dan, untungnya, mereka diadakan. Dari arkib komisi "Fenomena":

Peranti radio untuk komunikasi dengan dunia lain sedang berusaha mencipta pencipta Amerika yang terkenal Thomas Alva Edison. Tidak berhasil...

Penerima untuk merakam percakapan jiwa orang yang telah meninggal dunia dirancang oleh jurutera radio Itali, Guglielmo Marconi (by the way, pemenang Nobel). Sia-sia...

Pada tahun 1956, K. Raudive tertentu membuat alat yang disebut goniometer, yang merakam suara orang-orang yang sudah mati. Tetapi para pakar tidak mengecualikan bahawa fenomena ini disebabkan oleh pemintas ekstrak dari program radio..

Percubaan ingin tahu dalam hal ini sedang dijalankan di St Petersburg oleh Profesor Konstantin Korotkov. Dia tidak menangkap "suara", tetapi meneroka bagaimana medan tenaga di sekeliling seseorang berubah setelah mati. Secara teori, bidang ini secara beransur-ansur akan hilang Tetapi ia tidak ada di sana. Lebih-lebih lagi, dengan mengubah isyarat adalah mungkin untuk menentukan keadaan kematian. Mereka yang meninggal sejak usia tua "memberikan" sedikit penurunan intensiti isyarat ke tahap tertentu, setelah itu medan stabil dan, bertentangan dengan undang-undang, tidak ingin hilang sepenuhnya. Pada mangsa kemalangan, isyarat merayap tajam dalam 20 jam pertama, dan kemudian juga menurun secara mendadak. Mangsa keganasan membuat perakam terus naik turun... Medan bunuh diri juga berbeza dengan yang lain.

Walaupun secara tidak langsung, kajian-kajian ini menunjukkan bahawa walaupun selepas kematian pada manusia tetap menjadi sesuatu yang membezakannya dengan bahan lengai. Sayangnya, tidak mungkin untuk bereksperimen dengan badan mana pun selama lebih dari lima hari - ini adalah jangka waktu maksimum sesuai dengan undang-undang kami, setelah itu sudah diperlukan untuk memindahkan jenazah ke pihak kehakiman. Tetapi para saintis sangat bersemangat untuk memeriksa apa yang berlaku pada hari keempat puluh, ketika, menurut legenda rakyat, jiwa akhirnya meninggalkan mayat.

Adakah saintis akan mengesahkan pendapat agama mengenai "jiwa manusia abadi"? Saya ingin berharap demikian. Sangat menyedihkan apabila menyedari bahawa tidak ada yang melampaui kematian...

marafonec

Pelari Maraton

Berlari di tempat hingga ke ufuk

SIJIL SELEPAS SELEPAS. Ahli fizik Revelations kembali dari dunia seterusnya

Pereka terkemuka "Impulse" OKB Vladimir Efremov mati secara tiba-tiba. Tersekat batuk, duduk di sofa dan terdiam...
Saudara-mara pada awalnya tidak memahami apa yang mengerikan. Kami menyangka bahawa saya duduk untuk berehat. Natalia adalah orang pertama yang keluar dari kegagahannya. Saya menyentuh bahu abang saya:
- Volodya, ada apa dengan awak??
Efremov jatuh tanpa daya di sisinya. Natalia cuba merasakan denyutan nadi. Hati tidak berdegup! Dia mula melakukan pernafasan buatan, tetapi abangnya tidak bernafas.
Natalya, seorang doktor sendiri, tahu bahawa peluang keselamatan berkurang dengan setiap minit berlalu. Dia berusaha "memiliki" hati dengan mengurut dadanya. Minit kelapan berakhir apabila telapak tangannya merasakan pembalasan samar. Hati dihidupkan. Vladimir Grigoryevich menarik nafas.
- Hidup! - memeluk adiknya. "Kami fikir anda sudah mati." Itu sahaja, akhir!
"Tidak ada akhir," bisik Vladimir Grigorievich. - Ada kehidupan juga. Tetapi yang lain. Lebih baik…

Vladimir Grigoryevich menuliskan perincian pengalaman semasa kematian klinikal. Kesaksiannya tidak ternilai harganya. Ini adalah kajian saintifik pertama mengenai kehidupan akhirat oleh seorang saintis yang sendiri terselamat dari kematian. Vladimir Grigoryevich menerbitkan pemerhatiannya dalam jurnal "Scientific and Technical Gazette of St. Petersburg State Technical University", dan kemudian membicarakannya di kongres ilmiah.

Laporannya mengenai kehidupan akhirat menjadi sensasi.

- Mustahil untuk membuat ini! - kata Profesor Anatoly Smirnov, ketua Kelab Saintis Antarabangsa.

Reputasi Vladimir Efremov dalam kalangan saintifik sangat baik.

Dia adalah pakar utama dalam bidang kecerdasan buatan, sejak sekian lama dia bekerja di OKB Impulse. Dia turut serta dalam pelancaran Gagarin, memberikan sumbangan untuk pengembangan sistem peluru berpandu terkini. Empat kali pasukan penyelidiknya menerima Hadiah Negara.

"Sebelum kematiannya secara klinikal, dia menganggap dirinya seorang ateis mutlak," kata Vladimir Grigorievich. - Dipercayai hanya fakta. Dia menganggap semua perbincangan mengenai kehidupan akhirat adalah suatu keagamaan. Sejujurnya, saya tidak memikirkan kematian ketika itu. Terdapat begitu banyak urusan dalam perkhidmatan yang bahkan sepuluh nyawa tidak dapat dibongkar. Tidak ada masa untuk rawatan lanjut - jantungnya nakal, bronkitis kronik diseksa, penyakit lain menjengkelkan.

Pada 12 Mac, di rumah kakak saya, Natalya Grigoryevna, saya mengalami batuk. Saya merasakan diri saya tersedak. Paru-paru tidak mematuhi saya, cuba menarik nafas - dan tidak dapat! Tubuh menjadi kapas, jantung berhenti. Udara terakhir keluar dari paru-paru dengan mengi dan berbuih. Fikiran melintas di benak saya bahawa ini adalah detik terakhir dalam hidup saya.

Tetapi atas sebab tertentu, kesedaran tidak mematikan. Tiba-tiba muncul rasa ringan yang luar biasa. Tidak ada yang menyakitkan lagi - tekak saya, hati saya, atau perut saya. Dia merasa begitu selesa hanya pada masa kecil. Saya tidak merasakan badan saya dan tidak melihatnya. Tetapi dengan saya semua perasaan dan kenangan saya. Saya terbang ke suatu tempat di sepanjang paip gergasi. Sensasi terbang sudah biasa - sesuatu seperti ini pernah terjadi sebelumnya dalam mimpi. Secara mental cuba melambatkan penerbangan, mengubah arahnya. Berlaku! Tidak ada ketakutan atau ketakutan. Hanya kebahagiaan. Saya cuba menganalisis apa yang berlaku. Kesimpulan datang dengan serta-merta. Dunia di mana ia wujud ada. Oleh itu, saya rasa ada juga. Dan pemikiran saya mempunyai sifat kausalitas, kerana ia dapat mengubah arah dan kelajuan penerbangan saya.

"Semuanya segar, cerah dan menarik," Vladimir Grigoryevich meneruskan ceritanya. - Fikiran saya bekerja dengan cara yang sama sekali berbeza dari sebelumnya. Itu merangkumi semuanya sekaligus, kerana tidak ada waktu atau jarak. Saya mengagumi dunia. Seolah-olah digulung ke dalam paip. Saya tidak melihat matahari, di mana-mana terdapat cahaya yang stabil yang tidak memancarkan bayang-bayang. Beberapa struktur tidak homogen yang menyerupai lekapan dapat dilihat di dinding paip. Tidak mungkin untuk menentukan di mana bahagian atas dan bawah.

Saya cuba mengingat kawasan yang saya lalui. Seperti gunung-gunung.

Lanskap dikenang tanpa tenaga, volume ingatan saya benar-benar tiada asas. Saya cuba kembali ke tempat di mana saya sudah terbang, membayangkannya sendiri. Semuanya keluar! Ia seperti teleporting.

"Pemikiran gila telah datang," Efremov meneruskan naratifnya. - Sejauh mana anda dapat mempengaruhi dunia di sekitar anda? Dan adakah mungkin untuk kembali ke kehidupan masa lalu anda? Mental membayangkan TV lama yang rosak dari apartmennya. Dan saya melihatnya sekaligus dari semua pihak. Dari suatu tempat saya tahu segala-galanya tentang dia. Bagaimana dan di mana ia dirancang. Dia tahu di mana bijih ditambang, dari mana logam yang digunakan dalam pembinaan dileburkan. Dia tahu pekerja besi yang melakukan ini. Dia tahu bahawa dia sudah berkahwin, bahawa dia mempunyai masalah dengan ibu mertuanya. Saya melihat semua yang berkaitan dengan TV ini secara global, menyedari setiap perkara kecil. Dan dia tahu bahagian mana yang cacat. Kemudian, ketika saya dihidupkan semula, transistor T-350 itu berubah dan TV berfungsi...

Terdapat perasaan maha berfikir. Biro reka bentuk kami telah berjuang selama dua tahun untuk menyelesaikan tugas paling sukar yang berkaitan dengan peluru berpandu pelayaran. Dan secara tiba-tiba, memperkenalkan reka bentuk ini, saya melihat masalahnya dalam banyak dimensinya. Dan algoritma keputusan timbul dengan sendirinya.

Kemudian saya menuliskannya dan DILAKSANAKAN...

Kesedaran bahawa dia tidak keseorangan di dunia seterusnya datang ke Efremov sedikit demi sedikit.

"Interaksi maklumat saya dengan persekitaran secara beransur-ansur kehilangan wataknya yang sepihak," kata Vladimir Grigoryevich. - Jawapan untuk soalan yang dirumuskan muncul di fikiran saya. Pada mulanya, jawapan seperti itu dianggap sebagai hasil refleksi semula jadi. Tetapi maklumat yang datang kepada saya mula melampaui pengetahuan yang saya ada sepanjang hidup saya. Pengetahuan yang diperoleh di paip ini berkali-kali melebihi bagasi saya sebelumnya!

Saya menyedari bahawa Seseorang itu ada di mana-mana, tanpa had. Dan Dia mempunyai kemungkinan yang tidak terbatas, mahakuasa dan penuh cinta. Subjek yang tidak kelihatan, tetapi nyata dengan seluruh makhluk saya, melakukan segalanya agar tidak menakutkan saya. Saya menyedari bahawa Dialah yang menunjukkan kepada saya fenomena dan masalah dalam semua hubungan sebab dan akibat. Saya tidak melihat Dia, tetapi saya merasa sangat berminat. Dan dia tahu bahawa itu adalah Tuhan...

Tiba-tiba, saya perhatikan ada sesuatu yang mengganggu saya. Mereka menyeret saya keluar seperti lobak merah dari katil taman. Saya tidak mahu kembali, semuanya baik-baik saja. Segala-galanya menyala, dan saya melihat adik saya. Dia takut, dan saya bersinar gembira...

Efremov dalam karya ilmiahnya menggambarkan kehidupan akhirat menggunakan istilah matematik dan fizikal. Dalam artikel ini, kami memutuskan untuk mencuba tanpa konsep dan formula yang rumit.

- Vladimir Grigoryevich, dengan mana anda dapat membandingkan dunia yang anda lalui setelah mati?

- Sebarang perbandingan tidak akan betul. Proses di sana tidak linier, seperti yang kita miliki, mereka tidak terbentang dalam masa. Mereka berjalan serentak dan ke semua arah. Objek "di akhirat" disajikan dalam bentuk blok maklumat, kandungannya menentukan lokasi dan harta benda mereka. Segala-galanya dan semua orang berada dalam hubungan kausal antara satu sama lain. Objek dan sifat dilampirkan dalam struktur informasi global tunggal di mana semuanya berjalan sesuai dengan undang-undang yang ditetapkan oleh subjek terkemuka - iaitu, Tuhan. Tertakluk pada penampilan, perubahan atau penghapusan objek, sifat, proses, termasuk peredaran masa.

- Betapa bebasnya dalam tindakannya seorang lelaki, kesedaran, jiwanya?

- Seseorang, sebagai sumber maklumat, juga dapat mempengaruhi objek dalam bidang yang dapat diakses olehnya. Dengan kehendak saya lega "paip" berubah, objek bumi muncul.

- Sepertinya film "Solaris" dan "The Matrix"...

"Dan permainan komputer gergasi." Tetapi kedua-dua dunia, dunia kita dan akhirat, adalah nyata. Mereka sentiasa berinteraksi antara satu sama lain, walaupun mereka terpisah antara satu sama lain, dan bersama-sama dengan subjek yang memerintah - Tuhan - membentuk sistem intelektual global.

Dunia kita lebih mudah dipahami, ia memiliki kerangka pemalar yang kaku, memastikan undang-undang alam tidak dapat dilawan, waktu adalah permulaan peristiwa..

Di akhirat, sama sekali tidak ada pemalar, atau ada lebih sedikit daripada yang lain, dan boleh berubah. Asas pembinaan dunia itu adalah formasi maklumat yang mengandungi keseluruhan sifat-sifat benda-benda material yang diketahui dan masih belum diketahui dalam keadaan tidak adanya objek itu sendiri. Jadi, seperti di Bumi ini berlaku dari segi simulasi komputer. Saya faham - seseorang melihat di sana bahawa dia mahu melihat. Oleh itu, gambaran mengenai kehidupan akhirat oleh orang yang terselamat mati berbeza antara satu sama lain. Orang benar melihat syurga, orang berdosa - neraka...

Bagi saya, kematian adalah kegembiraan yang tidak dapat diungkapkan, tidak dapat dibandingkan dengan apa pun di Bumi. Bahkan cinta seorang wanita tidak lain daripada apa yang pernah dialami di sana....

Vladimir Grigoryevich membaca Kitab Suci setelah kebangkitannya. Dan dia mendapat pengesahan mengenai pengalamannya selepas kematian dan pemikirannya mengenai intipati maklumat dunia.

"Injil Yohanes mengatakan bahawa" pada mulanya adalah Firman, "Alkitab memetik Ephraim. - Dan Firman itu bersama Tuhan, dan Firman itu adalah Tuhan. Ini pertama kali bersama Tuhan. Segala sesuatu melalui Dia mula menjadi, dan tanpa Dia tidak ada yang menjadi, apa yang mula menjadi. " Apakah ini bukan kiasan untuk fakta bahawa dalam Kitab Suci "kata" merujuk kepada intisari maklumat global tertentu, yang meliputi isi lengkap dari segala sesuatu?

Efremov mempraktikkan pengalamannya selepas kematian. Kunci untuk banyak tugas sukar yang harus diselesaikan dalam kehidupan duniawi, dia bawa dari sana.

"Pemikiran semua orang memiliki sifat kausalitas," kata Vladimir Grigorievich. "Tetapi hanya sedikit orang yang menyedari ini." Agar tidak mencederakan diri sendiri dan orang lain, anda perlu mengikuti taraf hidup agama. Buku-buku suci ditentukan oleh Pencipta, ini adalah teknik keselamatan untuk umat manusia...

- Vladimir Efremov: "Kematian tidak mengerikan bagi saya sekarang. Saya tahu bahawa ini adalah pintu ke dunia lain. ".