Utama

Migrain

7 gejala barah, strok, diabetes yang menyamar sebagai penyakit lain

Sakit kepala (cephalalgia) adalah keluhan biasa yang tidak banyak diambil serius oleh orang lain. Sensasi yang tidak menyenangkan dapat terjadi ketika cuaca berubah, dengan latar belakang kerja berlebihan atau tekanan emosi. Sekiranya sakit kepala disertai dengan loya dan kelemahan, ini harus diperhatikan.

Kemunculan gejala ini mungkin menunjukkan patologi serius yang menimbulkan ancaman kepada kesihatan dan juga nyawa. Kecederaan otak traumatik dan gangguan sistem saraf menduduki tempat utama antara penyebab triad gejala ini..

Sekiranya pada malam seseorang tidak mengalami kecederaan emosi atau fizikal, maka antara penyebab yang mungkin berlaku, para pakar mencatat migrain, neoplasma di otak, keracunan, kegemukan, alergi, dystonia vegetovaskular, hipertensi arteri dan banyak lagi.

Diagnosis yang tepat dapat dibuat oleh pakar yang berkelayakan setelah pemeriksaan menyeluruh. Diagnosis sendiri boleh membahayakan anda dengan serius, kerana penyakit yang menyebabkan sakit kepala, mual dan kelemahan sering mempunyai gejala yang serupa.

Sebab biasa

Untuk membuat diagnosis, seorang pakar memerlukan kompleks gejala keseluruhan, setelah menganalisis mana yang dapat membuat kesimpulan yang tepat. Mari kita bincangkan penyebab ketidakselesaan berdasarkan aduan yang mungkin timbul:

  • pening dan pengsan. Penyebabnya mungkin keadaan patologi saluran darah. Migrain adalah penyakit yang paling biasa disertai dengan gejala seperti itu;
  • demam tinggi, kelesuan, menggigil. Ini mungkin menunjukkan meningitis atau proses berjangkit di otak;
  • loya dan muntah: strok, pendarahan intrakranial, hematoma subdural, kecederaan otak traumatik;
  • sakit di kuil dan leher mungkin menunjukkan sinusitis frontal;
  • suhu 38 darjah mungkin menunjukkan perkembangan jangkitan virus pernafasan akut atau influenza. Dalam kes ini, sakit kepala meliputi dahi, pelipis dan mata;
  • tinnitus menunjukkan gangguan pada alat vestibular. Sakit kepala yang meletup, diperparah dengan memutar kepala dan menggerakkan bola mata, mungkin menunjukkan hipertensi arteri. Sekiranya tinnitus juga disertai dengan sakit di telinga, ini sering menunjukkan tekanan intrakranial. Tinnitus juga bercakap mengenai osteochondrosis serviks.

Kemunculan sakit kepala dan loya semasa kehamilan adalah kejadian yang agak biasa. Ini disebabkan oleh penyusunan semula tubuh wanita yang ketara. Perubahan tahap hormon, keletihan, turun naik tekanan darah - semua ini boleh mencetuskan kemerosotan kesejahteraan.

Kami memeriksa hanya beberapa gejala yang mungkin muncul pada pesakit. Seperti yang anda lihat, bahkan satu gejala dapat menunjukkan sebilangan besar patologi. Itulah sebabnya sangat penting untuk berjumpa pakar sekiranya anda merasa tidak sihat.

Penyakit sebagai penyebab ketidakselesaan

Mari kita perhatikan dengan lebih terperinci penyakit mana yang boleh mencetuskan munculnya tiga gejala dan mengetahui cara mengatasinya. Pertama, mari kita bincangkan mengenai patologi berbahaya seperti meningitis dan ensefalitis..

Meningitis

Sekiranya pesakit mengadu keadaan yang memburuk secara tiba-tiba, hingga kesadaran semakin gelap, maka ada kemungkinan terjadinya lesi otak yang menular. Dengan meningitis, membran otak, dan juga mungkin saraf tunjang terjejas. Proses patologi berkembang kerana pengenalan patogen.

Virus, bakteria dan kulat boleh menyebabkan meningitis. Selalunya, agen penyebab meningitis disebarkan oleh titisan udara dan penularan hubungan rumah tangga. Pesakit mengadu sakit kepala yang tajam dan pecah yang merebak seperti gelombang ke seluruh kepala.

Pada puncak wabak yang menyakitkan, rasa mual dan muntah muncul, yang tidak ada kaitan dengan makan. Selepas muntah, kelegaan tidak berlaku, sakit kepala terus mengganggu. Kekaburan kesadaran diperburuk oleh munculnya sindrom kejang dan berlakunya halusinasi. Sakit kepala dengan meningitis adalah gejala yang dominan, yang muncul disebabkan oleh edema serebrum..

Analgesik yang kuat dapat menghilangkan kesakitan meningial buat sementara waktu, setelah beberapa saat ia kembali lagi. Bunyi yang kuat, cahaya terang - semua ini dapat menguatkan cephalgia. Sakit kepala sangat tidak tertahankan sehingga pesakit mencengkam kepala dan mengerang. Ciri meningitis adalah bahawa walaupun dalam tempoh inkubasi, pesakit mungkin mengalami sakit kepala, loya dan kelesuan..

Untuk penyakit ini, penampilan tanda-tanda lain juga merupakan ciri:

  • sakit otot;
  • pening;
  • kekurangan selera makan;
  • pucat atau bahkan kehitaman kulit;
  • kebas pada leher;
  • fotofobia;
  • cirit-birit;
  • ruam;
  • kepekaan suara;
  • peningkatan suhu badan yang ketara;
  • mengantuk.

Bergantung pada agen penyebab penyakit ini, terapi antibakteria, antivirus atau antikulat ditetapkan. Untuk melegakan kesakitan, analgesik digunakan, serta ubat anti-radang bukan steroid. Untuk sakit kepala kronik, pesakit boleh mengesyorkan penyinaran darah laser intravena..

Encephalitis

Encephalitis adalah keradangan otak di mana masalah kelabu atau putih terjejas. Penyakit ini boleh muncul sebagai proses yang terpisah atau berlatar belakang patologi lain. Ejen penyebab ensefalitis yang paling biasa adalah jangkitan virus. Neuroinfection dapat memasuki badan melalui gigitan nyamuk atau kutu. Virus ini juga disebarkan melalui kontak, titisan udara dan makanan (melalui makanan) oleh.

Encephalitis dicirikan oleh kemunculan gejala seperti:

  • kenaikan suhu;
  • gangguan dyspeptik;
  • gangguan pernafasan;
  • muntah
  • fotofobia;
  • mengantuk dan kelesuan, hingga koma;
  • kebimbangan motor;
  • gangguan persepsi objek;
  • pening.

Sekiranya ensefalitis dikesan, pesakit segera dimasukkan ke hospital. Rehat tempat tidur yang ketat dan pemantauan berterusan ditunjukkan..

Selsema usus

Ini adalah penyakit berjangkit di mana mukosa usus terkena jangkitan rotavirus. Ejen penyebab penyakit ini sangat menular, iaitu, ia menular, dan menimbulkan bahaya kepada orang lain.

Selesema usus dicirikan oleh permulaan akut. Tempoh pengeraman hanya berlangsung beberapa hari. Suhu pesakit meningkat mendadak, menggigil, demam, muntah, dan cirit-birit muncul. Di dalam tinja anda boleh menjumpai darah.

Jangkitan rotavirus dicirikan oleh penampilan sakit perut spastik. Juga, penyakit ini sering disertai oleh gejala jangkitan virus: hidung berair, sakit tekak, bersin.
Selesema usus adalah bahaya besar bagi kanak-kanak. Oleh itu, dengan muntah yang kerap dan kerap, serta cirit-birit, pastikan anda berjumpa dengan pakar pediatrik.

Rawatan terutamanya merangkumi terapi rehidrasi untuk menampung kehilangan air dan nutrien. Doktor juga menetapkan agen penyerap untuk menghilangkan toksin dan probiotik untuk memulihkan mikroflora usus normal..

Pesakit harus mengikuti rejimen setengah katil dan tidak menghubungi orang yang sihat. Anda mesti mengikuti diet yang lembut. Asas diet haruslah bijirin cair, sup sayur-sayuran, kompot, agar-agar. Jangan lupa tentang pengambilan air semula jadi yang mencukupi, yang akan membantu membuang badan dari bahan berbahaya dengan cepat..

Mabuk

Sakit kepala semasa keracunan berlaku kerana mabuk badan secara umum, yang disebabkan oleh patogen dan toksinnya. Mereka boleh masuk ke perut bersama dengan makanan berkualiti rendah. Selain itu, toksin memasuki badan bersama dengan minum, udara, dan juga melalui kulit..

Inilah sebabnya mengapa sakit kepala diperburuk oleh rasa sakit pada sendi, demam hingga 37 tahun ke atas, cirit-birit, hilang selera makan, sakit perut dan gejala lain. Keracunan makanan, cendawan beracun, ubat-ubatan, logam berat, alkohol boleh menyebabkan sakit kepala dan mual..

Keracunan juga berlaku dengan sembelit yang berpanjangan dan penyumbatan usus. Sekiranya keracunan, toksin harus dikeluarkan dari badan tanpa gagal dan secepat mungkin. Minum banyak cecair untuk mengelakkan dehidrasi. Sorben harus diambil dari ubat-ubatan, ini akan membantu tubuh membersihkan diri dari patogen dan produk pembusukannya.

ARVI adalah sekumpulan penyakit akut yang mempengaruhi saluran pernafasan atas. Penyebab penyakit ini adalah jangkitan virus. Jalan penularan yang paling mungkin adalah melalui hubungan dengan orang yang dijangkiti. Pesakit selalu batuk dan bersin, mengakibatkan sejumlah besar patogen dibuang.

Dengan ARVI, gejala berikut muncul:

  • sakit tekak;
  • kenaikan suhu;
  • dyspnea;
  • sakit kepala;
  • batuk dan bersin;
  • kelesuan dan apatis;
  • sakit di mata;
  • koyakan berterusan;
  • loya, dan dalam kes yang teruk, dan muntah.

Tetapi mengapa ARI kelihatan sakit kepala? Ini disebabkan oleh faktor-faktor seperti: peningkatan tekanan intrakranial, keradangan, mabuk. Sekiranya terdapat jangkitan virus, rehat di tempat tidur dan karantina harus diperhatikan..

Bilik di mana pesakit berada mesti di ventilasi secara berkala. Hipoksia boleh menyebabkan sakit kepala meningkat. Pada hari-hari awal, pesakit diberi ubat antivirus. Persediaan simptomatik digunakan bergantung kepada keluhan pesakit..

Sakit kepala tegang

Sakit kepala yang tegang boleh menjadi episodik dan kronik. Serangan emosi, ketegangan otot, insomnia, tekanan mental, dan penggunaan ubat-ubatan tertentu boleh menyebabkan serangan lain. Pesakit menggambarkan kesakitan sebagai penyempitan dari dua sisi, seolah-olah gelung telah diletakkan di kepala. Ketidakselesaan mungkin muncul pada waktu pagi dan tidak hilang sepanjang hari..

Dalam proses kronik, kerengsaan, kegelisahan dan juga kemurungan berkembang. Antidepresan untuk mengatasi kegelisahan, penenang otot untuk melegakan kekejangan otot, ubat anti-radang bukan steroid untuk menghilangkan rasa sakit boleh digunakan dalam rawatan. Terapi bukan ubat termasuk urutan kepala dan kolar, mandi air hangat, kompres sejuk di dahi.

Migrain

Ini adalah penyakit kronik yang bersifat neurologi, manifestasi utamanya adalah sakit kepala berkala di satu pihak. Migrain juga disebut penyakit bangsawan, kerana paling sering ia terjadi pada orang yang terlibat dalam pekerjaan mental. Kemerosotan bekalan darah, gangguan sistem saraf pusat, hipotensi, hipertensi, pengembangan saluran cerebral yang tidak rata dapat menyebabkan penyakit.

Serangan boleh mencetuskan senaman fizikal, ketegangan saraf, perubahan cuaca, dehidrasi, kurang tidur dan banyak lagi. Sebahagiannya melegakan urutan leher dan kepala, tidur, syampu, mandi kontras. Tetapi jika serangan itu berlaku dengan sungguh-sungguh, anda tidak boleh melakukan tanpa ubat.

Tekanan intrakranial meningkat

Tekanan intrakranial menunjukkan tahap tekanan cecair serebrospinal. Peningkatannya dapat dilihat dengan keradangan dan pembengkakan otak, hidrosefalus, hematoma, neoplasma. Juga, peningkatan tekanan intrakranial boleh menjadi gejala penyakit serius, misalnya, strok, meningitis, ensefalitis, kecederaan otak traumatik..

Pesakit bermasalah dengan kesakitan pecah dan menekan. Batuk, bersin, dan bahkan memiringkan kepala anda boleh mencetuskan serangan kesakitan. Ia biasanya berlaku pada waktu pagi sebaik sahaja bangun. Proses patologi boleh mempengaruhi saluran pencernaan, menyebabkan sembelit atau cirit-birit, sakit perut.

Rawatan dijalankan dalam beberapa peringkat. Pertama sekali, penting untuk mengenal pasti penyebab keadaan patologi dan menghapuskannya. Untuk menyesuaikan tahap tekanan intrakranial, agen hormon, osmodiuretik, neuroprotectors digunakan.

Kadang-kadang, untuk mengurangkan tekanan, diperlukan tusukan. Sama pentingnya adalah penyesuaian pemakanan, yang merangkumi mengehadkan cecair dan garam. Dalam tempoh pemulihan, ubat homeopati boleh diresepkan.

Oleh itu, sakit kepala, loya dan kelemahan adalah ciri kompleks gejala pelbagai penyakit. Migrain, meningitis, ensefalitis, mabuk hanya sebahagian daripadanya. Diagnosis awal adalah kunci pemulihan cepat anda. Jangan terlibat dalam diagnosis diri, tetapi hubungi pakar yang kompeten dan ikuti cadangannya.