Utama

Migrain

Kaedah dan jenis penekanan watak menurut Leonhard, Shmishek

Karl Leonhard adalah psikiatri Jerman. Dia mendapat kemasyhuran kerana banyak kajian dan penemuannya mengenai masalah skizofrenia. Di samping itu, dia menyusun klasifikasi penekanan watak yang masih popular di kalangan orang dewasa hingga ke hari ini. Pembaca yang dihormati, anda dapat membaca mengenai penekanan dalam artikel "Penekanan watak dalam psikologi: norma atau patologi". Dan dalam karya ini kita akan menumpukan pada teknik diagnostik tertentu.

Jenis keperibadian pengarang

Karl Leonhard memaparkan hanya 4 jenis keperibadian yang menonjol. Pengelasannya berdasarkan kepada prinsip yang secara serentak menonjolkan kekuatan dan kelemahan seseorang.

  1. Jenis demonstrasi. Ini adalah pemain dan pelakon yang kekal. Semua kehidupan bagi mereka adalah teater. Mereka suka menyombongkan diri, menjadi perhatian, memperagakan hidup mereka, mengikuti gambar khayalan atau memainkan peranan sosial. Tindakan dan keputusan mereka sangat melulu. Orang yang berdemonstrasi menyukai risiko dan pengembaraan, bergegas "masuk ke kolam renang dengan kepala mereka." Seiring dengan ini, "dosa" dengan rasa kasihan pada diri sendiri.
  2. Jenis Pedantic. Ini adalah orang yang bertanggungjawab dan berhati-hati. Kadang-kadang terlalu primer, bersempadan dengan membosankan. Proses saraf mereka tidak fleksibel.
  3. Jenis tersekat. Orang seperti itu berpegang teguh pada emosi, perasaan, peristiwa untuk waktu yang lama. Artinya, mereka mengingati rungutan untuk waktu yang lama dan cuba membalas dendam, tidak percaya, cemburu. Mereka dicirikan oleh keadaan afektif yang berterusan (kesan). Pada masa yang sama, mereka gigih dan bercita-cita tinggi..
  4. Jenis yang menarik. Orang seperti itu dibezakan oleh impulsif, kawalan diri yang rendah, keagresifan. Selalunya terdedah kepada ketagihan, khususnya alkoholisme. Namun, pada saat-saat damai, saya bersedia untuk perkara dan perbualan yang membina..

Hans Schmishek, ahli konflik Jerman, mengenal pasti 10 jenis penekanan. Empat daripadanya bertepatan dengan klasifikasi Leonhard. Enam jenis selebihnya keperibadian menonjol yang dikenal pasti oleh Schmishek juga disebutkan dalam karya Leonhard. Tetapi di sana ia berkaitan dengan perangai (ini adalah topik yang sama sekali berbeza), dan bukan dengan penekanan. Penekanan Leonhard yang saya jelaskan di atas, sekarang mempertimbangkan klasifikasi Schmishek.

  1. Personaliti hipertensi. Ini adalah seorang yang optimis. Orang seperti itu dengan mudah menjalin hubungan dengan orang lain, dengan cepat beralih dari satu pekerjaan ke pekerjaan yang lain (bukan dalam arti sifat perhatian, tetapi dalam arti "tidak menyelesaikan apa yang dimulakan hingga akhir"), iaitu jenis yang berminat. Selalunya mempunyai harga diri yang terlalu tinggi. Ia dicirikan oleh kesombongan, tidak berprestasi, disiplin rendah dan kawalan diri. Ia bersifat agresif, bertentangan (sering memprovokasi), tidak bermoral.
  2. Keperibadian yang jauh. Ini adalah kebalikan dari individu yang dinyatakan di atas, iaitu pesimis. Keadilan dan persahabatan penting baginya. Walau bagaimanapun, dia ditutup, tidak ramah. Ia mempunyai harga diri yang rendah. Sekiranya dia mendapat pekerjaan sesuai dengan keinginannya atau orangnya, maka dia akan terus menjalin hubungan ini.
  3. Keperibadian sikloid. Lelaki yang mempunyai mood. Ia dicirikan oleh ketidakstabilan. Muncul di hadapan anda orang hipertimik, kemudian disimik. Iaitu, menggabungkan kedua-dua jenis di atas. Oleh itu, harga diri tidak dapat diramalkan, tidak stabil. Konflik, tetapi mustahil untuk meramalkan tingkah lakunya dalam situasi percanggahan.
  4. Keperibadian yang luar biasa. Jenis yang tidak bersosial, suram, membosankan, sering dikenali sebagai penghinaan. Dalam hubungan dia terdedah kepada kezaliman, kawalan, kekuasaan. Di tempat kerja, bertentangan. Dengan ledakan emosi, agresif, berbahaya, aktif dalam pertikaian. Dalam keadaan tenang, kemas dan bertanggungjawab..
  5. Seorang yang tersekat. Ibu bapa dan mentor yang kekal. Suka membaca akhlak, terkawal. Dia menetapkan standard yang tinggi untuk dirinya dan orang lain, dia terbiasa mencapai yang maksimum. Ia mempunyai rasa keadilan / ketidakadilan sejagat yang meningkat. Seiring dengan ini, dia tidak percaya, pendendam, cemburu, mudah terdedah. Selalunya ini adalah penghasut konflik, di mana ia selalu mengambil kedudukan aktif. Berbeza dengan harga diri yang berlebihan atau sebaliknya harga diri yang rendah.
  6. Keperibadian pedantik. Jenis eksekutif dan wajib. Dia suka formaliti dan "klise". Tidak bercanggah. Sekiranya keadaan ini berlaku, maka pasif.
  7. Keperibadian yang cemas. Menaip dengan harga diri yang rendah, jangkaan yang paling buruk. Mengelakkan kenalan, tidak yakin pada diri sendiri. Namun, pada masa yang sama dia ramah, kritikal diri dan cekap. Dia berusaha untuk mengambil bahagian dalam konflik. Sekiranya keadaan seperti itu timbul, maka dia memilih untuk meninggalkan atau membuat konsesi (kaedah penyelesaian pasif).
  8. Keperibadian emosi. Sentimental, baik hati, penyayang, eksekutif, dengan rasa jenis tugas yang berlebihan. Dia memilih persekitaran dengan teliti. Dia berkawan dengan yang terpilih, tetapi sangat terjalin dengan hubungan ini. Dia membuat konsesi dengan gembira.
  9. Menunjukkan keperibadian. Berusaha untuk menjadi pemimpin. Dia tertarik pada kuasa dan kemasyhuran. Boleh mencari pendekatan untuk setiap orang. Sebagai aturan, ia memiliki karisma yang jelas, bersikap sopan. Seiring dengan ini, seorang yang hipokrit dan mementingkan diri sendiri. Suka bergosip, menunjuk-nunjuk, membuat intrik. Dia senang memasuki konflik dan mengambil kedudukan aktif di sana..
  10. Keperibadian yang terpuji. Berbeza dengan optimisme yang berlebihan, saya akan memanggilnya optimis kuasa dua (jika tidak lebih). Amor, hiperaktif dan hiperaktif. Ia dicirikan oleh perbezaan yang tidak dapat diprediksi (misalnya, dalam kasih sayang dari bahu seorang lelaki, dia dapat membuat hadiah mahal, yang akan dia sesali setelah penurunan "tenaga vital"). Mudah melekat pada orang, tetapi sentiasa memperhatikan mereka..

Reaksi Jenis Biasa

Setiap jenis penekanan dicirikan oleh cara tindak balas emosi tersendiri. Satu kajian dilakukan yang membolehkan kami menentukan corak berikut:

  1. Jenis hipertensi menggunakan fokus semula positif, penilaian semula positif, fokus pada perancangan.
  2. Jenis yang tersekat cenderung menyalahkan orang lain atas kegagalan.
  3. Jenis emotif menggunakan tuduhan menyalahkan diri sendiri dan khabar angin.
  4. Jenis yang cemas memilih ruminasi, malapetaka, dan juga menyalahkan orang lain.
  5. Jenis sikloid memerlukan ruminasi.
  6. Jenis demonstrasi memilih fokus semula positif.
  7. Jenis yang jauh memilih ruminasi dan bencana.
  8. Jenis selebihnya tidak mempunyai cara stereotaip yang nyata untuk mengalami situasi negatif..

Secara lebih terperinci mengenai cara tindak balas emosi (jenis tingkah laku dalam situasi negatif) saya pasti akan memberitahu dalam artikel lain.

Teknik Schmishek

Teknik Hans Schmiszek menyarankan lulus soal selidik untuk menentukan jenis penekanan. Subjek ujian mesti menjawab 97 pernyataan. Hanya ada dua jawapan yang mungkin: "Ya" dan "Tidak" (mengenai seberapa benar pernyataan berkenaan dengan subjek). Anda perlu menjawab dengan cepat, tanpa berlengah, iaitu perkara pertama yang terlintas di fikiran.

Soalan dibahagikan kepada beberapa kumpulan (jenis penekanan), tetapi soal selidik tersebar. Hasilnya dinilai berdasarkan jadual (dijelaskan soalan mana yang sesuai dengan jenis mana). Beberapa pernyataan serupa, tetapi ini diperlukan untuk menerangkan jenisnya secara menyeluruh. Kadang-kadang seseorang tidak yakin pada dirinya sendiri atau takut untuk lulus dalam ujian. Untuk ini, skala khas "Salah" diberikan dalam kunci. Sekiranya terdapat nilai yang tidak dapat diterima (lebih dari 5), maka subjek ingin menyembunyikan wajah sebenarnya atau dia bingung dengan persepsi dirinya sendiri.

Teknik Leonhard-Schmishek

Untuk mengkaji penekanan, teknik Schmishek yang diubah suai juga digunakan, berdasarkan klasifikasi Leonhard. Anda boleh menemuinya tanpa masalah di Internet. Mereka menyebutnya berbeza (atau dengan nama salah satu atau dua pengarang sekaligus).

Metodologi ini melibatkan memberikan jawapan "Ya" atau "Tidak" untuk 88 soalan. Jawapan dimasukkan dalam bentuk (segera diwakili oleh timbangan). Anda perlu menjawab dengan ikhlas, perkara pertama yang terlintas di fikiran.

Fakta menarik: Teknik Schmiszek sering digunakan dalam masalah penyelesaian konflik. Teknik yang sama boleh digunakan untuk menentukan jenis konflik (baca lebih lanjut dalam artikel mengenai konflik). Seperti yang anda perhatikan ketika mencirikan jenis, saya juga menunjukkan sifat tingkah laku mereka dalam konflik. Oleh itu, dengan mengetahui jenis apa yang ada di hadapan anda, anda boleh menggunakannya setiap minit, dan terutama dalam situasi perbalahan. Lebih daripada sebelumnya, kemahiran dalam kerja dan hubungan cinta.

Oleh itu, dengan mengetahui jenis keperibadian yang menonjol, seseorang dapat meramalkan tingkah lakunya. Sekiranya anda menguji diri sendiri, maka pada akhirnya anda akan mendapat panduan untuk memperbaiki diri.

Sebagai kesimpulan, saya ingin mengesyorkan sebuah buku karya R. V. Koziakov, "Kaedah dan teknik untuk mendiagnosis penekanan watak". Di dalamnya anda dapat menemui kedua-dua kaedah yang dijelaskan dengan tafsiran terperinci hasilnya, serta cadangan praktikal untuk setiap jenis. Anda juga boleh membaca karya K. Leonhard "Accentuated Persons" (di Internet anda boleh mendapatkan terjemahan buku).

Mengenai penekanan remaja (mereka sedikit berbeza) boleh dibaca di sini. Terima kasih atas perhatian! Selamat dan sihat!

Penekanan watak: definisi dan manifestasi pada orang dewasa dan kanak-kanak

1. Pengelasan mengikut Leonhard 2. Pengelasan mengikut Lichko 3. Kaedah penentuan 4. Peranan penekanan dalam struktur keperibadian

Penonjolan watak (atau penekanan) adalah konsep yang digunakan secara aktif dalam psikologi saintifik. Apakah ungkapan misteri ini dan bagaimana ia muncul dalam hidup kita?

Konsep watak diperkenalkan oleh Theophrastus (seorang teman Aristoteles) - diterjemahkan sebagai "sifat", "tanda", "jejak". Penekanan, aksen - tekanan (diterjemahkan dari lat.)

Sebagai permulaan, perlu menganalisis konsep watak. Mengenai sumber ilmiah, seseorang mendapati definisinya sebagai satu set sifat keperibadian yang stabil dan menentukan tingkah laku seseorang, hubungannya dengan orang lain, kebiasaan dan, sebagai akibatnya, kehidupan masa depannya.

Penonjolan watak - peningkatan intensiti sifat keperibadian tertentu yang menentukan spesifik tindak balas seseorang terhadap peristiwa dalam hidupnya.

Penekanan berada di ambang norma dan patologi - jika tekanan atau pengaruh berlebihan pada garis aksen terjadi, ia dapat mengambil bentuk "meningkat". Walau bagaimanapun, dalam psikologi, penekanan tidak dikaitkan dengan patologi keperibadian, perbezaannya adalah bahawa, walaupun terdapat kesukaran dalam membina hubungan dengan orang lain, mereka dapat mengawal diri.

Klasifikasi Leonhard

Konsep "penekanan watak" pertama kali diperkenalkan oleh saintis Jerman Karl Leonhard, dia kemudian mengusulkan klasifikasi penekanan pertama pada pertengahan abad yang lalu.

Tipologi Leonard mempunyai 10 penekanan, yang kemudian dibahagikan kepada 3 kumpulan, perbezaannya adalah bahawa ia berkaitan dengan manifestasi keperibadian yang berbeza:

  • perangai
  • watak
  • tahap peribadi

Setiap kumpulan ini merangkumi beberapa jenis penekanan:

Klasifikasi penekanan perangai menurut Leonhard merangkumi 6 jenis:

Jenis hipertensi bergaul, suka berada di antara orang, mudah membuat hubungan baru. Dia mempunyai gerak isyarat yang jelas, ekspresi wajah yang meriah, ucapan yang lantang. Labil, rentan terhadap perubahan mood, sering kali tidak menepati janjinya. Optimis, aktif, proaktif. Berusaha untuk perkara baru, memerlukan pengalaman yang jelas, pelbagai aktiviti profesional.

Taciturn, menjauhkan diri dari syarikat yang bising. Terlalu serius, tidak tersenyum, tidak percaya. Ini penting bagi dirinya sendiri, oleh itu orang seperti itu sering mengalami harga diri yang rendah. Pesimis. Pedantik. Seseorang yang dystatik boleh dipercayai dalam hubungan rapat, moral bukan kata kosong. Sekiranya mereka membuat janji, mereka berusaha untuk menunaikannya.

Orang berada dalam mood yang berubah beberapa kali sehari. Tempoh aktiviti yang kuat - memberi jalan untuk menyelesaikan mati pucuk. Jenis rapuh yang berpengaruh - seorang lelaki "ekstrem", untuknya hanya ada hitam putih. Cara hubungan dengan orang lain bergantung pada mood - perubahan tingkah laku yang kerap - kemarin dia bersikap sayang dan baik kepada anda, dan hari ini anda menyebabkan kesal.

Emosi, sementara emosi yang mereka alami terang, ikhlas. Mengagumkan, bercinta, cepat terinspirasi. Orang-orang ini kreatif, di antaranya terdapat banyak penyair, seniman, pelakon. Mereka sukar untuk berinteraksi, kerana mereka cenderung membesar-besarkan dan membesarkan gajah dari lalat. Dalam keadaan yang sukar, mereka akan menjadi panik..

Jenis penekanan yang membimbangkan tidak yakin pada diri sendiri, sukar dihubungi, pemalu. Malu, yang jelas ditunjukkan pada zaman kanak-kanak - kanak-kanak dengan aksen yang serupa takut akan kegelapan, kesunyian, suara kasar, orang asing. Ia mencurigakan, sering melihat bahaya di mana ia tidak wujud, dan untuk sekian lama mengalami kegagalan. Contoh aspek positif dari jenis yang membimbangkan - tanggungjawab, ketekunan, muhibah.

Keperibadian yang menonjol dari jenis emotif mirip dengan jenis yang ditinggikan dalam kedalaman emosi yang dialami - mereka sensitif dan mudah dipengaruhi. Perbezaan utama mereka adalah bahawa sukar bagi jenis emotif untuk mengekspresikan emosi, dia mengumpulkannya dalam dirinya untuk waktu yang lama, yang menyebabkan histeria dan air mata. Responsif, penyayang, rela menolong orang dan haiwan yang tidak berdaya. Apa-apa kekejaman dapat menjerumuskan mereka dalam masa yang lama ke dalam jurang kemurungan dan kesedihan.

  1. Penerangan mengenai penekanan watak:

Artistik, tangkas, beremosi. Mereka berusaha untuk menarik perhatian orang lain, sambil tidak menghina kepura-puraan dan bahkan pembohongan secara terang-terangan. Jenis demonstratif mempercayai dirinya dalam apa yang dikatakannya. Sekiranya dia menyedari pembohongannya, tidak ada alasan untuk merasa menyesal, karena dia cenderung untuk mengganti kenangan yang tidak menyenangkan. Mereka suka berada di pusat perhatian, tunduk pada pengaruh sanjungan, penting bagi mereka untuk mempertimbangkan kebaikannya. Gementar dan jarang menepati kata mereka.

Keperibadian yang menonjol dari jenis pedantic lambat, sebelum membuat keputusan - fikirkanlah dengan teliti. Mereka berusaha untuk melakukan aktiviti profesional yang teratur, rajin dan menyelesaikan masalah ini. Segala jenis perubahan dirasakan sangat menyakitkan, transformasi untuk tugas baru sukar dicapai. Tidak bertentangan, dengan tenang melepaskan kedudukan terkemuka dalam persekitaran profesional.

Jenis yang tersekat mengekalkan perasaan emosional dalam ingatan untuk waktu yang lama, yang mencirikan tingkah laku dan persepsi hidup; mereka seolah-olah "tersekat" dalam keadaan tertentu. Selalunya, ini adalah kebanggaan yang terluka. Mendendam, curiga, tidak mempercayai. Dalam hubungan peribadi, mereka cemburu dan menuntut. Mereka bercita-cita tinggi dan gigih dalam mencapai tujuan mereka, jadi individu yang tersekat beraksen berjaya dalam kehidupan profesional mereka.

Jenis yang menggembirakan pada saat-saat timbulnya emosi sukar untuk mengawal keinginan, terdedah kepada konflik, agresif. Kecerdasan merosot; tidak dapat menganalisis akibat dari tingkah lakunya. Keperibadian beraksen jenis yang mengasyikkan hidup pada masa sekarang, tidak tahu membina hubungan jangka panjang.

  1. Penerangan mengenai penekanan tahap peribadi:

Klasifikasi penekanan tahap peribadi sudah biasa bagi semua orang. Selalunya digunakan dalam kehidupan seharian, konsep ekstrovert dan introvert dalam bentuk yang jelas dijelaskan dalam jadual di bawah

Bersikap terbuka, berkomunikasi, suka berada di antara orang, tidak bertolak ansur dengan kesunyian. Tidak bercanggah. Merancang aktiviti anda sukar, sembrono, dan demonstratif.

Istilah "orang introvert" bermaksud bahawa dia diam, enggan berkomunikasi, lebih suka kesunyian. Menahan emosi, tertutup. Berdegil, berprinsip. Sosialisasi sukar.

Pengelasan Lichko

Jenis penekanan watak juga disiasat oleh ahli psikologi lain. Klasifikasi yang terkenal adalah milik psikiatri domestik A.E. Muka. Perbezaan dari karya-karya Leonhard adalah bahawa kajian dikhaskan untuk penonjolan watak pada masa remaja, menurut Lichko, dalam tempoh psikopati ini dimanifestasikan secara jelas dalam semua bidang kegiatan.

Lichko mengenal pasti jenis penekanan watak berikut:

Jenis hipertensi terlalu aktif, gelisah. Memerlukan komunikasi yang berterusan, dia mempunyai banyak kawan. Kanak-kanak sukar dididik - mereka tidak berdisiplin, dangkal, terdedah kepada konflik dengan guru dan orang dewasa. Selalunya mereka berada dalam suasana hati yang baik, tidak takut akan perubahan.

Perubahan mood yang kerap - dari tambah hingga tolak. Jenis sikloid mudah marah, terdedah kepada sikap tidak peduli. Lebih suka menghabiskan masa di rumah daripada di kalangan rakan sebaya. Dia bertindak balas dengan menyakitkan terhadap komen, sering menderita kemurungan yang berpanjangan.

Jenis penekanan yang labil tidak dapat diramalkan, suasana berubah-ubah tanpa alasan yang jelas. Dia memiliki sikap positif terhadap teman sebayanya, dia berusaha menolong orang lain, dan berminat dengan aktiviti sukarela. Jenis labil memerlukan sokongan, sensitif.

Kerengsaan dapat ditunjukkan oleh wabak berkala dalam hubungannya dengan orang yang disayangi, yang digantikan oleh pertobatan dan rasa malu. Moody. Mereka cepat letih, tidak bertolak ansur dengan tekanan mental yang berpanjangan, mengantuk, dan sering merasa terharu tanpa sebab.

Taat, sering berkawan dengan orang yang lebih tua. Bertanggungjawab, mempunyai prinsip moral yang tinggi. Mereka rajin, mereka tidak suka jenis permainan aktif di syarikat besar. Orang yang sensitif pemalu, mengelakkan komunikasi dengan orang yang tidak dikenali.

Tidak tegas, takut untuk bertanggungjawab. Kritikal terhadap diri mereka sendiri. Mereka terdedah kepada introspeksi, menyimpan rekod kemenangan dan kekalahan mereka, menilai tingkah laku orang lain. Lebih daripada rakan sebaya mereka dikembangkan secara mental. Namun, mereka secara berkala terdedah kepada tindakan impulsif tanpa memikirkan akibat dari kegiatan mereka..

Jenis skizoid ditutup. Berkomunikasi dengan rakan sebaya membawa rasa tidak selesa, selalunya berkawan dengan orang dewasa. Menunjukkan sikap tidak peduli, tidak berminat dengan orang lain, tidak menunjukkan rasa simpati. Orang skizoid menyembunyikan pengalaman peribadi dengan teliti.

Kekejaman - terdapat kes yang sering berlaku ketika remaja jenis ini menyeksa haiwan atau mengejek yang lebih muda. Pada awal kanak-kanak, menangis, berubah-ubah, memerlukan banyak perhatian. Bangga, mendominasi. Mereka merasa selesa dalam keadaan aktiviti rejim, dapat menggembirakan kepemimpinan dan membuat bawahan dalam ketakutan. Metodologi untuk menguruskannya adalah kawalan ketat. Dari tipologi penekanan, jenis yang paling berbahaya.

Demonstratif, egosentrik, memerlukan perhatian orang lain, bermain di khalayak ramai. Jenis histeroid menyukai pujian dan semangat untuk dirinya sendiri, oleh kerana rakan sebaya sering menjadi pemimpin - namun, jarang menjadi pemimpin dalam persekitaran profesional.

Remaja dengan jenis penekanan yang tidak stabil sering kali membimbangkan ibu bapa dan guru mereka - minat mereka terhadap aktiviti pembelajaran, profesi, dan masa depan sangat lemah. Pada masa yang sama mereka menyukai hiburan, kemalasan. Malas. Kadar proses saraf serupa dengan jenis labil.

Jenis konformal tidak suka menonjol dari orang ramai, kerana semuanya mengikut rakan-rakannya. Konservatif. Dia cenderung untuk dikhianati, kerana dia menemukan kesempatan untuk membenarkan tingkah lakunya. Teknik "survival" dalam pasukan - penyesuaian kepada pihak berkuasa.

Dalam karya-karyanya, Lichko menarik perhatian kepada fakta bahawa konsep psikopati dan penekanan watak pada remaja berkait rapat. Sebagai contoh, skizofrenia, sebagai bentuk penekanan yang melampau, adalah jenis skizoid pada masa remaja. Walau bagaimanapun, dengan pengesanan patologi tepat pada masanya, adalah mungkin untuk membetulkan keperibadian seorang remaja.

Kaedah penentuan

Jenis penekanan yang berlaku dapat dikenal pasti menggunakan kaedah ujian yang dikembangkan oleh pengarang yang sama:

  • Leonard menawarkan ujian yang terdiri daripada 88 soalan yang perlu dijawab "ya" atau "tidak";
  • kemudiannya ditambah oleh G. Schmishek, dia memperkenalkan perbedaan dalam bentuk perubahan dalam penyusunan pertanyaan, menjadikannya lebih umum untuk menutupi situasi kehidupan secara luas. Akibatnya, jadual dibentuk di mana penekanan sifat watak yang paling jelas ditunjukkan;
  • perbezaan antara ujian Lichko dan metodologi ujian untuk mengenal pasti penekanan Schmiszek-Leonhard yang terkemuka dalam mensasarkan sekumpulan kanak-kanak dan remaja, telah diperluas - 143 soalan, yang mengandungi tipologi penekanan.

Dengan menggunakan teknik ini, adalah mungkin untuk menentukan jenis penekanan watak yang paling ketara.

Peranan penekanan dalam struktur keperibadian

Dalam struktur peribadi, penekanan memainkan peranan utama dan dalam banyak aspek menentukan kualiti hidup seseorang individu.

Perlu diingat bahawa penekanan bukanlah diagnosis! Dalam keperibadian psikologi yang matang, ia menampakkan dirinya sebagai ciri, yang dapat menjadi petunjuk dalam memilih tempat belajar, profesi, hobi.

Sekiranya penekanan menggunakan bentuk yang jelas (bergantung kepada banyak faktor - asuhan, persekitaran, tekanan, penyakit), maka perlu menggunakan rawatan perubatan. Dalam beberapa kes, beberapa jenis penekanan watak boleh menyebabkan pembentukan neurosis dan penyakit psikosomatik (contohnya, jenis labil sering menderita penyakit berjangkit), dan dalam kes yang melampau orang seperti itu boleh berbahaya.

Penonjolan watak menurut Leonhard. Jenis penekanan watak menurut Leonhard

Teori penekanan watak menurut Leonhard pertama kali dikemukakan dalam monograf oleh psikiatri Jerman Karl Leonhard pada tahun 1976. Karya ini menawarkan kepada masyarakat salah satu tipologi keperibadian pertama. Mengapa teori menjadi popular, dan apakah penerapan praktikalnya?

Teori penekanan watak dan aplikasinya dalam psikologi

Kaedah Penekanan

Ujian penekanan watak Leonhard adalah satu-satunya cara untuk menentukan penonjolan seseorang. Ini terdiri dari sekurang-kurangnya 88 pertanyaan, yang harus dijawab sebentar "ya", "tidak". Pakar mengesyorkan menjawab soalan dengan cepat, secara naluriah - ini lebih cenderung untuk mendapatkan hasil yang paling tepat..

Jenis penekanan watak menurut Leonhard

Secara umum, terdapat sepuluh jenis penekanan. Penekanan watak Leongard soal selidik menentukan dengan tepat. Benar, Leonard di antara mereka masih mengelaskannya kepada 2 kumpulan: satu - penekanan watak, yang lain - penekanan perangai. Tetapi perlu memahaminya untuk orang yang berkelayakan, dan bagi mereka yang hanya berminat untuk mengetahui diri mereka sendiri, cukup untuk lulus ujian dan berkenalan dengan hasilnya.

Sifat tunjuk perasaan

Perwatakan tersekat

Teori penekanan watak menurut Leonhard menafsirkan jenis "tersekat" dengan cara berikut: orang seperti itu mampu menumpukan perhatian tinggi bukan hanya pada tujuannya, tetapi juga pada emosi negatif - kebencian, pertengkaran; suka membezakan dengan jelas antara "hitam" dan "putih", "kawan" dan "musuh". Itulah sebabnya gangguan psikosomatik yang sering menyertai jenis "tersekat" adalah paranoia. Orang seperti itu dapat mengingati dendam selama satu tahun, dua, atau sepuluh tahun. Lebih-lebih lagi, orang yang mempunyai watak ini pendendam, jadi mereka akan mencari jalan untuk membayar balik pesalah. Jenis "tersekat" adalah cemburu, ia tidak hanya mencurigai pasangan kafir, tetapi juga rakan sekerja dalam pernyataan tidak sopan di belakang mereka, rakan-rakan dalam perasaan tidak percaya, dll..

Perwatakan pedantik

Sekiranya ujian untuk menonjolkan watak Leonhard menunjukkan bahawa orang itu adalah jenis "pedantic", maka anda mempunyai watak yang memperhatikan hal-hal kecil dan melekat padanya: dalam pekerjaan dia mungkin tidak menyelesaikan apa yang dia mulakan, kerana dia terkubur dalam "kehalusan" dan terus menyelidiki pada mereka hingga yang terakhir; dalam kehidupan seharian, dia boleh memarahi perkara yang tidak terletak di raknya sendiri, tetapi di akhirat; semuanya penting dalam kata-kata yang diucapkan kepada pedant - baik susunan tekanan, dan intonasi, dan ekspresi wajah. Ini adalah kebetulan sehingga dari waktu ke waktu dapat menyebabkan keletihan emosi bagi si pedant, kerana kebiasaannya mengamati semua formalitas dan mengerjakan setiap detail memerlukan kekuatan dan tumpuan yang luar biasa.

Perwatakan yang luar biasa

Sifat hipertensi

Penekanan watak menurut Leonhard juga merangkumi jenis "hipertimik". Hyperthymic sentiasa bersemangat. Setiap lima minit dalam pemikirannya, idea Napoleon dilahirkan. Dia suka memberitahu semua rakannya tentang mereka, dan kisah-kisah ini memberi inspirasi kepadanya, tetapi dia jarang menunaikan janjinya dengan satu alasan sederhana: pertama, hipertimik, seperti Julius Caesar, suka melakukan 10 perkara sekaligus, dan kedua, dia cepat bosan dengan pelajarannya, dan sekali lagi dia mencari ceruk baru untuk aktiviti. Walaupun begitu, sangat menarik bagi orang seperti itu, memandangkan minatnya yang luas, dia dapat melakukan perbualan mengenai topik apa pun dan memberi nasihat percuma atau menawarkan jalan keluar yang menarik dari krisis.

Watak liar

Orang-orang distimis sungguh-sungguh dalam mandi dalam kesedihan "universal"; mereka lebih cenderung kepada bunuh diri, dan tidak berpura-pura, seperti jenis watak "demonstratif", tetapi yang paling nyata.

Perwatakan menakutkan

Perwatakan yang terpuji

Perwatakan emosi

Keperibadian emosi sangat emosional dan sensitif, tetapi yang paling penting merujuk kepada kesedihan dan penderitaan orang atau haiwan. Sukar bagi orang-orang seperti itu untuk memerhatikan kesakitan dan penderitaan orang lain, mereka selalu mengasihani anjing itu dengan kaki hitam, memberi makan kucing lapar dan memberi sedekah kepada pengemis itu. Berempati yang berlebihan dengan kesedihan dan ketekunan orang lain dalam perniagaan sering membuat mereka sedih dan tegang..

Watak siklotime

Karakter "siklotimik" bersifat kitaran dan boleh berubah. Orang seperti itu mengubah mood mereka beberapa kali sehari tanpa alasan yang baik. Tempoh ketika mereka berusaha untuk mencapai tujuan mereka dengan kegigihan manik digantikan oleh hari-hari tanpa daya, inersia dan kemurungan yang lengkap. Watak "Cyclotymic" cenderung melampau dalam segala hal dan tidak tahu bagaimana untuk tetap berada di tengah "emas".

Oleh itu, definisi jenis keperibadian menurut Leonhard membantu psikologi dan psikiatri memahami sifat neurosis dan gangguan mental pesakit mereka. Tindakan lebih lanjut dari pakar akan ditujukan untuk melicinkan ciri-ciri watak yang jelas dan mencari keseimbangan yang akan memastikan kesihatan mental manusia.

Jenis penonjolan watak hipertensi mengikut bahasa

1. Jenis demonstrasi. Ini dicirikan oleh peningkatan kemampuan untuk menggantikan, tingkah laku demonstratif, keaktifan, mobilitas, kemudahan menjalin hubungan. Bercita-cita untuk berkhayal, menipu dan berpura-pura, yang bertujuan untuk menghiasi keperibadian, petualangan, kesenian, hingga postur. Mereka didorong oleh keinginan untuk kepemimpinan, kebutuhan untuk pengiktirafan, kehausan untuk perhatian berterusan kepada orang mereka, kehausan untuk kekuasaan, pujian; prospek yang tidak disedari membebankannya. Dia menunjukkan kemampuan menyesuaikan diri yang tinggi terhadap orang lain, ketidakupayaan emosi (perubahan mood yang mudah) dengan ketiadaan perasaan yang sangat mendalam, kecenderungan untuk intrik (dengan kelembutan luaran cara komunikasi). Egosentrisme yang tidak terbatas, kehausan untuk kekaguman, simpati, rasa hormat, dan kejutan diperhatikan. Biasanya pujian orang lain di hadapannya membuatnya sangat tidak menyenangkan, dia tidak menyukainya. Keinginan untuk syarikat biasanya dikaitkan dengan keperluan untuk merasa seperti pemimpin, untuk menempati kedudukan yang luar biasa. Harga diri jauh dari objektif. Ia boleh mengganggu keyakinan diri dan tuntutan yang tinggi, ia secara sistematik menimbulkan konflik, tetapi pada masa yang sama secara aktif membela diri. Dengan kemampuan patologi untuk mengganti, dia dapat melupakan apa yang dia tidak mahu tahu. Ini membohonginya. Biasanya berbohong dengan wajah tidak bersalah, kerana apa yang dia bicarakan pada masa ini adalah benar untuknya; nampaknya, secara dalaman, dia tidak menyedari pembohongannya, atau dia sangat cetek, tanpa penyesalan yang ketara. Mampu memikat orang lain dengan keaslian pemikiran dan tindakan.

2. Jenis tersekat. Ia dicirikan oleh kesopanan sederhana, kebosanan, kecenderungan untuk berakhlak, diam. Sering menderita akibat ketidakadilan terhadapnya. Dalam hal ini, dia berhati-hati dan tidak mempercayai orang, peka terhadap rungutan dan rungutan, rentan, curiga, pendendam, lama mengalami apa yang telah terjadi, dan tidak dapat "dengan mudah" meninggalkan rungutan. Kesombongan adalah ciri khasnya, sering bertindak sebagai pemula konflik. Kesombongan, ketegaran sikap dan pandangan, cita-cita yang sangat maju sering menimbulkan penegasan kepentingan mereka yang berterusan, yang dia pertahankan dengan semangat tertentu. Dia berusaha untuk mencapai prestasi tinggi dalam perniagaan apa pun yang dia laksanakan dan menunjukkan ketabahan yang tinggi dalam mencapai tujuannya. Ciri utamanya adalah kecenderungan untuk mempengaruhi (kebenaran, kebencian, kecemburuan, kecurigaan), inersia dalam manifestasi pengaruh, dalam pemikiran, dalam kemahiran motorik.

3. Jenis Pedantic. Ia dicirikan oleh ketegaran, kelesuan proses mental, kesukaran untuk meningkat, pengalaman trauma yang lama. Dia jarang menghadapi konflik, bercakap lebih sebagai pasif daripada parti yang aktif. Pada masa yang sama, ia bertindak balas sangat kuat terhadap manifestasi gangguan. Dalam perkhidmatan itu, dia bertindak seperti birokrat, menyampaikan banyak syarat formal kepada orang lain. Tepat masa, rapi, memberi perhatian khusus kepada kebersihan dan ketertiban, teliti, berhati-hati, cenderung mengikuti rancangan itu dengan tegas, tidak tergesa-gesa, bersikap tegas dalam tindakannya, fokus pada kerja berkualiti tinggi dan ketepatan khas, rentan terhadap pemeriksaan diri yang kerap, keraguan tentang kebenaran kerja yang dilakukan, menggerutu, formalisme. Nasib baik memberi jalan kepada orang lain.

4. Jenis yang menarik. Kekurangan kawalan, kelemahan kawalan terhadap pemacu dan motivasi digabungkan pada orang jenis ini dengan kekuatan pemacu fisiologi. Dia dicirikan oleh peningkatan impulsif, naluri, kekasaran, kebosanan, kesuraman, kemarahan, kecenderungan kekasaran dan penyalahgunaan, terhadap geseran dan konflik, di mana dia sendiri adalah pihak yang aktif dan provokatif. Menjengkelkan, cepat marah, sering menukar tempat kerja, tidak mengambil berat dalam pasukan. Terdapat hubungan yang rendah dalam komunikasi, perlambatan reaksi verbal dan non-verbal, dan tindakan yang berat. Baginya, tidak ada pekerjaan yang menarik, ia hanya berfungsi apabila perlu, dan itu menunjukkan keengganan untuk belajar. Tidak peduli dengan masa depan, hidup sepenuhnya pada masa sekarang, ingin mengambil banyak hiburan daripadanya. Peningkatan impulsif atau reaksi kegembiraan yang timbul dipadamkan dengan sukar dan boleh membahayakan orang lain. Dia boleh menguasai, memilih yang paling lemah untuk komunikasi.

5. Jenis hipertensi. Orang-orang jenis ini dibezakan oleh mobiliti yang hebat, bersosialisasi, bercakap, keparahan gerak badan, ekspresi wajah, pantomimik, kebebasan yang berlebihan, kecenderungan untuk melakukan kenakalan, kurangnya rasa jarak dalam hubungan dengan orang lain. Selalunya secara spontan menyimpang dari topik asal dalam perbualan. Di mana sahaja mereka membuat banyak kebisingan, seperti syarikat sebaya, berusaha untuk memerintahkan mereka. Mereka hampir selalu mempunyai suasana hati yang baik, kesejahteraan, daya hidup yang tinggi, penampilan yang sering berbunga, selera makan yang baik, tidur yang sihat, kecenderungan kegemilangan dan kegembiraan hidup yang lain. Mereka adalah orang yang mempunyai harga diri yang meningkat, ceria, sembrono, dangkal dan, pada masa yang sama, percakapan perniagaan, kreatif, cerdas; orang yang tahu melayan orang lain, bertenaga, aktif, berinisiatif. Keinginan besar untuk kemerdekaan boleh menjadi sumber konflik. Mereka dicirikan oleh kemarahan, kerengsaan, terutama ketika mereka menghadapi tentangan yang kuat, gagal. Mereka terdedah kepada perbuatan tidak bermoral, mudah marah, unjuran. Mengalami sikap tidak serius terhadap tugas mereka. Mereka sukar bertoleransi dengan disiplin yang ketat, aktiviti monoton, kesepian paksa.

6. Jenis sindrom Orang-orang jenis ini dibezakan oleh keseriusan, bahkan kemurungan mood, kelambatan, kelemahan usaha sukarela. Mereka dicirikan oleh sikap pesimis terhadap masa depan, harga diri yang rendah, serta hubungan yang rendah, laconicism dalam percakapan, bahkan diam. Orang seperti itu adalah homebodies, individualis; masyarakat, syarikat yang bising biasanya dielakkan, menjalani kehidupan terpencil. Selalunya suram, terhambat, cenderung terpaku pada sisi kehidupan yang teduh. Mereka berhati-hati, menghargai orang-orang yang berteman dengan mereka dan bersedia untuk mematuhinya, mempunyai rasa keadilan yang tajam, serta kelewatan berfikir.

7. Jenis cemas. Orang-orang jenis ini dicirikan oleh hubungan rendah, suasana hati yang kecil, ketakutan, ketakutan, keraguan diri. Kanak-kanak yang gelisah sering kali takut akan kegelapan, haiwan, takut bersendirian. Mereka menghindari rakan sebaya yang bising dan meriah, mereka tidak suka permainan yang terlalu bising, mereka merasakan rasa malu dan malu, mereka sukar melalui ujian, ujian, dan pemeriksaan. Selalunya berasa malu untuk menjawab sebelum kelas. Dengan rela hati mematuhi perwalian penatua, notasi orang dewasa dapat menyebabkan penyesalan, rasa bersalah, air mata, dan putus asa. Mereka mempunyai rasa tanggungjawab, tanggungjawab, moral dan etika yang tinggi. Mereka cuba menyembunyikan rasa rendah diri mereka dalam penegasan diri melalui aktiviti-aktiviti di mana mereka dapat memperlihatkan kemampuan mereka dengan lebih lengkap. Tindak balas, kepekaan, dan rasa malu yang menjadi ciri khas mereka sejak kecil menjadikannya sukar untuk mendekati mereka yang dengannya seseorang mahu, hubungan yang sangat lemah adalah reaksi terhadap sikap orang lain di sekeliling mereka. Tidak toleransi ejekan, kecurigaan disertai oleh ketidakmampuan untuk membela diri, mempertahankan kebenaran dengan tuduhan yang tidak adil. Mereka jarang bertentangan dengan orang lain, memainkan peranan yang paling pasif pada mereka, dalam situasi konflik mereka meminta sokongan dan sokongan. Mereka mempunyai keramahan, kritikan diri, ketekunan. Oleh kerana mereka tidak berdaya, mereka sering dijadikan "kambing hitam", sasaran lelucon.

8. Jenis siklotimik. Ia dicirikan oleh perubahan keadaan hipertimik dan dysthymic. Mereka dicirikan oleh perubahan mood yang berkala, dan juga pergantungan pada peristiwa luaran. Peristiwa yang menggembirakan menyebabkan mereka menggambarkan hipertimia: kehausan untuk aktiviti, peningkatan percakapan, lonjakan idea; yang menyedihkan - kemurungan, kelewatan reaksi dan pemikiran, cara komunikasi mereka dengan orang di sekeliling mereka juga sering berubah. Pada masa remaja, anda boleh menemui dua pilihan untuk penekanan siklotimik: sikloid tipikal dan labil. Sikloid khas pada masa kanak-kanak biasanya memberi kesan hipertim, tetapi kemudian kelesuan, muncul kerosakan, yang sebelumnya mudah, kini memerlukan usaha yang terlalu tinggi. Dahulu bising dan meriah, mereka menjadi homebodies yang lembap, ada penurunan selera makan, insomnia, atau sebaliknya, mengantuk. Mereka menanggapi komen dengan kerengsaan, bahkan kekasaran dan kemarahan, di hati, namun, jatuh ke dalam keputusasaan, kemurungan mendalam, percubaan bunuh diri tidak dikecualikan. Mereka belajar secara tidak rata, peninggalan yang berlaku sukar ditebus, mereka menimbulkan kebencian terhadap kelas. Pada sikloid labil, perubahan mood biasanya lebih pendek daripada pada sikloid biasa. Hari "buruk" ditandai dengan mood buruk yang lebih kuat daripada kelesuan. Semasa pergolakan tersebut, keinginan untuk berteman, berada dalam syarikat dinyatakan. Mood mempengaruhi harga diri.

9. Jenis yang ditinggikan. Ciri yang menarik dari jenis ini adalah kemampuan untuk mengagumi, mengagumi, serta senyum, perasaan kebahagiaan, kegembiraan, dan kesenangan. Perasaan ini sering timbul dari mereka dengan alasan bahawa orang lain tidak menimbulkan kebangkitan besar, mereka dengan senang datang ke kegembiraan peristiwa yang menggembirakan dan untuk menyelesaikan keputusasaan - yang menyedihkan. Mereka dicirikan oleh hubungan tinggi, percakapan, kekasih. Orang seperti itu sering berdebat, tetapi tidak membawa masalah kepada konflik terbuka. Dalam situasi konflik, keduanya aktif dan pasif. Mereka melekat pada rakan dan saudara, altruistik, mempunyai rasa belas kasihan, rasa yang baik, menunjukkan kecerahan dan keikhlasan perasaan. Mereka boleh menjadi waspada, rentan terhadap mood sesaat, impulsif, mudah beralih dari keadaan semangat ke keadaan sedih, mempunyai jiwa yang tidak stabil.

10. Jenis emosi. Jenis ini berkaitan dengan yang dimuliakan, tetapi manifestasi tidak begitu ribut. Mereka dicirikan oleh emosi, kepekaan, kegelisahan, bicara, ketakutan, reaksi mendalam dalam bidang perasaan halus. Sifat yang paling ketara adalah kemanusiaan, empati dengan orang atau haiwan lain, responsif, kebaikan, kasih sayang terhadap kejayaan orang lain. Mereka mudah terpengaruh, menangis, mereka melihat kejadian kehidupan lebih serius daripada orang lain. Remaja bertindak balas dengan tajam terhadap adegan-adegan dari filem di mana seseorang berada dalam bahaya, adegan seperti itu dapat menyebabkan mereka mengejutkan, yang tidak akan dilupakan untuk waktu yang lama dan dapat mengganggu tidur. Jarang berlaku konflik, menyimpan dendam dalam diri mereka, jangan "memualkan". Mereka dicirikan oleh rasa tanggungjawab, ketekunan yang tinggi. Hormati alam semula jadi, suka menanam tumbuh-tumbuhan, menjaga haiwan.

Bahagian: Ujian Psikologi dengan Jawapan

Ujian Psikologi Personaliti.

Ujian - soal selidik G. Schmishek, K. Leonharda. Teknik Penonjolan watak dan perangai keperibadian.

1. Maklakov A.G. Psikologi am. SPb.: 2008 - 583 s

2. Maksimenko S.D. Penerbit Psikologi Umum: Refl-buk, -2004.

3. Nemov R. S. Psikologi: Dalam 3 buku. - Buku 1.- M., 1994.

4. Psikologi Umum / Ed. V.V. Bogoslovsky, A.G. Kovaleva, V.V Stepanova. - M., 1981.

5. Psikologi am / A.V. Petrovsky, A.V. Brushlinsky, V.P. Zinchenko et al. - M., 1986.

Penonjolan watak menurut Leonhard

Tipologi penekanan watak yang dikemukakan oleh saintis Jerman K Leonhard adalah salah satu yang paling terkenal dalam psikologi dunia. Ini berdasarkan penilaian gaya komunikasi seseorang dengan orang lain dan mengenal pasti beberapa jenis watak bebas.

Psikiatri Jerman Karl Leonhard (1904-1988) adalah pengarang klasifikasi jenis penekanan. Leonard mencipta istilah "personaliti beraksen".

Leonard mencadangkan jenis penekanan watak berikut..

1. Jenis hipertimik (hipertimik) dicirikan oleh
mood tinggi, bercakap, optimisme, caj untuk bekerja, keinginan untuk kepemimpinan. Sifat negatif jenis hipertimik adalah kesukaran mengekalkan satu topik perbualan, konflik yang berlebihan, persepsi yang tidak mencukupi-
pengkritik. Sifat positif adalah tenaga, optimisme.

2 Jenis distimik (disimik) dicirikan oleh suasana hati yang rendah, pesimisme, pengasingan, kecenderungan untuk pengalaman emosi, jarak jauh dari orang. Orang jenis ini adalah ubi kayu, menjauhkan masyarakat. Sifat positif watak mereka adalah kesungguhan, kejujuran.

3 Jenis keperibadian demonstratif berusaha untuk menjadi perhatian, dicirikan oleh keyakinan diri, kesombongan, kecenderungan untuk sombong dan sanjungan. Ciri positif jenis ini adalah tuntutan tinggi, kemampuan untuk memimpin orang.

4 Jenis yang menarik dicirikan oleh sifat marah, mudah marah, agresif dan kecenderungan untuk bertentangan. Sifat positif - aktiviti, integriti.

5 Jenis watak pedantik ditunjukkan dalam ketidaktentuan, ketepatan, kesungguhan, kesadaran, kebolehpercayaan. Jenis pedantik membuat banyak permintaan pada orang, terutama pada ketepatan mereka. Sifat negatif jenis ini membosankan, kecenderungan untuk menggerutu.

6 Jenis yang tersekat dicirikan oleh kebencian, kecurigaan, kecenderungan untuk mengajar orang lain. Orang seperti itu sering berusaha mencapai hasil yang terbaik dalam pekerjaan mereka, dan membuat tuntutan yang tegas terhadap diri mereka sendiri. Walau bagaimanapun, mereka juga mengenakan syarat yang ketat kepada orang lain (keluarga dan rakan, rakan sekerja dan bawahan).

7 Jenis yang cemas mengalami ketakutan yang berterusan terhadap dirinya dan kesihatannya. Rasa malu, ragu-ragu, tidak percaya diri adalah ciri khasnya. Orang dengan penekanan watak yang membimbangkan cuba menghindari situasi konflik, meminta sokongan dari luar. Mereka mempunyai ciri-ciri positif seperti keramahan, kritikan diri..

8 Jenis labil (ditinggikan) dicirikan oleh perubahan mood, peningkatan emosi. Orang dari jenis ini boleh menjadi kawan baik, mampu belas kasihan, perbuatan altruistik..

9 Jenis penekanan introvert dimiliki oleh orang yang tidak berkomunikasi, bersikap tegas, bersikap dingin dalam hubungan dengan orang. Ia dicirikan oleh kualiti positif seperti pengekangan, integriti.

10. Jenis ekstrovert dicirikan oleh keramahan, keterbukaan dalam komunikasi, keinginan untuk membuat yang baru.
temu janji. Antara sifat negatif dari jenis ekstrovert
boleh disebut kesombongan, kegelisahan.

Penonjolan watak, menurut A.E. Lichko, adalah penguatan kelebihan sifat watak individu yang berlebihan, di mana penyimpangan dalam psikologi dan tingkah laku manusia yang tidak melebihi norma diperhatikan, bersempadan dengan patologi. Pengkelasan penekanan watak pada remaja yang dicadangkan oleh pengarang ini adalah seperti berikut.

Andrey Evgenievich Lichko (1926-1996) - MD, pencipta klasifikasi penekanan watak-watak remaja. Menurut Lichko, ciri-ciri watak yang menampakkan diri ketika kanak-kanak membesar paling ketara semasa remaja. Pada masa dewasa, sebagai peraturan, mereka kehilangan ketajaman mereka, namun, mereka dapat muncul kembali jika terjadi penyakit seseorang.

Mengklasifikasikan penekanan remaja, Lichko membezakan jenis berikut.

1 Jenis hipertensi. Remaja jenis ini dibezakan oleh mobiliti, sosial, seperti syarikat besar. Institusi pendidikan dicirikan oleh disiplin yang rendah, konflik yang sering berlaku dengan guru. Remaja hipertensi sering menemui hobi baru yang mereka tinggalkan dengan cepat. Mereka cenderung menilai kebolehan mereka sendiri, yakin pada diri sendiri, berusaha untuk menarik perhatian orang.

Jenis Cycloid Remaja dengan penekanan jenis ini mudah marah, bertindak balas negatif terhadap kritikan, terdedah kepada sikap tidak peduli dan lebih suka kesunyian daripada rakan sebaya. Remaja seperti itu mengalami perubahan mood yang ketara. Suasana mereka secara berkala berubah dari tinggi ke rendah, dan masing-masing pilihan kutub dapat bertahan selama beberapa minggu.

3 Jenis labil dicirikan oleh perubahan mood, yang boleh disebabkan oleh pelbagai faktor - dari kebencian sebenar hingga faktor yang dapat dilihat oleh remaja sahaja (kata-kata yang didengar, penampilan tidak ramah, dll.). Tingkah laku remaja berasal dari mood sesaat, mulai dari persepsi positif terhadap dunia hingga negatif.

4 Jenis asthenoneuropathic. Remaja dengan penekanan jenis ini berubah-ubah, mudah marah. Dalam kajian dan pekerjaan dicirikan oleh keletihan yang cepat.

5 Jenis sensitif yang dicirikan oleh kepekaan yang meningkat. Remaja seperti itu lebih gemar berkomunikasi dalam kumpulan yang sudah biasa dan dikenali. Berkomunikasi dengan orang asing malu-malu dan malu. Mereka taat, membuat tuntutan yang tinggi terhadap diri mereka sendiri dan orang lain, dan dapat dibaca oleh kenalan mereka. Mereka berusaha untuk mengimbangi kekurangan kemampuan atau pengetahuan dengan kerja keras dan pemenuhan tugas yang kompleks..

6 Jenis psikasthenik dicirikan oleh kecenderungan penaakulan, introspeksi dan penilaian orang lain. Lebih-lebih lagi, dengan kata-kata remaja seperti itu lebih kuat daripada praktik. Sekiranya perlu, mereka menjadi tidak tegas atau membuat keputusan yang tidak masuk akal.

7 Jenis skizoid. Remaja jenis ini ditutup, tidak mencari komunikasi dengan rakan sebaya. Mereka dicirikan oleh kemiskinan manifestasi emosi, mereka tidak dapat berempati dengan orang lain. Selalunya hidup dalam dunia mimpi dan khayalan, tidak mewujudkannya secara luaran.

8 Jenis epileptoid dicirikan oleh kekuatan yang berubah menjadi kekejaman. Menurut Lichko, remaja seperti itu suka menyeksa haiwan, mengusik yang lebih muda, dan mengejek yang tidak berdaya. Mereka berusaha untuk mencapai keunggulan daripada rakan sebaya dengan apa jua harga, menjadi pemimpin, memantapkan kekuasaan mereka terhadap orang lain.

9. Jenis histeroid dicirikan oleh keinginan untuk menarik
perhatian, postur. Remaja jenis ini memerlukan
memuji, berpandangan negatif apabila tidak dipuji. Untuk menarik perhatian, mereka sering menjadi pencetus konflik
keadaan.

10 Jenis yang tidak stabil dicirikan oleh kehendak lemah, keinginan untuk mengubah sensasi, kemalasan. Dalam kurikulum, remaja seperti itu sering menghadapi masalah serius kerana mereka tidak berminat dengan mana-mana mata pelajaran, tidak memikirkan masa depan mereka

11 Jenis konformal mengandaikan penyerahan kepada pendapat majoriti. Remaja jenis ini tidak berusaha untuk menunjukkan keperibadian mereka, cuba "menjadi seperti orang lain." Mereka sering berubah fikiran, cenderung berpindah dari satu kumpulan ke kumpulan yang lain.

Pada tahun 1921, dalam bukunya Psychological Types, K.G. Jung mencadangkan klasifikasi watak berdasarkan ciri fungsi psikologi manusia. Orang dibahagikan kepada beberapa jenis mengenai ciri-ciri berikut.

Jenis berfikir (ahli logik) adalah jenis emosi (etika), jenis pertama mencari pemahaman logik dan rasional, sementara yang kedua berdasarkan reaksi emosi, penilaian dangkal.

3. Jenis penginderaan (sensor) - jenis intuitif (intuisi).
Jenis pertama melihat dunia berdasarkan pengalaman deria.,
yang kedua - dengan bantuan imaginasi, intuisi.

Menurut Jung, setiap orang mempunyai manifestasi satu atau kualiti yang lain dalam setiap tiga ciri tersebut.

Dalam tipologi psikoanalisis berikutnya, penekanan diberikan pada pilihan untuk hubungan individu dengan masyarakat.

C. Horney menerangkan tiga jenis watak:

Jenis yang konsisten (orientasi "terhadap orang") - ketidakberdayaan sendiri mengintai dan, walaupun ada ketakutan, usaha dibuat untuk memenangkan cinta orang lain.

Jenis agresif (orientasi “terhadap orang”) menunjukkan kekejaman yang jelas terhadap orang lain dan menentukan perjuangan.

Jenis yang terpisah (orientasi "dari orang") menunjukkan bahawa seseorang tidak mahu menjadi milik masyarakat atau bertengkar, dia lebih suka mengasingkan diri.

Dalam E. Fromm, intipati watak seseorang ditentukan oleh orientasinya, di mana individu itu menjalin hubungan dengan dunia.

Keperibadian adalah gabungan beberapa orientasi, salah satunya mendominasi.

E. Fromm membezakan antara dua orientasi utama: berbuah dan tidak subur, jenis watak dibezakan dalam masing-masing..

Beberapa sifat watak bertindak sebagai ciri utama yang menentukan penampilan ciri keperibadian. Yang lain mungkin menengah. Kualiti watak yang penting adalah keseimbangan ciri - integriti, kestabilan, ketenangan.

Seluruh manifestasi watak dibahagikan kepada empat kumpulan kerana sebab-sebab berikut:

orientasi individu, sistem hubungannya dalam masyarakat;

ciri peraturan sukarela;

Dalam sistem hubungan manusia dalam lingkungan sosial, empat jenis dibezakan: hubungan seseorang dengan masyarakat, dengan dirinya sendiri, dengan tenaga kerja dan hasil kerja.

Sikap seseorang terhadap masyarakat dan orang lain menentukan kualiti asas seseorang dan sifat seseorang, akhlaknya.

Setiap orang mempunyai sikap dalam hubungannya dengan dirinya sendiri - "I-concept".

Imej "I" anda sendiri terdiri daripada beberapa komponen:

kognitif - penampilan, kualiti moral, ciri mental, kepentingan sosial;

emosi - harga diri, rasa puas diri, penghinaan diri, dan lain-lain;

posesif-sukarela - keinginan untuk penegasan diri, pengiktirafan kebajikan oleh individu lain.

Seiring dengan "I" yang sebenarnya, ada ideal "I" dan "I" yang dinamik, membangun diri.

Sikap individu untuk bekerja dan jenis aktiviti lain menentukan kerja keras, mengatasi kesukaran dalam bekerja, berhati-hati, dan lain-lain. Hubungan kumpulan ini juga merangkumi kecenderungan, panggilan dan bakat sebagai ciri khas seseorang

Kualiti negatif kumpulan ini termasuk parasitisme, kemalasan, kekhilafan, dll..

Sikap terhadap sesuatu sebagai produk tenaga kerja manusia dinyatakan dengan tepat, berhemat, dll..

Sifat watak sukarela adalah ciri tipologi individu yang stabil dari peraturan tingkah laku yang sedar. Sifat keperibadian yang kuat menentukan sifat asas watak: integriti, kekuatan, ketegasan dan ketenangan.

Perwatakan utuh - inilah kestabilan kedudukan dan pandangan dalam pelbagai situasi, konsistensi kata dan perbuatan.

Kekuatan watak - tenaga manusia, keupayaan untuk tekanan jangka panjang, mengatasi kesukaran dalam situasi sukar.

Kekuatan watak - kekuatan watak dalam kombinasi dengan integriti peribadi.

Keseimbangan watak - keseimbangan, kekangan tingkah laku, emosi dan kemantapan keperibadian.

Ciri-ciri emosi watak seseorang adalah petunjuk yang paling jelas, yang dapat dilihat secara langsung dari sifat mentalnya. Mengikut ciri emosi watak mereka, individu berbeza dalam beberapa parameter: kereaktifan emosi, kegembiraan, kedalaman, jangka masa dan kestabilan proses emosi, perasaan dominan dan kaitannya secara substansial.

Ciri watak intelektual - ciri kecerdasan individu-tipologi yang stabil.

Antara kualiti yang menjadi ciri gudang keperibadian intelektual, produktiviti minda, keasliannya, penguasaan cara berfikir secara umum, orientasi intelektual keperibadian yang stabil (rasa ingin tahu), berhemah tinggi, bertimbang rasa, dll..

Oleh itu, dalam pelbagai sifat watak, yang menonjol dalam pengaturan tingkah laku individu adalah sisi keinginan jiwa yang kuat, yang dinyatakan dalam peningkatan kemampuannya untuk mengendalikan dirinya dalam situasi kehidupan yang sukar. Dalam kes-kes ini, kekuatan watak dimanifestasikan, yang, bersama dengan integriti dan kestabilan, merupakan kualiti dinamik utama watak, tetapi kualiti nilainya ditentukan oleh moral dan orientasi kognitif.

Penekanan adalah varian norma yang melampau, di mana sifat watak individu menjadi hipertrofi dan menampakkan diri dalam bentuk "kelemahan" dalam jiwa individu - kerentanan selektifnya terhadap pengaruh tertentu dengan baik dan bahkan peningkatan daya tahan terhadap pengaruh lain

Tarikh Ditambah: 2013-12-13; Pandangan: 2403; Pelanggaran hak cipta?

Pendapat anda penting bagi kami! Adakah bahan yang diterbitkan bermanfaat? Ya | Tidak