Utama

Migrain

Apa itu mikrostroke, penyebab, gejala, rawatan dan pemulihannya

Dari artikel ini anda akan belajar: apa itu mikrostroke, bagaimana ia berbeza dengan strok yang luas, bagaimana untuk mencegahnya, tepat pada masanya untuk mengenal pasti tanda-tanda pertama dan memulakan rawatan yang diperlukan.

Pengarang artikel: Alexander Burguta, pakar obstetrik-ginekologi, pendidikan perubatan lebih tinggi dengan ijazah dalam Perubatan Umum.

Microstroke adalah istilah yang agak sewenang-wenang yang disebut pelanggaran akut peredaran serebrum, di mana bahagian otak mengalami kebuluran oksigen dan mati atau nekrotik. Prinsip mana-mana strok atau kemalangan serebrovaskular adalah mudah - terdapat penyumbatan atau kekejangan saluran darah yang membekalkan tisu otak, sel-sel otak mati, dan seseorang kehilangan fungsi yang mana bahagian otak yang mati bertanggungjawab (ucapan, pendengaran, penglihatan, pergerakan otot terkawal).

Perbezaan utama mikrostroke sudah dapat dilihat dari istilah itu sendiri - "mikro", atau kecil. Dengan kemalangan serebrovaskular jenis ini, arteri kecil yang memberi makan tisu otak terjejas, dan oleh itu jumlah tisu otak yang jauh lebih kecil mati berbanding dengan strok besar.

Akibat dari luka mikroskopik seperti itu jauh lebih kecil, seseorang hampir dapat mengembalikan fungsi pertuturan, pendengaran atau pergerakan yang hilang, tetapi ini memerlukan rizab badan yang baik dan kerja berterusan untuk diri sendiri.

Keburukan utama strok mikro terletak pada gambaran klinikal yang terhapus - tanda-tanda pertama strok mikro muncul kemudian dan lebih perlahan, oleh itu, permulaan langkah-langkah diagnostik dan terapi ditangguhkan dengan ketara. Dan rawatan khusus untuk gangguan serebrovaskular kemudian bermula, semakin buruk hasil dan ramalannya.

Biasanya, pakar neurologi terlibat dalam diagnosis dan rawatan sebarang strok. Walau bagaimanapun, doktor pertama yang dihubungi oleh pesakit dengan mikrostroke mungkin adalah doktor yang mempunyai kepakaran tertentu, bergantung kepada jenis keluhan pesakit - sakit kepala, gangguan penglihatan, gangguan dalam kerja jantung, dan sebagainya..

Punca mikrostroke

Seperti yang telah kita sebutkan, alasan utama untuk setiap jenis stroke adalah satu atau satu halangan untuk aliran darah, yang membawa nutrien dan oksigen ke sel-sel otak. Secara konvensional, penyebab halangan tersebut dapat dibahagikan kepada tiga kumpulan:

  1. Kekejangan kapal. Gambar ini paling sering diperhatikan pada orang yang mempunyai tekanan darah tinggi - hipertensi arteri. Walau bagaimanapun, strok boleh berlaku pada orang yang benar-benar sihat dengan tekanan normal terhadap tekanan, mengambil ubat tertentu, kekeringan, kejutan, dan sebagainya. Lonjakan tekanan yang tinggi pada pesakit seperti itu boleh menyebabkan mikrostroke dan jenis gangguan serebrovaskular yang lain.
  2. Penyumbatan saluran darah. Pelanggaran lumen kapal merumitkan aliran darah - kebuluran tisu oksigen berlaku. Penyumbatan kapal boleh berlaku dengan plak aterosklerotik atau kolesterol, trombus, gelembung gas, jarang terjadi dengan pemeriksaan bakteria, metastasis atau benda asing.
  3. Pecah kapal bekalan. Strok yang terbentuk dengan cara ini disebut hemorrhagic. Darah mengalir keluar dari kapal, tidak hanya tidak sampai ke "tujuan", tetapi juga meresapi tisu di sekitarnya, memperburuk lesi. Penyebab pecahnya kapal adalah lonjakan tekanan, aterosklerosis kapal, kecederaan kepala, aliran keluar vena dari kepala - misalnya, cubaan mencekik.

Kumpulan risiko untuk perkembangan penyakit ini

Perubatan moden telah mengenal pasti pesakit yang status kesihatan dan gaya hidupnya meningkatkan risiko menghidap gangguan serebrovaskular:

  • Orang yang menghidap penyakit sistem kardiovaskular, terutamanya mereka yang mengalami aritmia jantung dan hipertensi arteri.
  • Aterosklerosis kapal - pemendapan garam kolesterol pada lapisan dalam kapal - pembentukan plak.
  • Gangguan pembekuan darah keturunan dan diperolehi - sindrom antifosfolipid, polisitemia, kecacatan faktor Leiden dan sebagainya.
  • Obesiti dan makan banyak makanan berlemak dan bergula.
  • Diabetes.
  • Merokok dan minum alkohol dalam dos yang besar.
  • Wanita yang mengambil pil perancang gabungan.
  • Menopaus pada wanita, terutamanya dengan latar belakang menopaus yang teruk.
  • Strok dan serangan jantung pada masa lalu.
  • Kecenderungan keturunan dan sejarah keluarga.
  • Gaya hidup yang tidak menentu - terutamanya pesakit di tempat tidur.
  • Keletihan kronik, tekanan, tekanan emosi.

Gejala Microstroke

Pada bahagian ini, kami akan cuba menerangkan dengan seberapa terperinci tanda-tanda pertama mikrostroke, supaya pembaca dapat mencadangkan perkembangan penyakit pada diri mereka sendiri atau orang lain.

Saya ingin segera memperhatikan bahawa dalam mikrokroke, gejalanya secara langsung bergantung pada penyetempatan fokus dan kaliber kapal yang terkena memberi makan. Ringkasnya, semakin kecil kapal, semakin kurang dipercayai gejala pertama penyakit ini.

  • Sakit kepala yang teruk. Sakit kepala seperti ini berlaku atau meningkat dengan ketara, tidak melegakan tablet konvensional dan tidak hilang selepas tidur atau berehat..
  • Rasa kebas pada muka, anggota badan, lidah. Sekiranya terdapat strok, sering kali kelihatan bahawa mulut pesakit jatuh, bibir tergantung dan mata ditutup.
  • Pelanggaran fungsi penganalisis sensitif - pendengaran, bau dan penglihatan. Pesakit mungkin mengadu kerlipan "lingkaran" atau "lalat", struktur kabur, bintik-bintik putih dan gelap, tinitus, penyimpangan atau kehilangan bau.
  • Gangguan pertuturan - pesakit mempunyai "lidah dikepang", pertuturan menjadi kabur. Malangnya, pesakit seperti itu sering disebut kategori "pemabuk", oleh itu, pertolongan mula diberikan kepada mereka kemudian.
  • Mati rasa atau "kegagalan" lengkap lengan atau kaki. Microstroke lebih bersifat kebas pada jari dan tangan, kelemahan otot, ketidakstabilan dan rasa tidak selamat.
  • Keluhan biasa dapat ditambahkan pada gejala khas ini: kegelisahan, berpeluh, berdebar-debar, sesak nafas, pening, panik, dan ketakutan.

Gejala ini mungkin wujud sama, atau seseorang akan menonjol. Bagaimanapun, sakit kepala yang tidak dapat diatasi dengan ubat konvensional, mati rasa dan kegagalan anggota badan atau lidah, terutama dengan latar belakang tekanan darah tinggi, adalah peluang untuk segera berjumpa pakar neurologi.

Penting untuk memahami beberapa kesukaran dalam menentukan konsep. Microstroke gejala ini berhak dipanggil jika gejala neurologi seperti itu berterusan selama satu hari atau lebih. Segala sesuatu yang memakan masa hingga 24 jam dikaitkan dengan gangguan sementara akut dalam peredaran otak, atau serangan iskemia sementara TIA. Sebenarnya, garis di antara semua konsep ini sangat tipis dan lebih berdasarkan pada jangka masa panjang - iaitu, ini atau simptomologi neurologi akan berterusan selepas 24 jam atau tidak.

Diagnostik

“Piawaian emas” untuk sebarang kemalangan serebrovaskular adalah pengimejan resonans magnetik, atau MRI, otak. Dalam gambar anda dapat memeriksa secara terperinci semua struktur otak dan melihat terkecil - hingga pecahan milimeter - fokus lesi. Dengan menggunakan MRI, anda juga dapat memantau dinamika regresi atau "resorpsi" fokus patologi.

Tetapi MRI adalah kaedah penyelidikan yang jarang, tidak dapat diakses dan sangat mahal, dan sangat sukar dan tidak wajar untuk melaksanakannya mengikut petunjuk kecemasan kepada mana-mana pesakit yang mengalami sakit kepala. Itulah sebabnya terdapat sejumlah ujian indikatif, berdasarkan hasilnya kami dapat menilai perlunya kaedah penyelidikan ini untuk pesakit tertentu:

  1. Pemeriksaan pakar neurologi dengan ujian neurologi khusus untuk menilai kestabilan pesakit, keadaan ototnya, refleks, murid.
  2. Pengukuran tekanan dan kolesterol - semakin tinggi petunjuk ini, semakin tinggi risiko strok.
  3. Penentuan pembekuan darah - dengan adanya kecenderungan tertentu untuk meningkatkan kebekuan - hipercoagulasi - terdapat risiko pembekuan darah yang lebih tinggi di saluran otak.

Diagnosis awal strok di rumah

Saya ingin memberi perhatian khusus kepada diagnosis pra-perubatan lesi otak iskemia. Tanda-tanda pertama mikrostroke tidak selalu muncul di institusi perubatan, lebih sering ia berlaku di tempat kerja, di jalan atau di keluarga. Penting untuk mengetahui apa ujian indikatif yang boleh dilakukan sebelum menghubungi doktor.

  • Senyum. Sekiranya anda meminta pesakit tersenyum, asimetri mulut akan kelihatan - satu sudut akan lebih rendah.
  • Ucapan - wajar meminta pesakit menyebut beberapa frasa mudah - contohnya, peribahasa atau pepatah. Ucapan akan lebih perlahan dan kabur.
  • Trafik. Adalah perlu untuk meminta pesakit mengangkat tangan atau kakinya. Sekiranya terdapat gangguan dalam peredaran serebrum, salah satu anggota badan akan ketinggalan atau tidak mematuhi pemiliknya sama sekali.

Ujian ini, walaupun nampaknya sederhana, sangat berkesan dan telah menyelamatkan nyawa dan kesihatan banyak orang..

Kaedah rawatan

Sebaiknya, sekiranya tanda-tanda kemalangan serebrovaskular pertama menjadi sebab untuk memulakan terapi, namun ini sangat jarang berlaku. Sekiranya terdapat gejala mikrostroke yang kabur, rawatan jarang bermula lebih awal daripada sehari sejak permulaannya..

Ubat utama untuk rawatan kemalangan serebrovaskular adalah:

  • Thrombolytics - kumpulan ubat ini menyerang gumpalan darah di jantung - melarutkan gumpalan darah dan memulihkan aliran darah di dalam kapal (streptokinase, urokinase, alteplase dan lain-lain). Tetapi kesan terapi trombolitik dapat diperoleh hanya dalam 72 jam dari permulaan trombosis, tetapi dengan strok hemoragik, ubat semacam itu akan membunuh pesakit. Penting untuk mengetahui dengan jelas jenis strok yang anda hadapi..
  • Antikoagulan - sekumpulan ubat yang bertujuan untuk mencegah pembekuan darah dan pembentukan gumpalan darah - heparin dan analog berat molekulnya yang rendah (fragmentin, fraxiparin dan lain-lain).
  • Disagregants - agen yang menghalang "merobohkan" sel darah: aspirin, clopidogrel, dipyridamole dan sebagainya.
  • Diuretik, terutama manitol - secara selektif mengeluarkan edema dari tisu otak, mencegah komplikasi yang lebih serius - penembusan tisu otak yang membengkak ke dalam foramen oksipital.
  • Ubat antihipertensi - gunakan kedua-dua ubat "kecemasan" dan terapi tetap, yang dipilih khas dalam tempoh pemulihan.
  • Neuroprotectors - kumpulan ubat dan vitamin yang banyak untuk mengekalkan sel otak semasa fasa pemulihan - kompleks antioksidan, vitamin B, magnesium, nootropik dan sebagainya.

Jenis ubat, kombinasi dan rawatannya hanya ditetapkan oleh doktor.

Pada peringkat pemulihan, langkah-langkah pemulihan sangat penting - latihan fisioterapi, prosedur air, fisioterapi, kelas dengan ahli terapi pertuturan dan ahli pemulihan, diet terapeutik, dan rawatan spa. Semakin gigih dan rajinnya pesakit, semakin cepat fungsi otak yang hilang akan kembali kepadanya dan ucapan, pendengaran, penglihatan, kekuatan otot akan pulih.

Adalah sangat penting untuk menjalani rawatan yang ditetapkan oleh doktor, mengambil ubat untuk tekanan, agen antiplatelet. Anda mesti mengikuti diet, berhenti minum alkohol dan merokok, bersenam, cukup tidur dan banyak berjalan.

Prognosis penyakit

Akibat strok mikro bergantung pada usia pesakit, keadaan awalnya, diameter kapal yang terkena dan jumlah tisu otak mati, serta kecepatan permulaan rawatan dan kualiti pemulihan.

Microstroke paling sering menunjukkan pemulihan kesihatan dan kualiti hidup pesakit sepenuhnya, tetapi secara signifikan meningkatkan risiko berulang episod gangguan peredaran darah di masa depan. Menurut statistik, dalam kira-kira 60% kes selepas serangan mikrostrok, serangan iskemia berulang berlaku dalam setahun.

Itulah sebabnya kunci untuk kesihatan dan kualiti hidup adalah langkah-langkah yang sukar untuk pencegahan penyakit, kerana setiap episod berikutnya berjalan lebih keras dan lebih keras.

"Microstroke - apa yang berlaku dan apa bahayanya? Pertolongan Cemas dan Akibatnya ”

3 komen

Apa ini? Microstroke adalah bentuk gangguan vaskular yang paling biasa yang menyebabkan masalah dalam aliran darah serebrum, timbul dan muncul dengan tanda-tanda neurologi tempatan atau serebrum. Ia boleh berlaku sendiri atau sebagai hasil rawatan ubat pada siang hari, tanpa meninggalkan gejala neurologi, yang disahkan oleh diagnostik instrumental.

Harus diingat bahawa dalam daftar perubatan tunggal, "mikrostroke", sebagai penyakit bebas, tidak didaftarkan. Doktor menggunakan istilah ini untuk menyampaikan kepada pesakit betapa teruknya masalah tersebut. Oleh kerana satu kali manifestasi adalah peringatan khas badan mengenai kemungkinan perkembangan gangguan vaskular sepenuhnya.

Dalam perubatan, patologi ini disebut sebagai gejala gangguan sementara (sementara) dalam aliran darah serebrum - PNMK. Menurut statistik, hampir separuh daripada pesakit yang mengalami gangguan sementara dalam aliran darah serebrum merupakan kumpulan risiko utama, di mana strok yang penuh (hemoragik atau iskemia) boleh berkembang dalam tiga tahun ke depan.

Harus diingat bahawa "mikrostroke" adalah istilah kolektif yang merangkumi manifestasi tiga jenis PNMK:

  • perkembangan serangan iskemia sementara (lulus);
  • manifestasi krisis serebrum hipertensi;
  • ensefalopati hipertensi.

Mekanisme pencetus untuk pengembangan PNMK adalah kelaparan oksigen akut (hipoksia) otak. Dengan patologi ini, hanya berlangsung beberapa minit, selepas itu aliran darah kembali normal. Strok mikro otak dianggap sebagai keadaan yang lebih berbahaya daripada strok dan ini benar, tetapi sejumlah kecil kerosakan pada tisu otak dipenuhi dengan akibat yang serius.

Di samping itu, seks yang lebih lemah lebih beremosi, terdedah kepada tekanan dan kegelisahan, yang mempengaruhi kesihatan. Dan pada perokok, wanita hamil dan wanita yang mengambil pil hormon kawalan kelahiran, risiko manifestasi patologi vaskular meningkat dengan ketara. Dan kerana kemunculan dan hilangnya tanda-tanda pertama mikrostroke yang cepat, diagnosis penyakit tepat pada masanya sukar.

Gejala utama mikrostroke

Kerana, sebagai akibat dari manifestasi mikrostroke, terdapat lesi fokus struktur otak, tanda-tanda neurologi muncul sesuai dengan penyetempatan fokus gangguan patologi. Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci tanda-tanda fokus ini di lokasi gangguan aliran darah serebrum.

Oleh kerana kedua-dua belahan otak dibahagikan kepada 4 lobus, kita bermula dengan tanda-tanda gangguan peredaran darah pada fokus lobus frontal:

Dengan proses patologi ini pada wanita, gejala mikrostroke dapat dinyatakan:

  • Nama dalam fungsi motor - dalam bentuk gaya berjalan yang goyah dan tidak menentu, kurang kawalan pergerakan, kelesuan dan penurunan kekuatan otot. Jari-jari anggota badan kadang-kadang mengurangkan kekejangan kejang, menyebabkannya berkedut.
  • Tanda-tanda aphasia motor berkembang, ditunjukkan oleh gangguan ucapan. Sukar bagi seorang wanita untuk memilih kata-kata untuk menggambarkan sesuatu peristiwa atau bahkan mencirikan keadaannya; dia bingung dalam kes, akhir kata dan penurunannya.
  • "Kebiasaan" dalam perubahan tingkah laku - boleh menjadi lucu dan suka bermain, terpisah, atau marah.
  • Terdapat pelanggaran bau. Biasanya satu sisi (satu lubang hidung tidak merasakan bau)

Gejala gangguan aliran darah di lobus parietal

  • Penyetempatan gangguan aliran darah di kawasan ini ditunjukkan oleh penurunan atau gangguan sentuhan lengkap (kepekaan taktil). Seorang wanita tidak dapat, dengan mata tertutup, untuk mencirikan objek yang nyata - untuk menggambarkan bagaimana rasanya, untuk menentukan strukturnya (lembut, keras, halus atau kasar) dan suhu (objek sejuk atau panas).
  • Sukar - membaca, menulis, mengira.

Tanda-tanda lesi fokus di lobus temporal

  • Gangguan aliran darah di kawasan ini dapat dilihat dalam masalah fungsi pendengaran, hingga pekak;
  • Kerosakan dan kegagalan ingatan di dalamnya, sensasi kejadian yang sering berlaku dengannya (deja vu);
  • Tanda-tanda tinnitus (kebisingan dan tinnitus).

Gangguan aliran darah di lobus oksipital hemisfera serebrum

  • Gejala ditunjukkan oleh gangguan fungsi visual dan persepsi visual. Pada mulanya, tinjauan (bidang pandangan) disempitkan dengan ketara, secara beransur-ansur beralih ke kehilangannya sepenuhnya.
  • Wanita tidak dapat menggambarkan objek dan orang. Mereka dapat melihat objek, tetapi mereka tidak dapat mengenalinya, mereka tidak mengenali wajah yang dikenali, tetapi mereka dapat mengenalinya dengan nama dan suara.

Tanda pertama - berhati-hati!

Di antara manifestasi pertama mikrostroke pada wanita, gejala berikut diperhatikan:

  • Kemunculan migrain teruk secara tiba-tiba, kadang-kadang disertai dengan loya dan muntah. Kesakitan jangka pendek di kepala, bahkan pada wanita yang tidak terdedah kepada migrain dan yang tidak tahu apa itu sebelumnya.
  • Asimetri wajah patologi (tanda paling khas dari mikrostroke);
  • Pengsan jangka pendek;
  • Keadaan yang mengejutkan dan kurangnya tindak balas terhadap persekitaran, disorientasi dalam masa dan ruang;
  • Tanda-tanda paresthesia, yang ditunjukkan oleh mati rasa anggota badan dan sensasi luaran yang tidak menyenangkan;
  • Kehilangan kepekaan di lidah, yang menyebabkan pelanggaran pengucapan;

Sekiranya seorang wanita mempunyai keraguan, adalah mungkin untuk menentukan mikrostrok sendiri, setelah lulus ujian sederhana.

  1. Pergi ke cermin dan senyum - senyuman akan bengkok, dan salah satu sudut mulut akan tetap pegun.
  2. Tunjukkan lidah ke cermin - ia menyimpang ke satu sisi.
  3. Cuba hulurkan tangan ke depan dan tahan dengan menutup mata - satu tangan pasti akan "turun" ke bawah.
  4. Angkat perlahan kedua tangan ke atas - satu tangan biasanya akan ketinggalan.
  5. Cubalah mengulang frasa panjang atau lidah yang lirih tanpa kesalahan, dengan pukulan mikro anda pasti akan dapat melihat ucapan yang kabur.

Kadang-kadang tanda-tanda khas gangguan peredaran darah sementara mungkin tidak muncul, mengingatkan saya hanya gejala yang tidak signifikan dan sedikit spesifik:

  • perasaan berpusing badan secara sukarela (tanda-tanda Vertigo);
  • kerosakan dan rasa letih yang berterusan;
  • diplopia (penyebaran objek) dan kerlipan "lalat";
  • keparahan plumbum dan kelemahan pada anggota badan.

Tanda-tanda mikrostroke yang nampaknya tidak penting ini sering dibawa oleh wanita di kaki mereka. Malangnya, kebanyakan pesakit tidak menganggapnya cukup serius, mengambilnya akibat terlalu banyak kerja setelah seharian sibuk. Adalah perlu untuk memperhatikan keparahan gejala tersebut, terutama jika tidak muncul lebih awal. Jangan abaikan mereka, ini mungkin "loceng" pertama, semacam amaran mengenai perkembangan proses yang luas..

Cara memberi pertolongan cemas?

Sebagai peraturan, wanita dengan mikrostroke tidak dapat mengatasi masalah itu sendiri, kerana kadang-kadang mereka tidak melihatnya, tidak seperti orang di sekitar mereka, yang dapat melihatnya dengan jelas dari luar. Dan untuk mengelakkan akibat yang tidak diingini, pertolongan cemas yang diberikan oleh orang dekat dalam masa dengan strok mikro boleh.

Sekiranya, semasa perbualan dengan seorang wanita, dia tiba-tiba terdiam, dan kemudian tidak dapat menyatakan dan menyatakan idea dengan jelas, perhatian khusus harus diberikan kepada ini. Setelah mengetahui tanda-tanda patologi pertama, adalah penting, sebelum kedatangan doktor, untuk memberikan bantuan dengan betul:

  1. Anda harus meletakkan wanita itu mengangkat kepalanya.
  2. Sediakan udara segar (tingkap terbuka, nyalakan kipas, dll.).
  3. Lepaskan pakaian yang sesak nafas.
  4. Dengan tekanan darah tinggi, berikan ubat yang digunakan oleh orang tersebut.

Anda tidak perlu menetapkan ubat itu sendiri. Lebih baik menunggu doktor.

  1. Keadaan boleh bertambah baik setelah mandi kaki panas, mengambil ubat homeopati, atau kompres sejuk yang digunakan pada bahagian belakang kepala.
  2. Urut kepala bulat yang ringan tidak akan menyakitkan.
  3. Sebelum doktor tiba, pastikan pesakit tidak melakukan pergerakan secara tiba-tiba.

Rawatan dan pemulihan selepas strok mikro

Rawatan lanjut pesakit dengan mikrostrok bergantung pada ketepatan masa pertolongan cemas yang diberikan - dalam tiga jam pertama dari permulaan gejala. Sekiranya enam atau lebih jam berlalu sejak kemerosotan, tindakan apa pun tidak akan berkesan.

Rawatan untuk PNMC berdasarkan terapi ubat yang memulihkan aliran darah di tisu otak yang terjejas:

  1. Pelantikan vasodilator - "Instenon", "Pentoxifylline", "Xatinol", dll..
  2. Ubat vasoaktif yang meningkatkan aliran darah di saluran otak - seperti "Eufillina", "Cavinton", "Citicalin, dll..
  3. Dadah yang meningkatkan proses metabolik - angioprotectors "Bilobila", "Tanakana" atau "Nimodipine" dan "Mexicor".
  4. Ubat yang mencegah trombosis - Dipyridamole, Aspirin dan Ticlopidine.
  5. Bermakna dari kumpulan nootropik yang memastikan ketahanan sel otak terhadap kesan agresif, meningkatkan fungsi otak dan ingatan - Paracetam, Cinnarizine dan ubat lain dari kumpulan ini.
  6. Fungsi jantung disokong oleh Digoxin, Korglikon, Cordiomin.

Tempoh pemulihan dan prognosis

Program pemulihan yang komprehensif membantu mempercepat proses pemulihan selepas strok mikro. Sangat sukar, hampir mustahil untuk sembuh secara bebas dari penyakit ini. Oleh itu, semua yang ditetapkan mengikut program pemulihan prosedur mesti dipatuhi dengan ketat. Untuk mempercepat bantuan pemulihan sepenuhnya:

  • prosedur urut terapeutik dan santai;
  • latihan yang dipilih khas untuk latihan fisioterapi dan pernafasan;
  • diet yang disusun secara individu;
  • sesi fisioterapi.

Terutama penting adalah prosedur sedemikian untuk wanita yang lebih tua, di mana mikrostroke dapat dinyatakan sebagai luka yang cukup serius.

Microstroke

Microstroke adalah nekrosis sel-sel otak yang berlaku akibat pembekuan darah atau penyempitan kapal yang tajam. Penyakit ini sering dikelirukan dengan serangan iskemia sementara yang berlaku ketika pemakanan otak merosot. Tidak seperti serangan iskemia, mikrostroke membawa kepada akibat yang sering tidak dapat dipulihkan.

Microstroke tidak dapat ditafsirkan sebagai stroke kecil. Konsep ini menyiratkan perkembangan gangguan sementara dalam peredaran serebrum, di mana gejala serebrum dan neurologi juga berlaku, tetapi yang boleh hilang sendiri atau selepas rawatan dalam 1 hari. Selepas pemulihan keadaan normal, gejala neurologi hilang.

Walaupun mikrostroke sendiri mempunyai prognosis positif, akibat penyakit ini berbahaya. Bahkan satu perkembangan gangguan sementara dalam aliran darah otak dapat menunjukkan kemungkinan perkembangan masalah yang lebih serius. Oleh itu, menurut statistik, 40% pesakit selepas mikrostroke mengalami strok iskemia atau hemoragik.

Apa ini?

Konsep "microstroke" masih ditafsirkan dengan cara yang berbeza. Ada yang percaya bahawa ini adalah kematian kawasan mikroskopik otak, yang lain - bahawa ini adalah keadaan apabila darah tidak mencukupi untuk sementara waktu dibekalkan ke beberapa kawasan otak (tidak semestinya kecil). Doktor secara rasmi menyatakan: mikrostroke adalah nama rumah tangga untuk sementara waktu, kurang dari 24 jam, kekurangan oksigen di kawasan otak yang terpisah. Dalam perbendaharaan kata perubatan, ini disebut kemalangan serebrovaskular sementara (MVP).

Kemalangan serebrovaskular sementara dibahagikan kepada 3 jenis, yang utama adalah serangan iskemia sementara (TIA). Pada dasarnya, ia dipanggil mikrostroke..

Istilah "TIA" bermaksud:

  • sementara - itu bermaksud sementara;
  • iskemia - bermaksud bahagian otak kekurangan oksigen;
  • serangan - iaitu, keadaan yang berkembang pesat.

Maksudnya, bahagian otak yang terpisah berhenti menerima jumlah oksigen yang dia perlukan untuk bekerja, tetapi keadaan ini berlangsung dalam waktu yang singkat (dari beberapa minit hingga 24 jam). Pada masa yang sama, sejumlah oksigen masih ada, sehingga sel-sel yang membentuk kawasan otak ini menderita, tetapi tidak mati.

Apakah perbezaan dari strok?

Dengan strok, kerosakan pada saluran otak berlaku, yang boleh menyebabkan:

Sepertiga orang mati setelah mengalami strok. Mustahil untuk memulihkan otak sepenuhnya selepas penyakit ini.

Dengan strok mikro, hanya bahagian kapal kecil yang terjejas. Ciri khas adalah jangka masa pendek. Ia berlangsung dari beberapa minit hingga sehari, selepas itu otak mengembalikan fungsinya secara keseluruhan atau sebahagian. Begitu banyak orang yang tidak tahu bahawa mereka selamat dari mikrostroke. Penyebab utama penyakit ini adalah kekejangan serebrovaskular. Akibatnya, beberapa kapal berhenti berfungsi dengan normal..

Dengan rawatan perubatan yang tepat pada masanya, kerja saluran otak dapat dipulihkan dan komplikasi dapat dielakkan pada masa akan datang..
Walau bagaimanapun, pertolongan harus diberikan selewat-lewatnya 3-6 jam selepas bermulanya gejala pertama.

Boleh mencetuskan serangan:

  • berat badan berlebihan;
  • makan makanan pedas dan berlemak;
  • alkohol dan merokok;
  • aktiviti fizikal yang berat;
  • pembedahan jantung
  • perubahan mendadak dalam keadaan iklim;
  • aterosklerosis.

Orang yang menderita diabetes mellitus, apnea dan neoplasma ganas paling mudah terkena strok mikro. Selain itu, penyebab penyakit yang kerap adalah peningkatan tekanan darah yang berterusan.

Punca berlakunya

Seperti yang telah kita sebutkan, alasan utama untuk setiap jenis stroke adalah satu atau satu halangan untuk aliran darah, yang membawa nutrien dan oksigen ke sel-sel otak. Secara konvensional, penyebab halangan tersebut dapat dibahagikan kepada tiga kumpulan:

  1. Kekejangan kapal. Gambar ini paling sering diperhatikan pada orang yang mempunyai tekanan darah tinggi - hipertensi arteri. Walau bagaimanapun, strok boleh berlaku pada orang yang benar-benar sihat dengan tekanan normal terhadap tekanan, mengambil ubat tertentu, kekeringan, kejutan, dan sebagainya. Lonjakan tekanan yang tinggi pada pesakit seperti itu boleh menyebabkan mikrostroke dan jenis gangguan serebrovaskular yang lain.
  2. Penyumbatan saluran darah. Pelanggaran lumen kapal merumitkan aliran darah - kebuluran tisu oksigen berlaku. Penyumbatan kapal boleh berlaku dengan plak aterosklerotik atau kolesterol, trombus, gelembung gas, jarang terjadi dengan pemeriksaan bakteria, metastasis atau benda asing.
  3. Pecah kapal bekalan. Strok yang terbentuk dengan cara ini disebut hemorrhagic. Darah mengalir keluar dari kapal, tidak hanya tidak sampai ke "tujuan", tetapi juga meresapi tisu di sekitarnya, memperburuk lesi. Penyebab pecahnya kapal adalah lonjakan tekanan, aterosklerosis kapal, kecederaan kepala, aliran keluar vena dari kepala - misalnya, cubaan mencekik.

Perubatan moden telah mengenal pasti pesakit yang status kesihatan dan gaya hidupnya meningkatkan risiko menghidap gangguan serebrovaskular:

  1. Wanita yang mengambil pil perancang gabungan.
  2. Menopaus pada wanita, terutamanya dengan latar belakang menopaus yang teruk.
  3. Strok dan serangan jantung pada masa lalu.
  4. Kecenderungan keturunan dan sejarah keluarga.
  5. Orang yang menghidap penyakit sistem kardiovaskular, terutamanya mereka yang mengalami aritmia jantung dan hipertensi arteri.
  6. Aterosklerosis kapal - pemendapan garam kolesterol pada lapisan dalam kapal - pembentukan plak.
  7. Gangguan pembekuan darah keturunan dan diperolehi - sindrom antifosfolipid, polisitemia, kecacatan faktor Leiden dan sebagainya.
  8. Obesiti dan makan banyak makanan berlemak dan bergula.
  9. Diabetes.
  10. Merokok dan minum alkohol dalam dos yang besar.
  11. Gaya hidup yang tidak menentu - terutamanya pesakit di tempat tidur.
  12. Keletihan kronik, tekanan, tekanan emosi.

Tanda-tanda pertama mikrostroke

Tanda dan gejala pertama mikrostrok berbeza-beza, yang bergantung pada diameter dan lokasi kapal arteri yang terkena, serta mekanisme perkembangan gangguan (trombus, embolus, kekejangan, mampatan, gangguan autoregulasi peredaran serebrum, dll.). Dalam beberapa kes, seseorang mungkin tidak mengesyaki bahawa dia mengalami mikrostroke, misalnya, pening biasa, sakit kepala, mati rasa dan kesemutan di tangannya selama beberapa saat, penglihatan kabur, kelemahan otot boleh menjadi tanda-tanda serangan iskemia sementara.

Dalam kes-kes yang tinggal, gangguan itu berkembang dengan sangat cepat dan tidak disedari, kerana ia diucapkan dan mirip dengan gejala strok sebenar.

Tanda-tanda bahaya mikrostrok pada wanita dan lelaki:

  • tampalan tajam pada mana-mana bahagian badan atau anggota badan, perasaan "merangkak merangkak";
  • kelemahan otot tajam di lengan atau kaki;
  • kehilangan kepekaan pada kawasan kulit tertentu;
  • sakit kepala yang tajam dan peningkatan tekanan darah, pening;
  • gangguan penglihatan secara tiba-tiba;
  • lumpuh kaki atau lengan;
  • peninggalan sudut mulut, ketidakupayaan untuk tersenyum;
  • gangguan pertuturan;
  • kekejangan, muntah, mual, kesedaran yang keliru.

Sekiranya anda menyedari sekurang-kurangnya salah satu gejala yang dinyatakan di atas pada diri sendiri atau orang di sekitar anda, pastikan anda segera menghubungi dan memberi pertolongan cemas kepada mangsa, kerana tanda-tanda tersebut dapat menunjukkan strok dan PNMK.

Gejala Microstroke

Ciri ciri gambaran klinikal mikrostrok adalah jangka masa pendek kehadiran gejala patologi dengan kemunduran pesatnya yang lebih cepat. Juga, tanda-tanda PNMK berbeza bergantung pada jenis pelanggaran. Mari kita pertimbangkan dengan lebih terperinci..

Krisis hipertensi otak

Jenis kemalangan serebrovaskular sementara ini berlaku paling kerap (2/3 daripada semua pesakit dengan diagnosis ini). Penyebabnya adalah hipertensi, dan asas untuk patogenesis gejala adalah kegagalan autoregulasi peredaran serebrum. Terdapat dua pilihan yang mungkin. Yang pertama - akibat peningkatan tekanan yang tajam, arteri serebrum mengembang terlalu banyak, yang menyebabkan hiperfusi tisu otak, kesesakan vena dan edema serebrum. Pilihan kedua berkembang dengan peningkatan tekanan secara bertahap, ketika arteri otak menyempit sebagai tindak balas terhadap peningkatan tekanan sistemik, yang menyebabkan hipoksia dan kelaparan oksigen pada neuron.

Gejala tidak spesifik. Pesakit mengadu sakit kepala yang meletup atau berdenyut, pening, mual dan muntah, bunyi dan deringan di telinga. Sebagai peraturan, gejala fokus tidak diperhatikan, tetapi kejang, gangguan kesedaran ringan, sindrom meningisme dapat terjadi. Semasa mengukur tekanan, ia meningkat menjadi bilangan tinggi.

Serangan iskemia sementara

Serangan iskemia sementara paling kerap berlaku kerana penyempitan saluran darah aterosklerotik, penyumbatan saluran darah oleh massa emboli atau trombotik. Punca dan mekanisme perkembangan gangguan sementara aliran darah otak ini sama dengan strok iskemia. Perbezaannya hanya terletak pada masa penutupan kapal dan akibatnya: dengan TIA - hanya beberapa saat atau 3-4 minit, gejala semasa penghapusan penyumbatan arteri berlalu tanpa jejak, dengan strok iskemia perubahannya tidak dapat dipulihkan, kerana faktor penyebabnya bertahan lebih lama daripada neuron yang mampu mengekalkan aktiviti penting tanpa darah (4-6 minit).

Gejala neurologi fokus mendominasi gambaran klinikal TIA. Anda dapat melihat mati rasa bahagian tubuh tertentu, kelumpuhan dan kelemahan otot salah satu anggota badan, gangguan penglihatan, pendengaran, pertuturan, asimetri wajah, kekejangan, kehilangan kepekaan pada bahagian kulit tertentu. Dalam beberapa kes, gejala serebrum juga diperhatikan..

Dengan TIA, gejala-gejala ini cepat hilang, tidak seperti strok, di mana ia dapat berkembang..

Ensefalopati hipertensi akut

PNMK ini mempunyai mekanisme pengembangan yang sama dengan varian pertama krisis serebrum hipertensi, tetapi berbeza daripadanya dalam tempoh dan tahap perubahan patologi pada tisu otak. Sekiranya tekanan darah tinggi tidak dihapuskan tepat pada waktunya, gangguan peredaran darah di otak akan berlanjutan, yang menyebabkan pembebasan bahagian cairan darah dari saluran yang melimpah ke tisu saraf dengan perkembangan edema serebrum, yang merupakan keadaan yang mengancam nyawa. Gejala serupa dengan krisis hipertensi serebrum, tetapi mempunyai watak yang lebih ketara.

Sekiranya bantuan tepat pada masanya tidak diberikan kepada pesakit (penurunan tekanan darah yang cepat dan terukur), maka ensefalopati hipertensi akut boleh menyebabkan kematian.

Pertolongan cemas

Cadangan pertolongan cemas untuk serangan mikrostik sama dengan tindakan yang dilakukan dengan jenis penyakit iskemik dan hemoragik. Setelah menghubungi doktor, segera dapatkan pertolongan kecemasan, dalam kebanyakan kes, langkah-langkah inilah yang membantu menyelamatkan nyawa pesakit dan meningkatkan peluang pemulihan lebih lanjut.

Tahap penyediaan pertolongan cemas:

  1. Letakkan mangsa di atas katil jika serangan berlaku di jalan - berbaring langsung di tanah, titik penting adalah kepala dinaikkan 30 darjah, untuk penggunaan ini bantal dan alat lain.
  2. Semasa muntah, jangan hanya mengangkat kepala, tetapi putar ke satu sisi, jika tidak, pesakit mungkin tersedak, juga diperlukan aliran oksigen normal ke paru-paru.
  3. Buka tingkap, buka kolar dan tali pinggang, udara mesti mengalir dengan bebas.
  4. Ukur tekanan darah, catat petunjuk, dengan tekanan darah tinggi dalam keadaan apa-apa, jangan berikan ubat antihipertensi kepada seseorang sebelum doktor tiba.
  5. Semasa serangan jantung dan pernafasan, lakukan resusitasi, jangan berhenti sehingga nadi pulih atau ambulans tiba.

Apa bantuan yang diberikan oleh doktor sebelum dimasukkan ke hospital:

  • menurunkan tekanan darah dengan lancar;
  • meningkatkan fungsi jantung;
  • menyambung semula peredaran serebrum;
  • meningkatkan kadar aliran darah;
  • mengaktifkan proses metabolik dalam tisu saraf;
  • menghilangkan edema.

Rawat inap dengan mikrostroke adalah langkah wajib. Sekiranya orang yang cedera enggan pergi ke hospital, dia mesti dipujuk. Sebelum diagnosis, doktor tidak dapat menentukan ukuran, lokasi dan jenis strok dan menetapkan rawatan yang mencukupi untuk pesakit.

Diagnostik

Untuk membuat diagnosis "mikrostroke", data kajian yang memvisualisasikan otak tidak menunjukkan nekrosis (kematian) pada bahagian otak, seperti yang terjadi pada strok. Otak diperiksa dengan kaedah tomografi (iaitu ketika pemeriksaan dilakukan lapisan demi lapisan) kaedah:

  1. komputer (visualisasi dilakukan dengan sinar-x);
  2. resonans magnetik: dalam kes ini, otak membolehkan anda menggambarkan magnet yang besar. Lebih baik membolehkan anda mempertimbangkan struktur otak dengan tepat;
  3. pelepasan positron. Ini adalah kaedah yang lebih tepat. Dia bahkan dapat "melihat" lokasi iskemia jika dilakukan sebelum berakhirnya serangan iskemia sementara..

Sebagai tambahan kepada pemeriksaan tomografi, penting untuk memeriksa saluran otak untuk plak aterosklerotik dan gumpalan darah. Sekiranya mereka dijumpai, anda boleh melakukan operasi, dan ini akan menjadi langkah maksimum untuk mencegah strok.

Senarai kajian wajib untuk mikrostroke juga merangkumi kajian mengenai urat pada bahagian bawah kaki (imbasan dupleks atau tripleks) dan jantung (ultrasound jantung, ECG dalam 12 petunjuk), ujian darah. Mereka diperlukan agar langkah-langkah yang tepat dapat diambil untuk menormalkan indikator. Kemudian kemungkinan mikrostroke berulang atau "berkembang" menjadi strok berkurang.

Cara merawat mikrostroke

Dengan strok mikro, sangat penting untuk memberi ubat tepat pada waktunya. Terapi hanya berkesan dalam 3 jam pertama setelah bermulanya gejala, oleh itu, lebih cepat seseorang dihantar ke institusi perubatan, semakin cepat mereka dibantu, semakin besar peluang pesakit untuk sembuh sepenuhnya. Sekiranya selepas strok mikro lebih dari 6 jam berlalu, terapi apa pun tidak akan berkesan.

Ubat berikut digunakan untuk memulihkan aliran darah di kawasan otak yang terjejas:

  • Antikoagulan. Langsung (heparin). Heparin berat molekul rendah, nadroparin (fraksiparin), enoxyparin (clexane), dalteparin (fragmentin). Tidak langsung - warfarin, sinkumar, neodikumarin.
  • Pembahagi. Asid asetilsalisilat (aspirin-cardio, thromboass, aspilate). Dengan intoleransi - clopidogrel, dipyridomole, ticlopidine.
  • Ubat vasoaktif. Pentoxifylline, vinpocetine, trental, lonceng.
  • Dextran dengan berat molekul rendah. Reopoliglyukin, reomacrodex.
  • Thrombolytics - kumpulan ubat ini menyerang gumpalan darah di jantung - melarutkan gumpalan darah dan memulihkan aliran darah di dalam kapal (streptokinase, urokinase, alteplase dan lain-lain). Tetapi kesan terapi trombolitik dapat diperoleh hanya dalam 72 jam dari permulaan trombosis, tetapi dengan strok hemoragik, ubat semacam itu akan membunuh pesakit. Penting untuk mengetahui dengan jelas jenis strok yang anda hadapi..
  • Antihipertensi. Digunakan untuk tekanan darah> 180/105 mm Hg Inhibitor ACE (enalapril, captopril). Penyekat Saluran Kalsium (Nicardipine).
  • Neuroprotectors. Dengan tahap bukti kesan yang rendah, ia digunakan dalam neurologi praktikal.
    1. Antagonis glutamat (persediaan magnesium).
    2. Inhibitor glutamat (glisin, semax).
    3. Nootropics (cerebrolysin, piracetam).
    4. Antioksidan (Vitamin E, Mildronate).
  • Dalam tempoh pemulihan, pesakit ditunjukkan - urut, senaman pernafasan, latihan fisioterapi, diet, fisioterapi.

Kajian yang sangat menarik yang dilakukan oleh saintis Amerika telah membuktikan bahawa penggunaan kerucut pinus dari strok dapat mengurangkan kesan pemusnahan sel otak dengan ketara. Oleh itu, setiap orang yang berisiko menghidap mikrostroke, strok, dan siapa sahaja yang memantau kesihatan mereka, terutama orang yang berusia 40 tahun, dapat dicegah dengan mengikuti kursus terapi ini dengan menggunakan infus atau tingtur kerucut pain.

Pemulihan Strok

Memulihkan pesakit selepas microstroke paling baik dilakukan di rumah. Program pemulihan bukan ubat kompleks minimum terdiri daripada:

  • penghapusan situasi tertekan;
  • berhenti merokok dan minum alkohol;
  • terapi diet, pembetulan pemakanan, anti-obesiti;
  • ubat herba;
  • latihan fisioterapi dan urut, aktiviti fizikal biasa;
  • prosedur fisioterapeutik, terapi air dan panas, klimoterapi;
  • kaedah rawatan dan pemulihan bukan tradisional lain (akupunktur, yoga, hirudoterapi, dll.).

Setelah menderita mikrostroke, pesakit dilarang mengkonsumsi makanan masin, berlemak, pedas, yang hanya memperburuk penyakit secara umum. Pemakanan pesakit harus tinggi kalori, mengandungi sejumlah besar vitamin (kalium dan magnesium), yang diperlukan untuk menormalkan kerja sistem kardiovaskular.

Ramalan untuk pemulihan selepas serangan mikro bergantung kepada penyebabnya:

  • Sekiranya ia berada di permukaan (berat badan berlebihan, tekanan), maka penghapusan provokator akan menjadi pencegahan kambuh dan komplikasi terbaik;
  • Sekiranya penyebabnya adalah penyakit tertentu, skema sedang dikembangkan untuk rawatannya..

Kesan

Microstroke sering berlalu tanpa disedari oleh seseorang. Gejala-gejalanya sering dikaitkan dengan keletihan, kerja berlebihan di tempat kerja, dan kemurungan. Walau bagaimanapun, malangnya, akibat mikrostroke tidak selalu tidak berbahaya. Setelah menderita penyakit, beberapa orang mungkin mengalami masalah ingatan, gangguan perhatian, dan gangguan. Juga, mikrostroke dapat memprovokasi peningkatan tahap keagresifan, atau sebaliknya, menyebabkan pesakit mengalami kemurungan, peningkatan air mata dan kerengsaan.

Ia juga berlaku bahawa dalam tiga hari selepas mikrostroke, seseorang mungkin mengalami strok. Juga, dalam 60% kes selepas strok mikro, pesakit mengalami serangan otak iskemik. Akibat penyakit ini jauh lebih buruk daripada akibat mikrostroke..

Pencegahan

Cara pertahanan terbaik adalah serangan. Untuk mengurangkan risiko dijangkiti penyakit yang mengerikan ini, perlu melakukan beberapa langkah pencegahan tepat pada masanya:

  • Adalah perlu untuk mengukur tekanan darah secara berkala. Sebaiknya simpan juga buku harian khas yang perlu diperhatikan setiap hari penunjuk tekanan pagi dan malam anda.
  • Ubah diet dan buang makanan berlemak, masin dan asap daripadanya. Ini adalah diet bebas garam yang membantu menurunkan tekanan darah. Di samping itu, anda perlu mengisi makanan dengan sayur-sayuran dan buah-buahan segar, kacang dan ikan.
  • Lupakan rokok. Telah terbukti bahawa dengan dan sering merokok dalam darah, risiko strok meningkat dua kali ganda..
  • Adalah perlu untuk belajar bagaimana mengamati cara kerja dan rehat dengan betul, serta mengembangkan ketahanan terhadap tekanan. Sukan dan senaman yang kerap setiap hari akan membantu anda..
  • Adalah perlu untuk sentiasa memantau keadaan kesihatan dan melawat doktor selama.

Microstroke adalah penyakit moden. Lesi titik kapal otak ini tidak mempunyai kelayakan umur yang jelas hari ini. Ia sama berlaku pada orang muda yang terdedah kepada tabiat buruk, pada pesakit diabetes, mereka yang gemuk dan hanya orang yang mempunyai rekod diagnosis hipertensi. Walaupun kenyataan bahawa strok mikro lebih mudah ditoleransi daripada strok biasa, ia mesti dirawat tepat pada waktunya, tanpa berlengah dan hanya setelah dimasukkan ke hospital di institusi perubatan khusus. Kaedah rumah sekiranya berlaku kerosakan pada saluran otak bukan sahaja tidak berkesan, tetapi juga boleh merosakkan.

Oleh itu, untuk melindungi diri anda, anda harus mematuhi gaya hidup yang betul. Ini sangat penting bagi orang yang telah berusia empat puluh tahun, kerana setelah semua, dengan permulaan kematangan, risiko menderita mikrostroke juga meningkat kerana kapal yang usang.

Ramalan

Microstroke paling sering menunjukkan pemulihan kesihatan dan kualiti hidup pesakit sepenuhnya, tetapi secara signifikan meningkatkan risiko berulang episod gangguan peredaran darah di masa depan. Menurut statistik, dalam kira-kira 60% kes selepas serangan mikrostrok, serangan iskemia berulang berlaku dalam setahun.

Itulah sebabnya kunci untuk kesihatan dan kualiti hidup adalah langkah-langkah yang sukar untuk pencegahan penyakit, kerana setiap episod berikutnya berjalan lebih keras dan lebih keras.

Mengapa mikrostroke berlaku - tanda, rawatan, akibatnya

Dalam perubatan rasmi, tidak ada mikrostroke. Hanya ada satu diagnosis khusus - strok, ketika dalam pelanggaran akut peredaran serebrum, seseorang secara harfiah dalam beberapa jam atau minit mempunyai gejala neurologi, baik serebrum atau fokus.

Tetapi dalam praktiknya, selalunya mikrostroke, mini-stroke adalah istilah yang digunakan oleh doktor dan pesakit. Mari kita lihat apa itu, bagaimana ia timbul dan tanda-tanda apa yang menunjukkan bahawa seseorang itu mengalami mikrostroke..

Apa itu microstroke?

Mikroinsu ais adalah nekrosis tisu otak kerana gumpalan darah atau penyempitan tajam (iskemia) kapal kecil. Selalunya ia dikelirukan dengan serangan iskemik sementara, ketika pemakanan otak bertambah buruk, yang membawa kepada penampilan sementara gejala neurologi gangguan otak. Serangan itu selalu boleh diterbalikkan dan tidak membawa tisu otak untuk perubahan nekrotik. Ia boleh berlangsung dari beberapa minit hingga sehari. Dengan strok mikro, perubahan tisu nekrotik adalah minimum, tetapi ia berlaku dan tidak ada kebolehbalikan proses yang lengkap, walaupun setelah itu pesakit dengan pantas dapat mengimbangi dan pulih.

Selalunya, serangan iskemia transitron berlaku disebabkan oleh pembekuan darah, yang menyebabkan penyumbatan sementara atau pembatasan bekalan darah ke mana-mana bahagian otak, tetapi biasanya hanya ke saluran kecil, dan ketika aliran darah dipulihkan, maka gejala "seperti stroke" hilang. Pada strok sebenar, kapal yang terkena atau beberapa kapal tetap tersumbat.

Sebenarnya, mikrostroke adalah strok yang sama, hanya mempengaruhi saluran kecil otak, sehingga pelanggarannya halus, dan pemulihan berlaku dengan cepat.

Keburukan mikrostroke adalah bahawa seseorang tidak tahu apa yang berlaku, dan ini adalah isyarat pertama, amaran bahawa terdapat risiko sebenar strok serius pada masa akan datang.

Faktor risiko dan penyebab mikrostroke

Ramai orang secara keliru percaya bahawa strok dan mikrostrok mempengaruhi orang yang berumur lebih dari 45 tahun, namun, risiko menghidap penyakit yang luar biasa ini meningkat setelah 30 tahun, terutama pada orang yang bergantung pada cuaca yang berada dalam keadaan tekanan kronik, kerja berlebihan, dan tenaga fizikal yang luar biasa. Selain itu, terdapat sejumlah penyakit di mana risiko terkena strok mikro iskemia meningkat, di antaranya adalah:

Faktor risiko yang memprovokasi perkembangan pendarahan titik di otak juga merangkumi:

  • Umur. Dengan bertambahnya usia, risikonya meningkat dengan ketara, terutamanya setelah 60 tahun. Tetapi hari ini, dengan faktor lain yang memprovokasi dan penyakit bersamaan, risikonya meningkat setelah 35 tahun.
  • Makan berlebihan, kegemukan, berat badan berlebihan, kekurangan zat makanan, makan sejumlah besar makanan berlemak.
  • Gaya hidup tidak aktif, kerja tidak aktif, kurang aktiviti fizikal yang kerap.
  • Penderaan alkohol
  • Merokok
  • Kepekaan cuaca
  • Diabetes
  • Senaman yang berlebihan
  • Kerja dan tekanan yang kronik

Penyebab mikrostroke adalah kekejangan saluran darah kecil yang memberi makan otak, sehingga beberapa sel mati akibat pendarahan titik. Proses mematikan sel otak dengan mikrostroke memerlukan purata 6 jam, dan kemudian pemulihan secara beransur-ansur bahagian otak yang rosak berlaku.

Gejala utama mikrostroke

Tanda-tanda strok mikro serupa dengan gejala strok yang serius, jadi apabila penyakit berikut muncul, seseorang harus mengambil posisi bergerak, mengangkat kepalanya, meletakkan tuala dingin di dahinya, memberikan udara segar di dalam bilik dan memanggil ambulans. Gejala utama termasuk:

  • Kebas muka dan anggota badan
  • Pening dan sakit kepala yang tiba-tiba sengit (lihat sakit kepala di dahi)
  • Peningkatan tekanan darah yang mendadak
  • Kurangnya koordinasi pergerakan, masalah timbul ketika berjalan atau menjaga keseimbangan
  • Hipersensitiviti terhadap cahaya terang dan bunyi yang kuat

Mungkin ada gejala tambahan:

  • Kelemahan umum - perasaan gementar, kelemahan, mengantuk
  • Kemungkinan, tetapi tidak perlu - kehilangan kesedaran jangka pendek
  • Masalah penglihatan jangka pendek
  • Masalah dengan pertuturan, kesukaran dalam pengucapan dan pemahaman pertuturan

Sekalipun hanya 4-5 tanda mikrostroke yang tersenarai muncul, ini adalah kesempatan untuk pemeriksaan perubatan segera dan pemberian rawatan yang sesuai.

Microstrokes tidak berlalu tanpa disedari: beberapa gangguan kecil dalam peredaran serebrum menyebabkan penghambatan fungsi intelektual hingga demensia (demensia).

Diagnostik

Pertama sekali, ini adalah tomografi. Semua pusat vaskular yang baik pada masa ini dilengkapi dengan tomografi, dan kajian ini secara tepat membezakan diagnosis strok dari iskemia sementara atau neoplasma volumetrik di otak..

Rawatan strok mikro

Dengan strok mikro, sangat penting untuk memberi ubat tepat pada waktunya. Terapi hanya berkesan dalam 3 jam pertama setelah bermulanya gejala, oleh itu, lebih cepat seseorang dihantar ke institusi perubatan, semakin cepat mereka dibantu, semakin besar peluang pesakit untuk sembuh sepenuhnya. Sekiranya selepas strok mikro lebih dari 6 jam berlalu, terapi apa pun tidak akan berkesan.

Ubat berikut digunakan untuk memulihkan aliran darah di kawasan otak yang terjejas:

  • Thrombolytics.
  • Antikoagulan. Langsung (heparin). Heparin berat molekul rendah, nadroparin (fraksiparin), enoxyparin (clexane), dalteparin (fragmentin). Tidak langsung - warfarin, sinkumar, neodikumarin.
  • Pembahagi. Asid asetilsalisilat (aspirin-cardio, thromboass, aspilate). Dengan intoleransi - clopidogrel, dipyridomole, ticlopidine.
  • Ubat vasoaktif. Pentoxifylline, vinpocetine, trental, chime.
  • Dextran dengan berat molekul rendah. Reopoliglyukin, reomacrodex.
  • Antihipertensi. Digunakan untuk tekanan darah> 180/105 mm Hg Inhibitor ACE (enalapril, captopril). Penyekat Saluran Kalsium (Nicardipine).
  • Neuroprotectors. Dengan tahap bukti kesan yang rendah, ia digunakan dalam neurologi praktikal.
    1. Antagonis glutamat (persediaan magnesium).
    2. Inhibitor glutamat (glisin, semax).
    3. Nootropics (cerebrolysin, piracetam).
    4. Antioksidan (Vitamin E, Mildronate).
  • Dalam tempoh pemulihan, pesakit ditunjukkan - urut, senaman pernafasan, latihan fisioterapi, diet, fisioterapi.

Kajian yang sangat menarik yang dilakukan oleh saintis Amerika telah membuktikan bahawa penggunaan kerucut pinus dari strok dapat mengurangkan kesan pemusnahan sel otak dengan ketara. Oleh itu, setiap orang yang berisiko terkena strok mikro, strok, dan sesiapa sahaja yang memantau kesihatan mereka, terutama orang yang berusia 40 tahun, boleh diberi kursus pencegahan terapi tersebut dengan menggunakan infus atau warna kerucut pain. Lebih banyak mengenai perkara ini dalam artikel kami..

Akibat daripada mikrostroke

Selalunya, selepas gangguan peredaran serebrum sementara, tidak ada akibat langsung yang ketara. Namun, pada beberapa orang, setelah mikrostroke, mungkin ada gangguan seperti gangguan ingatan, penurunan perhatian, gangguan, peningkatan kerengsaan, kemurungan, air mata atau sebaliknya juga muncul.

Tetapi ada kes-kes ketika, secara harfiah dalam 3 hari berikutnya setelah pendarahan, seorang pesakit mengalami stroke hemoragik atau iskemia yang serius. Menurut statistik, dalam 60% kes selepas mikrostroke, serangan iskemia sementara otak berulang berlaku. Oleh itu, akibatnya menjadi lebih teruk.

Kemalangan serebrovaskular yang dipindahkan harus dijadikan alasan untuk memikirkan keadaan kesihatan dan perubahan gaya hidup anda. Menormalkan cara rehat dan bekerja, aktiviti fizikal, berhenti merokok dan alkohol, mengikuti diet, menjalani pemeriksaan perubatan setiap 2-3 tahun untuk mendiagnosis dan merawat penyakit jantung koronari, aritmia, hipertensi, aterosklerosis, diabetes mellitus dan penyakit lain.