Utama

Rawatan

Ahli gastroenterologi menjelaskan mengapa selepas makan pada waktu siang saya mahu tidur dan apa yang harus dilakukan mengenainya

"Selepas makan tengah hari, saya berasa sangat mengantuk!" - kadang-kadang ramai orang mengenali. Nampaknya kualiti tidur adalah normal, tetapi semuanya sama - keletihan, seperti jaring laba-laba, terjerat dari semua pihak. Dan jika anda juga minum teh atau kopi dengan sesuatu yang manis... Mengapa ini berlaku?

Seorang ahli gastroenterologi dan ahli terapi Daria Ermishina menawarkan untuk memahami sebab-sebab mengapa makanan yang enak tidak bertenaga, tetapi, sebaliknya, menimbulkan keinginan untuk berehat atau bahkan tertidur. Pakar menyatakan bahawa di antara mereka ada yang mudah dihilangkan.

Mengapa ada keletihan selepas makan? - doktor menyenaraikan:

Karbohidrat berlebihan dalam Makanan.

Karbohidrat berubah menjadi glukosa, dan glukosa menekan orexin - hormon hipotalamus, yang bertanggungjawab untuk terjaga.

Produk keradangan juga menekan orexin.

Di Keto, banyak pesakit melaporkan semangat yang luar biasa. Ini disebabkan oleh fakta bahawa diet keto-rendah karbohidrat dan anti-radang.

Semasa makan, hormon insulin meningkat. Insulin bertanggungjawab untuk pengangkutan asid amino valine, leucine dan isoleucine ke otot, tetapi tidak mempengaruhi triptofan. Akibatnya, terdapat banyak triptofan dalam darah => serotonin => melatonin => mengantuk.

Jumlah adenosin trifosfat (ATP) yang rendah, "duit syiling" tenaga utama badan. ATP dihasilkan di mitokondria, jadi makanan dan gaya hidup yang memberi kesan negatif kepada mitokondria melucutkan tenaga kita.

Semasa makan, saluran darah saluran gastrointestinal mengembang dan darah tertumpu di sana, dan bukan di otak. Akibatnya, kurang oksigen dan nutrien memasuki otak.

Dengan makanan di dalam usus, ia menghasilkan kolesistokinin homosent, yang menyekat zat norepinefrin dan orexin yang bertanggungjawab terhadap daya hidup.

Semasa makan, sistem saraf parasimpatik kita diaktifkan, yang bertanggungjawab untuk berehat dan pencernaan..

Mengetahui sebab-sebab keletihan selepas makan, beberapa di antaranya dapat dihilangkan:

Langkah-langkah apa yang harus diambil:

  • diet rendah karbohidrat
  • pengurangan produk yang menyebabkan keradangan (lemak trans, gluten, minyak omega-6, dll.);
  • penyertaan dalam diet makanan dan ubat anti-radang (minyak jintan hitam, omega-3, Vit D, kurkumin, dll.);
  • menjaga kesihatan mitokondria anda (koenzim g10, nikotinamide riboside, cuka sari apel, dll.).

Ramai pengikut doktor mengemukakan soalan penjelasan mengenai topik cadangannya. Sebagai contoh:

Dalam bahagian berapa minum cuka sari apel? *

1 jam setiap satu l dicairkan dalam setengah gelas air *.

Banyak karbohidrat dengan makanan entah bagaimana akan menyebabkan rasa mengantuk, - kata Daria Ermishina ketika ditanya mengenai mereka.

Apa yang anda rasa selepas makan - lonjakan kekuatan atau mengantuk?

Baca juga:

* Sebelum anda mengikuti cadangannya, dapatkan nasihat doktor terlebih dahulu.

Mengapa anda berasa mengantuk setelah makan dan lemah? (4 foto)

Pencernaan adalah beban pada badan. Dan serangan mengantuk tidak lama selepas makan malam menunjukkan bahawa proses pencernaan telah bermula. Faktor lain yang menyebabkan sensasi ini adalah peningkatan glukosa darah.

Penyebab utama mengantuk

Kelemahan selepas makan adalah mungkin dengan pelanggaran rutin harian dan kurang tidur. Sekiranya seseorang tidur kurang dari 5 jam sehari, akan lebih sukar bagi tubuh untuk menjalankan fungsinya. Termasuk mencerna makanan.

Punca mengantuk lain adalah perut yang sesak. Dengan sendirinya, badan ini adalah workaholic yang sebenar. Ini adalah perkara biasa jika anda merasa letih selepas makan. Lebih-lebih lagi, semakin banyak orang makan, semakin kuat keinginan untuk berehat atau tidur siang.

Kadang-kadang selepas makan anda merasa seperti tidur dan kelemahan muncul kerana makanan berkalori tinggi. Sekiranya keadaan ini sering diperhatikan, ini adalah kesempatan untuk mengkaji semula diet anda dan membetulkannya dengan memperkayakan produk yang mengandungi protein.

Kelesuan dan keinginan untuk tidur siang mungkin muncul kerana kekurangan air. Ia perlu untuk mengatur kadar darah, yang mempengaruhi tekanan dan degupan jantung. Sekiranya dehidrasi, tekanan menurun, dan nadi melambatkan. Maksudnya, salah satu gejala dehidrasi adalah kelesuan, kelemahan, mengantuk.

Komposisi produk tertentu merangkumi triptofan - asid amino yang merangsang pengeluaran melatonin - hormon tidur. Sekiranya makanan ringan mengandungi makanan kaya triptofan - daging, keju, keju cottage, kekacang, cendawan, maka untuk mengelakkan rasa mengantuk, jumlah produk tersebut harus dikurangkan.

Makanan kaya kalium dan magnesium, serta ubat penenang herba, adalah santai. Penerimaan mereka lebih baik untuk dipindahkan ke petang. Keletihan dan kelemahan juga boleh menyebabkan lonjakan glukosa secara tiba-tiba ketika makan gula-gula..

Cara mengatasi rasa mengantuk

Untuk mengekalkan semangat dan prestasi yang baik pada hari kerja dan keinginan untuk berehat dengan baik pada hujung minggu, anda perlu mendapatkan tidur yang cukup, mematuhi rutin harian, bermain sukan, tidak tidur pada waktu petang, jangan tidur, tanpa merasa letih dan ingin tidur, jangan menyalahgunakan gula-gula dan alkohol.

Ngomong-ngomong, mengantuk dan kelesuan selepas makan boleh memberi isyarat penyakit sistem pencernaan dan diabetes. Oleh itu, dengan gejala yang berulang berulang, anda tidak boleh menangguhkan berjumpa doktor.

Selepas makan, kelemahan

Semasa makan, badan kita menerima nutrien, protein, lemak, karbohidrat, vitamin, dan mineral penting. Secara teori, setelah makan, kita harus merasa waspada, penuh dengan kekuatan dan tenaga. Lalu mengapa kelemahan ini berlaku selepas makan? Mengapa kita berasa mengantuk dan pening, malah kadang-kadang mengalami loya?

Masalah merasa sakit selepas makan adalah fenomena yang agak biasa. Baiklah, mari kita cari tahu apa yang boleh menyebabkan keadaan ini..

Apa yang berlaku di dalam badan sejurus selepas makan?

Makan dan memproses makanan adalah tugas yang sukar bagi tubuh. Dalam proses makan, darah lebih aktif dihantar ke organ pencernaan untuk membantu mengatasi makanan yang masuk dengan lebih cepat. Dan jika makanan itu, tidak dapat dicerna dan membentuk benjolan keras (chyme), setelah makanan diterima di usus kecil, tekanan kuat dibuat, yang tidak hanya mengaktifkan pelepasan katekolamin ke dalam darah, tetapi juga menyebabkan gejala tidak menyenangkan lainnya (mual, kelemahan, sakit di perut).

Adakah anda juga menyedari bahawa setelah makan anda berasa mengantuk? Ini kerana sistem pencernaan anda menghabiskan banyak tenaga untuk memproses makanan, jadi anda merasa lemah dan letih segera setelah tubuh selesai proses pencernaan.

Ada sebab lain mengapa anda mahu tidur selepas makan. Apabila nutrien diserap ke dalam usus, kadar glukosa meningkat dalam darah. Sel-sel otak menggunakan gula sebagai sumber tenaga, jadi jika seseorang lapar, otak secara aktif menghasilkan orexin - bahan khas yang mencegah seseorang tertidur dan membuatnya mencari makanan. Ketika makanan masuk ke dalam tubuh, makanan itu dicerna dan diasimilasi, otak menerima isyarat mengenainya dan segera menghentikan pengeluaran orexin, dan kita mulai tertidur.

Apa yang boleh menjadi penyebab kelemahan selepas makan?

Kelemahan selepas makan adalah keadaan yang berlainan faktor. Kami akan menyenaraikan hanya patologi dan keadaan yang paling mungkin di mana terdapat kemerosotan kesejahteraan selepas makan.
Hipoglikemia

Penurunan gula darah selepas makan. Pada masa yang sama, tubuh tidak menggunakan karbohidrat untuk pengisian dengan gula darah, tetapi menghantarnya ke kedai lemak. Hipoglikemia juga dapat berkembang dalam beberapa jam setelah makan, jika tidak ada makanan yang mengandung karbohidrat dalam makanan anda atau anda minum alkohol, anda aktif secara fizikal, dan menghidap diabetes, kerana mengambil dos ubat antidiabetes yang berlebihan.
Hiperglikemia

Gula serum (glukosa) meningkat. Hiperglikemia berlaku terutamanya pada diabetes mellitus atau penyakit lain dari sistem endokrin. Ini dicirikan oleh fakta bahawa kelemahan muncul di dalam badan setelah makanan manis atau berkanji..

Sekiranya keletihan selepas makan disebabkan oleh hiperglikemia, maka anda harus mengurangkan pengambilan karbohidrat dalam makanan anda sehingga anda menentukan jumlah yang anda perlukan. Pertama sekali, anda perlu mengecualikan karbohidrat cepat, iaitu makanan dengan indeks glisemik (GI) tinggi, termasuk roti putih, makanan manis, buah-buahan manis dan alkohol.

Sindrom lambakan

Komplikasi yang disebabkan oleh pembedahan pada perut baru-baru ini. Sindrom dumping dicirikan oleh evakuasi yang dipercepat, "menjatuhkan" makanan dari perut ke dalam usus, yang disertai dengan pelanggaran metabolisme karbohidrat dan fungsi sistem pencernaan. Sindrom Dumping berkembang pada 10-30% pesakit yang menjalani pembedahan pada perut dalam tempoh selepas operasi yang dekat atau jauh. Gejala: kemerosotan kesejahteraan yang ketara dengan segera atau satu setengah hingga dua jam selepas makan, kelemahan, aritmia jantung, pening, mual dan muntah.

Gangguan sistem endokrin

Hormon tiroid bertanggungjawab untuk mengatur proses metabolik, termasuk tenaga. Apabila terdapat ketidakseimbangan dalam rembesan hormon, maka tenaga tersebut dihabiskan dengan tidak betul, dan, sebagai peraturan, ada perasaan keletihan setelah makan.

Doktor mengatakan bahawa keadaan seperti kelemahan selepas makan boleh menjadi gejala gangguan serius pada tubuh. Gastritis, pankreatitis, penyakit batu empedu, diabetes mellitus, anorexia nervosa - ini bukan senarai lengkap patologi di mana anda dapat merasakan pelbagai rasa sakit yang berbeza setelah makan. Oleh itu, jika anda melihat kelemahan biasa selepas makan, anda harus segera berjumpa pakar, pertama sekali, ahli gastroenterologi, dan kemudian ahli endokrinologi.

Harus dikatakan bahawa mual dan kelemahan setelah makan juga dapat terjadi sebagai akibat makan berlebihan dangkal, ketika anda makan makanan bahkan setelah anda merasa kenyang, atau ketika anda makan terlalu cepat tanpa mengunyah makanan. Dalam kes ini, anda harus mengubah pendekatan makan: tinjau jadual diet dan pemakanan, mungkin gunakan diet atau beralih ke pemakanan pecahan.

Selepas makan, keadaan bertambah buruk

Saya akan mengatakan bahawa saya sudah mempunyai ahli gastroenterologi. Perjalanan rawatan berakhir, tetapi kesannya hampir sifar. (Itomed, pancreatin, kawalan waktu tidur)

Prasejarah ringkas - keadaan bertambah buruk dengan latar belakang dehidrasi teruk yang secara praktikal saya tidak rasakan (serangan panik, katekolamin yang tinggi selalu). Sekarang kami berjaya menangani masalah yang terakhir, tetapi masalah gastrointestinal tetap ada.

Sekiranya anda kelaparan atau makan kecil - semuanya berjalan lancar dan keadaannya bertambah baik setiap hari. Sekiranya anda mula makan makanan seperti biasa - semuanya kembali.

Gejala dari kepala hingga kaki - rasa berat di kepala selepas bangun tidur, mengantuk, keletihan umum, gangguan penglihatan kerana mata letih, mulut kering sedikit dan dahaga mungkin. Seolah-olah saya tidak tidur sama sekali Leher kaku, sedikit menelan. Nadi rendah pada waktu pagi dan aritmia (berlalu pada waktu siang). Sakit di perut yang berubah dengan pergerakan dan boleh masuk ke usus (dengan gas buang, rasa sakit dari perut bergelombang ke perut bawah). Menggigil di perut, sembelit sederhana, apabila tali pinggang diketatkan, ia menjadi semakin teruk. Libido menurun. Berpeluh meningkat sedikit (lebih kuat pada waktu malam), kelemahan otot, dengan latar belakang keadaan ini, pertumbuhan otot telah berhenti sepenuhnya (dan kehilangannya berterusan). Suasana bertambah buruk, semakin banyak hari ketika anda makan sepenuhnya, semakin teruk mood anda, kemurungan meningkat, tidak ada keinginan untuk melakukan apa-apa, selera makan anda hilang. Sekiranya anda tidak memberi "rehat" saluran gastrousus sebelum tidur dan makan keju kotej (nampaknya tidak ada kesan negatif dari protein kasein), maka akan menjadi lebih teruk.

Dari ubat "untuk saraf" saya minum Adaptol sahaja. Afobazole dibatalkan 6 hari yang lalu.

Dalam pengertian saya sendiri - segala yang tidak berkaitan dengan saluran gastrousus berkembang dengan latar belakang tidur yang kurang baik. Tetapi saluran gastrousus dan menarik mimpi buruk.

Mengenai Perkhidmatan Tanya Doktor perundingan ahli gastroenterologi dalam talian tersedia untuk sebarang masalah yang membimbangkan anda. Doktor pakar memberikan konsultasi sepanjang masa dan percuma. Ajukan soalan anda dan dapatkan jawapan dengan segera!

Mengapa anda mahu tidur selepas makan tengah hari dan bagaimana mengatasinya?

Cara menghilangkan rasa mengantuk pada waktu petang?

Pemakanan yang betul agar tidak mengalami mengantuk pada waktu petang, cukup makan lebih mudah. Sekiranya anda berhasrat untuk melakukan perkara penting pada waktu petang, jangan makan berlebihan, anda harus mengurangkan jumlah glukosa dan karbohidrat. Anda boleh memilih daging tanpa lemak, salad, sup ringan. Ini adalah kaedah paling mudah dan semula jadi untuk mengatasi rasa mengantuk pada waktu petang..
Anda juga boleh menggunakan pemecut pencernaan - atau minum minuman tonik, seperti kopi atau teh pekat. Tetapi lebih baik memberi rehat badan untuk berehat - sekurang-kurangnya 15 minit. Tidur sebentar beberapa minit dapat mengembalikan kekuatan sepenuhnya dan memastikan kerja yang berkesan pada jam-jam berikutnya.

Fakta menarik: tidak semua orang menyatakan keinginan untuk tidur selepas makan malam. Seseorang hampir tidak merasakan keletihan ini, tetapi secara harfiah menjatuhkan orang lain. Sekiranya anda mengetahui kecenderungan individu anda untuk tidur siang, anda harus membebaskan masa ini dari perkara penting, memindahkannya ke waktu lain.

Oleh itu, keinginan untuk tidur selepas makan malam cukup semula jadi; ini adalah mekanisme fisiologi yang bukan hanya dimiliki manusia, tetapi juga banyak haiwan. Rehat selepas makan menyumbang kepada pencernaan makanan yang berjaya, pemulihan kekuatan. Lebih baik memberi tubuh anda kesempatan untuk berehat setelah makan, tetapi jika ini tidak mungkin, lebih baik tidak makan berlebihan.

Peningkatan kandungan asid amino triptofan, yang merangsang pengeluaran hormon tidur, mempengaruhi kesejahteraan dengan cara yang berbeza. Tetapi menurut para saintis, produk seperti itu sering menimbulkan rasa tidak senang tidur. Membantu mengurangkan bilangan hidangan "mengantuk" atau pengecualian lengkap dari menu.

Sekiranya pada waktu bekerja seseorang menginginkan tenaga, jangan memilih:

  • Susu;
  • Keju
  • Pisang
  • Sebilangan besar badam, walnut;
  • Ikan berlemak;
  • Biji labu;
  • Teh Chamomile atau Peppermint.

Penemuan baru di Scripps Institute yang berkaitan dengan lalat Drosophila telah menunjukkan bahawa makan makanan yang mengandungi protein masin membuat anda ingin tidur.

Sindrom lambakan

Komplikasi yang disebabkan oleh pembedahan pada perut baru-baru ini. Sindrom dumping dicirikan oleh evakuasi yang dipercepat, "menjatuhkan" makanan dari perut ke dalam usus, yang disertai dengan pelanggaran metabolisme karbohidrat dan fungsi sistem pencernaan. Sindrom Dumping berkembang pada 10-30% pesakit yang menjalani pembedahan pada perut dalam tempoh selepas operasi yang dekat atau jauh. Gejala: kemerosotan kesejahteraan yang ketara dengan segera atau satu setengah hingga dua jam selepas makan, kelemahan, aritmia jantung, pening, mual dan muntah.

Sebab utama

Fikirkan dan cuba ingat dalam kes apa, selepas makan tengah hari, biasanya anda mula merasa lemah dan letih? Kekuatan biasanya hilang sama ada selepas makan berat, atau jika anda makan gula-gula. Dengan betul?

Mengapa ia berlaku? Sekiranya makanan enak, tubuh harus menghabiskan banyak tenaga untuk mencerna makanan..

Cuba bayangkan, mulut, esofagus, perut dan usus berfungsi sekaligus dalam perjalanan dan pencernaannya.

Proses yang begitu rumit memerlukan banyak usaha. Setelah menyelesaikan tugas, tubuh secara semula jadi memerlukan masa untuk pulih.

Oleh itu perasaan letih yang melampau dan anda mahu tidur. Sebilangan pakar pemakanan secara bergurau menyebut keadaan ini sebagai "koma makanan sementara".

Sebab kedua adalah kaya dengan karbohidrat, terutama makanan “cepat”. Ringkasnya, mereka makan pencuci mulut - mereka mahu tidur. Sebabnya adalah perubahan glukosa darah yang tajam.

Tubuh menggunakan gula sebagai salah satu sumber tenaga. Apabila sumber daya habis, anda mula merasa lapar.

Pada masa ini, otak secara aktif menghasilkan bahan - orexin. Doktor mengatakan bahawa dia bertanggungjawab untuk semangat dan membuat seseorang pergi mencari makanan.

Ngomong-ngomong, untuk alasan yang sama, sukar untuk tertidur "semasa perut kosong". Tetapi sekarang bukan mengenai perkara itu. Apabila sejumlah besar gula memasuki badan, pengeluaran orexin berhenti secara tiba-tiba. Kekuatan memberi jalan untuk mengantuk.

Orexin dan insulin

Kajian baru-baru ini oleh saintis menunjukkan bahawa penggunaan karbohidrat cepat yang kerap, menyebabkan lonjakan gula darah yang tajam, menyebabkan penyekat neuron secara beransur-ansur menghasilkan orexin.

Ini boleh membahayakan kesihatan, karena memprovokasi sekumpulan berat badan yang cepat, yang menyebabkan kegemukan, dan munculnya penyakit yang disebut "narkolepsi" - sindrom mengantuk yang berterusan.

Maksudnya, jika kita makan makanan segera, suka gula-gula, roti putih dan makanan yang diproses, maka lama-kelamaan kita semakin merasa lemah setelah makan, keletihan meningkat, dan aktiviti fizikal menurun. Manusia jatuh ke dalam lingkaran setan.

Oleh itu, anda mesti memastikan bahawa makanan yang anda makan pada siang hari tidak menyebabkan "ribut gula".

Ini juga penting kerana ada pendapat lain di kalangan saintis. Mereka percaya bahawa mengantuk pada waktu petang adalah hasil daripada peningkatan pengeluaran insulin..

Sebabnya sama - karbohidrat cepat, yang, masuk ke dalam darah dan berubah menjadi gula, memberi hati isyarat mengenai keperluan pengeluaran insulin. Telah diketahui bahawa membantu glukosa diserap, memprosesnya menjadi tenaga.

Doktor mengatakan bahawa dengan terlalu banyak gula, "penyumbatan" berlaku dan sel-sel badan berhenti bertindak balas terhadap insulin.

Pada masa yang sama, hati terus menghasilkannya dalam jumlah yang meningkat. Hasilnya adalah "sistem crash". Ini boleh menyebabkan diabetes..

Pertempuran mengantuk

Apa nak buat? Cara menghilangkan tanda mengantuk dan melindungi kesihatan anda?

Pakar pemakanan sangat disarankan untuk memperhatikan diet mereka. Atau lebih tepatnya, pada komposisinya.

Pertama, karbohidrat cepat harus diganti dengan karbohidrat perlahan. Ingatlah perkara itu kepada mereka

termasuk bijirin gandum (soba, oatmeal, gandum, quinoa dan lain-lain), serta sayur-sayuran, buah-buahan dan buah tanpa gula.

Kedua, masukkan lebih banyak makanan protein - lentil, kacang, telur, daging dan ikan rendah lemak, produk tenusu dan susu masam dalam makanan. Doktor mendakwa bahawa putih telur mampu memberi tenaga lebih daripada secawan kopi.

Terbukti secara saintifik bahawa minuman berkafein merangsang otak selama dua jam, produk protein - sepanjang hari..

Selain itu, belum lama ini, data dari kajian saintis dari University of Cambridge diterbitkan dalam jurnal terkenal "Neuron".

Mereka mengatakan bahawa makan makanan yang kaya dengan protein meningkatkan pengeluaran orexin. Seseorang merasa waspada dan aktif, dan kalori yang dibekalkan dengan makanan segera dimakan oleh badan..

Lebih-lebih lagi, gabungan protein dengan lemak sayuran, yang, misalnya, terdapat dalam kacang, membantu "menyekat" kesan negatif glukosa pada neuron orexin..

Penemuan ini disahkan oleh dua eksperimen. Pada yang pertama, sel orexin diletakkan di dalam tabung uji dengan pelbagai larutan nutrien. Reaksi berlaku di mana asid amino protein berada.

Pada yang kedua, kajian diteruskan pada tikus. Putih telur ditambahkan ke dalam makanan mereka. Akibatnya, tahap orexin bukan sahaja meningkat dalam otak haiwan, tetapi aktiviti motor mereka juga meningkat dengan ketara. Kesannya berlangsung selama beberapa jam.

Apakah maksudnya? Komposisi dan kuantiti makanan berkait rapat dengan reaksi badan kita. Mahu terjaga dan lupakan rasa mengantuk petang - jangan makan berlebihan dan makan makanan sihat yang kaya dengan protein, lemak tak jenuh dan karbohidrat perlahan.

Apa yang perlu diingat

Sebagai tambahan kepada komposisi makanan, perhatikan indeks glisemiknya - ini adalah petunjuk seberapa cepat karbohidrat memecah dalam badan dan bagaimana mereka mempengaruhi gula darah.

Semakin rendah, semakin baik. Untuk mendapatkan penerangan terperinci mengenai indeks glisemik setiap produk di Internet tidaklah sukar.

Sebaliknya, lebih baik berjalan-jalan sekurang-kurangnya selama 10-15 minit. Keletihan mesti reda. Walaupun, secara peribadi, saya tidak bersetuju dengan perkara ini.

  • Sebagai alternatif, cubalah tidur sebentar - 15 minit, ia pasti dapat menghilangkan keletihan ini, otak berehat dan kemudian dengan senang hati terus bekerja.
  • Di samping itu, ada kajian yang mengesahkan bahawa aktiviti juga mempengaruhi kadar glukosa darah..
  • Pada orang yang tidak duduk diam selepas makan, kenaikannya hampir dua kali lebih lambat daripada orang yang lebih suka berehat.

Sekiranya anda mengikuti diet, tetapi keletihan dan mengantuk berterusan, ini mungkin merupakan tanda penyakit seperti:

  • hipoglikemia (menurunkan gula darah selepas makan),
  • hiperglikemia (gula tinggi dalam badan),
  • sindrom lambakan (komplikasi yang berlaku selepas pembedahan pada perut)
  • atau gangguan endokrin.

Pastikan berjumpa doktor!

Adakah anda sering merasa mengantuk selepas makan? Bagaimana anda menangani sensasi ini? Sejauh mana kekuatannya dalam diri anda? Kongsi kisah anda dalam x dan sampai jumpa di artikel seterusnya!

Kesalahan pemakanan biasa yang menyebabkan keletihan

Diet orang dewasa selalunya merupakan fenomena. Kita makan seperti biasa. Dan tentu saja kita dapat mengubah pilihan kita, tetapi untuk ini kita memerlukan alasan yang baik. Keletihan selepas makan

sering menjadi akibat dari kebiasaan makan. Dan berikut adalah beberapa yang benar-benar memerlukan kerosakan.

Telah diketahui secara umum bahawa makronutrien (protein, lemak dan karbohidrat) dalam diet harian sekurang-kurangnya kira-kira, tetapi mesti mematuhi norma tertentu. Rata-rata, seseorang memerlukan 30% protein, 20% lemak dan 50% karbohidrat. Kemudian badan akan mengagihkan tenaga dengan betul untuk memproses makanan dan meminjam rizab tenaga yang sama dengannya. Bersama nutrien. Sekiranya keseimbangan tidak terganggu sedikit, tetapi anda juga boleh merasa letih setelah makan.

Sebagai contoh, kelebihan protein adalah beban berlebihan pada sistem pencernaan. Terlalu banyak lemak dalam diet memuat hati dan cepat atau lambat berubah menjadi kilogram tambahan pada punggung atau bahkan organ dalaman yang gemuk. Tetapi juga karbohidrat padat dalam diet - ini adalah cara untuk menambah kilo dan melambatkan aktiviti mental, terutama jika karbohidrat cepat diserap. Menjaga keadaan fizikal yang optimum, aktiviti mental dan kecergasan hanya membolehkan diet seimbang. Oleh itu, perhatikan gabungan daging dan ikan, bijirin dan produk tenusu yang mencukupi, dan, tentu saja, buah-buahan, sayur-sayuran, kacang-kacangan dalam diet harian anda.

Ini bukan mengenai diet yang tidak seimbang, tetapi tentang diet yang kacau. Kopi dengan biskut untuk sarapan, sandwic terburu-buru dan bukannya makan tengah hari, makan malam lewat yang menggabungkan hampir semua perkara yang dapat diedarkan untuk hari itu. Sudah tentu, dengan pemakanan seperti ini, anda akan berasa letih sepanjang hari. Pertama, kerana sarapan pagi yang tidak lengkap, kemudian disebabkan oleh kekurangan makan tengah hari, ditambah dengan keterukan makan malam. Dengan pemakanan sedemikian, tubuh akan mengarahkan usaha maksimum untuk mengatasi beban makanan malam hari. Walau bagaimanapun, asimilasi jumlah nutrien, vitamin dan mineral yang mencukupi tidak dapat dikira.

Sebagai tambahan kepada semua jenis minuman yang diminum pada siang hari, tidak semestinya tempat yang penting diberikan kepada air minuman sederhana. Pelanggaran keseimbangan air-garam dapat melaporkan dirinya sama seperti keadaan keletihan dan kemurungan kronik. Proses metabolik terganggu, struktur dalaman hancur secara bertahap, tidak dapat dilihat dengan mata kasar, kemerosotan fisiologi berlaku. Pengiraan jumlah cecair yang diperlukan setiap hari pada suhu bilik ialah 30 ml per 1 kg berat. Dengan peningkatan suhu badan atau udara - hingga 45 ml per 1 kg berat badan. Cadangan minum sehingga 2 liter air, tidak termasuk cecair lain, tidak mempunyai justifikasi saintifik dan dalam kebanyakan kes berbahaya bagi tubuh.

  • Diet berterusan

Ia bergantung pada apa yang anda sebut sebagai diet. Sekiranya ini adalah pematuhan diet seimbang, baik. Tetapi jika ini adalah usaha berterusan untuk menurunkan berat badan dan mengekalkan hasilnya, maka keletihan akan menjadi teman anda.

Diet mono yang tidak seimbang dalam komposisi sangat tidak digemari. Apabila ia adalah karbohidrat padat, atau sebaliknya protein. Sekiranya dalam beberapa hari atau minggu anda hanya makan sayur-sayuran / buah-buahan, atau produk tenusu, atau bijirin, maka dengan tambahan pound, anda juga akan meninggalkan tenaga yang kuat.

Kita boleh bercakap banyak mengenai bahaya alkohol. Mengenai kesan pada gelombang atau kehilangan kekuatan, bahkan sebilangan kecil alkohol mungkin cukup untuk merasakan serangan kemurungan. Keburukan alkohol terdiri daripada ketidaktentuan tindakannya. Sekiranya semalam segelas wain menyumbang kepada peningkatan mood, maka esok boleh menimbulkan rasa tidak senang. Lebih-lebih lagi, kerosakan harus dijangkakan sehari selepas pesta alkoholik, kerana tubuh akan menghabiskan simpanan tenaga untuk pemulihan sel-sel saraf yang hancur.

Nampaknya tidak kira betapa cepatnya kekuatan yang diharapkan dari secawan kopi atau tenaga? Walau bagaimanapun, suasana hati yang baik dan peningkatan prestasi biasanya berlaku pada 20-60 minit pertama selepas hidangan kafein. Ini disebabkan oleh peningkatan degupan jantung dan aliran darah. Kemudian semuanya merosot, dan setelah beberapa jam badan akan memerlukan lebih banyak kekuatan untuk pulih dari "kerja kejutan".

Keperluan serat harian bagi orang dewasa dianggarkan 35 gram. Kandungannya dapat dikira dalam makanan biasa, anda boleh membeli dalam bentuk makanan tambahan. Serat sangat penting bagi tubuh untuk menyahtoksin, mencegah penyakit jantung dan sistem pencernaan. Hanya manifestasi mabuk, penyumbatan badan sering berlaku dan keletihan kronik menjadi.

Pada masa yang sama, dari sayur-sayuran, buah-buahan, bijirin, kita sering mendapat serat dari struktur yang sangat kasar. Agar dia dapat menguruskan saluran pencernaan kita dengan hati-hati, diet aktif diperlukan.

Selalunya orang tidak menyedari bahawa mereka mempunyai masalah seperti itu. Langkah pencegahan lebih jarang berlaku. Tetapi kenyataannya diketahui umum bahawa dengan penyakit usus tidak ada yang dapat diandalkan pada imuniti yang kuat. Kekebalan yang lemah adalah tanah yang sangat baik untuk jangkitan pernafasan dan penyakit kronik dari pelbagai tempat. Di tengah semua ini, kerosakan dan keletihan berterusan setelah makan

akan menjadi sahabat tetap anda. Sekiranya anda ingin merasakan kenaikan tenaga selepas makan tengah hari atau sarapan pagi, cubalah mempelbagaikan diet dengan produk susu yang diperam.

  • Hypovitaminosis

Keletihan kronik juga boleh menyebabkan kekurangan garam mineral (zat besi, kalium, kalsium dan fosforus), dan vitamin (C, kumpulan B), dan bahkan asid organik, pektin, serat. Semua ini terdapat dalam banyak sayur-sayuran dan buah-buahan segar, bijirin yang tidak diproses. Sekiranya, disebabkan oleh keadaan tertentu, anda merasa tidak senang produk tersebut dalam diet, berjumpa dengan doktor anda mengenai pilihan kompleks vitamin-mineral.

Sangat penting bahawa makanan dari diet harian anda juga memberi tubuh anda antioksidan..

Cara pencegahan

  • Cuba dapatkan tidur yang cukup. Pindahkan urusan pagi ke waktu lain. Orang dewasa disarankan untuk tidur sehingga 9 jam, remaja sedikit lebih banyak;
  • Keluarkan lebihan barang dari katil. Kualiti tidur terjejas teruk oleh penggunaan komputer riba, konsol permainan, telefon pintar;
  • Menetapkan kebangkitan pada masa yang sama. Untuk berbaring dan bangun pada waktu yang ditetapkan, anda tidak hanya memerlukan pada hari bekerja;
  • Secara beransur-ansur mengubah jadual tidur. Sekiranya anda bersiap untuk tidur selama 15 - 20 minit lebih awal, kesannya akan lebih tinggi daripada tidur dengan segera selama 1 - 2 jam;
  • Untuk melakukan latihan fizikal. Senaman aerobik menyokong otak dalam ketegangan yang mencukupi, membantu tidur lebih cepat;
  • Ubah rutin harian. Pindahkan beberapa kelas dari malam ke petang;
  • Ikuti diet yang hemat. Jangan kelaparan, jangan biarkan rehat yang rakus dan panjang;
  • Jangan tidur lebih awal. Ia berguna untuk belajar membezakan rasa mengantuk dari keletihan. Tanda pasti - mata ditutup, saya segera mahu tidur dalam perjalanan;
  • Anda tidak boleh tidur pada waktu petang. Tidur yang singkat akan mengganggu malam, dan keletihan pada waktu siang akan menampakkan dirinya lebih banyak;
  • Jangan minum alkohol. Alkohol menghalang peralihan ke fasa tidur nyenyak, kebiasaan minum satu atau dua gelas membawa kepada insomnia;
  • Makan gula-gula dalam jumlah kecil. Tahap karbohidrat yang seimbang akan memberi faedah;
  • Ambil vitamin C. Ia meningkatkan bukan sahaja imuniti, tetapi juga keadaannya.
  • Minum banyak air. Minum hingga dua liter cecair sehari.

Cadangan ahli somnologi

Pakar dalam bidang somnologi menasihatkan untuk mematuhi peraturan berikut untuk mengurangkan keinginan tidur pada waktu siang:

  • Pertama sekali, anda perlu tidur. Tanpa ini, makanan apa pun akan tidur.
  • Tidur harus diselaraskan, seperti diet.
  • Alkohol berbahaya, menyumbang kepada rasa mengantuk yang berlebihan..
  • Mengenai masalah dengan gula - dalam makan malam gula dan karbohidrat haruslah sederhana. Melebihi norma adalah berbahaya dan akan menyebabkan hipoglikemia dan mengantuk dengan penurunan gula darah.
  • Makan berlebihan juga menyebabkan penurunan gula. Sekiranya anda perlu meningkatkan glukosa dan tidak tertidur pada siang hari, jalan keluar terbaik adalah gula sederhana. Monosakarida optimum yang membantu anda keluar dari tidur siang hanyalah sesudu gula pasir.

Tidur siang adalah mustahak dan diperlukan ketika sihat. Sekiranya anda makan berlebihan dan tidak mengikuti diet, faedahnya mungkin berbahaya.

Mengapa anda mahu tidur selepas makan

Makanan adalah sumber tenaga utama kita. Tetapi pada masa yang sama, ramai di antara kita, setelah makan malam yang enak, sama sekali tidak rentan terhadap peningkatan aktiviti, melainkan bermimpi untuk tidur sebentar sekurang-kurangnya beberapa minit. Apa sebabnya, sekiranya keadaan seperti ini membimbangkan dan apa yang harus dilakukan sekiranya anda ingin tidur selepas makan?

Dalam kebanyakan kes, mengantuk ringan selepas makan - keadaannya agak normal dan tidak boleh menakutkan. Pakar telah mengenal pasti beberapa faktor yang menyumbang kepada fenomena ini. Walaupun, melihat ke depan, kita mesti mengatakan bahawa dalam beberapa kes keinginan untuk tidur selepas makan boleh menjadi tanda kerosakan tertentu dalam tubuh.

Pakar sering menyebut sistem saraf sebagai penyebab utama keadaan mengantuk setelah makan. Untuk lebih tepat, spesifik interaksi dua bahagiannya: simpatik dan parasimpatis. Sistem saraf simpatik bertanggungjawab untuk pengaktifan otot dan reaksi badan..

Apabila parasimpatis dimasukkan dalam karya, maka, sebaliknya, otot-otot mengendur, degupan jantung menjadi perlahan, orang itu menjadi tenang. Selepas makan, sistem saraf parasimpatis diaktifkan secara refleks. Oleh itu, tubuh melindungi diri dari kemungkinan tekanan, memastikan bahawa tidak ada yang mengalihkan perhatiannya daripada mencerna makanan.

Oleh itu, perasaan santai dan damai, dan dengan mereka keinginan untuk tidur siang. Tapi omong-omong, ini adalah salah satu kemungkinan penyebab mengantuk petang..

Keseluruhan kesalahan adalah darah, atau lebih tepatnya, penyebarannya ke seluruh badan. Dan harus dikatakan bahawa hari ini adalah penjelasan yang paling biasa dan paling popular mengapa anda ingin tidur selepas makan. Telah diketahui bahawa semua organ tubuh kita dibekalkan pada satu tahap atau yang lain dengan darah.

Bersama dengannya, oksigen dan bahan bermanfaat yang diperlukan untuk pengoperasian semua sistem dengan betul diedarkan ke seluruh badan. Tetapi apabila salah satu organ (atau sistem) berfungsi dalam mod yang dipertingkatkan, maka darah juga mengalir ke dalamnya secara lebih intensif.

Bagi sistem pencernaan, bekalan darah ke organ saluran pencernaan meningkat semasa pencernaan makanan. Akhir sekali ini disebabkan oleh kemasukan darah dari otak ke organ pencernaan.

Otak tidak mengalami putaran seperti itu, tetapi untuk sementara waktu ia menjadi kurang aktif. Ini menyebabkan perasaan relaks dan keinginan untuk berehat..

Kesan hormon

Proses mencerna makanan disertai bukan hanya dengan pembebasan tenaga, tetapi juga oleh pengeluaran hormon tertentu yang lebih aktif. Khususnya, pencernaan disertai dengan pelepasan glukagon, amilin dan insulin, yang secara langsung mempengaruhi saluran pencernaan. Tetapi pada masa yang sama, terdapat hormon yang kenaikannya boleh menyebabkan rasa mengantuk..

Karbohidrat

Sebab lain yang mungkin mengapa selepas makan tengah hari seseorang ingin tidur adalah karbohidrat. Telah diketahui bahawa makanan berkarbohidrat tinggi sangat penting untuk pemulihan cepat.

Khususnya, karbohidrat adalah bahagian penting dalam pemakanan sukan bina badan. Semua orang juga tahu bahawa makanan karbohidrat diperlukan oleh orang yang kerjanya memerlukan banyak tenaga fizikal..

Walau bagaimanapun, anda tidak boleh berfikir bahawa lebih banyak karbohidrat yang anda makan, anda akan menjadi lebih bertenaga..

Semakin rendah, semakin lama badan akan menerima bahagian tenaga yang seragam. Bagi karbohidrat cepat, tenaga (tahap gula dalam darah) pada mulanya meningkat dengan mendadak, tetapi kemudian menurun sama cepat. Apabila ini berlaku, aktiviti neuron otak berkurang, tubuh merasa kerosakan dan mengantuk muncul..

Pakar telah mengira: setelah makan makanan dengan indeks glisemik tinggi, mereka tidur sekitar 30 minit setelah makan.

Untuk mengelakkan rasa mengantuk yang disebabkan oleh turun naik glukosa, anda harus mengutamakan makanan, di mana karbohidrat cepat dan lambat seimbang, dan juga mengandungi banyak protein dan serat.

Makan berlebihan

Mengantuk mungkin disebabkan oleh makan berlebihan. Pakar pemakanan menasihatkan makan lebih kerap, tetapi dalam bahagian kecil bukan sahaja kepada mereka yang ingin menurunkan berat badan, tetapi juga kepada mereka yang tidak mempunyai waktu untuk tidur siang.

Keinginan untuk tidur siang selepas makan tengah hari adalah reaksi badan yang tidak mempunyai masa untuk mencerna kalori yang berlebihan.

Untuk mengelakkan rasa mengantuk, adalah berguna untuk makan setiap 3 jam dan pada masa yang sama memberi tumpuan kepada sayur-sayuran kaya serat (mereka membolehkan anda mendapatkan cukup cepat tanpa mengambil risiko untuk mengambil kalori).

Kekeringan

Apabila badan kekurangan cairan, ini menandakannya dengan pelbagai gejala. Mengantuk adalah salah satu daripadanya. Sekiranya seseorang mengambil terlalu sedikit air, darahnya menjadi lebih tebal, akibatnya, tekanan darah menurun, nadi menjadi lemah, ada kelesuan, keletihan dan keinginan untuk berbaring untuk berehat.

Kekurangan rehat pada waktu malam juga boleh menjadi salah satu penyebab mengantuk pada waktu petang. Sekiranya badan keletihan dan merasa letih, maka pengaruh faktor yang menyebabkan rasa mengantuk semakin meningkat.

Faktor penting lain yang bergantung kepada bagaimana tubuh akan bertindak balas terhadap makanan tertentu adalah aktiviti fizikal seseorang. Orang yang tidak aktif lebih kerap mengadu mengantuk selepas makan daripada rakan mereka yang lebih aktif.

Penyakit

Dalam kes yang jarang berlaku, keletihan dan kelemahan selepas makan dapat menunjukkan masalah kesihatan. Mengantuk setelah makan adalah kejadian biasa pada penderita diabetes, alergi makanan, anemia, dan penyakit tiroid..

Sebagai contoh, pada pesakit diabetes jenis 1 atau jenis 2, rasa letih selepas makan mungkin merupakan gejala hiper- atau hipoglikemia..

Untuk alahan makanan, keinginan untuk tidur siang selepas makan biasanya disertai dengan gejala lain, misalnya, gangguan gastrointestinal, sakit kepala, ruam.

Selain itu, mengantuk setelah makan berlaku pada orang yang mengalami masalah peredaran darah, misalnya, disebabkan oleh aterosklerosis yang terjadi pada saluran yang membekalkan darah ke usus. Sekiranya ini berlaku, maka, selain keinginan untuk tidur, seseorang mengalami sakit perut dan gangguan pencernaan yang lain.

Kadang-kadang mengantuk setelah makan boleh terjadi akibat gabungan beberapa produk dengan ubat-ubatan. Reaksi seperti itu, misalnya, boleh memberi ubat Lovastatin (untuk mengurangkan jumlah lipid dalam darah) pada latar belakang jus limau gedang.

Semua produk, masuk ke sistem pencernaan, dicerna berdasarkan prinsip yang sama, tetapi semuanya mempengaruhi tubuh dengan cara yang berbeza. Sebahagian daripadanya boleh menyebabkan rasa mengantuk. Contohnya, yang mengandungi triptofan.

Tryptophan adalah asid amino yang diperlukan oleh tubuh untuk mensintesis serotonin dan melanin - hormon yang mempengaruhi kualiti tidur.

By the way, produk tenusu mengandungi bukan sahaja triptofan, tetapi juga banyak kalsium, yang hanya meningkatkan penyerapan asid amino. Inilah sebabnya mengapa mengantuk mungkin berlaku setelah memakan hidangan tenusu atau pelbagai jenis keju..

Sekiranya anda tidak mahu tertidur tepat di tempat kerja, jangan gunakan pisang sebagai makanan ringan. Buah-buahan ini juga mempunyai triptofan, yang digabungkan dengan karbohidrat diserap dengan cepat. Jangan lupa bahawa pisang kaya dengan kalium dan magnesium - mineral yang menyebabkan kelonggaran otot dan mengantuk..

Juga mengantuk setelah sebahagian besar kacang almond, walnut dan kacang-kacangan lain. Tryptophan agak kecil dalam makanan ini, tetapi terdapat melatonin, yang dikenali sebagai hormon tidur, di tempatnya. Ngomong-ngomong, setelah sebahagian besar ikan berminyak, seperti salmon atau tuna, tahap melatonin dalam tubuh juga meningkat, yang kemudian dapat menyebabkan rasa keletihan.

Di samping itu, rasa mengantuk mungkin berlaku selepas sebahagian besar ceri manis. Pertama, seperti yang telah disebutkan, makanan manis menyebabkan lonjakan, dan kemudian penurunan gula darah yang tajam, yang seterusnya membuat kita mengantuk. Kedua, keghairahan ceri yang berlebihan meningkatkan kepekatan melatonin dalam badan.

Sudah jelas bahawa sebilangan buah beri yang berair tidak akan cuaca buruk, tetapi setelah beberapa gelas jus sangat mungkin untuk bermimpi indah. Teh chamomile juga lebih baik diminum pada waktu malam, dan tidak setelah makan malam yang enak, kerana tanaman ini mengandungi glisin asam amino, yang mempunyai kesan santai pada sistem saraf.

Pencinta biji labu, oatmeal (terutamanya jika anda menambah badam, susu dan pisang ke bubur) mungkin mengadu mengantuk setelah makan, hidangan nasi putih.

Baru-baru ini, saintis membuat penemuan lain: makanan yang kaya dengan protein dan garam boleh menyebabkan rasa mengantuk..

Paling tidak, Drosophila terbang, yang dilakukan oleh para saintis, kira-kira setengah jam setelah makan makanan berprotein garam menurunkan aktiviti mereka dan tertidur.

Semasa percubaan, ternyata makanan yang kaya dengan garam dan protein "memutuskan" sekumpulan neuron (reseptor leukokinin), yang membuat anda ingin tidur.

Walaupun begitu, kita semua berbeza dan produk yang disenaraikan dapat mempengaruhi organisma yang berbeza dengan cara yang berbeza..

Sekiranya mengantuk berlaku setiap kali selepas makan, ada baiknya memberitahu ahli terapi mengenai perkara ini. Anda mungkin perlu diuji untuk mengetahui punca penyakit..

Walau bagaimanapun, apabila kemungkinan penyakit itu dikecualikan, dan mengantuk setelah makan hanya berlaku sekali-sekala, anda boleh berusaha untuk mengelakkan mengantuk sebelum waktunya.

Untuk melakukan ini, anda mungkin perlu memikirkan semula pilihan diet anda dan membuat penyesuaian gaya hidup..

Oleh itu, untuk mengelakkan mengantuk pada waktu petang, anda mesti:

  • amati peraturan air (minum kira-kira 2 liter air sehari);
  • berpegang pada diet seimbang;
  • menolak pencuci mulut selepas makan tengah hari;
  • mengurangkan hidangan yang dimakan dalam satu masa;
  • cukup untuk berehat;
  • utamakan karbohidrat perlahan dan elakkan banyak gula-gula;
  • mengurangkan atau menghilangkan alkohol dari diet.

Apa yang menghubungkan makanan dan tidur

Tubuh manusia dirancang supaya darah masuk ke bahagian tubuh di mana proses yang paling aktif berlaku. Semasa persetubuhan, saluran pelvis meluap dengan darah, dengan usaha mental, darah dipam ke otak, dan setelah makan, darah mengalir ke saluran saluran gastrointestinal. Untuk setiap serangan tersebut, darah dari organ lain mesti mengalir ke tempat yang sangat diperlukan sekarang.

Pencernaan tidak mungkin dilakukan tanpa nutrien memasuki usus dari makanan yang diserap ke dalam badan melalui dinding perut. Manfaatnya ialah saluran darah terlibat secara langsung dalam proses ini. Sebaik sahaja seseorang makan, kemudian darah mengalir ke perut untuk mengambil nutrien dan menghantarnya ke titik yang diinginkan di dalam badan.

Isipadu darah di dalam badan tetap, dan oleh itu peraturan "jika tiba di suatu tempat, ia turun di suatu tempat." Sebabnya paling kerap adalah otak. Ini paling mencerminkan proses ketika darah mengalir ke suatu tempat ke pinggiran, dan saluran darah lain dapat mereda. Bekalan darah yang tidak mencukupi ke otak adalah berbahaya dan merupakan penyebab utama mengantuk petang. Selepas makan seseorang tertarik untuk tidur.

Kajian somnologi terkini

Para saintis melakukan serangkaian kajian dan mendapati bahawa ketika mencerna makanan dan menyerap nutrien di dalam usus, darah jenuh dengan glukosa. Sekiranya anda mengambil ujian darah setelah makan, gula darah akan ditandai pada tahap tinggi, dan jika makanannya sangat memuaskan, maka gula akan melalui bumbung. Oleh itu, darah untuk analisis klinikal hanya boleh diambil semasa perut kosong, agar tidak menyesatkan doktor dan tidak membuat diagnosis diabetes secara tidak sengaja.

Ciri ini sudah lama dikenali, tetapi baru-baru ini ternyata terdapat hubungan langsung antara tahap glukosa dan pengeluaran orexin. Dia tidak berbahaya dan tidak menguntungkan. Neurotransmitter protein ini bertanggungjawab untuk kebangkitan manusia..

Mekanisme itu mudah: orang yang lapar dari zaman primitif mesti berwaspada dan inventif untuk mencari makanan dan mendapat cukup. Bagi sel otak, sumber tenaga adalah gula, lebih tepatnya, glukosa. Sebaik sahaja tubuh menerima glukosa dengan makanan dan otak diberitahu mengenainya dengan bantuan neurotransmitter, orexin memenuhi peranannya sebagai rawatan dan menghilangkan diri untuk sementara waktu. Dan yang cukup logik, dengan penghentian pengeluaran orexin, orang itu segera mengantuk: badannya penuh, tidak ada alasan untuk tetap terjaga. Anda boleh berehat. Lebih-lebih lagi, seseorang tidur selepas makan, dan ini juga ditentukan secara fisiologi.

Adakah mungkin tertidur sebaik sahaja makan

Kakitangan doktor yang banyak berpendapat bahawa tidur siang membahayakan:

  • Dalam keadaan pegun, kalori berlebihan tidak berpecah, yang menyebabkan pengumpulan lemak;
  • Metabolisme bertambah buruk, selulit muncul;
  • Sekiranya anda berbaring di sebelah atau perut anda, pencernaan terganggu, kerana organ dalaman dimampatkan;
  • Orexin tidak dihasilkan dengan cukup, tahap daya hidup dikurangkan dengan ketara;

Pada pertengahan abad yang lalu, perusahaan asing tidak melarang pekerja tidur pada waktu petang untuk mengembalikan kekuatan. Tetapi seperti yang ditunjukkan oleh statistik, kecacatan tidak meningkat, tetapi sebaliknya terus menurun. Kaedah lain - ketepuan otak dengan oksigen berfungsi lebih baik. 20 - 30 nafas cepat dan dalam dalam udara segar kembali stamina, kejernihan fikiran.

Selepas makan malam, anda perlu bersiap untuk tidur tidak kurang dari 1.5 jam kemudian, maka orang itu akan merasa selesa, tenang. Telah diketahui bahawa jika anda makan berlebihan dan tertidur dengan cepat, mimpi berikutnya akan gugup, dengan mimpi buruk.

Mengantuk ringan selepas makan tidak ada alasan untuk risau. Lebih kerap merupakan reaksi semula jadi tubuh terhadap proses biokimia yang berlaku terhadap latar belakang pencernaan makanan. Perkara utama adalah memantau diet, menyingkirkan tabiat buruk. Tetapi jika simptomnya kekal, anda harus menjalani pemeriksaan perubatan.

Teknik Anti Mengantuk yang Berkesan

Paling mudah untuk melepaskan diri dari mengantuk petang atau keadaan kelesuan setelah makan, sedikit menyesuaikan menu anda. Sekiranya seseorang berjalan ke McDonalds atau restoran makanan segera yang berdekatan semasa rehat makan tengah hari, dia ditakdirkan untuk tidur siang, sementara saluran pencernaannya mencerna daging.

Vegetarian tidak kebal terhadap keinginan untuk tidur siang pada waktu siang. Makanan tumbuhan juga boleh menyebabkan rasa mengantuk..

Sebaiknya cari jalan tengah, dan semasa rehat makan tengah hari, makan sedikit daging rebus atau ikan, dengan lauk soba atau kekacang. Kacang yang baik menghilangkan rasa mengantuk pada waktu petang. Mereka mengandungi orexin neurotransmitter, yang menyegarkan tubuh manusia..

Manfaat dan kemudaratan tidur selepas makan

Garam juga berperanan dalam tidur siang. Sekiranya terdapat banyak garam dan protein dalam makanan, ia akan menyebabkan tidur lebih cepat selepas makan. Para saintis Amerika melakukan eksperimen sebagai hasilnya ternyata semakin besar ukuran porsinya, semakin lama serangga ujian tidur.

Yang paling menarik ialah lalat tertidur hanya setelah campuran protein-garam. Makanan lain tidak bertindak seperti itu Para saintis mendapati bahawa apabila digabungkan, protein dan garam mempunyai kesan pada reseptor leukokinin. Mereka mempengaruhi keadaan badan selepas tidur.

Sekiranya tidur petang tidak diingini, anda perlu menentukan tidur selepas makan, faedah dan keburukannya. Titik utama dalam memerangi mengantuk petang adalah perubahan sifat makanan. Diet dengan kalori pembunuh adalah jaminan, jika tidak tidur, maka keadaan mengantuk. Makan tengah hari anti-tidur terbaik - sayur-sayuran hijau segar, lada dan rempah, kopi.

Tidur petang berbahaya apabila terlalu lama dan didahului dengan makanan berkalori tinggi.

Cara makan makanan ringan supaya tidak tidur

Tidak hanya terdapat sistem McDonald's, tetapi makanan segera yang lain. Tetapi tidak semuanya berbahaya dan menyebabkan rasa mengantuk pada siang hari. Jadi, burrito Mexico disumbat dengan begitu banyak lada dan rempah sehingga anda tidak perlu tidur.

Paling baik jika waktu makan tengah hari ditentukan dengan baik dan tidak berubah. Dalam kes ini, anda boleh mengetahui bila anda mahu tidur, dan bila tidak.

Catatan: Makanan ringan antisna termasuk tangkai saderi renyah, sebiji epal, dan buah-buahan renyah lainnya dengan kandungan gula rendah. Sekiranya anda mahukan gula-gula, lebih baik makan gulungan kayu manis (rempah ini mendorong tidur).

Bolehkah saya tidur selepas makan: membahayakan badan

Mungkin, kita masing-masing tahu pepatah suka bermain lama: makan, anda boleh tidur. Sesungguhnya, selepas makan malam, anda mahu tidur, walaupun dia tidak terlalu ketat. Mengapa ia berlaku?

Dulu dipercayai bahawa ini disebabkan oleh suhu pinggan: bahawa, misalnya, sup panas, anda ingin tidur lebih banyak daripada setelah makan sandwic. Mereka menyangka bahawa badan menjadi panas dan selesa, dan dalam keadaan inilah yang paling biasa baginya untuk tidur.

Tetapi teori ini terhempas segera setelah kejadiannya, kerana responden mendakwa bahawa mereka tertidur tidak kira apa yang mereka makan. Tetapi, para saintis menyedari bahawa faktor seperti kandungan kalori dan jumlah makanan yang dimakan mempengaruhi tahap mengantuk..

Oleh itu, mari kita fikirkan mengapa, selepas makan, anda merasa mengantuk. Terdapat sejumlah faktor yang mengatur reaksi badan kita terhadap makanan tertentu. Antaranya:

  • Umur;
  • Lantai;
  • Masa Hari;
  • Jumlah makanan yang dimakan;
  • Kandungan kalori makanan;
  • Keadaan umum badan.

Ternyata pemprosesan makanan adalah proses yang sangat memakan tenaga, oleh itu, tubuh harus membuang seluruh tenaganya untuk menyelesaikannya. Inilah sebab utama anda mahu tidur selepas makan tengah hari. Oleh itu, dia berusaha membenamkan kita dalam mimpi untuk mengalihkan tenaga kepada tindakan yang diperlukan pada masa ini.

Itulah sebabnya selepas makan saya berasa sangat mengantuk. Jadi mungkin kita perlu tidur selepas makan, kerana kita sudah begitu teratur? Mari kita fikirkan.

Perbahasan mengenai topik ini berlangsung selama beberapa dekad, dan selalu ada seseorang yang mengemukakan teori, lebih luar biasa daripada yang sebelumnya.

Tetapi hari-hari asumsi tidak berasas sudah lama berlalu, dan sekarang kita mempunyai semua teknologi yang membantu para saintis mengesahkan atau membantah pelbagai hipotesis dengan kepastian hampir 100%.

Setelah menjalankan ujian klinikal, mereka masih mengetahui mengapa anda mahu tidur selepas makan.

Jawapannya tidak tegas: tidur, malah berbohong sejurus makan makanan dilarang sama sekali. Terdapat beberapa sebab untuk ini:

  • Semasa berbaring, kami melambatkan proses pencernaan dan memerah organ dalaman (berbaring di perut atau sebelah);
  • Glukosa, yang memasuki aliran darah setelah makan, menekan hormon orexin, yang dianggap sebagai hormon nada dan daya hidup. Dan dengan tingkah laku pasif kita menyumbang kepada perkara ini;
  • Kalori yang tidak digunakan disimpan, membentuk simpanan lemak yang tidak perlu bagi sesiapa sahaja;

  • Tidur yang berterusan atau kebiasaan berbaring selepas makan membawa kepada gangguan metabolik dan perkembangan selulit.
  • Oleh itu, jika anda mempunyai soalan: adakah mungkin tidur setelah makan? - jawapannya adalah kategori: tidak.

    Apa yang berlaku di dalam badan selepas makan

    Sejurus selepas makan makanan, sejumlah perubahan berlaku di dalam badan. Anda perlu tahu bahawa makan dan pencernaannya lebih jauh adalah proses yang kompleks untuk tubuh. Pada waktu makanan ringan, lebih banyak darah memasuki organ pencernaan. Ini diperlukan untuk asimilasi cepat. Sekiranya makanan sukar dicerna, maka catecholomine dibuang ke dalam darah. Seseorang mengalami kelemahan, mual, dan juga sakit perut.

    Oleh kerana proses memproses makanan sukar bagi tubuh, seseorang menghadapi kelemahan dan mengantuk. Semua kekuatan masuk ke dalam asimilasi makanan yang diterima. Gejala yang tidak menyenangkan biasanya timbul setelah memproses makanan. Badan terasa letih.

    Setelah makan makanan, terdapat lonjakan gula yang tajam di dalam darah. Sekiranya anda makan lebih banyak karbohidrat daripada yang diperlukan, anda pasti akan mengalami rasa mengantuk dan kelemahan yang teruk.

    Cara Berkesan untuk Bersorak

    Bos jelas tidak akan senang jika tiba-tiba anda mula tidur pada waktu puncak waktu bekerja. Dan kerja juga tidak menunggu. Bagaimana jika anda tertidur di tempat kerja? Berikut adalah beberapa petua untuk menceriakan.

    • Resipi yang biasa dilakukan adalah pergi ke bilik mandi, menghidupkan air sejuk dan seterusnya membasahi wajah, tangan, leher. Perhatikan mata. Anda juga boleh membasahi bahagian badan anda dengan tuala ais.
    • Tukar jenis pekerjaan, jika boleh. Contohnya, jika senarai yang harus dilakukan merangkumi perbincangan dengan rakan sekerja, perjumpaan atau perbincangan mengenai projek yang akan datang, maka berhenti di sini. Semasa berkomunikasi dengan orang lain, masa berjalan lebih cepat. Dan anda boleh berjaga di tempat kerja selepas makan tengah hari selama beberapa jam lagi.
    • Cubalah beberapa latihan fizikal yang sederhana, dan jangan bingung dengan penampilan rakan-rakan anda yang bingung..

    PENTING! Menurut pakar, latihan kardio, yang melibatkan beban pada jantung dan saluran darah, akan membantu mengatasi rasa mengantuk. Ini termasuk squats, jump, lunges.

    Biarkan sekurang-kurangnya sedikit masa untuk kesihatan anda.

  • Sekiranya anda makan semasa rehat makan tengah hari dan ingin berbaring dengan teliti, ketahuilah bahawa sebab kelemahannya ialah makan terlalu keras. Nampaknya, anda peminat makanan segera, daging goreng dan makanan berlemak yang lain. Ambil pil yang mengatur sistem pencernaan (contohnya, Mezim). Banyakkan minum air bersih. Tinjau diet anda: lebih baik membawa bekas makanan buatan sendiri yang dimasak ke pejabat. Biarkan ia mudah. Salad, sup, sandwic berguna. By the way, baca artikel di mana sandwic untuk kerja mudah disediakan..
    • Sekiranya mengantuk mengatasi anda secara berkala, biasakanlah untuk selalu menyimpan sebotol air di desktop anda. Makan, datang dari makan tengah hari - dan mula menebus kekurangan air dalam badan. Ia mempunyai kesan yang besar terhadap fungsi otak, jadi setelah beberapa saat anda akan merasakan lonjakan kekuatan dan tenaga.
    • Sekiranya keadaan dan jumlah masa memungkinkan, pastikan anda pergi ke luar untuk mendapatkan udara segar. Ini juga akan mendorong anda secara psikologi: sangat menyenangkan untuk meninggalkan dinding pejabat yang membosankan dan melihat orang yang lewat, pada kehidupan di sekitar anda. Berehatlah, dan kemudian kembali bekerja - sudah dengan sikap positif.
    • Mengapa tidak tidur siang? Pada masa kini, banyak syarikat maju mempunyai ruang istirahat yang dirancang untuk pelepasan psikologi pekerja. Sudah tentu, anda tidak akan mendapat tempat tidur di sana, seperti di tadika (yang sangat disayangkan). Tetapi tidur selama kira-kira 15 minit di sofa yang selesa adalah mungkin. Ini cukup untuk membolehkan tubuh mencerna makanan dengan mudah selepas makan siang dan berlangsung hingga akhir hari, melakukan pelbagai tugas.
    • Berpakaian mengikut suhu. Tidak menghairankan bahawa dalam keadaan sejuk anda mahu tertidur - anda tidak mempunyai cukup tenaga. Dan sebaliknya: di bilik panas lebih baik memakai pakaian ringan.