Utama

Sklerosis

Apakah Sistem Limbik? Makna sistem sistema limbicheskaya limbik, kamus perubatan

Makna istilah "Limbic System" dalam Kamus Perubatan. Apa itu sistem limbik? Ketahui maksud perkataan sistema-limbicheskaya-limbic-system - tafsiran, sebutan, definisi istilah, makna dan keterangan leksikalnya.

Sistem limbic

Sistem Limbik adalah kompleks struktur otak yang terlibat dalam pengaturan emosi, motivasi dan pengurusan penyesuaiannya secara umum terhadap keadaan persekitaran. Mentol penciuman, saluran penciuman, segitiga penciuman, bahan berlubang anterior, pinggang, gyrus para-hippocampal, cangkuk cangkuk dan bergerigi (ed.) Termasuk. Struktur subkortikal sistem limbik adalah amigdala, nukleus septal, nukleus thalamic anterior, dan hipotalamus. Kawasan inilah yang mempengaruhi fungsi tubuh yang berkaitan dengan naluri pemeliharaan diri (misalnya, pencarian makanan), perjuangan untuk kelangsungan hidup spesies (contohnya, kelahiran keturunan dan merawatnya), hingga manifestasi ketakutan, kemarahan dan kesenangan, serta mengingat pelbagai maklumat. Lihat juga Sistem mengaktifkan retikular.

Limbo

Bahan dari Visi Dunia

Limbo (dinyalakan "ambang neraka") atau Purgatory - wilayah terlupa dan ketidakpastian, keadaan kesedaran menengah khusus antara perhatian pertama dan kedua.

Dalam keadaan ini, biasanya, kerana pergeseran lateral titik pemasangan yang terletak di tepi kiri jalur manusia dan dekat dengan kedudukan kritikal, penyesuaian lateral berlaku dan peralihan ke dunia perhatian kedua dirasakan terutama dalam bentuk dataran bukit pasir belerang kuning yang terletak di belakang dinding kabut kuning.

Dataran ini diberi nama tepat "limbo", mungkin kerana persamaannya dengan gambaran agama purgatory, walaupun, misalnya, memiliki penampilan orang yang bercahaya (juga dirasakan dengan pergeseran permukaan lateral), matriks manusia dengan ciri fungsional Tuhan Kristian tidak mengubah nama.

Warna dataran dan dinding yang sama, serta dalam banyak hal sensasi badan yang sama ketika melewati dinding dan berada di dataran, menunjukkan kesamaan sifatnya.

Kandungan

Alam semula jadi

Seperti dinding kabus, dataran bukit pasir kuning adalah inti dari kedudukan titik pemasangan. Sebaik sahaja titik pemasangan mencapai penghalang yang mengganggu keupayaan untuk menyesuaikan pancaran (garis kekuatan cincin pertama ini sering dianggap sebagai dinding kabus) dan ia berjaya mengatasi kawasan ini dengan pancaran yang benar-benar terganggu, ia memasuki dunia antara garis selari yang memisahkan perhatian pertama dan kedua.

Untuk mengumpulkan ruang nyata ini antara dua jalur pancaran besar Eagle, tiga jenis pancaran terlibat:

1. pancaran jenis pertama, mampu dipasang melalui cincin kekuatan pertama, iaitu mewujudkan unsur-unsur dunia kehidupan seharian.

2. Sebutan jenis kedua, tidak tertakluk pada pemasangan dalam sesuatu yang spesifik (kecuali kabut kuning).

3. Pancaran jenis ketiga, untuk pemasangannya menjadi sesuatu yang konkrit, perlu menggunakan cincin kuasa Kedua dan perhatian Kedua.

Artinya, penyucian api adalah zon peralihan di mana dua pancaran pancaran meluas satu di atas yang lain ditambah dengan pancaran pertengahan, "imbang" ditambahkan. Mereka diedarkan secara tidak rata - lebih dekat ke dinding kabus (pancaran jenis kedua) terdapat lebih banyak pancaran jenis pertama, tetapi semakin jauh dari dinding semakin banyak jenis pancaran ketiga mulai berlaku. Pancaran jenis kedua tertumpu di sepanjang sempadan (dinding kabus pada dasarnya terdiri daripada mereka).

Ini membawa kepada persepsi berikut mengenai dunia peralihan, yang sebahagian besarnya rendah diri:

Persepsi di Limbo

Sinaran jenis kedua, yang pertama sekali harus anda hadapi dalam perjalanan ke limbo, tidak memberikan perhimpunan yang terkoordinasi dan ditunjukkan dalam persepsi:

1. Secara visual - seperti serpihan kabut yang dipenuhi cahaya sulfur kekuningan, tanpa sumber tertentu.

2. Tubuh badan - perasaan tekanan fizikal yang sangat kuat pada seluruh badan.

Berkat pancaran "interspersed" jenis kedua, Limbo berhutang warna kuning di mana-mana dari semua yang dirasakan - dataran berpasir, langit rendah dan awan, serpihan kabut dan pelbagai asap.

Sinaran jenis pertama memberikan persepsi ruang ini sebagai lanskap yang agak spesifik dengan ciri-ciri fizikal tertentu - medan kasar, yang merupakan dataran yang sama rata atau padang pasir yang ditutup dengan jaringan gundukan bulat kecil yang serupa dengan bukit pasir batu pasir kuning atau butiran belerang. Langit sangat rendah sehingga kelihatan seperti gua. Kawasan padang pasir dihuni oleh pelbagai makhluk yang melihat, sekutu, yang dapat dianggap sebagai raksasa, dll. Tubuh sendiri terasa redup (dirasakan, semuanya baik-baik saja secara visual), walaupun tidak mungkin merasakan bahagian tubuh anda, namun ia dapat bergerak, berjalan, mengangkat tangan, memutar kepalanya, dll..

Di dekat kabut kabut, gambar dunia yang menjadi perhatian pertama dibina hampir seperti di dunia biasa (walaupun aneh, tetapi dapat dikenali), anda boleh bersikap seperti biasa, tetapi semakin jauh dari dinding, semakin banyak kemampuan perhatian pertama untuk membuat gambar semakin berkurang, mereka mula kelihatan semakin aneh dan terdistorsi, sehingga kesedaran menjadi dan benar-benar kosong ketika mendekati jalur pancaran Eagle yang lain, untuk persepsi sistematik yang mana pahlawan itu tidak mempunyai kemahiran perhatian kedua.

Dan ini adalah pancaran jenis ketiga, yang mempengaruhi semakin banyak ketika anda menghampiri barisan kedua penghalang persepsi, yang mana anda perlu mengaktifkan cincin kuasa kedua.

Secara visual, mereka tidak dirasakan secara khusus dengan cara apa pun, tetapi mempunyai kesan langsung pada badan atau pada badan yang bercahaya. Terima kasih kepada pancaran jenis ini, kesan berikut diperhatikan di Limbo ketika mereka menjauh dari dinding kabus:

1. Kekosongan kesedaran, kemurungan dan keletihan berlaku.

2. Keparahan dan tekanan pada tubuh dialami, seolah-olah kekuatan graviti meningkat (timbul kerana tekanan yang diberikan pada Perhatian Pertama), sementara menjadi mustahil untuk naik tegak, kemudian membungkuk, dan pada akhirnya hanya merangkak. Kesukaran bernafas kerana tersumbat dan tekanan.

3. Sukar untuk bergerak; pergerakan memerlukan banyak usaha dan tumpuan. Semakin jauh dari dinding, semakin sukar sehingga berhenti di jarak dari dinding yang sesuai dengan tahap kekuatan peribadi.

4. Ia semakin gelap.

Apabila penguasaan pahlawan semakin meningkat, kawasan ini menjadi semakin nyata, perjalanan di sepanjang itu sama pentingnya dengan berjalan kaki ke kedai atau bahagian lain dari dunia sehari-hari. Satu-satunya perkara yang membezakan perjalanan ke Limbo dari dunia perhatian pertama adalah ketidakmampuan untuk mengingati apa yang berlaku di sana. Ini disebabkan oleh pergeseran titik perhimpunan yang ketara, sebab itulah impian biasa, di mana pergeseran itu tidak signifikan, sukar diingat. Saya ingat hanya detik-detik menakutkan ketika meninggalkan dataran bukit pasir belerang kuning, disertai dengan kegelisahan dan ketidakpastian yang mengerikan.

Penggunaan oleh Limbo Mages

Semasa memasuki zon Limbo, tugas penyihir adalah sepenuhnya melewati kawasan ini ke sempadan sempadan pemisah seterusnya (lihat artikel Garis Selari), yang juga harus diatasi untuk benar-benar memasuki dunia perhatian kedua.

Tinggal di Limbo memberikan penyihir amalan mengumpulkan dunia yang pancarannya tidak dapat "bekerja" dengan perhatian pertama, tetapi memerlukan penggunaan cincin kekuatan kedua, kerana penyihir itu mengalami perubahan dalam keseluruhan keberadaannya - perubahan yang akan memaksanya untuk menerima sebagai kenyataan bahawa Limbo tidak kurang nyata daripada dunia seharian yang wujud di sini dan sekarang. Juga, kerana dia tinggal di Limbo, penyihir itu yakin bahawa di masa depan akan ada langkah untuk mendapat sokongan ketika melakukan perjalanan ke dunia yang mendapat perhatian kedua.

Terdapat dua cara untuk tinggal di Limbo - hanya dengan badan bertenaga (hanya kaedah ini digunakan dalam mimpi) dan sepenuhnya - termasuk juga badan fizikal. Kaedah kedua memerlukan kemahiran penyihir yang jauh lebih besar, yang memerlukan disiplin berterusan seumur hidup yang disebut niat tidak lentur, dan dengan kaedah ini adalah mungkin untuk menembusi dunia perhatian kedua, bahkan dengan melewati Limbo.

Secara khusus, dalam praktiknya, mereka menggerogoti mengikut peraturan mereka, menyebabkan para pelajar benar-benar (termasuk badan fizikal) melalui dinding kabut di Limbo, sehingga di sana, setelah kehilangan semua tenaga mereka kerana tidak dapat menggunakan perhatian kedua yang tidak berkembang, mereka akan ketakutan - Di negara ini, nagual menunjukkan pelajar tidak organik menjelajahi lembah, dan menyarankan agar mereka menyerang pelajar tersebut (walaupun Castaneda takut mati sampai di sana).

Dalam keadaan ini, pelajar itu diberi nasihat "untuk menyerah, menyerah tanpa menyerah", yang artinya adalah mencari kerendahan hati seorang pejuang, atau, dengan kata lain, untuk mulai menganggap dirinya sudah mati, untuk memisahkan bentuk manusia dengan bantuan simbolik kematian. Ini adalah kemampuan untuk bersantai dan menyerah, untuk merasa bebas, bahawa kelebihan wanita di dunia Limbo terletak. Ini disebabkan oleh hakikat bahawa wanita biasanya tidak mengharapkan apa-apa dalam dunia sehari-hari, tidak menaruh harapan pada mereka, mereka tidak diberi tanggungjawab sejak kecil.

Sudah tentu, semuanya berlaku di bawah kendali nagual, dan kerana di Limbo adalah mungkin untuk memberikan kekuatan hidup kepada semua tempat di mana seseorang mempunyai simpanan tenaga dengan nafas sederhana, nagual selalu dapat membantu pelajarnya.

NGK Spark Plugs (Eurasia) ›Blog› Sensor MAP dan MAF: maklumat lanjut

Mari kita mulakan dengan yang utama dan menguraikan singkatan misteri. Jadi, sensor MAF (aka Mass Air Flow sensor) adalah sensor aliran udara massa (DMRV), elemen penting sistem kawalan enjin elektronik di dalam kereta dengan suntikan bahan bakar. Sensor MAP (Manifold Absolute Pressuresensor) - Sensor tekanan mutlak (DBP) yang terletak di manifold pengambilan kereta. Tentunya setiap kereta moden yang keluar dari barisan pemasangan dilengkapi dengan salah satu sensor ini, atau sensor MAP dan MAF pada masa yang sama. Dan sekarang untuk perinciannya.

Sensor Aliran Udara Massa (DMRV)

Fungsi DFID
Ia adalah sebahagian daripada sistem pengurusan enjin. Ini juga disebut "sensor aliran udara" atau "meter aliran udara". Ia dipasang di antara penapis udara dan pendikit dan menentukan jumlah udara yang melewati sistem pengambilan enjin pembakaran dalaman diesel dan petrol. Berkat maklumat mengenai jumlah udara, unit kawalan enjin (ECU) dapat menentukan nisbah optimum dan membekalkan jumlah bahan bakar yang diperlukan ke mesin.

Pada masa ini, kebanyakan sensor MAF tersedia dalam dua versi: dengan benang yang dipanaskan atau filem yang dipanaskan.

Prinsip operasi DMRV dengan benang yang dipanaskan
Sensor MAF benang yang dipanaskan mempunyai elemen pengukuran yang dipanaskan oleh elektrik hingga suhu 75 - - 100C di atas suhu udara masuk. Apabila aliran udara melewati elemen pengukur, ia menyejukkan elemen dan meningkatkan arus yang diperlukan untuk mengekalkan suhu tinggi elemen tersebut. Arus yang diperlukan untuk mengekalkan suhu tinggi adalah sebanding dengan jumlah udara yang memasuki mesin.

Prinsip operasi DMRV dengan filem yang dipanaskan (pilihan I)
Prinsip pengoperasian sensor MAF filem yang dipanaskan adalah serupa dengan filamen yang dipanaskan. Elemen pemanasan filem nipis dipanaskan hingga suhu tertentu berbanding dengan suhu udara masuk. Sekiranya tiada aliran udara, haba hilang kerana kekonduksian terma udara. Semasa udara bergerak, pemindahan haba meningkat secara linear dengan aliran udara. Berdasarkan arus yang diperlukan untuk pemanasan, elektronik dapat mengira jisim udara.

Prinsip operasi DMRV dengan filem yang dipanaskan (pilihan II)
Varian sensor filem MAF yang dipanaskan mempunyai 2 elemen pengukur, antaranya elemen keramik yang dipanaskan diletakkan. Apabila enjin tidak berjalan dan tidak ada aliran udara, haba diagihkan secara merata di kedua sensor. Kedua-dua sensor memberikan suhu udara yang sama. Semasa enjin berjalan, masuk udara mengalir dari T1 ke T2 melalui elemen penginderaan, udara menyejukkan sensor T1. Udara memanas di atas elemen pemanasan, jadi sensor T2 menyejukkan kurang daripada T1. Berdasarkan perbezaan suhu antara sensor T1 dan T2, elektronik dapat mengira jisim udara.

Untuk mengurangkan kesalahan pengukuran yang disebabkan oleh turun naik udara dalam manifold pengambilan, beberapa sensor MAF mempunyai fungsi pengesanan aliran balik yang membolehkan anda mengira jisim udara dengan lebih tepat.

Berdasarkan data yang diterima dari sensor, unit kontrol mesin (ECU) menentukan jangka waktu pembukaan penyuntik bahan bakar, dan dengan demikian, ia menghitung jumlah bahan bakar yang diperlukan untuk mempertahankan nisbah stoikiometrik bahan bakar dan udara dalam mod operasi mesin tertentu. Komposisi stoikiometrik normal campuran (apabila tidak kaya atau miskin) adalah 14.7: 1. Maksudnya, 14.7 bahagian udara dan 1 bahagian bahan bakar dari keseluruhan campuran dimasukkan ke dalam silinder.

Dalam pelbagai NGK | NTK diwakili oleh 57 DMRV dengan benang yang dipanaskan dan 117 sensor dengan filem yang dipanaskan. Walau bagaimanapun, tidak selalu bahawa apabila sensor dengan filem yang dipanaskan gagal, penggantian elemen sepenuhnya diperlukan. Dalam kebanyakan kes, mekanisme sensor sensitif rosak. Salah satu faedah utama membeli komponen yang dikeluarkan oleh NGK | NTK adalah keupayaan untuk mengganti sensor secara berasingan, tanpa perlu membayar tambahan untuk bahagian tersebut bersama dengan perumahan. Dalam katalog NGK | NTK mempunyai 25 sensor plug-in yang dapat digunakan untuk hampir 80 tempat yang berbeza.

Sensor Tekanan Mutlak (DBP)

Fungsi DBP
Ia dipasang pada manifold pengambilan dan menghantar isyarat yang diperlukan ke unit kawalan enjin (ECU). Berdasarkan parameter ini, komputer mengawal masa pencucuhan dan menyesuaikan enjin.

Prinsip operasi DBP
Prinsip operasi didasarkan pada pengiraan vakum yang dihasilkan oleh mesin dalam prosesnya
Bergerak dalam mod senyap, ketika pendikit sedikit terbuka dan tidak memerlukan pecutan tajam atau beban mesin, penggunaan udara enjin sangat kecil, dan vakum yang dibuat di dalamnya cukup ketara. Dalam keadaan operasi ini, sensor MAP mengirimkan sinyal ke unit kontrol mesin, yang, bergantung pada kartu bahan bakar, membuatnya berfungsi dengan penggunaan bahan bakar yang lebih sedikit.
Apabila enjin berjalan pada kelajuan tinggi dan pendikit terbuka sepenuhnya, vakum akan turun. Enjin menggunakan lebih banyak udara dan memerlukan lebih banyak bahan bakar. Dalam mod enjin yang dimuat, campuran itu sengaja lebih kaya, dan pencucuhan kemudian.

Lebih tepat lagi - PETA atau MAF

Jawapan yang pasti untuk soalan ini belum dijumpai.

• Sensor MAP bersama dengan sensor suhu tidak dapat mengukur isipadu udara yang sebenarnya memasuki silinder. Sensor MAF mengukur aliran udara jisim yang sebenarnya, tetapi mereka mempunyai julat operasi yang terhad, yang terutama berlaku untuk penggunaan bahan bakar yang sangat rendah atau, sebaliknya.

• Sensor MAP memerlukan penentukuran semula setiap kali reka bentuk dibuat. Walau bagaimanapun, MAF adalah pelik terhadap keadaan dan pencemaran alam sekitar..

Menggabungkan dua jenis sensor yang dihasilkan oleh NGK | Kelebihan utama NTK adalah kualiti komponen yang tinggi secara konsisten, tidak berkompromi. Sensor sepenuhnya mematuhi piawaian pengeluar moden, dan reka bentuknya tidak membenarkan sedikitpun penyimpangan dalam proses pengeluaran atau penyederhanaan mekanisme, yang sering menjadi ciri analog yang lebih murah dari pengeluaran yang dipersoalkan. Campur tangan dalam reka bentuk asal boleh menyebabkan masalah keserasian dan kesalahan dalam sistem pengurusan enjin.

Setiap sensor dihasilkan oleh NGK | NTK lulus ujian jangka panjang: ujian suhu dan pemeriksaan kepatuhan terhadap sumber yang diisytiharkan, yang dijamin oleh pengeluar, serta pematuhan parameter elektrik.

Apa

Jawapan untuk soalan popular - apakah itu, apa maksudnya.

Apa itu Limbo

Limbo adalah konsep yang diciptakan oleh Gereja Katolik untuk menentukan tempat di mana jiwa orang mati jatuh, di mana tidak ada penyelesaian tunggal menurut doktrin Katolik.

Apa itu LIMBO - makna, definisi dengan kata mudah.

Dengan kata mudah, Limbo adalah tempat di antara Neraka dan Syurga. Jiwa-jiwa yang tidak layak mendapat siksaan neraka jatuh ke dalamnya, tetapi rahmat surgawi juga tidak seharusnya. Dalam beberapa aspek, perkataan ini dapat diganti dengan istilah yang lebih dikenali - penyucian api.

Pertikaian mengenai Limbo.

Harus diingat bahawa konsep ini menimbulkan banyak kontroversi di antara Gereja Katolik. Masalahnya adalah bahawa menurut doktrin Katolik, hanya mereka yang menerima pemberian Kristus yang dibaptis dan dapat memasuki kerajaan surga dan hidup selama-lamanya di hadapan Tuhan. Tetapi apa yang berlaku pada orang yang berlainan agama? Sebab lain untuk munculnya konsep limbo adalah keadaan di mana mereka yang tidak menjalani kehidupan yang benar-benar benar, tetapi yang tidak melakukan apa-apa yang buruk sehingga dapat berehat di neraka, jatuh. Dan ini hanyalah sebahagian kecil daripada persoalan yang dikemukakan..

Beberapa kekeliruan dan jenis limbo.

Asas doktrin Katolik bertumpu pada Kristus, kelahirannya dan kebangkitan selanjutnya dengan penebusan dosa semua umat manusia. Persoalannya timbul: apa yang harus dilakukan dengan mereka yang hidup sebelum kedatangannya?

Untuk menyelesaikan masalah ini, disarankan terdapat dua "penyucian":

  • "Limbo of the Fathers" (limbus patrum atau "Limbo of the Fathers").
  • Bayi Limbo (Limbus infantium atau Limbo Kanak-kanak).

Apa itu Bapa Limbo?

Limbo of the Fathers adalah keadaan sementara di mana orang-orang benar yang mati sebelum kedatangan Kristus menghabiskan akhirat mereka sehingga kematian Kristus membuka langit untuk umat manusia.

Apa itu anak limbo?

Anak Limbo adalah konsep yang lebih kontroversial. Selalunya, tempat ini diberikan keadaan kekal. Tempat ini berfungsi sebagai penerima khusus untuk menghitung kanak-kanak yang mati tanpa pembaptisan..

"Mengapa mereka tidak masuk syurga secara automatik?" - anda bertanya. Dan semuanya terletak pada dilema kuno yang berkaitan dengan dosa asal dan fakta bahawa semua orang pada awalnya berdosa, kerana ia berlaku akibat kejatuhan Adam. Menurut pemikiran Katolik, pembaptisan diperlukan untuk menghilangkan dosa asal, dan tidak ada yang dapat pergi ke surga dalam keadaan dosa apa pun, peribadi atau umum.

Kesimpulannya, kita dapat mengatakan bahawa dalam konsep ini tidak ada pendapat yang tegas dan tepat.

Sekiranya kita menjauhkan diri dari masalah agama, perkataan ini berfungsi untuk menentukan keadaan perantaraan di mana tidak ada yang buruk atau baik berlaku..

Sistem limbic

Kata limbus bermaksud cincin, istilah sistem limbik diterapkan pada bahagian struktur kortikal dan subkortikal yang membuat cincin di hujung bahagian atas batang otak. Kawasan limbik sebelumnya disebut sebagai rhinencephalon kerana kaitannya dengan penciuman, namun hanya sebahagian kecil yang benar-benar berkaitan dengan bau. Secara filogenetik, korteks limbik adalah bahagian tertua dari korteks serebrum dan terdiri daripada jenis tisu kortikal primitif yang disebut alokorteks, yang hanya terdiri dari 3 lapisan dan mengelilingi hilum hemisfera serebrum. Sistem limbik memainkan fungsi penting dalam fungsi tidak ketara seperti emosi, tingkah laku, dorongan dan ingatan.

Fungsi sistem limbik

Sistem limbik secara fungsional berkaitan dengan aktiviti saraf berikut:

Aspek tingkah laku mental bersama dengan tindak balas viseral yang menyertai emosi ini, terutamanya reaksi ketakutan dan kemarahan serta emosi yang berkaitan dengan tingkah laku seksual yang diperlukan untuk:

  • Kelangsungan hidup individu termasuk perolehan makanan dan tingkah laku makan dan
  • Kelangsungan hidup spesies yang terdiri daripada tingkah laku seksual.
  • Mekanisme otak yang bertanggungjawab untuk ingatan baru-baru ini.
  • Integrasi dorongan penciuman, viseral dan somatik sampai ke otak.
  • Oleh kerana tindak balas viseral terhadap proses dalam sistem limbik, ia juga dikenal sebagai otak viseral. Objektif utama sistem limbik adalah untuk memenuhi keperluan kehidupan primitif, iaitu makanan dan seks.

Bahagian Sistem Limbik

Sebilangan besar struktur otak terdiri dalam sistem limbik. Walaupun begitu, senarai struktur yang diterima dengan baik dijelaskan di sini.

Kawasan Grey Matter dalam Sistem Limbik

Struktur kortikal

  • Limbus lobus, terdiri dari cingulate gyrus, isthmus, parahippocampal health club dan uncus (bahagian anterior parahippocampal gyrus).
  • Pembentukan hippocampal, yang terdiri daripada hippocampus (cornu ammonis), gyrus dentate, gyrus fasciolaris dan indusium griseum.

Nukleus subkortikal

  • Kompleks nuklear Amygdaloid (juga dinamakan badan amygdaloid).
  • Wilayah dan inti Septal.
  • Kawasan penciuman.
  • Hipotalamus terutamanya badan mamalia.
  • Nukleus anterior thalamus.

Berkas gentian sistem limbik

  • Fornix.
  • Saluran Mammillothalamic.
  • Stria terminalis.
  • Teguran anterior.

Kompleks nuklear Amygdaloid

Ia adalah jisim abu-abu berbentuk badam yang mendasari bahagian rostral gyrus parahippocampal di bahagian paling depan bumbung tanduk inferior ventrikel lateral. Kompleks nuklear Amygdaloid merangkumi nukleus lateral, tengah dan basal. Secara posterior, badan amigdaloid menjadi berterusan dengan ekor nukleus caudate dan stria terminalis.

Sambungan

Afferents: Afferents primer ke badan amigdaloid berasal dari kawasan penciuman primer. Efferents: Stria terminalis mencipta saluran eferen utama badan amigdaloid. Ia mengambil jalan litar bersama dengan (tetapi tidak berkaitan dengan fungsi) ekor nukleus caudate dalam hubungan dekat dengan ventrikel lateral hingga tahap commissure anterior, di mana sebahagian besar seratnya berakhir di kawasan septal dan bahagian anterior hipotalamus. Yang lain bergabung dengan anterior commissure dan tersebar ke badan amygdaloid yang bertentangan. Secara amnya, badan amigdaloid memainkan fungsi yang signifikan dalam menahan hasil somatik kepada tuntutan, pemacu atau naluri dalaman. Oleh kerana sebahagiannya mendapat rangsangan penciuman, dianggap bahawa badan amigdaloid memainkan peranan penting dalam tingkah laku seksual yang terhidu. Kebangkitan badan amigdaloid menimbulkan kegembiraan, kegelisahan dan kemarahan. Kerosakan dua sisi badan amigdaloid mengurangkan kebimbangan dan meningkatkan aktiviti seksual. Orang-orang pada akhir tahun enam puluhan menjadi meluas dalam tingkah laku seksual mereka sendiri, mungkin kerana atrofi badan amigdaloid.

Pembentukan hipokampal

Pembentukan hippocampal terdiri daripada (a) hippocampus, (b) dentate gyrus, (c) indusium griseum, gyrus fasciolaris dan (d) medial dan lateral longitudinal striae.

Hippocampus

Hippocampus (juga disebut tanduk Ram atau tanduk Ammon) adalah kawasan korteks serebrum yang telah bergulung ke lantai tanduk inferior ventrikel lateral semasa kehidupan janin. Dalam otak orang dewasa, ia menghasilkan ketinggian membujur di lantai tanduk inferior ventrikel lateral dan berterusan secara berterusan dengan subkurikulum dan gyrus parahippocampal. Nama "hippocampus" yang bermaksud "kuda laut", berasal dari penampilannya di bahagian koronal. Di bahagian depan hippocampus berbentuk C dan garis besarnya menyerupai tanduk Ram, oleh itu namanya tanduk Ram. Ia juga dinamakan tanduk Ammon setelah dewa Mesir dengan kepala Ram. Bahagian hujung anteriornya diperbesar dan mempunyai beberapa lekukan dan jurang yang mengganggu. Kerana kesamaannya dengan kaki critter, ia disebut pes hippocampi (pes = kaki). Diikuti posterior hippocampus perlahan-lahan menyempit dan akhirnya selesai di bawah splenium corpus callosum. Lapisan paling luar ventrikel dari hipokampus ditutupi oleh lapisan serat putih nipis yang disebut sebagai alveus. Serat alveus bermula di korteks hippocampal, tentu saja ke arah perbatasan medial hippocampus di tempat di mana mereka bersatu untuk membuat jalur putih yang sempit, fimbria hippocampus. Secara filogenetik, hippocampus mewakili archicortex dan terdiri daripada 3 lapisan berikut:

  • Lapisan molekul dangkal.
  • Lapisan sel piramidal tengah.
  • Lapisan sel polimorfik dalam.

Korteks parahippocampal (neokorteks) terdiri daripada 6 lapisan. Di wilayah yang disebut sebagai kurikulum, ada peralihan perlahan dari neokorteks 6-lapisan ke archicortex 3-lapisan.

Sambungan

Afferents: Hippocampus mendapat serat terutamanya dari kawasan entorhinal (kawasan 28). Efferents: Fornix adalah saluran eferen utama hippocampus. Serat yang membuat hippocampus berlalu ke:

  • Hippocampus yang bertentangan melalui penegakan fornix / hippocampal commissure,
  • Kawasan hipotalamus septal dan anterior dan
  • Badan mamalia, yang menghantar impuls saraf ke cingulate gyrus melalui nukleus anterior thalamus.

Fungsi hippocampus

Dulu hippocampus dianggap sebagai bahagian sistem penciuman tetapi tidak ada kaitan langsung dengan deria bau pada manusia. Pada manusia, ia adalah pusat integratif, yang mempengaruhi fungsi endokrin dan viseral dan keadaan emosi melalui hubungannya dengan hipotalamus, nukleus septal dan gyrus cingulate. Ia memainkan peranan penting dalam ingatan baru-baru ini.

Dentate Gyrus, Indusium Griseum and Medial and Lateral Longitudinal Striae

Di otak janin, gyrus dentate tumbuh sebagai pengembangan selanjutnya dari hippocampus dan memakan masa antara hippocampus dan parahippocampal gyri, yang terletak jauh ke fimbria. Permukaannya bergigi, sebab ini namanya dentate gyrus. Apabila diikuti secara anterior, gyrus dentate mengalir secara menengah ke seluruh permukaan bawah unus. Bahagian ini dikenali sebagai ekor gyrus dentate. Hujung posterior dentate gyrus adalah tetap dengan splenial gyrus atau gyrus fasciolaris, yang berlanjutan sebagai lapisan tipis bahan kelabu di atas corpus callosum bernama indusium griseum. Indusium griseum adalah bahan kelabu vestigial dan merangkumi 2 jalur gentian membujur yang terkubur di dalamnya, striae membujur medial dan lateral.

Fornix

Fornix adalah sekumpulan besar serat unjuran, yang melekatkan hippocampus dengan badan mamalia. Ia merupakan satu-satunya sistem hippocampus yang berkesan.

Di permukaan tengah hemisfera serebrum, ia dilihat sebagai sekumpulan serat putih yang melengkung di bawah corpus callosum, di sepanjang sempadan bawah septum pellucidum. Terdapat 1 fornix di setiap hemisfera serebrum tetapi 2 berkait rapat / menyatu di bawah tengah badan corpus callosum mereka secara amnya didefinisikan sebagai struktur tunggal.

Asal, Kursus dan Pengedaran Serat

Serat fornix berasal terutamanya dari sel piramid dari hippocampus dan membentuk lapisan serat putih nipis pada permukaan ventrikelnya yang disebut sebagai alveus. Gentian alveus menumpuk pada margin medial hippocampus untuk menghasilkan jalur putih yang sempit, fimbria, yang terletak rata di atas gigi palsu. Fimbria menjadi tali bulat, inti fornix ketika melengkung ke atas, pertengahan dan depan di bawah splenium corpus callosum. Kedua-dua crura, 1 dari setiap hemisfera, melengkung di thalamus, menyatu dan bersambung di garis tengah di bawah batang corpus callosum untuk membentuk badan fornix. Di bahagian depan, badan fornix terbahagi kepada 2 lajur, lajur fornix. Setiap lajur fornix melengkung ke bawah ke arah arah anterior commissure dan mewujudkan batas anterior foramen interventricular. Selepas itu melengkung ke belakang melalui hipotalamus hingga selesai di badan mamalia. Serat-serat ini yang terletak di belakang komisur anterior disebut fornix postcommissural. Sebilangan gentian lajur melintas di depan komisur anterior hingga selesai di kawasan septal dan kawasan hipotalamus anterior, dll. untuk membentuk fornix preommissural. Sebagai kesimpulan, bahagian utama fornix adalah tiang fimbria, crura, badan dan anterior. Fornix adalah satu-satunya saluran cerebrum, yang merangkumi ketiga-tiga jenis gentiannya seperti gentian unjuran, gentian komisural dan serat pergaulan.

Saluran Mammillothalamic

Saluran mamillothalamic adalah sekumpulan serat yang terkenal, juga disebut, Felix Vicq d’Azyr, yang membawa impuls saraf dari badan mamalia ke bahagian depan, inti thalamus.

Sistem limbic

Keupayaan untuk merasakan dan mengekspresikan emosi adalah ciri unik yang telah diperhatikan pada sebilangan besar haiwan. Manusia secara khusus mengalami dan mengekspresikan banyak emosi yang membantu membentuk tingkah laku seseorang. Kawasan otak yang dipercayai bertanggungjawab terhadap aktiviti ini membentuk sempadan fizikal antara hipotalamus dan serebrum. Oleh itu, ia dipanggil sistem limbik; timbul dari perkataan Latin limbus, yang bermaksud tepi.

Sistem limbik - juga dikenali sebagai lingkaran Papez (atau Papez's Circuit) dianggap sebagai pusat ekspresi emosi dan tingkah laku. Cara cepat untuk mengingat fungsi sistem limbik adalah dengan memikirkan lima "F":

  • Makan (kenyang & lapar)
  • Melupakan (ingatan)
  • Pertempuran (tindak balas emosi)
  • Keluarga (pembiakan seksual dan naluri ibu)
  • Berzina (gairah seksual)

Ia dapat menyelesaikan aktiviti ini melalui hubungan yang rumit dengan sistem otak yang lain. Secara tradisional, ia telah dibahagikan kepada dua kumpulan: komponen kortikal dan subkortikal. Yang pertama terdiri daripada neokorteks, korteks frontal orbit, hippocampus, korteks insular dan cingulate, subcallosal dan parahippocampal gyri.

Yang terakhir, sebaliknya, termasuk amigdala, mentol penciuman, nukleus septum, hipotalamus dan nukleus anterior dan dorsomedial thalamus. Kawasan kortikal disebut sebagai lobus limbik (dibincangkan di bawah). Kawasan subkortikal berfungsi bersama dengan lobus limbik. Artikel ini akan membincangkan anatomi kasar sistem limbik dan laluan yang berkaitan.

Fakta utama
Fungsi5 F: makan (kenyang dan lapar), lupa (ingatan), bertengkar (tindak balas emosi), keluarga (pembiakan seksual, naluri ibu), berzina (gairah seksual)
Komponen kortikal (lobus limbik)Korteks frontal orbital - menenangkan bau, terlibat dalam pembentukan kenangan
Hippocampus - dikaitkan dengan ingatan jangka panjang
Korteks insular - berkaitan dengan keinginan, keinginan, ketagihan
Cingulate gyrus - persepsi kesakitan dan nociception neuropatik
Parahippocampal gyrus - menyediakan jalan untuk komunikasi antara kawasan hubungan kortikal dan hippocampus
Komponen subkortikalAmygdala - ketakutan, tindak balas kegelisahan
Mentol penciuman - menerima input penciuman mengenai bau yang dikesan di rongga hidung
Hypothalamus - keluaran akhir sistem limbik
Nukleus anterior dan dorsomedial thalamus
Inti Septal
Bulatan papezCingulate gyrus -> parahippocampal gyrus -> entorhinal cortex -> subiculum -> lateral and medial mammillary inti -> nukleus thalamic anterior -> kapsul dalaman -> cingulate gyrus
Hubungan klinikalLesi Amygdala, amnesia anterograde

Artikel ini akan membincangkan anatomi dan fungsi sistem limbik.

Lobik lobus

Lobus limbik merujuk kepada kumpulan struktur anatomi tertentu yang terdapat di kawasan korteks pada aspek medial hemisfera serebrum yang membentuk pelek di sekitar korpus callosum. Ia juga merangkumi cingulate dan parahippocampal gyri. Struktur ini juga mempunyai persamaan fungsional yang saling bergantung yang berkaitan dengan pembentukan kenangan dan ekspresi pelbagai emosi. Struktur ini dijelaskan di bawah.

Gyrus subkalosal

Gyrus subkalosal adalah gyrus yang agak kecil yang dijumpai di depan lamina terminalis (dinding anterior hipotalamus) dan bahagian anterior. Juga, ia lebih rendah daripada rostrum (bahagian pertama) corpus callosum dan posterosuperior dengan korteks orbitofrontal serebrum. Kawasan ini juga sesuai dengan bahagian kawasan Brodmann 24 dan 32, dan kawasan 25. Ia dipercayai terlibat dalam kemurungan.

Cyrulate gyrus

Gyrus cingulate sangat dihargai sambil memvisualisasikan aspek medial sama ada hemisfera serebrum. Ini adalah struktur berbentuk "C" yang dibagi menjadi korteks prelimbik dan infralimbik, anterior cingulate dan retrosplenial cortex. Korteks cingulate bermula dari arah ventral ke rongga corpus callosum, melengkung secara rutin kemudian mengikuti genus corpus callosum untuk maju secara posterior untuk menyatu dengan precuneus lobus parietal. Cyrulate gyrus dipisahkan dari corpus callosum oleh callosal sulcus (inferiorly) dan dari medial frontal gyrus dan paracentral lobule oleh cingulate sulcus dengan unggul. Suling cingulate berterusan dengan sulcus marginal, yang memisahkan lobus paracentral dari precuneus. Dipercayai bahawa gyrus cingulate sangat berkaitan dengan persepsi kesakitan neuropatik dan nociception.

Gyrus parahippocampal

Gyrus parahippocampal lebih mudah dihargai pada permukaan rendah lobus temporal serebrum. Ia terletak medial ke sulcus rhinal (lanjutan anterior sulcus cagaran) dan gyrus occipitotemporal lateral, lateral ke uncus, badan genikulasi dan pulvinar thalamus, dan anterior ke gyrus occipitotemporal medial. Kawasan ini sesuai dengan beberapa kawasan Brodmann seperti korteks entorhinal (kawasan 27, 28), dan kawasan 35, 36, 48 dan 49. Gyrus parahippocampal menyediakan jalan komunikasi antara hippocampus dan semua kawasan hubungan kortikal melalui impuls aferen masuk kuda nil.

Korteks orbitofrontal

Permukaan inferior lobus frontal terletak di bumbung orbit di fossa kranial anterior. Oleh itu, kawasan serebrum ini dikenali sebagai korteks orbitofrontal. Mentol dan saluran penciuman dapat dijumpai di sepanjang sulfus penciuman. Sulfus penciuman memisahkan gyrus lurus korteks orbitofrontal dari gyrus orbit medial. Korteks orbitofrontal merasakan bau, yang juga boleh terlibat dalam pembentukan kenangan.

Amygdala

Ciri-ciri

Amygdala berbentuk badam (badan amigdaloid) terletak anterosuperior ke tanduk temporal (inferior) ventrikel lateral, lebih rendah daripada inti lentiform (putamen dan globus pallidus interna dan externa) dan jauh ke intus. Bahagian puncak ekor nukleus caudate dan amigdala bergabung di bumbung tanduk temporal ventrikel lateral.

Amigdala dapat dibahagikan kepada komponen ventrolateral besar dan pembahagian dorsomedial yang lebih kecil. Kumpulan ventrolateral mempunyai nukleus pusat dan basolateral yang menghubungkan inti kortikomedial bahagian dorsomedial dengan korteks entorhinal. Nukleus kortikomedial menerima input deria dari mentol penciuman. Dari aspek posterior amigdala, stria terminalis muncul dan menempuh jalan cekung. Ia memanjang ke belakang sepanjang permukaan ventral ganglia basal dan thalamus. Selepas itu, terminal stria bergerak lebih baik dalam hubungan posterior dengan thalamus. Akhirnya, ia bergerak secara anterior di sepanjang permukaan dorsal atau ventrikel thalamus, antara thalamus dan inti caudate dan rostral ke urat thalamostriate. Serat ini membolehkan komunikasi antara amigdala dan kawasan hipotalamus untuk mengatur tindak balas ketakutan dan kegelisahan.

Seronok belajar mengenai struktur sistem limbik? Ketahui lebih lanjut mengenai bahagian otak yang berbeza dengan gambarajah dan kuiz percuma kami.

Uncus

Yang tidak dikenali adalah rumah orang amigdala. Ia terletak di permukaan serebrum yang lebih rendah, posteromedial ke lobus temporal, lateral ke zat berlubang posterior dan badan mamalia, anterior ke badan genikulasi lateral dan anterolateral ke otak tengah mesencephalic. Dalam spesimen kasar, uncus nampaknya merupakan lanjutan anteromedial gyrus parahippocampal.

Terdapat tiga komponen utama unus. Secara posterior terdapat gyrus intralimbik; di anterior terdapat gyrus uninat dan ekor gyrus dentate di antara mereka. Unus juga berkaitan dengan dua gyri lain yang secara dangkal berkaitan dengan amigdala yang dikenali sebagai gyrus semilunaris dan gyrus ambiens. Yang pertama terletak di tengah dan berterusan dengan stria penciuman lateral; sementara yang terakhir terletak di sisi dan bersambung dengan gyrus penciuman lateral (penutup kelabu nipis dari stria penciuman lateral).

Pembentukan hipokampal

Pembentukan hippocampal adalah istilah payung yang digunakan untuk merujuk kepada sekumpulan struktur tertentu. Struktur ini adalah hippocampus, dentate gyrus, subicular complex, dan entorhinal cortex.

Hippocampus

Hippocampus adalah sekumpulan bahan kelabu, yang terletak di lantai tanduk temporal ventrikel lateral; yang menyerupai tanduk domba jantan. Selepas itu juga disebut cornu ammonis (setelah dewa Mesir kuno, Ammon). Di bahagian depan, amonis cornu lebih lebar daripada lanjutan posterior dan lekukan menyerupai cakar.

Kawasan hippocampus ini disebut pes hippocampus. Oleh kerana hippocampus mengalir ke belakang, permukaan ventrikelnya membentuk cembung sebelum melakukan perjalanan superomedi untuk bergabung dengan inti fornix.

Dentate gyrus

Gyrus dentate adalah bahan abu-abu bergerigi yang dijumpai di tengah hippocampus dan lateral ke gyrus parahippocampal ketika bergerak di sepanjang permukaan tanduk temporal ventrikel lateral. Ia memanjang secara anterior ke dalam uncus dan terus berlanjutan secara superomedi dengan fimbria hippocampus (lihat di bawah) dan menjadi indusium griseum (struktur bahan kelabu nipis yang menutupi permukaan dorsal corpus callosum).

Kompleks subikular

Di bahagian koronal, cornu ammonis (CA) dibahagikan kepada tiga kawasan, CA1 (berdekatan dengan subkelajaran), CA3 (dekat dengan gyrus dentate dan CA2 (antara CA1 dan CA3). Kompleks subikular adalah kawasan hippocampus (paling dihargai di bahagian koronal) yang terdiri dari (dari dangkal ke dalam) parasubikulum, prasubikulum, dan sub-kurikulum. Kompleks ini mengandungi neuron piramidal yang memproyeksikan korteks entorhinal dan bahagian lain dari pembentukan hippocampal. Secara histologi, sub-kurikulum, yang bersebelahan dengan CA1, mengandungi dendrit apikal sel piramid subik dan lapisan sel polimorfik. Faktor pembezaan antara prasubikulum dan sub kurikulum adalah kawasan sel piramidal yang dikemas dengan ketara.

Kompleks Enterhinal

Akhirnya, korteks entorhinal (Brodmann 28) terdiri daripada tiang anterior gyrus parahippocampal dan uncus dan didahului oleh gyrus semilunaris. Korteks ini memanjang secara rostrocaudally dari amygdala anterior ke bahagian-bahagian pembentukan hippocampal. Ini adalah penerima langsung rangsangan aferen dari mentol penciuman. Korteks entorhinal dibahagikan secara histologi kepada enam lapisan berdasarkan selularnya.

Hipotalamus

Lokasi dan fungsi

Hipotalamus adalah kawasan diencephalic di ventrikel ketiga yang terletak secara caudal ke sulkus hipotalamus dan thalamus. Ini terlibat dalam gairah seksual, tindak balas emosi, peraturan endokrin, perkembangan seksual, termoregulasi, pengaturan rasa kenyang dan kelaparan, dan juga terlibat dalam osmoregulasi. Ia bukan sahaja menyalurkan maklumat ke dalam sistem limbik, tetapi juga berfungsi sebagai hasil akhir. Serat hippocampohypothalamic menghubungkan hippocampus dengan badan mamalia melalui fornix.

Serat dan inti

Laluan ini berfungsi sebagai output utama sistem limbik. Terdapat juga serat amygdalohypothalamic yang bergerak dari kompleks amigdaloid, bergerak ke arah inti lentiform melalui stria terminalis dan memasuki hipotalamus. Terdapat beberapa inti yang membentuk hipotalamus. Nukleus preoptic, dorsomedial, lateral, dan ventromedial adalah contoh inti hipotalamus yang berkait rapat dengan sistem limbik. Nukleus preoptic mengatur rembesan hormon pelepasan gonadotropin (GnRH), yang penting untuk perkembangan seksual. Nukleus lateral memodulasi impuls makan (lesi yang berkaitan dengan nukleus ini telah dikaitkan dengan anoreksia nervosa), sementara inti dorsomedial dan ventromedial terlibat dalam pengaturan rasa kenyang, ketakutan dan aktiviti seksual. Kemusnahan kawasan ini pada tikus makmal telah mengakibatkan kegemukan.

Komponen lain dari sistem limbik

Alveus

Alveus adalah cadar tipis dari bahan putih yang meliputi hippocampus, jauh ke lapisan ependymal. Serat saraf yang bergerak melalui alveus dari cornu ammonis bersatu di permukaan medial untuk membentuk fimbria hippocampus. Fimbria meneruskan perjalanan mereka secara superomedi dan menjadi fimbria fornix ketika hippocampus berakhir dan fornix bermula secara ventral ke splenium corpus callosum.

Perlu diperhatikan pada titik ini di mana crura fornix naik ke belakang thalamus, mereka berkomunikasi antara satu sama lain melalui perintah fornix. Serat mengurai membenarkan komunikasi antara hippocampi setiap sisi.

Nukleus Habenular

Inti Habenular terletak jauh ke komisen Habenular yang berada di ruang suprapineal (di atas kelenjar pineal dan reses). Nukleus ini berkomunikasi dengan seluruh sistem limbik melalui stalami medullaris thalami (di sepanjang garis tengah bumbung ventrikel ketiga).

Selain menghubungkan nukleus Habenular ke hipotalamus, ia juga menghubungkannya dengan inti septum (kawasan septal). Septum berkomunikasi lebih baik dengan septum pellucidum (memisahkan ventrikel lateral kiri dan kanan). Ia juga mengandungi kumpulan inti dorsal, medial, caudal dan ventral yang lebih rendah daripada septum pellucidum.

Nukleus septal lateral (penerima rangsangan aferen paling banyak) terdapat pada kumpulan ventral, sementara nukleus septal dorsal berada dalam kumpulan dorsal. Nukleus pita pepenjuru Broca dan nukleus septal medial berada dalam kumpulan medial dan nukleus septal segitiga dan fimbrial berada dalam kumpulan kaudal. Septum juga berkomunikasi dengan sistem limbik melalui fornix preommisural (gentian anterior fornix).

Badan mamalia

Badan mamalia adalah sepasang struktur bulat yang didapati lebih rendah dari lantai ventrikel ketiga. Mereka berada di bahagian belakang kelenjar pituitari dan umbi cinereum (lantai hipotalamus) dan anterior ke bahagian berlubang posterior dan fossa interpeduncular. Badan mamalia berkomunikasi dengan sistem limbik melalui fornix postcommisural (serat posterior fornix) dan melalui saluran mammillothalamic.

Badan mamalia (pandangan medial)

Bulatan papez

Pada tahun 1937, James Papez membuat cadangan bahawa harus ada interaksi timbal balik antara korteks serebrum dan hipotalamus agar tingkah laku emosi dapat dilihat secara sedar. Usul ini meletakkan kerangka untuk apa yang disebut lingkaran Papez. Litar ini melibatkan komunikasi antara kawasan entorhinal, gingus cingulate, nukleus mamalia, pembentukan hippocampal dan nukleus thalamic anterior.

Saluran perforant dan alvear menyediakan jalan antara korteks entorhinal dan pembentukan hippocampal. Melalui fornix dan fimbria, formasi hippocampal kemudian dapat menyebarkan maklumat ke badan-badan mamalia. Selepas itu, badan mamalia berkomunikasi dengan nukleus thalamic anterior melalui saluran mammillothalamic. Kapsul dalaman kemudian mengambil maklumat dari thalamus ke gyrus cingulate, yang kemudian mengembalikan impuls ke kawasan entorhinal melalui cingulum. Maklumat afferent dan efferent yang bergerak ke dan dari sistem limbik berasal dari kawasan kortikal, retikular dan diencephalic otak.

Catatan klinikal

Lesi Amygdala

Amigdala telah terlibat dalam penyederhanaan emosi dan tingkah laku. Walaupun istilah sehari-hari merujuk pada bagaimana seorang individu "merasa", ahli sains saraf mendefinisikan kata itu sebagai fungsi otak apa pun yang didorong oleh keinginan untuk bertahan hidup. Oleh itu, dalam konteks fungsi limbik, emosi tidak merujuk pada "kebahagiaan" atau "kesedihan", melainkan minum ketika haus atau tindak balas terhadap calon pasangan. Walaupun ingatan tetap utuh berikutan lesi atau trauma ke kompleks amigdaloid, individu mungkin menunjukkan peningkatan dorongan seks dan kelaparan dan penurunan pencerobohan.

Amnesia anterograde

Sastera perubatan menyokong tanggapan bahawa hippocampus mempunyai tanggungjawab mengubah kenangan jangka pendek menjadi kenangan jangka panjang. Oleh itu, penghinaan terhadap hippocampus akan merosakkan proses ini, mengakibatkan amnesia anterograde. Akibatnya, pesakit akan mengingat peristiwa masa lalu sebelum penghinaan itu, tetapi bukan kenangan baru setelah kecederaan itu terjadi.

Antagonis

Penyelidikan telah menunjukkan bahawa reseptor dopamin (penyekat) farmakologi dari sistem limbik mengurangkan gejala skizofrenia yang teruk. Malangnya, kebanyakan agen farmakologi juga memusuhi reseptor dopamin di luar sistem limbik, yang mengakibatkan kejadian berbahaya.

Sistem Limbik: ingin mengetahui lebih lanjut mengenainya?

Video menarik kami, kuiz interaktif, artikel mendalam dan atlas HD ada di sini untuk mendapatkan hasil teratas anda dengan lebih pantas.

Apa yang anda lebih suka belajar dengannya?

"Secara jujur ​​saya akan mengatakan bahawa Kenhub memotong masa belajar saya menjadi separuh." - Baca lebih lanjut. Kim Bengochea, Universiti Regis, Denver

  • Elmquist, J. K. et al: 'Leptin Mengaktifkan Unjuran Berbeza Dari Nukleus Hypothalamic Dorsomedial Dan Ventromedial'. Prosiding Akademi Sains Nasional 95.2 (1998): 741-746. Web.
  • Hamani, Clement et al: 'The Subcallosal Cingulate Gyrus In the Context Of Major Depression'. Psikiatri Biologi 69.4 (2011): 301-308. Web 5 Julai 2015.
  • Kiernan, J. A, Murray Llewellyn Barr, dan Nagalingam Rajakumar: Barr's The Human Nervous System. Edisi ke-10. Philadelphia, PA: Kesihatan Wolters Kluwer / Lippincott Williams & Wilkins. Cetak.
  • Singh, Inderbir: Buku Teks Neuroanatomi Manusia. Edisi ke-7. New Delhi: Jaypee Brothers, 2006. Cetakan.
  • Snell, Richard S: Neuroanatomi Klinikal. Edisi ke-7. Philadelphia: Wolters Kluwer Health / Lippincott Williams & Wilkins, 2010. Cetakan.
  • Standring, Susan, Neil R Borley, dan Henry Gray: Gray's Anatomy. Edisi ke-40 [Edinburgh]: Churchill Livingstone / Elsevier, 2008. Cetakan.
  • Walker, David L, Donna J Toufexis, dan Michael Davis: 'Peranan Nukleus Tempat Tidur Stria Terminalis versus Amygdala dalam Ketakutan, Tekanan, dan Kecemasan'. Jurnal Farmakologi Eropah 463.1-3 (2003): 199-216. Web 5 Julai 2015.
  • Badan mamalia (pandangan medial) - Paul Kim
© Kecuali dinyatakan sebaliknya, semua kandungan, termasuk ilustrasi adalah milik eksklusif Kenhub GmbH, dan dilindungi oleh undang-undang hak cipta Jerman dan antarabangsa. Hak cipta terpelihara.

Daftar sekarang dan dapatkan panduan kajian anatomi percuma anda!