Utama

Rawatan

Tumor otak: gejala, tanda, sebab, rawatan, diagnosis, prognosis

Tumor otak adalah peningkatan pembelahan sel yang membentuk otak itu sendiri, kelenjarnya (kelenjar pituitari dan pineal), membrannya, saluran darah, atau saraf yang berasal dari itu. Oncopathology juga disebut istilah ketika tumor yang terbentuk dari sel-sel tulang tengkorak tumbuh di otak atau ketika sel-sel tumor dari organ lain (biasanya paru-paru, organ sistem pencernaan dan pembiakan) dibawa ke sini oleh aliran darah..

Penyakit ini berlaku pada 15 daripada 1000 pesakit dengan patologi barah. Ia boleh menjadi jinak atau ganas. Perbezaan antara satu jenis dengan jenis yang lain adalah pada kadar pertumbuhan (tumor ganas tumbuh lebih cepat) dan kemampuan untuk menghantar tumor "anak perempuan" (metastasis) ke organ lain (ini hanya khas untuk neoplasma malignan). Kedua-duanya boleh tumbuh ke tisu sekitarnya dan meremas struktur otak yang penting..

Nama tumor otak berasal dari nama sel yang mula membelah secara tidak terkawal. Menurut klasifikasi 2007, lebih daripada 100 jenisnya dibezakan, yang digabungkan menjadi 12 kumpulan "besar". Gejala bergantung pada lokasi tumor (setiap bahagian otak mempunyai fungsi tersendiri), saiz dan jenisnya. Rawatan utama untuk patologi adalah pembedahan, tetapi tidak selalu mungkin kerana sempadan kabur antara tisu patologi dan normal. Tetapi sains tidak berhenti dan kaedah terapi lain telah dikembangkan untuk kes seperti: radiasi yang disasarkan, radiosurgeri, kemoterapi dan subspesies "muda" - rawatan biologi yang disasarkan.

Punca Ketumbuhan

Pada kanak-kanak, penyebab utama tumor adalah pelanggaran struktur gen yang bertanggungjawab untuk pembentukan sistem saraf yang betul, atau kemunculan satu atau lebih onkogen patologi yang bertanggungjawab untuk mengawal kitaran hidup sel dalam struktur DNA normal. Anomali seperti itu boleh menjadi kongenital, juga dapat muncul di otak yang belum matang (anak dilahirkan dengan sistem saraf "siap" yang belum terbentuk sepenuhnya).

Perubahan kongenital berlaku pada gen ini:

  • NF1 atau NF2. Ini menyebabkan sindrom Recklingausen, yang kadang-kadang rumit oleh perkembangan astrositosis pilositik;
  • ARS. Mutasi dia membawa kepada sindrom Turco, dan dia membawa kepada medulloblastoma dan glioblastoma - tumor malignan;
  • RTSN, yang perubahannya membawa kepada penyakit Gorlin, dan disulitkan oleh neuroma;
  • P53, dikaitkan dengan sindrom Li-Fraumeni, yang dicirikan oleh penampilan pelbagai sarkoma - tumor bukan epitel malignan, termasuk di otak;
  • beberapa gen lain.

Perubahan utama mempengaruhi molekul protein seperti:

  1. hemoglobin - protein yang membawa oksigen ke sel;
  2. siklin - protein pengaktif kinase protein yang bergantung pada siklin;
  3. kinase protein yang bergantung pada siklin - enzim intraselular yang mengatur kitaran hidup sel dari kelahiran hingga kematian;
  4. E2F - protein yang bertanggungjawab untuk mengawal kitaran sel dan kerja protein yang harus menekan tumor. Mereka juga harus memastikan bahawa virus yang mengandungi DNA tidak mengubah DNA manusia;
  5. faktor pertumbuhan - protein yang memberi isyarat untuk mengembangkan tisu tertentu;
  6. protein yang "menerjemahkan" bahasa isyarat masuk ke dalam bahasa yang dapat difahami oleh organel sel.

Dibuktikan bahawa sel-sel yang secara aktif membahagi terutamanya dipengaruhi oleh perubahan. Dan kanak-kanak mempunyai lebih banyak daripada orang dewasa. Oleh itu, tumor otak dapat diaktifkan walaupun pada bayi yang baru lahir. Dan jika sel mengumpul banyak perubahan dalam genomnya sendiri, mustahil untuk menebak dengan kecepatan apa ia akan membahagi dan keturunannya akan muncul. Jadi tumor jinak (misalnya, glioma - pembentukan otak yang paling biasa) boleh, dengan mutasi struktur sel konstituennya yang tidak terkawal, merosot menjadi malignan (glioma - menjadi glioblastoma).

Pencetus untuk tumor otak

Apabila otak terdedah kepada kemunculan tumor, atau terdapat penurunan kadar pemulihan kerosakan, maka otak dapat memprovokasi (dan pada orang dewasa, pada awalnya menyebabkan) kemunculan tumor:

  • sinaran mengion;
  • gelombang elektromagnetik (termasuk dari komunikasi yang banyak);
  • sinaran inframerah;
  • pendedahan kepada gas vinil klorida, yang diperlukan dalam pembuatan bahan plastik;
  • racun perosak;
  • GMO dalam makanan;
  • virus papillomatosis manusia jenis 16 dan 18 (mereka dapat didiagnosis oleh darah PCR, dan rawatannya adalah untuk menjaga kekebalan pada tahap yang baik, yang tidak hanya dibantu oleh ubat-ubatan, tetapi juga dengan pengerasan, dan tanaman mudah menguap, dan sayur-sayuran dalam diet).

Faktor Risiko Tumor

Lebih cenderung untuk "mendapatkan" formasi di rongga kranial di:

  • lelaki
  • orang di bawah umur 8 tahun atau 65-79 tahun;
  • Pelikuidasi Chernobyl;
  • mereka yang selalu membawa telefon bimbit di dekat kepala mereka atau bercakap dengannya (walaupun melalui peranti bebas tangan);
  • bekerja di kilang beracun apabila berlaku hubungan dengan merkuri, produk halus, plumbum, arsenik, racun perosak;
  • sekiranya pemindahan organ dilakukan;
  • Dijangkiti HIV
  • menerima kemoterapi untuk tumor di mana-mana lokasi.

Maksudnya, dengan mengetahui faktor risiko, jika anda berpendapat bahawa anda atau anak anda mempunyai cukup, anda boleh berbincang dengan ahli neuropatologi dan mendapatkan rujukan dari dia untuk resonans magnetik (MRI) atau tomografi pelepasan positron (PET) otak.

Pengelasan tumor

Secara asal, tumor otak adalah:

  1. Primer: struktur yang terbentuk dari struktur yang berada di rongga kranial, sama ada tulang, putih atau kelabu otak, saluran yang memberi makan semua struktur ini, saraf yang muncul dari otak, dan membran otak.
  2. Sekunder: mereka adalah sel yang diubah suai dari organ lain. Ini adalah metastasis..

Banyak jenis tumor otak dapat dibezakan bergantung pada struktur sel dan molekul (pada jenis sel yang sama molekul reseptor berbeza) struktur. Berikut adalah yang utama dan paling biasa:

  • Berkembang dari tisu otak - neuron dan epitelium. Ini adalah ependymoma jinak, glioma, astrocytoma.
  • Berasal dari meninges: meningiomas.
  • Tumbuh dari saraf kranial - neuroma.
  • Asalnya adalah sel hipofisis. Ini adalah adenoma hipofisis.
  • Tumor dysembryogenetic yang berlaku pada masa pranatal apabila pembezaan tisu normal terganggu. Dalam kes ini, bola rambut, gigi, atau tisu lain yang tidak sesuai untuk lokasi tertentu dapat ditemukan di otak.
  • Metastasis dari organ di luar rongga kranial. Mereka memasuki otak dengan aliran darah, lebih jarang - limfa.

Terdapat juga klasifikasi yang mengambil kira pembezaan sel-sel tumor. Di sini mesti dinyatakan bahawa semakin membezakan tumor (iaitu sel lebih mirip dengan normal), semakin lambat pertumbuhannya dan metastasis.

Klasifikasi tumor primer menunjukkan bahawa mereka dibahagikan kepada 2 kumpulan besar: glioma dan bukan glioma.

Glioma

Ini adalah nama umum untuk tumor yang berasal dari sel-sel yang mengelilingi tisu saraf - tulang belakang otak. Mereka memberi neuron "mikroklimat" dan keadaan untuk berfungsi normal. Glioma menyumbang 4/5 dari semua pembentukan otak ganas.

4 kelas glioma dibezakan. Kelas 1 dan 2 adalah yang paling ganas, perlahan-lahan berkembang. Kelas ketiga sudah dianggap malignan; kelasnya meningkat dengan cepat. Kelas 4 - yang paling ganas dari semua formasi primer, yang dikenali sebagai glioblastoma.

Mereka dibahagikan kepada jenis berikut:

Astrositoma

Jenis ini menyumbang 60% daripada semua formasi utama otak. Mereka terdiri daripada astrosit - sel yang membatasi, menyuburkan dan memastikan pertumbuhan neuron. Mereka terdiri daripada penghalang yang membatasi sel otak dari darah..

Oligodendroglioma

Asal tumor ini berasal dari sel oligodendrocyte, yang juga melindungi neuron. Ini adalah jenis neoplasma yang jarang berlaku. Mereka diwakili oleh tumor yang agak berbeza dan agak ganas; terdapat pada orang muda dan orang pertengahan umur

Ependymoma

Ependyma adalah sel yang melapisi dinding ventrikel otak. Merekalah yang, menukar komponen dengan darah, mensintesis cairan serebrospinal, yang membasuh saraf tunjang dan otak.

Tumor ependymal terdapat dalam 4 kelas:

  1. Sangat berbeza: ependymoma myxopapillary dan subependymoma. Mereka tumbuh dengan perlahan dan tidak bermetastasis..
  2. Middifferentiated: ependymoma. Tumbuh lebih cepat, jangan bermastautin.
  3. Ependymoma anaplastik. Pertumbuhan mereka cukup pantas, mereka dapat melakukan metastasis.

Glioma bercampur

Tumor seperti itu mengandungi campuran sel yang berbeza dengan pembezaan yang berbeza. Hampir selalu, mereka mempunyai mutasi astrosit dan oligodendrocytes.

Bukan glioma

Ini adalah jenis utama neoplasma ganas otak. Ia juga terdiri daripada beberapa jenis pelbagai tumor..

Adenoma hipofisis

Tumor semacam itu selalunya jinak; lebih biasa pada wanita. Tahap awal neoplasma ini dicirikan oleh gejala gangguan endokrin yang berkaitan dengan peningkatan (lebih jarang penurunan) dalam pengeluaran satu atau lebih hormon. Oleh itu, dalam sintesis sejumlah besar hormon pertumbuhan pada orang dewasa, akromegali berkembang - pertumbuhan berlebihan bahagian tubuh tertentu, pada kanak-kanak - gigantisme. Sekiranya pengeluaran ACTH meningkat, kegemukan berkembang, penyembuhan luka menjadi perlahan, ruam jerawat, peningkatan pertumbuhan rambut di zon aktif hormon.

Limfoma CNS

Dalam kes ini, sel-sel ganas terbentuk di saluran limfa, yang terletak di rongga kranial. Penyebab tumor seperti itu tidak diketahui sepenuhnya, tetapi jelas bahawa ia berkembang pada keadaan kekurangan imun dan selepas pembedahan pemindahan. Baca lebih lanjut mengenai gejala, diagnosis dan rawatan limfoma..

Meningioma

Ini adalah nama tumor yang berasal dari sel-sel meninges yang diubah suai. Meningioma adalah:

  • jinak (gred 1);
  • atipikal (kelas 2) apabila sel bermutasi kelihatan dalam struktur;
  • anaplastik (gred 3): terdapat kecenderungan metastasis.

Gejala tumor otak

Pelanggaran struktur normal sel secara berkala berlaku di setiap organ semasa pembaharuannya (ketika sel-sel membelah), tetapi biasanya sel-sel abnormal seperti itu cepat dikenali dan dimusnahkan oleh sistem kekebalan tubuh yang "disiapkan" untuk kejadian tersebut. "Masalah" otak adalah bahawa ia dikelilingi oleh penghalang selular khas yang mengganggu sistem kekebalan tubuh (ia bertindak sebagai "polis") untuk "memeriksa" semua sel organ ini. Oleh itu, sehingga masa itu:

  • tumor tidak akan memampatkan tisu bersebelahan;
  • atau tidak akan menyebarkan produk aktiviti vitalnya ke dalam darah,

gejala tidak akan muncul. Sebilangan tumor hipofisis bahkan hanya terungkap setelah bersalin, kerana tanda-tanda mereka sangat tidak signifikan sehingga tidak menarik perhatian. MRI otak dengan pemberian kontras intravena, yang dapat mengesannya, tidak termasuk dalam senarai pemeriksaan yang diperlukan.

Gejala awal sebarang tumor otak adalah seperti berikut:

  1. Sakit kepala dengan tumor otak. Muncul pada waktu malam atau pagi (ini disebabkan oleh fakta bahawa selaput membengkak semalaman, kerana pada masa ini cairan serebrospinal diserap lebih teruk). Rasa sakit itu meletup atau berdenyut secara semula jadi, bertambah buruk dengan memusingkan kepala, batuk, tegang tekan, tetapi hilang setelah beberapa saat setelah mengambil posisi menegak (ketika cairan serebrospinal dan darah dari saluran otak mengalir lebih baik). Sindrom ini tidak dapat dihilangkan dengan mengambil ubat penahan sakit. Lama kelamaan, sakit kepala menjadi berterusan..
  2. Mual dan muntah tidak berkaitan dengan makanan. Mereka mengalami sakit kepala, tetapi, ketika ketinggiannya, tidak meringankan keadaan seseorang. Keadaan muntah bergantung pada berapa lama seseorang makan: jika ini berlaku baru-baru ini, maka masih akan ada makanan yang tidak dicerna, jika untuk waktu yang lama - campuran hempedu. Ini tidak bermaksud bahawa terdapat keracunan dengan produk ini..
  3. Gejala lain pada peringkat awal adalah:
    • gangguan ingatan;
    • lebih teruk ternyata menganalisis maklumat;
    • ternyata buruk untuk menumpukan perhatian;
    • perubahan persepsi mengenai apa yang berlaku.

Dalam beberapa kes, gejala pertama mungkin adalah kejang - kekejangan anggota badan atau peregangan seluruh badan, sementara orang itu kehilangan kesedaran, dalam beberapa kes - untuk beberapa waktu berhenti bernafas.

Gejala tumor otak berikut adalah:

  1. Serebrum. Ia:
    • Penindasan kesedaran. Pada mulanya, seseorang - di tengah sakit kepala yang teruk - menjadi lebih mengantuk sehingga dia mulai tidur berhari-hari, tanpa bangun untuk makan makanan (pada masa yang sama, terbangun, ketika seseorang tidak memahami di mana dia berada dan siapa yang mengelilinginya, boleh berlaku untuk pergi ke tandas).
    • Sakit kepala. Dia mempunyai watak yang tetap, pada waktu pagi dia lebih kuat, ketika mengambil diuretik, rasa sakitnya sedikit berkurang (senarai diuretik).
    • Pening.
    • Fotofobia.
  2. Bergantung pada lokasi tumor:
    • Sekiranya ia terletak di korteks motor, paresis (pergerakan masih mungkin dilakukan) atau kelumpuhan (imobilisasi lengkap) mungkin berlaku. Biasanya melumpuhkan separuh badan sahaja.
    • Halusinasi. Sekiranya tumor berada di lobus temporal, halusinasi akan didengar. Apabila dilokalisasikan dalam korteks oksipital visual, halusinasi akan menjadi visual. Apabila pembentukan mempengaruhi bahagian anterior lobus frontal, halusinosis penciuman mungkin muncul.
    • Gangguan pendengaran sehingga pekak.
    • Pengiktirafan atau kemerosotan pertuturan.
    • Gangguan visual: kehilangan penglihatan - penuh atau separa; penglihatan berganda; penyelewengan bentuk atau saiz objek.
    • Kerosakan pengecaman objek.
    • Ketidakupayaan untuk memahami teks bertulis.
    • Nystagmus ("murid berlari"): seseorang ingin melihat satu arah, tetapi matanya "berlari".
    • Perbezaan diameter murid dan reaksi mereka terhadap cahaya (seseorang boleh bertindak balas, yang kedua - tidak).
    • Asimetri wajah atau bahagian individu.
    • Ketidakupayaan menulis teks.
    • Kekurangan koordinasi: mengejutkan ketika berjalan atau berdiri, mengatasi objek.
    • Gangguan vegetatif: pening, berpeluh tidak masuk akal, sensasi panas atau sejuk, pingsan kerana tekanan rendah.
    • Pelanggaran kecerdasan dan emosi. Seseorang menjadi agresif, tidak bergaul dengan orang lain, memahami lebih teruk, lebih sukar baginya untuk menyelaraskan kegiatannya.
    • Pelanggaran kesakitan, suhu, kepekaan getaran di bahagian tertentu badan.
    • Gangguan hormon. Mereka berlaku pada tumor kelenjar pituitari atau pineal..

Semua simptom ini serupa dengan strok. Perbezaannya adalah bahawa mereka tidak berkembang dengan segera, tetapi ada tahap tertentu.

Tahap tumor otak adalah seperti berikut:

  1. Tumornya dangkal. Sel-sel penyusunnya tidak agresif, mereka hanya terlibat dalam menjaga fungsi vitalnya, yaitu, praktikalnya tidak menyebar jauh dan luas. Pengesanan neoplasma pada tahap ini sukar.
  2. Pertumbuhan sel dan kemajuan mutasi, mereka menembusi ke lapisan yang lebih dalam, menyekat struktur tetangga di antara mereka, mempengaruhi saluran darah dan limfa.
  3. Pada peringkat ini, gejala muncul: sakit kepala, pening, berkurang, demam. Ketidakseimbangan koordinasi, gangguan penglihatan, mual dan muntah dapat berkembang, setelah itu tidak menjadi lebih mudah (tidak seperti keracunan).
  4. Pada tahap ini, tumor tumbuh pada semua meninges, oleh sebab itu tidak mungkin lagi untuk membuangnya, dan juga metastasis kepada organ lain: paru-paru, hati, organ perut, menyebabkan gejala kerosakannya. Kesedaran terganggu, sawan epilepsi, halusinasi muncul. Sakit kepala sangat ketara sehingga pertarungan dengannya memerlukan semua fikiran dan masa.

Gejala yang mesti menjadi alasan untuk melawat pakar neurologi:

  • sakit kepala mula-mula muncul selepas 50 tahun;
  • sakit kepala muncul sebelum berumur 6 tahun;
  • sakit kepala + loya + muntah;
  • muntah awal berlaku, tanpa sakit kepala;
  • perubahan tingkah laku;
  • keletihan cepat masuk;
  • gejala fokus muncul: asimetri wajah, paresis atau kelumpuhan.

Diagnostik

Hanya pakar neurologi yang boleh menetapkan pemeriksaan tumor otak yang disyaki. Pertama, dia akan memeriksa pesakit, memeriksa refleksnya, fungsi vestibular. Kemudian dia akan dirujuk untuk diperiksa kepada pakar yang berkaitan: pakar oftalmologi (dia akan memeriksa fundus), doktor THT yang akan menilai pendengaran dan bau. Electroencephalography akan diperiksa untuk menentukan fokus kesediaan kejang dan tahap aktivitinya. Bersamaan dengan penilaian kerosakan, diagnosis harus dibuat, yang menunjukkan lokasi dan jumlah tumor. Kaedah berikut akan membantu:

  • Pencitraan resonans magnetik adalah kaedah yang dapat digunakan pada orang yang tidak mempunyai bahagian logam di dalam badan (alat pacu jantung, artroplasti sendi, serpihan alat letupan).
  • Imbasan CT. Dalam diagnosis tumor otak, ini tidak seefektif imbasan MRI, tetapi dapat dilakukan jika metode pertama tidak dapat dilakukan..
  • Tomografi pelepasan Positron - membantu menjelaskan ukuran neoplasma.
  • Angiografi resonans magnetik adalah kaedah yang membolehkan anda memeriksa saluran yang memberi makan kepada tumor. Ini memerlukan kemasukan ke aliran darah agen kontras yang akan mengotorkan kapilari neoplasma juga..

Semua kaedah ini hanya dapat "mendorong" idea struktur histologi tumor, tetapi tepat menentukannya untuk merancang rawatan tumor otak dan prognosis, hanya mungkin dengan bantuan biopsi. Ia dilakukan setelah membina model 3D otak dan tumor di dalamnya untuk memasukkan probe dengan ketat ke laman patologi (biopsi stereotaktik).

Selari dengan diagnosis, kaedah penyelidikan lain juga dilakukan untuk menentukan tahap tumor: diagnostik instrumental organ-organ perut di mana neoplasma otak dapat melakukan metastasis..

Rawatan tumor

Rawatan utama untuk patologi adalah pembedahan membuang tumor. Ia hanya mungkin berlaku jika terdapat sempadan antara neoplasma dan tisu yang utuh. Sekiranya tumor telah berkembang menjadi meninges, tidak boleh dilakukan. Tetapi jika ia menekan bahagian penting otak, kadang-kadang operasi kecemasan dilakukan, di mana tidak semua neoplasma dikeluarkan, tetapi hanya sebahagian daripadanya.

Sebelum operasi, persiapan dijalankan: dana diperkenalkan (ini adalah diuretik osmotik "Mannitol" dan persiapan hormon "Dexamethasone" atau "Prednisolone"), yang mengurangkan edema otak. Ubat antikonvulsan dan sakit juga diresepkan..

Terapi radiasi dapat dilakukan untuk mengurangkan jumlah tumor dan membezakannya dengan lebih jelas dari kawasan yang sihat pada masa pra operasi. Dalam kes ini, sumber radiasi dapat ditempatkan dari jarak jauh dan dapat dimasukkan ke dalam otak (untuk ini, anda juga memerlukan model dan peralatan tiga dimensi yang mampu menanam kapsul dengan bahan radioaktif pada koordinat tertentu - teknik stereotaktik).

Sekiranya tumor menyekat aliran bebas cecair serebrospinal, atau menghalang pergerakan darah melalui pembuluh darah, maka sebagai persediaan sebelum operasi, shunting dapat dilakukan - sistem tiub fleksibel, yang akan memainkan peranan saluran cairan serebrospinal buatan. Operasi serupa dilakukan di bawah kawalan MRI..

Pembuangan tumor otak secara langsung boleh dilakukan:

  • dengan pisau bedah;
  • laser: ia akan menguap sel bermutasi menggunakan suhu tinggi;
  • ultrasound: tumor pecah menjadi kecil dengan suara frekuensi tinggi, selepas itu masing-masing dikeluarkan dari rongga kranial dengan sedutan oleh tekanan negatif. Mungkin hanya pada tumor jinak yang disahkan;
  • pisau radio: selain penyejatan tisu tumor, yang segera menghentikan pendarahan tisu, kawasan otak yang berdekatan disinari dengan sinar gamma.

Selepas penyingkiran tumor - jika ada bukti - terapi radiasi yang jauh (iaitu sumber radiasi yang berada di luar badan) dapat dilakukan. Ia sangat diperlukan sekiranya pembentukannya tidak dikeluarkan sepenuhnya atau terdapat metastasis.

Terapi radiasi bermula 2-3 minggu selepas pembedahan. Menjalankan 10-30 sesi, masing-masing 0,8-3 Gy. Rawatan sedemikian, kerana toleransi yang teruk, memerlukan sokongan perubatan: antiemetik, ubat penahan sakit, pil tidur. Boleh digabungkan dengan kemoterapi.

Tugas kedua rawatan kemoterapi dan radiasi adalah untuk menghentikan aktiviti sel-sel tumor (dan ini juga mempengaruhi tisu yang sihat), yang dapat bertahan setelah operasi.

Alternatif operasi

Sekiranya tumor tidak dapat dikeluarkan dengan kaedah di atas, doktor cuba memaksimumkan kualiti kehidupan manusia dengan menggunakan satu atau gabungan beberapa kaedah berikut.

Radioterapi

Nama kedua ini mempunyai terapi radiasi. Sekiranya mustahil untuk mengeluarkan tumor otak, penyinaran stereotaktik tumor dan metastasisnya dilakukan, apabila sinar gamma dihantar ke kawasan patologi dari beberapa titik. Intervensi seperti itu direncanakan menggunakan model tiga dimensi otak pesakit tertentu, dan agar sinarnya mendapat fokus yang jelas, kepala dipasang pada topeng plexiglass khas.

Terapi radiasi juga dapat dilakukan sebagai brachytherapy, ketika sumber radiasi diletakkan - sekali lagi dengan bantuan stereotaxis - langsung dalam fokus. Mungkin gabungan radiasi jarak jauh dan brachytherapy.

Sekiranya tumor otak adalah sekunder, penyinaran jauh seluruh kepala diperlukan, tetapi dalam dos yang lebih rendah daripada pada kes di atas. Rambut selepas ini rontok, tetapi beberapa minggu setelah berakhirnya rawatan radiasi, rambut tumbuh kembali.

Kemoterapi

Kaedah ini melibatkan kemasukan ke dalam tubuh (paling sering - secara intravena) ubat-ubatan yang secara selektif akan mempengaruhi sel-sel tumor (mereka berbeza dari sel-sel tubuh yang sihat). Untuk ini, penting untuk mengesahkan tumor dengan berhati-hati dengan menentukan imunohistotipenya (untuk mengenal pasti protein tertentu yang hanya terdapat dalam tisu tumor).

Kursus kemoterapi adalah 1-3 minggu. Selang antara pengenalan ubat - 1-3 hari. Sokongan ubat tambahan diperlukan untuk memudahkan toleransi ubat kemoterapi dan mempercepat pemulihan sel tisu normal selepasnya (sumsum tulang - struktur pemisah yang paling aktif yang menyumbang kepada pembaharuan darah manusia - hampir selalu dipengaruhi oleh kemoterapi).

Kesan sampingan kemoterapi: muntah, sakit kepala, keguguran rambut, anemia, peningkatan pendarahan, kelemahan.

Terapi sasaran

Ini adalah subtipe kemoterapi yang diciptakan baru-baru ini. Dalam kes ini, ubat-ubatan yang tidak menekan pembelahan dimasukkan ke dalam tubuh, tetapi ubat-ubatan yang hanya akan menyekat reaksi yang berkaitan dengan pertumbuhan sel-sel tumor dengan tepat, kerana toksisitasnya akan jauh lebih rendah.

Untuk terapi tumor otak yang disasarkan, ubat berikut digunakan:

  • secara selektif menyekat pertumbuhan saluran darah yang memberi makan kepada tumor;
  • protein penghambat selektif yang memerintahkan pertumbuhan sel tumor;
  • penghambat enzim tirosin kinase, yang dalam sel tumor mesti mengatur penghantaran isyarat, pembahagiannya dan kematian yang diprogramkan.

Gabungan penggunaan sinaran dan kemoterapi

Sekiranya anda bersama-sama melakukan penyinaran jarak jauh dengan sinar gamma dan memperkenalkan ubat-ubatan yang menghalang pembelahan sel-sel tumor, prognosisnya bertambah baik. Oleh itu, dalam rawatan tumor kelas rendah dengan terapi kombinasi, kadar kelangsungan hidup tiga tahun meningkat dari 54% menjadi 73%.

Pembedahan Cryosurgery

Ini adalah kaedah yang disebut ketika fokus tumor terkena suhu yang sangat rendah, sementara tisu di sekitarnya tidak cedera. Jenis terapi ini boleh digunakan sebagai rawatan bebas - untuk tumor yang tidak dapat dikendalikan yang tumbuh menjadi tisu berdekatan; ia juga dilakukan semasa pembedahan - untuk penglihatan yang lebih jelas mengenai batas tumor.

Tisu tumor boleh dibekukan menggunakan cryoapplicator, yang ditumpangkan pada fokus patologi dari atas. Cryoprobe yang dimasukkan jauh ke dalam fokus juga boleh digunakan..

Petunjuk untuk cryosurgery adalah:

  • tumor terletak jauh di kawasan penting otak;
  • pelbagai tumor (metastasis), terletak jauh;
  • kaedah pembedahan tradisional tidak boleh digunakan;
  • selepas operasi, serpihan tumor tetap "terpaku" ke membran otak;
  • tumor terletak di kelenjar pituitari;
  • neoplasma yang dijumpai pada orang tua.

Apakah akibat dari tumor otak

Akibat utama tumor otak termasuk:

  1. Kekejangan - kekejangan anggota badan atau peregangannya dengan pelurus tajam ke seluruh badan, disertai dengan kehilangan kesedaran. Dalam kes ini, busa mungkin muncul dari mulut, lidah mungkin digigit, dan kejang sering disertai dengan pernafasan untuk sementara waktu. Keadaan ini dirawat dengan antikonvulsan..
  2. Pelanggaran aliran normal cecair serebrospinal, disebabkan oleh itu hidrosefalus berkembang. Gejala komplikasi ini adalah sakit kepala yang teruk, muntah, kekejangan, mengantuk, mual, penglihatan kabur, dan pening. Komplikasi yang serupa dapat diatasi dengan operasi shunt, apabila tiub dipasang di rongga kranial di mana aliran keluar cecair serebrospinal akan berlaku. Lebih Lanjut Mengenai Gejala Hydrocephalus.
  3. Depresi adalah mood yang tertekan, ketika tidak ada keinginan untuk terlibat dalam kegiatan apa pun, pertuturan diperlahankan, dan reaksi terhambat. Dalam kes sedemikian, kaedah rawatan psikoterapi digunakan, dan antidepresan juga diresepkan (senarai antidepresan tanpa resep).

Tempoh pemulihan

Pemulihan seseorang selepas pembedahan atau rawatan alternatif tumor otak bergantung kepada fungsi-fungsi yang telah dihambat. Oleh itu, sekiranya berlaku gangguan fungsi motor, urutan anggota badan, fisioterapi, terapi senaman adalah perlu. Sekiranya pelanggaran berlaku dengan pendengaran, kelas dilakukan dengan pakar audiologi, ubat-ubatan diresepkan untuk meningkatkan komunikasi antara neuron otak.

Perakaunan dispensari

Selepas keluar dari hospital, pesakit didaftarkan dengan pakar neurologi. Tujuan perakaunan tersebut adalah untuk melaksanakan langkah-langkah pemulihan, dan juga untuk mengesan kejatuhan masa. Anda perlu berjumpa pakar neurologi (kecuali jika doktor mengatakan berbeza) tiga bulan berturut-turut, kemudian enam bulan kemudian, kemudian enam bulan kemudian, dan kemudian, jika tidak ada perubahan, sekali setahun.

Ramalan

Tidak ada satu jawapan untuk soalan berapa banyak yang hidup dengan tumor otak. Di sini datanya berbeza dan bergantung pada beberapa parameter. Apabila digabungkan dengan jenis histologi yang baik dengan rawatan awal, peluang untuk hidup selama 5 tahun mencapai 80%. Sekiranya varian histologi memberitahu tumor ganas, serta jika orang itu terlambat, peluang untuk hidup selama 5 tahun dikurangkan menjadi 30%.

Kelangsungan hidup lima tahun menurut WHO untuk tahun 2012 kelihatan seperti ini:

Jenis tumor otakPada usia berapa tumor dikesan
22-45 tahunBerumur 46-60 tahun61 tahun ke atas
Astrocytoma meresap65%43%21%
Astrocytoma anaplastik49%29%10%
Glioblastioma17%6%4%
Oligodenroglioma anaplastik67%55%38%
Oligodendroglioma85%79%64%
Ependioma / Ependymoma Anaplastik91%86%85%
Meningioma92%77%67%

Ketumbuhan pada kanak-kanak

Tumor otak boleh berkembang pada kanak-kanak dari usia apa pun. Sehingga 3 tahun, astrocytoma, medulloblastoma dan ependymoma lebih kerap direkodkan. Meningioma dan craniopharyngioma hampir tidak pernah berlaku.

Selalunya, tumor otak tumbuh dari struktur yang terletak di garis tengah otak, dan, masuk ke hemisfera serebrum, menyebar ke 2-3 lobus bersebelahan. Selalunya pada tumor otak kanak-kanak, terdapat banyak sista kecil - rongga berisi cecair.

Tanda-tanda pertama tumor pada kanak-kanak adalah:

  • sakit kepala;
  • loya;
  • muntah
  • kemunculan jalur putih sclera antara iris dan kelopak mata atas;
  • kekejangan.

Pada kanak-kanak usia sekolah, sakit kepala muncul pada waktu pagi, setelah muntah sedikit mereda, dan hilang pada siang hari. Terdapat keletihan, penurunan prestasi akademik; kanak-kanak itu datang dari sekolah dan cuba berbaring.

Kemudian, gejala fokus muncul: wajah tidak simetri, gaya berjalan tidak stabil, tingkah laku terganggu, kehilangan medan visual, halusinasi, kelewatan perkembangan, gangguan menelan, anoreksia, berdering di telinga.

Diagnosis terdiri daripada mengukur lilitan kepala, serangkaian radiografi tinjauan, EEG, ultrasound otak, MRI, angiografi karotid.

Rawatan utama untuk tumor otak pada kanak-kanak adalah pembedahan. Sangat mustahil untuk menghilangkan meningioma, papilloma, astrocytoma, ependymoma, neuroma, beberapa adenoma hipofisis. Tumor selebihnya dilindungi sebahagiannya, setelah itu terapi kemoterapi atau (lebih jarang) terapi radiasi dapat dilakukan. Selalunya, glioma malignan, medulloblastoma, metastasis disinari. Ependymoma dan neuroma untuk sinar-x tidak sensitif.

Untuk kemoterapi, ubat-ubatan seperti cyclophosphamide, fluorofur, methotrexate, vinblastine, bleomycin digunakan.

Adakah tumor otak sedang dirawat

Persoalan sama ada tumor otak sedang dirawat adalah persoalan akut bagi mereka yang telah diberi diagnosis ini. Kanser otak adalah penyakit serius, penyebabnya masih belum difahami sepenuhnya. Selalunya dijumpai pada wanita dan menjelma pada masa dewasa. Gejala fisiologi utama dikaitkan dengan peningkatan tekanan intrakranial dan kesan barah pada organ lain. Pesakit sering merasa pening, kehilangan arah, keseimbangan. Sakit kepala yang teruk muncul pada waktu pagi dan hampir ke malam. Sensasi menyakitkan disertai dengan muntah, paling kerap sebelum makan pertama, serta desakan spontan sepanjang hari.

Diagnosis sebelum memulakan rawatan untuk barah otak

Kaedah diagnostik untuk mengesan barah otak termasuk:

  • Pemeriksaan doktor, di mana pesakit melakukan serangkaian tugas. Pekerja kesihatan akan dapat mengenal pasti pelanggaran dalam penyelarasan dan kemahiran motor dari mereka yang berlaku. Ahli neurologi semestinya memeriksa refleks tendon. Sebagai tambahan, sejarah lengkap akan berlaku.
  • MRI dengan kontras membantu mengesan kehadiran tumor pada peringkat awal, melihat penyetempatan dan menetapkan rawatan tepat pada masanya.
  • Biopsi tisu otak dapat mendedahkan bukan hanya kehadiran tumor, tetapi juga tahap barah. Tetapi biopsi tidak selalu mungkin kerana lokasi neoplasma yang tidak dapat diakses.
  • Radiografi juga didasarkan pada pengenalan medium kontras ke otak. Dalam gambar anda dapat mengesan kemunculan tumor di dalam kapal yang dipaparkan.

Jangka hayat pesakit dengan barah otak

Untuk menilai keadaan fizikal pesakit dan perkembangan onkologi, doktor menggunakan konsep "kelangsungan hidup lima tahun." Pada masa yang sama, semua pesakit dengan diagnosis ini dinilai, tanpa mengira perjalanan rawatan dan terapi. Dengan terapi yang berjaya, pesakit akan hidup lebih dari lima tahun, tetapi kebanyakan mereka harus menjalani pemeriksaan dan prosedur perubatan..

Rawatan barah otak

Rawatan barah otak yang berkesan memerlukan penyertaan doktor pelbagai pengkhususan. Ahli terapi, ahli onkologi, radiologis, ahli neuropatologi berinteraksi, dan penyertaan pakar bedah saraf dan ahli pemulihan juga diperlukan. Seluruh proses bermula dengan diagnosis di pejabat terapis, dan setelah masuk, pemeriksaan dengan pakar lain dan pemeriksaan sudah dijadualkan.

Pelan rawatan bergantung pada peringkat umur pesakit. Terdapat tiga daripadanya:

  • yang paling muda (sehingga 19 tahun);
  • purata (ya 55 tahun);
  • senior.

Dalam rawatan tumor otak, terapi radiasi, rawatan pembedahan dan radioterapi digunakan. Pembuangan tumor barah secara pembedahan adalah pilihan rawatan yang paling dipercayai. Tetapi lokasi tumor yang tidak dapat diakses kadang-kadang tidak memungkinkan untuk menjalani pembedahan. Juga, pembedahan tidak digunakan pada peringkat ketiga dan keempat penyakit ini. Pertama, ia membawa risiko besar untuk kesihatan pesakit, dan kedua, ia tidak berkesan, kerana sel-sel barah sudah mempunyai masa untuk mempengaruhi organ-organ penting dan bahagian otak pada tempoh ini, mustahil untuk menghilangkan tumor sepenuhnya.

Rawatan pembedahan

Pembuangan tumor otak secara pembedahan adalah kaedah yang boleh dipercayai dan berkesan untuk merawat barah pada peringkat awal. Ia paling berkesan pada tumor jinak. Tetapi semasa operasi di otak ada bahaya besar, di samping itu, pakar bedah tidak dapat mengeluarkan beberapa tisu yang paling dekat dengan neoplasma untuk mencegah kambuh dan penyebaran sel barah.

Campur tangan pembedahan untuk penyakit otak harus dilakukan dengan ketepatan maksimum. Kesalahan sekecil dan milimeter tisu yang rosak boleh mengorbankan nyawa pesakit. Pada peringkat penyakit yang teruk dan lewat, pembedahan tidak berkesan. Proses patologi sudah merebak, dan mustahil untuk membuang bahagian sel yang dijangkiti. Teknik paliatif membantu mengurangkan tekanan yang diberikan oleh barah pada organ dan tisu berdekatan. Selepas operasi, pesakit menjalani rawatan ubat dan kemoterapi, yang menghentikan tumor otak, adakah dia sedang dirawat atau tidak, mustahil untuk menjawab dengan tegas.

Pada peringkat pertama dan kedua tumor jinak, gejala barah otak dihapuskan sepenuhnya. Ini menunjukkan bahawa dengan pengesanan tepat pada masanya untuk pesakit, prognosis akan lebih baik. Sekiranya operasi terhalang oleh lokasi neoplasma yang tidak dapat diakses, maka kajian yang lebih tepat akan dilakukan yang akan menentukan lokasi tumor. Untuk mengklasifikasikan tahap barah, doktor akan melakukan biopsi tisu otak.

Kerosakan tisu semasa pembedahan boleh menyebabkan kesan tidak dapat dipulihkan di dalam badan. Untuk mengelakkan manifestasi negatif, kaedah radiosurgeri meteorologi digunakan. Ini adalah prosedur pembedahan yang sangat tepat berdasarkan sinar gamma atau sinar-X dos besar. Adakah mungkin untuk menyembuhkan tumor otak tanpa akibat? Pendedahan sedemikian boleh memusnahkan pembentukan barah. Tisu otak yang sihat praktikalnya tidak terjejas atau rosak dengan kesan yang minimum dan tidak dapat diabaikan. Teknik ini juga dapat diterapkan bergantung pada lokasi tumor dan tahap perkembangannya. Rawatan sedemikian mengurangkan trauma pembedahan dan komplikasi, dan juga mengurangkan pemulihan setelah campur tangan.

Sebelum operasi, doktor menjalankan terapi ubat, yang terdiri daripada:

  • Antikonvulsan. Digunakan pada peringkat kedua dan barah berikutnya, menyelamatkan dari serangan epilepsi.
  • Ubat anti-radang steroid. Kurangkan tekanan neoplasma pada tisu bersebelahan. Descamethasone adalah alat yang paling biasa digunakan - alat yang terbukti dan boleh dipercayai..

Untuk mengurangkan tekanan intrakranial, shunting dapat digunakan, di mana kelebihan cecair serebrospinal dikeluarkan melalui kateter.

Terapi radiasi

Terapi radiasi dalam rawatan tumor otak diperlukan dalam kes berikut: atas sebab kesihatan, pesakit tidak dapat dioperasi atau untuk mencegah kambuh selepas pembedahan. Penyakit kronik sistem kardiovaskular, patologi dalam kombinasi dengan operasi boleh menyebabkan bahaya yang tidak dapat diperbaiki untuk kesihatan. Pembedahan tidak akan memberikan hasil pada peringkat kemudian penyakit ini, selain itu boleh membahayakan. Satu-satunya kaedah yang berkesan adalah terapi radiasi. Teknik ini membantu mencegah barah setelah penyingkiran tumor barah..

Bagi setiap pesakit, dos radiasi ditetapkan oleh doktor secara individu. Kesan pada tumor dilakukan secara tempatan, sehingga bahagian terkecil dari sinaran mempengaruhi tisu yang berdekatan dengan tumor. Semasa menetapkan terapi radiasi, pakar mengambil kira ukuran, tahap dan penyetempatan tumor.

Terdapat dua jenis rawatan:

  • Brachytherapy Teknik ini bertujuan untuk pesakit dalam. Bahan khas diperkenalkan ke dalam tumor, yang bertindak ke atasnya dari dalam. Dosis isotop radioaktif dikira secara tepat untuk hanya mempengaruhi neoplasma, dan membiarkan sel yang sihat tidak terluka.
  • Terapi radiasi luaran. Kursus ini berlangsung selama beberapa minggu dengan rehat 2 hari. Semasa rawatan, pesakit menerima dos radiasi yang besar, secara beransur-ansur membunuh tumor.

Kemoterapi tidak boleh dianggap sebagai ubat mujarab untuk barah. Soalan puisi itu ialah adakah barah otak sedang dirawat - masih terbuka. Walaupun keberkesanannya, kesan seperti ini hampir tidak pernah dapat menghilangkan kesan negatif pada organ manusia lain. Semasa membuat rawatan secara individu, doktor menetapkan ubat. Ia boleh menjadi antibiotik, antimetabolit, ubat kumpulan alkilating. Penyinaran dilakukan sekejap-sekejap, di mana pakar dapat memeriksa perjalanan rawatan. Bahaya utama kemoterapi boleh disebut kesan pada sistem peredaran darah dan saluran pencernaan.

Rawatan endoskopi

Endoskopi kurang berbahaya daripada campur tangan bedah saraf lain di otak, walaupun ia juga merupakan operasi. Ini disebabkan oleh penggunaan peralatan perubatan moden yang membolehkan anda membuat sayatan minimum. Dalam operasi rutin, doktor melakukan trepanasi otak dengan membuka cranium. Ini bukan sahaja membahayakan kehidupan manusia, tetapi juga memperpanjang masa pemulihan pesakit. Oleh itu, adakah barah otak dapat disembuhkan dengan selamat? Rawatan endoskopi dilakukan tanpa akibat serius bagi otak, meminimumkan kemungkinan kerosakan pada saluran darah, sel, tisu - ini adalah bahagian penting dari pembedahan yang selamat.

Cara merawat barah otak?

Salah satu penyakit yang paling berbahaya adalah barah otak. Kemungkinan pemprosesan normal maklumat masuk dan keluar bergantung pada ujung saraf antara hemisfera. Oleh itu, dalam rawatan selalu ada risiko kesan negatif pada organ yang sihat. Kesalahan terkecil atau penyimpangan boleh menyebabkan amnesia, penurunan atau kehilangan kecerdasan, kelumpuhan dan gangguan lain.

Risiko tinggi memaksa pakar bedah saraf dan pakar lain untuk mencari cara untuk menyembuhkan penyakit ini, untuk mengembangkan kaedah rawatan baru yang lebih selamat bagi pesakit. Para sarjana Jepun telah maju dalam kajian ini. Teknik inovatif mereka adalah berdasarkan penggunaan hidrogen atom. Penjagaan perubatan di Jepun dan pengembangan teknologi moden berada pada tahap yang tinggi, setiap kaedah atau kaedah rawatan mengatasi kawalan yang paling teruk.

Kajian mengenai kesan hidrogen atom pada sel dan organ manusia untuk merawat pelbagai penyakit telah dimulakan 10 tahun yang lalu. Untuk tempoh ini, trend positif diperhatikan apabila terdedah kepada tumor barah. Harus diingat bahawa kelajuan rawatan sedemikian jauh lebih rendah daripada dengan campur tangan pembedahan tradisional, tetapi jauh lebih selamat. Para penyelidik dapat membuktikan bahawa setelah menjalani prosedur biasa selama 5 bulan, tumor secara signifikan menurun dalam ukuran, dan kemudian hilang sepenuhnya. Ini jelas ditunjukkan pada sinar-x pesakit dengan onkologi.

Menariknya, teknologi inovatif berdasarkan kajian Soviet di mana, dengan memanaskan badan hingga 42 darjah, mereka berusaha menyembuhkan penyakit virus atau bakteria. Dalam keadaan ini, protein yang disebut haba panas dilepaskan, yang dapat membantu mengenal pasti neoplasma. Kemudian kajian ditutup kerana risiko tinggi kerosakan protein di dalam badan. Orang Jepun, dalam teknik ini, memutuskan untuk menggunakan bukan hanya air yang dipanaskan, tetapi hidrogen atom.
Melalui interaksi zarah hidrogen aktif, hipertermia yang dibuat secara buatan berlalu tanpa akibat bagi tubuh manusia. Kelebihan yang tidak diragukan adalah kemungkinan menjalankan prosedur untuk orang tua, kerana kebanyakan pesakit berumur persaraan.

Perubatan moden telah maju dalam rawatan tumor barah, tetapi keberkesanan teknik apa pun bergantung pada pengesanan penyakit yang tepat pada masanya. Pemulihan yang lengkap dan jawapan kepada persoalan: adakah barah otak akan disembuhkan, tidak seorang pun pakar akan memberi.

Penyakit onkologi

Kanser otak adalah penyakit yang, dalam perkembangan dan penyebarannya, mendapat momentum berskala besar. Sebelumnya, barah otak adalah penyakit yang tidak dapat disembuhkan, kerana tidak ada kaedah diagnostik khusus yang dapat mengesan penyakit pada tahap awal dan tidak ada kaedah rawatan yang dapat menyelamatkan pasien dari penyakit yang mengerikan ini.

Kanser otak diwakili oleh neoplasma ganas intrakranial primer dan sekunder. Tidak seperti tumor jinak, perkembangannya dicirikan oleh pertumbuhan pesat, menyebar ke tisu yang sihat. Onkologi otak sekunder berkembang dari metastasis yang telah memasuki otak dari organ dan tisu badan yang lain.

Rawatan Tumor Otak

Kanser otak di antara semua jenis tumor hanya 1.5%. Dari jumlah ini, 60% adalah glioma malignan: astrocytoma anaplastik dan glioblastoma multiforme. Keganasan ditentukan oleh tahap I, II, III, IV barah otak.

Perhatian! Tumor otak ganas mempunyai enzim dalam komposisinya, yang menyebabkan sel menjadi agresif. Para saintis sedang menjalankan penyelidikan untuk membuat alat yang dapat menghentikan pertumbuhan tumor dengan menyekat reseptor sel untuk enzim aktif ini..

Diasumsikan bahawa alat seperti itu dapat menjadi vaksin untuk rawatan polio. Virus polio yang diubahsuai disuntik terus ke tumor. Ia tidak berbahaya bagi sel yang sihat, tetapi memiliki efek buruk pada sel barah, karena terlibat dalam merangsang sistem kekebalan tubuh untuk mengembangkan sel pembunuh untuk menyerang tumor. Selepas perkembangan terakhir kaedah ini, kesan rawatan akan menjadi lebih tinggi, begitu juga prognosis untuk bertahan hidup.

Diagnosis barah otak yang betul adalah mungkin dengan kaedah yang tepat seperti MRI, CT dan program "oncoscreening seluruh badan - analog PET".

Apa yang menyebabkan masa otak? Dalam 5-10%, penyebab barah otak boleh menjadi genetik, dan tumor juga dapat berkembang dengan latar belakang:

  • penyakit von Recklinhausen atau neurofibromatosis - kerosakan pada gen NF-1 (jenis 1) dan jenis neurofibromatosis kedua - kerosakan pada gen NF-2;
  • Sindrom Turco - kerosakan pada gen APC;
  • Sindrom Gorlin - sindrom nevus sel basal (kerosakan pada gen RTSN);
  • sklerosis tuberous atau penyakit Bourneville: kerosakan pada dua gen: TSC-1 dan TSC-2;
  • Sindrom Li-Fraumeni (kerosakan gen TP53).

Tumor otak berkembang bukan hanya kerana kelainan genetik, sebab-sebabnya boleh dikaitkan dengan keturunan dan pengaruh faktor-faktor berikut yang mempengaruhi DNA: virus, radiasi, sebatian kimia dan hormon. Mereka menyumbang kepada kerosakan genetik, selepas itu tumor berkembang di otak. Saintis perubatan berusaha untuk mengenal pasti gen tertentu yang dipengaruhi oleh semua faktor ini dari luar..

Rawatan Kanser Otak

Bagaimana merawat tumor otak? Amalkan rawatan tumor otak tanpa pembedahan, iaitu dengan menggunakan kaedah yang kompleks:

  • terapi radiasi, termasuk IMRT;
  • kemoterapi (selepas pembedahan dan radiasi);
  • Radioterapi CyberKnife
  • gabungan pemecut linier yang mempengaruhi pembentukan dan metastasis dengan bantuan bidang besar, dan Cyber-Knife untuk memusnahkan sel barah yang tersisa;
  • juga mungkin untuk menghubungkan rawatan tumor otak dengan ubat-ubatan rakyat.

Di antara kaedah pembedahan, tumor otak dirawat:

  • radiosurgeri stereotaktik;
  • campur tangan endoskopi;
  • operasi terbuka;
  • kaedah moden - intraoperatif: navigasi dan pemantauan neuron.

Rawatan barah otak dilakukan oleh pakar: pakar bedah saraf, ahli onkologi, radiologis, neurologi, ahli fisioterapi dan rehabilitologi.

Adakah tumor otak dirawat dengan ubat moden? Perubatan moden, tentu saja, telah melangkah maju, tetapi tidak semua orang berpeluang untuk pulih. Semuanya bergantung pada reaksi tubuh terhadap rawatan, tahap dan usia pesakit. Pada tahap pertama, prognosis akan menguntungkan, pada tahap kedua ada kesempatan untuk disembuhkan, pada tahap ketiga ada peluang untuk sembuh, tetapi tidak setiap pasien. Pada tahap keempat, sudah ada metastasis pada barah otak, kehidupan dapat diperpanjang sedikit dengan kemoterapi dan radiasi.

Bolehkah barah otak disembuhkan dengan implantasi sel induk? Klinik Amerika berjaya menggunakan kaedah ini sebagai ujian kepada sukarelawan. Mungkin kaedah ini akan menjadi jawapan kepada persoalan bagaimana menghentikan tumor otak?

Rawatan pembedahan kanser otak

Pembedahan Radar Stereotaktik (CPX)

Walaupun namanya, kaedah ini merujuk kepada terapi radiasi berketepatan tinggi, dengan bantuan mana barah otak mana-mana penyetempatan dirawat. Dos radiasi yang besar diarahkan ke tumor, melewati tisu yang sihat dan berdekatan.

Dengan penggunaan CPX:

  • Pengimejan 3D untuk menentukan koordinat tepat tumor atau organ sasaran;
  • alat yang tidak bergerak dan meletakkan pesakit dengan teliti;
  • sinar gamma atau sinar-x dengan fokus jelas pada tumor;
  • kawalan visual mengesan kedudukan tumor semasa penyinaran.

Penyetempatan tumor ditentukan oleh kaedah pencitraan tiga dimensi: CT, MRI dan PET / CT. Berdasarkan gambar yang diperoleh, mereka merancang untuk merawat dan mengarahkan pancaran sinar dari sudut yang berbeza dan di bawah bidang yang berbeza. CPX dijalankan secara serentak, tetapi dengan diameter tumor lebih dari 3-4 cm, disarankan untuk melakukan beberapa sesi lagi, iaitu radioterapi stereotaktik pecahan.

Pembedahan Kanser Otak

Prosedur CPX dalam rawatan tumor otak:

  • malignan dan jinak;
  • primer dan metastatik;
  • tunggal dan berganda;
  • baki selepas pembedahan;
  • intrakranial, di dasar tengkorak dan orbit;
  • malformasi arteriovenous (AVM) - koleksi saluran darah, melebar dan berubah bentuk, mengganggu aliran darah normal tisu saraf dan terdedah kepada pendarahan.

Prosedur CPX sebenarnya tidak menghilangkan tumor, tetapi merosakkan sel barah. Oleh kerana itu, mereka tidak dapat diterbitkan semula. Selain itu, dalam jangka masa 1.5-2 tahun, tumor mengecil.

Apabila radiosurgeri stereotaktik digunakan:

  • pisau gamma: menyinari organ sasaran bersaiz kecil atau sederhana dengan sinar 192 atau 201, sinar gamma difokuskan dengan jelas;
  • pemecut linier: mereka memberikan sinar-x tenaga tinggi (sinar foton) ke fokus tumor yang luas. Prosedurnya tunggal atau dijalankan dalam beberapa peringkat;
  • terapi proton - radiosurgeri zarah berat.

Campur tangan endoskopi

Bagaimana merawat barah otak dengan teknologi endoskopi? Sekiranya tidak dapat membuang tumor, tekanan intrakranial dikurangkan dengan mengendurkan operasi endoskopi untuk meningkatkan kualiti hidup pesakit. Intervensi endoskopi digunakan untuk menghilangkan kista, hematoma, tumor otak kecil tanpa sayatan lebar, yang memungkinkan untuk tidak mencederakan saluran darah dan saraf kecil, yang sering rosak semasa campur tangan bedah saraf.

Dengan endoskopi, cecair dikeluarkan dari ventrikel otak dengan hidrosefalus pada kanak-kanak (ventrikuloskopi). Dengan bantuan endoskopi, adenoma hipofisis sering dikeluarkan ketika instrumen dimasukkan melalui saluran hidung.

Operasi terbuka

Dengan percambahan tumor, tisu otak hancur, beberapa fungsi otak jatuh, kerana struktur di sekitarnya termampat atau jengkel, yang menyebabkan kejang. Tumor kranial yang berdekatan dengan batang otak dengan pusat vital sering mempengaruhi saraf pendengaran. Di dalam kapsul tumor, saraf wajah sering berlalu, oleh itu, semasa pembedahan radikal, otot muka dapat terjadi.

Pembedahan barah otak

Akses ke tumor otak dilakukan dengan menggunakan tindakan berikut:

  • lipat kembali kulit tengkorak;
  • angkat tulang sesuai dengan ukuran tumor - melakukan kraniotomi osteoplastik;
  • potong kulit otak yang keras;
  • mendedahkan otak kepada arachnoid.

Operasi diselesaikan dengan menjahit dura mater, meletakkan tulang dan kulit di tempatnya. Tulang di bawah otot kuil kadang-kadang dikeluarkan dan tidak dikembalikan untuk meningkatkan jumlah rongga kranial. Kaedah penyahmampatan ini mengurangkan tekanan intrakranial.

Sekiranya percambahan meningioma pada tisu tulang tengkorak, kawasan yang terdedah kemudian ditutup dengan sekeping logam atau plastik yang sesuai, yang disebut kraniotomi myoplastik.

Semasa trepanation (pembukaan tengkorak) dan pembedahan dilakukan, tisu tumor sebanyak mungkin dikeluarkan dan tisu sihat disimpan sebanyak mungkin. Sekiranya tumor tidak dapat dikeluarkan kerana lokasinya, biopsi dilakukan untuk menentukan jenisnya. Eksisi neoplasma jinak menghilangkan gejala sepenuhnya.

Sekiranya di organ-organ lain, bersama dengan tumor, tisu sihat sedikit dikeluarkan, maka di otak setiap milimeter tisu sihat bertanggungjawab untuk aktiviti organ-organ ini, pelaksanaan kerja fungsinya. Sebelum pembedahan, terapi dijalankan:

  • ubat anti-radang steroid untuk mengurangkan edema tisu pada neoplasma (contohnya, Dexamethasone);
  • antikonvulsan untuk menghilangkan serangan epilepsi atau mengurangkan risikonya;
  • dengan melakukan operasi shunting untuk menghilangkan hipertensi intrakranial dan membuang pengumpulan cecair serebrospinal yang berlebihan melalui kateter plastik nipis (tiub). Shunting ventrikulo-peritoneal lebih kerap dilakukan: mereka menghubungkan ventrikel lateral ke rongga peritoneal.

Untuk intervensi pembedahan, mikroskop operasi, peralatan navigasi, sokongan anestesiologi moden dan aspirator ultrasonik digunakan.

Kaedah lain kesan fizikal pada neoplasma

Kaedah intraoperatif moden dengan neuronavigasi (CT dan MRI), pemantauan meliputi: fotosensitisasi, laser, pemusnahan cryosurgical. Kelebihan kaedah dalam meminimumkan kerosakan pada tisu sekitarnya.

Rawatan pembedahan yang berkesan dilakukan dengan pemetaan elektrofisiologi korteks. Teknik ini digunakan semasa tumor menangkap kawasan otak pertuturan otak. Dengan ketepatan kerawang, adalah mungkin untuk mengelakkan kerosakan pada struktur otak yang penting..

Kaedah terapi fotodinamik pembentukan onkologi adalah pada peringkat penyelidikan. Sebelum pembedahan, pesakit disuntik dengan agen fotosensitif dan tisu tumor disinari dengan cahaya yang ombaknya mempunyai panjang tertentu. Cahaya diarahkan ke arah pendidikan dan hanya memusnahkan sel-selnya.

Video bermaklumat

Terapi Radiasi untuk Kanser Otak (RT)

Terapi radiasi digunakan untuk tumor otak yang bersifat ganas dan jinak. Penyinaran, termasuk radiosurgeri, dianggap sebagai kaedah penting dalam rawatan onkologi. Tumor disinari dengan radiasi yang memudaratkan sel. Metabolisme tinggi sel yang sihat menjadikannya kurang sensitif terhadap RT daripada sel barah, yang pertumbuhannya berlaku dengan cepat, serta mutasi genetik di bawah pengaruh radiasi.

Dalam kes tertentu, RT digunakan sebagai satu-satunya kaedah terapi dan bebas atau digabungkan dengan rawatan pembedahan. Neoadjuvant sebelum pembedahan dilakukan untuk mengurangkan ukuran tumor, atau terapi tambahan setelah operasi untuk memusnahkan sisa-sisa sel tumor. Digabungkan dengan kemoterapi dan kemoterapi untuk menghilangkan tumor yang sangat agresif..

Secara tradisional, terapi radiasi untuk barah otak dilakukan dari jarak jauh, iaitu kepala radas yang memancar terletak pada jarak tertentu dari kawasan penyinaran di kepala pesakit. Kursus ini adalah 5 hari seminggu, penyinaran diteruskan sehingga 6 minggu atau lebih. Memancarkan kawasan otak yang bermasalah, sumber luaran dan dalaman. Penyinaran interstisial dilakukan dengan kaedah brachytherapy dengan pengenalan butiran radioaktif ke dalam tumor.

Penyinaran otak dengan metastasis dari organ lain (barah sekunder) dilakukan dari sumber luaran:

  1. 3D atau tiga dimensi konformal LT (3D-KLT) menggunakan gambar yang diperoleh di komputer. Mereka membolehkan anda menentukan lokasi sebenar pembentukan barah. Dalam kes ini, sinaran terpancar yang sepenuhnya sesuai dengan model tiga dimensinya.
  2. Penyinaran dengan kehadiran modulasi intensiti. Ini termasuk pandangan 3D-KLT yang lebih baik dengan dos radiasi yang tinggi.
  3. Terapi sinaran proton konformal serupa dengan 3D-CLT. Rasuk proton di sini menggantikan sinar-x.

Dengan metastasis di otak, RT dilakukan oleh radiosurgeri stereotaktik. Sinaran dihantar terus ke formasi kecil, melewati tisu yang sihat. Kelebihan kaedah ini adalah mungkin untuk merawat glioma yang berukuran kurang dari 3 cm dan tidak merosakkan tisu di sekitarnya.

Penyinaran Tumor Kanser

Kaedah ini membolehkan anda memasuki formasi yang tidak dapat dikendalikan yang terletak jauh di dalam tisu otak. Radiosurgeri stereotaktik juga digunakan dalam kambuh barah selepas radioterapi standard. Dengan gabungan pembedahan dan teknik yang mengawal pertuturan dan fungsi mental yang lain, penyingkiran tisu selamat dengan risiko minimum gangguan fungsi ini. Semasa prosedur, pesakit sedar. Teknik intervensi radiosurgi adalah seperti berikut:

  • menjalankan anestesia tempatan;
  • kepala pesakit dipasang dengan bingkai stereotaktik;
  • buat peta otak tiga dimensi menggunakan MRI;
  • program komputer mengira tahap pendedahan dan bidang untuk pendedahan yang disasarkan;
  • selepas 3-4 jam, prosedur selesai dan kerangka dikeluarkan.

Teknik visualisasi yang lebih maju membolehkan operasi stereotaktik dilakukan tanpa melekatkan bingkai ke tengkorak pesakit. Pisau gamma terpakai dan pemecut linear perubatan yang disesuaikan (LINAC). Prosedur ini mungkin mengambil masa 10-60 minit.

Dalam pisau gamma, sinar dari arah yang berbeza berkumpul pada satu titik pada tumor. Setiap rasuk mempunyai dos radiasi yang rendah, yang meningkat dengan penumpuan sinar, dan juga daya pancaran yang merosakkan. Oleh kerana pisau gamma hanya ditujukan untuk tumor kecil, maka pisau ini digunakan sebagai prosedur tambahan setelah terapi radiasi, pembedahan, kimia, atau gabungannya.

Pemecut linier (LINAC) menghasilkan proton dalam balok yang sesuai dengan ukuran tumor. Pesakit diletakkan di atas meja di mana anda boleh mengubah kedudukan. Tumor besar dirawat dengan kaedah ini, dan banyak sesi pendek dilakukan, penyinaran dengan dos kecil, yang disebut radiosurgery stereotaktik pecahan.

Persediaan penyinaran

Amifostine (Etiol) dan ubat serupa digunakan untuk melindungi sel yang sihat semasa RT. Untuk meningkatkan kepekaan sel barah, 5-fluorouracil (5-FU) dan Cisplatin (Platinol) digunakan.

Komplikasi selepas RT

Sebagai tambahan kepada kebotakan, kelemahan, mual dan muntah, kerengsaan dan kepekaan kulit yang meningkat, komplikasi ditunjukkan:

  • edema serebrum: ia dirawat dengan steroid;
  • kerosakan tisu (nekrosis radiasi - pemusnahan tisu sihat yang berdekatan), yang membawa kepada edema serebrum dan penurunan fungsi mental. Rawatan dijalankan dengan steroid atau pembedahan;
  • pertumbuhan tumor baru pada kanak-kanak, terutamanya di bawah usia 5 tahun. Kali kedua tumor primer dapat berkembang kerana dos radiasi yang kecil hingga pembentukan pertama.
  • strok pada pesakit yang menjalani radiasi dosis tinggi pada kanak-kanak (di atas 50 Gray).

Kemoterapi untuk barah otak

Kemoterapi untuk tumor otak adalah rawatan sistemik, kerana bahan kimia mempengaruhi seluruh tubuh, bukan hanya sel barah.

Tumor otak malignan

Ubat untuk tumor otak dari kumpulan yang berbeza digunakan:

  • alkilating;
  • antimetabolit;
  • semula jadi;
  • antibiotik antibiotik;
  • produk separa sintetik dan sintetik.

Satu atau lebih ubat diambil secara lisan, disuntik ke dalam vena, atau melalui shunt cecair serebrospinal. Bahan kimia mengalami kesukaran untuk melalui penghalang darah-otak yang melindungi otak untuk memusnahkan atau merosakkan sel barah. Oleh itu, kemoterapi untuk barah otak tidak berkesan untuk tumor dengan tahap keganasan yang rendah. Selain itu, tidak setiap neoplasma bertindak balas terhadap agen kimia. Oleh itu, mereka diresepkan selepas pembedahan atau pendedahan.

Menurut kaedah baru, ubat diberikan:

  • Terus masuk ke dalam rongga (setelah eksisi dan penyingkiran tumor) dalam bentuk kapsul dengan Karmustin - ubat standard untuk tumor otak (contohnya, dalam bentuk kapsul polimer Gliadel bulat).
  • Ke dalam cecair serebrospinal semasa kimia intratekal.
  • Di arteri dengan menggunakan kateter nipis semasa kimia intra-arteri dosis tinggi;
  • Melalui kateter, agen dihantar perlahan-lahan ke tumor atau di sekelilingnya (beberapa hari), yang disebut kaedah pentadbiran perolakan.

Ubat sistemik diberikan dengan semua kaedah yang ada: secara lisan, ke otot atau ke vena, kerana boleh memasuki otak dengan aliran darah. Ubat-ubatan tempatan disuntik terus ke dalam atau di sekitar tumor.

Kemoterapi untuk metastasis otak dijalankan:

  • Temozolomide (Temodal): dengan astrocytomas, glioblastoma multiforme dalam bentuk tablet, digabungkan dengan radioterapi.
  • Karmustinom: merawat banyak tumor, termasuk glioblastoma, medulloblastoma dan astrocytoma. Diperkenalkan ke dalam urat atau meletakkan kapsul implan ke dalam rongga setelah penyingkiran formasi.

Penting untuk mengetahui! Pemberian Karmustin secara intravena menyebabkan rasa mual, muntah, lemah, menyukarkan pernafasan dan mendorong pembentukan parut paru-paru (fibrosis paru) pada tisu. Ia juga dapat mengganggu sumsum tulang, yang akan menyebabkan myelosuppression - penurunan pengeluaran sel darah merah. Apabila kapsul diberikan, kejang, edema serebrum dan jangkitan pada tisu sering terjadi.

  • Skema PCV: Procarbazine (Natulan), Lomustine, Vincristine (Oncovin). Skema ini digunakan dalam rawatan oligoastrocytoma campuran dan oligodendroglioma. Vincristine diberikan secara intravena, selebihnya - secara lisan.

Perhatian! Dari kesan sampingan, manifestasi mual, muntah, kelemahan, sembelit, ulserasi pada mukosa mulut adalah ciri. Dengan gabungan Procarbazine dan produk dengan Tiramine, tekanan darah meningkat. Anda mesti mengecualikan keju, produk coklat, daging, yogurt, bir, wain merah dari diet.

  • Dadah dengan platinum: Cisplatin (Platinol) dan Carboplatin (Paraplatin) secara intravena. Dengan pengenalan karboplatin, pesakit kehilangan rambut di kepala, pengenalan Cisplatin - kehilangan kekuatan otot.

Antara bahan kimia yang digunakan untuk merawat barah organ lain, tumor otak merawat:

  • Tamoxifen (Nolvadex) dan Paclitaxel (Taxol), digunakan untuk kimia kanser payudara;
  • Topotecan (Gicamtinum) yang digunakan dalam kanser ovari dan paru-paru;
  • Vorinostat (Zolinza), yang digunakan untuk merawat limfoma kulit sel T.

Ejen antitumor Irinotecan (Campas) sedang dalam kajian untuk dimasukkan dalam rawatan kombinasi.

Ejen biologi untuk terapi yang disasarkan

Tidak seperti bahan kimia konvensional yang tidak membezakan antara sel sihat dan sel barah dan menyebabkan kesan sampingan yang teruk, produk biologi tidak menyebabkan kesan sampingan dengan begitu jelas. Ini disebabkan oleh kesan yang disasarkan pada sel barah. Mengingat genotip pesakit, rawatan dilakukan dengan: Bevacizumab (Avastin) untuk menyekat pertumbuhan saluran darah yang memberi makan tumor, yang disebut angiogenesis. Alat ini berkesan dalam rawatan glioblastoma..

Antara kaedah eksperimen terapi yang disasarkan mencapai kesannya:

  1. Vaksin glioblastoma multiforme: CDX-110 dan DCVax-Brain.
  2. Inhibitor enzim tirosin kinase yang menekan protein aktif yang mendorong pertumbuhan dan perkembangan sel tumor, seperti Erlotinib (Tarceva), Imatinib (Glivec), Gefitinib (Iressa).
  3. Inhibitor protein MTOR yang terlibat dalam pertumbuhan dan pembiakan sel barah. Everolimus (RAD-001) dikaji ketika terdedah kepada glioblastoma dan astrocytoma multiform dan tumor lain.

Ejen seperti Repamycin (Sirolimus) dan Tacrolimus (Prograf) menghalang aktiviti sistem imun untuk mencegah penolakan organ selepas pemindahan..

Berapa banyak pesakit dengan tumor otak yang hidup?

Jangka hayat selepas pembedahan, radiasi, dan kimia bergantung pada tahap barah, usia pesakit, dan keagresifan proses barah. Kelangsungan hidup lima tahun untuk pesakit barah adalah dengan jenis tumor utama:

  • astrocytoma fibrillar (meresap): 65-21%;
  • astrocytoma anaplastik: 50-10%;
  • glioblastoma: 4-17%;
  • oligodendroglioma: 85-64%;
  • oligodendroglioma anaplastik: 38-67%;
  • ependioma dan ependioma anaplastik: 91-85%;
  • meningioma: 92-67%.