Utama

Rawatan

Rawatan Sklerosis Berganda: Pendekatan dan Kaedah Berkesan

Multiple sclerosis (MS) sering menyebabkan kecacatan, dan jangka hayat pesakit setelah diagnosis adalah 25-30 tahun. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa penyakit itu tidak perlu diperangi. Bantuan perubatan tepat pada masanya dan pendekatan yang kompeten pada peringkat awal penyakit ini dapat memberi seseorang peluang untuk melanjutkan kehidupan penuh.

Apa yang mengancam diagnosis "sklerosis berganda"

Multiple sclerosis (ensefalomielitis) adalah penyakit kronik sistem saraf pusat. Jean Martin, seorang pakar neurologi Perancis, menjelaskan diagnosis ini pada pertengahan abad ke-19. Untuk memahami sebab-sebab penyakit ini, mari beralih kepada anatomi.

Pada orang yang sihat, saraf ditutup dengan selubung seperti lemak, atau myelin, yang melindungi serat saraf dari pengaruh luaran. Sekiranya saraf kehilangan cengkerang seperti itu atau integritasnya terganggu, fokus yang cacat berlaku, yang biasanya disebut plak. Kehadiran mereka membawa kepada fakta bahawa isyarat bioelektrik yang dihantar oleh sistem saraf periferal "hilang", tidak sampai ke tujuan akhir - ini atau bahagian tisu saraf otak atau saraf tunjang. Dalam proses perkembangan penyakit, selain pemusnahan membran, terdapat juga kekalahan busur refleks di mana isyarat bioelektrik berjalan. Semua ini adalah penyebab sklerosis berganda..

Jenis-jenis perkembangan sklerosis berganda ditentukan sesuai dengan skala defisit neurologi dan skala penilaian kecacatan (EDSS dan DSS). Dengan pertolongan mereka, anda dapat mengesan perjalanan penyakit, menentukan tahap kemusnahan dan menetapkan rawatan yang mencukupi. Secara tradisinya diterima untuk membezakan empat jenis perjalanan sklerosis berganda:

Menghilangkan sklerosis berganda. Jenis ini dicirikan oleh adanya serangan akut yang tidak dapat diramalkan, atau kambuh, selepas itu fungsi organ yang terkena dapat dipulihkan sepenuhnya, sebahagian atau tidak sama sekali. Tempoh kambuh boleh berkisar antara beberapa hari hingga beberapa minggu, tetapi mungkin memerlukan beberapa bulan untuk pulih dari serangan. Pada peringkat awal, pesakit mengalami gangguan ringan: keletihan, kelemahan otot, ketidakseimbangan kecil (goyang goyah), penglihatan berganda, gangguan najis. Selalunya hanya terdapat satu simptom penyakit ini. Pada tahap ini, terapi imunomodulasi sesuai, yang secara signifikan dapat memperlambat perkembangan sklerosis, dan kadang-kadang menghentikannya sepenuhnya..

Sklerosis berganda progresif primer tidak mempunyai kemerosotan dan kambuh yang ketara, tetapi jenis ini dicirikan oleh kecacatan separa atau hampir lengkap. Ia berlaku, sebagai peraturan, pada orang yang berusia empat puluh tahun, dan bentuk penyakit ini hanya diperhatikan pada 15% kes. Pelanggaran fungsi fizikal pesakit pada tahap ini lebih jelas dibandingkan dengan menghilangkan sklerosis.

Sklerosis berganda progresif sekunder. Pada mulanya, jenis penyakit ini menyerupai mengulangi sklerosis berganda, tetapi kemudiannya menjadi bentuk progresif, lebih-lebih lagi, ini boleh terjadi sama ada segera setelah serangan atau lama kemudian. Kambuh dengan bentuk penyakit ini jarang berlaku, tetapi kemungkinan kecacatan lebih tinggi daripada yang di atas. Sklerosis berganda progresif primer dan sekunder, bergantung pada jangka masa penyakit ini, dicirikan oleh manifestasi ataxia (kehilangan orientasi di ruang) dan monoparesis (kelumpuhan anggota badan), fungsi motor terjejas yang ketara, di mana pesakit dapat secara bebas melewati jarak kecil, penurunan sensitiviti sentuhan dan kesakitan.

Sklerosis berganda progresif ditandai dengan kejang akut, diikuti oleh penurunan ketara dalam semua kemampuan dan kecacatan progresif. Dengan bentuk penyakit ini, seseorang memerlukan pemantauan dan bantuan berterusan, kerana tahap pemusnahannya sangat besar: inkontinensia kencing dan tinja, kehilangan kepekaan di bawah kepala, demensia, disartria teruk, atau bahkan kehilangan kemampuan untuk menelan dan bercakap.

Walaupun penyakit ini telah lama ditemui, resipi untuk penyembuhannya yang lengkap tidak pernah dijumpai. Proses mengembangkan sklerosis berganda dengan terapi yang kompeten hanya dapat diperlahankan, mengurangkan manifestasi. Ciri sklerosis adalah pengampunan gejala yang tajam, tetapi, sayangnya, kambuh juga berlaku secara tidak dijangka. Dan jika penyakit ini tidak dirawat, tempoh bebas kambuh akan menjadi lebih pendek.

Sangat penting untuk memahami bahawa untuk memulihkan hanya sarung myelin, yang disebutkan di atas, tidak cukup, kerana isyarat masuk kerana busur refleks berfungsi. Di dalam badan, seperti yang anda lihat, semuanya saling berkaitan, jadi pemulihan lengkungan refleks di mana isyarat bioelektrik menjadi kunci pemulihan pesakit sepenuhnya dengan penyebaran pelbagai sklerosis progresif yang tidak konsisten. Ini adalah tugas pemulihan aktif.

Rawatan sklerosis berganda pada tahap sekarang

Matlamat utama dalam rawatan sklerosis berganda adalah untuk mengurangkan masa pemburukan semasa dan menunda permulaan yang berikutnya. Antara tugas yang ditetapkan oleh doktor adalah penyesuaian terhadap defisit neurologi, pencegahan komplikasi sekunder (atrofi, jangkitan saluran kencing, osteoporosis). Penyelesaian aspek-aspek utama ini akhirnya akan membawa kepada peningkatan kualiti hidup pesakit. Untuk diagnosis yang tepat, pengimejan resonans magnetik, tusukan lumbal dan kajian mengenai potensi otak yang digunakan digunakan. Untuk rawatan multiple sclerosis, glukokortikosteroid, interferon, antibodi monoklonal moden, kemoterapi dan kumpulan ubat lain biasanya diresepkan. Walau bagaimanapun, program terapi kompleks harus dipilih dalam setiap kes secara individu.

Bergantung pada gangguan yang terdapat pada tubuh manusia dengan MS, pakar yang berbeza harus menangani rawatannya. Oleh itu, masalah dalam bidang emosi dan kognitif - berfungsi untuk pakar neurologi dan ahli neuropsikologi, gangguan koordinasi dan pergerakan - tugas untuk ortopedis, ahli fisioterapi, pakar bedah. Di samping itu, pakar oftalmologi, ahli terapi pekerjaan dan pekerjaan, ahli endokrinologi, ahli terapi pertuturan, psikologi, pakar pemakanan kemungkinan besar akan terlibat dalam kumpulan pelbagai disiplin.

Pemulihan

Dalam rawatan sklerosis berganda, perhatian khusus diberikan kepada pemulihan pesakit. Rawatan komprehensif, selain menetapkan ubat, termasuk pembetulan gangguan motorik dan koordinasi di ruang angkasa, latihan kemahiran motor halus, pemulihan fungsi memori dan tumpuan, serta pembetulan pertuturan, menelan, dan gangguan fungsi lain. Untuk membetulkan pelanggaran yang timbul, pusat pemulihan moden mencadangkan penggunaan gimnastik terapeutik, mekanoterapi pada simulator moden dengan maklum balas biologi, pelbagai kaedah fisioterapi, refleksologi, terapi urut dan manual, psikoterapi, terapi seni, kelas dengan ahli neuropsikologi, terapi pekerjaan, hipoterapi dan kaedah lain. Mari kita pertimbangkan beberapa daripadanya dengan lebih terperinci..

  • Kinesitherapy membantu mengembalikan kemahiran motor halus, menghilangkan kekejangan dan memulihkan koordinasi. Latihan ini bertujuan untuk mengembangkan sendi dan otot, mengembangkan ketangkasan, kepantasan, relaksasi otot dalam, mengembalikan keseimbangan, mengembangkan stereotaip berjalan. Kinesitherapist juga mengajar meniru gimnastik artikulasi.
  • Mekanoterapi. Untuk memulihkan koordinasi dan kestabilan, pakar menggunakan kompleks pemulihan untuk terapi fungsian anggota badan atas, ergometer basikal robotik dengan rangsangan elektrik berfungsi untuk mengaktifkan sistem otot di bahagian bawah kaki, dan banyak lagi. Kelas pada simulator mengaktifkan otot, melegakan kekejangan. Terapi fizikal dengan alat mekanoterapi yang inovatif untuk pemulihan pergerakan sendi yang awal dan tidak menyakitkan, serta mencegah komplikasi yang berkaitan dengan imobilisasi yang berpanjangan, membantu mengembalikan fungsi sendi lutut, pergelangan kaki, siku, pergelangan tangan dan bahu.
  • Kelas dengan ahli terapi pertuturan penting untuk pemulihan gangguan pertuturan. Ahli terapi pertuturan menawarkan latihan untuk pengucapan suara individu, latihan automasi pertuturan. Di samping itu, kursus ditetapkan pada alat untuk merawat gangguan pertuturan.
  • Neurotherapy adalah pembentukan kemampuan pesakit untuk mengawal fungsi fisiologi, yang biasanya tidak dikendalikan oleh kesedaran. Dengan menggunakan sistem berkomputer, aktiviti otak dipantau dan fokus otak tertentu terkena subordinasi mereka. Dengan bantuan latihan seperti itu, bahkan orang yang lumpuh mendapat peluang untuk pergerakan dan komunikasi. Ahli neuropsikologi menggunakan alat realiti maya, di mana koordinasi pendengaran dan spasial pesakit dilatih.
  • Psikoterapi bertujuan untuk menghilangkan ketidakstabilan emosi, neurosis, perubahan mood secara tiba-tiba. Terapi seni digunakan secara aktif, di mana pesakit belajar menggambar, memahat, membuat aplikasi. Kursus terapi seni diperlukan untuk penstabilan emosi, dan juga membantu memulihkan pertuturan pada pesakit. Ahli psikologi klinikal, psikoterapis membetulkan latar belakang emosi, mengajar pesakit dialog yang konstruktif dengan orang lain dan tubuhnya, membantu mengatasi trauma psikologi, menerima keadaan semasa dan tidak menumpukan pada perasaan anda sendiri yang tidak berdaya dan tidak perlu.
  • Terapi senaman untuk sklerosis berganda dapat memperbaiki keadaan pesakit dengan ketara sekiranya pesakit tidak terlalu banyak bekerja. Aktiviti fizikal yang sistematik dan sederhana membolehkan anda mengembalikan korset otot menjadi normal. Terapi fizikal merangkumi kelas tanpa objek dan kelas dengan bola, penggelek, di atas permaidani, bangku simpanan. Kadang-kadang untuk ketepatan pergerakan berat digunakan untuk lengan yang mengurangkan gegaran anggota badan. Latihan dirancang untuk meningkatkan daya hidup pesakit. Anda perlu kerap terlibat, lebih baik 2-3 kali sehari selama 15 minit, tanpa menahan nafas dan tanpa kehilangan kekuatan. Pesakit juga melakukan latihan khas untuk meningkatkan amplitud pergerakan pada sendi. Kelas diadakan mengikut program individu dan berkumpulan.
  • Urut diperlukan untuk meningkatkan peredaran darah dan dilakukan untuk menyedarkan sensitiviti tubuh, mengembangkan kemahiran motorik, untuk mengencangkan otot. Jumlah prosedur ditentukan oleh pakar dalam setiap kes. Orang yang menjalankan prosedur mesti ingat bahawa getaran dilarang, misalnya, pukulan ringan dengan tepi telapak tangan anda, kerana ini boleh menjejaskan fungsi neurologi. Mengusap, menggosok, menguli anggota badan untuk merehatkan otot spasmodik dialu-alukan.
  • Ergoterapi untuk MS bertujuan untuk penyesuaian sosial. Tujuan teknik ini adalah untuk membantu seseorang segera kembali ke gaya hidup dan rawatan diri yang aktif. Latihan diadakan untuk meningkatkan tumpuan, kemampuan untuk memproses aliran maklumat, untuk menyelesaikan beberapa masalah pada masa yang sama, sedang dilatih. Ahli terapi pekerjaan menjalankan kelas di bilik deria untuk mempengaruhi pancaindera yang berbeza dan di ergocompartments atau ergocars yang dilengkapi khas.

Keberkesanan rawatan sklerosis berganda bergantung kepada pelbagai faktor: bentuk penyakit, masa sebelum rawatan, keparahan gangguan fungsi, ciri psikologi pesakit, persekitarannya dan banyak sebab lain. Rehabilitasi, tentu saja, boleh menjadi mahal, tetapi perlu agar seseorang dapat kembali merasa seperti anggota masyarakat yang penuh. Kesihatan adalah yang paling mahal. Perkara ini harus diingat sebagai orang yang menghidap MS, dan saudara-mara, yang pertolongannya sangat penting semasa eksaserbasi dan pengampunan.

Apakah sklerosis berganda??

Multiple sclerosis (MS) adalah penyakit otak dan saraf tunjang yang disebabkan oleh serangan sistem imun pada sistem saraf pusat. Pada sklerosis berganda, integriti selubung myelin, yang melindungi serat saraf dari kerosakan, terganggu..

Apa itu sklerosis berganda, kemungkinan komplikasi

Sistem imun menyerang membran pelindung - myelin, yang terletak di serat saraf, yang menyebabkan pelanggaran kekonduksian normal serat saraf dan pelanggaran fungsi komunikasi langsung mereka. Ketika penyakit ini berkembang, gejala serius muncul, pesakit menjadi tidak sepenuhnya sebahagian atau sepenuhnya.

Terdapat kecenderungan yang jelas: jika tidak ada rawatan atau langkah pencegahan, sklerosis berganda berkembang. Sebilangan pesakit dengan MS yang teruk kehilangan keupayaan untuk berjalan. Kadang kala pesakit mengalami tempoh pengampunan. Sifat perkembangan penyakit yang tepat belum dapat diketahui, walaupun rawatan dapat mempercepat proses pemulihan setelah berlakunya eksaserbasi dan membantu pesakit mengatasi gejala dengan lebih cepat.

Rajah 1. Apa yang berlaku pada serat saraf pada sklerosis berganda

Kemungkinan komplikasi multiple sclerosis:

  • kekejangan otot;
  • kekejangan
  • kelumpuhan bahagian bawah kaki;
  • inkontinensia kencing;
  • mati pucuk;
  • frigiditi pada wanita;
  • gangguan mental (pelupa, perubahan mood);
  • kemurungan kronik;
  • epilepsi.

Penyebab sklerosis berganda, faktor risiko

Punca sklerosis berganda masih belum diketahui. MS dianggap sebagai penyakit autoimun di mana sistem imun menyerang serat sarafnya sendiri. Di samping itu, sistem kekebalan tubuh merosakkan sarung myelin (bahan lemak yang menimbulkan penghalang terhadap pengaruh luaran pada serat saraf otak dan saraf tunjang).

Mielin dapat dibandingkan dengan lapisan penebat pada wayar elektrik. Apabila sarung pelindung myelin rosak, serat saraf terdedah dari luar. Dorongan yang dihantar oleh otak ke otot disekat atau diperlahankan, akibatnya seseorang tidak dapat bergerak atau melakukan tugas dengan cara yang berkualiti. Tanpa perlindungan luaran, serat saraf semakin cepat habis, yang bermaksud bahawa integriti otak secara keseluruhan menderita.

Masih tidak jelas mengapa sebilangan orang rentan terhadap perkembangan sklerosis berganda, sementara yang lain tidak. Menurut beberapa teori, alasannya terletak pada gabungan faktor genetik dan pengaruh persekitaran..

Faktor-faktor risiko

Terdapat sebilangan faktor yang meningkatkan kemungkinan berlakunya sklerosis berganda. Faktor-faktor ini merangkumi keadaan dan penyakit berikut:

  • umur. Sklerosis berganda boleh berlaku pada usia berapa pun, tetapi paling kerap pada orang di bawah usia 60 tahun;
  • lantai. Wanita sakit dua kali lebih kerap;
  • sejarah keluarga. Dengan berlakunya sklerosis berganda pada saudara terdekat, kemungkinan penyakit ini meningkat beberapa kali;
  • penyakit berjangkit. Kepelbagaian virus di dunia moden meningkatkan kemungkinan kerosakan pada otak dan saraf tunjang. Jangkitan seperti itu termasuk virus Epstein-Barr, yang menyebabkan mononukleosis berjangkit;
  • perlumbaan. Orang Asia, Afrika atau Orang Asli Amerika (India) lebih banyak terkena sklerosis berganda;
  • iklim. Sklerosis berganda lebih kerap berlaku di negara-negara beriklim sederhana, termasuk Kanada, Amerika Syarikat utara, New Zealand, Australia Tenggara dan Eropah;
  • beberapa penyakit autoimun. Khususnya: penyakit tiroid, diabetes mellitus jenis 1 atau penyakit radang usus;
  • merokok. Perokok sering mengalami gejala yang serupa dengan gejala awal MS..

Gejala Sklerosis Berbilang

Tanda-tanda dan gejala-gejala pertama tahap berkembangnya sklerosis berganda dapat dibezakan dengan ketara, perjalanan penyakitnya berbeza-beza bergantung pada lokasi serat saraf yang terkena.

Gejala utama adalah seperti berikut:

  • mati rasa atau kelemahan pada satu atau lebih anggota badan;
  • kehilangan penglihatan separa atau lengkap;
  • pergerakan mata yang tidak terkawal;
  • gambar berganda;
  • sensasi kesemutan di lengan dan kaki;
  • sindrom kesakitan (sakit pada otot dan sendi);
  • sensasi pukulan tiba-tiba;
  • pesongan leher yang tidak wajar ke hadapan;
  • percakapan yang tidak jelas;
  • keletihan berterusan;
  • gegaran;
  • kekurangan keseimbangan;
  • gaya berjalan tidak sekata;
  • ketidakseimbangan;
  • Pening
  • masalah usus;
  • disfungsi pundi kencing (pengekalan atau inkontinensia kencing, enuresis).
  • kehilangan sensasi (paresthesia);
  • kekejangan
  • gangguan fungsi usus dan pundi kencing;
  • masalah seksual (kekurangan ereksi);
  • disfungsi cerebellar (Charcot triad): dysarthria, ataxia, gegaran;
  • neuritis;
  • neuralgia trigeminal: kelemahan otot muka dua hala;
  • kekejangan otot muka secara berkala;
  • diplopia (pandangan sisi pada 33% pesakit);
  • intoleransi panas;
  • kesakitan (pada 30-50% pesakit);
  • gangguan kognitif (kesukaran dengan tumpuan, gangguan ingatan, pelanggaran pembinaan pemikiran logik, dan lain-lain);
  • kemurungan;
  • gangguan bipolar;
  • demensia (demensia);
  • euforia (kurang kerap daripada kemurungan);
  • myelitis melintang;
  • berpeluh
  • mudah marah.

Demensia adalah gejala tahap akhir sklerosis berganda, yang jarang dikesan pada peringkat awal gangguan..

Sekiranya anda mengalami salah satu gejala yang disenaraikan di atas, anda mesti berjumpa doktor untuk membuat diagnosis yang komprehensif dan mengenal pasti punca gejala tersebut. Bagi kebanyakan pesakit dengan sklerosis berganda, perjalanan penyakit ini digambarkan sebagai penyingkiran, iaitu gelombang. Terdapat tempoh manifestasi gejala baru dan peningkatan. Tempoh tersebut berlangsung beberapa minggu atau hari, bergantung kepada banyak faktor lain, misalnya, keadaan psikologi, hubungan keluarga, dan sebagainya..

Remisi dalam sklerosis berganda boleh bertahan beberapa tahun, selepas itu tempoh eksaserbasi berlaku lagi. Kira-kira 70% pesakit dengan sklerosis berulang tidak mengalami gejala progresif yang berterusan. Kemerosotan keadaan pesakit biasanya terdiri daripada kemampuan yang lemah untuk bergerak secara bebas dan melakukan tugas seharian. Sekiranya simptom-simptomnya nyata, tanpa pengurangan dan tempoh akut, sklerosis berganda disebut progresif primer.

Rawatan, Pencegahan Multiple Sclerosis

Mengubati sklerosis berganda adalah tugas yang sukar. Untuk rawatan yang berkualiti, diperlukan diagnosis yang tepat. Kaedah rawatan utama adalah:

1. Kortikosteroid. Contohnya, prednison atau metilprednisolon intravena. Ubat ini mengurangkan keradangan serat saraf. Kesan sampingan yang mungkin:

insomnia, tekanan darah tinggi, perubahan mood dan pengekalan cecair (edema).

2. Plasmapheresis. Plasma darah dipisahkan, setelah itu dicampurkan dengan albumin dan dihantar kembali ke aliran darah menggunakan penitis. Plasmapheresis digunakan untuk gejala pertama sklerosis berganda, sekiranya tidak ada tindak balas badan terhadap rawatan steroid.

Dengan menghilangkan sklerosis berganda, rawatan dijalankan mengikut skema yang dipilih oleh doktor.

Pilihan rawatan yang mungkin:

1. Interferon beta. Ubat ini adalah salah satu ubat yang paling biasa dirawat untuk mengubati sklerosis berganda. Mereka diberikan secara subkutan atau intramuskular, mengurangkan keparahan gejala kambuh. Kemungkinan kesan sampingan: gejala seperti selesema dan reaksi alergi di tempat suntikan.

2. Petunjuk pemantauan fungsi hati. Kerosakan pada hati adalah kesan sampingan penggunaan interferon. Orang yang mengambil interferon sering menderita antibodi peneutralan yang berlebihan, yang mengurangkan keberkesanan ubat interferon.

3. Glatiramer asetat (Copaxone). Ia menyekat serangan sistem imun yang diarahkan pada sarung myelin. Ia disuntik secara subkutan, kemungkinan kesan sampingan: reaksi kulit alergi di tempat suntikan.

4. Dimetil fumarat (Tecfidera). Mengurangkan kadar penyakit yang berulang. Kesan sampingan: kemerahan kulit, cirit-birit, loya dan jumlah sel darah putih yang rendah.

5. Fingolimod (Gilenya). Ini menunjukkan kesan yang serupa dengan ubat dari perenggan 4. Setelah menggunakan fingolimide, perlu untuk mengawal degupan jantung sekurang-kurangnya 6 jam. Kesan sampingan: sakit kepala, tekanan darah tinggi dan gangguan penglihatan.

6. Teriflunomide (Aubagio). Ia diambil sekali sehari. Ia mempunyai kesan sampingan berikut: kerosakan hati, keguguran rambut. Memudaratkan wanita hamil, kerana boleh menyebabkan gangguan perkembangan pada janin. Ia tidak boleh digunakan untuk mereka yang tidak menggunakan alat kontraseptif, dan juga untuk lelaki yang merancang untuk menjadi bapa.

7. Natalizumab (Tysabri). Ubat ini bertujuan untuk menyekat pergerakan sel-sel imun yang berpotensi berbahaya dari darah ke otak dan saraf tunjang. Boleh dianggap sebagai terapi pertama untuk pesakit dengan sklerosis berganda yang teruk.

8. Alemtuzumab (Lemtrada). Mengurangkan keparahan gejala dengan mengarahkan protein ke permukaan sel imun dan menguruskan sel darah putih. Kemungkinan risiko: kerentanan terhadap jangkitan, kemungkinan terkena penyakit autoimun. Kursus rawatan adalah lima hari, kursus berikutnya adalah setahun kemudian, selama tiga hari. Ubat itu hanya boleh dibeli dari penyedia berdaftar dengan nombor dalam program pemantauan keselamatan ubat khas..

9. Mitoxantrone. Imunosupresan ini mempunyai kesan negatif pada jantung, dan oleh itu penggunaannya sangat terhad. Ia digunakan dalam kes sklerosis berganda yang teruk..

Rawatan tambahan

  • fisioterapi;
  • relaksan otot;
  • ubat-ubatan yang menghilangkan rasa keletihan;
  • ubat-ubatan yang menghilangkan disfungsi seksual;
  • ubat untuk mengawal kencing;
  • ubat usus.

Pencegahan Sklerosis Berganda

Langkah-langkah apa yang harus diambil untuk mencegah perkembangan sklerosis berganda?

Pertama sekali, ia adalah:

  • kualiti taraf hidup;
  • diet seimbang;
  • kekurangan tekanan;
  • aktiviti fizikal (sukan selamat, berjalan kaki, rekreasi luar);
  • latihan kognitif (otak tidak boleh tidak aktif, ini menunjukkan penyelesaian masalah logik, permainan video, teka-teki, penyelesaian masalah);
  • kekurangan tabiat buruk (penolakan alkohol, merokok, sebarang ubat narkotik);
  • tidur berkualiti;
  • tinggal di kawasan atau kawasan ekologi yang baik.

Menurut bahan:
© 1998-2016 Yayasan Mayo untuk Pendidikan dan Penyelidikan Perubatan.
© 1994-2016 oleh WebMD LLC.
Ditulis oleh Christian Nordqvist Disemak oleh Deborah Weatherspoon, PhD, MSN, CRNA, COI
Christopher Luzzio, MD; Ketua Pengarang: Jasvinder Chawla, MD, MBA

Sklerosis berganda: diagnosis, pencegahan, rawatan dan ubat-ubatan

Rawatan sklerosis berganda. Foto: nauka.tass.ru

Rawatan multiple sclerosis (MS) sukar kerana penyakit autoimun mempengaruhi serat saraf. Fokusnya banyak, masalah otak putih menderita. Penyakit ini kronik, berlaku dengan kambuh dan penyembuhan; tidak dapat diubati. Dadah yang dimaksudkan untuk rawatan sklerosis berganda digunakan untuk memperlambat perkembangan patologi. Untuk ini, kaedah bukan farmakologi digunakan - yoga, gimnastik, ubat-ubatan rakyat. Terapi dipilih, dengan fokus pada tahap perkembangan penyakit. Rawatan terbaru untuk MS dapat memperpanjang usia pesakit selama beberapa dekad.

Diagnosis sklerosis berganda

Masalah mendiagnosis sklerosis berganda pada peringkat awal pada gejala yang tidak spesifik. Manifestasi patologi menyerupai banyak penyakit lain. Pada tahun 1868, mereka merumuskan ciri RS triad:

Semasa mendiagnosis tahap awal MS pada wanita dan lelaki, mereka memperhatikan paresis spastik ekstremitas, pucat papila saraf visual temporal, gangguan penglihatan, gangguan piramidal, dan penurunan kepekaan terhadap getaran. Kehadiran gejala ini adalah alasan yang baik untuk menunjukkan MS, merujuk seseorang ke pusat rawatan sklerosis berganda.

Sejak tahun 1988 penggunaan agen kontras untuk melokalkan luka.

Algoritma diagnostik sebenar untuk sklerosis berganda:

  1. penilaian gambaran klinikal;
  2. penentuan keabnormalan neurologi;
  3. penyelidikan penglihatan;
  4. MRI
  5. ujian potensi otak;
  6. pengesahan cecair serebrospinal (tusukan cecair serebrospinal dalam sklerosis berganda) untuk sambungan oligoklonal.

Sebelum memilih ubat untuk sklerosis berganda, MRI otak dilakukan. Pemeriksaan instrumental ini adalah wajib. Perkara yang sama, tetapi saraf tunjang, disyorkan, kerana ia membolehkan anda menilai perkembangan patologi. Ia sangat diperlukan untuk MS tulang belakang.

Kriteria lain untuk mendiagnosis sklerosis berganda adalah lebih daripada satu serangan. Sekiranya manifestasi lebih dari satu lesi dikesan, diagnosis dibuat dengan segera, tanpa pemeriksaan tambahan.

Diagnosis MS dalam darah masih dijalankan. Untuk diagnosis yang tepat, perlu memeriksa cecair serebrospinal. Ujian darah untuk MS dilakukan untuk memeriksa keadaan badan. Berdasarkan hasil pemeriksaan, pesakit dinilai berdasarkan skala EDSS yang digunakan untuk diagnosis sklerosis berganda.

Skala EDSS. Foto: golmozg.ru

Rawatan Sklerosis Berganda

Rawatan sklerosis berganda pada kanak-kanak dan orang dewasa bertujuan untuk mengurangkan, meredakan, mencegah eksaserbasi, menghilangkan gejala yang jelas, dan menstabilkan fungsi sistem dalaman. Kursus patogenetik menghalang proses otak yang merosakkan di bawah pengaruh toksin, sel-sel imun.

Dadah Sklerosis Berbilang

Pesakit ditetapkan agen hormon, imunomodulasi. Sekiranya penyakit ini ganas, berkembang dengan stabil, ubat berikut ditunjukkan untuk rawatan multiple sclerosis:

Rawatan simtomatik ditunjukkan untuk mengurangkan manifestasi. Vitamin berguna, nootropik, asid amino.

Pada tahap pengampunan, rawatan spa diperlukan; sklerosis berganda cenderung memburuk sekiranya pesakit menghadiri kursus urut, melakukan gimnastik, mengelakkan prosedur termal.

Ini ingin tahu! Parasit usus dipercayai dapat mengurangkan kecacatan..

Baru dalam rawatan sklerosis berganda adalah ubat Okrevus. Ia dihasilkan dalam bentuk pekat dan digunakan untuk penyediaan penyelesaian infus intravena. Direka untuk pesakit dewasa. Okrevus untuk rawatan MS digunakan untuk penyakit kambuh, sekiranya terdapat bentuk progresif primer. Bahan utama adalah antibodi monoklonal. Bagaimana okrelizumab berfungsi dalam rawatan sklerosis berganda, para saintis masih mengetahui: mekanisme yang tepat sedang diselidiki. Imunomodulasi mungkin disebabkan oleh pengurangan bilangan sel B dan penghambatan prestasi mereka. Menjelang akhir minggu kedua penggunaan, jumlah sel-sel ini di dalam badan berkurang dengan ketara. Kesannya berlangsung sepanjang tempoh pengambilan ubat. Di antara kursus, bilangan sel dipulihkan.

Okrevus. Foto: apteka-blokhina.ru

Cara lain untuk mengubati sklerosis berganda adalah melalui antibodi monoklonal dengan ubat:

Badan monoklonal untuk rawatan multiple sclerosis digunakan dalam ubat Tisabri. Bahan aktif adalah natalizumab. Ini adalah antagonis integrin-a4 pertama yang mengganggu lata pelanggaran autoimun. 2 percubaan fasa ke-3 menunjukkan keberkesanannya jauh lebih tinggi daripada plasebo. Kemasukan ubat dalam rejimen rawatan untuk sklerosis berganda dapat mengurangkan kekerapan eksaserbasi. Dengan kursus 2 tahun, kelajuan kemajuan hampir separuh.

Penggunaannya dikaitkan dengan risiko kesan sampingan. Ada yang mengalami sakit kepala, perut, dan najis yang pecah. Proses berjangkit dan keradangan adalah mungkin..

Tisabri. Foto: apteka-sale.ru

Lemtrad adalah ubat yang juga berkaitan dengan antibodi monoklonal. Bahan aktifnya alemtuzumab dalam rawatan sklerosis berganda telah membuktikan dirinya dalam ujian klinikal. Komponen tersebut bertindak balas dengan limfosit CD52, yang membawa kepada pemusnahan limfosit. Setelah kursus dibatalkan, kolam leukosit dipulihkan selepas 6-12 bulan. Kecekapan tinggi dibuktikan dengan 3 ujian besar. Penurunan frekuensi eksaserbasi sebanyak 74% dinyatakan. Kesannya lebih ketara apabila menggunakan ubat dalam dos yang tinggi..

Lemtrad Foto: uteka.ru

MabThera kadang-kadang digunakan untuk merawat sklerosis berganda. Ia adalah antibodi monoklonal chimeric yang mempengaruhi CD20. Bahan aktif adalah rituximab. Kajian rintis dimulakan pada tahun 2005. Di antara petunjuk rasmi untuk penggunaan ubat tersebut, MS tidak disebutkan.

MabThera pekat untuk penyelesaian untuk infus. Foto: uteka.ru

Dalam kursus yang teruk dan progresif, rejimen rawatan multiple sclerosis dengan methotrexate disyorkan. Dia mempunyai kesan imunosupresif yang cerah. Percubaan double-blind selama 2 tahun telah dijalankan; hasilnya menunjukkan penurunan yang ketara dalam proses. Kursus terapi disertai dengan kesan sampingan. Pengambilan asid folik akan membantu mengurangkan keparahannya..

Dengan eksaserbasi, rawatan pelbagai sklerosis dengan Dexamethasone dan anti-radang hormon lain diamalkan. Pendekatan semasa adalah terapi nadi. Hanya boleh berlaku di hospital. Tempoh rawatan MS di hospital adalah 5-7 hari. Pra-pesakit melakukan FEGDS. Selain itu, omeprazole diresepkan. Sekiranya tidak ada hasil yang diinginkan, Prednisone diresepkan secara lisan selama 1-1,5 bulan. Dengan sedikit peningkatan, Dexamethasone diresepkan pada mulanya dengan dos 24-32 mg sehari, diikuti dengan penurunan jumlah. Suntikan sedemikian diberikan secara pesakit luar..

Sekiranya hormon tidak memberi kesan, dengan peningkatan sklerosis berganda, plasmapheresis adalah penyelesaian terbaik. Untuk setiap kilogram jisim, 35-40 ml plasma digunakan. Rata-rata, peningkatan diperhatikan selepas 3-5 prosedur.

Rawatan sklerosis berganda dengan sel stem adalah bidang yang menjanjikan, yang telah dikaji sejak 1995. Analisis terbaru mengenai kesan jangka panjang terapi telah diatur. Kami mengetahui berapa kadar survival, jangka hayat tanpa kemajuan patologi. Didapati bahawa dalam 100 hari pertama selepas pembedahan, 8 pesakit meninggal dunia. Peratusan ini adalah akibat dari pengalaman kecil dalam operasi rancangan tersebut. Keseluruhan kelangsungan hidup dianggarkan pada 46%; prognosis terbaik adalah pada pesakit muda yang menjalani terapi imunosupresif yang agak lemah. Para saintis menganggap perlu untuk terus menguji kaedah tersebut.

Rawatan sklerosis berganda dengan ubat-ubatan rakyat

Kaedah bukan tradisional untuk merawat pelbagai sklerosis - mengambil ramuan herba, infus. Berguna:

  • Larkspur. Gunakan rimpang kering. Produk dihancurkan, diseduh (2 g setiap gelas air), berkeras semalaman, ditumis dan diminum dalam satu sudu besar. Setelah bangun dan sebelum tidur, 2 titisan infus menetes ke hidung. Kursus ini berlangsung selama 2 bulan.
  • Campuran rimpang valerian, kehijauan akar, perbungaan dan daun hawthorn. Bahannya sebati. Segelas air mendidih digabungkan dengan satu sendok makan ramuan, bersikeras satu jam. Minum sebelum tidur.
  • Campuran rimpang wheatgrass, dandelion dan sabun dengan sayur yarrow. Satu ubat tradisional untuk mengatasi sklerosis pelbagai kali disediakan satu jam, dengan menegaskan satu sendok makan rumput kering dalam segelas air mendidih. Minum segelas pada waktu pagi, petang.

Penyembuh mengesyorkan rawatan multiple sclerosis dengan herba:

Produk lebah berguna dalam rawatan sklerosis berganda. Resipi popular:

  • kupas bawang, parut, peras jus, campurkan dengan jumlah madu yang sama dan ambil tiga kali sehari;
  • kutu kayu cincang dicampur dengan jumlah madu yang sama dan minum 5 kali sehari selama 15 ml.

Rawatan sklerosis berganda dengan homeopati diamalkan. Gunakan suntikan Tumit. Menurut memasukkan Coenzyme compositum, dalam sehari Cerebrum compositum, pada hari lain Ubihinon compositum. Kursus rawatan ditunjukkan dalam 3, 9 bulan dalam setahun..

Yoga Sklerosis Berbilang

Yoga dalam rawatan sklerosis berganda digunakan dalam bentuk yang disesuaikan. Berguna sekiranya pesakit mengamalkannya secara berterusan. Amalan bernafas sederhana disyorkan untuk membantu anda memahami bagaimana pernafasan mempengaruhi badan anda. Teknik ini sesuai untuk semua orang.

Kelas yoga membolehkan anda:

  • mengekalkan keseimbangan semasa bergerak;
  • menguatkan tisu otot.

Kaedah paling mudah:

  • mengambil pose yang selesa;
  • menarik nafas dalam-dalam, menghembus nafas melalui hidung;
  • tutup mata;
  • mengekalkan irama pernafasan selama beberapa minit, menumpukan perhatian pada prosesnya.
  • merasakan bilah bahu;
  • turunkan suntikan bawah ke punggung bawah;
  • merasakan pergerakan bahu;
  • rasakan sternum terbuka.

Urut untuk Multiple Sclerosis

Urut dengan sklerosis berganda hanya boleh dilakukan oleh doktor yang berpengalaman. Kursus manual - rawatan simptomatik yang bertujuan untuk memperbaiki ketidakseimbangan otot. Teknik:

  • kraniosakral;
  • klasik
  • otot muka.

Tukang urut melegakan kekejangan otot, mengembalikan keupayaan tisu untuk bergerak secara normal. Kursus manual meningkatkan kualiti tidur, meningkatkan potensi tenaga seseorang.

Latihan Sklerosis Pelbagai

Terapi senaman untuk sklerosis berganda adalah cara penting untuk mengekalkan prestasi badan semasa remisi. Hasil latihan untuk rawatan MS sangat ditentukan oleh mood pesakit. Peraturan Kelas:

  • dilarang bekerja berlebihan;
  • anda perlu melakukan lebih kurang seperempat jam;
  • kadar pengulangan - sehingga 3 kali sehari;
  • kadarnya perlahan;
  • set kelas - individu;
  • pastikan anda menggunakan semua kumpulan otot.

Anda tidak dapat melakukannya untuk masa yang lama Getaran sekejap dilarang.

Dianjurkan untuk menggunakan alat ini untuk rawatan sklerosis berganda. Terdapat dua peranti:

Mereka mengurangkan pembengkakan tisu, mengurangkan gangguan neurologi.

Latihan berguna untuk tangan, tangan, jari.

Set peralatan untuk gimnastik:

  • bangku simpanan;
  • tongkat;
  • Tembok Sweden
  • sebiji bola kecil;
  • permaidani lembut;
  • kerusi.

Latihan nombor 1:

  • duduk di atas kerusi, angkat tongkat gimnastik, tarik nafas dalam-dalam;
  • turunkan tongkat ke tahap bilah bahu di belakang punggung, hembuskan nafas;
  • menaikkan, menyedut;
  • turun di pinggul, bengkok, hembuskan nafas;
  • ulangi 4 kali.

Latihan nombor 2:

  • duduk di atas kerusi, letakkan tangan anda di tali pinggang anda, serentak bawa lengan dan kaki yang berlawanan ke sisi, tarik nafas;
  • mengambil kedudukan permulaan;
  • untuk mengetepikan lengan yang lain dan kaki yang bertentangan;
  • kembali ke kedudukan permulaan;
  • ulangi 4 kali.

Duduk di atas kerusi, bawa sikat ke bahu dan buat pergerakan bulat. Anda perlu bergerak perlahan, lancar, bulatan berulang 4 kali.

Latihan yang berguna dalam kedudukan lutut-karpal. Pada masa yang sama, mereka mengangkat lengan ke depan, kaki yang bertentangan ke belakang, mengekalkan keseimbangan, kemudian kembali ke posisi semula dan mengulangi pergerakan dengan lengan dan kaki kedua.

Pernafasan diafragma yang disyorkan.

Terapi senaman untuk sklerosis berganda. Foto: textarchive.ru

Pemakanan Sklerosis Pelbagai

Diet untuk sklerosis berganda memerlukan pengecualian dari diet:

  • produk separuh siap;
  • Makanan yang boleh dikunyah
  • makanan haiwan yang kaya dengan kolesterol;
  • karbohidrat cepat.

Buah-buahan, sayur-sayuran yang berguna. Asid poli tak jenuh yang terdapat dalam ikan laut, minyak sayuran, anak benih diperlukan. Dengan sembelit yang kerap, makanan yang diperkaya dengan komponen pemberat, serat (pic, prun, roti dengan bijirin) berguna. Penting untuk memasukkan produk tenusu, tenusu dalam makanan.

Nisbah optimum BJU 25:25:50.

Ini ingin tahu! Diet ketogenik disyorkan: makanan ini melindungi saraf, mencegah keradangan.

Pencegahan Sklerosis Berganda

Pencegahan sklerosis berganda sukar kerana kerumitan menentukan semua sebab, etiologi. Untuk mengurangkan risiko, elakkan:

Pencegahan eksaserbasi sekunder melibatkan pengambilan ubat yang dipilih oleh doktor. Adalah perlu untuk menghadkan prosedur terma. Dilarang tinggal lama di bawah sinar matahari..

Ini ingin tahu! Insolasi boleh memperburuk perjalanan penyakit ini..

Kesimpulannya

Multiple sclerosis adalah penyakit yang tidak dapat disembuhkan yang dapat dikawal. Kombinasi kursus terapi, gaya hidup sihat, diet yang wajar dan senaman teratur dapat mengurangkan kekerapan komplikasi dan memperpanjang tempoh remisi. Rawatan yang betul membolehkan pesakit hidup hingga usia lanjut, sambil terus mengawal tubuhnya.

Kaedah yang popular dan rasmi untuk merawat pelbagai sklerosis

Multiple sclerosis (MS) adalah penyakit serius yang boleh menyebabkan kecacatan. Setelah pesakit diberi diagnosis yang serupa, hidupnya berlangsung sekitar 25-30 tahun.

Kami akan memberitahu anda semua mengenai rawatan multiple sclerosis, serta menerangkan jenis, sebab, pencegahannya.

MS boleh dan mesti diperangi. Selepas diagnosis terperinci, doktor akan memberitahu anda secara terperinci bagaimana merawat pelbagai sklerosis. Anda tidak boleh berputus asa, percaya bahawa proses berjalan tidak dapat dihentikan. Sekiranya anda memberikan rawatan perubatan yang betul pada peringkat awal, anda boleh memanjangkan usia yang panjang.

Apa maksud diagnosis ini?

Encephalomyelitis atau MS adalah penyakit kronik yang mempengaruhi sistem saraf pusat. Ia dijelaskan pada abad ke-19 oleh pakar neurologi Jean Martin.

Untuk memahami intinya, anda perlu mengingat anatomi. Saraf orang yang sihat ditutupi oleh myelin - membran seperti lemak yang melindungi mereka dari semua jenis pengaruh. Apabila integriti sarung myelin dilanggar, fokus kecacatan terbentuk - plak.

Ini adalah plak yang mengganggu laluan normal isyarat bioelektrik, yang diarahkan dari sistem saraf periferal ke bahagian otak yang berlainan. Ia secara harfiah hilang. Apabila penyakit itu berkembang, bukan sahaja sarung myelin musnah, tetapi lengkungan refleks juga terjejas. Isyarat bioelektrik dijalankan melalui mereka dalam keadaan normal. Pada sklerosis berganda, patensi isyarat ini terganggu.

Seseorang boleh sakit hampir sepanjang usia. Ia berlaku bahawa orang muda sangat sakit, dan kadang-kadang bahkan kanak-kanak. Sejauh mana keberkesanan rawatan kanak-kanak sedemikian banyak bergantung bukan hanya pada doktor, tetapi juga pada ibu dan ayah.

Wanita lebih cenderung kepada patologi ini daripada lelaki.

Setakat ini, penyebab MS belum dapat dijelaskan dengan tepat. Diagnosis seperti itu sering menjadi tamparan nyata bagi pesakit dan keluarganya, kerana penyakit ini tidak dapat diubati. Secara beransur-ansur, keadaan pesakit bertambah buruk, gangguan fungsi motor, ucapan, dll..

MS boleh mempunyai tahap perkembangan yang berbeza, yang ditentukan oleh skala defisit neurologi. Terdapat 4 jenis kursus MS:

  1. Kiriman wang. Ini adalah jenis awal. Ia dicirikan oleh serangan akut, kambuh, yang sangat sukar untuk diramalkan. Apabila serangan berlalu, fungsi badan dapat dipulihkan sepenuhnya atau sebahagiannya. Kekambuhan berlangsung dari beberapa hari hingga beberapa minggu atau beberapa bulan. Pada peringkat awal perkembangan, patogenesis ditunjukkan oleh gejala berikut: pesakit cepat letih, merasakan kelemahan otot, kiprahnya menjadi goyah, pening muncul, najis mungkin terganggu, kadang-kadang berganda di mata. Selalunya, hanya satu gejala yang diperhatikan. Pada tahap ini, imunomodulasi dilakukan, yang dapat menghambat perkembangan MS dan bahkan menghentikannya sepenuhnya.
  2. Progresif utama. Pesakit selepas 40 lebih cenderung menderita bentuk ini. Selepas kambuh pertama, selepas beberapa ketika, keadaan bertambah buruk lagi.
  3. Progresif sekunder. Fungsi fizikal dengan jenis ini dilanggar dengan lebih teruk. Pada mulanya, ia sangat mirip dengan menghilangkan sklerosis, tetapi proses patologi dengan cepat berkembang. Ini boleh berlaku sejurus selepas serangan atau setelah waktu tertentu. Kambuh dalam kes ini tidak begitu kerap, tetapi kemungkinan pesakit akan mengalami kecacatan adalah lebih tinggi. Ataxia muncul (seseorang biasanya tidak dapat menggunakan anggota badan), monoparesis (melumpuhkan anggota badan), fungsi motor terganggu teruk (sukar bagi pesakit untuk bergerak secara bebas walaupun pada jarak yang sangat pendek), sensitiviti sentuhan dan kesakitan menurun, batuk mungkin berlaku, nadi meningkat, dll..d. Semasa eksaserbasi, rawatan diperlukan di hospital.
  4. Jenis penghilangan progresif. Ia dicirikan oleh serangan akut yang kerap. Penyakit dalam kes ini dapat berkembang dengan cepat. Semua fungsi dikurangkan dalam masa yang singkat, yang menyebabkan kecacatan. Pesakit sedemikian memerlukan pertolongan, pemantauan berterusan. Kencing, buang air besar mereka mungkin terganggu, kepekaan di kawasan badan mungkin hilang, demensia, disartria, dan gangguan psikosomatik berkembang. Pada akhirnya, mereka tidak lagi dapat menelan, bercakap. Pesakit seperti itu perlu diberi makan dari sudu atau menggunakan probe.

Adalah dipercayai bahawa selsema, selesema dapat memprovokasi tingkah laku atipikal sistem kekebalan tubuh dan, sebagai akibatnya, MS. Penting untuk menyembuhkan selesema secepat mungkin agar tubuh tidak diserang virus secara serius..

Rawatan

Sekarang ketahui bagaimana merawat pelbagai sklerosis. Doktor telah mengetahui penyakit ini sejak sekian lama, tetapi kaedah penyembuhan lengkap yang berkesan belum dijumpai. Ini tidak bermaksud bahawa pesakit seperti itu tidak dapat ditolong. Terapi sklerosis berganda membolehkan memanjangkan tempoh pengampunan untuk jangka masa yang panjang, meningkatkan kualiti hidup. Pada tahap perkembangan perubatan sekarang, sudah ada ubat yang dapat mengurangkan keadaan ini dengan ketara. Sklerosis berganda dirawat secara menyeluruh. Usaha bersama pakar neurologi, fisioterapi, rehabilitologi, psikologi, ahli terapi pertuturan dan pakar lain akan diperlukan.

Terdapat tiga taktik dalam merawat MS:

  1. terapi eksaserbasi;
  2. rawatan pencegahan (ada ubat-ubatan yang dapat mengubah perjalanan sklerosis);
  3. terapi simptomatik.

Semasa memilih taktik, doktor dipandu oleh tahap penyakitnya. Matlamatnya adalah untuk membuat eksaserbasi sekerap mungkin, dan penyakit itu berjalan dengan perlahan mungkin..

Pelbagai faktor akan mempengaruhi keberkesanan rawatan:

  1. jenis penyakit;
  2. kadar perkembangan;
  3. kadar pemburukan;
  4. pesakit mematuhi cadangan doktor;
  5. keadaan umum badan, dll..

Sangat mustahak untuk memulakan terapi pada peringkat awal perkembangan penyakit ini. Kemudian anda dapat mencapai pengampunan yang stabil, dan proses penurunan dapat diperlahankan. Ini bermakna jangka hayat pesakit akan bertahan, di mana dia dapat menikmatinya sepenuhnya dan mengekalkan keupayaan bekerja. Manifestasi dapat diminimumkan.

Kematian dari MS kini telah menurun sebanyak 30%.

Malangnya, walaupun pakar neurologi yang paling berpengalaman tidak dapat menyingkirkan pesakit sepenuhnya dari manifestasi MS. Penyembuhan tajam sebahagian besar gejala dapat dicapai, tetapi kambuh akan tetap berlaku. Ia hanya boleh ditangguhkan dalam masa.

Sekiranya penyakit ini tidak dirawat sama sekali, tempoh pengampunan akan menjadi lebih pendek. Selepas setiap serangan berikutnya, peningkatan akan menjadi lebih pendek, dan pemburukan akan lebih kerap terjadi.

Pesakit harus sedar bahawa memulihkan sarung myelin tidak bermaksud memberikan remisi yang stabil. Isyarat tiba di sepanjang arka refleks yang disebut, dan tidak mustahil untuk mengembalikannya sepenuhnya..

Di dalam badan kita, semua proses saling berkaitan. Untuk memastikan berfungsi sepenuhnya, isyarat bioelektrik melalui gentian saraf harus dihantar secara bebas di sepanjang busur refleks ke destinasi. Adalah sangat penting untuk menangani pemulihan busur refleks. Maka adalah mungkin untuk memastikan penghentian patogenesis dengan bentuk sklerosis yang remitting (sebentar-sebentar progresif). Ini adalah tugas terapi dan pemulihan.

Kaedah moden untuk merawat MS

Semua yang dapat diberikan oleh perubatan moden adalah untuk mengurangkan tempoh eksaserbasi sebanyak mungkin dan, jika mungkin, untuk memperpanjang tempoh pengampunan sebanyak mungkin.

  • menyesuaikan badan pesakit dengan defisit neurologi;
  • mencegah perkembangan pelbagai komplikasi sekunder (osteoporosis, jangkitan saluran kencing, atrofi otot).

Terapi harus memberi pesakit kualiti hidup yang dapat diterima..

Untuk memastikan rawatan berkualiti, penting untuk membuat diagnosis yang tepat. Ia harus menggambarkan jenis penyakit, penyebabnya. Semasa membuat diagnosis, kaedah seperti itu dapat digunakan:

  1. MRI
  2. tusukan lumbal;
  3. penyelidikan potensi otak.

Bagaimana pelbagai sklerosis dirawat hari ini? Tidak ada ubat sihir yang dapat menyembuhkan MS sepenuhnya, tetapi terapi ubat cukup berkesan. Kini glukokortikosteroid, antibodi monoklonal, interferon, ubat kemoterapi, piracetam, vitamin, dan lain-lain banyak digunakan. Ubat terapi patogenetik juga boleh diresepkan untuk rawatan sklerosis berganda..

Kursus rawatan tidak banyak dipengaruhi oleh usia pesakit. Pesakit yang lebih muda cenderung untuk sembuh.

Rawatan khusus bergantung pada jenis penyakit..

  1. Jenis remitting dirawat dengan kortikosteroid. Dengan eksaserbasi, mereka membantu menghilangkan keradangan sistem saraf pusat, memulihkan fungsi yang terganggu. Juga ubat-ubatan yang diresepkan yang mengubah perjalanan penyakit itu sendiri. Mereka mencegah kemunculan eksaserbasi baru.
  2. Dengan jenis yang awalnya progresif, keadaan pesakit bertambah buruk sejak awal. Spesies ini dirawat yang paling teruk. Terapi bermula untuk memerangi gejala yang berterusan, mengekalkan kualiti hidup yang baik.
  3. Pada sklerosis progresif sekunder, dos imunomodulator atau imunosupresan yang tinggi ditetapkan..
  4. Dengan jenis remitting-progressive, perlakuannya sama dengan perkembangan remitting. Garis PITRS kedua sering diberikan segera..

Adalah perlu untuk selalu memantau bagaimana tubuh bertindak balas terhadap rawatan, bagaimana penyakit itu berkembang. Untuk mengenal pasti fokus demyelination, MRI digunakan secara berkala. Darah juga diperiksa untuk mengetahui keadaan sistem imun..

Ini sama sekali tidak bermaksud bahawa semua kumpulan ubat yang disenaraikan harus terlibat dalam rawatan. Cara merawat sklerosis berganda ditentukan oleh ahli neuropatologi. Ubat diri tidak boleh diterima. Jadual dan tempoh rawatan, dos ubat harus dipilih untuk setiap pesakit secara individu. Ini adalah proses yang sangat halus dan bertanggungjawab. Tugas doktor adalah mengkaji sejarah perubatan secara terperinci dan memilih senarai ubat yang seimbang untuk setiap pesakit. Mereka mesti memastikan keberkesanan maksimum dengan sedikit kerosakan pada kesihatan..

Selalunya, pakar neurologi menangani rawatan pesakit seperti itu, tetapi pakar sempit juga dapat berhubung. Peranan yang menentukan di sini dimainkan oleh penampilan MS. Mungkin memerlukan bantuan pakar neuropsikologi, ortopedis, ahli fisioterapi, pakar bedah.

Ahli neurologi, pakar neuropsikologi akan membantu mengatur emosi, kognitif, menunda permulaan kejang. Ahli ortopedik dan fisioterapi tahu bagaimana memulihkan koordinasi, fungsi motor (sebanyak mungkin), dan untuk mencegah kemungkinan gangguan sistem muskuloskeletal. Mungkin juga memerlukan bantuan pakar oftalmologi, ahli terapi pertuturan, ahli endokrinologi, ahli terapi pekerjaan, pakar pemakanan, psikologi..

Inti dari pendekatan farmakologi dalam rawatan MS

Penyebab utama MS adalah kerosakan imuniti. Limfosit, yang biasanya melindungi tubuh, mula "menyerang" neuron dan memusnahkan membrannya - myelin. Oleh kerana proses patologi ini, serat saraf saraf tunjang dan otak cepat musnah..

Rawatan MS terutamanya dikurangkan kepada fakta bahawa aktiviti limfosit dan imuniti secara umum ditindas. Langkah kedua adalah memerangi gejala yang boleh merosakkan dengan serius atau bahkan mengancam kualiti hidup anda..

Terapi simptomatik

Mana-mana pakar neurologi akan bersetuju bahawa tidak ada pesakit dengan set gejala yang sama di MS. Perjalanan penyakit ini sangat individu. Terapi harus menghilangkan gejala yang muncul atau mencegah manifestasi mereka.

Salah satu gejala yang biasa berlaku ialah kekejangan otot. Untuk menghilangkannya, ubat-ubatan digunakan yang dapat mengurangkan nada otot (ia mengandungi baclofen, tizanidine, tolperisone).

Masalah lain yang kerap berlaku adalah membuang air kecil. Untuk mengatasinya, levocarnitine digunakan secara intravena. Ia menormalkan metabolisme, menghilangkan gegaran..

Ubat nootropik dan perangsang meningkatkan aktiviti otak.

Untuk mengurangkan proses imuno-radang, kortikosteroid, hormon adrenokortikotropik, ditetapkan. Anda perlu sentiasa memantau berapa banyak antibodi yang terkandung dalam darah. Lebihan mereka boleh menimbulkan kemarahan yang lain. Kortikosteroid dapat mencegahnya. Mereka mengurangkan kebolehtelapan kapilari, menekan limfosit, meningkatkan aktiviti neuron, tetapi penting untuk difahami bahawa mereka tidak akan memperlambat penyakit itu sendiri.

Perlu menggunakan imunomodulator, misalnya interferon-beta, glatiramer asetat, yang diperkenalkan di bawah kulit. Interferon beta dapat melambatkan pertumbuhan sel-sel imun, menyumbang kepada pemusnahannya, tidak membenarkan berhijrah ke otak. Glatiramer asetat adalah analog myelin. Ketika berada di dalam badan, ia menjadi sasaran sebenar imuniti dan bukannya sel sel saraf.

Pemulihan

Pemulihan berterusan menjadi sebahagian daripada rawatan MS. Kenyataannya adalah bahawa ketika penyakit itu semakin meningkat, pesakit kehilangan kemampuan yang lebih banyak untuk melakukan pergerakan, menavigasi di ruang angkasa, dll. Rawatan komprehensif sentiasa ditambah dengan unsur pemulihan.

Seorang pakar pemulihan dalam setiap kes memilih satu kaedah yang unik, yang tugasnya adalah untuk memulihkan fungsi motor sekurang-kurangnya sedikit. Pastikan anda menggunakan latihan untuk melatih kemahiran motor halus. Anda juga perlu berhati-hati dalam menyelesaikan masalah ingatan. Keupayaan untuk menumpukan perhatian harus ditingkatkan. Sekiranya pertuturan terganggu, ahli rehabilitasi akan bekerjasama dengan ahli terapi pertuturan.

Tugas ahli pemulihan adalah untuk memulihkan fungsi yang hilang secara sistematik. Kemungkinan besar, mereka tidak akan berjaya memperbaharui mereka..

Untuk pembetulan, pelbagai kaedah pemulihan digunakan:

  • fisioterapi;
  • bekerjasama dengan simulator;
  • refleksologi;
  • fisioterapi;
  • terapi manual;
  • urut;
  • psikoterapi;
  • ergoterapi;
  • sesi dengan ahli psikologi;
  • hipoterapi dll.

Mari pertimbangkan kaedah berasingan dengan lebih terperinci.

Kinesitherapy. Ini digunakan untuk memulihkan kemahiran motor halus, melawan kekejangan, dan menyambung semula koordinasi. Latihan ini membantu mengembangkan otot, sendi, mengembangkan ketangkasan, kepantasan, memulihkan rasa keseimbangan yang hilang, mengembangkan berjalan..

Kinesitherapist akan membantu memulihkan artikulasi, yang mana latihan wajah khas digunakan.

Mekanoterapi. Digunakan untuk mengembalikan koordinasi, kestabilan. Adalah penting bahawa ahli rehabilitologi memilih set latihan yang optimum. Ini mengambil kira keadaan pesakit tertentu, dinamika penyakitnya. Dalam simulator moden, perangsang elektrik sering digunakan yang berkesan mempengaruhi sistem otot.

Mesin senaman membolehkan anda mengaktifkan aktiviti otot dengan cepat, melegakan kekejangan. Latihan fisioterapi seperti itu akan membantu mengembalikan pergerakan sendi tanpa rasa sakit dan mencegah komplikasi. Amat penting untuk menyambung semula kerja lutut, siku, pergelangan kaki, serta bahu, pergelangan tangan.

Kelas terapi pertuturan akan membantu menghilangkan gangguan pertuturan. Pakar menggabungkan latihan untuk sebutan suara yang betul dengan pengembangan automasi pertuturan. Alat khas yang menghilangkan gangguan pertuturan juga digunakan..

Neurotherapy membentuk keupayaan pesakit untuk mengawal proses fisiologi. Pertama, pakar, menggunakan program komputer, menganalisis aktiviti otak, dan kemudian tepat mempengaruhi kawasan yang terjejas. Neuroterapi berpengalaman sekurang-kurangnya sebahagiannya dapat memperbaharui kemampuan bergerak, berkomunikasi, bahkan pada pesakit yang lumpuh.

Di dalam kelas, seorang pakar neuropsikologi menggunakan alat yang mencipta realiti maya. Ini membolehkan anda melatih pendengaran, koordinasi, menyembuhkan gangguan motor.

Psikoterapi membantu menyingkirkan neurosis, menstabilkan keadaan mental, mood yang tidak stabil. Terapi seni digunakan secara aktif, di mana pesakit mendapat peluang untuk menggambar, memahat, melakukan aplikasi. Kelas sedemikian memberi kesan yang baik terhadap pertuturan, penstabilan emosi. Hipnosis juga boleh digunakan..

Jangan memandang rendah pertolongan psikoterapi, psikologi. Pakar ini menanamkan rasa percaya diri, optimisme, kekuatan dalaman pada pesakit, membantunya untuk mengadakan dialog dengan dunia luar, tubuhnya, dan mengatasi kecederaannya. Adalah penting bahawa seseorang menerima sesuatu yang tidak lagi dapat diubah dan belajar untuk hidup sepenuhnya dalam keadaan ini. Dia tidak seharusnya memikirkan isu-isu ini..

Latihan fisioterapi (LFK) akan membantu memperbaiki keadaan umum. Ia akan berkesan sekiranya anda berjaya mengelakkan kerja berlebihan. Adalah penting untuk menentukan sendiri batas yang tidak boleh dilanggar agar tidak menghabiskan organisma yang sudah rosak. Untuk mengekalkan nada korset otot, aktiviti fizikal sangat diperlukan. Di kelas, bola, roller, latihan di bangku, karpet dapat digunakan. Ini adalah kaedah yang baik untuk meningkatkan daya hidup..

Untuk latihan fisioterapi membawa kecekapan maksimum, harus ada 2-3 pelajaran setiap hari. Tempoh mereka tidak lebih dari 15 minit. Pelatih harus mengawasi dengan teliti bahawa pesakit tidak bekerja berlebihan.

Urut meningkatkan peredaran darah, kepekaan, pergerakan, membantu menguatkan nada otot. Kekerapan dan tempoh urutan dipilih secara individu.

Dilarang menggunakan getaran semasa urut terapeutik, kerana boleh mempengaruhi fungsi neurologi secara negatif. Lebih baik menggunakan sapuan, menguli, menggosok.

Ergotherapy membantu menyesuaikan diri secara sosial dan dalam kehidupan seharian. Teknik ini dapat membantu anda dengan cepat kembali ke kehidupan yang aktif. Pada latihan mereka mengajar untuk menumpukan perhatian, memproses aliran maklumat dengan betul, secara serentak melakukan beberapa tugas penting.

Kelas dengan ahli terapi pekerjaan berlaku di bilik deria khas, ergo-car dan bahkan ergocompartment. Dalam keadaan seperti itu, kesan maksimum pada semua deria diciptakan..

Pemulihan boleh memakan banyak sumber kewangan. Keseronokan ini tidak murah, tetapi membantu memulihkan fungsi yang hilang dan memanjangkan jangka hayat berkualiti tinggi.

Homeopati

Homeopati boleh menawarkan sejumlah ubat yang digunakan dalam MS. Keberkesanannya tidak terbukti secara klinikal. Pesakit pasti harus bertanya kepada doktornya sekiranya dia harus menggunakan persediaan homeopati. Bagaimanapun, mereka hanya boleh menjadi tambahan kecil untuk rawatan utama..

Perubatan tradisional menunjukkan penggunaan MS dengan hidrogen peroksida, garam, lebah, makanan makanan mentah, dll. Jangan memandang serius rawatan ini. Kesan terapi dengannya akan menjadi sifar. Anda hanya boleh kehilangan masa berharga tanpa mendapat hasil. Jalannya penyakit ini akan bertambah buruk, kerana rawatan di rumah dan kaedah alternatif dalam kes ini tidak berdaya. Hanya ubat-ubatan moden yang berfungsi pada tahap sel yang berkesan. Ingat bahawa rawatan yang paling berkesan diperhatikan pada peringkat awal perkembangan penyakit ini.

Perlu dipertimbangkan juga langkah pencegahan. Anda harus menjalani gaya hidup sihat yang aktif, makan dengan baik, minum lebih banyak air bersih.

Syarat penting untuk rawatan yang berjaya adalah kepercayaan pada diri sendiri, kekuatan seseorang. Pemerhatian saintifik rasmi mengesahkan bahawa pesakit yang tidak cenderung untuk kecewa percaya pada hasil yang berjaya, mencapai pengampunan yang stabil dan jangka panjang. Sokongan saudara-mara juga penting.

Kesimpulannya

Sekiranya diagnosis "multiple sclerosis" telah terdengar, ini bukan alasan untuk putus asa. Anda perlu menggerakkan kekuatan anda dan melakukan rawatan yang kompleks. Ia pasti akan membawa hasil yang baik. Di samping itu, perubatan moden telah mencapai tahap yang tinggi. Para saintis tidak berhenti secara aktif mencari rawatan baru untuk penyakit autoimun yang biasa ini.