Utama

Serangan jantung

Cephalgia yang Menyakitkan dan Berbeza: Punca dan Penghapusan Sakit Kepala

Sindrom Cephalgic, atau seperti yang lebih dikenali di kalangan orang, cephalalgia adalah sakit di bahagian kepala.

Penyakit ini menyebabkan banyak kesulitan dan kadang-kadang ia tidak dapat dihilangkan. Ia mempengaruhi wakil dari semua kategori umur.

Mengambil pil sering tidak menyelesaikan masalah, oleh itu, sebelum membuat keputusan mengenai perbelanjaan rawatan, anda harus berjumpa pakar.

Jenis-jenis Sindrom Cephalgic

Cephalgia terutama diperhatikan pada orang yang menderita keletihan kronik. Tetapi jangan mengabaikan penyakit yang lebih serius, gejalanya adalah sakit kepala. Pada masa ini, sindrom cephalgia mempunyai klasifikasi tertentu.

Pembahagian ke dalam kumpulan adalah berdasarkan lokasi kesakitan dan sebab-sebab yang menyebabkannya.

Oleh itu, sakit kepala boleh terdiri daripada jenis berikut:

  1. Sakit kepala vaskular. Ia berlaku apabila saluran darah meluap atau meregang. Kesakitan boleh berirama atau berdenyut-denyut.
  2. Cephalgia ketegangan otot. Pada dasarnya, ini adalah sensasi kesakitan yang monoton di mana terdapat sensasi memerah, mengetatkan atau mengencangkan.
  3. Sakit kepala Liquorodynamic. Ia diperhatikan dengan peningkatan tekanan intrakranial. Dalam kes ini, rasa sakit yang meletup dirasakan.
  4. Sakit toksik berjangkit. Sebab untuk sindrom semacam ini adalah penurunan imuniti dan pengenalan mikroorganisma berbahaya ke dalam tubuh manusia.
  5. Sakit kepala neuralgik. Ini dinyatakan dalam bentuk serangan jangka pendek yang didahului oleh sebarang peristiwa: mencuci, menelan, mencukur, dll..

Cephalgia terutamanya disebabkan oleh gangguan peredaran darah pada tisu otak. Sensasi kesakitan timbul dengan pengembangan lumen kapal, diikuti dengan perubahan tekanan darah. Juga, kekejangan boleh menyebabkan ketidakselesaan..

Etiologi asal kesakitan

Otak dan tisu sekitarnya cukup sensitif terhadap banyak perubahan yang berlaku di dalam tubuh manusia. Ramai orang tertanya-tanya mengapa kawasan ini sangat sensitif..

Ini disebabkan oleh kehadiran sebilangan besar reseptor kesakitan di kawasan badan ini. Di dalam tengkorak terdapat dura mater dan kontra, arteri meningeal, saluran arteri besar, akar tunjang serviks dan saraf intrakranial.

Di samping itu, reseptor luaran bertanggungjawab untuk persepsi kesakitan: arteri, aponeuroses, telinga tengah, tendon, kelengkapan kulit, dll..

Sakit kepala boleh berlaku akibat dari sebarang patologi yang secara aktif mempengaruhi reseptor dan mekanisme yang mencetuskan perkembangan penyakit ini. Selalunya, sakit kepala adalah satu-satunya tanda penyakit; dalam kes yang lebih jarang, ia berlaku dengan gejala lain..

Itulah sebabnya sangat penting untuk menentukan jenis kesakitan yang diperhatikan pada seseorang: berdenyut, menyempit, menyempit, tajam, kusam atau pecah.

Penyebab Sindrom Cephalgic

Memandangkan bahawa cephalalgia otak adalah sindrom sekunder, yang agak biasa, mustahil untuk menentukan penyebabnya sendiri. Dalam kes ini, anda mesti berjumpa pakar untuk menghentikan perkembangan penyakit sakit kepala yang menyumbang secepat mungkin.

Sehingga kini, terdapat banyak penyakit yang disertai dengan sakit otak.

Di antara patologi seperti itu, terdapat penyakit berjangkit, onkologi, tabiat buruk, kerusakan rejimen harian, penyakit keradangan dan gangguan metabolik biokimia. Pada kanak-kanak, sebab utama adalah tepatnya rejim yang salah pada masa ini.

Oleh kerana terdapat banyak sebab, sangat sukar untuk mendiagnosis penyakit ini. Oleh itu, sering kali mustahil untuk mengatakan mengapa sakit kepala diperhatikan.

Kadang-kadang cephalgia boleh disebabkan oleh beberapa patologi sekaligus. Masalah yang berkaitan adalah jalan keluar dalam masalah ini, yang sering muncul sedikit kemudian.

Pada asasnya, kesakitan dibenarkan oleh beberapa faktor:

  • salah laku;
  • faktor keturunan;
  • penyakit neuralgik dan vaskular.

Selalunya, penyebab sindrom cephalgic adalah:

  • tabiat buruk;
  • gaya hidup pasif;
  • gangguan irama sirkadian;
  • kebuluran;
  • kekurangan udara segar;
  • lama tinggal di hadapan komputer.

Di samping itu, disfungsi vaskular boleh mempengaruhi penampilan sakit kepala. Dalam beberapa kes, patologi seperti itu boleh menyebabkan strok..

Bagaimana sakit kepala dengan etiologi yang berbeza menampakkan dirinya

Selalunya seseorang mengadu sakit kepala yang berlaku sebaik sahaja membuka mata. Dalam kes ini, terdapat gejala lain yang mengesahkan fakta sakit kepala vaskular:

  • vasodilatasi dan kemerahan kapilari;
  • kemerahan tekak dan kesesakan hidung;
  • bengkak dan berat pada kelopak mata bawah;
  • perubahan tekanan darah;
  • edema vaskular serebrum;
  • kekejangan arteri.

Dengan sakit kepala ketegangan otot, gejala berikut dapat diperhatikan:

  • sensasi tekanan atau pengecutan kepala;
  • kerengsaan dari cahaya terang atau muzik yang kuat kurang kerap diperhatikan;
  • kelemahan atau sakit kepala yang sederhana.

Tanda cephalgia jenis cecair serebrospinal adalah:

  • kesakitan pecah yang teruk, bertambah teruk semasa pergerakan, mengalami peningkatan tekanan intrakranial;
  • selalunya berdenyut dengan tekanan intrakranial yang berkurang.

Sakit kepala berjangkit-toksik sering muncul bersama dengan gejala lain:

  • muntah
  • kelemahan;
  • tajam, dan selepas sakit kepala yang berterusan (secara beransur-ansur memudar dan disambung semula);
  • sakit otot;
  • kerengsaan dari muzik kuat dan cahaya terang;
  • demam.

Dengan sakit kepala neuralgik diperhatikan:

  • kesakitan jangka pendek, satu demi satu dengan gangguan kecil;
  • kesakitan adalah pemotongan, pembakaran dan menusuk di alam;
  • sebarang pergerakan kepala, menimbulkan sakit kepala (menelan, mengunyah, menyentuh, dan lain-lain).

Diagnosis dan pertolongan cemas

Diagnosis cephalgia berdasarkan analisis aduan pesakit. Seperti yang telah disebutkan, sakit kepala adalah gejala penyakit yang sedang berkembang, oleh itu, sebelum rawatan, seorang pakar terlibat dalam mengenal pasti patologi yang sedang berjalan.

Sebagai hasil dari diagnosis, yang melibatkan penyelidikan dan pemeriksaan makmal, penyebabnya dikenal pasti dan kaedah untuk penghapusannya dipilih. Penyakit yang paling biasa yang menyebabkan sakit kepala adalah patologi tulang belakang serviks.

Untuk mengurangkan risiko terkena penyakit lain, adalah mustahak pakar untuk memeriksa leher dan kepala untuk kecederaan. Organ dalaman diperiksa untuk mencegah perkembangan proses akut..

Pertolongan cemas untuk sakit kepala hanya diberikan jika jenisnya dikenal pasti.

Oleh itu, jika kesakitan adalah akibat tekanan atau kerja berlebihan, maka perlu untuk menghilangkan faktor-faktor yang mempengaruhi penyebabnya. Selalunya ini adalah cahaya yang terang. Dan, tentu saja, jangan lupakan tidur yang sihat, yang sering melegakan sindrom cephalalgia..

Juga ubat yang baik adalah mandi kontras dan urut kolar serviks.

Sekiranya tidak mungkin mengambil prosedur air, anda boleh mencuci sendiri, bergantian air suam dengan sejuk.

Ubat itu harus diambil dalam keadaan yang teruk, ketika sakit kepala benar-benar tidak tertahankan. No-shpa, Combispasm, Spazmalgon dan lain-lain sangat bagus untuk ini..

Cara menghilangkan kesakitan

Rawatan utama untuk cephalgia adalah dengan mengambil ubat analgesik dan hormon. Selalunya, rasa sakit dapat dihilangkan secara bebas dengan bantuan kompres basah sejuk, ramuan yang diseduh dan mandi kaki panas. Kaedah sedemikian membantu dengan gangguan peredaran darah..

Sekiranya penyebab sakit kepala adalah dystonia vegetovaskular, penggunaan ubat penenang dan perangsang adalah perkara biasa. Di samping itu, terapi fizikal yang disarankan, pengisian semula badan dengan vitamin dan mandi.

Sekiranya terdapat sakit kepala otot, yang agak biasa dengan sinusitis, neurosis, osteochondrosis dan penyakit lain, rawatan ubat, urut, terapi manual dan gimnastik diperlukan. Penggunaan diuretik dialu-alukan.

Gejala sakit kepala neuralgik dihilangkan oleh analgesik, tetapi ada kalanya mereka tidak aktif. Sekiranya ini berlaku, anda harus menggunakan ubat penenang: fisioterapi dan sekatan novokain.

Sekiranya cephalgia disebabkan oleh penggunaan ubat yang berpanjangan, hentikan rawatan atau ganti ubat yang memprovokasi dengan yang lain. Pada dasarnya, langkah-langkah seperti itu dapat membantu menghilangkan sakit kepala..

Pada kanak-kanak, rawatan dijalankan mengikut beberapa prinsip: rawatan dalam tempoh interkal dan kelegaannya. Pada masa yang sama, semua faktor yang boleh memprovokasi cephalgia dikeluarkan dari persekitaran anak. Dalam kes ini, penggunaan wajib semua langkah pencegahan.

Sekiranya kanak-kanak sering mengalami kesakitan, ubat akan diperlukan. Pakar mengesyorkan minum ubat penahan sakit hanya dengan peningkatan tahap ketidakselesaan..

Rawatan kanak-kanak bermula dengan pilihan ubat-ubatan, dan sebenarnya tidak banyak daripadanya untuk pemulihan generasi tua. Oleh itu, dalam tempoh rawatan, analgesik, ubat anti-radang asal bukan steroid dan ubat gabungan yang mengandungi kafein digunakan.

Sekiranya serangan sakit kepala adalah sederhana atau sengit, disyorkan untuk mengambil Paracetamol tidak lebih daripada 15 mg / kg. Phenacetin, Ibuprofen dan Naproxen juga terkenal dengan keberkesanannya..

Tindakan pencegahan

Keadaan kesihatan manusia secara langsung bergantung pada gaya hidup yang dipimpinnya. Itulah sebabnya, untuk mengurangkan serangan kesakitan, anda harus mematuhi peraturan tertentu:

  • anda perlu menjadikan sukan sebagai sebahagian daripada kehidupan anda dan semaksimum mungkin di udara segar;
  • berehat dan berehat lebih banyak;
  • elakkan situasi tertekan dan konflik;
  • sentiasa awasi postur anda;
  • jangan mengganggu corak tidur (jangka masa 6-8 jam);
  • gunakan bantal dan tilam ortopedik;
  • pastikan mematuhi pemakanan yang betul;
  • untuk menolak dari tabiat buruk.

Sindrom Cephalgic. Encephalopathy Dyscirculatory dengan Cephalgic Syndrome

Sindrom Cephalgic (atau hanya sakit kepala) tidak asing lagi bagi setiap orang. Dari masa ke masa, kita semua mengalami sensasi yang tidak selesa di dahi, pelipis, tengkuk, mahkota, dan lain-lain, di mana keletihan atau ketegangan dapat terjadi. Tetapi dalam beberapa kes, cephalgia menyertai penyimpangan serius dalam kesihatan, dan selalunya ia adalah pelanggaran peredaran serebrum. Kami akan membincangkan bagaimana cephalgia menampakkan diri dalam kes seperti itu, dan perkara yang perlu anda perhatikan dalam artikel ini.

Cephalgia adalah tanda banyak penyakit

Sekali lagi, cephalgia adalah gejala yang paling biasa. Ini menyertai akibat dari kebiasaan buruk (merokok, penyalahgunaan alkohol, makan berlebihan, dll.), Dan mengembangkan penyakit berjangkit, radang atau onkologi. Semua ini dapat menimbulkan sindrom cephalgic yang berterusan..

Dan kerana ada banyak alasan, tidak ada doktor yang berani untuk segera menentukan apa yang sebenarnya menjadi asas sakit kepala pesakit yang berterusan. Lebih-lebih lagi, cephalgia sering kali disebabkan oleh bukan sahaja patologi individu dalam tubuh, tetapi juga gabungan sejumlah faktor. Jadi, sebagai contoh, migrain klasik adalah akibat kecenderungan genetik, dan gaya hidup yang tidak betul, dan penyakit vaskular atau neurologi pesakit.

Apa yang boleh menyebabkan sindrom cephalgic

Dengan perjanjian antarabangsa, doktor membahagikan sindrom cephalgic menjadi primer (penyakit bebas) dan sekunder (manifestasi patologi yang ada). Gangguan Cephalgia Utama - Migrain dan sakit kepala ketegangan (GBN).

Sakit kepala migrain terasa sengit, boleh berlangsung dari beberapa jam hingga beberapa hari dan, sebagai peraturan, penyetempatan satu sisi. Aura yang disebut, keadaan khas di mana dia mengalami rasa mual, pening, dan gangguan penglihatan, paling sering memberi amaran mengenai permulaan serangan pesakit yang lain. Remaja dari usia 14 hingga 18 tahun dan wanita pertengahan umur lebih cenderung mengalami migrain. Doktor perhatikan sifat keturunan penyakit ini.

GBN berlaku pada waktu tekanan fizikal atau mental seseorang atau akibatnya. Menurut keterangan pesakit, kesakitan dalam kes ini serupa dengan gelung yang ketat yang mengetatkan kepala, dan keadaan ini dapat berlangsung dari setengah jam hingga beberapa hari.

Sekiranya sakit kepala berterusan berlaku, pesakit harus berjumpa doktor yang akan mengenal pasti apa yang mendasari berlakunya ketidakselesaan dan, jika perlu, merujuk kepada pakar.

Sedikit mengenai ciri-ciri migrain basilar

Tempat khusus dalam cephalgia primer ditempati oleh migrain basilar, yang berlaku terutamanya pada wanita muda. Biasanya timbul dengan rasa sakit yang berdenyut di bahagian belakang kepala dan secara beransur-ansur merebak ke bahagian kepala yang lain. Tetapi sakit kepala yang dijelaskan juga disertai dengan pening yang teruk.

Sindrom vestibulo-cephalgic pada migrain basilar dijelaskan oleh doktor seperti berikut:

  • pening yang berlaku semasa aura migrain;
  • pening, semasa penampilan pendahulu serangan;
  • pening di luar manifestasi cephalgic.

Gejala ini merangkumi penglihatan berganda, disartria (pengucapan kata yang terganggu), ataksia (gangguan koordinasi), gangguan penglihatan, dan pada sepertiga kes, kehilangan kesedaran.

Migrain Basilar memerlukan rawatan serius dan jangka panjang oleh pakar.

Manifestasi umum sindrom cephalgic

Untuk menentukan penyebab cephalgia dengan betul, doktor menarik perhatian kepada ciri-ciri tertentu sakit kepala pada pesakit (penyetempatan sensasi yang menyakitkan, tempohnya), serta kehadiran gangguan saraf pada pesakit.

Dalam kes ini, sindrom cephalgic dapat didefinisikan sebagai:

  • meresap (iaitu, kesakitan tidak tertumpu di tempat tertentu, tetapi "merebak" di sebahagian besar kepala),
  • dilokalisasikan,
  • pecah.

Selalunya, jenis sakit kepala yang pertama adalah gejala patologi saraf atau overtrain. Dan yang kedua adalah tanda gangguan vaskular (contohnya, peningkatan tekanan intraokular). Cefalgia pecah disebabkan oleh kebanyakan kes dengan adanya hipertensi dan tekanan intrakranial yang tinggi..

Encephalopathy Dyscirculatory: Sindrom Cephalgic

Penyebab cephalgia yang paling biasa sebagai sindrom sekunder adalah ensefalopati discirculatory (DE). Ini adalah diagnosis yang sangat biasa, yang menunjukkan pelanggaran peredaran darah di saluran otak, menyebabkan masalah yang berkaitan. DE paling kerap dikaitkan dengan hipertensi dan aterosklerosis..

Sakit kepala dengan penyakit ini, sebagai peraturan, adalah jangka panjang, timbul secara spontan - mereka yang biasanya menyebabkan pesakit berjumpa doktor. Pesakit mencirikannya sebagai penindas atau penyempitan, memperhatikan perasaan tertekan yang berlaku bersama dengan sensasi yang menyakitkan.

Ensefalopati disirkulasi dengan sindrom cephalgic ditunjukkan oleh sakit kepala tempatan dan meresap, semakin meningkat walaupun dengan sedikit tekanan emosi atau mental, paling kerap pada waktu petang. Hampir semua pesakit mengadu kerengsaan, ketidakstabilan emosi, air mata, gangguan dan kehilangan ingatan.

Manifestasi sindrom cephalgic dengan dystonia vegetovaskular

Dystonia vegetovaskular (VVD) adalah penyebab cephalgia yang sama. Sakit kepala dengan penyakit ini dapat dinyatakan dengan cara yang berbeza. Ini disebabkan oleh keadaan kapal pesakit tertentu, yang boleh menyebabkan kekejangan (sempit) atau mengembang.

Pada masa yang sama, pesakit mungkin mengadu pecah atau meremas di kepala, sensasi terbakar, mati rasa, berdenyut, berat atau bahkan kekosongan, dan sering kali penyetempatan kesakitan tidak dapat ditentukan.

Sindrom Cephalgic dengan VVD boleh berlaku pada waktu malam, terutamanya pada waktu larut malam, reda pada waktu tengah hari dan hilang secara praktikal pada waktu petang. Dalam beberapa kes, kesakitan yang membosankan secara beransur-ansur menjadi berdenyut.

Apa itu sindrom astheno-neurotik

Manifestasi dystonia vegetovaskular sangat serupa dengan penyakit lain yang disertai oleh cephalgia - sindrom astheno-neurotik. Ia berkembang pada manusia dengan penipisan sistem saraf, dengan latar belakang patologi vaskular otak dan dicirikan oleh perasaan keletihan berterusan dan peningkatan kegembiraan saraf.

Pada pesakit, tidur dan selera makan biasanya terganggu, perubahan mood yang tajam diperhatikan, dan kegembiraan yang kuat dapat digantikan dengan penghambatan. Di samping itu, kecenderungan untuk mengalami kemunculan, keupayaan kerja menurun, pening, mual, kekurangan udara dan rasa sakit akut di jantung. Semua gejala ini biasanya disertai dengan cephalgia..

Sindrom astheno-cephalgic juga dapat menjadi asas bagi perkembangan fobia (misalnya, ketakutan terhadap ruang tertutup atau orang ramai), serta serangan panik. Seorang pakar neuropatologi terlibat dalam rawatan sindrom tersebut..

Apa itu sindrom vestibulo-atactic

Cephalgia adalah pendamping berterusan dari manifestasi gangguan vaskular seperti sindrom vestibulo-atactic. Keadaan ini disebabkan oleh kegagalan peredaran darah kronik pada bahagian arteri vertebrobasilar atau gangguan lain di bahagian otak yang berlainan (contohnya, hidrosefalus, hipertensi, atrofi korteks serebrum, aterosklerosis).

Sindrom cephalgic vestibulo-atactic, sebagai peraturan, ditunjukkan oleh kehilangan keseimbangan secara tiba-tiba, gaya berjalan yang goyah, gangguan koordinasi pergerakan, pening dan sakit kepala. Keadaan patologi yang disebutkan di atas berbahaya oleh perkembangan tahap penyakit yang teruk, yang mengancam dengan masalah serius dengan kemampuan merawat diri dan kemampuan untuk bergerak walaupun di dalam dinding rumah.

Cephalgia adalah gejala yang serius

Seperti yang dapat dilihat dari semua perkara di atas, sindrom cephalgic, walaupun berlanjutan, adalah keadaan patologi yang agak serius. Ia memerlukan lawatan wajib kepada pakar untuk mencegah akibat serius yang mungkin timbul akibat gangguan peredaran darah di otak.

Kemunculan sakit kepala yang berterusan, yang tidak dapat diterima oleh kesan ubat-ubatan, yang berlaku secara tiba-tiba dan berlangsung lama, harus memberi amaran kepada pesakit. Di sebalik ini mungkin permulaan penyakit serius, yang bermaksud menunda dan menunggu semuanya berjalan sendiri - sembrono dan berbahaya. Hanya lawatan tepat pada masanya ke pakar yang membolehkan anda mengenali penyakit ini dan menghentikan perkembangannya!

Manifestasi VVD dengan cephalgia

Sebab pembangunan

VVD dianggap bukan sebagai penyakit bebas, tetapi sebagai gejala penyakit lain. Ia dicirikan oleh pelanggaran fungsi lapisan otot saluran darah dengan perkembangan dystonia berikutnya.

Jenis pelanggaran berikut dibezakan:

  • dystonia bersimpati;
  • dystonia parasimpatis;
  • jenis campuran.

Di bawah pengaruh sistem saraf simpatik, nada vaskular meningkat, yang menyebabkan penyempitan jangka pendek mereka berdasarkan jenis kekejangan. Dengan penurunan lumen saluran darah, aliran darah juga menurun, disebabkan oleh beberapa kawasan yang kurang menerima darah. Hipoksia tisu otak boleh menyebabkan perkembangan sindrom cephalgic.

Sistem saraf parasympatetik menghasilkan kesan sebaliknya - nada saluran menurun dan mereka penuh dengan darah. Akibatnya, sel-sel otak menerima darah yang kurang beroksigen..

Sebab lain untuk munculnya sakit kepala adalah kesesakan vena dan limpahan saluran darah otak. Dengan perkembangan dystonia yang berterusan, hipertensi vena otak dapat diperhatikan. Penambahan sinus sinus dura mater dengan darah vena menyebabkan genangan dan peningkatan tekanan intrakranial (ICP).

Dengan disfungsi autonomi, ini hampir tidak pernah berlaku. Sekiranya seseorang mempunyai gejala peningkatan tekanan intrakranial:

  • kesesakan vena di fundus;
  • sakit kepala yang pecah;
  • muntah tanpa loya;

Dengan jenis VSD campuran, proses patologi bergantian antara satu sama lain: hipotensi vaskular digantikan oleh hipertensi dan sebaliknya.

Ciri sakit kepala

Gejala cephalgia dengan VVD adalah pelbagai. Setiap pesakit mengalami sakit kepala yang berbeza.

Cephalgia dibezakan oleh kelaziman:

Oleh sifat sindrom kesakitan:

  • tegang,
  • pemalar,
  • berdenyut-denyut,
  • menghancurkan,
  • jangka pendek,
  • impulsif.

Dengan sakit kepala yang teruk, sindrom kesakitan sangat ketara sehingga pesakit kehilangan keupayaan bekerja. Rasa sakit semakin kuat dengan pergerakan yang tidak perlu, bunyi kuat dan cahaya terang. Kesakitan ini disebut angiocephalgic dan menyerupai migrain..

Kesakitan yang berterusan menghantui pesakit untuk masa yang lama. Penguatan atau kelemahan sindrom kesakitan tidak diperhatikan. Kejadian cephalgia ini diperhatikan dengan kesesakan vena di otak.

Sakit berdenyut disertai dengan denyutan yang dapat dilihat, misalnya, di kuil, alis, mata, atau di separuh kepala (hemicrania).

Kesakitan tekanan berlaku di kawasan kepala yang luas. Secara subjektif, pesakit merasakan tekanan kepala secara dua hala atau umum..

Cephalgia jangka pendek bersifat sementara. Kesakitan seperti itu tidak mengganggu pesakit dan mudah melegakan ubat penahan sakit. Kadang kala sindrom kesakitan menjadi lebih kerap dan menjadi bentuk lain (berterusan, kuat, berdenyut).

Kesakitan impulsif dirasakan dalam bentuk sensasi kesemutan. Intensiti sindrom kesakitan berbeza dari suntikan ringan hingga suntikan tempatan yang menindik. Dengan dorongan yang kerap, sindrom kesakitan membawa ketidakselesaan yang ketara sehingga hilangnya kemampuan bekerja.

Secara asal, sakit kepala dibahagikan kepada:

  • vaskular,
  • alkoholodinamik,
  • tonik otot,
  • neuralgik,
  • mental,
  • jenis campuran.

Kesakitan vaskular adalah hasil dari nada vaskular yang terganggu dan pengaturan aliran darah di otak. Ini adalah jenis kesakitan yang paling biasa di dystonia..

Sindrom Liquorodynamic disebabkan oleh kesesakan vena darah dan peningkatan pembentukan (atau penyerapan yang tidak mencukupi) cecair serebrospinal di ventrikel otak. Ventrikel yang membesar menekan tisu otak, menyebabkan kesakitan.

Dalam kes ini, mereka membincangkan mengenai patologi serius yang tidak berkaitan dengan IRR.

Dengan ketegangan otot, rasa sakit berlaku pada jenis segmental akibat gangguan transmisi impuls neuromuskular. Secara semula jadi, kesakitan seperti itu sangat utama, oleh itu jarang dilihat dengan VSD.

Kesakitan neuralgik berlaku pada penyakit radang pelbagai saraf. Neuralgia tidak bersifat untuk dystonia vegetovaskular.

Kesakitan mental berkembang dengan latar belakang gangguan mental. Penyebab sindrom ini adalah pelanggaran mekanisme kesakitan yang berpusat. Sistem antinociceptive atau mekanisme kesakitan bergantung pada faktor humoral (pertukaran opiat endogen).

Dalam jenis kesakitan yang bercampur, terdapat beberapa mekanisme untuk perkembangan proses patologi. Fenomena serupa juga merupakan ciri proses distonik. Akibat pelanggaran peraturan nada vaskular, satu atau mekanisme lain diaktifkan.

Gejala yang berkaitan

Dystonia vegetovaskular adalah patologi yang dicirikan oleh gabungan pelbagai gejala. Oleh itu, manifestasi dalam gambaran klinikal penyakit hanya satu sakit kepala hampir tidak dijumpai.

Dengan dystonia saluran otak, selain kesakitan, gejala berikut berlaku:

  • pening;
  • pengsan
  • loya muntah;
  • gangguan penglihatan (lalat di depan mata);
  • perkembangan gangguan panik atau kegelisahan yang tidak dapat dijelaskan;
  • peningkatan atau penurunan tekanan darah;
  • gangguan kelenjar peluh (dyshidrosis);
  • disregulasi suhu badan.

Sakit kepala dengan VVD mungkin mendadak, bertindak balas terhadap cuaca. Dengan latar belakang kesejahteraan umum, tanpa sebab luaran, sindrom kesakitan juga boleh berkembang. Selepas itu, orang itu merasa tertekan dan lemah..

Kadang-kadang sindrom cephalgic menyebabkan ketidakselesaan yang ketara - rasa sakit terasa sengit dan kerap, dan ubat penahan sakit tidak membantu. Lama kelamaan, kelemahan muncul dan prestasi menurun..

Dengan perkembangan sindrom cephalgic yang berterusan, anda mesti berjumpa doktor untuk diagnosis dan rawatan.

Diagnostik

Cephalgia dengan VVD harus dibezakan dari sindrom kesakitan yang berlaku dengan penyakit lain. Sakit kepala boleh berlaku akibat kerosakan otak organik dalam:

  • tumor (jinak dan malignan);
  • strok (iskemia dan buasir);
  • hidrosefalus;
  • ensefalitis dan meningitis;
  • kecacatan kongenital otak dan tulang tengkorak;
  • kecederaan kepala dengan lebam tisu otak dan pendarahan.

Untuk mengecualikan kerosakan organik pada otak, kajian instrumental akan diperlukan:

Menghilangkan penyakit di atas, mereka meneruskan ke peringkat diagnosis seterusnya: perlu membezakan dystonia dari bentuk sakit kepala utama (migrain, sakit kepala cluster).

Setelah diperiksa, doktor mengumpulkan anamnesis penyakit dan memastikan sifat kesakitan, memeriksa hubungan sindrom cephalgic dengan faktor luaran.

  • Dengan serangan migrain, mual dan muntah, kehadiran aura, kepekaan terhadap cahaya dan bunyi mungkin. Tetapi tidak seperti VVD, sakit migrain berpanjangan - dari beberapa jam hingga beberapa hari. Analgesik membantu kesakitan migrain.
  • Menurut lokalisasi sindrom cephalgic, migrain dan dystonia tidak dapat dibezakan. Kedua-dua patologi boleh menjadi dua hala atau sepihak..
  • Sakit kepala kluster berlaku di satu sisi dan diucapkan. Sensasi kesakitan tertumpu pada pelipis dan mata. Kemungkinan pembengkakan kelopak mata atas dan lakrimasi. Penyakit ini berbeza dengan dystonia dalam simtomatologi seragam..

Untuk memudahkan diagnosis cephalgia dengan VVD, perhatian harus diberikan kepada penampilan banyak gejala bersamaan yang timbul sebagai paroxysms:

  • serangan kegelisahan;
  • berdebar-debar
  • gangguan pernafasan;
  • tekanan darah tidak stabil;
  • sensasi panas;
  • pucat kulit tiba-tiba.

Banyak gejala dystonia hilang dengan sendirinya setelah beberapa waktu..

Rawatan

Sekiranya terdapat serangan VSD dengan cephalalgia, ikuti arahan berikut:

  • Tenang dan tarik nafas.
  • Menghilangkan kesan rangsangan luaran.
  • Dapatkan tekanan di kepala anda.
  • Cuba aromaterapi (mandi santai).
  • Beri badan anda rehat (tidur siang dan malam penuh).

Rawatan dystonia adalah proses yang panjang dan berbilang komponen. Untuk melegakan cephalgia, ubat penahan sakit gabungan digunakan:

Rawatan radikal VVD dilakukan dengan menggunakan ubat-ubatan yang berpusat:

Dalam rawatan dystonia, peranan penting diberikan kepada kaedah ubat alternatif:

  • psikoterapi,
  • rawatan air,
  • aromaterapi,
  • massoterapi.

Rawatan cephalgia dengan VVD harus ditujukan untuk memulihkan fungsi normal ANS.

Sebaiknya pesakit dengan sakit kepala semasa kejang menyimpan buku harian untuk dicatat dalam keadaan apa sensasi menyakitkan timbul. Ia mengesyorkan perkara berikut:

  • masa permulaan serangan;
  • hubungan dengan pergerakan dan aktiviti fizikal secara tiba-tiba;
  • kehadiran penyebab emosi;
  • perubahan cuaca.

Analisis yang teliti terhadap informasi yang ditunjukkan dalam buku harian menunjukkan faktor yang memprovokasi perkembangan sakit kepala, misalnya, penurunan tekanan atmosfera atau penggunaan kopi. Dan serangan sakit kepala pada wanita, yang sering dikaitkan dengan manifestasi VVD, sebenarnya disebabkan oleh penggunaan kontraseptif hormon.

Apa itu cephalgia dan bagaimana penyakit ini nyata

Doktor sering dinyatakan dengan istilah pelik yang tidak dapat difahami oleh orang awam. Oleh itu, pesakit yang mengadu sakit kepala yang kerap berlaku mungkin mendengar bahawa dia mempunyai sindrom cephalgic. Tetapi apakah cephalgia dinyatakan, apa itu? Ini adalah nama biasa untuk kesakitan yang mempengaruhi struktur kepala..

Cephalgia otak - apa itu?

Cephalgia - sakit kepala, keadaan patologi yang berlaku di bawah pengaruh faktor luaran atau berkembang sebagai gejala, tanda penyakit.

Sekiranya berlakunya sakit kepala, seseorang mungkin terletak secara genetik kerana struktur sistem vaskular atau ciri-ciri otak. Keadaan hidup pesakit juga dapat memprovokasi sindrom kesakitan: pelepasan berterusan bahan berbahaya dari perusahaan kimia dan industri, pencemaran gas di bandar-bandar besar.

Cephalgia boleh bersifat tempatan - hanya mempengaruhi satu bahagian kepala atau meresap - tersebar ke seluruh permukaannya, malah mempengaruhi wajah, leher.

Pendapat bahawa rasa sakit di kepala memprovokasi sel saraf di otak adalah salah. Sebenarnya, otak terdiri daripada neuron, tetapi tidak mempunyai reseptor saraf. Cephalgia otak adalah sakit saluran darah, tisu tulang, muka, otot serviks dan struktur lain yang terletak di kepala.

Punca Cephalgia

Kejadian sakit kepala boleh disebabkan oleh faktor luaran dan ciri gaya hidup seseorang. Ke arah cephalgia:

  • Ketegangan saraf, tekanan, kemurungan yang berterusan.
  • Tempat tidur yang tidak teratur: bantal lembut, tilam yang tidak selesa.
  • Tidak cukup tidur.
  • Kegagalan rejim hari - tidur pada waktu siang, terjaga pada waktu malam.
  • Bekerja di bilik yang berasap, berasap dan sedikit berventilasi.
  • Merokok, mengambil dadah, minum berlebihan.
  • Kerja yang tidak aktif, kurangnya latihan fizikal yang minimum.
  • Makanan yang tidak betul, kelaparan, pengambilan cecair yang tidak mencukupi, makanan dengan bahan tambahan sintetik.
  • Perubahan cuaca yang mendadak.
  • Termal, terik matahari.
  • Keracunan dengan ubat-ubatan, makanan, gas.
  • Ketidakseimbangan hormon.
  • Kecederaan pada muka, leher, kepala.

Selalunya, sindrom kesakitan bertindak sebagai tanda perkembangan sebarang patologi dalam tubuh manusia. Ia boleh menjadi penyakit kronik biasa atau jangkitan tunggal. Cephalgia otak diperhatikan dengan:

  • Tekanan intrakranial meningkat.
  • Dystonia vegetatif-vaskular.
  • Sindrom Kluster Migrain.
  • Hipertensi atau hipotensi.
  • Osteochondrosis, myogelosis, spondylosis serviks.
  • Arteritis arteri temporal.
  • Penyakit ENT: sinusitis, frontal, otitis media.
  • Penyakit Berjangkit: Meningitis, Encephalitis.
  • Selsema, selesema, tonsilitis.
  • Kerosakan pada alat okular.
  • Neuralgia wajah, oksipital, trigeminal.
  • Artritis, arthrosis sendi rahang, tulang belakang atas.
  • Diabetes mellitus.
  • Tumor barah.
  • Strok hemoragik atau iskemia.
  • Pecah aneurisma.

Sakit kepala jarang muncul sebagai satu-satunya gejala penyakit ini. Selalunya, cephalgia menampakkan dirinya dalam kombinasi dengan tanda-tanda patologi lain.

Pengelasan Cephalgia

Menurut keputusan pakar, lima jenis cephalalgia otak dibezakan, bergantung pada apa yang dimanifestasikan, ciri penyetempatan dan sifat kesakitan.

Vaskular

Sekiranya saluran otak mengalami pengembangan yang berlebihan, sentiasa mengalami kekejangan, dipercayai bahawa pesakit mengalami cephalgia vaskular. Arteri kepala dan leher meregang di bawah aliran darah yang tidak rata, limpahan, ketegangan yang menyakitkan berlaku.

Pesakit membandingkan sakit kepala vaskular dengan pukulan palu yang berirama di kepala, muncul di satu tempat. Ketidakselesaan dicirikan sebagai riak, meremas segerak. Cephalgia jenis ini diperhatikan dengan:

  • Migrain.
  • Kerja berlebihan fizikal.
  • Tekanan emosi.
  • Tekanan darah tinggi.
  • Dystonia vegetatif-vaskular.

Kerana peningkatan nada katil vaskular, bekalan tisu otak dengan oksigen terganggu, hipoksia berkembang. Pesakit mengadu sakit kepala yang mendesak, pecah, pening yang teruk, penampilan lalat di depan matanya, lingkaran berkilau, bintang. Di telinga terdapat bunyi berdenyut berirama, kulit wajah dan leher lebih pucat.

Vasomotor

Rasa mampatan di kepala, sesak otot leher, sesak leher, mampatan bahagian depan dipicu oleh kerja fizikal atau saraf. Cephalgia otak vasomotor biasanya dikaitkan dengan ketegangan otot. Rasa sakit boleh mempunyai intensiti ringan atau sederhana, lebih-lebih lagi, ia tidak lama berlalu, pesakit mencirikannya sebagai monoton, sakit.

Biasanya casalgia vasomotor muncul di kedua-dua belah kepala, tidak mempunyai riak. Apa yang menyebabkan kesakitan seperti ini? Ia membawa kepada sakit kepala:

  • Tekanan, baik negatif dan positif.
  • Keadaan neurotik.
  • Kemurungan.

Otot kaku, gangguan koordinasi, penurunan tumpuan, gangguan ingatan sering menyertai sakit kepala.

Liquorodynamic

Kesakitan jenis ini secara langsung bergantung pada tahap cecair serebrum di tengkorak manusia. Peningkatan dan penurunan tekanan intrakranial menyebabkan munculnya sakit kepala. Mereka mempunyai watak yang menghancurkan dan meletup. Pesakit mengadu bahawa dengan mata tertutup mereka merasakan tekanan yang menyakitkan pada mata. Cephalgia Liquorodynamic otak berlaku apabila:

  • Hydrocephalus dalam apa jua bentuk.
  • Pertumbuhan pembentukan sista di rongga kranial.
  • Perkembangan barah di tisu otak.
  • Pelanggaran integriti meninges.
  • Kegagalan aliran keluar vena.

Sensasi yang tidak menyenangkan diperparah jika pesakit batuk, bersin, memiringkan kepalanya, berdiri tajam atau memusingkan kepalanya ke sisi.

Toksik berjangkit

Sakit kepala jenis ini dicirikan oleh peningkatan intensiti. Pada mulanya ia dapat dilokalisasi pada satu titik, secara beransur-ansur menyebar ke seluruh kepala. Pesakit memerhatikan perasaan panas, tekanan, kenyang di kepala, denyutan yang serupa dengan memukul topi besi tuang yang dipakai di kepala. Cephalgia toksik berjangkit berkembang dengan:

  • Makanan, dadah, keracunan alkohol.
  • Penyakit berjangkit.
  • Kursus proses keradangan di tisu kepala, organ ENT.
  • Penyakit katarrhal.

Pesakit dengan patologi jenis ini mengadu kerosakan umum, peningkatan suhu yang kuat, perasaan keletihan, kekeliruan.

Neuralgik

Neuralgic cephalgia adalah tindak balas saraf yang meradang terhadap kerengsaan. Pesakit mengadu pemotongan, rasa sakit yang kuat dirasakan di satu tempat. Selain itu, terdapat kemunculan lumbago di telinga, di bawah orbit, rahang semasa pergerakan, bersin, mengunyah makanan dan dalam kedudukan yang sepenuhnya statik.

Manifestasi klinikal cephalgia pada bayi baru lahir

Malah bayi yang baru lahir mengalami sakit kepala. Oleh kerana anak tidak dapat mengatakan secara langsung bahawa ia menyakitkan, ibu harus dibimbing oleh manifestasi luaran patologi. Dengan cephalgia, bayi yang baru lahir:

  • Menolak payudara.
  • Dia banyak menangis, datang menjerit.
  • Menjerit semasa tidur, muntah.
  • Membaling kepalanya ke belakang.
  • Air pancut taburan.

Nada otot terasa terganggu pada bayi, fontanel sangat berdenyut dan fontanelle membengkak. Fokus mata mungkin terganggu, kanak-kanak itu kelihatan strabismus, murid yang terkulai.

Kaedah diagnostik

Terdapat banyak penyakit yang disertai dengan sakit kepala. Untuk menentukan apa serefalgia otak, bagaimana merawatnya, pesakit perlu menjalani pemeriksaan. Untuk membuat diagnosis, pakar neurologi boleh mengesyorkan:

  • Buat ensefalogram otak.
  • Lengkapkan imbasan MRI dan CT kepala dan leher.
  • Periksa sama ada aliran darah di kepala normal dengan rheoencephalograms.
  • Buat angiografi saluran otak.
  • Menjalani ultrasound saluran kepala dan leher.

Diagnosis akhir dibuat berdasarkan gejala yang diadukan oleh pesakit, data pemeriksaan dan ujian umum.

Ciri-ciri rawatan cephalgia

Terdapat banyak cara untuk merawat sakit kepala. Ia dapat dibezakan:

  • Rawatan ubat tradisional.
  • Fisioterapi.
  • Terapi manual.
  • Pembedahan.
  • Aromaterapi.
  • Kaedah rawatan alternatif.

Pilihan terapi bergantung pada bagaimana sakit kepala menampakkan diri, seberapa sering ia mengganggu orang itu, sama ada penyakit yang menyebabkan kesakitan bertindak balas terhadap rawatan tradisional.

Sebilangan pesakit memilih untuk tidak berjumpa doktor dan hanya mengambil ubat sakit. Tetapi ini tidak selalu memberi kesan positif. Contohnya, cephalgia tekanan tidak dirawat dengan analgesik.Untuk menghilangkan rasa sakit, ubat penenang, ubat penenang harus diambil, dan psikoterapis harus menjalani rawatan. Oleh itu, disarankan untuk tidak melakukan rawatan diri, memperburuk keadaan anda, tetapi untuk mendapatkan rawatan perubatan yang berkelayakan.

Semua Punca Sindrom Cephalgic: Gambaran Keseluruhan Bentuk Biasa

Anomali yang disebut sindrom cephalgic tidak asing bagi setiap orang. Gejala seperti apatis, keletihan dan sakit kepala pelbagai intensiti tersembunyi di bawahnya. Perjalanan patologi yang berpanjangan boleh menyebabkan komplikasi berbahaya. Cephalgia secara signifikan mempengaruhi kualiti hidup dan mengganggu prestasi normal seseorang.

Tanda sebarang sindrom cephalgic adalah kesakitan yang berpanjangan di dahi, pelipis, atau belakang kepala. Penyakit ini berulang dan disertai dengan keletihan, ketegangan di kepala dan seluruh badan pada siang hari. Kesakitan boleh berlaku pada otot, sendi, membran mukus..

Bentuk vasomotor penyakit ini

Diagnosis dengan casalgia vasomotor lebih kerap daripada bentuk patologi lain. Ini merangkumi gabungan gejala yang disebabkan oleh ketegangan otot, tekanan, tekanan mental, atau kelainan..

Sensasi menyakitkan dengan bentuk yang serupa dicirikan oleh gejala berikut:

  • kesakitan dua hala;
  • keparahan lemah dan sederhana;
  • ketiadaan sifat berdenyut adalah perbezaan utama dari migrain;
  • tidak meningkat pada waktu siang tanpa mengambil ubat;
  • peningkatan gejala cephalgia sifat vasomotor hanya mungkin berlaku selepas aktiviti fizikal;
  • selera makan pesakit bertambah buruk, loya dan muntah berlaku;
  • fotofobia dan kepekaan terhadap bunyi luar muncul;
  • tempoh tempoh akut adalah dari 1-2 jam hingga 5-7 hari;
  • kawasan yang paling sensitif terhadap kesakitan adalah dahi dan belakang kepala;
  • bentuk kronik penyakit ini disertai oleh sensasi yang menyempitkan, seolah-olah gelung yang ketat diletakkan di kepala.

Selain kronik, terdapat episodik cephalalgia otak. Dalam sindrom kesakitan kronik, kira-kira 12-15 hari dalam sebulan muncul. Dalam kes yang teruk - lebih kerap. Sebagai tambahan kepada gejala utama, ada yang umum: apatis, penurunan aktiviti, ingatan yang lemah, gangguan perhatian dan kehilangan tidur. Kadang-kadang penurunan berat badan.

Vasomotor cephalgia hampir selalu disertai oleh ketegangan yang kuat pada otot yang berlainan: temporal, oksipital, frontal. Kadang-kadang seseorang mempunyai otot leher yang sakit. Perkembangan casalgia vasomotor mungkin disebabkan oleh pelbagai faktor:

  • penyalahgunaan dadah dan kebergantungan yang disebabkan oleh ini;
  • sakit mental;
  • ketegangan otot yang kerap atau postur yang tidak selesa;
  • masalah sistem pencernaan;
  • keadaan persekitaran dan gaya hidup.

Penyakit vaskular

Cephalgia vaskular disertai oleh beberapa faktor yang tidak menjadi ciri patologi lain (dengan kehadiran berterusan):

  • sakit terletak hanya di bahagian oksipital, boleh dialihkan sedikit ke sisi;
  • diperkuat tajam semasa latihan fizikal dan selepasnya;
  • berlaku sejurus selepas bangun tidur.

Penyebab cephalgia vaskular, tidak seperti vasomotor, dianggap peningkatan tekanan dan patologi lain di dalam kapal. Sakit kepala dan sawan yang teruk dengan kejang, kesedaran yang terganggu adalah tanda ensefalopati hipertensi yang teruk, di mana otak menderita.

Cephalalgia vaskular otak disertai dengan rasa sakit yang berlaku akibat peregangan arteri dan nadi yang ketara di dalamnya. Jarang, penyakit ini dikelirukan dengan migrain, kerana ia mempunyai sifat riak yang berbeza. Dengan hipotensi arteri, keadaannya mungkin disertai dengan rasa sakit di pelipis dan mahkota kepala..

Bentuk neuralgik

Sindrom neuralgic cephalgic berkembang dengan gejala berikut: sakit muka, sensasi paroxysmal, perkembangan unilateral, kawasan tertentu yang paling sering diserang, rasa sakit memberi kawasan berdekatan.

Sindrom cephalgic stabil berkembang dengan kerosakan pada saraf trigeminal atau optik. Kurang biasa - dengan kerosakan pada saraf rahang. Terdapat rasa sakit ketika menggosok gigi atau makan makanan. Selain kesakitan, pesakit mengalami kepekaan kulit dan otot muka yang berkurang.

Cephalgia tekanan

Bentuk cephalgia stres dijumpai pada 95% kes pada orang berusia 25 hingga 30 tahun. Ia berlaku secara episodik atau kronik. Dalam kes kedua, ia berlaku lebih kerap 10 kali sebulan. Tempoh juga bergantung pada ciri-ciri individu badan dan boleh menjadi 1 jam - 1 minggu..

Kelebihan mental adalah faktor utama sindrom cephalgic berterusan. Untuk tahap tertentu, ini dipengaruhi oleh sifat pesakit. Dengan rasa curiga dan cemas, kekerapan kejang meningkat. Gejala utama adalah:

  • sukar untuk menentukan lokasi kesakitan;
  • terdapat perasaan memampatkan kepala;
  • rasa sakit semakin bertambah apabila memakai topi atau penutup kepala yang lain.

Antara simptom tambahan adalah: loya dan takut cahaya, bunyi luar biasa. Kadang kala selera makan bertambah buruk pada pesakit.

Bentuk Toksik Berjangkit

Sindrom Cephalgic berkembang sebagai tindak balas terhadap jangkitan berterusan di dalam badan. Ini disebabkan oleh pengumpulan toksin yang berlebihan di dalam badan, ia memberi kesan buruk kepada sistem saraf dan menyebabkan pelbagai kesakitan. Dalam kes ini, sensasi tidak mempunyai lokasi yang tepat, tetapi pesakit merasakan denyutan, tekanan dan demam yang teruk..

Patologi berjangkit dicirikan oleh sindrom cephalgia yang berterusan, serta:

  • keracunan alkohol atau dadah, mabuk dengan produk;
  • keradangan pada organ ENT;
  • patologi berjangkit lain;
  • pesakit bimbang akan kerosakan dan ketidakselesaan;
  • arthralgia, myalgia, kerengsaan berkembang;
  • kemungkinan loya dan hipertermia.

Neuralgia migrain

Sindrom cephalgic seperti migrain jarang berlaku. Ia dikaitkan dengan pengembangan arteri karotid dan paling kerap dijumpai pada orang yang berumur 30-40 tahun. Sangat sukar untuk menghentikan akibatnya, kerana penyakit ini belum banyak dikaji. Analgesik tidak membantu. Yang paling berkesan adalah Sumatriptan.

Bentuk Liquorodynamic

Cephalgia berterusan Liquorodynamic berlaku kerana cecair serebrospinal. Ia terkumpul di ruang otak dan dialihkan dengan buruk. Keradangan dan kecederaan dianggap penyebab pengumpulan cecair serebrospinal, akibatnya ia berhenti dan tidak dikeluarkan. Penyebab penyakit: kecederaan, sista, aliran keluar vena terganggu, tumor malignan, hidrosefalus, kecederaan meninges.

Bentuk di BC

Sindrom cephalgic dengan dystonia vegetovaskular dapat bertahan lama. Kesakitan menampakkan diri dengan cara yang berbeza: ia boleh menjadi tekanan, dan rasa sakit yang berdenyut, mati rasa, rasa berat. Dalam kebanyakan kes, menampakkan diri pada waktu malam..

Perkembangan penyakit pada kanak-kanak

Cephalgia muncul pada kanak-kanak akibat pelbagai penyakit, disertai dengan gejala berikut: sakit perut, sakit kepala di satu sisi, mual dan muntah, sensasi berdenyut, peningkatan selepas tidur sebentar.

Selalunya, masalah ini berlaku pada bayi yang terdedah kepada migrain kerana keturunan. Tempohnya adalah 2-48 jam, rawatan cephalgia pada kanak-kanak adalah gejala.

Terapi penyakit

Untuk menghilangkan penyakit akut, ubat-ubatan digunakan. Untuk hasil yang berpanjangan, sindrom cephalgic mesti dihentikan dengan kaedah tambahan. Oleh itu, doktor mengesyorkan menormalkan pemakanan dan rutin harian, menghidupkan aktiviti fizikal yang sederhana dan menggunakan ubat tradisional yang selamat. Ubat-ubatan yang ditetapkan:

  • Ubat penahan sakit Diperlukan untuk melegakan serangan akut. Gunakan ubat yang cukup kuat untuk merawat sindrom: Pentalgin, Solpadein, Panadol. Persediaan analgin tidak boleh diambil dengan bronkospasme dan pendarahan.
  • Ubat untuk tekanan. Pada tekanan rendah dan sindrom cephalgic vaskular, ekstrak eleutherococcus, Pantocrine, diresepkan. Sekiranya anda bimbang tentang tekanan darah tinggi, anda perlu melegakan kekejangan dengan bantuan "Curantil" atau "No-shp".
  • Persediaan untuk VVD. Sekiranya rawatan cephalalgia memerlukan penghapusan VSD, maka pertama-tama anda perlu cuba berjalan di sepanjang jalan dan mandi kontras. Sekiranya tindakan tidak membantu, gunakan Furosemide, Eufillin, Kafein.
  • Cephalgia tekanan migrain. Untuk menghilangkan penyakit pertama, "Paracetamol" diambil, dan jika rasa sakit muncul akibat ketegangan, analgesik digunakan..
  • Penghapusan voltan. Juga, relaksan otot digunakan untuk memerangi tekanan: Milagin, Dillacin, Clindamycin.

Ubat-ubatan rakyat untuk penyakit ini

Cephalgia genesis campuran bertindak balas dengan baik dengan bantuan ubat-ubatan rakyat. Anda boleh mengambilnya untuk jenis penyakit lain:

  • teh pudina suam dan memampatkan dari atasnya di kepala;
  • kulit lemon atau daun kubis yang melekat pada kuil;
  • Infusi St. John's wort;
  • tincture calendula menghilangkan migrain;
  • mandi kaki dengan mustard, kompres dari cuka sari apel membantu dengan tekanan;
  • teh hitam dengan gula dan coklat gelap membantu tekanan rendah.

Untuk mencegah serangan baru, perlu untuk mengubati penyakit bersamaan. Sekiranya pesakit menderita sindrom cephalgic yang berterusan, perlu kerap berjumpa doktor, memerhatikan gaya hidup aktif, mengembangkan daya tahan terhadap tekanan.

Cephalgia: Kod, jenis, sebab dan gejala sakit kepala ICD-10

Cephalgic Syndrome (Cephalgia) adalah sakit kepala yang paling kuat dan berterusan. Disfungsi otak yang serius ini berlaku pada orang dewasa dan kanak-kanak..

Kejadian kesakitan disebabkan oleh keletihan yang berlebihan dan kurang tidur, sehingga gejala cephalgia dapat hilang setelah seseorang berehat dan tidur dengan baik. Walau bagaimanapun, alasan lain yang menimbulkan kemunculan kesakitan yang tidak dapat ditanggung tidak dikecualikan..

Sindrom Cephalgic (kod ICD-10 - R51) boleh menjadi salah satu gejala serius penyakit kronik yang lain.

Menurut statistik, sekitar 72% orang di seluruh dunia mengalami pelbagai jenis sakit kepala. Sebilangan besar tidak pergi ke pakar dan cuba mengatasi kesakitan sendiri. Tetapi dengan kesakitan yang berpanjangan dan sengit, anda perlu mendapatkan bantuan perubatan.

Secara lebih terperinci mengenai apa itu, dalam apa yang dinyatakan dan bagaimana merawat cephalgia, baca lebih lanjut dalam artikel itu.

Jenis-jenis Sindrom Cephalgic

Cephalgia terutama diperhatikan pada orang yang menderita keletihan kronik. Tetapi jangan mengabaikan penyakit yang lebih serius, gejalanya adalah sakit kepala. Pada masa ini, sindrom cephalgia mempunyai klasifikasi tertentu.
Pembahagian ke dalam kumpulan adalah berdasarkan lokasi kesakitan dan sebab-sebab yang menyebabkannya.

Oleh itu, sakit kepala boleh terdiri daripada jenis berikut:

  1. Sakit kepala vaskular. Ia berlaku apabila saluran darah meluap atau meregang. Kesakitan boleh berirama atau berdenyut-denyut.
  2. Cephalgia ketegangan otot. Pada dasarnya, ini adalah sensasi kesakitan yang monoton di mana terdapat sensasi memerah, mengetatkan atau mengencangkan.
  3. Sakit kepala Liquorodynamic. Ia diperhatikan dengan peningkatan tekanan intrakranial. Dalam kes ini, rasa sakit yang meletup dirasakan.
  4. Sakit toksik berjangkit. Sebab untuk sindrom semacam ini adalah penurunan imuniti dan pengenalan mikroorganisma berbahaya ke dalam tubuh manusia.
  5. Sakit kepala neuralgik. Ini dinyatakan dalam bentuk serangan jangka pendek yang didahului oleh sebarang peristiwa: mencuci, menelan, mencukur, dll..

Cephalgia terutamanya disebabkan oleh gangguan peredaran darah pada tisu otak. Sensasi kesakitan timbul dengan pengembangan lumen kapal, diikuti dengan perubahan tekanan darah. Juga, kekejangan boleh menyebabkan ketidakselesaan..

Klasifikasi sakit kepala, sebab

Jenis sakit kepala yang paling biasa adalah sakit kepala ketegangan dan migrain, serta sakit kepala pasca-trauma.

Secara umum, sindrom cephalgic terbahagi kepada dua kumpulan besar - ini adalah sakit kepala primer dan sekunder. Primer merangkumi migrain, sakit kepala ketegangan, cephalgia autonomi.

Kumpulan kedua sakit kepala sekunder termasuk cephalgia yang berkaitan dengan:

  • kecederaan pada kepala, tulang belakang dan leher;
  • patologi vaskular otak dan leher;
  • kerosakan otak bukan vaskular;
  • mengambil ubat dan bahan kimia tertentu;
  • penyakit berjangkit;
  • sakit mental.

Sebenarnya, klasifikasi yang sama menerangkan penyebab sakit kepala.

Punca sakit kepala utama tidak diketahui. Sangat menarik bahawa migrain boleh bersifat genetik, lebih-lebih lagi, penyakit ini ditularkan dari seorang wanita ke anak perempuannya. Jadi, terdapat banyak kes ketika seorang ibu dan anak perempuan mengalami intensiti dan kekerapan serangan migrain yang sama.

Sindrom cephalgic sekunder mungkin disebabkan oleh:

  • gangguan mental;
  • disfungsi autonomi;
  • darah tinggi
  • hipotensi;
  • kecederaan tengkorak;
  • patologi tulang belakang;
  • osteochondrosis tulang belakang serviks;
  • lesi vaskular otak;
  • keradangan membran otak;
  • luka otak berjangkit;
  • lesi saraf muka;
  • keradangan sinus, dll..

Senarai lengkap penyebab sakit kepala sangat panjang. Sindrom cephalgic pada kanak-kanak sering berlaku terhadap latar belakang penyakit telinga tengah (otitis media), sinusitis. Sindrom cephalgic pada orang tua mungkin disebabkan oleh glaukoma.

Nota! Strabismus yang kuat pada kanak-kanak kecil boleh menjadi penyebab perkembangan sindrom cephalgic sekunder.

Cephalgia pada kanak-kanak dan orang dewasa boleh dikaitkan dengan kecederaan kepala dan belakang. Seorang wanita usia reproduktif sering mengalami sakit kepala di tengah perubahan latar belakang hormon.

Pada kanak-kanak kecil, cephalgia juga boleh menjadi gejala kegagalan otak minimum..

Untuk memahami sebab dan manifestasi sindrom cephalgic dengan tepat, anda boleh mempertimbangkan jenis sakit kepala yang paling spesifik.

Migrain

Migrain dimanifestasikan oleh sakit kepala yang berulang secara paroxysmal yang berdenyut, lebih kerap menangkap kawasan parieto-oksipital atau frontotemporal, lebih jarang ia bersifat bilateral

Sakit kepala jenis ini adalah utama, kerana penyebab sebenar perkembangannya tidak diketahui. Migrain dicirikan oleh kejang, kekerapannya bergantung pada beberapa faktor. Bagi sesetengah orang, bau tertentu, suara keras, cahaya terang bertindak sebagai pencetus permulaan serangan..

Ciri ciri sakit kepala seperti itu adalah adanya aura. Ini adalah kompleks gejala sebelum bermulanya serangan. Aura ditunjukkan oleh peningkatan kepekaan, mual, mudah marah, perubahan mood yang tiba-tiba. Sindrom nyeri dengan migrain sangat ketara, sakitnya tertumpu di satu (kanan atau kiri) bahagian kepala. Serangan boleh berlangsung dari beberapa jam hingga beberapa hari. Ciri khas cephalgia seperti itu adalah bahawa rawatan dengan analgesik praktikal tidak berkesan.

Cephalgia Coital

Seperti namanya, cephalalgia coital hanya muncul pada masa melakukan aktiviti seksual. Sakit kepala seperti ini paling kerap dialami oleh wanita. Ketidakselesaan ditunjukkan sama ada semasa bercinta kerana mampatan arteri tulang belakang, atau pada masa ketegangan badan semasa orgasme.

Sakit kepala seperti itu muncul secara spontan dan rata-rata berlalu dalam setengah jam. Sindrom nyeri boleh menjadi sangat kuat sehingga membuat seseorang benar-benar meninggalkan hubungan intim. Cephalalgia coital tidak menimbulkan ancaman kepada kehidupan, tetapi sangat merosakkan kualitinya. Anda boleh mencegah serangan dengan mengambil analgesik sebelum melakukan persetubuhan.

Vasomotor Cephalgia

Jenis sakit kepala ini dikaitkan dengan tekanan, hipertensi otot, kemurungan, dan neurosis. Vasomotor cephalgia ditunjukkan oleh rasa sakit di kedua-dua belah kepala. Kesakitannya berterusan, tanpa denyutan dan puncak, disertai dengan kemerosotan fungsi kognitif - ingatan dan keupayaan untuk berkonsentrasi. Cephalgia vasomotor yang teruk mungkin disertai oleh gangguan koordinasi pergerakan kerana kekejangan otot.

Vasomotor cephalgia juga disebut sakit kepala tekanan..

Cephalgia vaskular

Cephalalgia vaskular yang paling biasa adalah sakit yang berlaku kerana pengembangan kapal otak dan nampaknya palu mengetuk di dalam tengkorak

Sakit kepala jenis ini timbul kerana limpahan saluran otak dengan darah kerana pengembangannya. Cephalgia vaskular diperhatikan dengan peningkatan tekanan darah, latihan fizikal yang kuat, keadaan tertekan; sebarang keadaan yang berkaitan dengan pembebasan adrenalin. Cephalalgia vaskular, yang disebabkan oleh limpahan saluran darah dengan darah, dicirikan oleh denyutan di bahagian belakang kepala, yang meningkat semasa latihan.

Sindrom cephalgic vestibulo-atactic adalah gangguan yang teruk, yang sering ditunjukkan pada kanak-kanak. Sindrom vestibulo-atactic berkembang dengan latar belakang otak yang merosot, osteochondrosis leher, dan hipertensi. Ini adalah bentuk cephalgia vaskular yang teruk, yang disertai oleh gangguan vestibular yang merangkumi koordinasi pergerakan. Gangguan ini dicirikan oleh kerlipan lalat di depan mata, pening, prestasi buruk. Rasa sakit mungkin muncul sekali-sekala, atau terus diperhatikan. Dalam kes kedua, ini adalah sindrom cephalgic yang berterusan, yang memerlukan rawatan yang berkelayakan.

Sakit kepala neurologi dan mental

Cefalgia vegetatif adalah apa yang disebut sakit kepala orang yang bergantung pada cuaca. Sebagai peraturan, pelanggaran itu bukan penyakit bebas, tetapi bertindak sebagai bagian dari kompleks gejala disfungsi autonomi (dystonia vegetatif-vaskular, dystonia neurocirculatory).

Nota! Adalah tidak tepat untuk menyebut dystonia vegetovaskular sebagai penyakit, tidak ada di ICD, dan diagnosis seperti ini tidak dibuat hari ini.

Doktor menganggap sakit kepala vegetatif sebagai gejala kerosakan fungsi sistem saraf autonomi.

Sindrom astheno-cephalgic adalah sakit kepala yang berkaitan dengan gangguan mental atau tekanan yang teruk. Dia sering mengalami serangan panik, fobia dan gangguan kecemasan. Cephalalgia seperti itu pada kanak-kanak sering berlaku pada masa remaja dan hilang tanpa rawatan ketika sistem saraf menguat..

Etiologi asal kesakitan

Otak dan tisu sekitarnya cukup sensitif terhadap banyak perubahan yang berlaku di dalam tubuh manusia. Ramai orang tertanya-tanya mengapa kawasan ini sangat sensitif..

Ini disebabkan oleh kehadiran sebilangan besar reseptor kesakitan di kawasan badan ini. Di dalam tengkorak terdapat dura mater dan kontra, arteri meningeal, saluran arteri besar, akar tunjang serviks dan saraf intrakranial.

Di samping itu, reseptor luaran bertanggungjawab untuk persepsi kesakitan: arteri, aponeuroses, telinga tengah, tendon, kelengkapan kulit, dll..

Sakit kepala boleh berlaku akibat dari sebarang patologi yang secara aktif mempengaruhi reseptor dan mekanisme yang mencetuskan perkembangan penyakit ini. Selalunya, sakit kepala adalah satu-satunya tanda penyakit; dalam kes yang lebih jarang, ia berlaku dengan gejala lain..

Itulah sebabnya sangat penting untuk menentukan jenis kesakitan yang diperhatikan pada seseorang: berdenyut, menyempit, menyempit, tajam, kusam atau pecah.

Senarai penyakit yang tidak dibawa ke tentera

Senarai penyakit yang tidak akan dimasukkan dalam barisan tentera adalah seperti berikut:

Penyakit sistem muskuloskeletal
  • sebarang penyakit dan masalah kongenital yang mempengaruhi struktur tulang dan otot mengganggu pergerakan normal
Penyakit gastrousus dalam sebarang manifestasi dan rongga mulut
  • penyakit periodontal, periodontitis;
  • masalah dengan mukosa mulut;
  • ulser, gastritis, pankreatitis, kolesistitis;
  • hepatitis, sirosis;
  • hernia dan diskinesia bilier
Penyakit jantung
  • kegagalan jantung 2,3,4 darjah;
  • prolaps injap;
  • kecacatan jantung;
  • miokarditis dan angina pectoris;
  • masalah lain dengan jantung dan sistem peredaran darah
Penyakit neurologi
  • hidrosefalus;
  • lumpuh;
  • sklerosis berbilang;
  • ensefalitis;
  • meningitis;
  • afasia;
  • agnosia;
  • polyneuritis;
  • plexitis
Penyakit sistem genitouriner
  • masalah dengan alat kelamin;
  • uretritis;
  • jed;
  • penyakit urolithiasis;
  • sebarang masalah dengan sistem ini yang mengganggu perjalanan hidup yang normal
Penyakit berjangkit
  • batuk kering;
  • kusta;
  • HIV
  • sifilis;
  • mycosis
Patologi sistem endokrin
  • gondok euthyroid;
  • obesiti 3 dan 4 darjah;
  • diabetes;
  • gout;
  • masalah dengan kelenjar tiroid, kelenjar pituitari, kelenjar adrenal, paratiroid dan gonad;
  • gangguan makan, berat badan rendah, kekurangan perkembangan fizikal;
  • hipovitaminosis
Masalah penglihatan
  • masalah pelbagai jenis dengan abad dan strukturnya;
  • blepharitis, konjungtivitis;
  • pecah retina;
  • atrofi saraf optik;
  • aphakia;
  • artifak;
  • penyakit lain yang mengganggu pandangan normal dan mengurangkan ketajaman penglihatan
Gangguan mental
  • skizofrenia;
  • psikosis;
  • ketagihan;
  • alkoholisme;
  • penyalahgunaan bahan;
  • keterbelakangan mental, gangguan mental;
  • kemurungan reaktif;
  • pelanggaran orientasi seksual
Reaksi alergi dan penyakit kulit
  • gatal-gatal;
  • dermatitis yang menyakitkan;
  • lupus sistemik dan lain-lain
Penyakit darah
  • anemia;
  • masalah dengan platelet, sel darah merah, hemoglobin, sel darah putih;
  • trombofilia;
  • hemofilia;
  • leukopenia;
  • granulomatosis;
  • pelanggaran struktur kapilari;
  • sebarang penyakit darah yang mengganggu sistem imun
Neoplasma
  • malignan;
  • jinak, mengganggu fungsi organ

Pada masa yang sama, ada penyakit yang dapat menunda panggilan, dan yang pasti melanggar rancangan untuk perkhidmatan, berkaitan dengannya:

  • kaki rata 3 darjah, scoliosis teruk;
  • penyakit gastrousus dalam sebarang manifestasi;
  • penyakit jantung
  • epilepsi;
  • penyakit neurologi;
  • penyakit sistem genitouriner;
  • batuk kering;
  • penyakit sistem endokrin;
  • masalah penglihatan;
  • enuresis;
  • perkembangan fizikal yang buruk yang tidak sesuai untuk usia;
  • reaksi alahan terhadap makanan.

Foto: darjah kaki rata

Sekiranya seorang prajurit mempunyai salah satu penyakit yang disenaraikan, dia tidak akan menjadi anggota tentera.

Penyebab Sindrom Cephalgic

Memandangkan bahawa cephalalgia otak adalah sindrom sekunder, yang agak biasa, mustahil untuk menentukan penyebabnya sendiri. Dalam kes ini, anda mesti berjumpa pakar untuk menghentikan perkembangan penyakit sakit kepala yang menyumbang secepat mungkin.

Sehingga kini, terdapat banyak penyakit yang disertai dengan sakit otak.

Di antara patologi seperti itu, terdapat penyakit berjangkit, onkologi, tabiat buruk, kerusakan rejimen harian, penyakit keradangan dan gangguan metabolik biokimia. Pada kanak-kanak, sebab utama adalah tepatnya rejim yang salah pada masa ini.

Oleh kerana terdapat banyak sebab, sangat sukar untuk mendiagnosis penyakit ini. Oleh itu, sering kali mustahil untuk mengatakan mengapa sakit kepala diperhatikan.

Kadang-kadang cephalgia boleh disebabkan oleh beberapa patologi sekaligus. Masalah yang berkaitan adalah jalan keluar dalam masalah ini, yang sering muncul sedikit kemudian.

Pada asasnya, kesakitan dibenarkan oleh beberapa faktor:

  • salah laku;
  • faktor keturunan;
  • penyakit neuralgik dan vaskular.

Menurut data penyelidikan terkini, dapat disimpulkan bahawa faktor keturunan memainkan peranan yang sangat penting dalam berlakunya kesakitan di otak. Ini dapat dilihat dengan jelas dalam keadaan organisma kanak-kanak yang rapuh..

Selalunya, penyebab sindrom cephalgic adalah:

  • tabiat buruk;
  • gaya hidup pasif;
  • gangguan irama sirkadian;
  • kebuluran;
  • kekurangan udara segar;
  • lama tinggal di hadapan komputer.

Di samping itu, disfungsi vaskular boleh mempengaruhi penampilan sakit kepala. Dalam beberapa kes, patologi seperti itu boleh menyebabkan strok..

Penting untuk diingat bahawa cephalgia adalah tanda perkembangan gangguan yang agak berbahaya yang boleh menyebabkan kematian.

Faktor perkembangan penyakit

Selalunya, orang tidak terlalu mementingkan sakit kepala, walaupun manifestasi mereka mengganggu hidup dengan damai. Dengan bantuan alat perubatan konvensional, seseorang menghilangkan sensasi yang tidak selesa dan menyakitkan. Tetapi, ini tidak betul sepenuhnya. Bagaimanapun, perkembangan cephalgia menunjukkan lesi di otak. Perubahan patologi serius lain dalam status kesihatan pesakit dengan cephalgia juga mungkin..

Faktor utama yang mendorong berlakunya penyakit cephalalgia adalah:

  • penunjuk tekanan yang agak tinggi. Kami bercakap mengenai tekanan arteri, atau intrakranial;
  • dengan proses neurologi di kawasan trigeminal, cephalgia muncul;
  • semasa overtrain saraf optik yang berpanjangan;
  • penyebab perkembangan penyakit cephalgia adalah kerosakan emosi yang kuat, kesan emosi negatif, keadaan ketegangan saraf yang berterusan;
  • proses patologi dalam sistem kardiovaskular dapat mencetuskan perkembangan penyakit cephalalgia;
  • faktor utama cephalgia juga merangkumi diagnosis diabetes;
  • dengan osteochondrosis serviks, penyakit cephalgia juga diperhatikan;
  • penyebab cephalgia juga harus merangkumi arteritis temporal, dengan kata lain, proses keradangan di kawasan vaskular.

Dengan perubahan patologi berjangkit atau virus pada organ dalaman seseorang, atau dengan keadaan nada otot yang merosot, rasa sakit cephalgia diperhatikan.

Selebihnya seseorang sangat penting. Mod yang tidak betul, atau jumlah minimumnya menyumbang kepada berlakunya sakit kepala yang kerap.

Dengan perubahan cuaca yang tajam, atau dengan diet yang tidak seimbang, seseorang mengalami kesakitan yang teruk dengan cephalgia. Dalam diagnosis meningitis, aneurisma, tekanan biasa dalam sistem saraf, gejala serupa diperhatikan.

Semasa cinta kelaparan yang berlebihan, atau ketika oksigen tidak mencukupi dalam tubuh, pesakit menderita cephamia.

Keadaan yang sama berlaku untuk pengambilan minuman beralkohol yang berlebihan. Perkara yang sama berlaku dengan adanya kecederaan otak traumatik, begitu juga dengan anemia, seseorang mengalami kesakitan yang teruk.

Bagaimana sakit kepala dengan etiologi yang berbeza menampakkan dirinya

Selalunya seseorang mengadu sakit kepala yang berlaku sebaik sahaja membuka mata. Dalam kes ini, terdapat gejala lain yang mengesahkan fakta sakit kepala vaskular:

  • vasodilatasi dan kemerahan kapilari;
  • kemerahan tekak dan kesesakan hidung;
  • bengkak dan berat pada kelopak mata bawah;
  • perubahan tekanan darah;
  • edema vaskular serebrum;
  • kekejangan arteri.

Dengan sakit kepala ketegangan otot, gejala berikut dapat diperhatikan:

  • sensasi tekanan atau pengecutan kepala;
  • kerengsaan dari cahaya terang atau muzik yang kuat kurang kerap diperhatikan;
  • kelemahan atau sakit kepala yang sederhana.

Tanda cephalgia jenis cecair serebrospinal adalah:

  • kesakitan pecah yang teruk, bertambah teruk semasa pergerakan, mengalami peningkatan tekanan intrakranial;
  • selalunya berdenyut dengan tekanan intrakranial yang berkurang.

Sakit kepala berjangkit-toksik sering muncul bersama dengan gejala lain:

  • muntah
  • kelemahan;
  • tajam, dan selepas sakit kepala yang berterusan (secara beransur-ansur memudar dan disambung semula);
  • sakit otot;
  • kerengsaan dari muzik kuat dan cahaya terang;
  • demam.

Dengan sakit kepala neuralgik diperhatikan:

  • kesakitan jangka pendek, satu demi satu dengan gangguan kecil;
  • kesakitan adalah pemotongan, pembakaran dan menusuk di alam;
  • sebarang pergerakan kepala, menimbulkan sakit kepala (menelan, mengunyah, menyentuh, dan lain-lain).

Manifestasi klinikal cephalgia pada bayi baru lahir

Malah bayi yang baru lahir mengalami sakit kepala. Oleh kerana anak tidak dapat mengatakan secara langsung bahawa ia menyakitkan, ibu harus dibimbing oleh manifestasi luaran patologi. Dengan cephalgia, bayi yang baru lahir:

  • Menolak payudara.
  • Dia banyak menangis, datang menjerit.
  • Menjerit semasa tidur, muntah.
  • Membaling kepalanya ke belakang.
  • Air pancut taburan.

Nada otot terasa terganggu pada bayi, fontanel sangat berdenyut dan fontanelle membengkak. Fokus mata mungkin terganggu, kanak-kanak itu kelihatan strabismus, murid yang terkulai.

Diagnosis dan pertolongan cemas

Diagnosis cephalgia berdasarkan analisis aduan pesakit. Seperti yang telah disebutkan, sakit kepala adalah gejala penyakit yang sedang berkembang, oleh itu, sebelum rawatan, seorang pakar terlibat dalam mengenal pasti patologi yang sedang berjalan.

Sebagai hasil dari diagnosis, yang melibatkan penyelidikan dan pemeriksaan makmal, penyebabnya dikenal pasti dan kaedah untuk penghapusannya dipilih. Penyakit yang paling biasa yang menyebabkan sakit kepala adalah patologi tulang belakang serviks.

Untuk mengurangkan risiko terkena penyakit lain, adalah mustahak pakar untuk memeriksa leher dan kepala untuk kecederaan. Organ dalaman diperiksa untuk mencegah perkembangan proses akut..

Pertolongan cemas untuk sakit kepala hanya diberikan jika jenisnya dikenal pasti.

Oleh itu, jika kesakitan adalah akibat tekanan atau kerja berlebihan, maka perlu untuk menghilangkan faktor-faktor yang mempengaruhi penyebabnya. Selalunya ini adalah cahaya yang terang. Dan, tentu saja, jangan lupakan tidur yang sihat, yang sering melegakan sindrom cephalalgia..

Juga ubat yang baik adalah mandi kontras dan urut kolar serviks.

Sekiranya tidak mungkin mengambil prosedur air, anda boleh mencuci sendiri, bergantian air suam dengan sejuk.

Ubat itu harus diambil dalam keadaan yang teruk, ketika sakit kepala benar-benar tidak tertahankan. No-shpa, Combispasm, Spazmalgon dan lain-lain sangat bagus untuk ini..

Sekiranya sakit kepala tidak hilang dalam masa 12 jam dan gejala bertambah buruk, anda perlu mendapatkan bantuan daripada pakar. Mual dan fotofobia mungkin muncul..

Gejala Cephalgia

Gejala cephalgia pada setiap orang mungkin berbeza. Semuanya bergantung kepada penyebab kesakitan. Sebagai contoh, dengan sakit kepala kluster, sindrom cephalgic berterusan muncul pada masa yang sama setiap hari. Serangan kesakitan tidak berlangsung lama, tetapi rasa sakitnya terasa sengit. Kadang-kadang pengampunan mungkin (lemah).

Kesakitan yang berlaku terhadap latar belakang gangguan fungsi saluran darah mungkin disertai dengan gejala berikut:

  • kekurangan atau kehilangan selera makan;
  • kerentanan tinggi terhadap cahaya dan bunyi yang terang;
  • mudah marah;
  • loya;
  • tersedak.

Cara menghilangkan kesakitan

Rawatan utama untuk cephalgia adalah dengan mengambil ubat analgesik dan hormon. Selalunya, rasa sakit dapat dihilangkan secara bebas dengan bantuan kompres basah sejuk, ramuan yang diseduh dan mandi kaki panas. Kaedah sedemikian membantu dengan gangguan peredaran darah..

Sekiranya penyebab sakit kepala adalah dystonia vegetovaskular, penggunaan ubat penenang dan perangsang adalah perkara biasa. Di samping itu, terapi fizikal yang disarankan, pengisian semula badan dengan vitamin dan mandi.

Sekiranya terdapat sakit kepala otot, yang agak biasa dengan sinusitis, neurosis, osteochondrosis dan penyakit lain, rawatan ubat, urut, terapi manual dan gimnastik diperlukan. Penggunaan diuretik dialu-alukan.

Gejala sakit kepala neuralgik dihilangkan oleh analgesik, tetapi ada kalanya mereka tidak aktif. Sekiranya ini berlaku, anda harus menggunakan ubat penenang: fisioterapi dan sekatan novokain.

Sekiranya cephalgia disebabkan oleh penggunaan ubat yang berpanjangan, hentikan rawatan atau ganti ubat yang memprovokasi dengan yang lain. Pada dasarnya, langkah-langkah seperti itu dapat membantu menghilangkan sakit kepala..

Pada kanak-kanak, rawatan dijalankan mengikut beberapa prinsip: rawatan dalam tempoh interkal dan kelegaannya. Pada masa yang sama, semua faktor yang boleh memprovokasi cephalgia dikeluarkan dari persekitaran anak. Dalam kes ini, penggunaan wajib semua langkah pencegahan.

Sekiranya kanak-kanak sering mengalami kesakitan, ubat akan diperlukan. Pakar mengesyorkan minum ubat penahan sakit hanya dengan peningkatan tahap ketidakselesaan..

Rawatan kanak-kanak bermula dengan pilihan ubat-ubatan, dan sebenarnya tidak banyak daripadanya untuk pemulihan generasi tua. Oleh itu, dalam tempoh rawatan, analgesik, ubat anti-radang asal bukan steroid dan ubat gabungan yang mengandungi kafein digunakan.

Sekiranya serangan sakit kepala adalah sederhana atau sengit, disyorkan untuk mengambil Paracetamol tidak lebih daripada 15 mg / kg. Phenacetin, Ibuprofen dan Naproxen juga terkenal dengan keberkesanannya..

Rawatan Sindrom Cephalic

Sebelum memulakan pemilihan taktik rawatan untuk sindrom cephalagic, penyebab utama sakit kepala ditentukan dan diagnosis yang tepat ditetapkan. Sekiranya penyebabnya adalah pelanggaran fungsi organ penglihatan dan organ ENT, maka prosedur dan ubat-ubatan yang bertujuan menghilangkan patologi ditetapkan.

Dalam kebanyakan kes, rawatan cephalgia melibatkan pengambilan pelbagai ubat.

Rawatan ubat

Selalunya, rawatan sindrom cephalagic dijalankan menggunakan ubat-ubatan dari pelbagai kumpulan. Rawatan ubat hanya ditetapkan oleh doktor yang hadir dan harus dipatuhi dengan ketat. Ubat-ubatan tersebut termasuk:

  • analgesik - Spazmalgon, Analgin, Ibuklin, Baralgetas, Tempalgin, Brustan, Gevadal, Trigan;
  • ubat penenang - Valerian, Passiflora, Dormiplant, Menovalen, Sedasen, Persen, Trivualumen;
  • ubat untuk meningkatkan fungsi organ penglihatan dan organ ENT diresepkan jika pesakit mempunyai kelainan - Golubitoks, kompleks Lutein, Reoptik, Okovit, Taurine, Seretide Diskus, Rinomistin, Allertek, Fenistil, Fitonosol;
  • untuk rawatan abses dan penyakit berjangkit, ubat antibakteria dan diuretik diresepkan - Diacarb, Furosemide, Hypothiazide, Veroshpiron, Indacrinone, Amiloride, Nitroxoline, Amoxon, Apo-Doxy, Cefazolin, Vibramycin, Gentina.

Sekiranya pesakit setelah menjalani terapi ubat yang ditetapkan mempunyai pelanggaran, maka perlu membatalkan atau mengganti ubat yang tidak sesuai.

Tindakan pencegahan

Keadaan kesihatan manusia secara langsung bergantung pada gaya hidup yang dipimpinnya. Itulah sebabnya, untuk mengurangkan serangan kesakitan, anda harus mematuhi peraturan tertentu:

  • anda perlu menjadikan sukan sebagai sebahagian daripada kehidupan anda dan semaksimum mungkin di udara segar;
  • berehat dan berehat lebih banyak;
  • elakkan situasi tertekan dan konflik;
  • sentiasa awasi postur anda;
  • jangan mengganggu corak tidur (jangka masa 6-8 jam);
  • gunakan bantal dan tilam ortopedik;
  • pastikan mematuhi pemakanan yang betul;
  • untuk menolak dari tabiat buruk.

Pencegahan

Langkah pencegahan adalah seperti berikut:

  • menormalkan rejim - mesti ada jumlah jam optimum yang diperuntukkan untuk berehat setiap hari;
  • makan dengan betul;
  • Jangan menyalahgunakan alkohol, ubat-ubatan;
  • hadkan diri anda dari tekanan dan ketegangan saraf;
  • menjalani gaya hidup yang sederhana;
  • susun tempat tidur yang betul, dari segi perubatan.

Secara sistematik perlu menjalani pemeriksaan perubatan sepenuhnya. Ubat-ubatan sendiri sangat tidak digalakkan..

VSD kadang-kadang berbahaya

Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, tentera, jika seorang lelaki mempunyai dystonia vegetatif-vaskular jenis hipertonik, tidak mungkin menyelamatkannya dengan latihan fizikal, udara segar dan rutin harian yang jelas dari serangan hipertensi. Penyebab VSD mungkin adalah penyakit lambat yang terpendam.

Krisis, terutamanya yang teruk, berlanjutan lebih dari satu jam, boleh menjejaskan kesihatan. Tanpa bantuan perubatan yang tepat pada masanya dan berkelayakan tidak dapat dilakukan. Dalam keadaan tentera, misalnya: semasa latihan di lapangan, ia tidak selalu tersedia.

Contoh yang lain. Dengan krisis, ketakutan panik mungkin timbul apabila seseorang berhenti mengawal tindakannya. Adakah perlu membawa orang seperti itu ke dalam tentera, adakah mungkin mempercayainya dengan senjata? Persoalannya adalah retorik. Tetapi laporan mengenai penggunaan senjata oleh anggota tentera untuk tujuan lain di media dari semasa ke semasa muncul.

Oleh itu, VSD adalah bahaya yang nyata bagi pemiliknya dan orang di sekelilingnya.


Anda mesti datang ke komisen dengan sijil yang mengesahkan IRR

"Jadual penyakit" dalam edisi baru

Senarai penyakit yang tidak diambil tentera terus dikemas kini oleh kepimpinan tentera negara itu. Pada tahun 2019, edisi baru mula beroperasi, yang berlaku pada 2015-2019 berikutnya. Penyakit yang diklasifikasikan sebagai kategori D adalah penyakit di mana wajib militer tersebut dilepaskan sepenuhnya dari tentera..

Dokumen rasmi, yang menyenaraikan semua penyakit, disebut "Jadual Penyakit", di mana terdapat lebih dari dua ribu. Senarai lengkap penyakit yang boleh anda dapatkan pengecualian atau sementara waktu boleh didapati di bawah..


Khususnya, kategori D merangkumi:

- penyakit sistem muskuloskeletal - scoliosis teruk, kaki rata 3 darjah dan lain-lain; - penyakit gastrousus - semua jenis bisul, polip, dan lain-lain; - penyakit jantung; - penyakit neurologi - epilepsi, akibat kecederaan teruk, kelumpuhan; - penyakit sistem kencing - nefritis, pielonefritis, urolithiasis; - batuk kering; - penyakit endokrin - diabetes, obesiti; - patologi organ penglihatan; - perkembangan fizikal yang tidak mencukupi; - enuresis; - alahan makanan.

Setelah menemui penyakitnya di "Jadual", wajib militer dapat menentukan apakah dia benar-benar bebas dari memenuhi "kewajiban sipil" atau apakah dia dapat mendapat penangguhan.

Berikut ini adalah perbincangan yang lebih terperinci mengenai setiap perkara mengenai jadual penyakit bagi pesakit yang baru dilahirkan. Oleh itu, penyakit ini dibahagikan di bawah ini, dengan mana wajib militer akan ditangguhkan sehingga dia disembuhkan dan diperiksa semula, atau mereka sama sekali tidak akan dibawa ke tentara. Ini sudah diputuskan oleh suruhanjaya perubatan, bergantung kepada keparahan penyakit..

Ubat-ubatan rakyat dalam memerangi kesakitan

Sekiranya sakit kepala mula menghantui semasa hubungan seks, maka ubat-ubatan rakyat akan membantu:

  • Kentang mentah adalah produk biasa. Dia berada di hampir setiap rumah, dan dia menyembuhkan penyakit itu. Kentang dikupas, disapu pada parutan, diletakkan di kain cheesecloth dan disapukan pada tempat yang sakit. Setelah beberapa lama, rasa tidak selesa berhenti.
  • Daun kubis juga akan berguna. Sekiranya anda mula menyeksa kesakitan, anda boleh meletakkan daun kubis di tempat yang sakit dan membetulkannya dengan baik, dan kemudian membungkusnya. Kompres harus dikeluarkan hanya selepas beberapa jam.
  • Sakit kepala semasa hubungan seks dihilangkan dengan selendang kapas yang perlu dibasahi dengan air sejuk dan disapu ke tempat yang mengganggu.

Mengapa penyakit ini menimpa lelaki

Kesakitan yang tajam semasa persetubuhan boleh berlaku kerana ketegangan otot. Sebaik sahaja hubungan seksual selesai, semuanya akan berlalu, sakit kepala akan berhenti sakit. Perlu merehatkan otot untuk melegakan kejang. Urut ketara boleh membawa pertolongan yang nyata.

Sensasi yang tidak menyenangkan mungkin disebabkan oleh peningkatan tekanan darah yang mendadak.

Semasa persetubuhan, endorfin, dan juga serotonin, dilepaskan ke aliran darah. Tahap adrenalin juga meningkat, otot menguncup. Akibatnya, kekejangan saluran berlaku, dan seiring dengan ini terdapat rasa sakit.

Sebab-sebab biasa juga merangkumi faktor psikologi. Sekiranya seorang lelaki tidak yakin pada dirinya sendiri, dia takut bahawa dia tidak akan memuaskan pasangannya; kerana ini, dia mungkin sakit kepala.

Pada seorang lelaki, bahagian bawah kepala mungkin sakit jika dia mula melakukan hubungan seks, tetapi tidak terjadi ejakulasi: kegembiraan yang dihasilkan tidak berakhir dengan keputihan.

Fakta

  • Sakit kepala boleh menjadi penyebab iskemia arteri koronari yang tidak biasa tetapi penting. Ini adalah satu-satunya manifestasi tanpa sakit dada yang bersamaan;
  • Petua yang berguna adalah; usia lanjut; sejarah sakit kepala sebelumnya; kehadiran faktor risiko; muncul gejala semasa latihan fizikal atau tekanan;
  • Perbezaan antara Cephalgia dan migrain adalah penting kerana triptans dan derivatif ergot dikontraindikasikan;

Kesedaran mengenai keadaan ini tidak mencukupi kerana ini adalah perkara biasa.

Oleh Nancy Wassef

Bentuk Toksik Berjangkit

Sindrom Cephalgic berkembang sebagai tindak balas terhadap jangkitan berterusan di dalam badan. Ini disebabkan oleh pengumpulan toksin yang berlebihan di dalam badan, ia memberi kesan buruk kepada sistem saraf dan menyebabkan pelbagai kesakitan. Dalam kes ini, sensasi tidak mempunyai lokasi yang tepat, tetapi pesakit merasakan denyutan, tekanan dan demam yang teruk..

Patologi berjangkit dicirikan oleh sindrom cephalgia yang berterusan, serta:

  • keracunan alkohol atau dadah, mabuk dengan produk;
  • keradangan pada organ ENT;
  • patologi berjangkit lain;
  • pesakit bimbang akan kerosakan dan ketidakselesaan;
  • arthralgia, myalgia, kerengsaan berkembang;
  • kemungkinan loya dan hipertermia.

Ubat untuk penyakit berjangkit jarang berlaku.

Bentuk Liquorodynamic

Cephalgia berterusan Liquorodynamic berlaku kerana cecair serebrospinal. Ia terkumpul di ruang otak dan dialihkan dengan buruk. Keradangan dan kecederaan dianggap penyebab pengumpulan cecair serebrospinal, akibatnya ia berhenti dan tidak dikeluarkan. Penyebab penyakit: kecederaan, sista, aliran keluar vena terganggu, tumor malignan, hidrosefalus, kecederaan meninges.

Selalunya, cephalalgia yang serupa berkembang dengan hidrosefalus (tetes) otak.

Pemeriksaan perubatan di pejabat pendaftaran dan pendaftaran tentera

Pemeriksaan perubatan adalah prosedur wajib bagi setiap pemuda untuk menentukan kategori kecergasan. Suruhanjaya itu, yang terdiri daripada doktor yang pakar dalam bidang perubatan yang sempit, menjalankan prosedur ini. Mereka biasanya dijemput dari klinik negeri..

Penting! Pada masa yang sama, mereka tidak membuat diagnosis atau tidak melakukan pemeriksaan mendalam - tugas utama mereka adalah untuk mengetahui keadaan umum tubuh perekrut melalui berbagai pengukuran, penimbangan dan kajian hasil yang diperoleh..

Di samping itu, mereka harus mengkaji dokumen yang diterima yang berisi sejarah perubatan draf, kesimpulan dari pakar lain, mengkaji hasil ujian makmal yang ada. Setelah menjalankan semua peringkat ini, para doktor membandingkan penemuan mereka dengan jadual penyakit dan menunjukkan dalam dokumen pemuda tersebut apakah dia sihat atau tidak.

Sekiranya keadaan berlaku ketika doktor tidak dapat menemui penyebut yang sama, maka pemuda itu dihantar untuk pemeriksaan perubatan ke institusi negara.

Menarik! Dalam kes-kes ini, penyakit yang sering wujud atau disyaki oleh komisen hilang.

Setelah mendapat keputusan pemeriksaan perubatan - komisen membuat keputusan akhir.

Penting! Adalah mungkin untuk mengemukakan banding atas kesimpulan komisen dan pemeriksaan perubatan, tetapi kesimpulan akhir adalah lebih penting.

Kontraindikasi

Sebarang ubat mempunyai indikasi penggunaan dan kontraindikasi. Arahan yang dilampirkan pada mereka menunjukkan kemungkinan kesan sampingan yang berlaku akibat penggunaannya, sekiranya tidak dianjurkan.

Kontraindikasi umum, yang sering dinyatakan untuk penggunaan ubat penahan sakit:

  1. Intoleransi individu terhadap ubat, komponen ubat.
  2. Kehamilan, penyusuan. Ini disebabkan oleh kemampuan ubat yang tinggi untuk menembusi plasenta, disekresikan dengan susu, yang memberi kesan buruk kepada kehidupan janin atau bayi baru lahir. Dalam kes yang melampau, apabila mustahil untuk menghilangkan rasa sakit yang berpanjangan dengan cara lain, mungkin menggunakan Paracetamol.
  3. Ulser, hakisan sistem pencernaan.
  4. Hepatitis.
  5. Manifestasi dermatologi.
  6. Penyakit sistem kardiovaskular.
  7. Asma bronkial.
  8. Hematopoiesis.
  9. Alahan.
  10. Pelanggaran hati, buah pinggang. Penggunaan ubat disyorkan hanya di bawah pengawasan langsung doktor..
  11. Zaman kanak-kanak.

Asid asetilsalisilat tidak digunakan di bawah usia 14 tahun kerana risiko sindrom Reye. Ini adalah bentuk kegagalan hati akut yang terdapat di pediatrik..

Ubat anti-radang nonsteroid mempunyai senarai kontraindikasi yang luas untuk penggunaannya, terutama untuk penyakit radang saluran gastrousus. Pengecualian adalah Paracetamol. Ia bertindak dengan hemat pada tubuh tanpa menyekat proses sintesis prostaglandin pada tisu periferal.

Ubat sakit yang kerap dikontraindikasikan untuk semua kategori orang.

Hasil ubat yang panjang adalah:

  • Menguatkan, serangan kesakitan yang kerap, migrain;
  • Mengatasi kesakitan dalam bentuk kronik;
  • Perkembangan patologi sistem pencernaan;
  • Menyebabkan reaksi alahan;
  • Pelanggaran hati, buah pinggang.

Punca Krisis

  1. Orang dengan VSD dipengaruhi oleh perubahan musim. Sekiranya seseorang yang sihat memperhatikan musim luruh kerana telah menjadi sejuk, dan daunnya menjadi kuning dan mulai jatuh (perubahan musim tidak mempengaruhi kesejahteraan), maka seseorang yang menghidap VSD akan mengalami kerengsaan musim gugur yang disebabkan oleh perubahan landskap dan suasana hati.

Eksaserbasi juga mungkin:

  • musim panas
  • musim bunga;
  • musim sejuk.
  1. Krisis dapat memprovokasi perubahan gaya hidup biasa anda: perubahan mendadak dalam rutin harian, iklim atau zon waktu anda. Dan ini berlaku apabila dipanggil untuk menjalani perkhidmatan ketenteraan.
  2. Memburukkan lagi penyakit kronik yang perlahan.
  3. Aktiviti fizikal yang tidak biasa akan menyumbang kepada timbulnya krisis. Dan tenteranya memberi jaminan.
  4. Krisis tidak dapat dielakkan dengan kelebihan psiko-emosi. Dalam komuniti tentera, rekrut dikenakan. Sebilangan jerebu adalah bernilai.

Mengapa cephalalgia coital berlaku

Para saintis tidak mempunyai pendapat sebulat suara mengapa semasa persetubuhan, ketika seseorang mendapat kesenangan maksimum, dia tiba-tiba dikekang oleh kesakitan. Tetapi masih ada beberapa sebab yang telah dikenal pasti; dipercayai bahawa faktor-faktor ini bertanggungjawab untuk fakta bahawa selepas orgasme atau sebelum itu, seseorang menjadi sakit:

  • lonjakan hormon;
  • berlebihan yang diperhatikan di leher dan kepala;
  • migrain;
  • vasospasme;
  • peningkatan tekanan;
  • kepenuhan berlebihan;
  • glaukoma;
  • barah otak;
  • mengambil ubat hormon;
  • gangguan neuropsikiatrik;
  • osteochondrosis serviks;
  • dystonia vegetovaskular;
  • pelanggaran proses metabolik;
  • aktiviti seksual yang berlebihan;
  • tekanan.

Sakit kepala selepas hubungan seks, sesetengah orang sering bimbang, sementara yang lain - secara berkala. Ia berlaku bahawa semasa hubungan seksual atau melancap, ketidakselesaan di leher berlaku sekali, dan tidak pernah mengganggu seseorang lagi. Orang lain kurang bernasib baik, dan sakit kepala semasa orgasme menyeksa mereka secara berterusan. Akibatnya, lambat laun mereka pergi ke doktor, kerana seks tidak menggembirakan mereka, mereka takut untuk menghadapinya. Tempoh ketidakselesaan juga berbeza-beza..