Utama

Encephalitis

Gegar otak

Gegar otak adalah salah satu kecederaan kepala yang paling biasa..

Bahagiannya adalah sehingga 80% dari semua kecederaan tengkorak. Setiap hari di Rusia, menurut statistik, lebih daripada 1000 orang mendapat gegar otak. Dengan sendirinya, trauma ini tidak menyebabkan perubahan makroskopik struktur di otak. Gangguan yang dihasilkan dalam gegar otak berfungsi sepenuhnya. Gegar otak tidak membahayakan kehidupan manusia.

Nampaknya, kerana kemudahan dan fungsi kecederaan ini, ia tidak dapat dirawat sama sekali, dan anda tidak harus mengunjungi doktor. Ini adalah pendapat yang sangat salah. Gegar otak, walaupun berkaitan dengan kecederaan otak traumatik ringan, namun, jika tidak dirawat, ia dapat meninggalkan beberapa akibat yang tidak menyenangkan yang dapat menyulitkan kehidupan pesakit..

Apa ini?

Dengan kata mudah, gegar otak adalah kehilangan fungsi mental secara tiba-tiba tetapi jangka pendek yang berlaku akibat pukulan ke kepala. Ini adalah jenis kecederaan otak traumatik yang paling biasa dan paling teruk..

Dengan gegaran otak, kebingungan atau kehilangan kesedaran adalah mungkin, terdapat kekurangan ingatan, mata kabur dan tindak balas yang lebih perlahan terhadap soalan. Semasa melakukan imbasan otak, diagnosis gegar otak hanya dibuat apabila tidak ada patologi dalam gambar - contohnya, jejak pendarahan atau edema serebrum. Istilah "kecederaan otak ringan" mungkin terdengar mengancam, tetapi sebenarnya kerosakan otak adalah minimum dan biasanya tidak menyebabkan komplikasi yang tidak dapat dipulihkan..

Punca

Gegar otak berlaku apabila pukulan ke kepala menyebabkan gangguan secara tiba-tiba dalam fungsi bahagian otak yang disebut sistem pengaktifan retikular (RAS, pembentukan retikular). Ia terletak di bahagian tengah otak dan membantu mengawal persepsi dan kesedaran, dan juga bertindak sebagai penapis, yang membolehkan seseorang mengabaikan maklumat yang tidak perlu dan menumpukan perhatian kepada yang penting.

Sebagai contoh, PAC membantu anda melakukan perkara berikut:

  • tertidur dan bangun jika perlu;
  • mendengar di lapangan terbang yang bising pengumuman menaiki penerbangan;
  • perhatikan artikel menarik semasa melayari laman web surat khabar atau berita.

Sekiranya kecederaan di kepala sangat teruk sehingga menyebabkan gegar otak, otak akan sesaat beralih dari tempatnya yang biasa, yang mengganggu aktiviti elektrik sel-sel otak yang membentuk RAS, yang seterusnya menyebabkan gejala gegaran, seperti kehilangan ingatan atau kehilangan jangka pendek kesedaran kabur.

Selalunya, gegar otak berlaku dalam kemalangan kereta, pada musim gugur, serta dalam sukan atau semasa aktiviti luar. Sukan yang paling berbahaya dari segi kecederaan otak traumatik adalah:

  • hoki;
  • bola sepak;
  • menunggang basikal;
  • tinju;
  • seni mempertahankan diri seperti karate atau judo.

Sebilangan besar doktor percaya bahawa manfaat untuk melakukan sukan ini melebihi potensi risiko gegar otak. Walau bagaimanapun, atlet mesti memakai peralatan pelindung yang sesuai, seperti topi keledar, dan diawasi oleh pelatih atau hakim yang berpengalaman dalam mendiagnosis dan memberikan pertolongan cemas untuk gegaran otak. Tinju adalah pengecualian, kerana kebanyakan doktor - terutama yang merawat kecederaan kepala - mengatakan bahawa risiko kerosakan otak yang teruk semasa tinju terlalu tinggi, dan sukan ini harus dilarang.

Keterukan

Gegaran dinilai ringan (darjah pertama), sederhana (darjah kedua) atau teruk (darjah ketiga), bergantung kepada faktor-faktor seperti kehilangan kesedaran dan keseimbangan, kehadiran amnesia:

  • dengan gegaran 1 darjah, gejala berlangsung kurang dari 15 minit, tidak ada kehilangan kesedaran;
  • dengan gegaran darjah 2, kehilangan kesedaran tidak ada, tetapi gejala berlangsung lebih lama daripada 15 minit;
  • dengan gegaran darjah 3, seseorang kehilangan kesedaran, kadang-kadang hanya selama beberapa saat.

Gejala gegar otak

Pada orang dewasa, gejala gegaran ditunjukkan oleh gabungan gejala serebrum, gejala neurologi fokus dan manifestasi autonomi:

Gejala utama gegar otak pada orang dewasa:

  • kesedaran terjejas berlangsung dari beberapa saat hingga beberapa minit, tahap keparahannya berbeza-beza;
  • kehilangan ingatan separa atau lengkap;
  • aduan sakit kepala yang tumpah, episod pening (berkaitan dengan sakit kepala atau berlaku secara terpisah), deringan, tinitus, rasa panas;
  • loya muntah;
  • Fenomena oculostatik Gurevich (pelanggaran statik dengan pergerakan bola mata tertentu);
  • dystonia vaskular muka ("permainan vasomotor"), dimanifestasikan dengan pucat dan hiperemia bergantian pada kulit dan membran mukus yang kelihatan;
  • peningkatan peluh tangan, kaki;
  • mikrosimptom neurologi - asimetri ringan, lipatan cepat nasolabial, sudut mulut, ujian jari positif,
  • sedikit penyempitan atau pengembangan murid, refleks palmar-chin;
  • nystagmus;
  • berjalan dengan tidak stabil.

Gangguan kesedaran mempunyai ungkapan yang berbeza - dari yang memukau hingga pingsan - dan dimanifestasikan oleh ketidakhadiran sepenuhnya atau kesukaran untuk bersentuhan. Jawapan lebih sering satu perkataan, pendek, diikuti dengan jeda, beberapa ketika selepas soalan diajukan, kadang-kadang pengulangan soalan atau rangsangan tambahan (taktil, lisan) diperlukan, ketekunan (pengulangan berterusan frasa atau kata) yang berterusan, kadang-kadang diperhatikan. Ekspresi wajah habis, mangsa tidak apik, lesu (kadang-kadang, sebaliknya, kegembiraan motorik dan pertuturan berlebihan diperhatikan), orientasi pada masa dan tempat sukar atau mustahil. Dalam beberapa kes, mangsa tidak mengingati atau menafikan fakta kehilangan kesedaran.

Kehilangan ingatan separa atau lengkap (amnesia), sering disertai dengan gegar otak, boleh berubah mengikut masa berlakunya:

  • retrograde - kehilangan ingatan tentang keadaan dan peristiwa yang berlaku sebelum kecederaan;
  • kongradnaya - jangka masa yang sesuai dengan kecederaan hilang;
  • anterograde - tidak ada kenangan yang berlaku sejurus selepas kecederaan.

Selalunya, amnesia gabungan diperhatikan apabila pesakit tidak dapat menghasilkan semula gegaran sebelumnya atau kejadian seterusnya..

Gejala aktif gegar otak (sakit kepala, mual, pening, asimetri refleks, sakit ketika menggerakkan bola mata, gangguan tidur, dan lain-lain) pada pesakit dewasa berlangsung sehingga 7 hari.

Ciri-ciri manifestasi pada kanak-kanak dan orang tua

Gambaran gegar otak banyak ditentukan oleh faktor yang berkaitan dengan usia..

Pada bayi dan kanak-kanak kecil, gegar otak sering berlaku tanpa gangguan kesedaran. Pada masa kecederaan - pucat kulit yang tajam (terutama wajah), berdebar-debar, kemudian kelesuan, mengantuk. Terdapat regurgitasi semasa makan, muntah, kegelisahan, gangguan tidur diperhatikan. Semua manifestasi hilang dalam 2-3 hari.

Pada kanak-kanak yang berusia lebih muda (prasekolah), gegar otak boleh berlaku tanpa kehilangan kesedaran. Keadaan umum bertambah baik dalam 2-3 hari.

Pada orang tua dan orang tua, kehilangan kesedaran utama semasa gegar otak diperhatikan lebih jarang daripada pada usia muda dan pertengahan. Walau bagaimanapun, disorientasi yang ketara di tempat dan waktu sering ditunjukkan. Sakit kepala sering berdenyut, dilokalisasi di kawasan oksipital; mereka berlangsung dari 3 hingga 7 hari, berbeza dengan intensiti yang signifikan pada individu yang menderita hipertensi. Pening.

Pertolongan cemas

Sekiranya terdapat kecurigaan gegar otak, anda perlu segera menghubungi pasukan ambulans - anda perlu melakukan pemeriksaan penuh dan memastikan bahawa itu adalah gegaran, dan bukan lebam atau mampatan.

Semasa menunggu doktor, anda perlu melakukan perkara berikut:

  • meletakkan pesakit secara mendatar dengan ketinggian kepala;
  • Sekiranya mangsa tidak boleh minum dan makan;
  • buka tingkap - anda perlu memberi udara segar kepada pesakit;
  • anda perlu melekatkan sesuatu yang sejuk di kepala anda - ia mungkin ais dari peti sejuk, kain yang dicelupkan ke dalam air sejuk;
  • mangsa mesti benar-benar tenang - dia bahkan dilarang menonton TV atau mendengar muzik, bercakap di telefon, bermain di tablet atau komputer riba.

Sekiranya mangsa tidak sedarkan diri, maka dilarang sama sekali memindahkannya, apalagi mengangkutnya! Adalah perlu untuk meletakkannya di sebelah kanan (walaupun di lantai), bengkokkan kaki kiri dan siku di lutut, dan putar kepala di sebelah kanan dan tekan dagu ke dada. Dalam posisi ini, udara akan mengalir ke pesakit ke paru-paru tanpa halangan, pernafasan tidak akan tergendala, dan dia tidak akan tersedak pada muntah..

Kesan gegar otak

Gegar otak berulang boleh menyebabkan perkembangan ensefalopati pasca-trauma. Oleh kerana komplikasi ini sering dijumpai di kalangan peninju, ia disebut "ensefalopati boxer." Motivasi bahagian bawah kaki biasanya menderita. Secara berkala, satu kaki melekat atau ketinggalan ketika menggerakkan satu kaki. Dalam beberapa kes, terdapat sedikit pergerakan pergerakan, mengejutkan, masalah dengan keseimbangan. Kadang-kadang perubahan dalam jiwa mendominasi: tempoh kekeliruan atau kelesuan berlaku, dalam kes yang teruk, berlaku gangguan pertuturan, gegaran tangan berlaku.

Perubahan pasca trauma mungkin berlaku setelah TBI, tanpa mengira keparahannya. Mungkin ada episod ketidakstabilan emosi dengan kerengsaan dan pencerobohan, yang kemudian disesali oleh pesakit. Terdapat hipersensitiviti terhadap jangkitan atau minuman beralkohol, di bawah pengaruh pesakit mengalami gangguan mental hingga kecelaruan. Komplikasi gegar otak adalah neurosis, kemurungan dan gangguan fobia, penampilan ciri keperibadian paranoid. Serangan konvulsi, sakit kepala yang berterusan, peningkatan tekanan intrakranial, gangguan vasomotor (keruntuhan ortostatik, berpeluh, pucat, pembilasan kepala) adalah mungkin. Lebih jarang, psikosis berkembang, dicirikan oleh gangguan dalam persepsi, sindrom halusinasi dan khayalan. Dalam beberapa kes, demensia berlaku dengan gangguan ingatan, gangguan kritikan, disorientasi.

Dalam 10% kes, gegaran membawa kepada pembentukan sindrom pasca-kekecohan. Ia berkembang beberapa hari atau bulan setelah mengalami kecederaan di kepala. Pesakit prihatin dengan sakit kepala yang kuat, gangguan tidur, gangguan keupayaan untuk berkonsentrasi, pening, kegelisahan. Sindrom pasca-kekacauan kronik sukar untuk psikoterapi, dan penggunaan analgesik narkotik untuk melegakan sakit kepala sering menyebabkan perkembangan ketagihan.

Diagnostik

Diagnosis dan rawatan keadaan dilakukan oleh pakar neurologi (pakar neurologi). Pada mulanya, doktor menilai petunjuk penting pesakit (pernafasan, nadi), memeriksa integriti tengkorak dan tulang belakang. Pemeriksaan CT diperlukan untuk mengesampingkan pendarahan intrakranial sekiranya terdapat tanda-tanda seperti:

  • sakit kepala progresif;
  • muntah berterusan
  • peningkatan disorientasi atau tahap kesedaran yang semakin teruk;
  • saiz murid yang berbeza.

CT atau MRI otak semasa gegar otak tidak diperlukan jika tidak ada gejala neurologi progresif atau kerosakan yang jelas pada tengkorak.

Sebagai tambahan kepada pemeriksaan fizikal, pakar neuropatologi pasti akan mengajukan beberapa soalan atau ujian mudah untuk menguji pemikiran, ingatan, perhatian dan tumpuan, dan juga menilai kemampuan untuk membuat keputusan yang tepat dalam jangka masa yang munasabah..

Cara merawat gegar otak

Semua pesakit dengan gegar otak, walaupun kecederaannya kelihatan ringan sejak awal, mesti dibawa ke hospital yang bertugas, di mana, untuk diagnosis, sinar-X tulang tengkorak ditunjukkan, untuk diagnosis yang lebih tepat, peralatan CT dapat dilakukan.

Mangsa dalam tempoh kecederaan yang teruk harus dirawat di jabatan bedah saraf. Pesakit dengan gegar otak diberikan rehat tidur selama 5 hari, yang kemudian, dengan mengambil kira ciri-ciri kursus klinikal, secara beransur-ansur diperluas. Sekiranya tidak ada komplikasi, kemungkinan keluar dari hospital pada hari ke-7-10 untuk rawatan pesakit luar sehingga 2 minggu.

Ubat untuk gegar otak bertujuan menormalkan keadaan otak yang berfungsi, melegakan sakit kepala, pening, kegelisahan, dan insomnia.

Biasanya, pelbagai ubat yang diresepkan semasa kemasukan termasuk analgesik, ubat penenang dan pil tidur: [sumber tidak dinyatakan 1858 hari]

  1. Ubat penahan sakit (analgin, pentalgin, baralgin, sedalgin, maxigan, dll.) Pilih ubat yang paling berkesan untuk pesakit ini.
  2. Penenang boleh digunakan (sekiranya terdapat ancaman bahaya diri kepada pesakit [2], jika berlaku gangguan tidur). Gunakan infus herba (valerian, motherwort), sediaan yang mengandungi phenobarbital (corvalol, valocordin), bellataminal, dan juga ubat penenang (elenium, sibazon, phenazepam, nozepam, oredotel, dll.).

Bersama dengan rawatan simptomatik untuk gegar otak, disarankan untuk melakukan terapi vaskular dan metabolik untuk memulihkan gangguan fungsi otak dengan lebih cepat dan sepenuhnya dan mencegah pelbagai gejala pasca-keributan.

Pelantikan terapi vasotropik dan serebrotropik hanya mungkin dilakukan 5-7 hari selepas kecederaan. Kombinasi persediaan vasotropik (cavinton, stugeron, teonikol, dll.) Dan nootropik (piracetam, aminalon, picamilon, dll.) Lebih disukai. Adalah mungkin untuk menetapkan cavinton (5-10 mg 3 kali sehari) dan nootropil (dos awal - 9-12 g / hari, pemeliharaan - 2,4 g / hari) selama 1 bulan.

Gegar otak tidak pernah disertai dengan luka organik. Sekiranya terdapat perubahan pasca-trauma dalam CT atau MRI, perlu membincangkan kecederaan yang lebih serius - kecederaan otak.

Doktor mana yang harus dihubungi

Sekiranya berlaku gegar otak, perlu memanggil ambulans, yang akan menyerahkan pesakit ke jabatan bedah saraf. Selain itu, pakar neurologi, pakar oftalmologi akan memeriksanya, dan jika perlu, seorang traumatologist.

Pencegahan

Hampir mustahil untuk meramalkan dan mencegah berlakunya gegar otak, tetapi jika anda mengikuti beberapa cadangan, anda dapat mengurangkan kemungkinan kecederaan. Harus diingat bahawa melibatkan diri dalam sukan traumatik (tinju, hoki, bola sepak, dll.) Meningkatkan kemungkinan kecederaan kepala..

Semasa melakukan rollerblading, skateboard, menunggang kuda, perlu menggunakan pelindung kepala - topi keledar dengan tab khas. Anda perlu memilih ukuran dan menggunakan topi keledar dengan betul. Semasa memandu kereta, tali pinggang keledar mesti diikat pada semua penumpang di kabinnya. Kanak-kanak harus diangkut di tempat pengekalan khas (pembawa bayi, tempat duduk kereta). Setelah minum alkohol, mengambil ubat-ubatan tertentu yang mempengaruhi kadar reaksi dan kepekatan, anda tidak boleh memandu kereta.

Bilangan orang yang mendapatkan pertolongan perubatan akibat kecederaan otak traumatik meningkat dengan ketara pada musim sejuk, apabila terdapat kemungkinan besar terjatuh di jalan yang licin. Digunakan penggunaan alat anti slip khas untuk kasut, dan untuk orang tua - penggunaan tongkat dengan hujung tajam.

Kesan gegaran

Gegar otak merujuk kepada bentuk kecederaan otak traumatik tertutup yang ringan, yang didiagnosis lebih kerap daripada yang lain. Gegaran itu sendiri tidak menimbulkan ancaman bagi kehidupan dan kesihatan manusia jika dirawat dengan betul dan semua cadangan dipatuhi. Namun, jika tidak ada rawatan, gegar otak mempunyai akibat yang ditunjukkan oleh pelbagai gejala buruk dan boleh menyebabkan penurunan fungsi sistem saraf yang stabil.

Akibat selepas kecederaan kepala boleh berlaku bertahun-tahun kemudian dengan komplikasi ketara irama kehidupan yang normal. Mereka lebih sukar ditoleransi oleh orang-orang yang, untuk beberapa sebab, tidak segera mendapatkan bantuan perubatan untuk membuat diagnosis tepat pada waktunya.

Ciri Status

Gegar otak adalah proses gangguan otak akibat tekanan mekanikal luaran. Ia boleh berlaku dengan alasan berikut, kerana:

  • kejatuhan manusia;
  • tamparan ketara pada tengkorak;
  • Kemalangan
  • gelombang kejutan.

Kecederaan juga boleh berlaku sekiranya seseorang jatuh di permukaan yang keras dan terkena tulang ekor dan punggung..

Orang-orang berikut tergolong dalam kumpulan risiko:

  • orang yang mematuhi posisi hidup aktif dan terlibat dalam sukan apa pun;
  • orang yang berumur maju;
  • murid.

Penyalahgunaan alkohol sering menyebabkan gegar otak.

Kira-kira 70% orang yang merosakkan kepalanya dengan pelbagai cara menghadapi pelanggaran serupa..

Apabila kecederaan di kepala berlaku, medula menyerang tulang tengkorak dan bergetar. Selain itu, otak berada dalam keadaan cairan. Di kawasan di mana bahan otak dan tulang tengkorak bersentuhan, peningkatan tekanan cairan ini terjadi, yang juga mencederakan tisu. Kawasan tekanan yang berkurang terbentuk di bahagian belakang, yang juga menyebabkan kecederaan..

Apa yang berlaku di otak ketika strok berlaku, apa gejala dan akibat yang mungkin timbul - persoalan ini masih kontroversial bagi para saintis. Beberapa andaian adalah seperti berikut:

  • terdapat pemusnahan hubungan sel-sel saraf, yang berlaku dengan banyaknya pecahnya dendrit dan akson;
  • semasa kesan, metabolisme sel berubah pada tahap molekul;
  • trauma membawa kepada vasospasme, akibatnya pemakanan tisu dan sel terganggu;
  • hubungan antara pelbagai bahagian otak terganggu (korteks serebrum, zon batang otak, struktur subkortikal);
  • komposisi cecair serebrospinal berubah;
  • pergerakan cecair serebrospinal berubah, yang disebabkan oleh gegaran, menembusi jurang interventrikular.

Andaian mana yang betul tidak diketahui. Contoh yang diambil dari haiwan uji menunjukkan bahawa tindakan mekanikal menyumbang kepada perkembangan gangguan serius pada tahap sel (perpindahan inti dan organoid berlaku, membran sel hancur).

Satu-satunya pernyataan yang tepat adalah bahawa semasa kecederaan tidak ada gangguan pembuluh darah yang serius, tidak ada kerosakan biokimia dan struktur pada tisu otak. Ini membezakan gegar otak dari strok dan perubahan fungsi otak yang lain..

Sekiranya rawatan betul dan tepat pada masanya, komplikasi serius dapat dielakkan..

Tanda-tanda gegar otak

Bentuk kecederaan ringan ditunjukkan oleh sejumlah gejala:

  1. Pening.
  2. Kehilangan koordinasi di ruang angkasa.
  3. Loya.
  4. Muntah.
  5. Degupan jantung.
  6. Sakit semasa pergerakan mata pada mulanya selepas kecederaan dan semasa pemulihan.
  7. Masalah pendengaran, pesakit berdering di telinga.
  8. Sakit berdenyut teruk yang tidak hilang setelah minum ubat.

Juga, seseorang mungkin mengalami tanda-tanda yang berkaitan dengan gangguan refleks dan reaksi individu badan:

  1. Sensitiviti kulit wajah menurun.
  2. Ukuran murid berubah.

Seorang pakar neurologi dapat memeriksa gejala gegar otak tepat ketika memeriksa mangsa.

Terdapat 3 peringkat kecederaan kepala:

  1. Bentuk ringan di mana pesakit tidak kehilangan kesedaran dan ingatan, yang berlaku dengan kerosakan otak yang teruk.
  2. Tahap purata dicirikan oleh pengsan jangka pendek, amnesia.
  3. Sekiranya kecederaan kepala pada darjah 3, akibatnya boleh menyebabkan kehilangan akal yang berpanjangan. Mungkin koma yang membawa bahaya kepada kehidupan. Cedera seperti itu penuh dengan komplikasi selepas itu..

Kesan gegar otak

Gegar otak adalah kecederaan yang sangat tidak menyenangkan. Lebih-lebih lagi, akibat selepas gegaran otak lebih menyakitkan. Setelah melakukan kesalahan sekali, seseorang boleh menderita kerana sepanjang hidupnya.

Otak manusia menyimpan banyak rahsia dan misteri yang tidak dapat diakses oleh perubatan hari ini, jadi agak sukar untuk mengatakan dengan tepat mengenai akibatnya setelah cedera di kepala, terutama jika ia adalah bentuk gegaran yang teruk.

Kerosakan kognitif atau kehilangan ingatan jangka pendek dapat nyata, tingkah laku, tabiat dapat berubah, dan salah satu organ juga mungkin gagal..

Ini hanyalah andaian mengenai akibatnya, kerana boleh berbeza. Sekiranya kecederaan yang disebabkan adalah darjah 2 atau 3, seseorang mungkin terganggu oleh kesakitan yang teruk untuk waktu yang lama, dia boleh menjadi mudah marah, lesu.

Gangguan jangka pendek utama yang berlaku selepas kecederaan termasuk:

  • sakit kepala yang teruk yang mempunyai ciri migrain dan cecair serebrospinal. Selalunya, cephalgia dapat bertahan sehingga 14 hari selepas gegar otak. Sekiranya kes itu teruk, maka akan memakan masa lebih lama;
  • kesukaran menumpukan perhatian;
  • pesakit bertaburan;
  • gangguan ingatan;
  • terdapat serangan pening, yang sering tidak membenarkan pergerakan normal;
  • mangsa sakit, ada muntah, yang tidak membawa kelegaan;
  • terdapat kesukaran untuk menulis teks dan membaca;
  • pesakit merasa lemah badan, dia cepat letih, sering mahu tidur.

Semua tanda yang ada adalah ciri pemulihan. Mereka dikaitkan dengan gangguan patologi yang timbul akibat strok (pembengkakan tisu otak, pemusnahan kontak saraf dan asthenia).

Sekiranya tanda-tanda tidak menyenangkan hilang dalam masa 3 minggu, anda perlu berjumpa dengan pakar lagi untuk mengetahui faktor komplikasi tersebut. Terdapat kemungkinan terjadinya kesan gegar otak jangka panjang yang memerlukan rawatan yang tepat.

Komplikasi yang jauh

Kumpulan gejala yang berlaku beberapa minggu, bulan, bertahun-tahun setelah kecederaan kepala disebut jauh.

Sindrom pasca kekecohan

Patologi selepas kecederaan, yang merupakan salah satu yang paling biasa. Selalunya, perkembangan sindrom diperhatikan sekiranya tidak ada diagnosis atau terapi yang diperlukan.

Akibat utama sindrom pasca-kekecohan termasuk:

  • sakit kepala sering, sakit serupa dengan migrain;
  • pening berlaku;
  • tidur terganggu, insomnia;
  • kegelisahan, kegelisahan tanpa sebab;
  • penurunan prestasi;
  • cepat gemuk.

Sindrom ini sangat mempengaruhi kualiti hidup. Agak sukar untuk membuangnya sepenuhnya.

Epilepsi

Untuk pembentukan epilepsi di otak, strok ringan kadang-kadang cukup jika orang itu cenderung genetik terhadap kejadian epilepsi. Kecederaan dalam kes ini adalah penyebab yang mencetuskan. Kejang primer boleh berlaku 2 hingga 3 bulan kemudian atau bertahun-tahun setelah kecederaan kepala, yang menyebabkan kesukaran untuk mendiagnosis dan mengenal pasti hubungan penyebab penyakit.

Neurosis

Gegaran otak, walaupun tahap ringan, boleh menyebabkan penyimpangan fungsi neuron, yang ditunjukkan oleh ketakutan, kegelisahan, dan pelanggaran keadaan mental tanpa sebab. Kerana neurosis, migrain dan insomnia boleh berlaku. Perkembangan jangka panjang menyebabkan pesakit menjadi halusinasi, kecelaruan, dia menjadi gila.

Rawatan selepas kecederaan

Dengan gegaran otak, pesakit memerlukan rehat sepenuhnya. Untuk menentukan diagnosis yang tepat dan tepat, mangsa dibuat:

Selama 14 hari, pesakit memerlukan rawatan di hospital. Dalam tempoh ini, tidak dianjurkan untuk membaca sastera, mendengar muzik, menonton TV, perlu untuk membatasi komunikasi. Selalunya, kebanyakan gejala hilang selepas 7-14 hari, pesakit berasa lebih baik.

Sekiranya perlu, doktor menetapkan ubat penenang dan ubat-ubatan yang mengurangkan kesakitan. Terapi juga berlangsung setelah pulang ke rumah. Wajib mengambil ubat vasotropik dan nootropik, antioksidan, vitamin. Ubat-ubatan ini membantu memulihkan tisu saraf dengan cepat..

Selepas kecederaan, mangsa mesti diperhatikan oleh pakar neurologi selama setahun.

Sekiranya anda mengalami kecederaan di kepala, sangat penting untuk segera berjumpa doktor, kerana walaupun lebam ringan memerlukan anda mematuhi rejimen khas, kerana kemunculan tanda-tanda buruk, yang sukar untuk disingkirkan di masa depan, adalah mungkin. Dengan mendiagnosis penyakit tepat pada waktunya dan memulakan rawatan, anda dapat mengelakkan akibat yang serius dan cepat kembali ke irama kehidupan yang normal.

Komplikasi selepas kecederaan otak (gegar otak, gangguan otak)

Pelanggaran fungsi otak yang normal, yang berlaku setelah kecederaan mekanikal pada tengkorak dan tidak mempunyai patologi vaskular di pangkal, disebut gegar otak. Gangguan serupa berlaku pada 60-70% orang yang mengalami satu atau lain cara mencederakan kepalanya.

Gegar otak tergolong dalam kategori jenis TBI ringan (kerosakan pada tulang kranial dan / atau tisu lembut, disebut sebagai kecederaan otak traumatik), yang paling biasa dalam amalan perubatan. Ia dicirikan oleh perkembangan gejala neurologi fokus serebrum dan / atau tidak stabil, biasanya berlalu dengan cepat.

Komplikasi gegaran jangka pendek

Beberapa pesakit yang mengalami gegar otak mungkin mengalami gangguan pasca tekanan yang disebut:

sakit kepala yang berterusan berlangsung 7-14 hari, intensiti yang menurun ketika mengambil analgesik atau ubat penahan sakit pada kumpulan lain;

serangan pening, kesukaran menumpukan perhatian, kesukaran melakukan tindakan biasa (membaca, menulis, dan lain-lain);

muntah berkala tanpa sebab yang jelas, berasa mual.

Selalunya, kesan sampingan gegar otak hilang tanpa rawatan selepas beberapa ketika; jika mereka mengganggu pesakit selama beberapa bulan, anda harus berjumpa doktor dan membuat temu janji untuk berunding dengan pakar neurologi atau tomografi otak (resonans magnetik, komputer) untuk menjelaskan diagnosis.

Komplikasi gegar otak

Di antara akibat gegar otak terdapat banyak dan pelbagai manifestasi komplikasi. Oleh itu, gegaran berulang (berulang) menyebabkan keadaan yang disebut demensia pugilistica, atau ensefalopati petinju; ia adalah bentuk parkinsonisme pasca-trauma yang merupakan ciri orang yang secara profesional terlibat dalam tinju dan secara berkala mengalami kecederaan kepala. Dalam karya-karya G. Martland, yang menggambarkan sindrom ini, tanda-tanda ciri ensefalopati pasca-trauma ditunjukkan: sedikit ketinggalan dalam pergerakan satu kaki atau "tamparan" kaki pada peringkat awal, kadang-kadang masalah dengan menjaga keseimbangan, mengejutkan; pada beberapa pesakit terdapat tindakan tertunda yang jelas, kekeliruan berkala. Kadang-kadang manifestasi penyakit ini tidak dinyatakan dengan baik, dalam kes lain, penarikan kaki, penghambatan pergerakan, gangguan mental tertentu (contohnya, penurunan kosa kata), gemetar kepala dan anggota badan diperhatikan dengan jelas.

Komplikasi akibat kecederaan kepala boleh menjadi yang paling parah, jadi persoalannya adalah apa yang harus dilakukan dengan gegaran otak - jawapannya mudah: berjumpa doktor; bagaimanapun, kecederaan otak traumatik dari jenis dan keparahan boleh menyebabkan perubahan komponen mental keperibadian dan / atau gangguan fizikal. Komplikasi ini merangkumi:

Kejadian reaksi tertentu terhadap pengambilan alkohol atau jangkitan badan: dalam keadaan mabuk, dengan selesema atau penyakit berjangkit lain, pesakit mengalami stupefaction (delirium), wabak berlebihan dan gangguan mental yang lain.

Gangguan jenis vasomotor yang berkaitan dengan perubahan nada vaskular. Biasanya mereka muncul:

- sakit kepala yang berterusan dan berterusan, intensiti yang meningkat secara mendadak semasa latihan fizikal pada badan atau pergerakan secara tiba-tiba;

- pening akibat senaman fizikal dan memiringkan badan;

- silih berganti darah di kawasan kepala dan pucat tajam berikutnya dengan peningkatan berpeluh (selalunya manifestasi seperti itu tidak simetri dan menangkap separuh daripada kepala);

- permulaan keletihan umum yang cepat, kekurangan tumpuan.

Ledakan emosi yang tidak terkawal, peningkatan kerengsaan, kecenderungan seseorang untuk cepat bersemangat, mudah marah, selalunya dengan manifestasi pencerobohan terhadap orang lain. Sering kali, wabak agresif diikuti dengan penyesalan, dan pesakit dengan tulus meminta maaf atas tingkah lakunya.

Gejala gegar otak dalam bentuk kejang serupa dengan sawan epilepsi.

Pemerolehan kualiti paranoid pesakit, serta keadaan neurotik, apabila seseorang merasa terlalu gugup dengan alasan apa pun, merasa cemas, merasa takut. Pesakit kehilangan keupayaan untuk berkonsentrasi, mengadu sakit kepala, gangguan tidur; terdapat gangguan vasomotor.

Komplikasi yang lebih jarang berlaku termasuk gangguan psikotik (psikosis), ketika pesakit berhalusinasi, gemuruh, dan tidak merasakan kenyataan. Dalam beberapa kes, gangguan mental boleh menyebabkan demensia - demensia yang diperoleh, dicirikan oleh perubahan pemikiran yang serius, ingatan, hilangnya sikap kritis dan kemampuan untuk menavigasi di persekitaran yang nyata, keadaan apatis.

Lebih sering daripada yang lain, menurut para pakar, terdapat akibat gegar otak seperti sindrom pasca-kekecohan (namanya berasal dari kata-kata Latin post - “after” dan commotio - “goyang”). Ia boleh berlaku satu bulan atau satu tahun selepas kecederaan berupa sakit kepala yang tajam dan sukar ditoleransi, pening, kegelisahan dan gangguan tidur, masalah dengan tumpuan pada perkara biasa. Rawatan psikoterapi gegar otak (lebih tepatnya, akibatnya) dalam kes ini jarang berkesan; rawatan simptomatik disyorkan, tetapi harus diingat bahawa mengambil ubat penahan sakit yang kuat boleh menjadi lebih berbahaya daripada penyakit itu sendiri dan menyebabkan perkembangan ketergantungan ubat.

Akibat daripada kecederaan otak

Dengan lebam otak tahap sederhana, dalam hampir 100% kes tidak ada komplikasi.

Kekejangan otak sederhana mungkin tidak mempengaruhi kehidupan masa depan pesakit, terutamanya jika pendarahan subarachnoid dan tengkorak tidak berlaku secara serentak. Namun, untuk hasil yang baik, rawatan penuh diperlukan. Walaupun begitu, pada sejumlah pesakit, kecederaan itu tidak dapat dilalui tanpa jejak. Akibat yang paling biasa adalah arachnoiditis pasca trauma, hidrosefalus pasca trauma, epilepsi pasca trauma, sindrom dystonia vegetovaskular, ensefalopati pasca trauma.

Kecederaan otak yang teruk mempunyai prognosis yang lebih teruk. Kira-kira 30-50% kes kecederaan ini berakhir dengan teruk dalam tempoh akut. Di kalangan mangsa yang selamat, komplikasi berikut cukup tinggi:

atrofi pasca trauma otak, iaitu penurunan jumlah tisu otak;

keradangan pasca-trauma meninges (arachnoiditis, leptomeningitis, pachymeningitis);

hidrosefalus pasca trauma dengan hipertensi intrakranial;

pasca trauma porcephalus (rongga dalam ketebalan otak yang menghubungkan ke ruang ventrikel dan subarachnoid);

parut di kawasan tisu otak dan membrannya;

cecair serebrospinal (aliran keluar cecair serebrospinal) sekiranya terdapat patah tulang tengkorak.

Semua keadaan ini dimanifestasikan secara klinikal oleh gangguan motorik (paresis dan kelumpuhan), yang menghalang pergerakan dan rawatan diri, gangguan pertuturan, koordinasi, gangguan mental, kecerdasan menurun, sakit kepala yang kerap, pening, dan sawan kejang. Dalam kes seperti itu, pesakit diberi kumpulan kecacatan, kerana mereka secara berterusan kehilangan kemampuan untuk bekerja..

Kecederaan otak traumatik seperti gangguan otak adalah keadaan patologi serius yang memerlukan rawatan wajib di hospital dengan semua cadangan perubatan. Bantuan perubatan segera untuk kecederaan ini dapat menyelamatkan nyawa mangsa, dan rawatan penuh seterusnya dapat mengelakkan sejumlah komplikasi..

Gegar otak: akibat dan pencegahannya

Gegar otak boleh berlaku semasa jatuh, pergerakan kepala secara tiba-tiba, atau apabila disambar oleh objek tumpul di kepala. Ini menyebabkan kerosakan pada tisu otak, yang biasanya tidak menyebabkan masalah besar dengan rawatan yang tepat, tetapi kesan gegar otak dalam beberapa kes boleh membahayakan..

Kecederaan ini dianggap sebagai penyebab disfungsi otak yang paling biasa, tetapi salah satu yang paling mudah. Selalunya, seseorang mengalami gejala yang tidak menyenangkan selama beberapa minggu, lebih jarang selama berbulan-bulan.

Tetapi setelah gegar otak kuat yang tidak dirawat dengan baik, beberapa komplikasi dapat terjadi pada orang. Itu semua bergantung pada bahagian otak tertentu yang rosak, berapa, berapa banyak - semua ini ditentukan oleh doktor.

Gejala gegar otak

Untuk bantuan tepat pada masanya dan pencegahan akibat yang tidak menyenangkan, anda harus mengetahui tanda-tanda pertama kecederaan.

Ini termasuk:

  • Sakit atau sakit di kepala.
  • Pening.
  • Mual, dalam kes yang lebih teruk - muntah.
  • Bunyi di telinga.
  • Mengantuk, kelesuan.
  • Kehilangan kesedaran atau koma dalam kecederaan teruk.

Senarai tanda ini tidak lengkap; hanya yang utama sahaja yang disenaraikan. Sekiranya anda memukul kepala anda, nilailah dengan teliti keadaan anda dan dengarkan simptom-simptom pelik, seperti pemutihan, kemerahan, gegaran ringan, degupan jantung yang cepat, ledakan kemarahan atau air mata, gangguan orientasi, amnesia. Sekiranya terdapat pelanggaran seperti itu, walaupun kepala tidak sakit, anda harus berjumpa doktor.

Tahap gegar otak

Untuk kemudahan dalam klasifikasi dan rawatan, semua kecederaan jenis ini dibahagikan kepada 3 darjah: teruk, sederhana, dan ringan. Kesan gegar otak berbeza-beza dalam tahap keparahannya..

Dengan gegaran ringan, seseorang mungkin merasakan sedikit gangguan dalam koordinasi, mual, dan gejala tidak menyenangkan lain yang menyertai pukulan kepala, dan bukan hanya gegaran otak. Namun, dengan kecederaan otak, gejala ini akan lebih ketara. Sekiranya selepas gegar otak, kepala sakit tidak lebih dari 20 minit, ini adalah tahap yang ringan, tetapi boleh merengek lebih lama. Tetapi ini tidak bermakna anda perlu melupakan tamparan ini dan tidak meminta bantuan doktor.

Dengan kecederaan yang sederhana, orang biasanya kehilangan kesedaran untuk jangka masa yang agak pendek - sehingga 15 minit, dan setelah itu semua gejala ciri tahap ringan muncul, hanya lebih ketara. Pesakit kehilangan orientasi di ruang angkasa, terdapat kekurangan ingatan, serta beberapa tanda luaran lain - murid yang menyempit, nadi yang kerap.

Gegar otak yang teruk dipertimbangkan sekiranya pukulan itu menyebabkan koma atau kehilangan kesedaran selama beberapa jam. Setelah sedar, pesakit mengalami sakit kepala yang teruk, hilang ingatan, tidak dapat bercakap dan berfikir secara normal, mengalami muntah dan mual.

Kesan sementara

Seperti yang dinyatakan di atas, seseorang akan mengalami sakit kepala, loya dan sensasi yang tidak menyenangkan. Mereka boleh bertahan dari 15 minit hingga beberapa minggu (bergantung kepada keparahan kecederaan).

Juga, insomnia boleh mengganggu orang yang cedera selama beberapa bulan. Ia boleh menjadi agresif, mudah marah. Pesakit sukar menumpukan perhatian, sukar baginya untuk menumpukan perhatian pada sesuatu, untuk melakukan perniagaan biasa. Kadang-kadang terdapat peningkatan kepekaan terhadap cahaya, bunyi.

Dalam trauma yang teruk, seseorang pada masa pemulihan boleh kehilangan keupayaannya untuk bekerja, dia memerlukan rehat, rehat di tempat tidur.

Dalam kes yang lebih ringan, seseorang mungkin tidak terlalu mementingkan penyakit kecil yang timbul di dalam dirinya dan mungkin tidak pergi ke hospital atau menjalani rawatan. Ini boleh membahayakan, kerana otak manusia tidak sepenuhnya difahami walaupun oleh sains moden. Kadang kala hembusan cahaya boleh menyebabkan akibat dan komplikasi yang jauh..

Biasanya, semua akibat jangka pendek hilang tidak lebih dari sebulan setelah gegaran otak, jika semua arahan doktor dipatuhi dan rawatan yang betul dijalankan. Sekiranya ini tidak berlaku, pemeriksaan tambahan diperlukan untuk patologi otak lain yang lebih serius..

Kesan jangka panjang

Mengapa gegar otak berbahaya? Bahaya utama kecederaan kepala ialah kerosakan teruk boleh menyebabkan penyakit sepanjang hayat. Banyak kesan selepas gegaran muncul beberapa bulan atau bertahun-tahun selepas kecederaan dan menemani seseorang seumur hidup.

Ini termasuk:

  • Sindrom pasca kekecohan.
  • Dystonia vegetatif.
  • Epilepsi.
  • Kecacatan kognitif.
  • Keperibadian berubah.

Sindrom pasca-kekecohan biasanya didiagnosis beberapa bulan selepas kecederaan, dan muncul jika gegaran tidak dirawat. Semua simptom yang sama yang dirasakan seseorang segera setelah cedera kemungkinan besar akan menemaninya untuk waktu yang sangat lama di masa depan, kerana sindrom ini sukar disembuhkan sepenuhnya.

Seseorang yang didiagnosis dengan sindrom pasca-kekecohan mengalami sakit kepala yang teruk dari semasa ke semasa, dia mungkin merasa sakit dan muntah tanpa sebab yang jelas, dia mungkin melihat masalah dengan persepsi dan pemikiran teks.

Sukar bagi orang-orang dengan sindrom seperti ini untuk menjalankan perniagaan yang biasa bagi mereka pada masa lalu - mereka menyebabkan peningkatan keletihan. Cedera lama dapat mengingatkan anda akan kesakitan dan masalah lain dalam jangka masa yang lama..

Komplikasi ini boleh memberi kesan negatif terhadap kemampuan bekerja dan kualiti hidup seseorang, jadi anda harus serius merawat kecederaan kepala dan pergi ke hospital, kerana akibat gegar otak boleh menjadi serius. Gegar otak boleh menjadi faktor yang memprovokasi penampilan penyakit seperti dystonia vegetovaskular. Ia tidak membawa kepada akibat yang serius dan serius, tetapi sesak nafas, takikardia, sakit dada dan pelipat boleh mengganggu seseorang dengan kerap.

Kesan pada patologi lain

Cedera di kepala, seperti yang telah disebutkan, dapat menyebabkan perkembangan yang dipercepat atau munculnya sejumlah penyakit lain. Salah satunya adalah epilepsi pasca trauma. Kadang-kadang mustahil untuk menentukan apakah pukulan ke kepala menyebabkan epilepsi, kerana kejang pertama dapat terjadi dalam beberapa tahun. Tetapi dengan yakin kita dapat mengatakan bahawa salah satu pemangkin untuk gegaran epilepsi adalah pasti.

Trauma yang teruk juga boleh menyebabkan kerosakan kekal pada ingatan, ingatan, dan tumpuan. Kadang-kadang ia berlaku bahawa setelah memukul kepala, seseorang tidak dapat melupakan seluruh lapisan maklumat, perbendaharaan kata menurun dan kemampuan intelektualnya jatuh.

Sakit kepala gegaran bukanlah yang terburuk yang boleh berlaku. Kerosakan otak juga boleh mempengaruhi keperibadian seseorang, pada tingkah lakunya. Selalunya orang yang mengalami pukulan kuat menjadi lebih terdedah kepada kemurungan dan sikap tidak peduli. Kadang-kadang mereka mula bersikap seperti mereka tidak akan membiarkan diri mereka sebelum tamparan. Juga cedera boleh jatuh ke dalam keadaan terjejas. Pergolakan emosi yang kuat menyebabkan kemarahan dan pencerobohan, menjadi amukan.

Penyimpangan mental dan lain-lain

Kecederaan kepala boleh menyebabkan kerosakan pada hampir semua bahagian otak. Kerana ini, kesan gegaran mungkin berbeza. Dengan latar belakang kecederaan kecil, seseorang mungkin mengalami gangguan mental atau psikologi.

Dipercayai bahawa salah satu sebab untuk ini adalah kerosakan hipoksia pada tisu otak akibat gegar otak.

Beberapa saat selepas pukulan, seseorang mungkin mula menderita paranoia, kemurungan, serangan panik, psikosis dan neurosis - semua ini sering menjadi keluhan pesakit. "Pukul kepala saya 3 tahun yang lalu, psikosis sekarang" adalah kisah biasa.

Selalunya sangat sukar untuk menentukan penyebab sebenar semua penyakit ini, kerana ia boleh disebabkan oleh faktor lain. Dan lebih kerap daripada tidak, tidak ada doktor yang akan mengatakan dengan tepat apa akibat kecederaan tersebut..

Menariknya, banyak mangsa kecederaan kepala mengalami intoleransi terhadap minuman yang mengandungi alkohol atau nikotin. Walaupun seseorang telah menggunakan bahan-bahan ini sebelum, setelah gegar otak, dia mungkin merasa teruk akibat satu set alkohol atau mungkin tidak dekat dengan perokok..

Pada orang yang mengalami kecederaan otak, persepsi kadang-kadang berubah. Ada yang menjadi tidak toleran terhadap sejuk atau panas, seseorang tidak bertolak ansur dengan cahaya terang atau bunyi yang kuat. Malah seorang doktor tidak dapat mengatakan dengan tepat apa yang akan berlaku selepas kecederaan kepala.

Rawatan akibat dan pencegahannya

Perlu dinyatakan bahawa lebih mudah untuk mencegah perkembangan komplikasi daripada melakukan rawatan panjang dan kompleks terhadap kesan gegar otak. Sekiranya rawatan awal tidak membantu, dan komplikasi tetap muncul setelah beberapa waktu, perlu difahami bahawa mereka jarang sembuh sepenuhnya. Biasanya, doktor menetapkan pelbagai ubat penahan sakit dan ubat lain untuk memerangi gejala tersebut..

Dengan perubahan keperibadian degeneratif, neurosis, psikosis dan kemurungan, pesakit mungkin memerlukan bantuan psikoterapis. Mengubati gegar otak jauh lebih mudah daripada menghilangkan kesannya..

Gegaran

Gambaran keseluruhan

Gegar otak adalah kehilangan fungsi mental secara tiba-tiba tetapi jangka pendek akibat pukulan ke kepala. Ini adalah jenis kecederaan otak traumatik yang paling biasa dan paling teruk..

Sebilangan besar kes gegaran direkodkan di kalangan kanak-kanak berumur 5-14 tahun, yang paling sering cedera semasa bersukan atau ketika jatuh dari basikal. Kejadian jatuh dan kereta adalah penyebab gegaran yang paling biasa di kalangan orang dewasa. Risiko gegar otak lebih tinggi di kalangan orang yang kerap melakukan sukan persaingan, berkumpulan, dan bersentuhan, seperti bola sepak atau hoki..

Dengan gegaran otak, kebingungan atau kehilangan kesedaran adalah mungkin, terdapat kekurangan ingatan, mata kabur dan tindak balas yang lebih perlahan terhadap soalan. Semasa melakukan imbasan otak, diagnosis gegar otak hanya dibuat apabila tidak ada patologi dalam gambar - contohnya, jejak pendarahan atau edema serebrum. Istilah "kecederaan otak ringan" mungkin terdengar mengancam, tetapi sebenarnya kerosakan otak adalah minimum dan biasanya tidak menyebabkan komplikasi yang tidak dapat dipulihkan..

Pada masa yang sama, hasil penyelidikan menunjukkan bahawa gegaran berulang boleh menyebabkan kemerosotan kemampuan mental jangka panjang dan memprovokasi demensia. Demensia jenis ini disebut ensefalopati traumatik kronik. Namun, hanya mereka yang mengalami kecederaan kepala beberapa kali, misalnya, peninju, mempunyai risiko komplikasi yang besar. Keadaan ini kadang-kadang disebut "ensefalopati boxer.".

Dalam beberapa kes, selepas gegar otak, sindrom pasca-kekecohan berkembang - keadaan yang kurang difahami di mana gejala gegar tidak hilang selama beberapa minggu atau bulan.

Akibat daripada kecederaan otak traumatik yang lebih teruk boleh menjadi hematoma subdural - pengumpulan darah antara otak dan tengkorak, serta pendarahan subarachnoid - pendarahan di permukaan otak. Oleh itu, dalam masa 48 jam selepas gegar otak, perlu berada di dekat mangsa untuk mengesyaki perkembangan keadaan yang lebih serius pada waktunya.

Gejala gegar otak

Gejala gegar otak mungkin berbeza-beza, kadang-kadang diperlukan rawatan perubatan kecemasan. Tanda-tanda gegar otak yang paling biasa pada kanak-kanak dan orang dewasa:

  • kekeliruan, misalnya, seseorang tidak memahami di mana dia berada, menjawab soalan yang diajukan dengan kelewatan;
  • sakit kepala;
  • pening;
  • loya;
  • kehilangan keseimbangan;
  • kejutan atau kehairanan;
  • cacat penglihatan, misalnya, seseorang berganda atau menjadi keruh di matanya, dia melihat "percikan api" atau kilatan.

Gejala gegar otak yang khas adalah gangguan ingatan. Seseorang tidak dapat mengingati apa yang berlaku tepat sebelum kecederaan, sebagai peraturan, beberapa minit terakhir. Fenomena ini dipanggil amnesia retrograde. Sekiranya mangsa tidak dapat mengingati apa yang berlaku selepas pukulan di kepala, mereka akan membicarakan amnesia anterograde (antegrade). Dalam kedua kes tersebut, ingatan harus dipulihkan dalam beberapa jam..

Tanda-tanda gegar otak yang kurang biasa pada kanak-kanak dan orang dewasa termasuk:

  • kehilangan kesedaran;
  • percakapan yang tidak jelas;
  • perubahan tingkah laku, misalnya, kerengsaan yang tidak biasa;
  • reaksi emosi yang tidak wajar, misalnya, seseorang tiba-tiba tertawa terbahak-bahak atau menangis.

Punca Gegar otak

Gegar otak berlaku apabila pukulan ke kepala menyebabkan gangguan secara tiba-tiba dalam fungsi bahagian otak yang disebut sistem pengaktifan retikular (RAS, pembentukan retikular). Ia terletak di bahagian tengah otak dan membantu mengawal persepsi dan kesedaran, dan juga bertindak sebagai penapis, yang membolehkan seseorang mengabaikan maklumat yang tidak perlu dan menumpukan perhatian kepada yang penting.

Sebagai contoh, PAC membantu anda melakukan perkara berikut:

  • tertidur dan bangun jika perlu;
  • mendengar di lapangan terbang yang bising pengumuman menaiki penerbangan;
  • perhatikan artikel menarik semasa melayari laman web surat khabar atau berita.

Sekiranya kecederaan di kepala sangat teruk sehingga menyebabkan gegar otak, otak akan sesaat beralih dari tempatnya yang biasa, yang mengganggu aktiviti elektrik sel-sel otak yang membentuk RAS, yang seterusnya menyebabkan gejala gegaran, seperti kehilangan ingatan atau kehilangan jangka pendek kesedaran kabur.

Selalunya, gegar otak berlaku dalam kemalangan kereta, pada musim gugur, serta dalam sukan atau semasa aktiviti luar. Sukan yang paling berbahaya dari segi kecederaan otak traumatik adalah:

  • hoki;
  • bola sepak;
  • menunggang basikal;
  • tinju;
  • seni mempertahankan diri seperti karate atau judo.

Sebilangan besar doktor percaya bahawa manfaat untuk melakukan sukan ini melebihi potensi risiko gegar otak. Walau bagaimanapun, atlet mesti memakai peralatan pelindung yang sesuai, seperti topi keledar, dan diawasi oleh pelatih atau hakim yang berpengalaman dalam mendiagnosis dan memberikan pertolongan cemas untuk gegaran otak. Tinju adalah pengecualian, kerana kebanyakan doktor - terutama yang merawat kecederaan kepala - mengatakan bahawa risiko kerosakan otak yang teruk semasa tinju terlalu tinggi, dan sukan ini harus dilarang.

Diagnosis gegar otak

Oleh kerana kecederaannya, diagnosis paling sering dilakukan di bilik kecemasan hospital, oleh doktor di tempat kejadian kecemasan, atau oleh orang yang terlatih khas dalam acara sukan.

Penjaga harus berhati-hati melakukan pemeriksaan fizikal untuk mengesampingkan kecederaan kepala yang lebih teruk, yang dapat ditunjukkan oleh gejala seperti pendarahan dari telinga. Penting untuk memastikan pernafasan mangsa tidak sukar. Sekiranya seseorang sedar, mereka diajukan soalan untuk menilai keadaan mental mereka (terutamanya ingatan), misalnya:

  • Di mana kita?
  • Apa yang anda buat sebelum terluka??
  • Apakah bulan dalam urutan terbalik?.

Ujian jari dilakukan untuk menentukan sama ada kecederaan itu mempengaruhi koordinasi pergerakan. Untuk melakukan ini, seseorang harus menghulurkan tangannya ke hadapan, dan kemudian menyentuh hidung dengan jari telunjuknya.

Sekiranya seseorang tidak sedarkan diri, mereka tidak akan menggerakkannya sehingga mereka memakai pembalut pelindung khas. Oleh kerana dia mungkin mengalami kecederaan serius pada tulang belakang atau leher. Adalah mungkin untuk membawa mangsa yang tidak sedarkan diri ke samping hanya sebagai jalan terakhir, jika dia berada dalam bahaya. Anda perlu menghubungi ambulans melalui telefon 03 dari telefon darat, 112 atau 911 dari telefon bimbit dan tetap bersamanya sehingga doktor tiba.

Pemeriksaan tambahan untuk gegar otak pada kanak-kanak dan orang dewasa

Kadang kala, jika ada sebab untuk mengesyaki kecederaan kepala yang lebih parah, doktor menetapkan pemeriksaan tambahan, yang paling sering dikira tomografi (CT). Sekiranya boleh, kanak-kanak di bawah 10 tahun cuba mengelakkan imbasan CT, tetapi kadang-kadang perlu. Serangkaian sinar-X kepala diambil, yang kemudian disatukan di komputer. Gambar yang dihasilkan adalah penampang otak dan tengkorak.

Sekiranya tulang leher disyaki, radiografi ditetapkan. Ini biasanya menghasilkan hasil yang lebih pantas..

Petunjuk untuk imbasan CT untuk gegar otak pada orang dewasa:

  • mangsa tidak dapat memulihkan pertuturan, dia melakukan perintah dengan buruk atau tidak dapat membuka matanya;
  • adanya gejala yang menunjukkan kerosakan pada tengkorak, misalnya, cecair jernih dilepaskan dari hidung atau telinga seseorang atau bintik-bintik yang sangat gelap telah muncul di sekitar mata ("mata panda");
  • kejang atau kekejangan selepas kecederaan;
  • lebih daripada satu muntah selepas kecederaan;
  • orang itu tidak ingat apa yang berlaku dalam setengah jam terakhir sebelum kecederaan;
  • gejala gangguan neurologi, misalnya, kehilangan sensasi di bahagian tubuh tertentu, gangguan koordinasi dan berjalan, serta perubahan penglihatan yang berterusan.

CT juga diresepkan untuk orang dewasa yang kehilangan kesedaran atau ingatan setelah mengalami kecederaan, dan juga mempunyai faktor risiko berikut:

  • berumur 65 tahun ke atas;
  • kecenderungan pendarahan, misalnya, hemofilia atau mengambil ubat melawan pembekuan darah - warfarin;
  • keadaan kecederaan yang teruk: kemalangan, jatuh dari ketinggian lebih dari satu meter, dll..

Petunjuk untuk imbasan CT untuk gegar otak pada kanak-kanak:

  • kehilangan kesedaran selama lebih dari lima minit;
  • kanak-kanak itu tidak dapat mengingati apa yang berlaku tepat sebelum kecederaan atau sejurus selepas itu, lebih dari lima minit;
  • mengantuk yang teruk;
  • lebih daripada tiga serangan muntah selepas kecederaan;
  • kejang atau kekejangan selepas kecederaan;
  • kehadiran gejala yang menunjukkan kerosakan pada bahagian tengkorak, misalnya, "mata panda";
  • hilang ingatan;
  • lebam besar atau luka di muka atau kepala.

Tomografi yang dikira juga biasanya diberikan kepada bayi berusia hingga satu tahun jika mereka mengalami lebam, bengkak, atau luka di kepalanya yang melebihi 5 cm.

Rawatan gegar otak

Untuk simptom gegar otak yang ringan, terdapat beberapa kaedah. Sekiranya timbul gejala yang lebih teruk, segera berjumpa doktor..

Dengan gegaran ringan, disyorkan:

  • sapukan kompres sejuk ke tempat cedera - anda boleh menggunakan beg sayur-sayuran beku yang dibungkus tuala, tetapi anda tidak boleh menggunakan ais terus ke kulit - terlalu sejuk; kompres harus digunakan setiap 2-4 jam selama 20-30 minit;
  • mengambil parasetamol untuk menghilangkan rasa sakit - anda tidak boleh mengambil ubat anti-radang bukan steroid (NSAID), misalnya, ibuprofen atau aspirin, kerana boleh menyebabkan pendarahan;
  • banyak berehat dan mengelakkan situasi tertekan jika boleh;
  • menahan diri dari alkohol dan dadah;
  • kembali bekerja atau sekolah hanya setelah pemulihan sepenuhnya;
  • memandu kereta lagi atau menunggang basikal hanya setelah pemulihan sepenuhnya;
  • jangan terlibat dalam sukan kontak, hoki dan bola sepak sekurang-kurangnya tiga minggu, dan kemudian berjumpa doktor;
  • dua hari pertama seseorang harus selalu bersama orang itu - sekiranya dia mengalami gejala yang lebih teruk.

Kadang-kadang gejala kecederaan kepala yang lebih teruk muncul hanya selepas beberapa jam atau beberapa hari. Oleh itu, penting untuk memperhatikan tanda-tanda dan gejala yang mungkin menunjukkan kemerosotan..

Anda harus menghubungi jabatan kecemasan hospital terdekat secepat mungkin atau hubungi ambulans sekiranya terdapat gejala berikut:

  • kehilangan kesedaran atau ketidakupayaan untuk membuka mata;
  • kekeliruan, misalnya, ketidakupayaan untuk mengingati nama dan lokasi anda;
  • mengantuk, tidak berlalu lebih dari satu jam, dalam tempoh ketika seseorang biasanya terjaga;
  • kesukaran bercakap atau memahami;
  • gangguan koordinasi atau kesukaran berjalan;
  • kelemahan pada satu atau kedua-dua lengan atau kaki;
  • masalah penglihatan;
  • sakit kepala yang sangat teruk yang tidak hilang lama-lama;
  • muntah
  • kekejangan
  • rembesan cecair jernih dari telinga atau hidung;
  • pendarahan dari satu atau kedua telinga;
  • kehilangan pendengaran secara tiba-tiba di satu atau kedua telinga.

Bilakah saya boleh bersukan selepas gegar otak??

Gegar otak adalah salah satu kecederaan yang paling biasa dalam sukan, tetapi pakar tidak dapat menyetujui kapan seseorang dapat kembali ke sukan sukan, misalnya bola sepak, setelah gegar otak.

Sebilangan besar doktor mengesyorkan pendekatan langkah demi langkah, di mana anda harus menunggu sehingga gejala hilang sepenuhnya, dan kemudian mulakan latihan intensiti rendah. Sekiranya anda berasa sihat, anda dapat meningkatkan intensiti senaman anda dan seterusnya kembali ke kelas penuh.

Pada tahun 2013, pada persidangan pakar perubatan sukan, sistem berikut dicadangkan untuk meningkatkan kadar latihan untuk atlet setelah gegar otak:

1. rehat lengkap dalam masa 24 jam setelah gejala gegar otak berlalu;

2. senaman aerobik ringan, seperti berjalan kaki atau berbasikal;

3. latihan yang berkaitan dengan sukan tertentu, misalnya, latihan lari dalam bola sepak (tetapi tidak ada latihan yang melibatkan pukulan ke kepala);

4. latihan tanpa hubungan, misalnya, berlatih pas dalam bola sepak;

5. latihan penuh, termasuk hubungan fizikal, misalnya, memintas bola;

6. kembali ke jadual.

Sekiranya tidak ada gejala, anda boleh kembali ke kelas dalam seminggu. Sekiranya anda mengalami kemerosotan lagi, anda harus berehat selama 24 jam, kembali ke langkah sebelumnya dan cuba lagi untuk melangkah ke peringkat seterusnya.

Komplikasi selepas gegaran otak

Sindrom pasca-kekecohan adalah istilah yang menggambarkan kompleks gejala yang dapat berterusan pada seseorang setelah gegaran selama beberapa minggu atau bahkan berbulan-bulan. Mungkin sindrom pasca-kekecohan berlaku akibat ketidakseimbangan kimia di otak yang disebabkan oleh trauma. Juga dinyatakan bahawa komplikasi ini mungkin disebabkan oleh kerosakan sel otak..

Gejala sindrom pasca-kekecohan terbahagi kepada tiga kategori: fizikal, mental dan kognitif - mempengaruhi kemampuan mental.

  • sakit kepala - ia sering dibandingkan dengan migrain, kerana ia mempunyai sifat berdenyut dan tertumpu pada satu sisi atau di depan kepala;
  • pening;
  • loya;
  • peningkatan kepekaan terhadap cahaya terang;
  • hipersensitiviti terhadap bunyi yang kuat;
  • tinitus;
  • penglihatan kabur atau berganda;
  • keletihan;
  • kehilangan, perubahan atau kelembutan bau dan rasa.
  • kemurungan;
  • kegelisahan;
  • mudah marah;
  • kekurangan kekuatan dan minat terhadap dunia luar;
  • gangguan tidur;
  • perubahan selera makan;
  • masalah dengan meluahkan emosi, misalnya, ketawa atau menangis tanpa sebab.
  • penurunan perhatian;
  • kealpaan;
  • kesukaran dengan asimilasi maklumat baru;
  • pengurangan kemampuan berfikir.

Tidak ada rawatan khusus untuk sindrom pasca-keributan, tetapi keberkesanan ubat-ubatan anti-migrain telah terbukti dalam merawat sakit kepala yang disebabkan oleh gegar otak. Antidepresan dan terapi percakapan, seperti psikoterapi, dapat membantu mengatasi gejala psikologi. Dalam kebanyakan kes, sindrom ini hilang dalam masa 3-6 bulan, hanya 10% yang merasa tidak sihat sepanjang tahun.

Pencegahan gegar otak

Untuk mengurangkan risiko kecederaan otak traumatik, beberapa langkah pencegahan yang wajar harus diikuti, yaitu:

  • pastikan anda memakai alat pelindung yang sesuai semasa sukan bersentuhan, hoki atau bola sepak;
  • terlibat dalam sukan trauma hanya di bawah pengawasan pakar yang berkelayakan;
  • pastikan untuk mengikat tali pinggang keledar di dalam kereta;
  • memakai topi keledar semasa menunggang motosikal dan basikal.

Ramai yang cenderung meremehkan seberapa sering gegaran boleh terjadi akibat terjatuh di rumah atau di kebun - terutama orang tua. Petua berikut akan membantu menjadikan rumah dan kebun anda seaman mungkin:

  • jangan tinggalkan apa-apa di tangga supaya tidak tersandung;
  • gunakan peralatan pelindung diri semasa pembaikan, pertukangan, dan lain-lain;
  • gunakan tangga lipat semasa mengganti bola lampu;
  • lap lantai yang basah sehingga tidak tergelincir di atasnya.

Bila berjumpa doktor dengan gegar otak?

Selepas kecederaan di kepala, anda harus berjumpa doktor sekiranya:

  • terdapat episod kehilangan kesedaran;
  • tidak dapat mengingati apa yang berlaku sebelum kecederaan;
  • Bimbang dengan sakit kepala yang berterusan dari saat kecederaan;
  • kerengsaan, kegelisahan, sikap tidak peduli dan sikap tidak peduli terhadap apa yang berlaku di sekitar diperhatikan - ini adalah gejala yang paling biasa pada kanak-kanak di bawah umur 5 tahun;
  • terdapat tanda-tanda disorientasi dalam ruang dan masa;
  • dalam tempoh ketika seseorang biasanya terjaga, rasa mengantuk berlaku, tidak berlalu lebih dari satu jam;
  • lebam atau luka besar muncul di muka atau kepala;
  • gangguan penglihatan, misalnya, seseorang mempunyai penglihatan berganda;
  • tidak dapat menulis atau membaca;
  • koordinasi rosak, kesukaran timbul semasa berjalan;
  • kelemahan pada satu bahagian badan, misalnya, di lengan atau kaki;
  • terdapat lebam di bawah mata sekiranya tidak ada kerosakan lain pada mata;
  • kehilangan pendengaran secara tiba-tiba di satu atau kedua telinga.

Semasa mengambil warfarin selepas kecederaan otak traumatik, anda mesti berjumpa doktor walaupun anda merasa sihat. Seseorang yang dalam keadaan mabuk alkohol atau dadah semasa menerima kecederaan otak traumatik juga harus menghubungi bahagian kemasukan ke hospital. Selalunya, yang lain tidak menyedari tanda-tanda kecederaan kepala yang lebih teruk.

Faktor-faktor tertentu menjadikan seseorang lebih terdedah kepada kesan kecederaan otak traumatik, iaitu:

  • berumur 65 tahun ke atas;
  • pembedahan pada otak;
  • penyakit yang meningkatkan pendarahan, seperti hemofilia, atau peningkatan pembekuan darah, seperti trombofilia;
  • mengambil ubat anti pembekuan (mis. warfarin) atau aspirin dosis rendah.

Seorang pakar neurologi terlibat dalam diagnosis dan rawatan gegar otak dan akibatnya, yang terdapat di sini..

Ambulans harus dipanggil melalui telefon 03 dari telefon darat, 112 atau 911 dari telefon bimbit, jika seseorang mempunyai gejala berikut:

  • kehilangan kesedaran selepas gegar otak;
  • seseorang sukar untuk sedar, bercakap dengan buruk atau tidak memahami apa yang telah diperkatakan;
  • penyitaan
  • serangan muntah dari saat kecederaan;
  • keluar dari hidung atau telinga cecair jernih (mungkin cecair serebrospinal yang mengelilingi otak), pendarahan.