Utama

Migrain

Sakit kepala selepas aktiviti fizikal: sebab, pencegahan, rawatan

Kadang-kadang selepas latihan, kepala saya sakit. Sekiranya serangan berlaku secara berkala, maka anda perlu berjumpa doktor. Ini boleh menjadi gejala patologi serius..

Mengapa sakit kepala selepas latihan?

Sakit kepala semasa latihan fizikal berkembang dalam situasi berikut:

  • Hipertensi arteri.
  • Penyakit kardiovaskular.
  • Tekanan intrakranial meningkat.
  • Patologi tulang belakang dan cakera intervertebral.

Sensasi yang tidak menyenangkan dari lokasi mengembara di bawah kulit kepala timbul jika anda tidak mengikuti rejimen air dan makanan.

Tekanan darah tinggi

Selepas melompat atau kecergasan, tekanan darah meningkat. Namun, pada orang yang sihat ia kembali ke tahap normal. Dengan tekanan yang semakin meningkat, sakit kepala semasa latihan fizikal mempunyai sifat mampatan, berdenyut atau menyempitkan. Penyetempatannya adalah kawasan oksipital atau parietal.

Mual, muntah, dan mimisan yang teruk muncul. Sekiranya anda mengabaikan simptom ini, jangan mengambil langkah-langkah untuk menghentikan serangan, maka kemungkinan timbulnya krisis hipertensi.

Tekanan intrakranial meningkat

Ini adalah tekanan di ventrikel otak dan rongga tengkorak. Pada orang yang sihat, cecair serebrospinal yang dikeluarkan (cecair serebrospinal) sentiasa diserap ke dalam saluran. Sekiranya penyerapan sukar dilakukan, cecair ini memampatkan tisu otak, kepala mula sakit.

Selepas bersenam, perasaan meletup muncul di kepala. Ini diperhatikan dengan kecederaan otak traumatik, tumor otak jinak dan ganas, patologi berjangkit dan keradangan, pada kanak-kanak dengan meningitis atau ensefalitis.

Sekiranya kanak-kanak mengalami sakit kepala setelah berlari, maka patologi organik mesti dikesampingkan terlebih dahulu.

Osteochondrosis tulang belakang serviks

Sakit kepala selepas latihan kadang-kadang disebabkan oleh osteochondrosis..

Dengan patologi ini, persarafan dan bekalan darah ke otak terganggu, kemungkinan pelanggaran arteri, saraf.

Ketidakselesaan didahului oleh aktiviti fizikal yang berlebihan dari otot leher, kepala dan punggung. Perasaan tidak menyenangkan muncul di sebelah kiri atau di sebelah kanan kepala, berhijrah ke kawasan temporal, parietal atau oksipital. Perbezaan ciri adalah peningkatan ketidakselesaan pada otot kepala dan leher dengan pergerakan, pusingan, kecondongan secara tiba-tiba.

Hernia intervertebral

Apabila berlaku hernia intervertebral, ubah bentuk cakera intervertebral, pecahnya cincin berserat dan penonjolan nukleus pulpa ke saluran tulang belakang.

Kerana ini, pemampatan batang saraf dan arteri bersebelahan berlaku. Selepas latihan yang berkaitan dengan putaran badan, mungkin untuk memperkuat proses ini dan penampilan sensasi yang tidak menyenangkan. Mungkin kebas pada leher, penurunan kepekaan. Kadang-kadang terdapat sensasi kesemutan di anggota badan atas, perasaan semut merangkak, pening.

Kekejangan serebrum

Sakit kepala yang berlaku semasa aktiviti fizikal, disebabkan oleh penyempitan lumen arteri. Bekalan darah ke otak terganggu, penghantaran oksigen ke dalamnya berkurang. Penampilan lalat di depan mata, pening, kebisingan di kepala, goyah dan pingsan adalah ciri.

Sekiranya anda mengukur tekanan darah, ia akan diturunkan, kepala anda akan berpusing. Ini adalah ciri-ciri penyakit kardiovaskular yang terlalu banyak bekerja..

Aterosklerosis

Dengan aterosklerosis arteri brachiocephalic yang membawa darah ke otak, deposit kolesterol terbentuk di arteri dan urat. Plak terbentuk di jantung, buah pinggang, kepala.

Keanjalan dan nada dinding kapal dikurangkan, sifat reologi darah dilanggar, dan kelikatannya meningkat. Ini mengganggu aliran darah yang normal dan menyebabkan peredaran otak terganggu..

Aliran keluar vena terganggu, yang menyebabkan peningkatan tekanan intrakranial. Dalam keadaan seperti itu, seseorang mengadu pening, kelemahan.

Gangguan kardiovaskular

Sekiranya selepas latihan, kepala sakit dan sakit, ini adalah manifestasi dystonia vegetatif-vaskular. Munculnya loya setelah bermain sukan dengan VVD disebabkan oleh pelanggaran peraturan neurohumoral.

Mungkin sensasi terbakar di bahagian belakang kepala, leher mungkin sakit, seseorang mengeluh bahawa dia memakai "helmet pengetat" di kepalanya.

Selepas latihan, terdapat ketidakselesaan pada otot leher, bunyi di kepala, bertambah kuat dengan pergerakan apa pun.

Faktor luaran yang menyebabkan sakit kepala setelah melakukan senaman fizikal

Kesakitan di kepala semasa latihan fizikal berlaku di bawah pengaruh faktor luaran:

  • Overtrain psiko-emosi. Sekiranya tekanan mendahului latihan, risiko sensasi seperti itu meningkat.
  • Makan sebelum kelas. Sebelum mengunjungi gim, disarankan untuk tidak makan 3-4 jam. Jika tidak, aliran darah utama yang diperlukan untuk pencernaan diperhatikan di dalam perut. Ini akan memberi kesan negatif kepada bekalan darah ke organ lain..
  • Pematuhan dengan peraturan air. Semasa latihan yang kuat, kecenderungan, giliran, berpeluh meningkat. Sekiranya anda tidak minum cukup cecair, dehidrasi mungkin berlaku..
  • Pemilihan program yang salah. Ia harus dipilih secara individu untuk setiap orang, ada kemungkinan menggunakan elemen yoga yang menguatkan otot kepala.
  • Dengan keletihan yang berlebihan, tekanan intrakranial meningkat, kekejangan otot muncul.

Bilik gim harus luas, berventilasi baik, dengan suhu udara yang selesa.

Sakit kepala primer semasa latihan fizikal

Diagnosis sedemikian dibuat hanya setelah pengecualian patologi lain: hipertensi, sindrom asthenik, patologi sistem muskuloskeletal, tumor kepala.

Terdapat sensasi tekanan, terbakar di kepala dengan pelbagai jangka masa: dari beberapa minit hingga 3-4 jam. Mereka bersifat dua hala, cukup kuat, merebak ke atas dari otot serviks.

Tidak ada loya, kelemahan, atau pening dalam keadaan ini. Ketidakselesaan diperburuk dengan menekan leher atau belakang kepala, tetapi tidak berubah sama sekali dengan pelbagai pergerakan..

Oleh itu, pada orang yang mengalami sakit kepala setelah bermain sukan, tidak ada penyakit bersamaan, sebab utama adalah ketegangan otot.

Rawatan sakit kepala selepas latihan fizikal

Apabila sakit kepala yang tajam berlaku semasa latihan fizikal, adalah perlu untuk menentukan penyebabnya. Sekiranya perasaan ini muncul selepas latihan yang intensif, maka anda perlu menghadkan aktiviti fizikal minimum. Kemudian keadaan pesakit dinormalisasi.

Sekiranya seseorang mengetahui tentang masalahnya, dia sudah mengalami keadaan seperti itu, maka perlu untuk merawat patologi utama.

Untuk pencegahan, anda boleh melakukan pemanasan, yoga untuk kepala, bahu, yang akan menguatkan otot-otot bahu.

Pertolongan cemas

Untuk pertolongan cemas diperlukan:

  • Hentikan latihan.
  • Sediakan udara segar.
  • Berbaring atau duduk orang itu sehingga kepala terletak di atas hujung bawah.
  • Sekiranya boleh, disarankan untuk mengukur tekanan darah. Dengan kenaikannya (melebihi 160/90 mm Hg), anda perlu memberi agen hipotensi (nifedipine, captopril, capoten).
  • Dengan tekanan darah yang normal, anda harus minum tablet ubat anti-radang bukan steroid (ketoprofen, ketorol, diclofenac atau nimesulide). Anda juga boleh menggunakan tempalgin, spazgan atau no-shoy.

Sekiranya terdapat ketidakselesaan pada otot leher dan kepala, anda boleh melakukan urutan lembut pada otot serviks.

Bila berjumpa doktor?

Anda mesti berjumpa doktor dalam situasi berikut:

  • Setelah mengambil tablet, intensiti ketidakselesaan di kepala tidak berkurang.
  • Seseorang mengalami gangguan motorik atau pertuturan.
  • Kehilangan kesedaran, gangguan koordinasi pergerakan atau

orientasi ruang.

  • Munculnya perasaan seperti itu di kepala didahului dengan lebam, jatuh atau pukulan (setelah tinju atau setelah bertanding).
  • Muntah, pening, kejang kepala, lengan, kaki yang kejang.
  • Terdapat kehilangan penglihatan pada satu mata, paresis otot muka.

Gejala serupa menunjukkan bengkak atau kecederaan kepala, strok, krisis hipertensi. Dalam semua kes di atas, anda mesti segera menghubungi klinik untuk membuat diagnosis dan menetapkan terapi.

Pencegahan sakit kepala semasa latihan fizikal

Agar kelas dapat dilakukan dengan senang hati, tanpa menimbulkan bahaya kepada seseorang, peraturan berikut mesti dipatuhi:

  • Meningkatkan beban secara beransur-ansur.
  • Perhatikan prinsip pernafasan yang betul.
  • Sentiasa ada sebotol air dengan anda.
  • Sebelum memulakan senaman yang kuat, lakukan pemanasan pendek.
  • Jejaki nadi.

Sekiranya anda mengikuti petua ini, kemungkinan tekanan pada pelipis dan leher dikurangkan. Anda boleh menghubungi pelatih anda, dia akan memberitahu anda jenis latihan yang harus anda hindari..

Sakit bergantung pada jenis latihan

Terdapat pelbagai sebab untuk munculnya perasaan seperti itu di kepala:

  • Semasa latihan, semua kumpulan otot terlibat, jadi kepala mungkin berputar kerana terlalu banyak korset otot.
  • Penyebab umum selepas latihan kardio adalah kekejangan vaskular atau gangguan kardiologi..
  • Perasaan tidak selesa mungkin berlaku setelah melakukan bar dengan hernia di tulang belakang atau tekanan fizikal.
  • Perasaan ini di kepala ketika berlari dan berjalan lebih kerap berlaku dengan aterosklerosis, hipertensi dan masalah sistem muskuloskeletal.
  • Selepas push-up, leher dan kepala menjadi sakit kerana pengecutan otot spastik yang kuat..
  • Sekiranya kepala sakit teruk setelah berlari, ini paling kerap disebabkan oleh hipoksia otak. Selepas berhenti bersenam, gejala ini akan hilang..
  • Apabila leher dan kepala seseorang sakit selepas kecergasan, ia disebabkan oleh osteochondrosis atau cakera herniated.

Sekiranya sensasi seperti itu muncul secara sistematik, ia tidak akan berlalu

selepas tablet, anda perlu berjumpa doktor untuk mengetahui punca keadaan tersebut. Sekiranya tidak ada patologi dari organ dalaman, anda harus meminta pelatih mengkaji semula metodologi latihan.

Sakit kepala sambil melompat tali

Aktiviti seperti ini menyebabkan gegaran ringan pada tulang belakang. Oleh itu, munculnya sakit kepala selepas latihan.

Maka anda perlu meninggalkan lompatan sementara dan meluangkan lebih banyak masa untuk latihan mendatar.

Bolehkah saya bersukan jika kepala saya sakit??

Apabila gejala seperti itu muncul, anda perlu duduk atau berbaring. Selepas hilangnya manifestasi ini, latihan disambung semula.

Overvoltage dan otot tidak digalakkan. Masuk akal untuk mempertimbangkan pilihan latihan yang kurang intensif tenaga..

Selepas program ketidakselesaan di kepala yang dipilih dengan baik, seseorang harus merasa keletihan yang menyenangkan.

Sebelum mengikuti kelas, anda mesti mengikuti semua peraturan untuk mengunjungi gimnasium. Ini akan mengurangkan risiko ketidakselesaan di kepala selepas latihan..

5lb.ru

Forum kedai pemakanan sukan dalam talian www.5lb.ru.

Sakit kepala semasa latihan kekuatan.

Sakit kepala semasa latihan kekuatan.

123Anatoliy456 »18 Jun 2014 8:16 PTG

Re: Sakit kepala semasa latihan berat badan.

Pavel84 »18 Jun 2014 9:02 PTG

123Anatoliy456, tekanan 100%, saya setuju dengan semua komen berikut bahawa hanya peperiksaan yang akan memberi jawapan kepada soalan anda, malah seseorang akan menulis bahawa dia tepat waktu semasa dia masih hidup))) Dimasty biasanya menulis seperti itu, saya sangat setuju.
Ambil arginine semasa pergi ke doktor, 4-5 gram 40 minit sebelum latihan dan setengah jam yang sama sebelum tidur.

Mungkinkah sebabnya saya makan 6 biji telur dengan kuning telur setiap hari. Adakah kreatin menyempitkan saluran darah?.

Re: Sakit kepala semasa latihan berat badan.

sukan-doktor »19 Jun 2014 6:02 pagi

Mungkin ada sakit kepala kerana banyak sebab. Saya akan memberitahu anda yang paling kerap: peningkatan tekanan darah, osteochondrosis tulang belakang serviks, migrain (terutama pada orang muda), latihan berlebihan.
Oleh itu, adalah perlu untuk memantau tekanan darah (mengukur secara berkala) dan degup jantung. Pastikan untuk diperiksa oleh pakar neurologi (MRI, dll.), Fikirkan rancangan latihan (mungkin berlebihan).

Re: Sakit kepala semasa latihan berat badan.

123Anatoliy456 »19 Jun 2014 6:10 PTG

Re: Sakit kepala semasa latihan berat badan.

sport-doktor »19 Jun 2014 6:17 PTG

Encephalogram mungkin tidak menunjukkan apa-apa. MRI disebut sebagai contoh. Ahli neurologi memutuskan sama ada akan melakukannya atau tidak..
Tekanan mesti dipantau, mungkin tidak meningkat.

Re: Sakit kepala semasa latihan berat badan.

123Anatoliy456 »19 Jun 2014 8:39 malam

Re: Sakit kepala semasa latihan berat badan.

sport-doktor »19 Jun 2014 10:07 PTG

Re: Sakit kepala semasa latihan berat badan.

123Anatoliy456 »19 Jun 2014 10:39 PTG

Re: Sakit kepala semasa latihan berat badan.

sport-doktor »19 Jun 2014 10:42 malam

Pergi ke doktor dengan jelas

Re: Sakit kepala semasa latihan berat badan.

123Anatoliy456 »26 Jun 2014 4:11 petang

Re: Sakit kepala semasa latihan berat badan.

sport-doktor »26 Jun 2014 4:49 petang

120/80-hampir ideal.Menurut doktor tanpa komen

Re: Sakit kepala semasa latihan berat badan.

123Anatoliy456 »26 Jun 2014 4:58 petang

Re: Sakit kepala semasa latihan berat badan.

sukan-doktor »26 Jun 2014 5:08 petang

Re: Sakit kepala semasa latihan berat badan.

Zainulin »03 Okt 2014 11:52 malam

Re: Sakit kepala semasa latihan berat badan.

sukan-doktor »04 Okt 2014, 08:14

Re: Sakit kepala semasa latihan berat badan.

Zaynulin »05 Okt 2014 3:45 p.m

Re: Sakit kepala semasa latihan berat badan.

Polo »06 Okt 2014 10:31 pagi

Re: Sakit kepala semasa latihan berat badan.

Zainulin »07 Okt 2014 12:37 PTG

Re: Sakit kepala semasa latihan berat badan.

sukan-doktor »07 Okt 2014, 13:12

Sakit di bahagian belakang kepala dan tidak hanya semasa latihan fizikal

Semua orang tahu bahawa selepas bersenam dan melakukan aktiviti, rembesan hormon kebahagiaan - endorfin - berlaku. Tetapi ini tidak selalu berlaku. Kadang-kadang ada kejutan yang tidak menyenangkan, yang merupakan sakit kepala yang berdenyut tajam yang berlaku sama ada secara langsung semasa latihan fizikal, atau selepas mereka. Biasanya, sakit kepala seperti ini dilokalisasi di bahagian belakang kepala. Ini mungkin bukan sesuatu yang serius, tetapi, bagaimanapun, lebih baik waspada.

Kegiatan yang dapat memprovokasi terjadinya gangguan seperti sakit kepala (terutama jika tajam dan berdenyut) juga termasuk seks, yang menyebabkan pengembangan saluran darah di kepala, leher dan kulit kepala, yang menyebabkan peningkatan tekanan. Dalam hal ini, sakit kepala setanding dengan penyakit di kawasan ini ciri-ciri pelari yang berlaku selepas latihan. Kesakitan jenis ini paling biasa pada orang yang mudah terkena migrain..

Sebab penting

Sakit kepala biasanya timbul selepas aktiviti fizikal yang cukup sengit dan tertumpu di bahagian belakang kepala. Selalunya ini berlaku semasa atau selepas berlari, mendayung, tenis, berenang dan angkat berat. Bahagian belakang kepala paling banyak terjejas kerana ketegangan pada otot serviks akibat latihan fizikal..

Asasnya adalah perbezaan antara sakit kepala:

  1. Kejang stereotaip sesekali, berulang, sekiranya tidak ada sebab yang dapat dilihat yang boleh menyebabkan beberapa faktor yang memprovokasi - ini adalah sakit kepala utama.
  2. Serangan mendadak, yang mungkin disertai dengan tanda amaran, seperti sakit kepala secara tiba-tiba semasa hubungan seks atau aktiviti fizikal, sakit selepas kecederaan kepala yang berkaitan dengan gangguan mental, gejala hipertensi intrakranial (sakit pagi), demam - ada sakit kepala sekunder, dan diagnosis tepat pada masanya dan betul diperlukan.

Apa yang dapat menjelaskan kejang dan sifatnya?

Kesakitan ringan adalah yang paling biasa. Pesakit hanya kesal dengan kehadirannya. Walau bagaimanapun, kerana kemungkinan komplikasi yang menimbulkan risiko kepada kesihatan manusia, perlu mengunjungi doktor yang akan mengesampingkan atau mengesahkan masalah penting. Pakar harus melakukan ujian berikut:

Sejarah yang menyeluruh

Sejarah perubatan terperinci dapat membantu mengenal pasti masalah atau sekurang-kurangnya menimbulkan kecurigaan terhadap “pelakunya” tertentu.

Pemeriksaan pesakit

Ini adalah kaedah utama yang tidak ada dalam proses diagnostik setiap penyakit. Perhatian diberikan kepada gejala seperti loya, muntah, dan gangguan penglihatan (mis., Bifurcation). Juga, seseorang tidak boleh melupakan jenis kesakitan (tajam, kusam, menindas, berdenyut, dan lain-lain), penyetempatannya (tengkuk, dahi, pelipis) dan pencetus yang ketara (penyakit muncul selepas senaman yang kuat atau bahkan setelah pergerakan kepala normal).

Kaedah visualisasi

Untuk mengelakkan pendarahan atau tumor, doktor mengarahkan pesakit ke pengimejan resonans magnetik (MRI) atau komputasi tomografi (CT).

Pensampelan cecair serebrospinal

Dijalankan dengan pendarahan subarachnoid yang disyaki. Kehadiran darah dalam cecair serebrospinal setelah pemeriksaan makmal menunjukkan hasil yang positif.

Sakit kepala tidak boleh dipandang rendah. Walaupun pada hakikatnya, sebagai peraturan, kita tidak membicarakan perkara yang serius, kita tidak boleh menolak kesulitan tersebut.

Ujian: Mengapa saya sering mengalami sakit kepala? Sebab apa?

Migrain dan sukan

Sebilangan besar pesakit menggambarkan kesakitan migrain sebagai "mengepalkan kepala ke gelung baja." Biasanya, penyakit ini dilokalisasi di dahi dan pelipis, namun, setelah melakukan senaman fizikal yang kuat, ia dapat "menembusi" di belakang kepala. Apa yang perlu dilakukan dan bagaimana untuk mengelakkan migrain bagi orang yang aktif, yang sering muncul ketika atau selepas bersukan?

Latihan yang kuat boleh menjadi pencetus

Menurut Migraine Trust, badan amal penyelidikan perubatan di UK, atlet yang terdedah kepada migrain kronik lebih cenderung mengalami sawan daripada orang yang tidak peduli dengan aktiviti fizikal. Sebabnya adalah bahawa senaman yang kuat boleh menjadi pencetus penyakit. Terdapat banyak penyebab sakit kepala, tetapi beberapa teknik mudah akan menghindarinya. Mungkin…

  1. Minum banyak air sebelum dan selepas latihan. Penghidratan yang betul sering membuat perbezaan antara kesakitan yang melemahkan dan senaman yang sihat..
  2. Cuba berehat semasa bersenam. Saluran darah di kepala, mengembang, meregangkan ujung saraf, mengakibatkan kesakitan yang teruk. Memanaskan badan sebelum dan selepas aktiviti fizikal membolehkan badan perlahan-lahan memanaskan badan, menenangkan diri. Fikirkannya sebagai langkah berjaga-jaga yang akan membolehkan jantung dan saluran darah meregang tanpa rasa sakit.

Sakit kepala dan tulang belakang serviks

Tulang belakang serviks adalah penyebab sakit kepala yang biasa, khususnya, setelah melakukan senaman fizikal akibat ketegangan otot. Ia boleh menjadi sumber jenis sakit kepala tertentu, sindrom cervicocranial yang disebut, atau manifestasi sebagai pencetus sakit kepala yang lain, misalnya, migrain atau memburukkan lagi sakit kepala utama yang ada.

Sindrom servikokranial

Sakit kepala dari tulang belakang serviks disebabkan oleh penyakit atau pelanggaran struktur serviks (cakera, sendi, ligamen, otot serviks). Sebaliknya, gangguan fungsi sistem muskuloskeletal dianggap sebagai penyebab kesakitan, dan perubahan degeneratif pada tulang belakang (pertumbuhan tulang dan perubahan pada cakera intervertebral yang terjadi pada usia) dikecualikan, kerana perubahan ini berlaku pada hampir semua orang berusia lebih dari 40 tahun, termasuk mereka yang tidak mengalami sakit kepala.

Kesakitan terasa berdenyut, biasanya bermula di bahagian belakang kepala dan merebak ke arah dahi, pelipis, telinga; sebagai peraturan, ia berjalan dengan sederhana, secara intensif memanifestasikan dirinya di bahagian belakang kepala atau dahi. Selalunya ia adalah satu sisi, boleh berkeliaran di seluruh kepala, tetapi semasa serangan tidak mencapai giliran sisi. Serangan itu sendiri berlangsung dari beberapa jam hingga beberapa hari, berlaku pada pelbagai selang waktu.

Sakit kepala di bahagian belakang kepala juga disertai dengan sakit di leher, gangguan pergerakan tulang belakang serviks, peningkatan ketegangan otot, otot trapezius oksipital, kepekaan sentuhan mereka dan bertambah buruk semasa pergerakan dan latihan fizikal. Penyakit ini juga boleh disertai dengan loya ringan, penglihatan kabur, peningkatan lak pada bahagian yang menyakitkan, pening.

Faktor kesakitan yang memprovokasi, terutamanya di bahagian belakang kepala, mungkin pergerakan kepala secara tiba-tiba (yang sering berlaku semasa sukan), kedudukan kepala yang tidak betul semasa tidur dan hipotermia (khususnya, disebabkan penyaman udara), ketegangan tulang belakang berulang (mis. latihan kekuatan) atau kedudukan kepala yang dipaksa (kerja berpanjangan di komputer), tekanan adalah faktor penting.

Penyelesaian masalah

Sekiranya terdapat manifestasi jangka panjang atau akut (terutama selepas trauma) sakit di bahagian belakang kepala, pemeriksaan perubatan diperlukan kerana penyebabnya mungkin tersembunyi pada jangkitan, penyakit reumatik, tumor atau patah tulang. Sekiranya bahagian belakang kepala mengalami kekambuhan, penyebabnya mungkin berlakunya prolaps cakera intervertebral di tulang belakang serviks - dalam kes ini, rasa sakit merebak ke anggota badan atas, berterusan setelah mengambil anestetik, boleh menyebabkan gangguan tidur dan anggota badan yang lemah. Dalam kes ini, pemeriksaan perubatan diperlukan..

Dalam sekatan tulang belakang serviks akut, terutamanya selepas pergerakan atau hipotermia yang tidak berjaya, ubat-ubatan diresepkan untuk merehatkan otot (relaxant otot) dan ubat penahan sakit (analgesik); panas kering kadang-kadang membantu.

Dalam kes pengecualian penyakit serius dan penentuan ketidakseimbangan otot, terutama dengan kesulitan yang berpanjangan, pemulihan berkaitan dengan memberi tahu pesakit tentang penyebab sakit kepala, pencegahan dan arahan mereka mengenai perawatan di rumah adalah sesuai. Rehabilitasi harus ditujukan untuk menghilangkan kekejangan otot, menggerakkan pergerakan sendi yang terbatas secara fungsional dan memperbaiki postur yang lemah (kedudukan kepala sering maju ke depan, yang menyebabkan beban otot leher kecil yang lebih banyak, yang semakin memburukkan lagi sakit kepala) dan stereotaip motor. Punca kesakitan di bahagian belakang kepala mungkin berkaitan dengan sekatan fungsional di geladak bawah tulang belakang, misalnya di paha.

Ia juga penting untuk menghilangkan tekanan, yang, sebahagian besarnya, menyumbang kepada permulaan kejang, kekejangan otot trapezius dan serviks. Pelbagai jenis urut dapat membantu, tetapi ia hanyalah penyelesaian jangka pendek..

Sakit kepala di bahagian belakang kepala ketika bersukan

almazzar

Pemula

Helo!
Saya berumur 23 tahun, 3 daripadanya saya lakukan di gim, setiap minggu selama 3 hari. Sebelum memulakan latihan, saya mesti berjalan sejauh satu setengah batu di treadmill dan melakukan pemanasan.

Suatu hari saya menggantungkan sedikit berat pada barbel daripada biasa dan di bangku tekan dengan barbel pada kenaikan 7-8 kepala saya sakit tajam di bahagian oksipital kanan. Selepas 2-3 minit, rasa sakit yang tajam hilang, tetapi selepas itu saya tidak dapat bekerja dengan berat badan, kepala saya mula sakit tajam di bahagian oksipital kanan yang sama.

Ngomong-ngomong, ketika anda mula melakukan latihan lengan tidak ada rasa sakit, tidak ada latihan sakit di punggung (punggung bawah), tetapi jika beban masuk ke bahu, dada atau punggung atas, rasa sakit segera muncul. Rasanya kepala hendak meletup.
Saya tidak pernah berada di rumah sakit dalam hidup saya, saya menjalani gaya hidup sihat sejak kecil, saya sering berenang di kolam renang dan bersenam di gim, tetapi kerana kekurangan masa saya terpaksa meninggalkan kolam renang.

Saya memutuskan untuk berehat seminggu, tetapi setelah tiba di balai setelah 7 hari cerita berulang serta merta, saya tidak sempat membuat beberapa pendekatan di bar!
Saya bekerja dalam bidang teknologi maklumat dan oleh itu gaya hidup kebanyakannya tidak menetap, sentiasa berada di hadapan komputer. Sakit kepala tidak pernah diganggu sebelumnya.

Di Internet, saya menemui satu-satu gejala yang serupa dengan saya, tetapi tidak ada satu pun rawatan yang didengar. Penyakit ini disebut "sakit kepala usaha fizikal." Beritahu saya jika anda boleh mengatasi penyakit ini sendiri atau masih perlu berjumpa doktor?
Terima kasih terlebih dahulu!

Sakit di kepala semasa latihan fizikal

Aktiviti fizikal adalah bahagian penting dalam kehidupan kita. Tubuh manusia diciptakan sedemikian rupa sehingga tanpa aktiviti fizikal ia mulai lemah dan sakit. Tetapi bagaimana jika ada aktiviti fizikal yang menyebabkan sakit kepala? Tetapi kadang-kadang tidak begitu jarang.

Sakit kepala menyebabkan

Pertama sekali, apabila sakit kepala berlaku semasa bersenam, anda perlu mengukur tekanan darah. Sekiranya tonometer tidak berada di tangan, pergi ke klinik. Tidak perlu membuat janji temu dengan doktor, tekanan dapat diukur di pejabat pertolongan cemas perawat. Di farmasi, anda sering mendapatkan perkhidmatan seperti itu..

Tekanan yang meningkat tidak dapat dilihat jika seseorang tidak mengalami tekanan dan menjalani kehidupan yang diukur. Tetapi sebaik sahaja dia mengambil sesuatu yang berat, pergi atau naik tangga, kepalanya mulai sakit. Kesakitan di kepala semasa bersenam adalah petunjuk penting untuk hipertensi arteri. Penyakit ini mesti dirawat, dan lebih cepat semakin baik. Jangan bergantung pada pil sakit kepala apabila penyebabnya terletak pada pembuluh darah, kerana, selain mengurangkan gejala, aspirin dan parasetamol tidak akan memberi apa-apa. Hipertensi harus dirawat di bawah pengawasan perubatan. Hanya apabila tekanan menormalkan, aktiviti fizikal dapat kembali ke tahap sebelumnya.

Kes lain adalah sakit kepala dengan beban yang sangat tinggi pada orang muda yang kelihatan sihat. Tekanan mungkin normal sementara tidak ada hipertensi. Tetapi seseorang hanya perlu melakukan latihan fizikal secara berlebihan, melakukan itu pada puncak kemungkinan, ketika sakit di kepala muncul. Pesakit seperti itu memerlukan pemeriksaan terperinci, tidak ada cadangan umum untuk mereka. Selalunya, gejala ini adalah akibat dari kecederaan kepala dan gegar otak, atau kecederaan kelahiran dengan peredaran cairan serebral (cecair serebrospinal) yang terganggu. Untuk pemeriksaan, anda perlu menjalani pemeriksaan oleh pakar neurologi, melakukan MRI dan ujian lain yang diperlukan.

Masalah yang sering berlaku bagi atlet muda adalah membezakan hipertensi dari tekanan darah tinggi, yang normal dengan aktiviti fizikal. Ujian yang sangat mudah boleh dilakukan untuk ini. Yang anda perlukan hanyalah rakan kongsi, kertas, pen dan tonometer.

Ujian hipertensi

  1. Ukur tekanan rehat di tangan kanan anda. Harus berada dalam julat hingga 139/90, idealnya 120/80 mm Hg. Menulis.
  2. Tanpa melepaskan manset, ambil tonometer di tangan anda dan lakukan 10 squats (20 untuk orang yang disiapkan secara fizikal) dengan pantas.
  3. Segera setelah jongkong kesepuluh, minta pasangan anda mengukur tekanan anda, tuliskan.
  4. Duduk sendiri selama satu minit, kemudian ukur tekanan sekali lagi dan rakam sekali lagi.

Ujian penyahkodan

Akibatnya, anda harus mempunyai 3 petunjuk tekanan darah: ketika berehat, sejurus selepas bersenam dan satu minit selepas bersenam. Biasanya, nombor akan menjadi seperti ini: 120/80 - 140/80 - 120/80. Atlet terlatih boleh memperoleh keputusan ini: 120/80 - 130/60 - 120/80 - ini juga norma.

Seperti yang anda lihat, digit bawah sangat penting dalam ujian ini..

Sekiranya terdapat hipertensi pendam, maka setelah memuatkan angka yang lebih rendah akan meningkat, misalnya: 140/90, 140/100. Semakin kuat hipertensi, semakin lama diperlukan untuk menormalkan, jadi setelah satu minit anda dapat melihat peningkatan angka yang lebih rendah, misalnya: 130/100. Ini mengatakan bahawa anda perlu berjumpa doktor dan merawat hipertensi..

Sekiranya nombor bawah jatuh, maka ini menunjukkan reaksi sistem kardiovaskular yang baik. Pada atlet yang sangat terlatih, di puncak beban, tekanan yang lebih rendah bahkan boleh menjadi sifar, iaitu ketukan pada tonometer akan terdengar ketika manset mengempis.

Ini adalah versi ujian rumah. Sekiranya ragu-ragu, dan kepala sakit semasa bersenam, berjumpa doktor. Untuk mengesan hipertensi, terdapat banyak kaedah diagnostik fungsional..

Sakit kepala selepas latihan: normal atau patologi?

Aktiviti fizikal memang hebat! Perjalanan tetap ke gim adalah kunci kesihatan yang baik. Namun, beberapa orang menghadapi situasi paradoks: dia pergi ke gim dengan sihat, dan meninggalkan bilik dengan kepala yang sakit. Bagaimana? Mengapa senaman fizikal yang berguna itu berubah menjadi masalah baru dengan badan? MedAboutMe mendapat tahu mengapa ia boleh menyebabkan sakit kepala selepas latihan dan bagaimana mengelakkan kesan ini.?

Sakit kepala dan senaman

Pertama sekali, sakit kepala primer dan sekunder harus dipisahkan. Dalam kes pertama, aktiviti fizikal adalah penyebab sakit kepala. Pada yang kedua - terdapat beberapa jenis patologi, penyakit yang membawa kepada sakit kepala semasa latihan fizikal.

Sakit kepala primer semasa aktiviti fizikal biasanya dimanifestasikan di kedua-dua belah kepala dan sering terasa berdenyut. Tempoh sakit kepala seperti itu boleh dari 5 minit hingga 2 hari, dalam kes terburuk, ia menjadi migrain.

Penyebab sakit kepala sekunder semasa bersenam adalah:

  • resdung,
  • penyakit jantung,
  • strok,
  • sindrom vasokonstriksi serebrum yang boleh diterbalikkan,
  • pembedahan pembedahan arteri koronari spontan,
  • bengkak atau kerosakan otak yang lain.

Sakit kepala sekunder mungkin disertai dengan muntah, kekejangan (kekakuan) otot di bahagian belakang kepala, muntah dan gangguan penglihatan.

Harus diingat bahawa beberapa patologi di atas adalah keadaan yang memerlukan rawatan perubatan segera - strok dan pembedahan arteri koronari. Dalam kes lain, perlu juga berjumpa doktor dan menetapkan terapi.

Sekiranya sakit kepala tidak dikaitkan dengan sebarang penyakit, maka anda harus mencari alasan untuk latihan itu sendiri.

Sakit kepala dehidrasi

Sekiranya seseorang kehilangan lebih banyak air daripada yang diterima dari luar, dia mengalami dehidrasi. Latihan intensif di gim adalah salah satu penyebab yang paling biasa dari keadaan yang tidak menyenangkan dan tidak sihat ini. Malah atlet berpengalaman menghadapi risiko dehidrasi ketika menjalani latihan di iklim panas dan lembap..

Risiko dehidrasi bagi peminat senaman biasa meningkat dengan ubat-ubatan tertentu..

Dehidrasi ditunjukkan oleh sakit kepala yang digabungkan dengan rasa dahaga, rasa keletihan dan kelesuan yang tidak dapat ditahan, kegelapan warna air kencing yang ketara (menjadi lebih pekat), penurunan kuantiti, sembelit, rasa bibir dan mulut kering, pening dan kerengsaan yang tidak dapat digerakkan.

Kawasan pengedaran sakit kepala adalah ciri: bahagian depan dan belakang kepala, bahagian lateralnya, dan juga seluruh kepala. Biasanya, kesakitan dehidrasi tidak pernah merebak ke bahagian depan tengkorak dan ke bahagian belakang leher.

Dengan dehidrasi yang teruk, takikardia (degupan jantung yang cepat) berkembang, air kencing semakin gelap, tekanan menurun, peluh berhenti menonjol, kedutan kulit, mata jatuh - dalam keadaan ini seseorang hampir mati, dan jika dia tidak dibantu dengan segera, dia akan mati.

Masalah dehidrasi bukan hanya kekurangan air, tetapi juga kekurangan elektrolit yang berkembang - zat yang dalam larutan memecah menjadi ion dan memastikan kehadiran ion magnesium, kalium, natrium, klorin, dll dalam darah dan cairan tubuh yang lain..

Untuk mengatasi sakit kepala dehidrasi, anda perlu minum air secukupnya semasa bersenam, atau lebih baik, minuman elektrolit untuk atlet. Mereka berkesan mengembalikan keseimbangan elektrolit yang terganggu..

Sekiranya seseorang berlatih pada suhu udara yang tinggi atau di bawah terik matahari, maka dia, selain dehidrasi dan ketidakseimbangan elektrolit, mungkin mengalami sakit kepala di tengah panas yang berlebihan. Situasinya menjadi rumit dengan berlatih di bilik yang penuh sesak - sementara dengan latar belakang peningkatan beban, tubuh mungkin tidak mempunyai cukup oksigen, hipoksia tisu berkembang, yang juga menyebabkan sakit kepala.

Perlu ditambah bahawa ada penyesuaian dan kaedah latihan khusus dengan latar belakang kandungan oksigen rendah di udara - ini harus meningkatkan daya tahan pada atlet. Walau bagaimanapun, peralihan ke latihan sedemikian hanya mungkin di bawah pengawasan doktor..

Sakit kepala tegang

Dengan latihan berlebihan semasa latihan, dengan tekanan yang terlalu banyak atau dengan teknik yang salah untuk melakukan latihan kekuatan, sakit kepala ketegangan mungkin timbul. Faktor risiko lain adalah tekanan, jadi sakit kepala ketegangan dapat terjadi semasa pertandingan..

Ciri ciri sakit kepala jenis ini adalah seperti berikut:

  • permulaan beransur-ansur,
  • intensiti ringan atau sederhana,
  • sakit merebak ke leher dan belakang kepala, lebih jarang rasa sakit meliputi seluruh kepala atau kedua-dua bahagian kepala,
  • rasa sakit itu sendiri terasa menindas, menyempitkan, membosankan, berterusan dan tidak pernah berdenyut.

Untuk mengatasi sakit kepala yang tegang, anda harus menggunakan teknik santai, termasuk dari gudang beberapa sukan, misalnya, dari yoga. Beberapa jenis pernafasan dan meditasi yang menenangkan, menenangkan, serta urut, termasuk pertolongan diri, membantu dengan baik. Untuk merehatkan otot leher dan leher, anda boleh menggunakan kompres ais dan panas..

Paradoksnya, tetapi adalah aktiviti fizikal yang difikirkan oleh doktor sebagai salah satu kaedah terbaik untuk mengatasi sakit kepala yang tegang. Oleh itu, terbukti bahawa senaman aerobik biasa - berjalan kaki, berenang, berbasikal mengurangkan risiko mengalami sakit kepala seperti ini. Secara semula jadi, dalam kes ini, seperti yang telah disebutkan di atas, dehidrasi tidak boleh dibiarkan.

Anda banyak membaca, dan kami sangat menghargainya!

Tinggalkan e-mel anda untuk sentiasa menerima maklumat dan perkhidmatan penting untuk menjaga kesihatan anda

Forum

Sakit berdenyut yang teruk di bahagian belakang kepala dengan tenaga, pertolongan!

Semasa sakit, disarankan untuk memeriksa tekanan darah.
Sekiranya normal, periksa keseluruhan tulang belakang, atau tempat-tempat di mana terdapat kecederaan tulang belakang.
Kecederaan adalah?

Sekiranya kesihatan seperti angkasawan, mungkin ada yang tidak kena dengan teknik pelaksanaannya.

Nah, dan bagaimana ia berakhir? Lulus?
Selain kesakitan yang berkaitan dengan ketegangan otot-otot leher dan leher, rasa sakit akibat peningkatan tekanan darah, ada rasa sakit yang sangat teruk kerana peningkatan tekanan intrakranial sementara (ini kemungkinan besar tidak akan didedahkan oleh doktor) kerana teknik pernafasan yang tidak betul dan pengekalan pernafasan. Paru-paru mengembang lama dan memerah vena cava yang unggul, yang menghilangkan darah, termasuk dari kepala. Kesesakan vena berlaku dan tekanan intrakranial meningkat. Dan kemudian sesuatu kelihatan meregang di kepala dan selepas ini rasa sakit dapat terjadi selama beberapa minggu lagi dengan beban ringan, kerana reseptor kesakitan sudah diprovokasi dan hanya menunggu sedikit peningkatan tekanan intrakranial.

Saya memberitahu, kerana dia sendiri hanya menderita. Saya harus mencari-cari sastera khas untuk mengetahui mengenainya. Terdapat hanya dalam buku asing mengenai perubatan sukan, tk. pada orang biasa, kesakitan dengan alasan ini secara praktikal tidak berlaku. Teknik pernafasan yang diperbaiki semasa latihan - rasa sakit secara beransur-ansur hilang.

Sakit di kepala semasa latihan fizikal

Aktiviti fizikal adalah bahagian penting dalam kehidupan kita. Tubuh manusia diciptakan sedemikian rupa sehingga tanpa aktiviti fizikal ia mulai lemah dan sakit. Tetapi bagaimana jika ada aktiviti fizikal yang menyebabkan sakit kepala? Tetapi kadang-kadang tidak begitu jarang.

Sakit kepala menyebabkan

Pertama sekali, apabila sakit kepala berlaku semasa bersenam, anda perlu mengukur tekanan darah. Sekiranya tonometer tidak berada di tangan, pergi ke klinik. Tidak perlu membuat janji temu dengan doktor, tekanan dapat diukur di pejabat pertolongan cemas perawat. Di farmasi, anda sering mendapatkan perkhidmatan seperti itu..

Tekanan yang meningkat tidak dapat dilihat jika seseorang tidak mengalami tekanan dan menjalani kehidupan yang diukur. Tetapi sebaik sahaja dia mengambil sesuatu yang berat, pergi atau naik tangga, kepalanya mulai sakit. Kesakitan di kepala semasa bersenam adalah petunjuk penting untuk hipertensi arteri. Penyakit ini mesti dirawat, dan lebih cepat semakin baik. Jangan bergantung pada pil sakit kepala apabila penyebabnya terletak pada pembuluh darah, kerana, selain mengurangkan gejala, aspirin dan parasetamol tidak akan memberi apa-apa. Hipertensi harus dirawat di bawah pengawasan perubatan. Hanya apabila tekanan menormalkan, aktiviti fizikal dapat kembali ke tahap sebelumnya.

Kes lain adalah sakit kepala dengan beban yang sangat tinggi pada orang muda yang kelihatan sihat. Tekanan mungkin normal sementara tidak ada hipertensi. Tetapi seseorang hanya perlu melakukan latihan fizikal secara berlebihan, melakukan itu pada puncak kemungkinan, ketika sakit di kepala muncul. Pesakit seperti itu memerlukan pemeriksaan terperinci, tidak ada cadangan umum untuk mereka. Selalunya, gejala ini adalah akibat dari kecederaan kepala dan gegar otak, atau kecederaan kelahiran dengan peredaran cairan serebral (cecair serebrospinal) yang terganggu. Untuk pemeriksaan, anda perlu menjalani pemeriksaan oleh pakar neurologi, melakukan MRI dan ujian lain yang diperlukan.

Masalah yang sering berlaku bagi atlet muda adalah membezakan hipertensi dari tekanan darah tinggi, yang normal dengan aktiviti fizikal. Ujian yang sangat mudah boleh dilakukan untuk ini. Yang anda perlukan hanyalah rakan kongsi, kertas, pen dan tonometer.

Ujian hipertensi

  1. Ukur tekanan rehat di tangan kanan anda. Harus berada dalam julat hingga 139/90, idealnya 120/80 mm Hg. Menulis.
  2. Tanpa melepaskan manset, ambil tonometer di tangan anda dan lakukan 10 squats (20 untuk orang yang disiapkan secara fizikal) dengan pantas.
  3. Segera setelah jongkong kesepuluh, minta pasangan anda mengukur tekanan anda, tuliskan.
  4. Duduk sendiri selama satu minit, kemudian ukur tekanan sekali lagi dan rakam sekali lagi.

Ujian penyahkodan

Akibatnya, anda harus mempunyai 3 petunjuk tekanan darah: ketika berehat, sejurus selepas bersenam dan satu minit selepas bersenam. Biasanya, nombor akan menjadi seperti ini: 120/80 - 140/80 - 120/80. Atlet terlatih boleh memperoleh keputusan ini: 120/80 - 130/60 - 120/80 - ini juga norma.

Seperti yang anda lihat, digit bawah sangat penting dalam ujian ini..

Sekiranya terdapat hipertensi pendam, maka setelah memuatkan angka yang lebih rendah akan meningkat, misalnya: 140/90, 140/100. Semakin kuat hipertensi, semakin lama diperlukan untuk menormalkan, jadi setelah satu minit anda dapat melihat peningkatan angka yang lebih rendah, misalnya: 130/100. Ini mengatakan bahawa anda perlu berjumpa doktor dan merawat hipertensi..

Sekiranya nombor bawah jatuh, maka ini menunjukkan reaksi sistem kardiovaskular yang baik. Pada atlet yang sangat terlatih, di puncak beban, tekanan yang lebih rendah bahkan boleh menjadi sifar, iaitu ketukan pada tonometer akan terdengar ketika manset mengempis.

Ini adalah versi ujian rumah. Sekiranya ragu-ragu, dan kepala sakit semasa bersenam, berjumpa doktor. Untuk mengesan hipertensi, terdapat banyak kaedah diagnostik fungsional..

Sakit kepala selepas aktiviti fizikal: sebab, pencegahan, rawatan

Kadang-kadang selepas latihan, kepala saya sakit. Sekiranya serangan berlaku secara berkala, maka anda perlu berjumpa doktor. Ini boleh menjadi gejala patologi serius..

Mengapa sakit kepala selepas latihan?

Sakit kepala semasa latihan fizikal berkembang dalam situasi berikut:

  • Hipertensi arteri.
  • Penyakit kardiovaskular.
  • Tekanan intrakranial meningkat.
  • Patologi tulang belakang dan cakera intervertebral.

Sensasi yang tidak menyenangkan dari lokasi mengembara di bawah kulit kepala timbul jika anda tidak mengikuti rejimen air dan makanan.

Tekanan darah tinggi

Selepas melompat atau kecergasan, tekanan darah meningkat. Namun, pada orang yang sihat ia kembali ke tahap normal. Dengan tekanan yang semakin meningkat, sakit kepala semasa latihan fizikal mempunyai sifat mampatan, berdenyut atau menyempitkan. Penyetempatannya adalah kawasan oksipital atau parietal.

Mual, muntah, dan mimisan yang teruk muncul. Sekiranya anda mengabaikan simptom ini, jangan mengambil langkah-langkah untuk menghentikan serangan, maka kemungkinan timbulnya krisis hipertensi.

Tekanan intrakranial meningkat

Ini adalah tekanan di ventrikel otak dan rongga tengkorak. Pada orang yang sihat, cecair serebrospinal yang dikeluarkan (cecair serebrospinal) sentiasa diserap ke dalam saluran. Sekiranya penyerapan sukar dilakukan, cecair ini memampatkan tisu otak, kepala mula sakit.

Selepas bersenam, perasaan meletup muncul di kepala. Ini diperhatikan dengan kecederaan otak traumatik, tumor otak jinak dan ganas, patologi berjangkit dan keradangan, pada kanak-kanak dengan meningitis atau ensefalitis.

Sekiranya kanak-kanak mengalami sakit kepala setelah berlari, maka patologi organik mesti dikesampingkan terlebih dahulu.

Osteochondrosis tulang belakang serviks

Sakit kepala selepas latihan kadang-kadang disebabkan oleh osteochondrosis..

Dengan patologi ini, persarafan dan bekalan darah ke otak terganggu, kemungkinan pelanggaran arteri, saraf.

Ketidakselesaan didahului oleh aktiviti fizikal yang berlebihan dari otot leher, kepala dan punggung. Perasaan tidak menyenangkan muncul di sebelah kiri atau di sebelah kanan kepala, berhijrah ke kawasan temporal, parietal atau oksipital. Perbezaan ciri adalah peningkatan ketidakselesaan pada otot kepala dan leher dengan pergerakan, pusingan, kecondongan secara tiba-tiba.

Hernia intervertebral

Apabila berlaku hernia intervertebral, ubah bentuk cakera intervertebral, pecahnya cincin berserat dan penonjolan nukleus pulpa ke saluran tulang belakang.

Kerana ini, pemampatan batang saraf dan arteri bersebelahan berlaku. Selepas latihan yang berkaitan dengan putaran badan, mungkin untuk memperkuat proses ini dan penampilan sensasi yang tidak menyenangkan. Mungkin kebas pada leher, penurunan kepekaan. Kadang-kadang terdapat sensasi kesemutan di anggota badan atas, perasaan semut merangkak, pening.

Kekejangan serebrum

Sakit kepala yang berlaku semasa aktiviti fizikal, disebabkan oleh penyempitan lumen arteri. Bekalan darah ke otak terganggu, penghantaran oksigen ke dalamnya berkurang. Penampilan lalat di depan mata, pening, kebisingan di kepala, goyah dan pingsan adalah ciri.

Sekiranya anda mengukur tekanan darah, ia akan diturunkan, kepala anda akan berpusing. Ini adalah ciri-ciri penyakit kardiovaskular yang terlalu banyak bekerja..

Aterosklerosis

Dengan aterosklerosis arteri brachiocephalic yang membawa darah ke otak, deposit kolesterol terbentuk di arteri dan urat. Plak terbentuk di jantung, buah pinggang, kepala.

Keanjalan dan nada dinding kapal dikurangkan, sifat reologi darah dilanggar, dan kelikatannya meningkat. Ini mengganggu aliran darah yang normal dan menyebabkan peredaran otak terganggu..

Aliran keluar vena terganggu, yang menyebabkan peningkatan tekanan intrakranial. Dalam keadaan seperti itu, seseorang mengadu pening, kelemahan.

Gangguan kardiovaskular

Sekiranya selepas latihan, kepala sakit dan sakit, ini adalah manifestasi dystonia vegetatif-vaskular. Munculnya loya setelah bermain sukan dengan VVD disebabkan oleh pelanggaran peraturan neurohumoral.

Mungkin sensasi terbakar di bahagian belakang kepala, leher mungkin sakit, seseorang mengeluh bahawa dia memakai "helmet pengetat" di kepalanya.

Selepas latihan, terdapat ketidakselesaan pada otot leher, bunyi di kepala, bertambah kuat dengan pergerakan apa pun.

Faktor luaran yang menyebabkan sakit kepala setelah melakukan senaman fizikal

Kesakitan di kepala semasa latihan fizikal berlaku di bawah pengaruh faktor luaran:

  • Overtrain psiko-emosi. Sekiranya tekanan mendahului latihan, risiko sensasi seperti itu meningkat.
  • Makan sebelum kelas. Sebelum mengunjungi gim, disarankan untuk tidak makan 3-4 jam. Jika tidak, aliran darah utama yang diperlukan untuk pencernaan diperhatikan di dalam perut. Ini akan memberi kesan negatif kepada bekalan darah ke organ lain..
  • Pematuhan dengan peraturan air. Semasa latihan yang kuat, kecenderungan, giliran, berpeluh meningkat. Sekiranya anda tidak minum cukup cecair, dehidrasi mungkin berlaku..
  • Pemilihan program yang salah. Ia harus dipilih secara individu untuk setiap orang, ada kemungkinan menggunakan elemen yoga yang menguatkan otot kepala.
  • Dengan keletihan yang berlebihan, tekanan intrakranial meningkat, kekejangan otot muncul.

Bilik gim harus luas, berventilasi baik, dengan suhu udara yang selesa.

Sakit kepala primer semasa latihan fizikal

Diagnosis sedemikian dibuat hanya setelah pengecualian patologi lain: hipertensi, sindrom asthenik, patologi sistem muskuloskeletal, tumor kepala.

Terdapat sensasi tekanan, terbakar di kepala dengan pelbagai jangka masa: dari beberapa minit hingga 3-4 jam. Mereka bersifat dua hala, cukup kuat, merebak ke atas dari otot serviks.

Tidak ada loya, kelemahan, atau pening dalam keadaan ini. Ketidakselesaan diperburuk dengan menekan leher atau belakang kepala, tetapi tidak berubah sama sekali dengan pelbagai pergerakan..

Oleh itu, pada orang yang mengalami sakit kepala setelah bermain sukan, tidak ada penyakit bersamaan, sebab utama adalah ketegangan otot.

Rawatan sakit kepala selepas latihan fizikal

Apabila sakit kepala yang tajam berlaku semasa latihan fizikal, adalah perlu untuk menentukan penyebabnya. Sekiranya perasaan ini muncul selepas latihan yang intensif, maka anda perlu menghadkan aktiviti fizikal minimum. Kemudian keadaan pesakit dinormalisasi.

Sekiranya seseorang mengetahui tentang masalahnya, dia sudah mengalami keadaan seperti itu, maka perlu untuk merawat patologi utama.

Untuk pencegahan, anda boleh melakukan pemanasan, yoga untuk kepala, bahu, yang akan menguatkan otot-otot bahu.

Pertolongan cemas

Untuk pertolongan cemas diperlukan:

  • Hentikan latihan.
  • Sediakan udara segar.
  • Berbaring atau duduk orang itu sehingga kepala terletak di atas hujung bawah.
  • Sekiranya boleh, disarankan untuk mengukur tekanan darah. Dengan kenaikannya (melebihi 160/90 mm Hg), anda perlu memberi agen hipotensi (nifedipine, captopril, capoten).
  • Dengan tekanan darah yang normal, anda harus minum tablet ubat anti-radang bukan steroid (ketoprofen, ketorol, diclofenac atau nimesulide). Anda juga boleh menggunakan tempalgin, spazgan atau no-shoy.

Sekiranya terdapat ketidakselesaan pada otot leher dan kepala, anda boleh melakukan urutan lembut pada otot serviks.

Bila berjumpa doktor?

Anda mesti berjumpa doktor dalam situasi berikut:

  • Setelah mengambil tablet, intensiti ketidakselesaan di kepala tidak berkurang.
  • Seseorang mengalami gangguan motorik atau pertuturan.
  • Kehilangan kesedaran, gangguan koordinasi pergerakan atau

orientasi ruang.

  • Munculnya perasaan seperti itu di kepala didahului dengan lebam, jatuh atau pukulan (setelah tinju atau setelah bertanding).
  • Muntah, pening, kejang kepala, lengan, kaki yang kejang.
  • Terdapat kehilangan penglihatan pada satu mata, paresis otot muka.

Gejala serupa menunjukkan bengkak atau kecederaan kepala, strok, krisis hipertensi. Dalam semua kes di atas, anda mesti segera menghubungi klinik untuk membuat diagnosis dan menetapkan terapi.

Pencegahan sakit kepala semasa latihan fizikal

Agar kelas dapat dilakukan dengan senang hati, tanpa menimbulkan bahaya kepada seseorang, peraturan berikut mesti dipatuhi:

  • Meningkatkan beban secara beransur-ansur.
  • Perhatikan prinsip pernafasan yang betul.
  • Sentiasa ada sebotol air dengan anda.
  • Sebelum memulakan senaman yang kuat, lakukan pemanasan pendek.
  • Jejaki nadi.

Sekiranya anda mengikuti petua ini, kemungkinan tekanan pada pelipis dan leher dikurangkan. Anda boleh menghubungi pelatih anda, dia akan memberitahu anda jenis latihan yang harus anda hindari..

Sakit bergantung pada jenis latihan

Terdapat pelbagai sebab untuk munculnya perasaan seperti itu di kepala:

  • Semasa latihan, semua kumpulan otot terlibat, jadi kepala mungkin berputar kerana terlalu banyak korset otot.
  • Penyebab umum selepas latihan kardio adalah kekejangan vaskular atau gangguan kardiologi..
  • Perasaan tidak selesa mungkin berlaku setelah melakukan bar dengan hernia di tulang belakang atau tekanan fizikal.
  • Perasaan ini di kepala ketika berlari dan berjalan lebih kerap berlaku dengan aterosklerosis, hipertensi dan masalah sistem muskuloskeletal.
  • Selepas push-up, leher dan kepala menjadi sakit kerana pengecutan otot spastik yang kuat..
  • Sekiranya kepala sakit teruk setelah berlari, ini paling kerap disebabkan oleh hipoksia otak. Selepas berhenti bersenam, gejala ini akan hilang..
  • Apabila leher dan kepala seseorang sakit selepas kecergasan, ia disebabkan oleh osteochondrosis atau cakera herniated.

Sekiranya sensasi seperti itu muncul secara sistematik, ia tidak akan berlalu

selepas tablet, anda perlu berjumpa doktor untuk mengetahui punca keadaan tersebut. Sekiranya tidak ada patologi dari organ dalaman, anda harus meminta pelatih mengkaji semula metodologi latihan.

Sakit kepala sambil melompat tali

Aktiviti seperti ini menyebabkan gegaran ringan pada tulang belakang. Oleh itu, munculnya sakit kepala selepas latihan.

Maka anda perlu meninggalkan lompatan sementara dan meluangkan lebih banyak masa untuk latihan mendatar.

Bolehkah saya bersukan jika kepala saya sakit??

Apabila gejala seperti itu muncul, anda perlu duduk atau berbaring. Selepas hilangnya manifestasi ini, latihan disambung semula.

Overvoltage dan otot tidak digalakkan. Masuk akal untuk mempertimbangkan pilihan latihan yang kurang intensif tenaga..

Selepas program ketidakselesaan di kepala yang dipilih dengan baik, seseorang harus merasa keletihan yang menyenangkan.

Sebelum mengikuti kelas, anda mesti mengikuti semua peraturan untuk mengunjungi gimnasium. Ini akan mengurangkan risiko ketidakselesaan di kepala selepas latihan..