Utama

Serangan jantung

Nystagmus

Jenis asas dan penyebab nystagmus okular. Mari cuba mengenal pasti gejala penyakit dengan jelas dan kaedah rawatan apa yang berlaku sekiranya berlaku pergerakan mata yang tidak disengajakan..

Apakah nystagmus okular?

Nystagmus adalah pergerakan mata yang dicirikan oleh kualiti berikut:

  • Sukarela. Ia dijalankan secara bebas dan tidak dikawal oleh kehendak subjek yang menderita ini.
  • Pengayun. Lintasan pergerakan menyerupai bandul.
  • Berirama. Ia dicirikan oleh urutan pergerakan yang diulang secara teratur dan teratur..

Nystagmus boleh menjadi penyakit bebas, tetapi boleh menjadi salah satu gejala penyakit yang mendasari atau gangguan yang bukan patologi..

Jenis dan ciri pergerakan mata yang tidak disengajakan

Nystagmus dibahagikan kepada dua kumpulan besar, bergantung pada bentuk pergerakan mata:

  • Pendulum nystagmus, di mana pergerakan dengan intensiti yang sama pada setiap arah diperhatikan;
  • Tolak nystagmus, di mana terdapat tahap pesongan perlahan ke sisi dan tahap pengembalian cepat ke fiksasi pada objek.

Nystagmus dijelaskan tidak hanya bergantung pada bentuk gelombang, tetapi bergantung pada intensiti (rendah atau tinggi), amplitud, lateral (monokular atau binokular), frekuensi (rendah atau tinggi), sikap terhadap satah jalan spasial (mendatar, menegak, bulat, berputar ).

Secara keseluruhan, terdapat 40 jenis nystagmus yang berlainan, dibahagikan mengikut penyebabnya.

Di bawah ini kita akan mempertimbangkan yang paling biasa.

Nistagmus fisiologi

Mereka mengatakan mengenai nystagmus fisiologi apabila tidak ada penyakit yang boleh menyebabkannya. Ini adalah bentuk yang paling kerap dan memainkan peranan kompensasi ketika otak berusaha menangkap gambar di retina mata dengan putaran kepala yang cepat.

Nstagmus fisiologi, seterusnya, boleh menjadi:

  • Refleks atau optokinetik. Seperti yang telah dijelaskan secara ringkas, ini adalah mekanisme fisiologi yang, tanpa menghiraukan kehendak kita, berusaha memperbaiki objek yang dimaksudkan di retina.
  • Nistagmus vestibular. Ia dikaitkan dengan tindakan sistem vestibular, yang terletak di telinga dalam dan mengawal keseimbangan badan.
  • Nystagmus yang dipisahkan. Ia dapat diperhatikan pada orang yang sihat, dan oleh itu merujuk kepada nystagmus fisiologi, ketika mata, bergerak dalam satah mendatar, dialihkan ke pinggir bidang pandangan dengan sudut 40 ° dan tetap berada di sana untuk jangka waktu 10-15 saat.

Nistagmus patologi

Dalam kes ini, gangguan itu adalah tanda penyakit lain..

Terdapat pelbagai jenis nystagmus patologi..

  • Nystagmus kongenital / kanak-kanak gangguan yang muncul pada bayi baru lahir dari saat kelahiran atau dari bulan-bulan pertama kehidupan dan sering turun-temurun dan hampir selalu berlaku bersamaan dengan gangguan penglihatan, seperti strabismus.
  • Nystagmus pendam. Ini berkembang, jelas, pada usia dini (dari beberapa bulan kehidupan) dan hanya muncul jika tidak ada pelekapan gambar, iaitu jika salah satu dari dua mata itu ditutup atau malas.
  • Kekejangan nystagmus. Muncul kira-kira satu setengah tahun kehidupan. Dalam kes ini, nystagmus dikaitkan dengan gangguan motorik lain, atau sebaliknya, menggelengkan kepala dan postur yang tidak wajar.
  • Memperolehi Nystagmus. Ia boleh muncul pada bila-bila masa kehidupan. Menggabungkan sebilangan besar jenis nystagmus. Selalunya, ia disebabkan oleh penyakit mata, gangguan neurologi (sistem saraf pusat), gangguan sistem vestibular, kelumpuhan otot bola mata.

Bagaimana nystagmus okular dapat dilihat

Memandangkan nystagmus bukan penyakit, tidak betul untuk membincangkan gejala nystagmus. Kita hanya boleh membincangkan gejala bersamaan yang bergantung kepada penyakit yang menyebabkan nystagmus..

Oleh itu, gambaran klinikal nystagmus boleh merangkumi:

  • Bunyi dan bersiul di telinga. Bersenandung dan bersiul yang dirasakan tanpa kesesuaian sebenar.
  • Pening. Persepsi spasial terjejas, yang menyebabkan hilangnya keseimbangan.
  • Ketidakstabilan postur ortostatik.
  • Pening dan muntah.
  • Oscillopsia. Gangguan penglihatan, ketika bidang penglihatan kelihatan tidak stabil dan bergoyang.

Rawatan pergerakan mata yang tidak disengajakan

Tidak ada satu protokol untuk merawat nystagmus kerana penyebab gangguan ini terlalu heterogen.

Atas sebab ini, rawatan melibatkan terutamanya, diagnosis yang betul, iaitu, mencari penyebab yang menentukan nystagmus, dan, jika mungkin, penghapusannya menggunakan terapi yang sesuai.

Dalam kes nystagmus yang teruk, yang sangat mempengaruhi kualiti hidup, anda boleh menggunakan rawatan berdasarkan suntikan toksin botulinum ke otot mata. Toksin menyekat pergerakan otot dan mengurangkan nystagmus. Walau bagaimanapun, terapi ini mempunyai jangka hayat yang terhad, iaitu 4-5 bulan, dan kemudian diulang.

Pilihan lain untuk beberapa jenis nystagmus adalah pembedahan pada otot oculomotor. Operasinya terdiri daripada pembedahan otot yang menggerakkan bola mata secara pembedahan untuk mengurangkan manifestasi nystagmus.

Nystagmus dan sklerosis berganda

Multiple sclerosis adalah penyakit di mana sistem kekebalan tubuh secara salah menyerang dan memusnahkan myelin, iaitu selubung serat saraf. Kehilangan myelin menyebabkan penyebaran isyarat saraf separa atau lengkap, oleh itu, otot tidak mematuhi dan membuat pergerakan sewenang-wenangnya. Oleh itu, nystagmus boleh menjadi salah satu gejala sklerosis berganda..

Nystagmus

Nystagmus adalah bentuk gangguan oculomotor yang teruk, yang ditunjukkan oleh pergerakan osilasi bola mata yang tidak disengaja, yang mungkin disebabkan oleh sebab fisiologi atau patologi. Sebagai contoh, keadaan seperti itu boleh muncul sebagai reaksi terhadap putaran dram optikinetik atau badan di angkasa atau ketika memerhatikan objek yang bergerak pantas. Dalam kes ini, ini adalah fenomena biasa, yang berfungsi untuk menjaga penglihatan..

Dengan nystagmus patologi mata, setiap kitaran pergerakan terdiri daripada penyimpangan mata secara tidak sengaja dari objek dan pergerakan seperti langkah refixacin terbalik yang seterusnya. Dalam kes ini, mata tidak tertumpu pada objek tertentu. Selalunya, keadaan ini disertai dengan penurunan ketajaman penglihatan..

Pengelasan

Dalam arah pergerakan getaran, nystagmus dibezakan secara mendatar, menegak, pepenjuru dan putaran. Nystagmus mendatar paling biasa dan dicirikan oleh pergerakan mata ke kiri dan kanan. Terdapat juga nystagmus terasing di mana bola mata bergerak ke arah yang berbeza. Keadaan ini sangat jarang berlaku..

Dengan sifat pergerakan nystagmus, mata dibahagikan kepada pendulum-seperti, di mana mata membuat pergerakan goyang seragam dari sisi ke sisi, tersentak, yang dicirikan oleh pergerakan mata yang perlahan dalam satu arah dan kembali cepat, dan bercampur, di mana mata membuat gerakan pendulum atau gerakan tersentak.

Mengikut amplitud pergerakan getaran, nystagmus berkaliber besar (amplitud pergerakan mata berayun lebih daripada 15 darjah), berkaliber sederhana (15 hingga 5 darjah) dan berkaliber kecil (amplitudo kurang dari 5 darjah) dibezakan.

Oleh kerana berlakunya penyakit ini, ia boleh menjadi kongenital dan diperolehi. Kongenital paling kerap adalah nystagmus mendatar dengan sifat pergerakan yang tersentak. Ia muncul pada kanak-kanak 2-3 bulan selepas kelahiran dan berlangsung seumur hidup.

Nistagmus yang diperoleh adalah daripada jenis berikut:

- pemasangan - pergerakan mata tersentak frekuensi kecil dengan penolakan pandangan yang melampau;

- optokinetik - kerana pergerakan objek berulang dalam bidang pandangan;

- vestibular - pergerakan mata perlahan, pertama ke satu arah, kemudian ke arah lain, yang boleh menyebabkan pening dan loya.

Nystagmus yang diperoleh (fisiologi) juga disebut gegaran semasa pergerakan mata fiksatif dengan frekuensi tinggi dan amplitud rendah, dan melayang dengan pergerakan mata halus yang perlahan.

Punca Nystagmus

Penyebab utama penyakit ini adalah operasi sistem oculomotor yang tidak stabil, yang mengawal mata. Ketidakstabilan ini dapat berkembang kerana terdedah kepada faktor pusat atau tempatan. Faktor tempatan adalah masalah penglihatan kongenital atau diperolehi kerana pelbagai penyakit mata, seperti pengaburan media optik, atrofi optik, albinisme, astigmatisme, strabismus, miopia, hiperopia, distrofi retina dan lain-lain.

Antara penyebab utama atau biasa - kerosakan pada jambatan otak, labirin, medula cerebellar, hipofisis, termasuk akibat kecederaan kepala, penyakit Meniere (pening sistemik), keracunan dengan ubat-ubatan (termasuk selesema) atau bahan narkotik, jangkitan telinga.

Nstagmus spontan adalah tanda proses patologi pada labirin telinga dalam atau otak. Dalam kes ini, arah pergerakan menunjukkan tahap kerosakan. Oleh itu, nystagmus mendatar menunjukkan kerosakan pada labirin bahagian tengah fossa rhomboid, menegak dan pepenjuru - tanda kerosakan pada bahagian atasnya, putaran - bawah. Amplitud pergerakan bola mata adalah petunjuk tahap kerosakan pada penganalisis vestibular..

Nistagmus mata juga dapat muncul akibat ketegangan sistem saraf pusat yang kuat kerana disorientasi sementara, misalnya, setelah menunggang tarikan yang ekstrem. Dalam kes sedemikian, setelah orientasi dipulihkan, sistem oculomotor menormalkan dan nystagmus hilang..

Gejala

Selain pergerakan mata yang tidak disengajakan, penyakit ini menampakkan dirinya sebagai kepekaan fotosensitif, penurunan penglihatan, perasaan bahawa gambar visual bergerak, kabur dan gemetar. Perasaan tidak stabil, pening juga boleh timbul. Dalam kes ini, pesakit sendiri dapat melihat patologi tidak dengan segera, tetapi hanya setelah menumpukan perhatian pada kecacatan ini.

Beberapa jenis penyakit ini tidak menyebabkan gangguan penglihatan yang teruk..

Diagnosis Nystagmus

Penyakit ini didiagnosis oleh pakar oftalmologi semasa pemeriksaan, di mana dia memeriksa fungsi visual utama, seperti ketajaman visual, keadaan media optik, fundus, saraf optik, retina, dan alat oculomotor. Penyakit utama yang menyebabkan perkembangan nystagmus mata juga diperjelaskan, yang mana perundingan pakar neurologi dan kajian elektrofisiologi yang lebih mendalam ditetapkan.

Rawatan Nystagmus

Nystagmus yang berasal dari patologi tidak dapat disembuhkan sepenuhnya. Terapi bermula dengan rawatan penyakit yang mendasari, yang menyebabkan perkembangan keadaan ini. Dalam astigmatisme atau rabun jauh, ini adalah pembetulan penglihatan dengan kacamata, serta rawatan perkakasan nystagmus untuk mengurangkan manifestasi dan meningkatkan ketajaman penglihatan.

Untuk meningkatkan pemakanan tisu mata, terutama retina, ubat-ubatan diresepkan untuk nystagmus, yang terdiri daripada pengambilan ubat vasodilatasi dan kompleks vitamin.

Dalam bentuk penyakit yang teruk, campur tangan pembedahan disediakan untuk mengurangkan pergerakan getaran. Semasa operasi, pelemahan otot yang lebih kuat dan penguatan otot yang lemah dilakukan, akibatnya amplitud getaran mata menurun, kedudukan kepala meluruskan, dan ketajaman penglihatan.

Artikel ini disiarkan untuk tujuan pendidikan sahaja dan bukan bahan ilmiah atau nasihat perubatan profesional..

Nystagmus

Semua kandungan iLive diperiksa oleh pakar perubatan untuk memastikan ketepatan dan konsisten yang terbaik dengan fakta..

Kami mempunyai peraturan yang ketat untuk memilih sumber maklumat dan kami hanya merujuk ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, jika mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dll.) Adalah pautan interaktif untuk kajian sedemikian..

Sekiranya anda berpendapat bahawa mana-mana bahan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau dipersoalkan, pilih dan tekan Ctrl + Enter.

Nystagmus adalah bentuk gangguan oculomotor yang teruk, yang ditunjukkan dalam pergerakan mata berayun spontan dan disertai dengan penurunan ketara dalam ketajaman penglihatan - penglihatan rendah.

Nystagmus adalah fluktuasi mata pendulum yang tidak disengaja berulang, yang boleh menjadi fisiologi dan patologi. Jadi, nystagmus yang muncul sebagai tindak balas terhadap putaran drum optokinetik atau badan di ruang adalah normal dan berfungsi untuk menjaga penglihatan yang baik. Pergerakan mata yang terpaku pada objek disebut foveing, dan gerakan yang memindahkan fovea dari objek disebut defoverable. Dalam nystagmus patologi, setiap kitaran pergerakan biasanya dimulakan dengan penyimpangan mata yang tidak disengajakan dari objek, diikuti oleh pergerakan seperti lompatan refleksasi terbalik. Dalam arah nystagmus boleh mendatar, menegak, kilasan atau tidak spesifik. Amplitudo nystagmus boleh berkaliber kecil atau berkaliber besar (amplitud nystagmus ditentukan oleh tahap penyimpangan mata), dan frekuensi nystagmus boleh tinggi, sederhana, dan rendah (ditentukan oleh frekuensi ayunan mata).

Kod ICD-10

Apa yang menyebabkan nystagmus?

Perkembangan nystagmus mungkin disebabkan oleh pendedahan kepada faktor pusat atau tempatan..

Nystagmus biasanya berlaku dengan kehilangan penglihatan kongenital atau terluka kerana pelbagai penyakit mata (pengaburan media optik, atrofi optik, albinisme, degenerasi retina, dll.), Akibatnya mekanisme fiksasi visual terganggu.

Nistagmus fisiologi

  1. Pemasangan nystagmus - nystagmus kecil yang kecil dengan frekuensi penolakan yang melampau. Fasa pantas - ke arah pandangan.
  2. Optokinetik nystagmus adalah nystagmus tersentak yang disebabkan oleh pergerakan berulang objek dalam bidang pandangan. Fasa perlahan adalah pergerakan mata pengesan di belakang objek; fasa pantas - pergerakan saccadic ke arah yang bertentangan, sehingga mata membetulkan objek seterusnya. Sekiranya pita optikinetik atau drum bergerak dari kanan ke kiri, kawasan parieto-oksipital kiri mengawal fasa perlahan (penjejakan) ke kiri, dan lobus frontal kiri mengawal fasa cepat (saccalic) ke kanan. Optokinetik nystagmus digunakan untuk mengenal pasti simulator yang meniru kebutaan, dan untuk menentukan ketajaman penglihatan pada anak kecil. Ia juga berguna dalam menentukan penyebab hemianopsia homonim terpencil (lihat di bawah)..
  3. Nstagmus vestibular adalah nystagmus tersentak yang disebabkan oleh pintu masuk yang berubah dari inti vestibular ke pusat pergerakan mata mendatar. Fasa perlahan dimulakan oleh inti vestibular, dan fasa cepat dimulakan oleh batang otak dan jalur fronto-mesencephalic. Nistagmus putar biasanya dikaitkan dengan patologi sistem vestibular. Nistagmus vestibular boleh disebabkan oleh rangsangan kalori:
    • Apabila air sejuk dituangkan ke telinga kanan, nystagmus tersentak kiri muncul (iaitu, fasa cepat ke kiri).
    • Apabila air suam dituangkan ke telinga kanan, nystagmus seperti tekan tangan kanan muncul (iaitu, fasa cepat ke kanan). Dalam menghafal arah nystagmus, mnemonik "COWS" (sejuk - berlawanan, hangat - sama) membantu, yang bermaksud: sejuk adalah sebaliknya, panas sama.
    • Apabila air sejuk dituangkan ke kedua telinga secara serentak, nystagmus tersentak muncul dengan cepat naik; air suam di kedua telinga menyebabkan nystagmus dengan cepat turun.

Nystagmus ketidakseimbangan motor

Nystagmus ketidakseimbangan motor muncul sebagai akibat kecacatan utama mekanisme eferen.

Nystagmus kongenital

Warisan mungkin bersifat resesif berkait X atau autosomal dominan.

Nystagmus kongenital menampakkan dirinya 2-3 bulan selepas kelahiran dan berterusan sepanjang hayat.

Gejala Nystagmus kongenital

  • Nystagmus mendatar, biasanya jenis tersentak.
  • Boleh dilemahkan oleh penumpuan dan tidak diperhatikan semasa tidur.
  • Biasanya terdapat titik peluru - arah pandangan di mana nystagmus minimum.
  • Semasa menetapkan mata pada titik sifar, kedudukan kepala yang tidak normal dapat diperhatikan.

Mengelakkan kekejangan

Ini adalah keadaan yang jarang berlaku antara 3 dan 18 bulan..

    • Nystagmus mendatar frekuensi tinggi amplitudo kecil satu sisi atau dua sisi dengan anggukan kepala.
    • Nystagmus sering tidak simetri, dengan peningkatan amplitud semasa penculikan.
    • Komponen menegak dan kilasan mungkin diperhatikan..
  • Kekejangan idiopatik hilang secara spontan selama 3 tahun.
  • Glioma saluran optik anterior, sindrom pelana Turki kosong, dan sista porencephalic.

Nystagmus pendam

Ia dikaitkan dengan esotropia bayi dan tidak dapat digabungkan dengan sisihan menegak. Ia dicirikan oleh yang berikut:

  • Apabila kedua-dua mata terbuka, nystagmus tidak ada.
  • Nistagmus mendatar berlaku semasa menutup satu mata atau mengurangkan jumlah cahaya yang memasuki mata.
  • Fasa pantas menuju ke mata yang terbuka dan mengunci.
  • Kadang kala unsur laten ditumpangkan pada nystagmus manifes, jadi jika satu mata ditutup, amplitud nystagmus meningkat (nystagmus manifes laten).

Nystagmus Selang Selang

  • Nystagmus melintang mesra secara berkala mengambil arah yang bertentangan.
  • Setiap kitaran boleh dibahagikan kepada fasa aktif dan fasa imobiliti..
  • Semasa fasa aktif, amplitud, frekuensi dan kelajuan fasa lambat nystagmus mula-mula meningkat, kemudian menurun.
  • Kemudian muncul selingan pendek dan tenang, berlangsung 4-20 saat, di mana mata membuat amplitud rendah, sering seperti gerakan pendulum.
  • Ini diikuti oleh urutan pergerakan yang serupa ke arah yang bertentangan, kitaran penuh berlangsung 1-3 minit.

Punca: penyakit cerebellar, demyelination, ataxia-telangiectasia (sindrom Louis-Bar), ubat-ubatan seperti fenitoin.

Nystagmus penarikan balik penumpuan

Ia disebabkan oleh pengecutan serentak otot ekstraokular, terutamanya garis medial..

  • Jolly nystagmus disebabkan oleh pergerakan pita untuk memerhatikan tingkap ke bawah.
  • Saccade fiksasi atas mengarahkan mata antara satu sama lain dalam pergerakan konvergen.
  • Digabungkan dengan penarikan mata ke orbit..

Punca: luka pretectal, seperti pinealoma dan kemalangan vaskular.

Nystagmus "mengalahkan" ke bawah

Gejala: nystagmus menegak dengan fasa pantas. "Memukul" ke bawah, iaitu yang lebih senang dipanggil ketika melihat ke bawah.

  • Patologi sebatian kraniokerviks pada tahap foramen magnum, seperti Anformasi Aniold-Cliiari dan springingobulbia.
  • Ubat-ubatan (sebatian litium, fenitoin, karbamazepin dan barbiturat).
  • Wernicke encephalopathy, demyelization dan hydrocephalus.

Nystagmus "berdegup"

Gejala: nystagmus menegak dengan fasa pantas, "berdegup" ke atas.

Sebab: patologi fossa kranial posterior, ubat-ubatan dan ensefalopati Wernicke.

Nystagmus Maddox timbal balik

Gejala: nystagmus seperti bandul, di mana satu mata naik dan berpusing ke dalam, dan mata yang lain pada masa yang sama menurunkan dan membelok ke luar; dengan itu mata berpusing ke arah yang bertentangan.

Punca: tumor paraselular, sering menyebabkan hemianopsia biteporemi, syringobulbia dan strok lokalisasi batang.

Nystagmus ataksik

Atstik nystagmus adalah nystagmus mendatar. timbul pada mata pesakit dengan ophthalmoplegia internuklear <см. далее).

Nystagmus Kekurangan Deria

Nystagmus kekurangan deria (okular) adalah akibat gangguan penglihatan. Keterukan keadaan ditentukan oleh tahap kehilangan penglihatan. Nystagmus mendatar dan pendulum boleh berkurang dengan penumpuan. Untuk mengurangkan amplitud nystagmus, pesakit boleh mengambil posisi kepala yang dipaksa. Punca nystagmus kekurangan deria adalah pelanggaran penglihatan pusat yang teruk pada usia dini (contohnya, katarak kongenital. Hipoplasia makula). Sebagai peraturan, nystagmus berkembang pada kanak-kanak di bawah umur 2 tahun dengan penurunan penglihatan dua sisi.

Gejala Nystagmus

Dengan beberapa jenis nystagmus, ketajaman penglihatan yang cukup tinggi tetap ada, dalam kes seperti itu, alasan perkembangannya adalah pelanggaran peraturan alat oculomotor.

Bergantung pada arah pergerakan ayunan, mereka membezakan antara nystagmus mendatar, menegak, pepenjuru dan putaran, mengikut sifat pergerakan mereka - seperti pendulum (dengan amplitud pergerakan pergerakan berayun yang sama), tersentak (dengan amplitud berlainan ayunan: fasa perlahan - dalam satu arah dan cepat - ke yang lain) bercampur (sama ada pergerakan seperti bandul atau sentakan). Nistagmus yang didorong disebut kiri atau kanan, bergantung pada arah fasa pantasnya. Dengan nystagmus yang tersentak, pusingan kepala yang dipaksa ke arah fasa pantas diperhatikan. Dengan putaran ini, pesakit mengimbangi kelemahan otot oculomotor, dan amplitud nystagmus menurun, oleh itu, jika kepala dipusing ke kanan, otot "kanan" dianggap lemah: garis luar mata kanan dan garis dalaman mata kiri. Nystagmus ini dipanggil tangan kanan..

Nystagmus boleh berkaliber besar (dengan amplitud pergerakan getaran mata lebih dari 15 °), berkaliber sederhana (dengan amplitud 15-5 °), berkaliber kecil (dengan amplitud kurang dari 5 °).

Untuk menentukan amplitud, frekuensi dan sifat pergerakan nystagmoid berayun, kaedah penyelidikan objektif digunakan - nystagmografi. Sekiranya tidak ada nystagmograf, sifat amplitud nystagmus dapat ditentukan oleh tahap anjakan refleks cahaya dari oftalmoskop pada kornea. Sekiranya refleks cahaya semasa pergerakan getaran mata bergerak dari pusat kornea ke tengah jarak antara pusat dan pinggir murid, mereka bercakap mengenai nystagmus berkaliber kecil dan halus, jika melampaui had ini - berkaliber besar. Sekiranya pergerakan kedua-dua mata tidak sama, nystagmus seperti itu disebut terpisah. Ia sangat jarang berlaku..

Jenis Nystagmus

  1. Nstagmus yang tersentak dengan gerakan "drifting" yang perlahan dan defocusing dan pergerakan yang cepat, cepat dan cepat. Arah nystagmus ditunjukkan oleh arah komponen cepat, oleh itu, nystagmus yang tersentak itu boleh menjadi tangan kanan, tangan kiri, atas, bawah, atau pemutar. Jolly nystagmus boleh dibahagikan kepada pemasangan (vestibular) dan nystagmus dengan paresis pandangan (perlahan dan biasanya tanda kerosakan pada batang otak).
  2. Nystagmus seperti pendulum, di mana kedua pergerakan foveing ​​dan defoing perlahan (kelajuan nystagmus sama di kedua-dua arah).
    • Nystagmus seperti pendulum kongenital mendatar dan cenderung tersentak ketika melihat ke sisi.
    • Nystagmus seperti pendulum yang diperoleh mempunyai komponen mendatar, menegak dan kilasan.
    • Sekiranya komponen mendatar dan menegak nystagmus seperti pendulum berada dalam fasa (iaitu, berlaku serentak), arah yang dirasakan kelihatan serong.
    • Sekiranya komponen mendatar dan menegak berada di luar fasa, arahnya kelihatan elips atau pemutar.

Nystagmus bercampur merangkumi nystagmus seperti bandul di kedudukan utama dan nystagmus tersentak apabila dilihat ke sisi.

Diagnosis Nystagmus

Semasa memeriksa pesakit dengan nistagmus, hasil kajian elektrofisiologi (electroretinogram, potensi yang ditimbulkan visual, dll.) Penting, memungkinkan untuk menjelaskan diagnosis, menentukan tahap lesi organik, kehadiran amblyopia dan menentukan taktik rawatan..

Dengan nystagmus, ketajaman penglihatan setiap mata diperiksa dengan kacamata dan tanpa cermin mata, dengan kedudukan kepala dan paksa secara langsung. Dalam kedudukan ini, amplitud nystagmus biasanya menurun dan ketajaman penglihatan menjadi lebih tinggi. Kriteria ini digunakan untuk menyelesaikan persoalan kelayakan melakukan operasi pada otot oculomotor. Penting untuk menentukan ketajaman penglihatan dengan dua mata terbuka (dengan cermin mata dan tanpa cermin mata), kerana dengan fiksasi teropong, amplitud nystagmus juga berkurang dan ketajaman penglihatan menjadi lebih tinggi.

Apa itu nystagmus bola mata, bagaimana merawatnya dengan betul

Nystagmus disebut pergerakan osilasi bola mata yang tidak terkawal. Penyakit ini sering timbul kerana kerosakan atau kerosakan fungsi alat vestibular, saraf kranial vestibular, otak kecil atau batang otak.

Dalam artikel ini kita akan membincangkan ciri-ciri nystagmus, gejala dan akibatnya, serta kaedah moden untuk merawat penyakit mata ini.

Definisi penyakit

Nystagmus adalah pergerakan bola mata yang tidak disengajakan. Ia biasanya berlaku sejak lahir atau awal kanak-kanak, walaupun dapat didiagnosis pada orang dewasa kerana pelbagai penyakit mata, penyakit otak, kecederaan, mabuk..

Nstagmus okular dan neurogenik (tengah) dibezakan. Dalam kes pertama, gangguan penglihatan berlaku pada usia dini atau akibat daripada kerosakan fungsi alat visual. Dalam kes kedua, permulaan penyakit boleh dikaitkan dengan lesi komponen vestibular sistem oculomotor.

Bergantung pada sifat pergerakan, nystagmus terbahagi kepada tiga jenis:

  1. Seperti pendulum. Mata bergerak ke sisi.
  2. Jerit. Mata bergerak perlahan sehala dan kemudian kembali dengan cepat..
  3. Bercampur. Ia menggabungkan tanda-tanda nystagmus yang menyeronokkan dan pendulum.

Dalam arah pergerakan mata, empat kumpulan nystagmus dibezakan:

  1. Tegak.
  2. Melintang.
  3. Putaran.
  4. Diagonal.

Bergantung pada amplitud pergerakan pergerakan osilasi:

  1. Berkaliber besar (amplitud melebihi lima belas darjah).
  2. Srednekaliberny (amplitud dari lima belas hingga lima darjah).
  3. Berkaliber kecil (amplitudo kurang dari lima darjah).

Jenis nystagmus lain:

  1. Fisiologi. Ini adalah nystagmus tersentak di mana pergerakan mata berayun berlaku kerana perubahan tekanan pada inti vestibular.
  2. Pendam. Turun naik berlaku dengan mata tertutup atau separuh tertutup. Nistagmus seperti itu muncul kerana keletihan dan peningkatan tekanan intraokular.
  3. Pemasangan. Pergerakan tersentak muncul pada penculikan maksimum murid ke sebelah.
  4. Nystagmus ketidakseimbangan motor. Ia menggabungkan tanda-tanda jenis penyakit lain. Kejadiannya dikaitkan dengan kelemahan nada otot serong mata..
  5. Nystagmus derivasi deria. Ia berkembang kerana pelanggaran ketajaman penglihatan. Akibat dari penyakit ini, ketajaman penglihatan menurun. Penyebab penampilan dikaitkan dengan gangguan penglihatan pusat pada usia dini.
  6. Pulang. Mata semasa pergerakan berayun menyimpang ke arah yang berbeza. Nystagmus semacam itu mungkin merupakan tanda tumor paraselular..

Pergerakan mata dalam penyakit ini tidak dapat dikawal. Besarnya turun naik mungkin berbeza bergantung pada arah pandangan, kedudukan kepala, tumpuan atau keletihan..

Ia berlaku bahawa pada orang dengan diagnosis ini, kepala berada dalam kedudukan tidak wajar, di mana besarnya turun naik adalah minimum. Sekilas tidak dapat bertahan pada subjek tertentu, tetapi melaluinya. Kerana itu, otak menerima gambaran kabur. Itulah sebabnya penglihatan pada penghidap nystagmus rendah..

Punca berlakunya

Nystagmus adalah penyakit yang jarang berlaku. Ia berlaku pada satu orang daripada beberapa ribu. Ia biasanya berlaku pada bayi baru lahir atau pada anak kecil..

Sebab kejadiannya dikaitkan dengan pelbagai gangguan neurologi, kadang-kadang bersifat keturunan (albinisme, amaurosis kongenital Leber).

Pada masa dewasa, penyebab nystagmus boleh menjadi:

  • Kehilangan penglihatan (dengan katarak atau kecederaan mata).
  • Penyakit otak (tumor, sklerosis berganda, strok).
  • Kecederaan kepala.
  • Pendedahan kepada bahan toksik (alkohol, ubat tertentu).
  • Kecacatan tengkorak dan otak (anomali Arnold-Chiari).
  • Hydrocephalus.
  • Penyakit radas vestibular (labirinitis, neuronitis vestibular, neuroma saraf vestibular).

Gejala

Ia berlaku bahawa penghidap nystagmus tidak merasakan tanda-tanda penyakit ini. Tetapi kadang-kadang aduan berikut muncul:

  1. Pergerakan mata berayun yang kelihatan dari sisi ke sisi.
  2. Pening, kehilangan orientasi di ruang angkasa.
  3. Mual kerana tidak dapat membetulkan subjek.
  4. Oscillopsia (sensasi turun naik berterusan objek di sekitarnya).

Nystagmus boleh menunjukkan gangguan pendengaran (paling kerap di satu telinga), gangguan koordinasi, penurunan nada otot badan, penglihatan berganda.

Kemungkinan komplikasi

Tetapi nystagmus sahaja tidak menyebabkan komplikasi. Tetapi jika tidak dirawat, ia mengancam dengan komplikasi serius seperti kehilangan penglihatan sepenuhnya.

Rawatan

Tahap diagnosis penyakit:

  1. Pemeriksaan awal oleh pakar oftalmologi.
  2. Kajian tambahan (ketajaman visual, keadaan alat oculomotor dan media optik mata, keadaan retina dan fundus).
  3. MRI, electroencephalogram, echo-ensefalografi.
  4. Pemeriksaan pakar neurologi.

Prinsip utama rawatan nystagmus:

  • Pembetulan penglihatan dengan cermin mata atau kanta lekap. Selalunya, kanta lekap digunakan, kerana ketika mata bergerak, pusat lensa bergerak dengannya, yang memastikan penglihatan lebih jelas.
  • Mengambil suntikan baclofen atau botox. Tetapi kesannya adalah sementara.
  • Operasi pada otot mata akan memberikan pergeseran pada posisi mata rehat relatif di posisi tengah dan akan memberikan hasil kosmetik yang baik.
  • Rawatan untuk penyakit nystagmus yang mendasari.

Merawat nystagmus adalah perniagaan yang panjang dan sukar. Dan tidak selalu mungkin untuk mencapai hasil yang diinginkan..

Perlu, pertama sekali, untuk menghapuskan penyebab yang menyebabkan perkembangan nystagmus.

Semasa rawatan, perlu berhenti mengambil ubat yang memprovokasi nystagmus. Ubat-ubatan tersebut termasuk pil tidur dan ubat kuat, misalnya, benzodiazepin dan barbiturat..

Ubat

Rawatan ubat melibatkan penggunaan pelbagai ubat vasodilator yang menyuburkan tisu mata, terutama retina. Juga, doktor boleh mengesyorkan pelbagai kompleks vitamin dan multivitamin untuk menguatkan badan sepenuhnya..

Harus diingat bahawa ubat hanya tambahan.

Secara pembedahan

Rawatan pembedahan dilakukan untuk mengurangkan pergerakan mata berayun. Dengan nystagmus tersentak, operasi dilakukan untuk memindahkan "zon rehat" ke posisi tengah. Untuk melakukan ini, melemahkan otot yang lebih kuat dan menguatkan yang lebih lemah. Kerana ini, kedudukan kepala diluruskan, nystagmus menurun, ketajaman penglihatan meningkat.

Dengan bantuan pembedahan, seseorang bukan sahaja dapat menghilangkan pergerakan mata yang tidak terkawal, tetapi juga dapat memulihkan penglihatan. Juga, selepas pembedahan, fotofobia hilang.

Ubat rakyat

Rawatan nystagmus dengan bantuan ubat tradisional perlu digabungkan dengan kaedah rawatan tradisional.

Resipi ubat rakyat yang paling terkenal:

  • Jus pasli. Minum jus pasli segar sebelum makan sekurang-kurangnya tiga kali sehari.
  • Dill. Tegaskan biji dill, dimandikan dalam air panas, selama lima puluh hingga enam puluh minit di tempat yang gelap. Minum infusi setengah cawan setiap jam sepanjang hari.
  • Caraway. Tuangkan air mendidih di atas satu sudu jintan, bersikeras selama satu jam. Ambil infusi setengah cawan dua kali sehari.

Pencegahan

Pencegahan nystagmus merangkumi cadangan berikut:

  1. Diagnosis tepat pada masanya penyakit ini.
  2. Pemakanan yang baik, aktiviti fizikal sederhana biasa.
  3. Kesihatan Pekerjaan.
  4. Rawatan tepat pada masanya penyakit yang boleh menyebabkan nystagmus.
  5. Tidur sihat sepenuhnya.
  6. Berhenti Alkohol dan Merokok.

Ujian rabun warna boleh dilakukan di sini..

Video

penemuan

Nystagmus adalah pergerakan mata yang cepat dan tidak terkawal. Penyakit ini disertai oleh gangguan penglihatan, sebab itulah mereka terhad

Nystagmus boleh dirawat dengan pelbagai cara. Ubat diresepkan untuk meningkatkan pemakanan tisu mata, retina. Dan rawatan pembedahan dapat mengurangkan pergerakan ayunan bola mata.

Ingat bahawa terapi nystagmus harus dimulakan dengan bermulanya gejala pertamanya pada masa kanak-kanak. Pada usia ini, sistem visual masih berkembang. Sekiranya anda memulakan rawatan pada masa dewasa, ia memerlukan banyak masa dan bahkan terbukti tidak berkesan.

Kaedah merawat nystagmus pada orang dewasa dan kanak-kanak

Penyakit sistem penglihatan berbahaya bukan hanya dengan kehilangan penglihatan, tetapi juga oleh fakta bahawa mereka sering menandakan gangguan serius pada tubuh. Penglihatan sering terganggu pada penyakit otak, dan nystagmus tidak terkecuali. Nystagmus adalah patologi organ penglihatan, yang memprovokasi kelenturan bola mata yang berterusan dan tidak terkawal, yang menyebabkan penurunan ketajaman penglihatan yang kuat.

Punca Nystagmus

Pergerakan berayun mata boleh menjadi patologi dan fisiologi. Sekiranya anda memberi tumpuan kepada subjek dan bergerak, murid akan bergerak sehingga dapat mengekalkan fokus. Pergerakan murid yang tidak disengajakan menunjukkan adanya patologi.

Nystagmus kongenital paling kerap muncul pada 2-3 bulan kehidupan bayi, walaupun ia sudah lahir pada 15-20 minggu perkembangan janin. Seorang kanak-kanak daripada sepuluh ribu dilahirkan dengan gangguan ini hari ini..

Punca nystagmus:

  • kecederaan bola mata;
  • perubahan distrofi pada retina;
  • patologi otak;
  • proses keradangan di telinga dalam;
  • katarak kongenital (mengaburkan lensa);
  • kecenderungan genetik dan penyakit keturunan;
  • penglihatan rendah
  • penyakit sistem saraf pusat;
  • ensefalitis;
  • strok;
  • sklerosis berbilang;
  • Penyakit Meniere;
  • keracunan dadah.

Selalunya, nystagmus berlaku pada remaja di tengah penurunan ketara dalam ketajaman penglihatan.

Pengelasan patologi

Nistagmus patologi berkembang dengan latar belakang pelbagai penyakit dan patologi, dan fisiologi disebabkan oleh kerengsaan sistem saraf.

Jenis nystagmus patologi:

  • oftalmik, apabila patologi berlaku pada usia dini dan disebabkan oleh gangguan fungsi visual yang diperoleh atau kongenital, atau dikaitkan dengan patologi kongenital alat visual;
  • neurogenik (pusat), apabila penyimpangan dikaitkan dengan kerosakan pada elemen vestibular sistem oculomotor.

Varieti nystagmus mengikut sifat pergerakan:

  1. Jerit. Pergerakan karang yang perlahan, defoe dan lebih cepat. Berayun mempunyai kelajuan yang berbeza.
  2. Tidak bergelombang (bandul). Turun naik Fasa Sama.
  3. Bercampur. Termasuk tanda-tanda kedua-dua jenis nystagmus..

Selalunya, nystagmus mempunyai orientasi mendatar.

Klasifikasi nystagmus mengikut besarnya turun naik:

  • berkaliber besar (melebihi 15 darjah);
  • berkaliber sederhana (5-15 darjah);
  • berkaliber kecil (hingga 5 darjah).

Ke arah pergerakan nystagmus dibahagikan kepada jenis-jenis berikut:

  • menegak;
  • mendatar;
  • menegak;
  • putaran.

Bentuk nystagmus:

  1. Fisiologi. Pergerakan berayun berdenyut yang diprovokasi oleh perubahan tekanan pada inti vestibular.
  2. Pendam. Pergerakan berayun yang merupakan kelopak mata tertutup. Selalunya nystagmus jenis ini adalah hasil daripada kerja berlebihan dan peningkatan tekanan intraokular.
  3. Pemasangan. Pergerakan berdenyut yang berlaku semasa murid digerakkan ke sisi.
  4. Nystagmus ketidakseimbangan motor. Pergerakan yang merangkumi semua ciri di atas. Ia berlaku dengan nada lemah otot serong bola mata.
  5. Vestibular. Pergerakan tersentak yang berlaku sekiranya terdapat jangkitan pada telinga dalam dan penyakit Meniere.
  6. Nistagmus optokinetik. Menggerakkan pergerakan bola mata.
  7. Kekurangan deria Nystagmus. Bentuk nystagmus ini menampakkan diri dengan pelanggaran fungsi visual yang teruk. Terdapat getaran menegak dan mendatar. Dalam proses perkembangan patologi, penglihatan sangat terganggu. Punca nystagmus kekurangan deria adalah kecacatan teruk pada penglihatan pusat, yang timbul pada usia dini. Selalunya bentuk ini didiagnosis pada bayi dari usia dua tahun..
  8. Nistagmus timbal balik. Bentuk patologi ini memprovokasi pergerakan mata berayun yang membiakkannya ke arah yang bertentangan. Penyebab yang paling biasa adalah tumor parasellar, yang juga menyebabkan hemianopsia (kebutaan pada separuh bidang pandangan). Gejala nystagmus yang kembali: fotofobia (kornea berhenti melihat sinar matahari) dan putaran kepala, yang memungkinkan untuk mengurangkan ketegangan mata.

Pakar oftalmologi dapat menentukan kehadiran nystagmus walaupun dengan pemeriksaan terperinci. Untuk menjelaskan diagnosis, mereka menggunakan electroretinogram.

Nystagmus tidak selalu menunjukkan adanya patologi. Kadang-kadang orang yang mempunyai penglihatan normal mengembangkan nystagmus optokinetik. Ini adalah reaksi mata yang normal terhadap pergerakan objek. Labyrinth nystagmus bermula secara tiba-tiba dengan latar belakang terlalu banyak otot mata. Perlu diperhatikan bahawa bentuk ini ditunjukkan secara eksklusif oleh pergerakan mendatar.

Albinisme Nystagmus

Albinisme adalah penyakit genetik yang menyebabkan ketiadaan melanin dalam tubuh manusia. Ini adalah pigmen yang bertanggungjawab untuk warna kulit, rambut dan iris. Mekanisme pengembangan adalah pelanggaran pembentukan melanin dari tirosin.

Dengan albinisme, sistem visual sangat terjejas. Photophobia boleh berkembang pada pesakit, atrofi iris, warna fundus berubah, corak vaskular choroid (koroid mata) muncul. Ketajaman penglihatan juga berkurang kerana hipoplasia atau aplasia makula.

Nystagmus dengan albinisme adalah kejadian yang sangat biasa. Rawatan dijalankan mengikut prinsip yang sama dengan pembetulan nystagmus kongenital. Pesakit diberi sistem pelindung cahaya atau sistem optik berlubang, serta kanta lekap gelap dengan pusat lutsinar khas.

Bahaya nystagmus pada bayi dan anak kecil

Nystagmus biasanya dikaitkan dengan kecacatan pada sistem saraf pusat. Bentuk kongenital diperhatikan pada bayi baru lahir, ini disebabkan oleh kelainan perkembangan. Selalunya, penyakit ini didiagnosis pada bayi dengan patologi genetik (albinisme, penyakit Leber, dll.).

Pengambilan nystagmus dalam kebanyakan kes digabungkan dengan atrofi optik dan patologi pembiasan (miopia, hiperopia, astigmatisme).

Pada usia 3-4 minggu, bayi belajar untuk memfokuskan mata. Sekiranya tidak ada fiksasi dan pergerakan berayun murid dapat dilihat, anda perlu segera berjumpa pakar oftalmologi.

Anda harus selalu berhati-hati dengan anak anda, kerana anak-anak tidak boleh mengeluh kerana tidak selesa. Pada usia yang lebih dewasa, pesakit mengalami pening, ketidakstabilan, dan penglihatan dunia yang menyimpang..

Nystagmus dapat dikenal pasti dengan kedudukan kepala yang tidak wajar (okular torticollis). Pesakit secara tidak sedar memusingkan kepalanya sehingga pergerakan berayun menurun atau hilang. Dengan nystagmus, sangat mustahil untuk menghentikan kecacatan pada kedudukan kepala tertentu.

Setelah menjumpai kedudukan ini, seseorang mula melihat dengan lebih baik, kerana tanpa pergerakan ketajaman penglihatan meningkat.

Ubat Nystagmus

Kadang kala penggunaan ubat tertentu menyebabkan nystagmus. Fenomena serupa dicatat dalam rawatan dos besar barbiturat, fenotiazin, ubat penenang dan antikonvulsan. Dalam kes ini, nystagmus sering digabungkan dengan pening, disartria dan ataksia. Gejala akan meningkat dengan mabuk yang teruk..

Sekiranya pesakit menyedari gejala nystagmus semasa terapi dengan bahan ini, kepekatannya dalam darah harus ditentukan. Secara semula jadi, semua ubat yang memprovokasi pelanggaran dibatalkan, dalam kes yang melampau, mengurangkan dosnya.

Diagnosis Nystagmus

Anda boleh melihat sendiri gejala utama nystagmus. Pergerakan mata yang tidak terkawal diucapkan, sehingga ibu bapa dapat melihat kecacatan walaupun pada anak kecil. Tetapi hanya seorang doktor yang dapat menentukan penyebab patologi dengan tepat.

Diagnosis nystagmus tepat pada masanya membantu mencegah komplikasi dan kemerosotan fungsi visual yang teruk. Untuk membuat diagnosis, doktor boleh menetapkan ujian elektrofisiologi. Tomografi koheren optik memungkinkan untuk memperoleh gambaran retina dan menentukan perubahan struktur sel dan lapisan darinya.

Selalunya, dengan disyaki nystagmus, kajian genetik ditetapkan. Selain itu, imbasan MRI dan CT otak, Echo-EG dan EEG harus diambil.

Anda tidak boleh teragak-agak dengan diagnosis penyimpangan, jika kita bercakap mengenai kanak-kanak. Patologi pasti akan bertambah teruk semasa pertumbuhan bayi, tetapi nystagmus berkembang paling cepat pada anak kecil. Atas sebab ini, banyak kanak-kanak dengan nystagmus kongenital mempunyai penglihatan yang sangat buruk..

Prinsip rawatan nystagmus pada kanak-kanak dan orang dewasa

Dengan nystagmus, anda perlu memaksimumkan ketajaman visual, oleh itu, diperlukan pendekatan bersepadu. Pesakit ditetapkan pembetulan pembedahan, cermin mata dan kursus perubatan..

Sekiranya albinisme, distrofi retina, atau atrofi separa saraf optik adalah penyebab nystagmus, pesakit memerlukan penapis warna pelindung yang meningkatkan ketajaman penglihatan. Penapis berwarna neutral, kuning, oren dan coklat. Mereka dipilih bergantung pada tahap gangguan penglihatan..

Ubat untuk nystagmus membantu meningkatkan pemakanan tisu tisu bola mata. Untuk tujuan ini, ubat dan vitamin vasodilator ditetapkan..

Pembetulan pembedahan nystagmus

Dengan nystagmus, operasi membolehkan anda menyekat atau mengurangkan pergerakan berayun dengan pandangan langsung. Ini perlu agar pesakit tidak memusingkan badannya, dan agar penglihatannya tidak berkurang. Operasi dalam kes ini adalah satu-satunya cara untuk menyekat pergerakan..

Kursus rawatan untuk nystagmus dianjurkan untuk dimulakan dengan operasi, kerana ia menjadi asas untuk pemulihan. Teknologi dan kaedah moden memungkinkan untuk memelihara integriti kapal dan saraf bola mata. Teknik intervensi akan bergantung pada jenis patologi, oleh itu, diagnosis penuh sangat penting.

Rawatan pembedahan memungkinkan untuk melemahkan pergerakan mata secara tidak sengaja. Dengan nystagmus yang tersentak, operasi membolehkan anda memindahkan kawasan di mana ketajaman visual paling tinggi, ke kedudukan tengah. Kawasan ini disebut "zon rehat"..

Untuk mencapai kesan ini, doktor melemahkan otot-otot yang kuat di sisi fasa lambat nystagmus dan menguatkan otot-otot di bahagian yang cepat. Oleh itu, mungkin untuk meluruskan kedudukan kepala, mengurangkan kekerapan pergerakan dan meningkatkan ketajaman penglihatan.

Biasanya operasi dijalankan dalam dua peringkat. Yang pertama merangkumi reseksi otot di sisi fasa perlahan, dan jika nystagmus melemah, yang kedua tidak dilakukan. Sekiranya kesannya tidak diperhatikan, lakukan reseksi dua hala di sisi fasa cepat.

Pembetulan nystagmus optik

Adalah mungkin untuk meningkatkan fungsi visual sekiranya nystagmus hanya dengan pembetulan optik penglihatan dekat dan jauh. Penetapan mata untuk nystagmus dilakukan mengikut peraturan yang diterima umum. Perkara utama adalah memeriksa sistem visual dengan teliti dan menjelaskan kekuatan lensa (terutamanya komponen astigmatik).

Kadang-kadang pesakit diberi cermin mata secara berasingan untuk bekerja pada jarak dekat, apabila tempat penginapan semakin lemah. Dalam kes sedemikian, lensa + 1-2 dioptor ditambahkan untuk pembetulan penglihatan jauh. Ini membantu meningkatkan prestasi visual. Sekiranya pembetulan kaca mata tidak memberikan hasil, masuk akal untuk mencuba kanta lekap.

Terapi Pleoptik untuk nystagmus

Selalunya dengan nystagmus, penginapan terganggu dan amblyopia (sindrom mata malas) berkembang, jadi pesakit ditunjukkan latihan untuk melatih kemampuan ini. Rawatan Pleoptic merangkumi rangsangan kawasan tengah retina menggunakan ujian monobinoskop, warna dan kekerapan kontras. Kadang-kadang latihan teropong dan terapi diploptik juga diresepkan, yang menyumbang kepada penurunan amplitud nystagmus.

Amblyopia sering dijumpai pada pesakit dengan nystagmus. Terapi Pleoptik membantu membetulkan keadaan ini (teknik yang membantu merangsang makula - kawasan retina yang paling sensitif).

Sekiranya tidak ada albinisme dan degenerasi makula, kaedah kerengsaan retina umum atau tempatan dengan cahaya menurut Avetisov digunakan. Apabila menggabungkan nystagmus dengan strabismus atau abmliopia, masuk akal untuk menggunakan kaedah oklusi.

Pleoptics membayangkan pengulangan kursus secara sistematik setiap enam bulan. Kadang kala prosedur ini digabungkan dengan pleoptik laser. Kesan optimum dengan nystagmus dan amblyopia dapat diharapkan dengan rangsangan serentak saluran visual, yang bertanggungjawab terhadap kecerahan, kontras, warna dan frekuensi persepsi. Untuk tujuan ini, gunakan program komputer (EUE-R).

Latihan Pleoptic juga membantu kerana penglihatan binokular sering terganggu pada pesakit dengan nystagmus, dan terapi membantu menstabilkannya. Kerana nystagmus sering disertai dengan pelbagai patologi mata, penapis warna akan berguna. Mereka terdiri daripada tiga jenis, tetapi dengan patologi ini, kombinasi digalakkan..

Sekiranya bayi didiagnosis menghidap nystagmus, jangan putus asa. Banyak orang hidup sepenuhnya dengan masalah penglihatan jika mereka dibesarkan dalam lingkungan yang tenang dan dibesarkan agar tidak menyerah pada kompleks. Oleh itu, sangat penting untuk menyokong anak dan memastikan keberadaannya selesa..