Utama

Serangan jantung

Berat, kabut dan bulu di kepala - cari sebabnya, ambil langkah

Tidak semua penyakit muncul secara keseluruhan sebagai kompleks gejala. Sebilangan besar dari mereka merasa diri mereka mengalami pelanggaran, yang sifatnya membingungkan dalam membuat diagnosis yang tepat. Ini terutama berlaku pada sensasi aneh di kepala, kejadiannya sering dijelaskan oleh keletihan. Malangnya, perkara ini tidak selalu berlaku..

Mendung, memerah dan bersenandung di pelipis, perasaan kekosongan / berat dan bulu kapas di kepala adalah fenomena yang tidak dapat mengejutkan orang moden. Tidak menghairankan bahawa gejala ini membimbangkan hanya dengan kerap berlaku. Jika tidak, orang itu tidak mementingkan mereka. Lebih teruk lagi - nampaknya dia mampu menghilangkannya sendiri.

Sensasi aneh dan tidak biasa di kepala, serta penyimpangan dalam sistem visual - ini adalah kesempatan untuk menghubungi pakar. Sekiranya simptom-simptom ini sangat jarang berlaku setelah aktiviti mental atau fizikal dan mempunyai sifat jangka pendek, maka tidak ada alasan untuk panik, kerana dalam hal ini, mereka memang merupakan akibat dari keletihan.

Ciri-ciri manifestasi

Kesukaran di kepala, pening, kelemahan, dan rasa kelesuan boleh berlaku sama ada seminggu sekali atau beberapa kali sehari. Selalunya ini menyumbang kepada kesan sesuatu:

  • cuaca;
  • aktiviti fizikal;
  • aktiviti mental.

Tetapi kadang-kadang keadaan ini boleh berlaku, seperti yang mereka katakan, "dari awal." Mereka. seminit yang lalu, seseorang yang merasa dalam keadaan baik tiba-tiba mengalami sensasi aneh. Kepalanya kelihatan semakin berat dan meraih lantai, kelam kabut di matanya, dan kesadarannya menjadi kusam, yang menjadikannya mustahil untuk melakukan aktiviti apa pun. Keadaannya seolah-olah seseorang langsung mabuk.

Sensasi "kekenyangan" mungkin disertai dengan sakit kepala, pening, kelemahan, berdebar-debar, peningkatan / penurunan tekanan. Selalunya pesakit mengalami kelemahan di seluruh tubuhnya.

Keadaan ini boleh berlaku, secara separa dan sepenuhnya, yang meliputi seseorang, sehingga seseorang tidak dapat bergerak secara normal. Tempoh serangan adalah beberapa minit, tetapi juga boleh meregangkan untuk jangka masa yang lebih lama.

Mengenal pasti penyebabnya adalah keutamaan

Telah ditekankan bahawa semua sensasi di atas hanyalah gejala yang menunjukkan perkembangan penyakit tertentu.

Untuk mengetahui dengan tepat penyakit mana yang menyebabkan keparahan dan nebula di kepala, anda harus menghubungi pakar yang berpengalaman.

Juga, untuk program pendidikan anda sendiri, anda harus membiasakan diri dengan alasan yang paling umum mengapa kepala menjadi berat, dan plumbum dan kelemahan tersebar di seluruh badan.

Tekanan - Tekanan - Neurasthenia

Selain rasa timbal, beberapa pesakit mengalami keletihan, masalah tidur, dan hilang selera makan. Seseorang menjadi mudah marah. Semua ini adalah tanda neurasthenia - fenomena yang tidak biasa pada zaman kita..

Walaupun ciri kemajuan teknologi abad ke-21 memungkinkan untuk mempermudah aktiviti fizikal manusia, dia menyumbang kepada pengembangan beban pada komponen mentalnya. Setiap hari, penghuni bandar moden mengalami tekanan yang teruk, baik di tempat kerja dan dalam perjalanan pulang.

Pesakit tidak segera mengesan gangguan saraf. Sebagai peraturan, ia berkembang secara beransur-ansur. Mengumpul, tekanan mengurangkan aktiviti fizikal dan mental. Seseorang mula mengalami kesukaran dalam melakukan, nampaknya, aktiviti seharian yang paling sederhana. Dia risau akan sakit kepala dan pening. Kepala seperti kapas, di mata kabus dan kekeruhan. Menjadi sukar untuk mengetahui dan melakukan sesuatu.

Osteochondrosis leher

Nampaknya plumbum di dalam cranium dan meremas di pelipis adalah petunjuk langsung penyakit otak, tetapi ini adalah kesalahan.

Ternyata gejala seperti itu dan serupa terjadi dengan penyakit degeneratif cakera yang terletak di antara vertebra.

Osteochondrosis serviks memberi kesan negatif bukan sahaja pada kepala, tetapi juga bahagian atas organ dalaman. Dengan penyakit ini, saraf tunjang menerima lebih banyak kerosakan, dan pada gilirannya, menghantar impuls yang menyakitkan ke bahagian tubuh yang lain dengan ujung saraf menghubungkannya (dengan kata lain, ke seluruh badan).

Sebagai tambahan kepada kekeruhan dan keparahan pada osteochondrosis, pesakit merasakan tinnitus, yang dapat mereda dan semakin meningkat. Fenomena ini difasilitasi dengan mencubit saluran yang memberi makan otak. Malnutrisi neuron menimbulkan halusinasi pendengaran, dan juga:

  • mengantuk;
  • sakit di bahagian belakang kepala dan pelipis;
  • masalah penglihatan;
  • kehilangan ingatan.

Kerana memerah vertebra, menyebabkan kegagalan peredaran darah di otak, pesakit merasakan tidak hanya rasa berat dan kekeruhan, tetapi juga pening secara berkala. Pada gilirannya, ia mungkin disertai dengan berpeluh, rasa terbakar di muka, sakit leher.

Tindak balas alahan

Malangnya, tidak semua orang menyedari semua patogen yang boleh menyebabkan fenomena ini di dalam badan. Alahan adalah kerosakan sistem imun pada masa seseorang berinteraksi dengan sesuatu atau dengan seseorang. Dan ia boleh berlaku bila-bila masa.

Bengkak, bengkak, hidung tersumbat dan membran mukus bukan satu-satunya gejala alahan. Selalunya, reaksi ini dalam badan bermula dengan kemunculan kesesakan dan nebula di otak.

Luka berjangkit

Penembusan jangkitan menyumbang kepada kemerosotan kesejahteraan. Selalunya proses ini menampakkan diri melalui sakit kepala dan kemerosotan fungsi visual. Jangkitan merebak di dalam badan dengan cepat, yang menekankan perlunya campur tangan perubatan awal.

Kecederaan sebagai faktor risiko

Atlet dan orang-orang yang aktiviti kerjanya dikaitkan dengan risiko berterusan terhadap kesihatan sangat terdedah kepada fenomena ini. Lebam, gegar otak dan patah tulang - semua ini menjadi penyebab sensasi yang tidak menyenangkan yang timbul. Lebih-lebih lagi, sebelum munculnya tanda-tanda ini, jangka masa yang berlainan mungkin berlalu dari saat kecederaan..

Tidak perlu mengalami kemalangan untuk cedera. Satu gerakan tajam cukup untuk cakera di vertebra bergerak. Ini boleh berlaku dalam latihan dan pengangkutan awam (dengan pengereman secara tiba-tiba). Seseorang tidak langsung merasakan kemerosotan kesejahteraan. Hanya mahkota yang tumbuh secara bertahap dan kabut yang masuk di mata akan menunjukkan kemerosotan aliran darah.

Kelaparan oksigen

Sebab-sebab fenomena ini boleh menjadi banyak faktor:

  • pengambilan alkohol;
  • merokok;
  • kecederaan pada masa lalu;
  • kenaikan / penurunan tekanan;
  • anjakan cakera di tulang belakang;
  • dan banyak lagi.

Intinya adalah - kerana tekanan saluran yang menyediakan otak dengan oksigen, kemerosotan kesihatan secara beransur-ansur berlaku. Kabut muncul di mata, tubuh diatasi oleh kelemahan, dan kepala menjadi seperti batu. Seseorang berasa lebih baik hanya dalam keadaan terlentang. Kemungkinan kehilangan kesedaran.

Selsema biasa juga boleh menyebabkan keadaan ini. Kerana penyumbatan saluran pernafasan, otak tidak menerima dos oksigen yang tepat.

Perubahan degeneratif pada tulang belakang

Proses ini mempengaruhi orang yang "berumur". Oleh kerana banyak perubahan, baik pada tisu tulang dan sistem vaskular, saluran yang dilalui oleh otak disenyawakan.

Cara diagnosis?

Satu-satunya cara yang pasti untuk menentukan punca kesihatan yang buruk adalah berjumpa doktor. Sebagai peraturan, pesakit dihantar untuk pemeriksaan:

  • mengambil ujian;
  • X-ray, CT, MRI;
  • perundingan pakar khas.

Tujuan langkah-langkah lain bergantung pada keparahan dan kekerapan gejala. Dalam kebanyakan kes, kerosakan pada vertebra serviks menjadi penyebab tekanan, kekenyangan dan kegelapan kepala yang didiagnosis..

Set langkah-langkah

Rawatan, seperti yang anda sangka, secara langsung bergantung pada diagnosis. Sekiranya penyakit ini mempunyai sifat fizikal, maka prosedur dan ubat yang sesuai ditetapkan. Tindakan penting dalam penghapusan ketidakselesaan adalah pemulihan aliran darah ke otak. Ini dicapai dengan terapi manual. Osteopati juga merupakan kaedah yang berkesan untuk menormalkan aliran darah..

Semasa rawatan, pesakit terhad dalam aktiviti fizikal, sifat manifestasi penyakit ditentukan (seberapa sering serangan berlaku, berapa lama ia berlangsung), setelah itu ditetapkan prosedur pemulihan.

Rawatan ubat berlaku bersamaan dengan pengambilan vitamin. Untuk pemulihan sepenuhnya, pesakit mesti meninggalkan tabiat buruk.

Sekiranya plumbum dan kabut di kepala berlatarbelakangkan gangguan mental, pesakit dirujuk ke psikoterapis.

Kompleks rawatan ditetapkan untuk memulihkan latar belakang emosi. Tidak termasuk sebarang aktiviti. Tidur dan selera makan kembali pulih.

Dari yang disebutkan di atas, dapat disimpulkan bahawa keparahan, nebula, dan penurunan perhatian adalah gejala yang dapat disebabkan oleh faktor kecil, tidak berbahaya atau penyakit serius..

Hanya pakar yang berkelayakan yang dapat menentukan sifat penyakit ini, serta menetapkan rawatan. Jangan cuba menormalkan kesihatan anda sendiri, kerana ini hanya akan merumitkan.

Sekiranya keadaan nebula dan kesesakan hidung di kepala tiba-tiba ditutup, maka anda perlu berbaring / duduk di atas kerusi. Anda tidak perlu meneruskan pemanduan.

Cara mengatasi kabus otak

Pernahkah anda merasakan bahawa otak anda tidak berfungsi? Anda mempunyai kabut di kepala, reaksi anda perlahan, dan kemahiran menyelesaikan masalah dan membuat keputusan anda tidak sah.

Mempelajari sesuatu yang baru atau memfokus pada tugas-tugas sederhana sebelumnya nampaknya sukar. Nampaknya otak anda tidak bekerjasama dengan anda.

Anda mungkin pernah merasakan ini sebelum ini. Mungkin anda merasa sekarang, dan sekarang anda telah tersandung di halaman ini.

Anda boleh tenang, mengetahui bahawa anda tidak bersendirian. Perasaan pemisahan atau kabut di kepala ini sering disebut sebagai "kabut otak".

Kabut di kepala anda sering membuat anda merasa ada sesuatu yang tidak kena dengan anda.

Mengapa saya selalu lupa dan sukar bagi saya untuk memfokus pada tugas yang mudah? Mengapa otak saya terasa kelam kabut dan terputus?

Mengingatkan dan memproses pemikiran adalah kerja keras. Senarai tugasan anda nampaknya tidak dapat ditahan dan melupakan kunci anda atau tempat anda meletakkan kenderaan anda..

Jadi bagaimana anda merawat kabut di kepala anda? Apa simptomnya? Mengapa ini berlaku kepada anda? Dan yang lebih penting, apakah penyelesaian untuk kabut otak?

Bagaimana kami membawa anda kembali ke tempat kejelasan, fokus tajam, motivasi dan peningkatan fungsi otak?

Anda mungkin terkejut dengan alasan mudah untuk perasaan yang tidak diingini ini dan lebih terkejut dengan penyelesaian yang mudah. Oleh itu mari kita mulakan dari awal.

Apakah kabus di kepala saya?

Kabus otak adalah istilah bukan perubatan yang digunakan untuk menggambarkan gejala yang muncul ketika otak tidak berfungsi sepenuhnya. Mungkin ada beberapa sebab yang berbeza untuk kabut otak. Simptomnya banyak, tetapi, untungnya bagi kita, penyelesaiannya juga banyak.

Selalunya, kabut otak dapat diatasi sepenuhnya dengan membuat perubahan kecil tetapi sedar dalam hidup anda..

Sudah tentu, saya perlu memberi amaran bahawa anda harus selalu berjumpa doktor sebelum diagnosis diri, kerana doktor adalah orang terbaik yang dapat menyelesaikan sebab-sebab utama keadaan khusus anda.

Kabut di kepala: gejala

Menurut Pusat Kebimbangan, gejala kabut otak merangkumi perkara-perkara seperti:

  • Kesukaran berfikir, menumpukan perhatian, atau pembentukan pemikiran
  • Rasa berkabut atau "mendung"
  • Fikiran hantu. Maklumat yang pernah anda sampaikan kini mudah dikeluarkan dari otak anda.
  • Rasa lebih pelupa
  • Kesukaran memberi tumpuan dan bercakap
  • Rasa pemisahan di otak anda

Kabut di kepala: 9 penyelesaian rawatan

1. Dapatkan tidur yang mencukupi

Seperti yang saya pasti, anda tahu bahawa tidur yang mencukupi adalah bahagian yang tidak mustahil bagi lelaki. Sayangnya, kita manusia cenderung kehilangan tidur untuk mencapai tujuan lain..

Mungkin anda sering terlepas tidur untuk acara sosial atau mendapat waktu kerja tambahan.

Apa pun alasannya, kurang tidur dapat mempengaruhi otak anda dan bagaimana ia berfungsi dengan ketara..

Sekiranya anda tidak cukup tidur, ini melanggar kemampuan kognitif anda dan memberi kesan negatif terhadap kesihatan mental anda..

Telah diketahui bahawa tidur yang tidak mencukupi mempengaruhi pendapat anda, tidak membenarkan anda menumpukan perhatian dan menyebabkan penurunan perhatian dan kewaspadaan. Di samping itu, ingatan anda semakin berkurang..

Mimpi itu merangkumi apa yang kita pelajari dan alami sepanjang hari dalam ingatan jangka pendek kita. Apabila kitaran ini terganggu, ingatan anda berisiko.

2. Bangunkan senaman harian

Sekiranya anda tidak cukup rajin, latihan mungkin kelihatan seperti perkara terakhir yang ingin anda lakukan. Namun, latihan adalah bahagian lain dari teka-teki yang sihat..

Orang yang aktif secara fizikal, cenderung tidur lebih lena, biasanya mempunyai mood yang lebih baik dan dapat mengatasi tekanan dengan lebih baik..

Senaman juga diketahui dapat meningkatkan bahan kimia gembira di otak anda. Apabila tahap endorfin anda meningkat dan sering menimbulkan perasaan gembira.

Selain mengurangkan tekanan, meningkatkan tidur dan meningkatkan tenaga, bersenam juga menurunkan tekanan darah, menguatkan dan membina tulang, dan mengurangkan lemak badan. Ini adalah pilihan win-win.!

3. Ubah diet anda

Gula adalah penyebab utama berkaitan dengan fungsi otak, mood dan kesejahteraan keseluruhan. Gula bertindak seperti kokain di dalam badan dan otak.

Kajian ini mendapati bahawa gula sebenarnya 8 kali lebih ketagihan daripada kokain! Menakutkan sungguh?

Mengapa gula bertindak sedemikian... Apa yang perlu dilakukan dengan kabus otak?

Apabila anda mengambil gula, gula darah, juga dikenal sebagai glukosa, meningkat dengan cepat. Kemudian, hampir secepat dia bangun, dia runtuh.

Sebaliknya, anda memerlukan lebih banyak gula, sehingga gula darah anda dapat meroket lagi.

Seperti yang anda bayangkan, gelung tak terhingga ini... tak terhingga.

Mengapa kitaran gula jahat ini penting? Dr. Lee-Ng, seorang ahli endokrinologi di Cleveland Clinic, menunjukkan bahawa gula darah tinggi mempunyai beberapa akibat, antaranya adalah keletihan dan penglihatan kabur..

Kedengarannya seperti gejala kabut otak bagi saya.!

Hujung spektrum lain ialah gula darah anda juga boleh menjadi terlalu rendah. Gula darah rendah juga mempunyai kesan sampingan seperti pening, kelemahan dan mudah marah..

Tahap glukosa yang rendah di otak menyebabkan kabut kepala, perubahan mood, mudah marah, keletihan, kekeliruan mental dan penilaian yang lemah. Bunyi biasa? Kabus Otak Lagi!

Cara mengatasi gula

Pilihan makanan yang meningkatkan gula dalam darah adalah penting. Untuk membantu membuat pilihan ini, membantu memahami indeks glisemik makanan. Ini adalah peringkat gred makanan yang memberitahu anda seberapa cepat makanan ini akan meningkatkan gula darah..

Makanan dengan indeks glisemik rendah perlahan dan berkesan memasuki aliran darah anda. Indeks glisemik tinggi meletakkan anda dalam bahaya kenaikan gula yang cepat dan tidak diingini yang saya bicarakan.

Makan makanan sihat dan rendah glisemik dapat membantu menjaga gula darah anda pada tahap sederhana. Anda akan menggunakannya di mana perlu untuk aktiviti fizikal, tetapi anda tidak akan membebani sistem anda terlalu banyak sehingga insulin anda tidak mempunyai masa untuk memprosesnya dengan betul.

Orang dalam kesihatan seharian menerangkan beberapa cara mudah untuk menjaga kadar gula darah mereka. Pertama sekali, anda mahu anda tidak melangkau makanan. Selalu merancang untuk makan sekurang-kurangnya 3 kali makan dan 2 makanan ringan setiap hari.

Anda juga mahu merancang lebih awal. Menyimpan makanan ringan yang sihat seperti buah-buahan atau kacang di dalam beg galas atau kereta anda dapat memastikan bahawa anda tidak membuat keputusan terakhir dan tidak sihat..

Elakkan diet rendah kalori

Lemak adalah "bahan bakar super" untuk otak.

Sekarang jangan bimbang terlalu banyak, saya tidak bercakap mengenai lemak, lemak yang kelihatan lazat yang menetes dari hamburger makanan segera kegemaran anda dan kentang goreng.

Saya bercakap mengenai lemak baik; lemak yang berasal dari bahan seperti minyak zaitun, alpukat, minyak kelapa, kacang-kacangan, salmon, telur, dan daging lembu.

Jenis lemak sihat ini adalah komponen penting dalam hormon kebahagiaan kita: serotonin, dopamin dan kortisol. Lemak yang baik juga membantu melawan keradangan. Keradangan dipercayai menjadi penyebab utama kabut otak.

Keradangan boleh disebabkan oleh trauma, penyakit, tekanan, fungsi usus yang buruk, atau diet yang buruk. Mengapa keradangan berlaku ketika datang ke kabut otak? Keradangan menyebabkan neuron di otak anda bertindak balas dengan lebih perlahan daripada biasa.

Ini tentu saja melambatkan masa tindak balas, ingatan dan keupayaan untuk menumpukan perhatian..

Ringkasnya, makan makanan berasaskan tumbuhan bersama dengan lemak sihat akan membantu mengurangkan keradangan dan menjaga tubuh dan otak anda penuh dengan tenaga. Anda boleh melakukan ini dengan mengelakkan perkara seperti gluten, makanan yang diproses, dan pemanis buatan..

Ingin mengetahui tip kegemaran saya untuk ini? Jangan sekali-kali berbelanja di pusat lorong di kedai runcit..

Jaga diri anda dan kereta anda di sekitar perimeter di mana anda akan mendapat makanan segar dan makanan laut. Cukup jalan ke pusat minyak sihat anda, seperti minyak kelapa dan minyak zaitun.

4. Pastikan perasaan anda tenang

Rangsangan berlebihan boleh menjadi faktor utama kabut otak. Sekiranya terdapat terlalu banyak perasaan, maka otak akan berlebihan dan dimatikan. Untuk mengatasi ini, pastikan tempat kerja atau tempat permainan anda tenang dan menarik..

Bersihkan ruang kekacauan. Kurangkan bunyi yang kuat dengan mematikan radio atau TV dan menutup tingkap jika anda tinggal berhampiran kawasan dengan tahap lalu lintas yang tinggi. Pilih mentol yang menenangkan untuk lampu anda dan cuba hapuskan lampu pendarfluor atau cahaya terang dari ruang anda.

Anda juga boleh menggunakan ruang anda dengan lilin, peresap minyak pati dan udara segar. Apabila anda membiarkan rasa menarik, seperti lavender atau pudina, ke kosmos anda, otak anda bertindak balas dengan tenang.

5. Elakkan kegelisahan dan kecederaan.

Cara lain untuk mengurangkan kabut di kepala adalah dengan mengelakkan drama dan kecederaan. Sudah tentu, kadang-kadang ini tidak mungkin dilakukan, tetapi anda boleh melakukan segala yang mungkin untuk menghilangkan tekanan yang tidak perlu..

Hindari orang, tempat, dan situasi yang menyebabkan ketakutan, kegelisahan, dan kesedihan dalam hidup anda. Kelilingi diri anda dengan orang-orang yang menyokong anda, membesarkan anda dan memberi inspirasi kepada anda.

Orang lain, anda dapat menghilangkan kegelisahan anda sendiri dengan seni meditasi atau berlatih yoga.

Meditasi boleh menakutkan jika anda tidak pernah melakukannya sebelumnya, tetapi hanya meluangkan beberapa saat setiap pagi atau malam untuk duduk diam, bersihkan fikiran dan fokus pada saat ini, ketika anda mengatur diri anda untuk kejayaan dan perhatian seumur hidup.

Pembersihan fikiran dan semangat anda setiap hari akan memberikan anda hadiah yang besar dalam hal kejelasan dan kesedaran mental. Kabut otak pasti akan menjadi perkara masa lalu.

6. Bercakap dengan seseorang

Kadang-kadang, yang diperlukan untuk membersihkan fikiran adalah bercakap. Bercakap tentang keyakinan, seseorang dapat dengan cepat meredakan kegelisahan, ketakutan, dan kegelisahan.

Perkara-perkara yang kelihatan luar biasa atau mustahil sering berkurang ketika kita bercakap dengan rakan, ahli keluarga, doktor lain yang berlesen atau berlesen..

Hari ini, anda juga dapat mengakses pengamal berlesen dalam talian. Pembersihan minda secara harfiah berada di hujung jari anda.

Kadang-kadang "kabut" yang anda rasakan mungkin disebabkan oleh emosi campuran. Anda hanya perlu memikirkannya dengan lantang mengenai mereka. Anda mungkin berasa lega sebelum mengetahuinya..

7. Elakkan berbilang tugas

Multitasking boleh menyebabkan perasaan takut, cemas, dan tekanan. Pada hari dan usia ini sangat sukar untuk melakukan satu perkara sahaja. Teknologi dan ketersediaan membolehkan kita melakukan beberapa operasi pada masa yang sama..

Di manakah ini berlaku? Tidak ada tempat... Cepat.

Multitasking membuat otak memikirkan terlalu banyak perkara yang berbeza sekaligus. Dengan pemikiran muncul di mana-mana, sangat mudah kehilangan fokus, tumpuan dan lebih negatif, kehilangan perkara penting.

8. Elakkan alkohol dan dadah.

Alkohol adalah depresan utama yang melambatkan sistem saraf pusat.

Alkohol menyebabkan tidur gelisah, mengurangkan keupayaan motor dan menunda tumpuan dan tumpuan. Sekiranya anda menyerap terlalu banyak, ia boleh menyebabkan kabut otak anda..

Cuba untuk menjauhkan diri dari alkohol selama 2-4 minggu dan lihat apakah keadaan bertambah baik.!

9. Ramalan dan penaklukan

Pada pendapat saya, kunci kejayaan dalam apa jua aspek kehidupan anda adalah persiapan. Sekiranya anda tidak membuat persediaan, anda bersedia untuk kegagalan.

Ini berlaku dengan diet, senaman, pendidikan, kerjaya, dan sebagainya. Sekiranya anda sudah mengetahui bahawa anda kurang difahami setelah minum malam atau setelah kurang tidur, rancanglah terlebih dahulu.

Jangan biarkan diri anda melakukan kesilapan ini apabila anda mempunyai perkara penting di tempat kerja atau di sekolah atau di rumah. Tetapkan niat anda sebelum anda pergi ke suatu tempat.

Janjikan pada diri anda makanan yang baik, rehat yang cukup, senaman sederhana. Dengan niat ini dan menghabiskan minggu anda, kemungkinan otak anda yang berkabut harus dikurangkan secara drastik.

Selesai

Seperti yang anda lihat, kabut di kepala mempunyai beberapa gejala dan kemungkinan penyelesaiannya. Walaupun keradangan dan pemakanan yang buruk mungkin merupakan penyebab utama kabut otak, terdapat juga beberapa penyebab berpotensi lain..

Perkara terbaik yang boleh anda lakukan ialah berbincang dengan doktor anda untuk mengetahui sebab dan penyelesaian untuk keadaan khusus anda. Tempat yang baik untuk memulai pada masa yang sama adalah duduk dan membuat simpanan peribadi untuk menjalani kehidupan dan kebiasaan seharian..

Perhatikan aktiviti, diet, dan mood anda selama beberapa minggu ke depan dan lihat apakah anda mula melihat corak apa pun..

Rancang tidur, pemakanan, dan pantang minum alkohol dan ubat yang betul dan lihat apakah ini mempengaruhi kejelasan mental anda..

Sekiranya anda terus kelam kabut, berjumpa doktor dengan segera untuk meneruskan siasatan..

Pernahkah anda menemui cara merawat kabut di kepala anda? Sila kongsi komen anda.!

Kenapa ada kabus di kepala saya

Sekiranya "kepala tidak jelas", "kepala kusam" adalah sensasi ketika anda bangun dan berbaring, dan jika peningkatan kerengsaan, keletihan dan kurang tidur ditambahkan ke ini - kemungkinan besar, kita bercakap mengenai sindrom astheno-neurotik.

Gejala utama: Banyak orang mengadu "kabut di kepala", "kepala seperti bola kapas", "kepala tidak jelas" dan gejala serupa.

Sekiranya anda melihat keletihan, gangguan tidur, kegatalan berterusan, maka anda mungkin mengalami gangguan mental yang disebut sindrom astheno-neurotik.

Kelaziman: Penyakit ini adalah salah satu "penyakit peradaban" yang paling biasa. Ia sering disebut "selesema pengurus".

Orang yang berpendidikan, berjaya terpengaruh. Umur yang paling ciri adalah dari 20 hingga 40 tahun. Ini adalah usahawan, pengurus, doktor, guru. Dalam kumpulan risiko khas, orang yang pekerjaannya dikaitkan dengan peningkatan tanggungjawab, misalnya, pengendali lalu lintas udara.

Pada masa lalu, sindrom astheno-neurotik disebut "keletihan saraf"

Juga berisiko adalah individu kreatif.

Punca berlakunya: Penyebab utama kejadian adalah tekanan, pergolakan saraf yang berpanjangan, kurang tidur kronik, keletihan yang berterusan. Faktor lain yang menyumbang kepada berlakunya sindrom asthenoneurotic adalah penyakit masa lalu, termasuk selesema, beberapa virus, keracunan, dan keadaan persekitaran yang buruk..

Gejala serupa: Penyakit apa yang dapat dinyatakan sebagai "kepala dalam kabut", tidur yang lemah, kelemahan dan mudah marah, selain neurasthenia? Pertama sekali, ini adalah keadaan asthenic pada permulaan penyakit serius. Yang kedua - kemurungan bertopeng, yang pada awalnya mudah dikelirukan dengan sindrom astheno-neurotik. Dan sindrom keletihan kronik dapat menampakkan diri dengan cara yang serupa..

Oleh itu, diagnosis yang tepat hanya dapat dibuat oleh psikoterapi atau psikiatri. Untuk membuat diagnosis, diagnostik psikologi profesional (psikotest) biasanya digunakan, yang boleh anda lalui sendiri (di pautan ini).

Bagaimana penyakit ini berkembang: Sindrom ini berlaku secara beransur-ansur, dengan kombinasi tekanan emosi dan fizikal, keletihan berterusan. Selalunya, orang sakit mempunyai keluhan mengenai kerosakan, kelemahan umum, peningkatan kerengsaan, "kabut" di kepala, ketidakupayaan untuk mengatasi jumlah kerja yang biasa.

Sekiranya seseorang terus mengalami tekanan lebih lanjut dan tidak meminta pertolongan perubatan, keadaannya bertambah buruk - air mata, keluhan mengenai jantung, dan kabut di kepala bergabung dengan sekumpulan aduan biasa mengenai kepala "kapas". Kerengsaan meningkat hingga tahap yang melampau, tetapi kerengsaan dengan cepat menyebabkan kelemahan. Tidur biasanya tidak stabil, tidak membawa rasa relaks, setelah tidur, kepala "seperti kapas". Selera makan bertambah teruk, sembelit atau cirit-birit boleh mengganggu. Keinginan seksual pada lelaki dan wanita berkurang. Keadaan bertambah buruk sebelum cuaca berubah (yang disebut "kepekaan cuaca"). Sekiranya tidak dirawat pada tahap ini, maka ditambahkan rasa apatis, kelesuan, kelemahan teruk dan penurunan mood yang berterusan. Minat hidup berkurang, pesakit hanya memikirkan keadaannya yang menyakitkan, mengenai kepalanya yang "tidak jelas".

Kekurangan rawatan boleh menyebabkan gangguan psikotik.

Rawatan: Prospek rawatan positif, biasanya kaedah psikoterapi memberikan hasil yang sangat baik sehingga penyembuhan lengkap. Dalam kes yang teruk, gunakan kombinasi psikoterapi dengan psikofarmakoterapi.

Ubat-ubatan sendiri biasanya bertambah buruk dan membawa kepada perkembangan penyakit..

Pada peringkat awal penyakit ini, psikoterapis perlu mengecualikan semua penyakit yang mana gejala serupa nampaknya membuat diagnosis yang betul, kerana diagnosis yang lebih tepat, semakin berjaya rawatannya..

Penyakit yang berbeza dengan simptom yang serupa perlu dirawat secara berbeza. Oleh itu, adalah perlu untuk berunding dengan psikoterapis. Psikoterapi yang baik memilih terapi yang sesuai untuk manifestasi spesifik penyakit dan ciri-ciri individu setiap pesakit.

Sindrom astheno-neurotik adalah salah satu "penyakit peradaban" yang paling biasa. Ia sering disebut "selesema pengurus".

Rawatan sindrom bergantung pada keparahan gejala yang menyakitkan, tetapi bertujuan terutamanya untuk menghilangkan faktor traumatik. Ia perlu untuk mengurangkan tekanan mental dan fizikal. Ini adalah syarat yang paling penting untuk rawatan; tanpa langkah-langkah tersebut, tidak mungkin untuk mengalahkan penyakit ini. Pada peringkat awal perkembangan penyakit, menormalkan irama hidup, menghilangkan tekanan dan psikoterapi mungkin cukup untuk meningkatkan kesihatan dengan ketara. Dan, tentu saja, pada tahap ini, kaedah psikoterapi yang tidak menggunakan ubat memberikan kesan yang sangat baik - kognitif-tingkah laku, psikoanalisis, kaedah psikoterapi kumpulan sangat berkesan.

Walau apa pun, anda perlu berjumpa dengan ahli terapi.

Dalam kes yang lebih maju, psikofarmakoterapi tambahan mungkin diperlukan. Sapukan ubat penguat umum, ubat penenang, pil tidur dan antidepresan, jika perlu. Psikoterapi juga digunakan secara aktif dalam rawatan sindrom astheno-neurotik maju..

Petunjuk peningkatan pertama adalah normalisasi tidur dan hilangnya sensasi "kabut" di kepala. Dengan rawatan yang tepat pada masanya, masalahnya biasanya dapat diatasi sepenuhnya, namun, jika suasana dan tekanan yang tegang di tempat kerja dan kehidupan peribadi terus berlanjutan, pelbagai komplikasi mungkin terjadi.

Terminologi dan nama lain: Pada masa lalu, sindrom astheno-neurotik, bersama-sama dengan penyakit yang mempunyai gejala serupa, disebut "keletihan saraf".

Dalam psikiatri moden, istilah "neurasthenia" lebih sering digunakan untuk merujuk kepada sindrom neuro-asthenic (sinonim). Dalam pengertian sehari-hari, neurasthenia biasanya dianggap sebagai keadaan yang menyakitkan-gugup, tidak seimbang, ciri-ciri orang yang lemah lembut, mudah disetujui oleh pelbagai pengaruh dan suasana hati, dalam keadaan krisis mental akut. Dan dari segi perubatan, ini adalah keadaan kemurungan, mudah marah, "kepala yang tidak jelas".

Cara mendiagnosis penyebab kabus di kepala

Seseorang moden dipengaruhi oleh banyak faktor negatif untuk kesihatan - irama hidup yang tinggi, tekanan di tempat kerja, tekanan mental dan fizikal yang kuat. Semua perkara di atas secara beransur-ansur boleh menyebabkan kemerosotan kesejahteraan. Pertimbangkan apa yang menyebabkan kabut di kepala, dan apa yang harus dilakukan untuk pulih.

Punca kabut kabur di kepala

Kabut di kepala boleh berlaku dengan pelbagai sebab. Keadaan seperti itu boleh bertindak sebagai gejala penyakit tertentu, serta reaksi tubuh yang normal terhadap beberapa keadaan luaran. Contohnya, kegelapan di kepala, yang dirasakan semasa perubahan hormon aktif, bukanlah tanda penyakit. Tempoh ini merangkumi masa remaja, pendarahan bulanan, menopaus, melahirkan bayi. Paling berbahaya apabila kabut di kepala berlaku dengan latar belakang pelbagai penyakit. Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci yang mana.

Sindrom Asteno-neurotik

Penyakit ini disebabkan oleh pekerja yang terlibat dalam bidang intelektual. Contohnya, pekerja perbandaran, pekerja perubatan, pendidik, pekerja budaya. Tanggungjawab yang sangat tinggi menyebabkan kepala berkabut. Sebabnya adalah ketegangan berterusan, keinginan untuk melakukan segala-galanya, untuk melaksanakan tugas dengan sempurna. Selepas dua hingga tiga bulan bekerja, tanda-tanda neurasthenia pertama muncul:

  • mood murung;
  • sikap tidak peduli, tidak mahu melakukan apa-apa;
  • keletihan;
  • mudah marah;
  • gangguan tidur atau insomnia.

Pada tahap kemunculan kabut di kepala, semuanya mudah diperbaiki. Semasa menghubungi pakar neurologi, ada kemungkinan pulih. Walau bagaimanapun, dengan peningkatan tekanan psiko-emosi dan ketiadaan rawatan, pertama timbul rasa penyempitan, dan kemudian perasaan nebula di kepala.

Dystonia vegetatif

Dengan VVD, pelanggaran nada vaskular diperhatikan. Perbezaan tekanan darah menyebabkan kekurangan zat makanan dan bekalan oksigen ke semua sel badan. Ini mempunyai kesan yang sangat negatif pada korteks serebrum. Penyakit ini sukar didiagnosis. Gejala berikut adalah ciri VVD:

  • kelemahan, keletihan, walaupun dengan beban kecil;
  • pening, rasa kabut di kepala, keadaan pengsan;
  • rasa mual, muntah, cirit-birit;
  • peningkatan peluh yang tidak wajar;
  • kardiopalmus;
  • mati rasa lengan dan kaki;
  • pernafasan yang sukar;
  • berkelip lalat di depan mata;
  • gangguan pendengaran.

Anda boleh menghilangkan kabut di kepala dengan VVD menggunakan tincture terapeutik, misalnya, Ginseng atau Eleutherococcus. Semasa menghubungi doktor, cadangan pencegahan yang bertujuan untuk mengubah gaya hidup sepenuhnya biasanya diresepkan.

Produk Bebas Gluten

Protein gluten terdapat dalam produk bijirin. Bagi kebanyakan orang, ia tidak menimbulkan bahaya, dan biasanya boleh diterima. Walau bagaimanapun, kira-kira dua puluh peratus penduduk dunia alergi terhadapnya, yang dimanifestasikan oleh kabut di kepala. Apabila gluten memasuki persekitaran dalaman seseorang, syarat-syarat berikut juga diperhatikan:

  • kabut di depan mata;
  • tidak ada kejelasan di kepala;
  • gangguan saluran gastrousus;
  • mood tidak baik, air mata, mudah marah;
  • kekeliruan.

Reaksi serupa berlaku dari pengaktifan sel-sel imun. Anda boleh mengetahui tentang kehadiran alahan hanya di institusi perubatan. Untuk menghilangkan sensasi kabut di dalam kepala, pesakit biasanya diberi ubat antihistamin dan disarankan berhenti makan produk tepung..

Kelaparan oksigen

Untuk kehidupan normal dan proses metabolik yang aktif, semua sel memerlukan oksigen. Oleh kerana aktiviti terkoordinasi seluruh organisma mengatur sistem saraf pusat ke tahap yang lebih besar, kekurangan oksigen pada neuron sangat terjejas secara negatif. Dalam keadaan seperti itu, kepala seperti kabut. Sebabnya mungkin berbeza:

  • tinggal berpanjangan di bilik yang tersumbat dan tidak berventilasi, di tempat mandi, di sauna;
  • ketagihan merokok dan minum minuman beralkohol;
  • perubahan tekanan darah yang tidak dijangka;
  • patologi ruang tulang belakang;
  • kecederaan kepala, gegar otak;
  • terlalu malas untuk berjalan di sepanjang jalan sekurang-kurangnya beberapa minit sehari;
  • penyakit pernafasan.

Sekiranya korteks serebrum mengalami kekurangan oksigen yang berpanjangan, beberapa bahagian sistem saraf pusat mungkin kehilangan aktiviti secara kekal. Oleh itu, sangat penting untuk memastikan aliran udara yang berterusan ke rumah dan tempat kerja, serta meninggalkan ketagihan. Kemunculan tanda-tanda di atas, terutamanya kabut di kepala, semestinya memberi amaran kepada orang itu dan membawanya ke hospital.

Osteochondrosis tulang belakang serviks

Penyakit ini berkembang dengan latar belakang perpindahan dan ubah bentuk vertebra yang terletak di kawasan serviks. Keadaan ini menyebabkan arteri mencubit membekalkan darah ke kepala. Bekalan darah yang tidak mencukupi menyebabkan kabus di kepala. Di samping itu, dengan osteochondrosis serviks, gejala tambahan muncul:

  • sakit di leher dan belakang kepala, bertambah teruk semasa pergerakan;
  • sesak bahu;
  • sensasi mampatan tengkorak;
  • kekeliruan berfikir, gangguan, tumpuan perhatian yang rendah;
  • sakit kepala;
  • kelemahan, ketidakstabilan berjalan.

Apabila gejala dan kabut ini muncul di kepala, rawatan segera diperlukan. Jika tidak, penyakit ini mula menyusahkan seseorang sepanjang masa. Untuk menyingkirkan penyakit ini, terapi kompleks biasanya diresepkan, termasuk rawatan ubat dan fisioterapi.

Tekanan

Pada masa ini, tidak seorang pun boleh melakukan tanpa situasi tertekan. Ini disebabkan oleh keperitan hidup orang moden. Sesungguhnya, tekanan difahami bukan hanya untuk memperjelas hubungan atau situasi konflik, tetapi juga untuk mengubah aktiviti dengan cepat beberapa kali sehari, dan peningkatan aktiviti mental. Dalam keadaan seperti itu, hormon kortisol disintesis secara aktif, dengan kepekatan yang terlalu tinggi di mana proses metabolik pada neuron terganggu. Ini membawa kepada kesan buruk berikut:

  • gangguan;
  • kurang tidur yang normal;
  • kabut di kepala;
  • peningkatan kegelisahan;
  • pencerobohan tidak berasas.

Agar keadaan seperti itu tidak menjadi kronik, dan kabut tidak muncul di kepala, anda perlu belajar cara mengedarkan aktiviti mental dan fizikal pada waktu siang, dan juga cukup rehat. Di samping itu, anda tidak boleh menangguhkan percutian di kotak panjang. Ada yang tidak menggunakan hari rehat yang wajar selama bertahun-tahun dan merasakan keletihan berterusan sebagai keadaan biasa. Pada masa akan datang, tingkah laku seperti itu boleh mengakibatkan gangguan psikologi yang serius..

Tindak balas alahan

Lebih daripada separuh populasi dunia mengalami reaksi alahan, yang boleh menjadi kongenital atau dijangkiti. Apabila seseorang dilahirkan alah kepada apa-apa, dia tahu apa yang dia boleh, apa yang dia tidak boleh, langkah-langkah apa yang mesti diambil untuk menghentikan serangan itu. Ia jauh lebih sukar apabila alergi terbentuk dalam proses kehidupan dan menangkap seseorang pada saat yang paling tidak sesuai. Tidak mungkin anda fahami sendiri mengapa gejala patologi muncul:

  • kemerahan kulit, gatal-gatal, ruam;
  • kabut di kepala, gangguan kesedaran;
  • pembengkakan tisu lembut;
  • hidung tersumbat;
  • sensasi mual;
  • cirit-birit.

Untuk memahami mengapa ia teruk dan kepala dalam kabut, anda perlu menghubungi institusi perubatan untuk mendapatkan bantuan. Alahan yang diabaikan boleh menyebabkan keadaan berbahaya untuk kesihatan dan juga nyawa - edema Quincke dan kejutan anafilaksis. Sekiranya anda tidak menghentikan serangan tepat pada waktunya, tersedak mungkin berlaku. Sekiranya anda merasa tersekat di kerongkong dan sukar bernafas, anda mesti segera menghubungi nombor "03".

Luka berjangkit

Jangkitan mudah dijangkiti oleh titisan udara, dengan hubungan seksual yang tidak dilindungi, melalui saluran pencernaan, dengan bantuan vektor serangga, iaitu tidak sukar dijangkiti. Bakteria, virus dan sel-sel kulat menyebar dengan cepat melalui aliran darah ke seluruh badan. Ini membawa kepada gangguan aktiviti normal manusia.

Dalam kes ini, gejala patologi bersamaan muncul:

  • kepala dalam kabus;
  • kelemahan, sakit otot;
  • demam;
  • tersumbat, cirit-birit;
  • kekurangan selera makan;
  • sakit kepala;
  • pesakit sangat sejuk.

Julat patogen penyakit berjangkit cukup luas. Oleh itu, gejala di atas mungkin disertai dengan munculnya gejala tambahan yang menyakitkan. Begitu juga dengan rawatan. Kursus terapi bergantung sepenuhnya kepada patogen..

Kecederaan sebagai faktor risiko

Orang yang terlibat dalam profesion seperti stuntman, pendaki, pelatih kecergasan cenderung jatuh, akibatnya kecederaan dan lebam dari pelbagai darjah dapat diterima. Bahayanya terletak pada kenyataan bahawa sensasi kabut di kepala dan gejala ciri lain dapat terjadi tidak segera, tetapi setelah beberapa hari. Selama ini, kesan buruk kesihatan mungkin berlaku. Oleh itu, sebaik sahaja mengalami kerosakan pada kepala, anda mesti mendapatkan bantuan perubatan.

Perhatian khusus harus diberikan kepada anak-anak, kerana mereka sangat mudah bergerak, dan tanpa pengawasan yang tepat oleh orang dewasa, mereka dapat menerima pelbagai kecederaan. Sekiranya kanak-kanak datang dari jalan yang terganggu, lesu, hilang selera makan, anda perlu berjumpa dengan pakar pediatrik.

Perubahan degeneratif pada tulang belakang

Perubahan seperti itu adalah pelanggaran tulang atau tisu artikular pada kawasan tertentu dari ruang tulang belakang. Pertimbangkan keadaan dan sebab utama yang membawa kepada perubahan degeneratif:

  1. Lebih dari lima puluh tahun, penuaan vertebra.
  2. Kecederaan dan lebam vertebra.
  3. Kekurangan pergerakan, kerja tidak aktif.
  4. Berat badan yang keterlaluan.
  5. Penyakit berjangkit dan virus.

Pada peringkat awal, lebih mudah untuk menghentikan perkembangan patologi, kerana kawasan yang terkena pada ruang tulang belakang dapat menjadi kaku seiring berjalannya waktu. Dengan perubahan degeneratif, gejala berikut diperhatikan:

  • sakit belakang;
  • kepala seakan kabus;
  • anggota badan secara berkala mati rasa;
  • keletihan teruk sekiranya tidak ada beban yang mencukupi;
  • pening.

Sekiranya gejala seperti itu muncul, anda mesti segera mengunjungi institusi penjagaan kesihatan untuk mengetahui penyebabnya dan mendapatkan rawatan perubatan.

Penyebab utama sakit kepala dan kabut di kepala disenaraikan di atas. Walau bagaimanapun, mungkin ada yang lain. Contohnya, ubat sendiri dengan ubat kuat, diet yang tidak betul, kekurangan vitamin, keracunan.

Diagnostik

Mustahil untuk memahami secara bebas penyebab sebenar munculnya kabus di kepala. Oleh itu, jika anda merasa lebih teruk, anda perlu segera menghubungi institusi perubatan. Sebagai permulaan, doktor akan melakukan tinjauan terhadap pesakit. Lagipun, sering kali muncul kabut di kepala dengan latar belakang tekanan psiko-emosi. Oleh itu, kata-kata pesakit pada tahap ini sangat penting. Adalah perlu untuk mengingat semua keadaan yang berkaitan dengan keadaan patologi dan memberitahu pakar mengenai mereka. Selepas tinjauan, pesakit akan menjalani prosedur diagnostik berikut:

  • radiografi
  • Ultrasound organ sistem kardiovaskular;
  • ujian makmal cecair biologi;
  • CT, MRI ketua jabatan.

Ini adalah senarai kaedah penyelidikan yang tidak lengkap dengan mana anda dapat mengetahui punca sebenar sensasi kabut di dalam kepala. Walau bagaimanapun, selalunya sukar untuk membuat diagnosis. Dalam kes sedemikian, doktor boleh menetapkan prosedur diagnostik tambahan. Contohnya, jika anda mengesyaki gangguan psikologi, anda mungkin perlu berjumpa dengan pakar psikiatri.

Hanya setelah mengenal pasti punca sebenar munculnya kabut di kepala, pakar akan melantik kursus terapi yang sesuai. Biasanya, dengan gejala seperti itu, rawatan kompleks diresepkan, dengan menggunakan ubat-ubatan, fisioterapi, terapi senaman dan ubat-ubatan rakyat.

Perkara paling penting yang harus dilakukan oleh pesakit untuk menghilangkan kabut di kepalanya selama-lamanya adalah dengan segera pergi ke hospital. Hanya dalam keadaan ini ada peluang untuk sembuh.

Berat di kepala

Punca Keparahan Kepala

Sebab utama yang boleh menimbulkan kemunculan berat di kepala termasuk:

  • Osteochondrosis adalah penyakit tulang belakang yang berkaitan dengan perubahan tulang rawan, yang bersifat distrofik. Dalam kes sedemikian, saluran serviks dan akar saraf tunjang mungkin tersekat. Oleh kerana terdapat pelanggaran peredaran serebrum, otak mula menerima jumlah oksigen yang diperlukan. Akibatnya, keparahan, sakit kepala dan pening, kelesuan berlaku. Sebab untuk keadaan ini adalah pelanggaran peredaran darah di kepala.

Baca mengenai rawatan sakit kepala untuk osteochondrosis serviks.

  • Kesesakan hidung pada penyakit seperti sinusitis, sinusitis, sinusitis frontal, mastoiditis.
  • Keradangan telinga atau tekak boleh menimbulkan sakit kepala.
  • Ketegangan otot muka, yang boleh terjadi akibat peningkatan ekspresi wajah, ketika otot muka mengeras dalam satu posisi. Keadaan ini menyebabkan sakit kepala tegang. Pada masa yang sama, orang itu sendiri mungkin juga tidak menyedari bahawa otot-otot wajahnya terlalu tegang dan ini menyebabkan tekanan di dahi.
  • Spondylosis serviks. Dengan penyakit ini, amplitud pergerakan leher menurun pada pesakit, sukar baginya untuk memutarnya, terdapat sakit kepala yang teruk, tinitus dan kelesuan.
  • Penyakit Meniere. Gejala utama penyakit ini adalah pening, sakit kepala, yang mempunyai watak menekan, kelemahan, tinitus. Dalam beberapa kes, loya adalah mungkin..

Lebih lanjut mengenai patologi akan memberitahu pakar neurologi Borisov Alexei Sergeevich:

  • Keadaan tertekan dan tekanan psikologi. Pelbagai neurosis boleh disertai dengan peningkatan kegelisahan, pening, gangguan tidur, sakit di pelbagai bahagian badan, termasuk kepala.
  • Kedudukan badan yang tidak betul semasa tidur, ketika leher dan kepala mempunyai kedudukan yang tidak wajar, yang menyebabkan bekalan darah ke otak menjadi sukar. Ini juga boleh berlaku pada siang hari, ketika seseorang terpaksa duduk dalam jangka masa yang lama dalam satu pose..
  • Maloklusi. Dalam kes ini, sakit kepala, berat kepala mungkin muncul. Pada waktu petang, sensasi yang tidak menyenangkan dapat meningkat dan bertahan lama. Semasa pembukaan mulut, klik pada sendi berlaku.
  • Mabuk badan dengan produk pereputan etil alkohol atau sindrom mabuk. Alkohol mendorong dehidrasi badan, termasuk otak, yang menimbulkan rasa berat di kepala. Di samping itu, gejala keracunan alkohol termasuk pening, kelemahan umum, kelesuan, sakit kepala, mual, dan mengantuk..
  • Peningkatan atau sebaliknya tekanan darah rendah. Antara gejala utama hipertensi adalah tepatnya rasa berat dan sakit kepala. Hipotensi ditunjukkan oleh perasaan "cotton bud". Penyebab utama keadaan ini adalah hipoksia kerana bekalan darah ke kepala tidak mencukupi.
  • Semasa migrain, pesakit menyatakan bahawa kepalanya "menghancurkan".

Baca lebih lanjut mengenai.

  • Pelanggaran aliran keluar darah dari kepala melalui urat yang tidak mempunyai injap, jadi aliran keluar ini terjadi kerana graviti. Sekiranya seseorang mempunyai masalah dengan urat, maka setelah tidur mereka sering merasa berat di kepala.
  • Rasa berat kepala boleh menjadi gejala dystonia vegetovaskular. Ini adalah penyakit di mana kapal menderita kerana kehilangan nada oleh dindingnya dan disregulasi di pusat subkortikal otak diperhatikan. Penyebab penyakit ini boleh menjadi gangguan dalam kerja organ dalaman atau masalah psikologi. Gejala lain dari dystonia vegetatif-vaskular termasuk pening, kelemahan, mual, tinitus atau kesesakan, mengantuk. Keadaan ini memerlukan rawatan wajib..
  • Hipotermia dangkal boleh menyebabkan rasa berat kepala yang tidak menyenangkan.

Cara meringankan keadaan

Apabila ditentukan dengan tepat mengapa rasa berat terjadi di kepala, penyebab pelanggaran dapat diketahui, anda boleh menggunakan beberapa kaedah rumah untuk menghilangkan rasa tidak selesa, tetapi hanya setelah berunding dengan doktor.

Cadangan mungkin berguna:

  1. Terlalu sejuk dan tinggal di tempat yang terdapat pesakit dengan jangkitan pernafasan harus dielakkan..
  2. Perlu dilakukan latihan fizikal yang optimum, yang akan menjadi pencegahan (atau rawatan) penyakit tulang belakang, ketidakaktifan fizikal, kesesakan vena.
  3. Adalah berguna untuk mengubah jenis aktiviti, berehat, memilih kaedah aktiviti luaran yang paling sesuai.
  4. Sekiranya seseorang tidur dengan cukup waktu (iaitu cukup, kerana tidur yang terlalu lama juga membahayakan sistem saraf), kepalanya tidak sakit, atau serangan kelemahan pagi terjadi lebih jarang.
  5. Anda harus sentiasa optimis dan berusaha mengelakkan kemurungan..
  6. Seseorang yang makan dengan teruk (tidak teratur atau monoton) menghadapi risiko mendapat pelbagai kekurangan vitamin dan kegagalan metabolisme, kerana ia akan merasakan perasaan kepala kapas yang berterusan. Oleh itu, pemakanan perlu disesuaikan, seeloknya dengan doktor atau pakar pemakanan anda.
  7. Sekiranya keparahan di kepala, kelesuan dikaitkan dengan hipo- atau hipertensi, anda perlu belajar bagaimana hidup sedemikian rupa sehingga anda tidak menghadapi faktor-faktor yang memprovokasi, (menghilangkan kerja berbahaya, beban berlebihan, ketidakaktifan fizikal).
  8. Beberapa produk (coklat, hawthorn, blackcurrant) juga membantu menormalkan tekanan dengan penyimpangannya yang kecil. Walau bagaimanapun, kejang hipertonik dan hipotonik yang teruk dengan penyimpangan besar dalam petunjuk di mana "kepala seperti kapas" atau "besi tuang" harus dihentikan hanya dengan bantuan ubat-ubatan yang diresepkan oleh doktor.
  9. Kepala yang berat dengan VSD mungkin kurang mengganggu jika seseorang berusaha menjalani gaya hidup yang sihat, di mana kesan negatif pada saluran darah diminimumkan..
  10. Jumlah air yang mencukupi harus dikonsumsi untuk fungsi normal semua tisu, saluran darah, bahan otak dan mengekalkan struktur normal cakera intervertebral..
  11. Sekiranya doktor tidak melihat kontraindikasi untuk pengerasan, anda mesti menghadapinya. Tetapi mod dan intensiti setiap pelajaran perlu dipilih secara individu, dengan mengambil kira kelemahan dalam tubuh yang dapat mengalami kesan mendadak.

Penyebab patologi berat di leher

  1. Penyakit tulang belakang serviks (osteochondrosis, spondylosis, dll.) Perubahan degeneratif pada tisu tulang dan tulang rawan menyebabkan ketidakselesaan di bahagian belakang kepala, disebabkan oleh fakta bahawa vertebra yang diubah menjepit serat saraf dan plexus vaskular yang melewatinya. Kekurangan oksigen dan fenomena yang menyakitkan berlaku. Dalam kes dengan patologi dalam sistem rangka, bersama dengan berat di kepala, sejumlah tanda lain diperhatikan:
    • kekakuan dalam pergerakan;
    • pening dan gangguan koordinasi dengan perubahan mendadak dalam kedudukan badan;
    • peningkatan gejala dengan hipotermia dan persalinan fizikal yang kuat.
  2. Patologi vaskular dan penyakit darah (aterosklerosis, hipertensi, anemia, dan lain-lain) Segala gangguan dalam bekalan darah segera mempengaruhi otak. Pengambilan zat-zat yang diperlukan yang tidak mencukupi dan perubahan dalam komposisi normal darah menyebabkan kekurangan oksigen, kerosakan sistem saraf, penyempitan patologi lumen kapal atau pengurangannya yang salah. Penyakit ini disertai oleh:
    • perubahan tekanan darah, degupan jantung, gangguan dalam kerja jantung;
    • kelemahan umum, malaise, penurunan kemampuan bekerja, penurunan imuniti (dengan perubahan jumlah darah).
  3. Kecederaan kepala. Dengan lebam, gegar otak, dan kecederaan otak, gangguan serius dalam fungsi neuron atau kematiannya berlaku. Semasa sakit atau proses pemulihan, fenomena seperti rasa berat di kepala, perasaan tekanan dan kepenuhan di kawasan oksipital sering diperhatikan. Dengan patologi kraniocerebral, perkara berikut sering direkodkan:
    • gangguan koordinasi, ingatan, persepsi;
    • kesakitan berterusan, pening.
  4. Jangkitan Sebarang penyakit keradangan yang bersifat virus atau bakteria menyebabkan mabuk badan dengan manifestasi seperti rasa berat dan sakit di bahagian belakang kepala dan kawasan lain di kepala. Ia berlaku dengan:
    • demam;
    • loya, muntah, kekeringan;
    • gejala serebrum dengan meningitis, ensefalitis;
    • kadang-kadang dengan ruam ciri.
  5. Penyakit mata. Sebilangan penyakit oftalmik (miopia progresif, glaukoma, distrofi retina) boleh memberi rasa sakit dan tekanan di kawasan oksipital. Mereka disertai oleh:
    • masalah penglihatan;
    • keletihan mata yang cepat semasa bersenam;
    • penyempitan bidang penglihatan.
  6. Tekanan intrakranial meningkat. Proses ini menyebabkan rasa tekanan yang semakin meningkat di kepala, disertai dengan:
    • kerengsaan saraf yang teruk;
    • peningkatan kerentanan terhadap pencahayaan terang, bunyi kuat;
    • serangan mual atau muntah.
  7. Tumor tulang belakang serviks dan neoplasma di otak. Dengan pertumbuhan mereka, penampilan berat di kepala adalah mungkin. Penyakit ini berlaku dengan pelepasan progresif dan kelemahan pesakit, serta gangguan neurologi dan emosi..
  8. Penyakit radang pada otot serviks dan oksipital (myositis) dan neuritis. Dalam kes ini, edema tisu berlaku, pembesaran dan pemadatannya. Patologi ini berlaku dengan:
    • kesakitan akut dengan pergerakan kepala;
    • tindak balas suhu.

Faktor semula jadi yang menimbulkan rasa berat di bahagian belakang kepala

  1. Tinggal lama dalam kedudukan yang tidak selesa (di komputer, semasa memandu, ketika tidur, melakukan tugas rumah tangga atau tugas profesional). Dalam kes seperti itu, bekalan darah ke kepala dan leher terhambat, menyumbang kepada kesesakan, mampatan ujung saraf dan ketegangan otot yang berlebihan.
  2. Aktiviti fizikal di leher. Fenomena ini membawa kepada peningkatan kerja otot dan pengumpulan asid laktik di dalamnya, mereka kehilangan keanjalan dan kelenturan.
  3. Minum air dalam jumlah besar pada waktu malam, ini menyumbang kepada pembengkakan tisu, termasuk di leher.
  4. Mengambil ubat tertentu atau alkohol dalam dos yang besar yang mempengaruhi aktiviti vaskular secara negatif.
  5. Merokok Kebiasaan ini boleh menyebabkan rasa berat di bahagian belakang kepala pada waktu pagi, sebaik sahaja bangun dari tidur. Ini disebabkan oleh kekejangan saluran darah yang berterusan dan kekurangan oksigen dan nutrien dalam tisu dan organ.
  6. Perjalanan udara atau selam skuba. Sensitiviti terhadap perubahan tekanan atmosfera boleh menyebabkan kesakitan menarik dan menekan ringan di kawasan oksipital..
  7. Perubahan zon iklim, pendedahan berpanjangan kepada panas atau sejuk, pencemaran gas, kerja atau penggunaan bahan kimia di rumah. Semua fenomena ini boleh menjadi penyebab ketidakselesaan sementara di kepala..
  8. Kelas pekerja mental yang kuat, tekanan emosi dan kegelisahan. Kelebihan sistem saraf, peningkatan kerjanya menyumbang kepada kemunculan kekejangan vaskular dan gangguan pengaliran impuls saraf.
  9. Penyalahgunaan kopi, teh dan coklat yang kuat. Kecintaan terhadap produk ini membawa kepada pengumpulan zat-zat yang merengsakan sistem saraf, menyebabkan pengujaan berlebihan dan gangguan tidur dan rehat yang normal.

Berat sekali di bahagian belakang kepala biasanya hilang setelah menghilangkan faktor yang memprovokasi. Ia dapat dihilangkan:

  • dengan ketegangan otot: perubahan kedudukan badan, senaman gimnastik ringan, urut;
  • dengan akibat tabiat buruk: berjalan di udara segar, menguatkan sistem air untuk penyingkiran toksin dari badan dengan cepat;
  • semasa bekerja dengan bahan kimia: memakai pakaian kerja, menggunakan sarung tangan, pengudaraan bilik secara sistematik;
  • dengan beban mental: perubahan aktiviti dan rehat yang baik;
  • sekiranya berlaku gangguan makan: penggunaan makanan sihat dan penurunan penggunaan makanan ringan dan minuman yang menarik.

Diagnosis dan terapi

Terdapat pelbagai jenis penyakit dengan gejala yang serupa. Untuk mengetahui sebab sebenarnya, pesakit mesti menjalani banyak pemeriksaan yang dapat dengan tepat mendiagnosis penyakit yang menyebabkan sensasi sakit di kepala.

Dalam diagnosis menggunakan pelbagai jenis ujian, MRI dan radiografi. Penetapan pemeriksaan tidak bersifat umum, kerana setiap pesakit mempunyai keluhan dan gejala individu.Setelah diagnosis, rawatan segera dimulakan. Untuk memperbaiki keadaan umum pesakit, ubat anti-radang diresepkan dan pelbagai kaedah ortopedik digunakan.

Kesan yang baik dibawa oleh latihan fisioterapi, yang menggunakan latihan khas yang bertujuan untuk nada korset otot dan kelenturan tulang belakang. Prosedur regangan tulang belakang dapat mengurangkan beban dan mengurangkan kesakitan pada lobus oksipital dan frontal. Kaedah rawatan manual, serta prosedur dalam fisioterapi telah membuktikan diri mereka dengan baik. Sebagai tambahan kepada senaman dan ubat-ubatan, anda perlu membetulkan diet anda sendiri dan mengecualikan makanan berasid dan pedas, serta kopi dan alkohol. Dalam kes yang sangat teruk, anda mesti menjalani pembedahan. Petunjuk utama pelaksanaannya adalah menekan saraf tunjang.

Rasa berat di kepala bukanlah gejala yang tidak berbahaya. Ia tidak dapat diabaikan dan dibiarkan secara kebetulan, kerana ia dapat menjadi manifestasi dari banyak proses patologi mulai dari kerja biasa, berakhir dengan kecederaan tulang belakang.

Kekejangan di kepala dari semasa ke semasa berlaku pada hampir semua orang. Ia boleh muncul secara bebas dan bersama-sama dengan gejala lain: kelemahan, pening, mual, tinitus, dll. Apa yang menyebabkan sensasi seperti itu dan bagaimana mengatasinya? Seberapa berbahaya patologi dan rawatannya selalu diperlukan? Hari ini kita akan menangani perkara ini.

Ciri-ciri manifestasi

Gejala seperti mendung, pening, berat, rasa seperti kepala dalam kabus boleh mengiringi seseorang secara berterusan atau muncul beberapa kali seminggu.

Keadaan ini tidak selalu bermaksud adanya penyakit pada seseorang. Selalunya, tanda-tanda ini timbul kerana pengaruh faktor-faktor tertentu: perubahan keadaan cuaca, aktiviti fizikal yang berlebihan, kurang tidur, kerja mental, dll..

Ciri utama gejala kabut di kepala adalah penampilannya yang tidak dijangka. Jadi, seseorang yang merasa baik seminit yang lalu merasa tidak selesa, kabur, pening, penglihatan kabur, kesedihan yang kusam hampir dalam sekelip mata.

Seluruh masalahnya adalah bahawa gejala ini boleh berlaku di tempat kerja atau ketika melakukan pekerjaan penting. Sehubungan dengan itu, seseorang tidak diberi peluang untuk melakukan aktiviti kebiasaan

Kabut di kepala sering ditambah dengan pelbagai gejala:

  • peningkatan atau penurunan tekanan darah;
  • mengantuk pada waktu siang dan gangguan tidur pada waktu malam;
  • kelemahan
  • sakit kepala;
  • berdebar-debar
  • berpeluh berlebihan, dll..

Selalunya gambar ini disertai dengan perasaan ketakutan yang tidak masuk akal, perasaan kekurangan udara,. Terdapat banyak sebab untuk keadaan ini..

Rawatan untuk keparahan di kepala

Seperti yang telah disebutkan, berat di kepala itu sendiri tidak
penyakit. Ini hanya simptom, dan punca mesti diatasi.
negeri ini.

Rawatan penyakit yang mendasari adalah spesifik.,
dipilih mengikut ciri-ciri individu pesakit
dan bergantung sepenuhnya kepada pelanggaran yang telah dikenalpasti.

Walau bagaimanapun, rawatan simptomatik keparahan di kepala dan berkaitan
manifestasi bersamaan juga mungkin. Selalunya dalam terapi
ubat anti-radang bukan steroid digunakan,
analgesik, antispasmodik dan ubat lain,
membolehkan menghentikan sensasi yang tidak menyenangkan. Dalam beberapa kes, jalankan
kepada sekatan.

Walau bagaimanapun, jangan lupa bahawa ubat jangka panjang
rawatannya ketagihan, dan ubat akhirnya hilang
kecekapan. Jadi pendekatan rawatan ini mungkin
benar-benar dibenarkan hanya dalam keadaan di mana berat kepala
disebabkan oleh luka organik yang serius. Dalam kes lain
jika boleh, disarankan untuk menyelesaikan masalah dengan lebih banyak
kaedah terapi yang selamat tanpa penggunaan "chemistry".

Jadi, rasa berat di kepala dapat diatasi dengan mudah dengan mengurut sendiri.
zon aktif secara biologi di bahagian belakang leher, leher, temporal
kawasan, mahkota. Kesan ke atas kawasan ini bukan sahaja memungkinkan
melegakan ketegangan dari otot-otot leher, tetapi juga merangsang aliran darah segar,
yang meningkatkan kesejahteraan dan pemulihan
kesihatan.

Di samping itu, beberapa kaedah rawatan perlu diberi perhatian.,
terbukti dapat meningkatkan aliran darah serviks
tulang belakang dan normalisasi bekalan darah ke otak. Pertama
giliran termasuk manual
terapi dan semua jenis fisioterapeutik
prosedur.
.
Pengajaran
juga dapat memberikan hasil yang baik dalam memerangi rasa berat di kepala,
mengantuk, keletihan, dan gejala lain yang berkaitan.
Aktiviti fizikal membantu melancarkan darah dan tisu.
oksigen

Di samping itu, pelaksanaan biasa walaupun sederhana
senaman membolehkan anda menguatkan korset otot dan, dengan sewajarnya,
mengurangkan beban pada ruang tulang belakang itu sendiri dan melindunginya dari pengembangan di
bisu proses merosakkan.

Pengajaran
juga dapat memberikan hasil yang baik dalam memerangi rasa berat di kepala,
mengantuk, keletihan, dan gejala lain yang berkaitan.
Aktiviti fizikal membantu melancarkan darah dan tisu.
oksigen. Di samping itu, pelaksanaan biasa walaupun sederhana
senaman membolehkan anda menguatkan korset otot dan, dengan sewajarnya,
mengurangkan beban pada ruang tulang belakang itu sendiri dan melindunginya dari pengembangan di
bisu proses merosakkan.

Pencegahan

Biasanya, setelah keparahan dan kesakitan di kepala hilang, orang itu berehat dan berhenti memikirkan masalahnya sehingga serangan berikutnya. Walau bagaimanapun, adalah mungkin untuk mencegah berulang sensasi seperti itu. Untuk melakukan ini, anda mesti mempertimbangkan semula gaya hidup anda terlebih dahulu:

  • Makan dengan betul.
  • Luangkan lebih banyak masa untuk berehat dan bersukan.
  • Setiap hari di luar rumah.

Selalu, terapi untuk menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan, seperti rasa berat di kepala, harus disertai dengan normalisasi rejimen harian dan penolakan tabiat buruk. Tempoh tidur malam mestilah sekurang-kurangnya 8 jam, dan pada waktu siang anda perlu mencari masa untuk melakukan aktiviti fizikal. Ini adalah satu-satunya cara untuk menghilangkan sensasi yang tidak menyenangkan di kawasan kepala untuk jangka masa yang panjang dan memastikan kehidupan anda sepenuhnya..

Pencegahan keparahan di kepala melibatkan pematuhan dengan peraturan kerja dan rehat, tidur yang baik, aktiviti fizikal, pemakanan yang baik dan berjalan di udara segar, serta menghilangkan kerja berlebihan, melepaskan kebiasaan buruk.

Diagnosis dan rawatan semua penyakit tepat pada masanya adalah penting. Melihat doktor ketika gejala pertama penyakit muncul dengan ketara meningkatkan kemungkinan pemulihan sepenuhnya.

Adakah terdapat alasan untuk membimbangkan di kepala?

Dihantar oleh Tatyana Rudakova pada 10 Ogos 2013

Mana antara kita yang tidak mengalami sakit kepala? Tetapi kadang-kadang rasa berat di kepala dan pening masih bertambah. Pakar mempunyai sekitar 80 sebab untuk fenomena ini. Lebih-lebih lagi, dalam banyak kes, keadaan ini disebabkan oleh beberapa sebab sekaligus..

Apa itu pening??

Selalunya, pesakit dalam konsep ini memberikan makna yang sama sekali berbeza, yang tidak ada kaitan dengan pening. Contohnya, rasa pening dan gelap pada mata bukanlah gejala pening, tetapi keadaan pingsan. Mengejutkan semasa berjalan dan ketidakstabilan adalah manifestasi penyakit sistem saraf, tetapi, sekali lagi, jauh dari pening klasik. Sekiranya anda merasa berat di kepala, yang juga boleh disertai dengan loya dan muntah, sangat mungkin dalam kes ini kita bercakap mengenai pening. Ia boleh menjadi paroxysmal dan berterusan..

Punca sensasi yang tidak menyenangkan di kepala

  1. Selalunya pening boleh disebabkan oleh kerosakan pada labirin. Sejauh ini dari perubatan disebut radang telinga dalam. Salah satu manifestasi proses ini adalah penyakit Meniere. Pening dalam kes ini tidak hanya disertai dengan loya, tetapi juga oleh rasa sakit di telinga yang teruk. Sekiranya tidak dirawat, pecah membran mungkin berlaku. Dengan lawatan tepat pada masanya ke doktor, proses keradangan dapat dihentikan.
  2. Neuronitis vestibular, yang juga boleh menyebabkan rasa berat di kepala, mempunyai sifat yang agak kabur. Kehilangan keseimbangan disertai oleh rasa takut yang tidak bermotivasi. Pakar telah membuat kesimpulan bahawa ia biasanya berlaku setelah jangkitan pernafasan, walaupun tidak ada bukti saintifik mengenai sifatnya yang menular..
  3. Doktor memanggil pening sebagai teman biasa untuk tempoh selepas trauma. Kecederaan, patah tulang temporal - semua ini akan menyumbang kepada putaran objek di depan mata anda.
  4. Sensasi yang tidak menyenangkan juga dapat terjadi dengan barotrauma, yang penampilannya berkaitan dengan menyelam, batuk yang tegang.
  5. Pada tumor, yang disebut doktor sebagai kolesteatoma, pening dikaitkan dengan pemusnahan dinding gendang telinga.
  6. Keracunan dengan ubat narkotik atau perubatan menyebabkan kerosakan pada saraf vestibular, yang seterusnya, menimbulkan sensasi yang tidak menyenangkan, seperti rasa berat di kepala.
  7. Strok adalah satu lagi sebab berlakunya pening, kerana dengan itu batang otak terjejas.
  8. Epilepsi dan migrain sering menjadi penyebab ketidakselesaan di kepala..
  9. Penyakit sistem motor (spondylosis, chondrosis) juga boleh menyebabkan pening.
  10. Selalunya terdapat ketidakselesaan di kepala pada kanak-kanak kecil. Tetapi mereka, sebagai peraturan, mereka sendiri lulus setelah mencapai 4-5 tahun.

Untuk menentukan diagnosis, pesakit dihantar ke pelbagai kajian: ujian, sinar-x, audiometri, MRI dan lain-lain.

Sekiranya anda merasa berat di kepala, anda mesti berjumpa doktor. Dialah yang dapat memberikan rawatan yang sesuai. Selalunya, antihistamin, ubat penenang digunakan untuk melegakan gejala. Tetapi doktor anda akan membuat janji khusus untuk anda, anda tidak boleh mengubati diri sendiri dalam kes seperti itu.

Artikel serupa

Kabut di kepala. Sebab 1. Kurang tidur, tidur yang tidak betul.

Otak manusia memerlukan impian untuk pulih. Rata-rata, menurut saintis, berlangsung dari 7 hingga 9 jam. (Dan untuk kanak-kanak dan remaja - lebih-lebih lagi.)
Tetapi jangan tergesa-gesa untuk pergi ke titik seterusnya, memandangkan ini bukan mengenai anda.

Pertama, tidur bukan hanya keadaan pemadaman yang tidak sedar.

Dan kualiti tidur tidak kurang pentingnya dari tempohnya. Anda sendiri mungkin menyedari bahawa di bandar, misalnya, anda merasa terharu setelah 10 jam tidur, dan di negara atau di laut anda dapat bangun sepenuhnya berehat pada waktu subuh

Kedua, keadaan kabut di kepala disebabkan oleh beberapa sebab, dan masing-masing menyumbang. Walaupun anda gagal menentukan sebab utama dan paling penting, anda dapat meredakan keadaan anda dan melupakan kepala yang keruh dan kabur dengan membetulkan beberapa perkara yang kedua. Tidur, dalam pengertian ini, memang penyebabnya (dan penawarnya) sangat penting. Ia bersambung dan bersilang dengan banyak sumber kabut di kepala dan, setelah mengatur tidur anda, anda akan secara serentak (dan terpaksa) membetulkan banyak faktor lain yang mempengaruhi kejelasan kesedaran anda.

Anda perlu bersedia untuk fakta bahawa proses membetulkan tidur memerlukan masa. Dan memerlukan lebih banyak masa untuk memulihkan otak, memperbaiki kerosakan yang telah anda lakukan terhadapnya. Setiap hari anda kehilangan sel otak dan setiap malam anda berpeluang memulihkannya. Oleh itu, walaupun alasan asal kesedaran berlumpur anda tidak dalam kualiti tidur, tidur yang berkualiti akan sangat diperlukan untuk pemulihan otak.

Tidur. Dari pengalaman peribadi:

Saya memulakan impian di suatu tempat dalam sebulan. Saya bertindak dalam keadaan murung, dan melalui percubaan dan kesilapan. Perhatikan dan catat apa dan bagaimana pengaruhnya terhadapnya. Dia mempelajari fasa tidur (menggunakan gelang kecergasan), mendengar keadaannya, dll. Pada masa yang sama, saya menghilangkan kabut di kepala saya di suatu tempat dalam dua atau tiga bulan (pada bulan kedua atau ketiga dia kembali pada saat-saat keletihan yang teruk).

Pemulihan sepenuhnya kemampuan kognitif memakan masa sekitar enam bulan (dan, berdasarkan ujian, mereka terus meningkat dengan perlahan). Mengenai pengalaman peribadi, saya fikir untuk menulis artikel yang berasingan - catat di komen jika anda berminat. Sementara itu, anda hanya boleh mengikuti cadangan umum untuk tidur berkualiti yang terdapat di Internet..

Hanya satu malam yang buruk dapat mempengaruhi ingatan, tumpuan, koordinasi, mood, pertimbangan dan kemampuan anda untuk mengatasi tekanan pada keesokan harinya. Tidur tanpa tidur mempengaruhi kemampuan mental seolah-olah anda (lelaki dewasa) minum 1.5 liter bir.

Fikirkan impian anda. Tidur yang mencukupi adalah penawar terbaik untuk banyak punca kabut di kepala.

Berat di kepala. Sebab 5. Kekurangan aktiviti fizikal

Latihan meningkatkan aliran oksigen dan nutrien ke otak. Naikkan tahap endorfin. Komposisi hormon dan neurotransmitter seimbang. Membakar hormon stres kortisol dan merangsang pertumbuhan sel otak baru.

Kajian terbaru menunjukkan bahawa senaman boleh menjadi satu-satunya tindakan penting yang boleh anda lakukan untuk menjaga kesihatan otak anda..

Para saintis telah menemui bahawa senaman mempercepat neurogenesis. Tikus dan tikus, yang terpaksa berlari selama beberapa minggu, mengalami hippocampus daripada anggota kumpulan haiwan yang tidak aktif.

Bagi mereka yang menjalani gaya hidup tidak aktif dan tidak bersenam secara teratur, saya mempunyai dua berita. Satu perkara yang buruk adalah bahawa "duduk" disebut merokok baru. Gaya hidup ini sangat berbahaya bagi otak dan kesihatan secara amnya. Yang lain adalah baik: jika anda tergolong dalam kumpulan orang yang menjalani gaya hidup yang tidak aktif, anda akan cepat merasakan kesan latihan. Penyelidik percaya bahawa untuk mencapai kesan positif, anda tidak perlu berpeluh di gimnasium. Berjalan biasa akan mencukupi, selama setengah jam atau lebih sedikit.

Sukan. Pengalaman peribadi.

"Doktor, apa yang salah dengan saya, saya berlari ke gimnasium, tetapi saya hanya lebih teruk?" Saya mempunyai pengalaman yang serupa. Saya kehilangan beberapa kilogram berat badan semasa latihan dan pada keesokan harinya saya merasa tidak sihat (termasuk mental). Adakah perlu untuk menjelaskan bahaya latihan sedemikian kepada otak? Kekeringan. Tekanan. Kehilangan nutrien dan mineral. Menukar keutamaan pemulihan kepada otot, nutrien untuk pertumbuhannya. Masalah tidur... Secara amnya, lebih baik melatih kurang untuk kesihatan otak, tetapi lebih kerap

Dan sangat penting, dengan kabut di kepala, mempunyai masa untuk pulih.

Punca

Kepala "berat" boleh menjadi manifestasi yang paling pelbagai
patologi - tidak berbahaya dan mengancam nyawa. Walau bagaimanapun
ketidakselesaan di kepala itu sendiri selalu berlaku
bekalan oksigen ke otak atau genangan tidak mencukupi
darah vena di kawasan kepala.

Gejala, termasuk rasa berat di kepala, menyertai:

Kecederaan pada kepala dan tulang belakang serviks

Rasa berat di kepala boleh disebabkan oleh pelbagai
kecederaan pada bahagian kepala atau tulang belakang serviks. Dan mungkin
walaupun lebam sedikit. Tetapi salah satu penyebab sakit kepala yang paling biasa,
keparahan, kelemahan adalah apa yang disebut kecederaan whiplash, yang
masuk dalam kemalangan kereta. Tiba-tiba tersentak dengan tajam
perencatan membawa kepada kecederaan pada tisu lembut leher dan mungkin
penyebab kehelan dan subluksasi vertebra tulang belakang serviks,
sering mengakibatkan sakit kepala dan kemerosotan
peredaran serebrum.

Penyakit degeneratif-distrofik tulang belakang

Sensasi yang tidak menyenangkan, rasa berat di kepala yang berterusan
telinga, pening, kelesuan sering menjadi akibatnya
pelbagai masalah pada tulang belakang serviks, khususnya osteochondrosis dan spondylosis serviks. Perubahan patologi di
struktur vertebra dengan penyakit ini sering menyebabkan
kerengsaan dan mampatan bukan sahaja akar saraf, tetapi juga
arteri vertebra. Mengingat yang terakhir, bekalan darah bertambah buruk,
aliran keluar vena sukar dan tekanan intrakranial meningkat.

Dengan patologi tulang belakang serviks, berat di kepala boleh
mengganggu sepanjang hari, diperburuk oleh cerun, tajam
pergerakan dan putaran leher.

Sebagai tambahan, kesakitan bersamaan pada tulang belakang yang terkena
memaksa seseorang untuk menghadkan amplitud pergerakan kepala. Dari sini -
aliran darah terganggu, bekalan oksigen terhad ke kepala
otak dan ketegangan otot otot leher dan bahu yang berterusan.

Tekanan intrakranial meningkat

Tekanan intrakranial meningkat menunjukkan tekanan,
kesakitan yang meletup dan rasa berat di kepala. Selain itu,
loya dan muntah juga boleh mengganggu pesakit.

Penyakit sistem kardiovaskular

Gejala ciri tekanan darah tinggi
banyak penyakit kardiovaskular sering tidak dirasakan. Walau bagaimanapun
dalam beberapa kes, ia dapat menampakkan dirinya sebagai sakit kepala yang teruk
kawasan leher, rasa berat, pening, kelesuan dan
kadar degupan jantung.

Myositis serviks

Sakit akibat keradangan otot leher akibat
kecederaan, hipotermia atau di bawah pengaruh tinggal berpanjangan di
postur antifisiologi, biasanya juga meluas ke oksipital
kawasan dan menyebabkan sensasi menekan di kepala.

Penyakit Meniere

Manifestasi khas penyakit Meniere
tinitus, berat kepala, pening, mengantuk,
keletihan.

Proses ketumbuhan

Kebiasaan di kepala dengan tumor otak biasanya
disertai dengan sakit kepala yang sengit, sering meningkat
dengan perubahan kedudukan badan, pening, loya dan muntah,
gangguan fungsi deria, pertuturan dan koordinasi.

Gangguan Neurotik dan Depresi

Kekejangan di kepala digabungkan dengan peningkatan kerengsaan,
air mata, kegelisahan, pening, gangguan tidur dan
gangguan vegetatif, sakit di bahagian tubuh yang berlainan boleh berlaku
manifestasi neurosis.

Maloklusi

Kesukaran di kepala serta sakit di bahagian belakang kepala dan telinga boleh
disebabkan oleh maloklusi atau masalah dengan temporomandibular
sendi, yang membawa kepada pergeseran pusat graviti kepala dan
pengedaran beban yang tidak betul pada tulang belakang serviks.
Dengan patologi ini, gejala biasanya berpanjangan.
masa, dan pada waktu petang semakin bertambah.

Penyakit berjangkit organ ENT

Jangkitan pendengaran dan pernafasan selain keparahan dan kesakitan di kepala
selalu disertai dengan gejala ciri lain, misalnya,
hidung berair, batuk, demam.

Kesedaran yang keliru. Sebab 7. Kesihatan

Kami bermula dengan gaya hidup tidak sihat yang menyebabkan kabut di kepala, kerana kita masing-masing makan, tidur dan mengalami tekanan.

Tetapi bagi banyak orang, penyakit tertentu adalah sumber utama masalah kognitif..

Tidak ada definisi perubatan - apa itu kabut di kepala, atau ujian sebenar yang mendedahkan kabut otak dan kesedaran yang keliru. Tetapi ubat dapat memberi kita pemeriksaan untuk mengetahui adanya penyakit-penyakit di mana kepala yang keruh adalah kejadian biasa. Kesedaran yang tidak jelas, berkabut dan kapas sering menyertai banyak penyakit..

Otak kimia

Kesan sampingan umum kemoterapi kanser adalah sejenis kabut otak yang disebut "kabut kimia" atau "otak kemoterapi".

Komuniti onkologi perubatan percaya bahawa kabus kimia disebabkan oleh kombinasi penyakit itu sendiri, rawatan, masalah tidur, perubahan hormon, kemurungan dan tekanan.

Kabus fibromyalgik

Ramai orang dengan fibromyalgia melaporkannya. Gejala termasuk kesukaran untuk menumpukan perhatian, ingatan yang lemah, dan kesedaran yang kabur. Orang dengan fibromyalgia mengalami keletihan, insomnia, dan berisiko mengalami kemurungan, tetapi kajian tidak mengesahkan idea bahawa faktor-faktor ini menyebabkan kabut fibromyalgik yang disebut. Teori lain yang mungkin adalah bahawa gangguan sistem saraf dengan fibromyalgia mempengaruhi saluran darah otak, yang membawa kepada fakta bahawa bahagian otak tertentu menerima kurang oksigen.

Lupus

Lupus fog (Lupus fog) - kealpaan dan rasa kekeliruan yang mungkin menyertai penyakit lupus (lupus erythematosus sistemik atau SLE). Ini mungkin salah satu gejala keadaan yang paling tidak menyenangkan..

Kabut Lupus lebih daripada masalah ingatan. Kerosakan kognitif dapat menampakkan diri dalam perkara-perkara yang paling biasa, seperti masalah dengan menolong anak dengan kerja rumah atau membuat senarai barang runcit..

Penyakit tiroid

Kabut otak yang menyertai gangguan tiroid belum dilabel sebagai "kabut tiroid"... setakat ini.

Menurut WHO, kerosakan pada kelenjar tiroid didiagnosis di hampir setiap penduduk sepersepuluh di planet kita. Dan trennya menyedihkan - terdapat peningkatan jumlah penyakit sekitar 5% setiap tahun.

Kedua-dua keadaan hipotiroid (tahap hormon rendah) dan hipertiroid (tinggi) boleh menyebabkan kabut otak.

Sekiranya anda merasa kabut di kepala (ini juga berlaku untuk kemurungan!), Anda harus berjumpa dengan ahli endokrinologi. Statistik, seperti yang dinyatakan di atas, sedemikian rupa sehingga pemeriksaan pakar ini harus dimasukkan dalam senarai tindakan utama. (Dan wajib - jika anda tinggal di tempat yang terkena radiasi atau menerima makanan yang mengandungi yodium tidak mencukupi)

Penyakit biasa lain yang menyebabkan kabut kepala

Kekeliruan, kekeruhan dan kekeliruan, kabut di kepala, boleh menjadi gejala banyak keadaan kesihatan. Saya akan menyenaraikannya secara ringkas:

  • ADHD - Gangguan Hiperaktifan Kekurangan Perhatian
  • Sindrom Keletihan Adrenal
  • Keresahan
  • Kecederaan otak
  • Sariawan
  • Kesakitan kronik
  • Depresi (dan ketidakseimbangan neurotransmitter)
  • Diabetes
  • Keracunan logam berat beracun
  • Hepatitis C
  • Ketidakseimbangan hormon
  • Hipoglikemia
  • Sindrom usus yang merengsa
  • Penyakit Lyme
  • Menopaus
  • Sklerosis berbilang
  • Gangguan neurodegeneratif
  • Artritis reumatoid
  • Alahan bermusim
  • Penyalahgunaan alkohol atau dadah

Oh ya, masih VVD dan osteochondrosis. Kedua-duanya, pada pendapat saya, dilayan dengan senaman dan rehat yang baik..

Kepala berlumpur. Sebab 8. Dadah

Setiap ubat mempunyai senarai kesan sampingan yang panjang..

Dan kabut di kepala adalah salah satu kesan sampingan biasa dari ubat preskripsi dan penjualan bebas..

Contohnya, statin, kelas ubat yang menurunkan kolesterol darah, serta beberapa pil tidur preskripsi, terkenal kerana kehilangan ingatan. Kepala yang berat, berdengung dan kabur adalah tindak balas biasa badan untuk mengambil ubat kelas ini..

Ubat kolinolitik (juga dikenal sebagai antikolinergik) menyekat tindakan asetilkolin, neurotransmitter dalam ingatan dan pembelajaran. Dan, untuk membuatnya lebih jelas, banyak ubat antihistamin (anti-alergenik) tergolong dalam jenis ubat ini, misalnya, diphenhydramine yang diketahui oleh semua orang.

Kesan sampingan antikolinergik yang biasa termasuk kabus otak, kealpaan dan ketidakupayaan untuk menumpukan perhatian.
Sebilangan besar antidepresan juga mempunyai kesan sampingan dalam bentuk kabut di kepala..