Utama

Encephalitis

Hidrosefalus luaran otak

Dengan bentuk hidrosefalus luaran, pembentukan cecair serebrospinal yang berlebihan berlaku, yang biasanya beredar di struktur otak dan saraf tunjang dan melindunginya dari kerosakan mekanikal. Sebagai tambahan, cairan serebrospinal membekalkan otak dengan nutrisi dan membuang produk metabolik ke dalam darah. Akibat tekanan patologi, atrofi tisu otak, gejala negatif muncul, dengan komplikasi, risiko koma dan kematian meningkat.

Klasifikasi bentuk penyakit

Hidrosefalus luaran adalah bentuk otak yang merosot, yang terdiri daripada pengumpulan cecair serebrospinal (cecair serebrospinal) yang berlebihan di ruang subarachnoid dan subdural otak. Rongga subarachnoid terletak di antara membran lembut dan arachnoid otak dan saraf tunjang. Rongga subdural seperti celah sempit terletak di antara membran otak dan arachnoid yang keras. Ia ditembusi oleh serat tisu penghubung..

Jenis hidrosefalus luaran:

Bentuk terbuka - komunikasi laluan peredaran cecair serebrospinal tidak putus, perubahan mempengaruhi mekanisme penyerapan cecair serebrospinal;

Bentuk tertutup - tidak ada komunikasi antara ruang di mana cecair serebrospinal tertumpu, dan jalan peredarannya;

Bentuk hipersecretori - pengeluaran cecair serebrospinal berlebihan;

Bentuk penggantian luaran - bahan otak (parenchyma) berubah, menjalani atrofi, dan cecair serebrospinal berlaku.

Klasifikasi hidrosefalus luaran mengikut kadar kursus:

Akut - dari tanda pertama hingga dekompensasi awal, tidak lebih dari 3 hari berlalu;

Subacute - berlangsung selama sebulan;

Kronik - berlaku dari 3 minggu hingga enam bulan atau lebih.

Mengikut tahap tekanan cecair serebrospinal, ia dibahagikan kepada bentuk hipotensi, hipertensi dan normotensif. Penyakit laten penyakit ini, yang berlangsung cukup lama di bawah tekanan intrakranial normal, adalah paling berbahaya, kerana gejala patologi dapat tumbuh secara tiba-tiba dan longsoran tanpa ada syarat yang jelas. Selalunya, keadaan ini berlaku dengan hidrosefalus penggantian luaran.

Terdapat bentuk otak yang kongenital dan luaran. Bentuk kongenital berlaku dalam proses perkembangan janin, memperoleh hidrosefalus - akibat trauma atau keradangan struktur otak.

Gejala hidrosefalus luaran

Tubuh manusia mempunyai kemampuan pampasan yang mengagumkan. Bentuk hidrosefalus luaran yang ringan dapat melewati hampir tidak diketahui oleh pesakit - peredaran cecair serebrospinal dipulihkan secara bebas. Prognosis penyakit seperti ini paling optimis, dan akibatnya adalah minimum..

Peningkatan tekanan intrakranial membawa kepada munculnya gejala berikut:

Sakit kepala, lebih teruk setelah lama berada dalam kedudukan mendatar;

Gangguan penglihatan (penglihatan berganda);

Semua manifestasi ini adalah hasil penurunan kepadatan struktur otak kerana fakta bahawa mereka tepu dengan cairan serebrospinal, penyempitan ruang subarachnoid dan subdural, dan penyerapan semula cecair serebrospinal yang salah. Apabila parenchyma serebrum digantikan dengan cecair serebrospinal, gejala penyakit bertambah buruk.

Gejala hidrosefalus luaran penggantian:

Pelanggaran kemahiran motor yang besar dan halus;

Gait goyah yang tidak pasti;

Pembuangan air besar dan inkontinensia tinja;

Pelanggaran aktiviti intelektual, ingatan, perhatian;

Sekiranya hidrosefalus luaran didiagnosis pada bayi, gejala berikut berlaku:

Perbezaan jahitan antara tulang tengkorak;

Peningkatan bahagian depan tengkorak;

Pembengkakan urat pada tengkorak, jelas kelihatan di bawah kulit yang nipis dan meregang dalam bentuk rangkaian vena;

Lilitan kepala yang berlebihan.

Punca penyakit

Sebarang gangguan dalam fungsi normal struktur otak boleh menyebabkan perkembangan penyakit ini..

Punca hidrosefalus luaran:

Kecederaan otak;

Akibat kecederaan dan patah tulang belakang;

Tumor sebarang etiologi;

Strok, hematoma, pendarahan serebrum;

Akibat proses keradangan atau neuroinfeksi (meningitis, meningoencephalitis, tuberkulosis, herpes, toxoplasmosis);

Patologi vertebra serviks;

Penyakit sistem peredaran darah;

Perubahan berkaitan dengan usia dalam struktur otak;

Perubahan anatomi kongenital pada sistem saraf pusat.

Diagnosis hidrosefalus luaran

Kaedah diagnostik yang paling bermaklumat adalah pengimejan resonans magnetik, atau MRI. Maklumat yang kurang dapat diperolehi hasil CT, atau tomografi yang dikira.

Apa yang dapat dilihat semasa MRI:

Kontur tengkorak, ventrikel, ruang subarachnoid, otak;

Kehadiran keabnormalan - sista, tumor, hematoma, aneurisma;

Bentuk dan ukuran ventrikel.

Sebagai tambahan kepada kaedah diagnostik tomografi, kajian berikut ditetapkan:

Analisis sinar-X tangki pangkal tengkorak - membolehkan anda menentukan jenis hidrosefalus, cecair serebrospinal yang beredar;

Angiografi, atau sinar-x saluran darah - mendiagnosis patologi bekalan darah ke otak;

Ujian darah untuk kehadiran antibodi terhadap patogen yang mungkin memberi kesan kepada perkembangan penyakit ini.

Sebagai tambahan kepada pelantikan kaedah instrumental, doktor melakukan pemeriksaan neuropsikologi, yang memungkinkan untuk menjelaskan gejala penyakit, masa penampilan mereka.

Pilihan rawatan yang mungkin untuk hidrosefalus luaran

Sekiranya diagnosis penyakit ini menunjukkan tahap hidrosefalus luaran yang sederhana, pakar neurologi menentukan rejimen rawatan ubat. Matlamat terapi adalah untuk mengembalikan fungsi saluran otak dan aktiviti sistem saraf pusat.

Pesakit mengambil ubat diuretik (Diacarb) bersama dengan ubat yang mengimbangi pengambilan kalium dan magnesium yang berlebihan dari badan, kompleks vitamin, nootropik, vasodilator.

Rawatan tambahan:

Makanan dan diet khas;

Sekiranya dalam 2-3 bulan tidak ada peningkatan petunjuk, atau keadaan pesakit bertambah buruk, rawatan pembedahan dilakukan.

Kaedah campur tangan pembedahan:

Pembedahan pintasan untuk membuang cecair serebrospinal yang berlebihan;

Pembedahan endoskopi untuk membuat jalan tambahan untuk aliran keluar cecair serebrospinal ke dalam tangki otak, yang dirancang untuk menyerap cecair ini secara semula jadi.

Akibat daripada operasi ini adalah pemulihan sirkulasi cecair serebrospinal yang normal, meningkatkan kualiti hidup pesakit, dalam beberapa kes - pampasan penuh terhadap keadaan.

Pendidikan: Pada tahun 2005, magang diadakan di First Sechenov First Moscow State Medical University dan diploma neurologi diperoleh. Pada tahun 2009 sekolah siswazah dalam bidang "Penyakit Saraf".

Hidrosefalus otak pada orang dewasa: sebab, gejala, rawatan

Hydrocephalus pada orang dewasa ("tetes otak") adalah keadaan patologi yang dicirikan oleh pengumpulan cecair serebrospinal (cecair serebrospinal) yang berlebihan di ruang cecair serebrospinal. Hydrocephalus boleh menjadi unit nosologi bebas, dan mungkin disebabkan oleh pelbagai penyakit otak. Ia memerlukan rawatan yang berkelayakan wajib, kerana jangka panjang penyakit ini boleh menyebabkan kecacatan dan bahkan kematian..

Penyakit pada kanak-kanak berbeza dengan ketara dari manifestasi penyakit pada populasi orang dewasa kerana fakta bahawa otak masih terbentuk di dalam badan kanak-kanak. Artikel ini akan membincangkan sebab, gejala, dan rawatan hidrosefalus dewasa..

Punca

Setiap orang di otak mempunyai ruang khas yang mengandungi cecair khas - cecair serebrospinal. Di dalam otak itu sendiri adalah sistem ventrikel otak yang saling berkomunikasi, di luar otak adalah ruang subarachnoid dengan tangki otak. Minuman keras melakukan fungsi yang sangat penting: melindungi otak daripada strok, kejutan dan agen berjangkit (yang terakhir disebabkan oleh antibodi yang terkandung di dalamnya), menyuburkan otak, mengambil bahagian dalam pengaturan peredaran darah di ruang otak dan tengkorak yang terkurung, dan menyediakan homeostasis kerana tekanan intrakranial yang optimum.

Isipadu cecair serebrospinal pada orang dewasa adalah 120-150 ml, ia dikemas kini beberapa kali sehari. Pengeluaran cecair serebrospinal berlaku pada plexus vaskular ventrikel otak. Dari ventrikel lateral otak (mengandung kira-kira 25 ml), cecair serebrospinal masuk melalui bukaan Monroe ke ventrikel ketiga, isipadu yang 5 ml. Dari ventrikel ketiga, cecair serebrospinal bergerak ke keempat (juga mengandungi 5 ml) di sepanjang bekalan air Silviev (bekalan air otak). Di bahagian bawah ventrikel keempat terdapat bukaan: Magandie yang tidak berpasangan median dan dua Lyushka lateral. Melalui bukaan ini, cecair serebrospinal memasuki ruang otak subarachnoid (terletak di antara selaput otak lembut dan arachnoid). Di permukaan basal otak, ruang subarachnoid mengembang, membentuk beberapa tangki: rongga yang dipenuhi dengan cecair serebrospinal. Dari tangki, cecair serebrospinal memasuki permukaan luar (cembung) otak, seolah-olah "mencucinya" dari semua sisi.

Penyerapan (resorpsi) cecair serebrospinal berlaku di sistem vena otak melalui sel arachnoid dan vili. Pengumpulan vili di sekitar sinus vena disebut granulasi pachyon. Sebahagian daripada cecair serebrospinal diserap ke dalam sistem limfa pada tahap membran saraf.

Oleh itu, cecair serebrospinal yang dihasilkan dalam plexus vaskular di dalam otak dibasuh dari semua sisi dan kemudian diserap ke dalam sistem vena, proses ini berterusan. Jadi peredarannya normal, jumlah cecair yang dihasilkan setiap hari sama dengan yang diserap. Sekiranya pada tahap apa pun terdapat "masalah" - baik dengan produk atau dengan penyerapan, maka hidrosefalus berlaku.

Penyebab hidrosefalus boleh:

  • penyakit berjangkit otak dan membrannya - meningitis, ensefalitis, ventrikulitis;
  • tumor otak penyetempatan batang atau periostem, serta ventrikel otak);
  • patologi vaskular otak, termasuk pendarahan subarachnoid dan intraventricular akibat pecahnya aneurisma, malformasi arteriovenous;
  • ensefalopati (alkoholik, toksik, dan lain-lain);
  • kecederaan otak dan keadaan selepas trauma;
  • kecacatan sistem saraf (contohnya, sindrom Dandy-Walker, stenosis saluran air Sylvian).

Jenis hidrosefalus

Hydrocephalus boleh menjadi kongenital dan diperolehi. Kongenital, biasanya dimanifestasikan pada zaman kanak-kanak.

Bergantung pada mekanisme pembangunan, terdapat:

  • hidrosefalus tertutup (oklusal, tidak berkomunikasi) - apabila penyebabnya adalah pelanggaran aliran cecair serebrospinal kerana penutupan (blok) laluan cecair serebrospinal. Lebih kerap daripada tidak, aliran normal cecair serebrospinal dicegah oleh pembekuan darah (kerana pendarahan intraventrikular), bahagian tumor atau lekatan;
  • terbuka (berkomunikasi, disresorptif) hidrosefalus - berdasarkan gangguan penyerapan ke dalam sistem vena otak pada tahap arachnoid villi, sel, granulasi pachyon, sinus vena;
  • hidrosefalus hypersecretory - dengan pengeluaran cecair serebrospinal yang berlebihan oleh plexus vaskular ventrikel;
  • hidrosefalus luaran (campuran, ex vacuo) - apabila kandungan cecair serebrospinal meningkat baik di ventrikel otak dan di ruang subarachnoid. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, bentuk ini tidak lagi diklasifikasikan sebagai hidrosefalus, kerana sebab peningkatan kandungan cecair serebrospinal adalah atrofi tisu otak dan penurunan otak itu sendiri, dan bukan gangguan dalam peredaran cecair serebrospinal..

Bergantung pada tahap tekanan intrakranial, hidrosefalus dapat:

  • hipertensi - dengan peningkatan tekanan cecair serebrospinal;
  • normotensif - pada tekanan normal;
  • antihipertensi - dengan tekanan cecair serebrospinal yang berkurang.

Mengikut masa kejadian, terdapat:

  • hidrosefalus akut - tempoh perkembangan proses adalah sehingga 3 hari;
  • subakut progresif - berkembang dalam sebulan (sebilangan penulis menganggap jangka masa 21 hari);
  • kronik - dari 3 minggu hingga 6 bulan ke atas.

Gejala

Gambaran klinikal bergantung pada tempoh pembentukan hidrosefalus dan tahap tekanan cecair serebrospinal, mekanisme pengembangan.

Pada hidrosefalus oklusal akut dan subakut, seseorang mengadu sakit kepala, lebih ketara pada waktu pagi (terutama selepas tidur), disertai dengan loya dan kadang-kadang muntah, yang melegakan. Terdapat perasaan tekanan pada bola mata dari dalam, ada sensasi terbakar, "pasir" di mata, rasa sakit itu meletup. Suntikan vaskular scleral mungkin.

Apabila tekanan cecair serebrospinal meningkat, rasa mengantuk bergabung, yang berfungsi sebagai tanda prognostik yang buruk, kerana ini menunjukkan peningkatan gejala dan mengancam kehilangan kesedaran.
Mungkin kemerosotan penglihatan, perasaan "kabut" di depan mata. Pada fundus cakera optik kongestif dikesan.
Sekiranya pesakit tidak mendapatkan bantuan perubatan tepat pada waktunya, peningkatan berterusan dalam kandungan cecair serebrospinal dan tekanan intrakranial akan menyebabkan perkembangan sindrom dislokasi - keadaan yang mengancam nyawa. Ini memanifestasikan dirinya sebagai penekanan kesadaran yang cepat hingga koma, paresis pandangan ke atas, juling yang berlainan, penindasan refleks. Gejala ini adalah ciri mampatan otak tengah. Apabila pemampatan medulla oblongata berlaku, gejala gangguan menelan muncul, suaranya berubah (sehingga tidak sedarkan diri), dan kemudian aktiviti jantung dan pernafasan dihambat, yang menyebabkan kematian pesakit.

Hidrosefalus kronik sering dikaitkan dengan tekanan intrakranial yang normal atau sedikit meningkat. Ia berkembang secara beransur-ansur, beberapa bulan selepas faktor penyebab. Pada mulanya, kitaran tidur terganggu, atau insomnia, atau mengantuk muncul. Ingatan bertambah buruk, kelesuan dan keletihan muncul. Asthenisasi umum adalah ciri. Ketika penyakit ini berkembang, gangguan mnemonik (kognitif) meningkat sehingga demensia dalam kes-kes lanjut. Pesakit tidak dapat melayani diri sendiri dan berkelakuan tidak wajar.

Gejala khas kedua hidrosefalus kronik adalah gangguan berjalan. Pada mulanya, gaya berjalan - ia menjadi perlahan, tidak stabil. Kemudian ketidakpastian ketika berdiri, kesukaran untuk memulakan pergerakan, bergabung. Ketika berbaring atau duduk, pesakit dapat meniru berjalan, berbasikal, tetapi dalam posisi tegak, kemampuan ini hilang serta merta. Cara berjalan menjadi "magnetik" - pesakit seolah-olah terpaku ke lantai, dan, setelah bergerak, mengambil langkah-langkah kecil di kakinya yang terpisah, menandakan masa. Perubahan ini disebut "apraxia berjalan." Nada otot meningkat, dalam kes lanjut, kekuatan otot menurun, dan paresis muncul di kaki. Gangguan keseimbangan juga cenderung berkembang, sehingga tidak dapat berdiri atau duduk secara bebas.

Selalunya pesakit dengan hidrosefalus kronik mengadu kerap membuang air kecil, terutama pada waktu malam. Secara beransur-ansur mendesak untuk membuang air kecil, memerlukan pengosongan segera, dan kemudian buang air besar sepenuhnya.

Diagnostik

Peranan utama dalam diagnosis tergolong dalam tomografi yang dikira (CT) dan pencitraan resonans magnetik (MRI). Kaedah ini membolehkan anda menentukan bentuk dan ukuran ventrikel, ruang subarachnoid, tangki otak.

Analisis sinar-X tangki pangkal otak membolehkan kita menilai arah aliran cecair serebrospinal dan untuk menjelaskan jenis hidrosefalus.

Adalah mungkin untuk melakukan ujian tusukan lumbal diagnostik dengan pengambilan 30-50 ml cecair serebrospinal, yang disertai dengan peningkatan sementara. Ini disebabkan oleh pemulihan bekalan darah ke tisu otak iskemia di tengah penurunan tekanan intrakranial. Ini berfungsi sebagai tanda prognostik yang baik dalam meramalkan rawatan pembedahan hidrosefalus. Anda harus tahu bahawa dalam hidrosefalus akut, tusukan lumbal dikontraindikasikan kerana risiko tinggi terjadinya baji pada batang otak dan perkembangan sindrom dislokasi.

Rawatan

Tahap awal hidrosefalus dapat dirawat dengan ubat. Untuk ini, ubat berikut digunakan:

  • untuk mengurangkan tekanan intrakranial dan mengeluarkan lebihan cecair (dengan syarat aliran keluar cecair serebrospinal dipelihara) - diacarb (acetazolamide), manitol dan manitol dalam kombinasi dengan furosemide atau lasix. Wajib dengan rawatan ini adalah pembetulan tahap kalium dalam tubuh, untuk penggunaan aspartam (panangin);
  • Cavinton (vinpocetine), actovegin (solcoseryl), gliatilin, choline, cortexin, cerebrolysin, semax, memoplant, dll ditunjukkan untuk meningkatkan pemakanan tisu otak..

Hidrosefalus yang dikembangkan secara klinikal dikenakan rawatan pembedahan, kaedah ubat memperbaiki keadaan dalam waktu yang singkat.

Hidrosefalus akut, sebagai keadaan yang mengancam nyawa, memerlukan rawatan bedah saraf segera. Ini terdiri dari trepanasi tengkorak dan pengenaan saliran luaran, memastikan aliran keluar cecair berlebihan. Ini dipanggil saliran ventrikel luaran. Selain itu, ubat-ubatan yang mencairkan pembekuan darah adalah mungkin melalui sistem saliran (kerana pendarahan intraventrikular adalah salah satu penyebab hidrosefalus akut yang paling biasa).

Hidrosefalus kronik memerlukan operasi penyelamatan minuman keras. Jenis rawatan pembedahan ini adalah pengambilan cecair serebrospinal yang berlebihan ke dalam rongga semula jadi tubuh manusia menggunakan sistem kateter dan injap yang kompleks (rongga perut, rongga pelvis, atrium, dan lain-lain): ventrikuloperitoneal, ventrikuloatrial, pintasan cystoperitoneal. Dalam rongga badan, penyerapan cecair serebrospinal yang berlebihan tanpa gangguan berlaku. Operasi ini cukup trauma, tetapi dengan pelaksanaan yang tepat, mereka memungkinkan pesakit untuk pulih, tenaga kerja dan pemulihan sosial mereka.

Sehingga kini, teknik neuroendoskopi yang kurang trauma menjadi yang pertama di antara rawatan invasif. Ia masih lebih kerap dilakukan di luar negara kerana kos operasi itu sendiri tinggi. Kaedah ini dipanggil seperti berikut: endoskopi ventrikulosysternostomi bahagian bawah ventrikel ketiga. Operasi hanya berlangsung selama 20 minit. Dengan kaedah rawatan ini, alat pembedahan dengan neuroendoscope (kamera) di hujungnya dimasukkan ke dalam ventrikel otak. Kamera membolehkan anda menunjukkan gambar dengan menggunakan projektor dan mengawal semua manipulasi dengan tepat. Di bahagian bawah ventrikel ketiga, lubang tambahan dibuat yang menghubungkan ke tangki pangkal otak, yang menghilangkan punca hidrosefalus. Oleh itu, cecair serebrospinal fisiologi antara ventrikel dan tangki air dipulihkan, sebagaimana adanya.

Kesan

Hydrocephalus adalah penyakit berbahaya, mengabaikan gejala yang penuh dengan kecacatan atau bahkan ancaman terhadap kehidupan. Faktanya adalah bahawa perubahan yang terjadi di otak akibat keberadaan hidrosefalus yang berpanjangan tidak dapat dipulihkan.

Rawatan tepat pada waktunya boleh menjadi tragedi bagi seseorang: kecacatan dan kepentingan sosial. Gangguan mental, masalah pergerakan, kencing berkurang, penglihatan menurun, pendengaran, sawan epilepsi - ini adalah senarai kemungkinan akibat hidrosefalus jika rawatan tidak dimulakan tepat pada masanya. Oleh itu, dengan sedikit kecurigaan hidrosefalus, anda mesti mendapatkan bantuan perubatan yang berkelayakan.

TVC, program "Doktor" dengan tema "Hydrocephalus"

Hidrosefalus dewasa

Dropsy otak atau hidrosefalus adalah penyakit yang menyerang bukan sahaja kanak-kanak kecil, tetapi juga orang dewasa. Ia sangat berbahaya dan boleh mengakibatkan akibat yang sangat serius. Ini berguna bagi anda untuk mengetahui apa simptom spesifik hidrosefalus dan apa kaedah merawat penyakit ini.

Apa yang merosot otak pada orang dewasa

Hydrocephalus adalah penyakit di mana cecair serebrospinal terkumpul di kepala. Ini bukan air biasa, tetapi cecair serebrospinal. Sekiranya tetes pada kanak-kanak biasanya kongenital, di mana kepalanya diperbesar, seperti yang dapat dilihat pada foto, maka pada orang dewasa muncul akibat penyakit. Penyakit ini sangat sukar dikesan dan ada juga yang meninggal dunia. Keberkesanan rawatan hidrosefalus serebrum pada orang dewasa bergantung sepenuhnya pada tahap pengesanannya. Setiap jenis dropsy mempunyai manifestasi ciri tersendiri..

Gejala dan tanda hidrosefalus

Jenis dropsy luaran, dalaman dan campuran dibezakan. Lebih-lebih lagi, yang terakhir dianggap paling berbahaya. Hidrosefalus campuran melibatkan penurunan otak, di mana pengumpulan cecair berlaku baik di ruang ventrikel dan di subarachnoid. Sekiranya sederhana, pesakit secara praktikal tidak mempunyai aduan dan dia boleh tinggal bersamanya dalam jangka masa yang lama. Dalam kes yang lebih serius, manifestasi hidrosefalopati pada orang dewasa adalah seperti berikut:

  1. Sakit kepala. Hampir tidak berlalu, tetapi pada waktu pagi lebih kuat daripada pada tempoh lain.
  2. Loya. Seperti sakit kepala, ia sangat teruk pada waktu pagi.
  3. Mengantuk Gejala ini menunjukkan bahawa hidrosefalus disertai oleh gangguan neurologi lain..
  4. Gangguan Pertuturan, Masalah Ingatan.

Luar

Ini adalah penggantian hidrosefalus non-oklusif. Ruang subarachnoid diperluas, dan cecair terkumpul di dalamnya. Orang dewasa dengan penyakit seperti ini mempunyai gejala berikut:

  • rasa letih yang berterusan;
  • loya muntah;
  • gangguan penglihatan kecil;
  • berpeluh
  • penglihatan berganda;
  • perubahan tingkah laku seksual;
  • gangguan berjalan.

Dalam Negeri

Sekiranya orang dewasa mempunyai hidrosefalus oklusi trivalentrik, di mana cecair serebrospinal memenuhi ruang ventrikel, dia mungkin menderita:

  • peningkatan tekanan intrakranial;
  • loya muntah;
  • sakit kepala yang teruk;
  • masalah dengan penglihatan, pendengaran.

Punca hidrosefalus pada orang dewasa

Sebilangan besar faktor boleh memprovokasi otak. Penyakit ini berlaku kerana:

  • strok;
  • penyakit berjangkit otak dan membran (meningitis, ensefalitis, ventrikulitis, tuberkulosis);
  • ketumbuhan;
  • patologi vaskular, termasuk pecah aneurisma;
  • kecederaan kepala dan keadaan selepas trauma (hidrosefalus normotensif);
  • gangguan perkembangan sistem saraf;
  • pelanggaran pengeluaran, peredaran, penyerapan cecair serebrospinal;
  • masalah otak rendah.

Rawatan

Hidrosefalus otak pada orang dewasa didiagnosis dengan kaedah berikut:

  1. MRI Ini membantu bukan sahaja untuk mengesahkan kebenaran diagnosis, tetapi juga untuk menentukan penyebabnya.
  2. Imbasan CT.
  3. Cisternografi. Diagnosis adalah untuk menentukan jenis hidrosefalus..
  4. Pemeriksaan neuropsikologi.
  5. X-ray dengan agen kontras.

Sekiranya hasil daripada satu atau lebih kajian ini disahkan prognosis, kaedah rawatan berikut digunakan:

  1. Terapi ubat. Pilihannya sesuai jika hidrosefalus sederhana. Seorang pesakit dewasa diberi ubat yang menurunkan tekanan intrakranial (Lasix, Mannitol), diuretik. Semasa terapi, urut terapi lembut juga digunakan. Semua ini akan membantu menstabilkan pesakit dewasa, tetapi tidak menyembuhkannya, tetapi mencapai tahap subkompensasi..
  2. Pintas otak. Ia tidak dilakukan sekiranya berlaku hidrencephaly kronik, keradangan, masalah penglihatan, tetapi berkesan dalam bentuk asimetris. Seorang pesakit dewasa diberi saliran, di mana lebihan cecair serebrospinal masuk ke ruang tubuh yang lain. Operasi dalam sebilangan besar kes memberikan hasil yang positif. Setelah beberapa lama, seorang dewasa kembali ke kehidupan normalnya. Pemasangan shunt sekunder diperlukan.
  3. Endoskopi Berkesan dengan campuran, penggantian, hidrosefalus simetri. Pembedahan endoskopi dilakukan dengan instrumen mikro. Dengan bantuan mereka, buang cecair dan penyebabnya, yang mengganggu peredarannya, misalnya, tumor.
  4. Ubat rakyat. Berkesan semata-mata untuk menekan gejala yang menampakkan sindrom hidrosefalik. Adalah disyorkan untuk menggunakan decoctions herba diuretik (oregano, bearberry, pasli), beri juniper, larutan alkohol akar calamus.
  5. Diet. Bagi hidrosefalus dewasa, peraturan pemakanan mesti dipatuhi untuk meningkatkan pertukaran keseimbangan garam-air. Adalah mustahak untuk menolak produk yang menyebabkan cecair terkumpul di dalam badan. Ini adalah roti segar, daging berlemak dan unggas, daging asap, sosej, gula-gula. Sebaliknya, anda perlu makan lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan segar, bijirin. Hidangan paling sedap dikukus.

Akibat penyakit ini

Penyakit ini dapat disembuhkan dengan pengesanan tepat waktu dan pemilihan kaedah terapi yang betul. Walau bagaimanapun, pada orang dewasa, ini tidak selalu berlaku dengan cepat. Sekiranya hidrosefalus tidak dirawat, keadaan akan bertambah buruk, dan gejala akan bertambah. Akibatnya, orang dewasa diancam demensia lengkap. Dalam kes yang sangat teruk, hidrosefalus menyebabkan kematian.

Hidrosefalus otak luaran: diagnosis dan rawatan

Penyakit neurologi yang kerap di kalangan penduduk jelas menggambarkan irama kehidupan moden dan keadaan ekologi. Antaranya ialah hidrosefalus otak luaran - "momok" kemodenan, yang mempunyai nama popular "tetes".

Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci apa yang diwakilinya, apa penyebabnya, gejala, dan juga kemungkinan pilihan rawatan.

Konsep dan jenis penyakit

Hydrocephalus dicirikan oleh kandungan cecair serebrospinal (serebrospinal) yang berlebihan di ruang bawah meninges - sistem ventrikel otak, kerana pelanggaran peredaran atau pengeluarannya.

Hasil gangguan ini adalah peningkatan ventrikel dan "pelembutan" medula.

Varieti hidrosefalus

Terdapat beberapa jenis penyakit:

  1. kongenital - berlaku kerana patologi perkembangan, jangkitan intrauterin;
  2. diperoleh - komplikasi selepas pelbagai jenis kecederaan, proses keradangan, patologi vaskular, gangguan pada tulang belakang serviks dan sebagainya.

Mengikut bentuk kursus, beberapa jenis penyakit dibahagikan:

  • Hidrosefalus otak terbuka yang terbuka adalah pelanggaran penyerapan cecair serebrospinal, tetapi ruang serebrospinal yang memberi nutrisi kepada sistem otak dengan cecair serebrospinal dilaporkan secara bebas.
  • Tertutup - tiada komunikasi ruang yang mengandungi minuman keras.
  • Hidrosefalus otak pengganti luaran dialokasikan dalam bentuk yang terpisah, kerana dalam hal ini jumlah bahan kelabu itu sendiri berkurang, dan ruang yang dibebaskan diisi dengan cecair yang disebutkan di atas - ada "penggantian".

Bentuk terakhir penyakit ini adalah yang paling berbahaya - ia boleh menjadi asimtomatik untuk jangka masa panjang kerana pampasan zat otak oleh kandungan tulang belakang.

Maksudnya, tidak ada penurunan tekanan di dalam cranium dan, sebagai akibatnya, tidak ada gejala ciri penyakit ini.

Seperti penyakit lain, hidrosefalus boleh berlaku dalam dua peringkat: akut dan kronik (sederhana atau teruk).

Rawatan tahap akut harus dimulakan dengan segera (ia adalah hasil patologi kongenital sistem saraf pusat), sementara yang sederhana tidak memerlukan tindakan radikal dan sering kali adalah akibat kecederaan pelbagai jenis.

Tetapi sebelum meneruskan rawatan, kami akan menangani gejalanya.

Gejala dan kaedah diagnosis

Hidrosefalus ringan

Pada peringkat pertama, penyakit ini mungkin tidak menampakkan diri. Ini adalah tahap hidrosefalus luaran yang disebut ringan. Sekiranya tahap kerosakan pada sistem otak tidak signifikan, tubuh secara bebas dapat mengembalikan peredaran cecair. Oleh itu, hidrosefalus otak luaran yang ringan mempunyai prognosis yang paling optimistik dari segi rawatan dan akibatnya.

Bagi orang dewasa, jika penyakit ini tidak didiagnosis, tekanan pada sistem otak meningkat dan hidrosefalus otak luar yang ketara berlaku, yang mempunyai gejala tertentu:

  • sakit kepala dan migrain;
  • loya;
  • mengantuk;
  • gangguan penglihatan (penglihatan berganda);
  • kelemahan;
  • keletihan.

Sekiranya gejala seperti itu berlaku akibat penyakit atau kecederaan, anda harus segera berjumpa doktor.

Penggantian hidrosefalus

Sekiranya rawatan yang diperlukan tidak dilakukan tepat pada waktunya, maka penggantian hidrosefalus otak mungkin berlaku, yang mempunyai akibat yang lebih tragis:

  • tanda-tanda demensia;
  • gangguan koordinasi dan berjalan;
  • kencing sukarela.

Selalunya gejala ini dikaitkan dengan perubahan yang berkaitan dengan usia, sehingga merumitkan akibat penyakit ini.

Hydrocephalus pada bayi baru lahir

Sekiranya penyebab hidrosefalus otak luar disebabkan oleh kecacatan kongenital, maka ia muncul pada masa bayi dan mempunyai bentuk yang jelas:

  • pembengkakan urat;
  • perbezaan dalam bidang peleburan tulang;
  • peningkatan jumlah kepala;
  • pembengkakan fontanel;
  • kurang selera makan;
  • terencat akal.

Diagnostik

Kaedah yang paling berkesan untuk mendiagnosis hidrosefalus penggantian adalah MRI. Walaupun kajian lain banyak digunakan dalam amalan perubatan:

Pilihan rawatan

Pemeriksaan perubatan yang menyeluruh memungkinkan untuk menentukan penyebab penyakit ini.

Rawatan konservatif

Sekiranya diagnosis dibuat: hidrosefalus luaran kecil otak, maka rawatan ubat sudah cukup.

Ini bertujuan untuk memulihkan fungsi normal sistem saraf pusat dan saluran darah..

Data umur pesakit, tahap pengabaian penyakit dan punca mesti diambil kira.

Kaedah utama rawatan tradisional merangkumi:

  • senaman gimnastik;
  • pematuhan dengan diet khas;
  • mengambil ubat anti-radang, vasodilator, diuretik dan lain-lain.

Rawatan pembedahan

Sekiranya perkembangan penyakit ini memerlukan pengembangan penggantian hidrosefalus luaran, maka campur tangan endoskopi pembedahan adalah mungkin, yang bertujuan untuk mengeluarkan lebihan cairan dari otak.

Operasi sedemikian tidak biasa dan mempunyai kecekapan yang lebih besar, berbeza dengan prosedur pintasan.

Hidrosefalus otak terbuka yang terbuka agak memudahkan proses rawatan dan pemulihan seterusnya, berbeza dengan bentuk tertutup.

Walaupun begitu, praktik menunjukkan bahawa pematuhan yang betul terhadap semua arahan doktor mempunyai peluang pemulihan yang hampir sama untuk sebarang bentuk penyakit.

Seperti yang kita ketahui, dropsy tidak berbahaya seperti yang kelihatannya pada mulanya. Ia mempunyai akibat serius yang boleh menyebabkan kerosakan yang tidak dapat diperbaiki terhadap kesihatan fizikal dan mental seseorang..

Dalam kes yang lebih lanjut, kematian juga mungkin. Walaupun, dengan akses tepat pada masanya kepada pakar, kemungkinan menjalani kehidupan yang normal, normal dan penuh di masa depan sangat tinggi.

Kesihatan yang baik adalah anugerah alam yang paling berharga, jangan diabaikan. Pantau kesejahteraan anda dan cuba mengelakkan kecederaan. Sekiranya terdapat "panggilan" yang mengganggu, segera berjumpa doktor. Seperti kata pepatah: "peringatan, kemudian bersenjata".

"Cecair di kepala", atau hidrosefalus otak pada orang dewasa: bagaimana ia menampakkan diri, apa kaedah rawatan?

Hydrocephalus pada orang dewasa ("tetes otak") adalah keadaan patologi yang dicirikan oleh pengumpulan cecair serebrospinal (cecair serebrospinal) yang berlebihan di ruang cecair serebrospinal. Hydrocephalus boleh menjadi unit nosologi bebas, dan mungkin disebabkan oleh pelbagai penyakit otak. Ia memerlukan rawatan yang berkelayakan wajib, kerana jangka panjang penyakit ini boleh menyebabkan kecacatan dan bahkan kematian..

Penyakit pada kanak-kanak berbeza dengan ketara dari manifestasi penyakit pada populasi orang dewasa kerana fakta bahawa otak masih terbentuk di dalam badan kanak-kanak. Artikel ini akan membincangkan sebab, gejala, dan rawatan hidrosefalus dewasa..

Hydrocephalus - jatuh otak

Hydrocephalus adalah pengumpulan cecair serebrospinal di ruang intrakranial. Dengan cara lain, cecair serebrospinal disebut cecair serebrospinal atau cecair serebrospinal. Ruang intrakranial di mana cecair boleh terkumpul termasuk ventrikel di otak, celah dan tangki subarachnoid.

Pada orang yang sihat, jumlah cecair serebrospinal dalam badan adalah berterusan. Selama sehari, seorang dewasa membentuk kira-kira setengah liter cecair serebrospinal. Hydrocephalus (penurunan otak) berlaku sama ada dengan peningkatan pengeluaran cecair serebrospinal, atau melanggar aliran keluar dan penyerapannya (penyerapan).

Anatomi ruang cecair serebrospinal

Ventrikel otak diwakili oleh ruang yang terletak di hemisfera serebrum. Seseorang mempunyai dua ventrikel lateral yang terletak di dalam otak besar. Mereka mempunyai bentuk bujur. Sepanjang masa, tanduk badan, depan dan belakang dibezakan. Sebagai tambahan kepada mereka, ventrikel lateral mempunyai satu tanduk dari bawah, sesuai dengan lobus temporal otak. Ventrikel lateral kanan dan kiri berkomunikasi antara satu sama lain dan dengan ventrikel ketiga yang mendasari.

Di antara tuberkel visual, di bawah badan ventrikel lateral adalah ventrikel ketiga. Ia hanya satu, yang terletak di garis tengah badan manusia. Ventrikel ketiga menghubungkan ke ventrikel seterusnya (keempat), yang juga satu-satunya pada manusia. Ventrikel ini saling bersambung melalui paip air.

Ventrikel keempat dilokalisir di bawah semua, ia mempunyai mesej dengan tangki besar (dibentuk oleh dinding cerebellum dan medulla oblongata) dan dengan ruang subarachnoid. Kesinambungan ventrikel keempat adalah saluran tulang belakang.

Otak manusia ditutup dengan beberapa cengkerang: keras, arachnoid dan lembut. Yang terakhir - secara langsung meliputi tisu otak. Pepejal - bersebelahan dengan tulang kranial, ia terdiri daripada dua lapisan, di antaranya terdapat sinus untuk aliran keluar darah vena dari otak. Cengkerang lain (arachnoid) terletak di antara mereka dan dipisahkan dari cengkerang dengan ruang: subdural (atas) dan subarachnoid (bawah). Ruang subarachnoid (subarachnoid) tidak kosong, ia dipenuhi dengan cecair serebrospinal

Pengeluaran dan penyerapan minuman keras

Buasir membunuh pesakit dalam 79% kes

Di dalam badan setiap orang terdapat cecair serebrospinal - cecair serebrospinal. Ia dihasilkan di ventrikel otak, iaitu di pleksus vaskular mereka. Cecair serebrospinal diserap oleh saluran vena pia mater. Sebahagiannya, ini berlaku melalui vali membran arachnoid otak, yang memanjang ke rongga sinus vena. Proses pengeluaran dan penyerapan cecair serebrospinal sedang berlangsung, cecair dapat ditukar hingga 5 kali sehari.

Untuk apa minuman keras??

  • Melakukan peranan pelindung, melindungi otak dari kerosakan mekanikal dan turun naik tekanan osmotik.
  • Ini adalah sejenis perantara antara darah dan tisu otak dalam menyediakan nutrisi dan metabolisme..

Anatomi

Otak dan saraf tunjang selalu dicuci oleh cecair yang disebut cecair serebrospinal. Terima kasih kepada cecair serebrospinal, otak dilindungi dari segala jenis kerosakan:

  • cecair menghasilkan sejenis "beg udara",
  • pukulan menyerap kejutan.

Ini bukan satu-satunya fungsi cecair serebrospinal:

  • ia juga memberikan nutrien ke tisu,
  • menyokong persekitaran mikro,
  • menyumbang kepada fungsi normal organ pemikiran, dll..
  • Dihasilkan cecair serebrospinal dari darah.

Pada orang dewasa yang sihat, jumlah cecair serebrospinal sekitar 150 ml, pada bayi baru lahir - 50 ml.

Biasanya, cecair serebrospinal berada dalam keadaan peredaran tetap: cecair serebrospinal dihasilkan dan diserap sedemikian rupa sehingga jumlah isipadu tetap tidak berubah. Dalam beberapa kes, cecair bertakung, terkumpul di ventrikel otak atau di bawah cangkangnya. Ini adalah pelanggaran peredaran yang menjadi penyebab perkembangan hidrosefalus. Dalam kes ini, peningkatan jumlah cecair serebrospinal yang dihasilkan dan pelanggaran proses penyerapannya dapat menjadi patologi..

Bentuk hidrosefalus

Sudah menjadi kebiasaan untuk membezakan beberapa bentuk hidrosefalus, tanda-tandanya akan berbeza.

Hidrosefalus luaran (penurunan otak)

Hidrosefalus luaran (tetes otak) terbuka (berkomunikasi hidrosefalus). Dengan hidrosefalus luaran (tetes otak), tangki otak diluaskan, dan ruang subarachnoid.

Hidrosefalus luaran (otak jatuh) sering berlaku pada kanak-kanak yang lahir sebelum waktunya. Kanak-kanak ini berkembang secara normal dalam rancangan psiko-motor, selalunya normalisasi ukuran tengkorak berlaku pada usia dua tahun. Dalam keadaan ini, rawatan pembedahan hidrosefalus tidak diperlukan.

Penyebab hidrosefalus luaran (otak yang jatuh) mungkin disebabkan oleh ketidakmatangan beberapa struktur otak, pendarahan subarachnoid dan beberapa sebab lain.

Hidrosefalus dalaman

Hidrosefalus dalaman dicirikan oleh pengembangan satu atau lebih ventrikel dengan saiz tangki otak yang normal atau berkurang atau ruang subarachnoid. Dengan bentuk tetes ini, cecair serebrospinal terbentuk secara berlebihan, atau aliran keluarnya terganggu.

Hidrosefalus dalaman boleh menjadi kongenital atau diperolehi. Hidrosefalus kongenital dalaman terbentuk akibat pengaruh faktor patologi pada embrio dan janin. Ini termasuk toksin, jangkitan, kesan ubat-ubatan, peletakan struktur otak yang tidak normal pada embrio.

Hidrosefalus yang diperolehi dalaman berlaku akibat penyakit berjangkit dan parasit otak, mungkin disebabkan oleh kecederaan, strok, tumor dan keracunan, serta bentuk disebabkan oleh sebab-sebab lain yang jarang berlaku..

Hidrosefalus bercampur

Hidrosefalus campuran menggabungkan tanda hidrosefalus luaran dan dalaman. Dengan kata lain, dengan hidrosefalus campuran, kedua-dua ventrikel serebrum dan ruang cecair serebrospinal yang mengelilingi otak diperluas.

Ia berlaku pada orang-orang dari segala usia. Selalunya, hidrosefalus penggantian campuran terbentuk pada orang tua, kerana mereka mungkin mengalami penurunan jumlah otak.

Hidrosefalus campuran sederhana tidak memerlukan rawatan. Dengan proses yang lebih jelas, diperlukan perundingan pakar neurologi dan pakar bedah saraf untuk menyelesaikan masalah rawatan.

Untuk apa cecair serebrospinal??

Pasti semua orang berminat mengapa kita memerlukan cecair serebrospinal di kepala kita. Mengapa begitu dikandung? Ternyata ibu - alam sangat pintar, kerana minuman keras melakukan fungsi penting.
Tiga fungsi cecair serebrospinal, yang diketahui oleh saintis:

  1. Perlindungan sel saraf dari perengsa dan pengaruh mekanikal dari luar.
  2. Penyingkiran produk metabolik dan bahan berbahaya kepada otak, membekalkan nutrien.
  3. Penstabilan dan pemeliharaan tekanan intrakranial normal.

Hydrocephalus

Semasa proses patologi, otak yang progresif dan tidak progresif dibezakan. Masing-masing mempunyai ciri aliran tersendiri..

Kursus progresif

Hidrosefalus progresif mempunyai gejala yang semakin meningkat dari masa ke masa. Ini diteruskan dengan peningkatan tekanan secara bertahap di ruang intrakranial. Terdapat pemampatan tisu otak dan atrofi beransur-ansur.

Tanpa bantuan tepat waktu, komplikasi berbahaya boleh berlaku, termasuk kematian. Sekiranya pesakit mempunyai hidrosefalus progresif (tetes otak), maka rawatan biasanya diperlukan pembedahan.

Kursus tidak progresif

Hidrosefalus tidak progresif juga disebut stabil. Prosesnya dapat berhenti secara bebas dan sebagai hasil daripada rawatan tertentu. Prognosis pada pesakit dengan hidrosefalus tidak progresif lebih baik. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa tetes yang stabil akhirnya dapat menjadi progresif. Oleh itu, sangat penting untuk memerhatikan pesakit yang mengalami otak yang kerap jatuh dan melakukan pemeriksaan yang diperlukan..

Apa yang berbahaya

Selain bahaya penyakit itu sendiri, yang boleh menyebabkan kematian pada anak, ada akibat jangka panjang dari penyakit ini. Sekiranya kanak-kanak diberi penolakan, maka kesan dropy mungkin tidak berlaku. Dalam kes hidrosefalus yang maju, walaupun selepas rawatan, beberapa kelainan perkembangan mungkin tetap ada.

Kesan:

  • Kerosakan pertuturan.
  • Gagap.
  • Reaksi perlahan.
  • Keagresifan.
  • Persatuan.
  • Kebodohan - 5%.

Kesan residu otak yang serius muncul agak jarang. Dalam kebanyakan kes, kanak-kanak berkembang dengan normal, dan rawatan menunjukkan hasil yang baik..

Hydrocephalus adalah penyakit serius. Kanak-kanak yang menderita penyakit ini memerlukan rawatan segera, hanya dalam kes ini akibat penyakit ini dapat dielakkan dan nyawa anak itu dapat diselamatkan.
09/15/2016

Pilihan untuk hidrosefalus

Terdapat beberapa pilihan untuk hidrosefalus: tertutup dan terbuka. Ia bergantung pada tahap kerosakan di otak..

Buka hidrosefalus

Nama lain untuk hidrosefalus terbuka adalah komunikatif, tidak menghalang. Dengan bentuk hidrosefalus ini, tidak ada halangan untuk aliran keluar cecair serebrospinal.

Ini biasanya berlaku selepas proses keradangan yang melibatkan meninges atau pendarahan di ruang subarachnoid. Gejala utama hidrosefalus terbuka adalah tanda peningkatan tekanan intrakranial.

Hidrosefalus hipersecretori

Ia terbentuk dengan pengeluaran cecair serebrospinal yang berlebihan. Jumlah cecair serebrospinal terbesar terbentuk oleh plexus vaskular ventrikel lateral otak.

Hidrosefalus areresorbatif

Sebab utamanya adalah pelanggaran penyerapan cecair serebrospinal oleh sinus vena. Iaitu, cecair serebrospinal dihasilkan dalam kuantiti normal, tetapi pengumpulannya berlaku kerana kadar penyerapan yang rendah.

Salah satu bentuk penurunan otak yang menurun adalah hidrosefalus normotensif. Dengan bentuk ini, ventrikel otak bertambah besar, tetapi tidak ada gejala peningkatan tekanan intrakranial.

Tanda-tanda hidrosefalus normotensif adalah seperti berikut: ataksia, keterbelakangan mental progresif, dan inkontinensia kencing. Ataxia merangkumi pelanggaran pergerakan yang disengajakan, hilangnya kemampuan untuk berdiri sendiri dan berjalan tanpa bantuan orang lain.

Untuk hidrosefalus ini, tanda-tanda sifat berikut tidak bersifat: kesesakan pada retina, sakit kepala hipertensi, gangguan aktiviti motor bola mata.

Penyebab hidrosefalus normotensi paling kerap adalah pendarahan di ruang subarachnoid, meningitis, trauma, pembedahan otak. Lebih-lebih lagi, proses patologi biasanya mula berkembang beberapa tahun setelah terdedah kepada faktor pencetus.

Penggantian hidrosefalus

Penggantian hidrosefalus (tetes otak) terbentuk akibat atrofi tisu otak. Akibatnya, ruang kosong dilepaskan, yang tidak boleh kosong. Oleh itu, dengan penggantian hidrosefalus, tisu otak digantikan oleh cecair serebrospinal. Ini berlaku dengan mengembangkan ventrikel otak dan ruang bawahara..

Penggantian hidrosefalus (tetes otak) biasanya tidak disertai oleh gejala peningkatan tekanan pada rongga intrakranial. Keadaan ini berlaku dengan pelbagai ensefalopati (contohnya, dengan ensefalopati diskirkulasi atau penyakit Alzheimer). Selalunya, hidrosefalus penggantian luaran atau campuran sederhana berlaku.

Penggantian hidrosefalus (otak jatuh) lebih banyak ciri orang tua.

Hidrosefalus tertutup (oklusal)

Sinonim untuk hidrosefalus tertutup tidak bersifat komunikatif, obstruktif, atau oklusal. Dengan varian patologi ini, aliran keluar cecair serebrospinal dari ventrikel otak sukar dilakukan. Halangan aliran keluar boleh berlaku di pelbagai bahagian sistem ventrikel otak:

  • Di kawasan foramen interventrikular;
  • Di kawasan bekalan air ke otak;
  • Di tempat komunikasi ventrikel keempat dengan tangki otak
  • Di tempat komunikasi ventrikel keempat dengan ruang subarachnoid saraf tunjang.

Penyebab utama aliran keluar cecair serebrospinal dari sistem ventrikel adalah: penyempitan saluran air serebrum, tumor, pembentukan sista, pendarahan, pertumbuhan kongenital bukaan anatomi di mana aliran keluar cecair serebrospinal.

Hasil proses patologi di atas adalah pengumpulan cecair serebrospinal di ventrikel otak dengan pengembangannya di atas tempat oklusi. Satu atau lebih ventrikel otak mengembang bergantung pada tahap halangan. Hipertensi intrakranial berkembang, iaitu peningkatan tekanan intrakranial.

Hidrosefalus oklusif adalah dalaman. Pada masa yang sama, ini atau ventrikel otak diperluas, tetapi ruang subarachnoid, yang bahkan tidak dapat dilihat semasa tomografi dihitung, disempitkan dengan tajam. Dengan varian dropy ini, perkembangan komplikasi serius yang mengancam nyawa.

Kesan

Prognosis berapa banyak orang yang hidup dengan demam bergantung pada bentuknya, kelanjutan dan ketepatan masa rawatan. Hidrosefalus luaran otak yang dikesan tepat pada masanya membolehkan seseorang mengekalkan keupayaan kerja, kecerdasan.

Tahap yang diabaikan, rawatan yang tidak betul dipilih, perkembangan yang cepat membawa kepada perubahan organik yang tidak dapat dipulihkan. Mereka, seterusnya, menyebabkan perkembangan epilepsi, demensia, gangguan fungsi jantung, kelumpuhan dan, dalam beberapa kes, koma dan kematian..

Keterukan hidrosefalus

Berdasarkan bagaimana perubahan patologi yang ketara pada otak yang merosot, dan juga bagaimana gejala hidup pesakit, dua tahap keparahan hidrosefalus dibezakan: sederhana dan teruk.

Hidrosefalus sederhana

Hidrosefalus sederhana dicirikan oleh fakta bahawa gejala tidak begitu ketara. Oleh itu, pesakit didiagnosis lama setelah bermulanya penyakit. Terdapat hidrosefalus luaran dan dalaman yang sederhana, serta bercampur.

Hidrosefalus luaran dan dalaman yang sederhana berlaku pada orang dewasa dan kanak-kanak. Keadaan ini kedua-duanya lahir dan diperolehi..

Hidrosefalus yang teruk

Dengan hidrosefalus yang teruk, pesakit mempunyai gejala klinikal yang jelas. Gejala meningkat dengan cepat, kadang-kadang bahkan cepat. Ini menjadikan dia dan saudara-mara tidak menunggu, tetapi meminta bantuan perubatan dari pakar. Anda tidak boleh menangguhkan lawatan ke doktor, jika tidak, komplikasi serius dan akibat yang tidak dapat dipulihkan mungkin berlaku.

Hidrosefalus yang teruk berlaku pada orang-orang dari segala usia, tetapi lebih kerap berlaku pada kanak-kanak, termasuk bayi baru lahir.

Adakah mungkin untuk mencegah penyakit ini?

Hidrosefalus kongenital kini didiagnosis semasa kehamilan menggunakan ultrasound konvensional. Malangnya, mustahil untuk mencegah hidrosefalus, tetapi beberapa langkah harus diambil untuk mengurangkan risikonya. Hati-hati dengan jangkitan dengan mengikuti cadangan vaksin dan rawatan tepat pada masanya. Untuk anak, gunakan peralatan keselamatan yang sesuai (khususnya tempat duduk kanak-kanak) untuk mengelakkan kecederaan kepala. Walaupun pemahaman mengenai hidrosefalus kanak-kanak semakin mendalam sejak beberapa dekad yang lalu, masih banyak yang tidak diketahui..

Hydrocephalus (jatuh otak) pada orang dewasa

Pada orang dewasa, jumlah cecair serebrospinal dalam norma adalah 120-150 ml. Dengan hidrosefalus (tetes otak) pada orang dewasa, jumlah cecair serebrospinal dapat meningkat menjadi 800-1000 ml.

Tanda hidrosefalus pada orang dewasa

Tanda-tanda hidrosefalus (jatuh otak) pada orang dewasa bergantung terutamanya pada penyebab yang menyebabkannya, serta pada varian dan bentuk hidrosefalus. Keterukan proses juga sangat penting..

Hydrocephalus (penyakit otak pada orang dewasa) boleh disertai dengan banyak manifestasi klinikal:

  • Tanda-tanda yang dijelaskan oleh peningkatan tekanan di ruang intrakranial: sakit kepala (biasanya pada awal pagi), rasa sakit kepala, mual di pagi hari, muntah, cegukan berterusan, perasaan tekanan dari dalam pada bola mata, peningkatan kerengsaan, tekanan darah tidak stabil, peningkatan berkeringat, kecenderungan untuk pingsan, kelesuan, kelemahan, penurunan kemampuan bekerja, mengantuk, gangguan konsentrasi, perubahan degupan jantung, lingkaran hitam di bawah mata, dll..
  • Tanda-tanda yang disebabkan oleh tekanan otak kerana cecair serebrospinal yang berlebihan: gangguan penglihatan (kabur, penurunan keparahan, kebutaan, dan lain-lain), kesesakan retina, murid yang melebar, gangguan oculomotor, sensasi pening dan tinnitus, batasan fungsi motor pada anggota badan, penurunan atau kekurangan kepekaan, refleks terganggu dan nada otot, berjalan, koordinasi pergerakan yang lemah, tanda-tanda demensia (demensia), perubahan mood tanpa sebab, dll..

Diagnosis hidrosefalus pada orang dewasa

Hydrocephalus (otak yang jatuh) pada orang dewasa dapat disahkan menggunakan beberapa kaedah. Agar pesakit diberi pemeriksaan, anda mesti berjumpa dengan ahli terapi terlebih dahulu. Selepas pemeriksaan awal, ahli terapi akan merujuk pesakit ke pakar neurologi dan pakar oftalmologi. Selanjutnya, persoalan untuk berunding dengan pesakit dengan pakar bedah saraf diputuskan.

Yang paling penting adalah pengumpulan aduan dan sejarah perubatan pesakit. Perlu diketahui apakah dia mengalami kecederaan di kepala, pendarahan intrakranial, penyakit radang (meningitis) dan kesan buruk lain pada otak.

Antara kaedah diagnostik tambahan pada orang dewasa, kaedah berikut digunakan:

  • Pemeriksaan Fundus untuk mengesan kesesakan.
  • Pemeriksaan umum oleh pakar oftalmologi dengan penentuan ketajaman visual dan bidang visual, pemeriksaan fungsi oculomotor.
  • Pengiraan tomografi (CT) atau pengimejan resonans magnetik (MRI). Ini adalah kaedah yang paling tepat untuk mengesahkan atau menolak diagnosis. Membolehkan anda menilai keparahan, bentuk penyakit, dan kadang-kadang untuk mengenal pasti penyebab penyakit ini.
  • Elektroensefalografi. Kaedah ini membantu dalam diagnosis hidrosefalus. Dengan itu, mereka tidak membuat diagnosis, tetapi menilai kerja otak.

Komplikasi selepas shunting

Selepas shunting, kerosakan pada shunt mungkin berlaku kerana pelepasan shunt yang tidak mencukupi atau melebihi..

Penyebab disfungsi shunt adalah seperti berikut:

  1. Tekanan pada injap tidak mencukupi dan tidak terbuka.
  2. Shunt tersumbat dengan gumpalan darah, tergelincir keluar dari rongga perut, bergerak, berpusing. Dalam kes ini, halangan mekanikal terbentuk untuk penyingkiran cecair serebrospinal. Penyumbatan boleh berlaku sepanjang shunt, di mana-mana kawasannya..

Sekiranya sistem saliran berfungsi dengan teruk, hidrosefalus berulang. Semakin banyak pesakit bergantung pada shunt dan semakin tinggi tahap kepincangannya, semakin jelas adalah manifestasi hidrosefalus berulang. Pada sesetengah pesakit, keadaannya bertambah buruk dengan cepat dan mereka boleh koma, sementara yang lain kadang-kadang mengalami sakit kepala dan ketidakselesaan.

Setiap pesakit ketiga mempunyai risiko pelanggaran berulang setelah memeriksa jalan keluar pada tahun pertama kehidupan.

Peningkatan pelepasan shunt (hyper-drainage) pada mulanya ditunjukkan oleh penurunan tekanan intrakranial. Dalam kes ini, pesakit mengalami sakit kepala, mual, pucat dan menjadi keringat sejuk ketika cuba bangun. Semua tanda ini ditingkatkan ketika pesakit berada dalam kedudukan tegak. Pesakit secara beransur-ansur menyesuaikan diri dan aduan hilang, tetapi dalam beberapa kes mungkin diperlukan pembedahan..

Komplikasi selepas shunting berlaku pada 47% kes. Mereka terbahagi kepada awal dan lewat. Yang awal ditunjukkan oleh keradangan, dan yang kemudian dengan pembentukan lekatan.

Meningitis bakteria, sebagai komplikasi, berlaku pada 10% kes, dan lebih kerap pada bayi pramatang. Di samping itu, endokarditis dan glomerulonefritis boleh berkembang..

Apabila dijangkiti, shunt dikeluarkan dan antibiotik diresepkan..

Selepas pembedahan endoskopi, peratusan komplikasi adalah 5 - 9%.

Hydrocephalus (otak yang jatuh) pada kanak-kanak

Pada bayi baru lahir, tubuh mengandungi 15-20 ml cecair serebrospinal, pada usia satu tahun, jumlahnya meningkat menjadi 35 ml. Semasa kanak-kanak membesar, kandungan cecair serebrospinal yang normal meningkat, mencapai tahap dewasa (120-150 ml).

Hydrocephalus (jatuh otak) pada kanak-kanak boleh berlaku pada usia berapa pun, dan bahkan pada rahim.

Hydrocephalus pada bayi jangka panjang

Hydrocephalus (otak yang jatuh) pada kanak-kanak boleh menjadi kongenital. Selalunya disebabkan oleh jangkitan intrauterin atau mabuk..

Sekiranya faktor patologi mempengaruhi embrio pada awal kehamilan, maka hidrosefalus pada bayi baru lahir bertindak sebagai malformasi. Semasa kelahiran, anda harus memperhatikan sama ada terdapat kecacatan lain dan kelainan perkembangan kecil pada bayi.

Kerosakan tiub saraf boleh terbentuk walaupun tanpa penyertaan agen berjangkit. Dengan beberapa kecacatan seperti itu, terdapat hidrosefalus, yang pada bayi baru lahir akan dimasukkan dalam struktur sindrom berikut: Anomali Chiari jenis 1 dan 2, sindrom Dandy-Walker, sindrom Adams, dll..

Hydrocephalus pada bayi pramatang

Hydrocephalus (jatuh otak) pada anak yang dilahirkan sebelum waktunya mungkin kongenital disebabkan oleh sebab-sebab yang dinyatakan di atas. Pengambilan hidrosefalus pada bayi pramatang paling sering menjadi akibat pendarahan intraventrikular, yang berlaku lebih kerap, semakin kecil usia kehamilan bayi.

Hidrosefalus yang teruk memerlukan campur tangan bedah saraf walaupun pada usia muda. Jika tidak, komplikasi hidrosefalus yang membawa maut pada bayi mungkin timbul.

Hydrocephalus pada kanak-kanak yang lebih tua

Hydrocephalus (otak yang jatuh) pada kanak-kanak sering terbentuk selepas kecederaan kelahiran atau penyakit yang berlaku selepas kelahiran.

Langkah pencegahan

Semasa mengandung, seorang wanita harus menjalani ultrasound secara berkala. Penyakit berjangkit harus dirawat sebelum kehamilan..

Juga, dalam tempoh perancangan, seorang wanita mesti menjalani pemeriksaan toksoplasmosis, herpes dan rubella.

Semasa melahirkan bayi, penting untuk meninggalkan tabiat buruk, makan dengan baik, kerap menghadiri klinik antenatal dan mengikuti dengan teliti semua cadangan doktor yang hadir.

Anda tidak boleh minum ubat tanpa berunding terlebih dahulu dengan doktor: beberapa ubat dilarang untuk wanita hamil, kerana memprovokasi perkembangan pelbagai patologi pada janin.

Sudah tentu, langkah-langkah ini tidak akan membantu sepenuhnya memastikan perkembangan hidrosefalus pada bayi, tetapi mengurangkan risiko patologi.

Selepas bayi dilahirkan, perhatian khusus diberikan kepada kanak-kanak yang berisiko:

  • dilahirkan sebelum waktunya;
  • dilahirkan oleh ibu yang menderita penyakit kronik;
  • kanak-kanak dengan kerosakan sistem saraf dan dengan kecederaan kelahiran;
  • kanak-kanak dengan meningitis.

Selalunya, demam pada anak kecil berkembang akibat kecederaan otak traumatik. Oleh itu, ibu bapa harus;

  • gunakan tempat duduk kanak-kanak khas;
  • berjalan dengan bayi anda di kawasan selamat yang lengkap;
  • menjadikan rumah selamat untuk bayi: beli lapisan untuk sudut, keluarkan benda berat dari medan jangkauan, dll;
  • semasa bersukan, kanak-kanak mesti memakai pelindung kepala seperti topi keledar.

Masalah yang melanggar perkembangan normal organ pemikiran pada kanak-kanak adalah fenomena berbahaya yang memerlukan rawatan segera dan pengawasan perubatan yang berterusan. Gejala patologi tidak boleh diabaikan: semakin cepat terapi dimulakan, semakin kurang organ berfikir akan terluka oleh peningkatan tekanan cairan serebrospinal.

Gejala hidrosefalus (otak jatuh) pada kanak-kanak

Gejala hidrosefalus (otak jatuh) pada kanak-kanak boleh muncul pada usia dini. Hidrosefalus luaran dan dalaman yang sederhana ditunjukkan oleh gejala yang kurang jelas berbanding dengan penurunan yang teruk, di mana gejala patologi kadang-kadang tumbuh dengan cepat.

Dalam kes hidrosefalus, gejala utama pada anak kecil adalah seperti berikut:

  • Aktiviti motor menurun;
  • Kelesuan, tidak aktif dan keletihan umum;
  • Regurgitasi yang kerap selepas makan;
  • Kelewatan berat dan ketinggian, ketinggian dalam bidang neuropsikik;
  • Perbezaan di sisi tulang kranial otak dan peningkatan yang berkaitan dalam lilitan kepala;
  • Peningkatan dan pembengkakan fontanelles, serta pertumbuhannya yang tidak bertambah dari masa ke masa;
  • Perluasan rangkaian saluran vena di kepala bayi;
  • Cranium serebrum tergantung di wajah, sementara wajah kelihatan sangat kecil.
  • Ubah bentuk orbit, yang menyebabkan bola mata menurun.

Hydrocephalus (tetes otak) pada anak-anak yang lebih tua tidak disertai oleh perbezaan jahitan dan peningkatan fontanelles, kerana jahitan sudah menyatu dengan kuat, seperti halnya dengan anak-anak yang memulai hidrosefalus setelah jahitan dan fontanel tumbuh sama sekali.

Tanda hidrosefalus (asas) pada kanak-kanak yang lebih tua:

  • Sakit kepala yang teruk;
  • Muntah setiap hari yang tidak membawa kelegaan;
  • Pada retina, fenomena genangan (bengkak, kesesakan vena) ditentukan;
  • Selepas itu, mungkin terdapat gangguan penglihatan, kerana atrofi optik secara beransur-ansur berkembang..

Komplikasi berbahaya hidrosefalus tertutup boleh menjadi perpindahan struktur otak dan penyebaran otak ke dalam bukaan tentorial atau bukaan oksipital yang besar. Ini sering menyebabkan kematian pesakit dengan cepat..

Gejala

Tanda-tanda utama hidrosefalus adalah sakit kepala, gangguan visual, mual, sering disertai dengan muntah, emosi, kognitif, gangguan motorik.

Dalam perkembangan penyakit ini, beberapa tahap dapat dibezakan, masing-masing mempunyai simptom tersendiri, dan yang sebelumnya dijumpai memperoleh ciri baru:

  1. Peringkat pertama. Simptom utamanya adalah lemah, bukan sakit kepala yang berterusan, kelemahan, malaise, pening. Mungkin ada kelam kabut di mata. Seseorang berasa lemah, letih. Tahap ini dicirikan oleh hidrosefalus sederhana..
  2. Tahap kedua. Kesakitan di kepala semakin meningkat, ia menjadi sangat ketara setelah berehat malam, aktiviti fizikal, batuk, bersin. Rasa tengkorak pecah muncul. Titik warna, kilatan mungkin muncul di mata. Terdapat perasaan bahawa ada sesuatu yang menekan mereka dari dalam, juling muncul. Muka membengkak. Selalunya terdapat loya, disertai dengan muntah, dan penampilan mereka tidak berkaitan dengan makanan. Kecenderungan keletihan yang sedikit pada tahap pertama digantikan oleh perasaan keletihan dan keletihan yang berterusan. Seseorang menjadi tidak berpuas hati, gugup, mudah marah, agresif. Gait terganggu, koordinasi. Sensasi mati rasa lengan dan kaki muncul, secara beransur-ansur sensasi ini digantikan oleh ketidakupayaan untuk menggerakkannya - kelumpuhan berkembang. Pesakit kehilangan kemampuan untuk mengekspresikan pemikirannya dan merasakan apa yang dikatakan dalam alamatnya. Tanda-tanda demensia muncul.
  3. Tahap ketiga. Pada peringkat ini, kejang epilepsi muncul, sering kehilangan kesedaran, buang air kecil dan buang air besar secara tidak sengaja. Terdapat kehilangan kecerdasan, ingatan, kemahiran layan diri sepenuhnya. Pesakit kehilangan keupayaan untuk berjalan, penampilan pergerakan yang huru-hara, kelumpuhan penuh atau separa. Menelan terganggu. Kerja organ jantung dan pernafasan dihambat.

Diagnosis hidrosefalus pada kanak-kanak

Untuk melakukan langkah-langkah diagnostik untuk hidrosefalus (tetes otak) pada anak, kaedah berikut boleh digunakan.

  • Perkara yang paling penting adalah mengumpulkan sejarah perubatan mengenai penyakit dan kehidupan.
  • Tahap diagnosis seterusnya adalah pemeriksaan bayi yang sakit dengan ukuran wajib lilitan kepala.
  • Pada palpasi kepala, peningkatan jarak antara tulang kranial dan peningkatan fontanelles pada bayi dapat diperhatikan;
  • Semasa perkusi (mengetuk) peti besi kranial, terdengar suara khas, yang disebut suara "periuk retak". Suara ini dapat didengar pada kanak-kanak dari usia apa pun..
  • Menjalankan neurosonografi pada kanak-kanak kecil. Kajian ini menunjukkan struktur cecair serebrospinal yang diperluas..
  • Pemeriksaan sinar-X tengkorak. Membolehkan anda melihat beberapa perubahan tulang yang menunjukkan peningkatan tekanan intrakranial.
  • Pengiraan tomografi atau pengimejan resonans magnetik. Ini adalah kaedah yang paling bermaklumat untuk kanak-kanak dari usia apa pun. Ia membolehkan anda menilai tahap keparahan dan keparahan patologi, dan kadang-kadang melihat tahap kerosakannya

Memo untuk ibu bapa

Perundingan kecemasan pakar bedah saraf diperlukan dalam kes berikut:

  1. Sekiranya kanak-kanak itu gelisah, mengantuk, sering meludah, mengadu sakit kepala, muntah ke belakang, muntah, kekejangan muncul, bengkak fontanel, corak vena di kepala diperkuat.
  2. Sekiranya gejala di atas terdapat pada latar belakang suhu tinggi dan tanpanya.
  3. Sekiranya cecair serebrospinal muncul di sepanjang shunt, di kawasan pam atau di dinding perut anterior.
  4. Sekiranya tanda-tanda keradangan muncul di sepanjang shunt (kemerahan dan penebalan).
  5. Sekiranya anda tidak dapat mengepam pam.

Semakin cepat diagnosis hidrosefalus dibuat dan rawatan dimulakan, semakin baik prognosisnya. Berkat kemajuan moden dalam bidang perubatan, seorang kanak-kanak dengan hidrosefalus yang dirawat tepat pada waktunya menjalani kehidupan yang normal, walaupun kadang-kadang ada masalah dalam melayani shunt.

Hidrosefalus yang lama tidak dirawat mengubah otak, kanak-kanak itu ketinggalan berbanding rakan sebaya dalam perkembangan dan boleh menjadi kurang upaya. Untuk mengelakkan ini, perlu menjalani semua pemeriksaan dan ujian yang dijadualkan, serta pemeriksaan tambahan yang ditetapkan oleh doktor sekiranya disyaki sakit.

Pencegahan hidrosefalus adalah neurosonografi. Ini adalah pemeriksaan wajib bagi semua bayi yang baru lahir, tetapi terutama bayi pramatang, yang dilakukan pada hari pertama kehidupan untuk mengecualikan kecacatan dan pendarahan di dalam ventrikel otak yang dapat menyebabkan perkembangan hidrosefalus.

Rawatan hidrosefalus (otak yang jatuh)

Sebelum meneruskan rawatan hidrosefalus (tetes otak), perlu mengetahui penyebabnya. Terdapat beberapa cara untuk mengurangkan tekanan intrakranial dan memperbaiki keadaan pesakit. Pemilihan setiap kaedah khusus atau kombinasi mereka dilakukan secara individu. Ia bergantung pada usia pesakit, seberapa besar hidrosefalusnya, apakah pesakit mempunyai penyakit bersamaan.

  • Menghemat rawatan adalah penting untuk semua pesakit..
  • Dengan hidrosefalus teruk dengan tekanan intrakranial yang tinggi, pesakit disarankan untuk menghabiskan lebih banyak masa di tempat tidur.
  • Ubat konservatif untuk mengurangkan risiko edema serebrum. Ubat-ubatan tersebut termasuk diuretik (diuretik). Terdapat diuretik yang tidak hanya meningkatkan jumlah air kencing yang dikeluarkan, tetapi juga mengurangkan pengeluaran cecair serebrospinal. Ini termasuk asetazolamida (diacarb).
  • Memunggah tusukan lumbar. Tusukan tulang belakang dilakukan dan sejumlah cecair serebrospinal dikeluarkan. Ini adalah langkah sementara untuk memperbaiki keadaan pesakit. Selalunya digunakan dalam rawatan hidrosefalus normotensif (tetes otak).
  • Memunggah tusukan ventrikel. Cecair serebrospinal tambahan dikeluarkan terus dari ventrikel.
  • Rawatan bedah saraf, yang terdiri dalam melakukan operasi shunt. Tiub khas dipasang, di mana lebihan cecair serebrospinal dikeluarkan sama ada ke dalam rongga perut atau di bawah kulit kepala.
  • Rawatan radikal saraf (penghapusan tumor atau sista, penghapusan hematoma, dll.). Iaitu, setelah menghilangkan penyebab penyakit, pesakit mengembalikan pertukaran cecair serebrospinal yang normal.
  • Pembedahan paliatif yang tidak menyembuhkan pesakit, tetapi membantu meningkatkan kualiti hidup. Semasa operasi paliatif, penyelesaian dibuat untuk peredaran cecair serebrospinal, bahagian otak tengkorak dibedah, dll..

Rawatan hidrosefalus pada orang dewasa

Sekiranya seseorang yang sakit didiagnosis menghidap hidrosefalus (penyakit otak), maka rawatan penyakit ini dipilih secara individu dalam setiap kes.

Seorang pakar neurologi dan pakar bedah saraf merawat orang yang sakit. Difahami bahawa terapi ubat mempunyai kesan sementara. Ini digunakan untuk meringankan keadaan pasien, "memunggah" sistem cairan serebrospinal sedikit dan mempersiapkannya untuk tahap perawatan berikutnya.

Dalam beberapa kes, penyakit ini dapat berhenti dan mundur dengan sendirinya, terutama jika penyebab hidrosefalus berlebihan dalam pengeluaran cairan serebrospinal. Tetapi jika ada halangan untuk aliran normal cecair serebrospinal, seseorang biasanya harus menggunakan rawatan pembedahan. Operasi bedah saraf yang paling biasa dalam rawatan hidrosefalus adalah pembedahan pintasan.

Rawatan hidrosefalus pada kanak-kanak

Dalam rawatan otak yang merosot pada masa kanak-kanak, rawatan konservatif dan pembedahan juga digunakan. Terapi ubat pada kanak-kanak digunakan, tetapi biasanya tidak menyembuhkan pesakit, tetapi hanya meringankan keadaannya.

Selalunya, kanak-kanak harus dikendalikan walaupun pada masa neonatal, dan bahkan sebelum waktunya. Ini berlaku untuk bentuk progresif, yang setiap hari memperburuk keadaan bayi. Selalunya dilakukan pembedahan pintasan pada masa kanak-kanak.

Penyelamatan sementara adalah pembuangan tusukan lumbal atau intraventrikular. Ini dilakukan sekiranya campur tangan yang lebih luas belum dapat dilakukan. Oleh itu, anda tidak boleh mengendalikan kanak-kanak dengan meningitis atau ensefalitis semasa, kerana masalah ini kadang-kadang mendahului hidrosefalus atau berkembang selari dengannya.

Perlu diperhatikan bahawa banyak kanak-kanak menunggu operasi berulang, yang disebabkan oleh pertumbuhan anak itu. Sebagai contoh, setelah pembentukan shunt yang menghubungkan ventrikel dan rongga perut, anda perlu melakukan beberapa operasi lagi untuk menggantikan shunt ini, kerana ia tidak sesuai untuk anak yang lebih tua.

Kaedah rawatan

Rawatan radikal adalah campur tangan saraf. Dalam kebanyakan kes, ini membolehkan anda menghilangkan punca otak jatuh dan mengembalikan kepatuhan dengan pembedahan pintasan. Dengan perkembangan penyakit yang lambat, yang mempunyai sifat pampasan, kaedah utama tetap terapi konservatif dalam kombinasi dengan terapi diet.

Dengan hidrosefalus, pengambilan cecair harus terhad, makanan masin dan pedas harus dikecualikan. Minuman berkafein tidak diingini. Alkohol terlarang.

Kumpulan ubat utama

Tujuannya adalah untuk menormalkan tekanan intrakranial dengan bahan kimia dengan titik pendedahan yang berbeza..

  1. Diuretik Mengeluarkan cecair berlebihan dari badan mengurangkan jumlah cecair yang beredar di otak. Pelbagai jenis diuretik digunakan: osmotic (mannitol), loop (furosemide, lasix) dan potassium-sparing (spironolactone, veroshpiron). Untuk mengekalkan tahap kalium, panagin atau aspartam juga diresepkan (tidak diperlukan semasa mengambil ubat diuretik yang hemat kalium). Diacarb dianggap sebagai ubat yang berkesan, yang mengurangkan pengeluaran cecair serebrospinal kerana penghambatan karboanginase;
  2. Dadah yang mengembang lumen saluran darah. Ini termasuk asid nikotinat, cavinton, vinpocetine, yang diambil dalam kursus beberapa kali dalam setahun;
  3. Neuroprotectors. Persiapan meningkatkan proses biokimia pada neuron, sebahagiannya menghilangkan kesan hipoksia dan pelbagai kesan patogen, dan meningkatkan kemampuan adaptogenik. Ini adalah autovegin, kolin, kortenxin dan ubat lain;
  4. Antikonvulsan. Berikan sebagai rawatan simptomatik untuk sawan kejang atau setara bukan kejang;
  5. Ubat penahan sakit;
  6. Ubat hormon.

Rawatan simptomatik

Digunakan dalam keadaan teruk untuk mengurangkan edema dan detoksifikasi.

Campur tangan pembedahan

Ia ditunjukkan untuk hidrosefalus akut yang mengancam nyawa pesakit. Sekiranya penyebabnya adalah kista, serangan parasit atau tumor jinak, penyingkirannya sering menyebabkan penyembuhan lengkap..

Sekiranya tiada kesan rawatan konservatif dan penyumbatan (oklusi) ventrikel (pengumpulan gumpalan darah) atau bekalan air sylvian, rawatan bedah saraf lebih berkesan. Pelbagai operasi digunakan, misalnya, membuat penyelesaian untuk aliran keluar cecair serebrospinal atau membuat lubang tambahan.

Shunting adalah yang paling biasa, di mana cara dibuat untuk mengalihkan cecair serebrospinal yang berlebihan dan membuangnya ke tempat di mana ia diserap dengan baik. Ia boleh menjadi rongga pleura atau perut, ureter, atrium, pelvis kecil. Apabila tekanan cecair serebrospinal meningkat, injap anti-siphon diaktifkan, yang menghalang aliran balik cecair serebrospinal. Dalam beberapa kes, pam manual dipasang di bawah kulit, apabila injap diperas secara mekanikal, injap terbuka.

Kaedah yang lebih lembut adalah intervensi bedah saraf endoskopi. Ia kurang trauma, mengurangkan risiko komplikasi, mengembalikan peredaran semula jadi cecair serebrospinal.

Alenka. Tetapkan semula stigma

Svetlana Lisunova, seorang aktivis dengan MBOO untuk membantu anak-anak dengan penyakit saraf "Dia memerlukan anda," ibu Alyonka dengan hidrosefalus oklusi pasca-hemoragik, mengatakan:

"Saya berdiri di pintu unit rawatan rapi dan hanya mendengar:" Ini adalah mayat. Apa yang anda pegang padanya "," Bayangkan bahawa ini adalah pengguguran "," Lebih baik menangis sekali daripada menangis sepanjang hidup anda "

Kelahiran sukar. Pendarahan otak. Mereka segera mengatakan tentang anak perempuan itu: "dia tidak akan bertahan." Oleh itu, mungkin, oleh itu, mereka tidak terlalu terlibat dengannya. Di unit rawatan rapi, dia berbaring 12 jam tanpa pengudaraan mekanikal. Hanya berbaring dan tersedak.

"Sakit? Sekiranya dia mati, datanglah cuti sakit. " Mereka tidak mengizinkan untuk membaptis: "Tidak ada yang menggoyangkan dengan jubah kotor." Susu yang dihiris tidak diambil: "Kami tidak memerlukan air kencing kambing anda di sini".

Pada tiga bulan, Alenka, tidak menunggu kematiannya, namun diberhentikan dari rumah. Seminggu kemudian, Svetlana menyedari: hidrosefalus berkembang. Alenka menangis dengan tajam, muntah dengan ganas, matanya benar-benar menusuk dahinya - dia mungkin diseksa oleh sakit kepala yang teruk. Pengumpulan cecair serebrospinal mula memberi tekanan pada otak.

Svetlana adalah doktor pendidikan. Dia dapat mengenali hidrosefalus. Apa yang akan datang? Sudah tentu, dia, pakar ortopedik, menjalani pembedahan saraf yang sangat terpotong. Tetapi apa sebenarnya? Saya mendapat buku teks. "Keadaan yang tidak sesuai dengan kehidupan... mati di awal kehidupan... ibu bapa yang menderita penagihan dadah dan alkohol..."

Sepuluh tahun berikutnya dalam hidupnya, Svetlana menumpukan untuk menolak setiap baris buku teks yang keras ini. Tetapkan semula stigma.

Hari ini dia adalah aktivis organisasi awam "Dia memerlukan kamu." Dan Alenka-nya adalah seorang cantik berusia 10 tahun dan pelajar yang cemerlang. Rakan-rakannya, wad, rakan sekerja - beratus-ratus ibu bapa kanak-kanak dengan hidrosefalus.

Di antara mereka tidak ada seorang pun yang mempunyai ketagihan. Sebilangan besar kes hidrosefalus yang dihadapinya berakar pada kecederaan kelahiran, pendarahan otak. Sebilangan kecil kanak-kanak menerima hidrosefalus kongenital (biasanya ia juga dikaitkan dengan kecederaan intrauterin - kemalangan, dll.). Sebilangan kecil hidrosefalus dikaitkan dengan jangkitan yang ditularkan oleh ibu semasa kehamilan..

Alenka: dia boleh melakukan apa sahaja!

Selama 10 tahun, Svetlana tanpa lelah menjelaskan kepada pakar neurologi di penerimaan bahawa "ventrikel" bukan "perut kecil", itu adalah bahagian otak. Shunt bukan di perut saya, tetapi di kepala saya.

Tetapi dia tidak letih, dia bersedia untuk terus melakukan ini. Mencerahkan. Memberi inspirasi. Maklumkan.

"Mengapa saya menulis mengenai kejayaan anak perempuan saya? Kadang-kadang anda benar-benar mahu masuk lebih jauh ke dalam sarang dan tidak membiarkan orang di sana. Tetapi saya melihat bagaimana catatan ini memberi inspirasi kepada ibu bapa yang baru sahaja menghadapi diagnosis ini. Mereka melihat Alyonka berkuda, dalam pertandingan membaca, pada pertemuan dengan produser Maxim Fadeev - dan percaya pada yang terbaik.

Suatu ketika, Alyonka dan puteri sulung saya Nastya melakukan perjalanan menunggang kuda, saya gugup dengan anak sulung dan terus menjerit kepadanya: “Nastya, tunggu! Nastya, tunggu! "

Akhirnya, pengajar tidak tahan dan berkata: "Ya, dia berpegang pada yang terbaik dari semua" dan menunjukkan kepada Alyonka. Saya ketawa: "Ya, saya tahu, saya menangis kepada penatua".

Alenka di pelana dengan yakin memegang panggung. Di sekolah, tidak ada satu pun prestasi yang dapat dilakukan tanpa itu. Dia, walaupun belum dapat berjalan, bermain... Kolobok!

Apa yang masih tidak dapat dilakukannya adalah dengan serius melibatkan muzik (sering berbaring di hospital, sukar untuk mengatur jadual kelas biasa) dan menari (tarian untuk kerusi roda tidak sesuai dengannya - dia sudah meninggalkan kereta sorong, tetapi yang biasa masih tidak berfungsi). ".

Tetapi, melihat Alyonka dan ibunya, kami dengan yakin dapat mengatakan: "Ini TIDAK boleh dilakukan!" Suatu ketika, doktor, melihat Alena yang bergantung pada shunt, hanya berkata: "Duduk di dekat unit rawatan rapi dan jangan menggegarkan kapal!"

Dan hanya Dmitry Yuryevich Zinenko (sekarang ketua jabatan bedah saraf Institut Penyelidikan Pediatrik yang diberi nama Yu.E. Veltishchev) yang berkata: "Semuanya mungkin untuk anda! Sekurang-kurangnya terbang ke angkasa, sekurang-kurangnya menyelam ".

"Bukan kebetulan bahawa kita semua, pesakitnya, secara bergurau disebut" Zinen ketagihan. " Dia memberi kita peluang untuk kehidupan biasa..

Alenka, misalnya, tidak membenarkan saya melekatkan papan tanda kerusi roda di atas kereta. Dan ada kanak-kanak seperti hidrosefalus yang sama sekali tidak mengalami kecacatan. Mereka hanya hidup seperti orang lain. Sudah tentu, mustahil untuk berehat sepenuhnya dan tidak memikirkan jalan keluar. Dalam keadaan apa pun, sekurang-kurangnya di tepi kesedaran, saya mengawalnya.

Tidak jatuh? Tidak terluka? Tidakkah dia merasa sakit? Sekiranya anda merasa sakit - segera ke ambulans dan ke hospital. Sekiranya kanak-kanak dengan shunt muntah, pertama sekali kita mengecualikan masalah dengan shunt. Segala yang lain - keracunan, jangkitan - kemudian. Namun saya cuba untuk tidak memikirkan pemikiran tentang jalan keluar, tetapi hanya hidup. Tetapi saya fikir Alenka masih perlu mencuba muzik: dia mempunyai pendengaran yang sempurna ”.

Mengenai sebab-sebabnya

Dalam praktik bedah saraf, sebab yang paling biasa adalah kemunculan peningkatan jumlah tambahan. Ia boleh menjadi kista parasit (cysticercosis, echinococcosis), tumor, pendarahan, rongga purulen (abses) otak.

Di samping itu, dengan beberapa proses patologi, jumlah bahan otak itu sendiri, dengan edema, dapat meningkat. Ini adalah keadaan kecemasan yang memerlukan diagnosis awal dan rawatan kecemasan. Pencegahan keadaan ini adalah tahap yang sangat penting, dan adalah tugas doktor yang hadir untuk meramalkan edema otak..

Selalunya, peningkatan tekanan intrakranial berlaku kerana meningitis, pecahnya aneurisma. Akibat meningitis purulen dan ensefalitis dapat disebut lekatan pada granulasi pachyon, yang membuat penyerapan sangat sukar. Arachnoiditis pelekat juga membawa kepada ini..

Sudah tentu, dalam beberapa kes, hidrosefalus adalah akibat peningkatan pengeluaran cecair serebrospinal, misalnya, dengan tumor plexus choroid. Kadang-kadang sindrom peningkatan ICP adalah akibat kecederaan otak traumatik yang teruk.

Jenis penyakit

Hydrocephalus berbeza. Yang paling teruk adalah pengaburan oklusal. Penyebabnya adalah penyumbatan aliran keluar cecair serebrospinal oleh pembekuan darah, lekatan, neoplasma. Hidrosefalus seperti itu boleh menyebabkan nekrosis bahagian-bahagian tertentu dari tisu otak. Bentuk penyakit ini sangat sukar, prognosis tidak begitu baik. Ia berkembang pesat, sehingga anak mungkin mengalami gangguan pertuturan dan kecerdasan setelah rawatan.

Terdapat bentuk hidrosefalus yang sederhana, apabila zat otak menurun dalam jumlahnya, dan cairan serebrospinal menggantikannya. Ini adalah ciri orang tua dan seterusnya menyebabkan demensia.

Patogenesis, atau pada mekanisme pengembangan

Walaupun terdapat argumen "besi" yang jelas bahawa tengkorak orang dewasa "tidak dapat didengar", hidrosefalus tidak terjadi dengan segera. Walaupun dalam tengkorak yang tertutup, seseorang mempunyai mekanisme pampasan yang kuat yang dapat mengekalkan tekanan intrakranial pada tahap normal. Dan hanya dengan gangguan mereka, pada mulanya terdapat hipertensi intrakranial ringan dan progresif. Mekanisme perjuangan untuk tekanan normal adalah bahawa darah vena dipindahkan dari sinus (pengumpul-pengumpul).

Tekanan vena menurun, dan tekanan dalam cecair serebrospinal menurun, yang berpindah dari ventrikel dan dari ruang subarachnoid. Akibatnya, ventrikel mula berjalan dan jumlah otak itu sendiri menurun..

Mekanisme ini bahkan boleh menyebabkan atrofi otak, tetapi tidak kepada hidrosefalus. Pampasan ini berfungsi dengan baik untuk pertumbuhan tumor yang perlahan. Tetapi formasi malignan dan berkembang pesat menyebabkan klinik yang ketara walaupun mencapai ukuran kecil.

Setelah kemungkinan kompensasi habis, tekanan di ventrikel mula meningkat, kemudian tekanan vena bermula, aliran keluarnya sukar, darah tetap di urat dan sinus otak, dan ini membawa kepada lingkaran setan.

Selanjutnya, iskemia serebrum berlaku. Sesungguhnya, tahap perfusi (aliran darah di otak, atau tekanan perfusi) lebih berkesan, semakin besar perbezaan antara tekanan di arteri dan urat. Dan dengan peningkatan tekanan vena, kecerunan ini menurun. Sekiranya jatuh di bawah 50 mmHg. Artinya, terdapat risiko tinggi edema serebrum, pelbagai komplikasinya dalam bentuk penyebaran zat otak, yang mengakibatkan kematian. Dan jika tekanan di urat sama dengan arteri, maka aliran darah di otak akan berhenti sepenuhnya.

Varenka: dan tidak menarik!

Ketika pada tahun Lena membawanya pulang ke Varia, ke Sortavala, dan dia dimasukkan ke rumah sakit tempatan mereka, para doktor mengangkat bahu tidak percaya:

- Kami akan berbohong dan diperhatikan. - Maksudnya, mati? - Baiklah.

Dan di sini Lena menyedari bahawa dia tidak boleh menunggu anak perempuannya mati. Dia memanggil ambulans berbayar dan bergegas ke Petersburg. Dan dari sana dengan kereta api, dengan tangan Varey - ke Moscow. "Di jalan, dia akan mati bersamamu!" - menegurnya di hospital. Tetapi dia menemui doktor berbayar untuk menemaninya, dan pergi.

Dia sudah tahu bahawa di Moscow ada Dmitry Zinenko, yang hidrosefalus bukan kalimat atau kisah seram..

"Dan mereka tidak menarik seperti itu," kata Dmitry Yurievich, memandang Varia, yang, dari berat total enam kilogram, empat kilogram menimbang kepalanya.

Di Moskow, Varya meletakkan shunt baru, membawanya ke atrium, dan kemudian ke rongga perut. Dan gadis itu hidup. Lena bersama Varya menjalani dua kursus dalam pemulihan di St. Petersburg. Dan selepas kursus pertama, Varia mula mengangkat kepalanya. Dan setahun kemudian, dia mula berguling, merangkak, duduk dan berjalan di sepanjang sokongan.

- Perkara utama adalah bahawa kita sekarang di rumah dan bersama-sama! - Lena tidak terlalu gembira.

Styopa yang berusia tiga tahun, dikembangkan oleh usia, terkenal naik ke kerusi dan meraih warna yang disembunyikan oleh ibunya. Dan sekarang mereka sudah dipasangkan dengan Varya melukis sesuatu di lantai. Mereka bekerja hebat - kembar.

"Kerabat di Var tidak memiliki jiwa," kata Lena. - Dan yang paling penting - sejak Varia pulang ke rumah, kami tidak pernah bertengkar, tidak ada yang menjerit kepada siapa pun. Kecuali anak-anak saling bertengkar kadang-kadang. Baiklah, anak-anak!

Penerangan mengenai penyakit ini

Diagnosis hidrosefalus menyebabkan panik pada orang tua, kerana ia dianggap sebagai hukuman kepada bayi. Perubatan moden dapat membantu mengatasi penyakit ini. Perkara utama ialah orang dewasa menunjukkan minat terhadap kesihatan anak mereka.

Hydrocephalus adalah pengumpulan cecair serebrospinal (CSF) yang berlebihan di otak. Patologi ini juga dipanggil dropy..

Penyakit ini menampakkan diri apabila lebihan cecair dikumpulkan di ventrikel otak atau di ruang subarachnoid yang terletak di antara membran.

  • peraturan tekanan intrakranial;
  • penghantaran nutrien ke tisu, serta penyingkiran yang berbahaya;
  • pencegahan kerosakan otak di bawah pengaruh luaran.

Terus terbentuk di ventrikel, cecair dikeluarkan melalui produk metabolik melalui sistem peredaran darah dan limfa. Pada orang dewasa, 500 ml dihasilkan pada siang hari, dan di otak mengandungi 120-150 ml, pada bayi - sekitar 50 ml.

Perubahan tingkah laku

Bayi menjadi gelisah, menangis secara monoton, gangguan tidur diperhatikan, sering dan banyak muntah semasa memberi makan.

Kanak-kanak mula memegang kepalanya kemudian, duduk, kadang-kadang kemahiran ini tidak berlaku. Terdapat penurunan kekuatan otot pada anggota badan - paresis dan kelumpuhan kemudian. Selanjutnya, kelewatan perkembangan neuropsik menjadi ketara, perkembangan kecerdasan berhenti (kanak-kanak tidak aktif, senyuman muncul terlambat, tidak ada tumpuan pada mainan yang terang, ucapan tidak ada atau ketinggalan dalam perkembangan).

Dengan perkembangan bentuk akut penyakit ini kerana penurunan nada otot dalam badan, inkontinensia kencing dan kelewatan perkembangan kadang-kadang diperhatikan.

Matvey: menunggu ibu

Matvey mempunyai kepala besar dari hidrosefalus sehingga tiga tahun dia bahkan tidak dapat membesarkannya. Tidak, tidak di luar pengawasan. Ya, seorang ibu muda berusia 17 tahun menolaknya segera setelah melahirkan. Tetapi tangan Elena Evgenievna Shatskaya, ketua doktor institusi itu untuk anak-anak yatim di wilayah Ryazan, yang menerima Matvey, dan rakan-rakannya melakukan segala yang mungkin untuknya. Dan yang mustahil. Shunting, pemeriksaan shunt, penggantian. Kecacatan otak kongenital menyulitkan segalanya..

Ketika kemungkinan pakar bedah saraf wilayah habis, Elena Evgenievna sampai ke wilayah persekutuan. Dan sekarang, pembedahan unik Rusia untuk pengurangan kepala (kranioplasti) untuk Matvey yang berusia tiga tahun dilakukan dalam dua peringkat oleh pakar bedah saraf terbaik Rusia bersama dengan pakar bedah India yang dijemput Sandip Vaisha.

Selepas operasi pertama, bayi itu membalikkan perutnya, dan selepas kedua - dia mula bangun dan memusingkan badannya.

Hari ini, Matvey yang berusia 4 tahun boleh duduk dan berada dalam keadaan duduk untuk beberapa lama. Ini bermaksud bahawa sekarang dia makan dan berjalan sambil duduk. Makanannya berkembang (ternyata dia suka pisang dan curd strawberi), penglihatannya meningkat, emosi baru muncul.

- Kombinasi diagnosis yang sukar sekalipun bukanlah alasan untuk "mengakhiri" anak. Kita tidak dapat menjamin kehidupan normal bayi biasa, tetapi kita dapat meningkatkan kualiti hidupnya, memberinya peluang, menggunakan potensi pemulihan yang dia miliki. Saya tidak tahu adakah dia akan belajar di sekolah biasa, tetapi ada harapan bahawa dia akan berjalan!

Pengalaman terpenting kami adalah bahawa setelah setahun kami wajib memindahkan budak lelaki kami yang tersenyum ke sekolah berasrama penuh untuk kanak-kanak yang mengalami keterbelakangan mental. Tetapi jika dia mempunyai keluarga! Kami sangat gembira dapat memberikan mereka semua peluang pemulihan, ”kata Elena Evgenievna. - Saya yakin dia akan membahagiakan orang tua orang lain!

Manifestasi dan gejala klinikal

Ingat bahawa kita bercakap mengenai sindrom peningkatan tekanan intrakranial pada orang dewasa, yang mendasari hidrosefalus, kecuali jenis normotensifnya. Tanda dan gejala utama peningkatan tekanan intrakranial cukup bersifat dan dapat dikesan walaupun setelah disoal pesakit yang kompeten, bahkan sebelum pemeriksaan. Aduan utama adalah:

  • Sakit kepala berkala, yang semakin meningkat, bertambah buruk dengan kedudukan mendatar yang berpanjangan (contohnya, pada waktu pagi).
  • Sakit kepala tersebar di seluruh peti besi kranial, dan pesakit sering mengatakan bahawa "kepala akan pecah," "ia dipompa." Perbandingan kiasan ini sudah mengandung petunjuk peningkatan tekanan.
  • Dengan peningkatan intensiti sakit kepala, terdapat serangan muntah, yang sering bermula tanpa mual sebelumnya, tiba-tiba. Ia disebut "serebrum", terkait dengan kerengsaan pusat muntah di bahagian bawah ventrikel otak, berlimpah, keluar "air pancut" dan dikaitkan dengan sakit kepala.
  • Dicirikan oleh penurunan migrain setelah lama berada dalam posisi tegak dan meningkatkan kesejahteraan pada waktu malam. Sekiranya anda tidur di atas bantal tinggi, kepala anda sakit pada waktu pagi lebih sedikit daripada dari flat.
  • Gangguan penglihatan berkembang, kelesuan berkembang (terutama dengan sakit kepala yang teruk), dan fungsi kortikal yang lebih tinggi juga menderita, kerana tisu saraf trofik terganggu oleh pendedahan yang berpanjangan terhadap peningkatan tekanan. Akibatnya, atrofi korteks bermula..
  • Gangguan penglihatan (bintik-bintik, "lalat", kabur), sakit kepala meningkat ketika bekerja di lereng, dengan ketegangan tekanan perut - keadaan ini menimbulkan kesukaran dalam aliran keluar vena.
  • Dengan perkembangan hidrosefalus yang pesat, permulaan kebutaan sepenuhnya mungkin (dengan atrofi saraf optik).

Semua simptom negatif aliran keluar cecair serebrospinal menunjukkan peningkatan umum tekanan intrakranial, yang lebih kurang lama, bersifat kronik. Sekiranya pesakit mengalami hidrosefalus oklusif, maka "blok" ke arus cairan serebrospinal menyebabkan peningkatan tekanan yang sangat cepat. Atrofi dan disfungsi kortikal tidak mempunyai masa untuk berkembang. Terdapat kehelan dan pelanggaran struktur otak, kerana otak hanya bergerak. Selalunya, ia berubah menjadi foramen oksipital atau tentorial besar.

Perhatian! Perkembangan mengantuk dan penghambatan terhadap latar belakang aduan yang dinyatakan sebelumnya mungkin menunjukkan bermulanya edema serebrum, dan diperlukan rawatan segera di hospital bedah saraf..

Komplikasi cerebral dropsy

Dengan perkembangan patologi, penting untuk memahami bahaya hidrosefalus. Sekiranya terdapat rawatan pencegahan pada anak yang tidak tepat waktu, terdapat risiko tinggi:

  • mental, perkembangan fizikal yang lewat;
  • penampilan kecacatan pertuturan;
  • ketidakupayaan untuk menumpukan perhatian;
  • masalah ingatan.

Pada orang dewasa, komplikasi ditunjukkan oleh sawan kejang, gangguan koordinasi pergerakan, gangguan penglihatan atau pendengaran (hingga permulaan kebutaan atau pekak), kurangnya kawalan kencing dan buang air besar.

Hidrosefalus yang dirawat dengan buruk boleh membuat seseorang cacat. Untuk mengelakkan komplikasi seperti itu, rawatan harus diresepkan pada peringkat awal penyakit.