Utama

Serangan jantung

Jenis dan kaedah pengembangan pemikiran logik abstrak pada manusia

Saya dengan senang hati menyambut anda, pembaca blog saya yang dikasihi! Apa yang membezakan kita dengan haiwan bukan hanya kemampuan untuk mengenali keperluan kita dan menetapkan tujuan, tetapi juga kehadiran perkara seperti pemikiran logik abstrak. Dan itu bukan sahaja membezakan, tetapi juga menjadikan seseorang itu unik, kerana tidak ada satupun makhluk yang memiliki kemampuan ini. Hari ini kita akan melihat kaedah-kaedah yang memungkinkan untuk mengembangkannya..

Untuk memulakan, mari kita ketahui spesies apa yang umumnya ada, dan apakah perbezaan di antara mereka:

  • Berkesan secara konkrit, atau disebut juga praktikal. Ini terwujud dalam kehidupan kita apabila ada keperluan untuk menyelesaikan masalah tertentu. Ia boleh menjadi domestik atau industri. Ringkasnya, inilah yang kami lakukan berdasarkan pengalaman kami, serta kemampuan memahami gambar, projek dan perincian teknikal lain.
  • Berbentuk khas, atau artistik. Ciri khas adalah pautan ke masa kini, dari mana inspirasi diambil, idea muncul. Dan juga penekanan diberikan pada perasaan dan emosi, berkat pelbagai pengalaman yang dapat diciptakan oleh seseorang.
  • Verbal-logik, abstrak. Terima kasih kepadanya, kita melihat gambaran tentang dunia yang holistik, yang mengaburkan dari perinciannya, menumpukan pada konsep yang luas. Perkembangan semacam ini perlu, pertama sekali, kerana ia membantu kita membuat keputusan yang tidak standard, melampaui batasan kehidupan sehari-hari dan memodelkan hubungan antara objek dan gambar sebenar.

Bentuk

Dalam kehidupan seharian kita, kadang-kadang secara tidak sedar, kita menggunakan tiga bentuk pemikiran abstrak-logik:

  1. Konsep - keupayaan untuk mencirikan objek mengikut ciri utamanya, yang semestinya dibenarkan, dengan bantuan satu kata atau frasa. Contohnya, "malam", "kucing", "teh suam"...
  2. Penghakiman menggambarkan proses di dunia, hubungan mereka antara satu sama lain, kaedah interaksi. Boleh menafikan sesuatu, dan sebaliknya, mengesahkan. Ia mempunyai dua jenis, sederhana dan kompleks. Perbezaannya adalah bahawa kompleks mengambil watak yang lebih naratif. Contohnya: "Salji turun" dan "Air di dalam kuali mulai mendidih, jadi anda boleh menuangkan bubur".
  3. Inferensi adalah bentuk yang sangat menarik, hanya landasan yang sama, kerana, berdasarkan satu atau lebih proposisi, proses meringkas berlaku, akibat dari mana proposisi baru lahir. Ia mempunyai komposisi premis dan kesimpulan. Contoh: "Musim sejuk tiba, salji turun dan mulai gelap lebih awal".

Tanda-tanda

Terdapat tanda-tanda di mana dapat ditentukan bahawa jenis pemikiran ini berlaku:

  • Keperluan untuk membina hubungan sebab-akibat;
  • Sistematisasi maklumat yang diterima dengan jelas;
  • Dalam komunikasi, penggunaan formula, perhitungan, dan kesimpulan apa pun mendahului, hipotesis dikemukakan, dan penanganan kata yang mahir juga diperhatikan..
  • Keupayaan tinggi untuk membuat kesimpulan dan analisis
  • Keupayaan untuk mempertikaikan pendapat mereka, secara logik membuktikannya

Sekiranya tanda-tanda di atas bukan skate anda, jangan putus asa, kerana ia mudah diperbaiki, anda hanya perlu bersabar, kerana ini adalah proses yang panjang, tetapi sangat diperlukan. Kerana dengan bantuan abstraksi dan logik, kita dapat mencari kebenaran kita dengan menyoal maklumat tertentu. Segeralah membina rangkaian kesimpulan tertentu, cara penyelesaian masalah yang mungkin berlaku. Seseorang dapat dengan cepat membuat keputusan dan bergantung pada pengalamannya tanpa merendahkan atau mengabaikannya. Dan siapa yang tidak mahu membuat pra-pengiraan pilihan untuk acara, menjangkakannya?

Cadangan

Sekiranya anda ingin meningkatkan tahap perkembangan, anda mesti sekurang-kurangnya beberapa kali seminggu mencari masa untuk kelas yang berlangsung selama satu setengah jam. Walaupun dengan beban kerja yang berat, ini cukup nyata, keinginan dan ketekunan utama. Dan dalam sebulan anda akan dapat memperhatikan bagaimana menjadi lebih mudah untuk membuat rancangan, menyelesaikan tugas-tugas yang tidak begitu mudah untuk diatasi sebelumnya, dan secara amnya merefleksikan.

Jenis pemikiran ini sememangnya kemahiran yang diperoleh. Ia berkembang hanya dengan kerja mental, ketika otak sibuk menyelesaikan masalah, dan bukan hanya kemampuan semula jadi, yang tahapnya diwarisi. Oleh itu, hanya bergantung kepada anda seberapa berkesan anda dapat menggunakan hadiah yang diberikan oleh alam semula jadi.

Terdapat dua cara paling asas untuk mengembangkannya: teori dan praktikal. Teori ini terutama diajarkan di institusi pendidikan tinggi, di mana mereka membincangkan kategori, undang-undang dan, dengan demikian, peraturan logik. Sekiranya anda melewatkan perkara ini, tidak perlu mencari maklumat secara bebas. Tetapi praktik bertujuan untuk menerjemahkan teori yang dihasilkan menjadi kenyataan, menyatukan dan menerapkannya untuk mengumpulkan pengalaman. Sebaik-baiknya, apabila seseorang menggunakan dua kaedah ini dengan cara yang kompleks. Oleh itu, secara langsung kaedah praktikal yang paling relevan:

1. Permainan

Ya, bersenang-senang di permainan, anda membantu otak anda dalam keadaan baik.

  • Yang paling popular adalah catur, checker dan backgammon. Kerana anda harus mengira langkah anda terlebih dahulu, menjangka kejadian dan kemungkinan langkah musuh. Sekiranya anda tidak tahu bermain, terdapat banyak aplikasi mudah alih yang akan membantu bukan sahaja belajar, tetapi juga berlatih tanpa membuang masa dalam barisan panjang atau di jalan raya.
  • "Words", "Cities"... Siapa yang tidak tahu permainan ketika perlu menyusun orang lain dari huruf kata yang sangat panjang? Atau untuk menamakan satu huruf untuk menamakan objek yang sesuai dengan botol? Didik anak-anak anda, kerana bukan hanya perkembangan mental, tetapi juga maklumat, misalnya, mengenai bandar-bandar yang ada.
  • Teka-teki Proses yang sangat menyusahkan, terutama ketika memilih gambar yang kompleks, misalnya, pemandangan. Sebenarnya, kaedah ini tidak hanya membantu mengembangkan logik, tetapi juga ketekunan, kesabaran, kawalan diri. Kemahiran motorik yang baik dalam tindakan, perhatian tertumpu sebanyak mungkin pada pencarian bahagian yang diperlukan, otak pada masa ini "menggunakan" kemungkinan pilihan yang sudah dijumpai. Sekiranya anda mengumpulkannya dengan keluarga, ia juga dapat mendekatkan anda, kerana tidak ada cara yang lebih baik untuk membina hubungan daripada menghabiskan waktu bersama, terutama dengan kesenangan.
  • Rubik's Cube, walaupun anda tidak dapat memasangnya dengan warna, dengan bantuan latihan harian, anda boleh membuat kombinasi yang mungkin.
  • Poker. Bukan hanya untuk wang, tetapi untuk kesenangan, mengawal bahawa tidak ada pergantungan pada perjudian. Ini membantu mengembangkan tidak hanya logik dan menghitung kombinasi yang mungkin, tetapi juga memori, perhatian, dan juga kemahiran yang berguna seperti mengenali emosi melalui gerak isyarat dan ekspresi wajah. Sekiranya anda membaca artikel mengenai manifestasi emosi tanpa lisan, poker akan menjadi kaedah yang sangat baik untuk berlatih dan mendapatkan pengalaman..

2. Mempelajari bahasa asing

Bunyi kata-kata asing baru membuat otak kita bergabung dalam pekerjaan, kerana perlu untuk mengetahui hubungan dan pertalian antara pertuturan asli kita dan yang kita memutuskan untuk belajar. Dengan menggunakan kaedah ini, anda, seperti yang mereka katakan, "bunuh dua burung dengan satu batu" - mengepam jenis pemikiran abstrak-logik dan pada masa yang sama belajar bahasa baru.

  • Pilihan terbaik, tentu saja, adalah menghadiri kursus, tetapi jika atas sebab tertentu ini tidak mungkin, jangan putus asa, muat turun aplikasi dalam talian ke telefon anda. Pelajari sekurang-kurangnya 10 perkataan baru setiap hari, dan kesannya tidak akan lama. Saya mengesyorkan membaca artikel "Mengapa saya memerlukan rancangan untuk pendidikan diri dan bagaimana melakukannya?", Oleh kerana saya memasukkan rancangan siap untuk belajar sendiri bahasa Inggeris di dalamnya, anda hanya perlu membuat penyesuaian, jika perlu.
  • Pastikan berlatih untuk menyatukan pengetahuan yang diperoleh dan belajar sebutan yang betul. Sekiranya anda tidak mempunyai penutur asli bahasa yang anda pelajari, cari di komuniti Internet orang yang mempunyai matlamat bersama - perkongsian pengetahuan dan latihan.

3. Membaca

Kami sudah bercakap mengenai faedahnya dalam artikel di sini di pautan ini.

  • Satu peringatan - perlu membaca, menganalisis setiap halaman, baris dan frasa. Tugasnya bukanlah membaca dengan pantas, iaitu menyisihkan pengetahuan yang diperlukan dalam ingatan.
  • Susun permainan untuk diri sendiri, fikirkan hasil acara yang berbeza. Biarkan diri anda berkhayal, bermain Sherlock Holmes.
  • Fokus pada fiksyen, klasik, dan ilmiah, dari mana, antara lain, anda juga dapat memperoleh pengetahuan yang pasti akan berguna dalam kehidupan seharian.

4. Latihan

Psikologi moden sentiasa dilengkapi dengan banyak cara supaya anda bukan sahaja dapat belajar sendiri, tetapi juga mempromosikannya. Lakukan lebih kerap beberapa ujian yang akan memotivasi anda untuk berfikir, tetapi sekurang-kurangnya ujian dangkal untuk mengenal pasti tahap kecerdasan. Saya menulis mengenai dia dalam artikel ini..

  • Cari masalah matematik, logik, dan pada masa lapang anda luangkan masa untuk menyelesaikannya. Bahan itu boleh menjadi buku sekolah, buku dan buku anda..
  • Selesaikan teka-teki silang, teka-teki, sudoku... apa yang anda suka dan nikmati.
  • Cara terbaik ialah perkhidmatan dalam talian, dengan permainan untuk mengembangkan memori dan pemikiran. Contohnya, inilah pautan.

Kesimpulannya

Itu sahaja, pembaca yang dikasihi! Seperti yang anda ingat, anda tidak seharusnya berhenti di situ, dan anda pasti mengharapkan kejayaan. Ambil contoh orang yang telah mendapat pengiktirafan di seluruh dunia kerana mereka tahu bagaimana untuk meramalkan dan menjangka peristiwa dengan bekerja keras setiap hari. Sebagai contoh, anda bahkan boleh menggunakan prinsip gergasi seperti Tao Toyota. Tidak perlu dilahirkan sebagai seorang yang genius, hanya bergantung kepada anda bagaimana anda mengatur kehidupan anda dan bagaimana anda akan menjadi. Sekiranya artikel itu menarik bagi anda, anda boleh menambahkannya ke laman sosial anda. butang rangkaian ada di bahagian bawah. Ia akan berguna bagi anda, tetapi saya akan gembira kerana saya berguna kepada anda. Selamat tinggal.

Pemikiran abstrak

Pemikiran manusia yang abstrak adalah salah satu pilihan untuk aktiviti kognitif yang membolehkan anda berfikir secara abstrak, dengan kata lain, membantu untuk abstrak dari perincian kecil agar dapat mempertimbangkan keadaan yang timbul atau keseluruhan fenomena. Jenis aktiviti mental subjek menyumbang kepada penglihatan kelengkapan gambar, sehingga tidak dapat diperbaiki pada perincian yang tidak penting..

Pemikiran manusia yang abstrak memberikan peluang untuk melampaui batas norma dan kod peraturan yang ditentukan, yang membawa kepada pencapaian penemuan baru.

Perkembangan pemikiran abstrak pada individu dari usia dini harus menduduki tempat utama dalam pembentukan anak-anak, kerana pendekatan seperti itu lebih mudah untuk mencari jalan keluar, tekaan, dan mencari penyelesaian yang tidak biasa untuk situasi.

Oleh itu, pemikiran abstrak adalah variasi kognisi manusia, yang merupakan pemilihan kualiti penting dan interaksi objek, gangguan dari kualiti dan hubungan mereka yang lain, yang dianggap peribadi dan tidak penting. Pengumuman teori seperti itu membantu untuk menggambarkan corak utama objek atau fenomena yang dikaji, serta peramalan corak baru, yang sebelumnya tidak diketahui. Objek abstrak adalah formasi yang tidak dapat dipisahkan yang membentuk kandungan aktiviti mental seseorang, iaitu, kesimpulan, elemen matematik, konstruksi, penilaian, undang-undang, konsep, dll..

Pemikiran logik abstrak

Pemikiran manusia adalah fenomena yang penuh misteri, akibatnya psikolog sentiasa berusaha untuk mensistematisasi, menyeragamkan dan mengklasifikasikannya, sambil menekankan fungsi kognitif abstrak-logik. Perhatian seperti itu disebabkan oleh fakta bahawa jenis pemikiran ini sendiri membantu mencari strategi keputusan yang tidak standard, meningkatkan kemahiran penyesuaian orang terhadap keadaan yang sentiasa berubah.

Abstraksi adalah pembuatan aksen mental, mengasingkan beberapa struktur, elemen dari set tertentu dan mengeluarkannya dari perincian lain dari set tersebut. Abstraksi adalah salah satu proses asas fungsi mental subjek, yang memungkinkan mengubah pelbagai kualiti objek menjadi objek analisis dan bergantung pada perantaraan simbolik. Generalisasi teori ini menyumbang kepada refleksi undang-undang asas objek atau peristiwa yang dikaji, untuk menganalisisnya dan meramalkan undang-undang baru secara kualitatif.

Keperluan untuk pemikiran abstrak disebabkan oleh keadaan di mana perbezaan antara orientasi masalah intelektual dan kewujudan fenomena dalam kepastiannya menjadi jelas..

Abstraksi boleh menjadi sensitif primitif, generalisasi, idealisasi, mengasingkan, dan ada juga abstraksi infiniti dan konstruktivisasi sebenar.

Pengabstrakan primitif-sensual terdiri daripada mengalihkan perhatian dari beberapa sifat objek dan peristiwa, menonjolkan sifat-sifatnya yang lain (contohnya, menonjolkan konfigurasi suatu objek, mengaburkan dari strukturnya dan sebaliknya). Pengabstrakan primitif-sensual pasti berkaitan dengan proses persepsi apa pun.

Pengabstrakan generalisasi bertujuan untuk mewujudkan idea umum mengenai fenomena yang tersembunyi dari penyimpangan individu. Akibat pengabstrakan ini adalah peruntukan sifat umum objek yang dikaji. Pemikiran abstrak semacam ini dianggap asas dalam logik matematik..

Pengabstrakan ideal atau idealisasi adalah penggantian objek empirik sebenar dengan skema ideal, yang disingkirkan dari kecacatan sebenar. Akibatnya, konsep objek ideal terbentuk, misalnya, "langsung" atau "badan hitam".

Pengasingan abstraksi saling terkait dengan fungsi perhatian tanpa disengaja, kerana dalam hal ini seseorang dapat membezakan inti dari mana perhatian tertumpu.

Dalam pengabstrakan dari kemustahilan memperbaiki setiap elemen satu set tak terhingga, dengan kata lain, set tak terhingga dilambangkan sebagai terbatas, adalah pengabstrakan tak terhingga sebenarnya.

Konstruktivisasi adalah gangguan dari ketidakjelasan had objek sebenar, iaitu "kasar" mereka.

Selain itu, abstraksi dapat dibahagikan mengikut tujuan menjadi formal dan substantif.

Menyoroti sifat tertentu dari objek yang tidak ada dengan sendirinya (misalnya, bentuk atau warna) adalah abstraksi formal.

Pengabstrakan besar terdiri daripada mengasingkan sifat objek dengan relatif autonomi (contohnya, sel organisma).

Kaedah membezakan sifat objek yang tidak dirasakan secara sensual dengan menetapkan beberapa hubungan mengikut jenis persamaan pada bidang subjek (misalnya, identiti atau kesetaraan).

Perkembangan pemikiran abstrak pada orang banyak dipengaruhi oleh kemunculan dan penciptaan sistem bahasa untuk interaksi komunikatif. Kata-kata mulai diberikan kepada berbagai fenomena, abstraksi, yang memungkinkan untuk menghasilkan kembali makna yang bermakna, yang tidak bergantung pada situasi mengenai objek yang sesuai, dan juga sifatnya. Ucapan memberi peluang untuk membangkitkan perwakilan sewenang-wenang dan bebas dalam minda dan memperkuat kemahiran pembiakan. Berkat munculnya sistem bahasa, pembiakan idea dan fungsi khayalan difasilitasi. Bentuk awal dan gambaran abstrak-mental mengenai objek dan peristiwa adalah konsep. Dalam proses aktiviti kognitif seseorang, salah satu fungsi utama konsep adalah pemilihan, melalui penyampaian dalam konfigurasi umum, objek dari kumpulan tertentu mengikut beberapa tanda-tanda tertentu (signifikan) dari mereka.

Konsep sebagai bentuk pemikiran, atau sebagai pembentukan mental adalah hasil generalisasi objek kumpulan tertentu dan definisi mental kumpulan ini mengikut sekumpulan ciri umum tertentu untuk objek kumpulan ini dan sifat khasnya.

Subjek yang sama boleh menjadi variasi penilaian sensitif sensori dan bentuk konsep.

Secara langsung dalam konsep boleh menjadi tanda penting dan tidak penting dari objek, perlu, rawak, kuantitatif dan kualitatif. Di samping itu, konsepnya berbeza-beza mengikut tahap umum. Mereka boleh menjadi kurang umum atau lebih umum, juga sangat umum. Konsep juga tertakluk kepada generalisasi..

Pemikiran abstrak dapat dikesan sebagai contoh penerapannya yang paling jelas dalam sains, kerana asas semua aktiviti ilmiah adalah pertama mengumpulkan dan kemudian mensistematisasi maklumat dan pengetahuan dalam pelbagai bidang.

Bentuk Pemikiran Abstrak

Aktiviti mental yang abstrak dicirikan oleh beberapa ciri. Pada giliran pertama, pemikiran abstrak seseorang fokus dan aktif, di mana individu dapat mengubah objek dengan ideal. Kegiatan kognitif membolehkan anda menonjolkan dan memperbaiki objek yang umum, ketara dan berulang, iaitu realiti dicerminkan melalui gambar umum.

Fungsi berfikir dimediasi oleh maklumat deria dan pengalaman masa lalu. Dengan kata lain, melalui pemikiran, terdapat paparan realiti tidak langsung. Selain itu, fungsi mental tidak dapat dipisahkan dengan bahasa. Ini adalah kaedah merumuskan, menyatukan dan menyebarkan pemikiran..

Pemikiran manusia abstrak adalah proses aktif, yang terdiri dalam mencerminkan realiti objektif dalam bentuk konsep, penilaian, dan juga kesimpulan.

Konsep adalah fikiran yang mencerminkan tanda-tanda objek, peristiwa, dan proses dunia umum dan penting. Mereka adalah refleksi dari satu pemikiran tentang sifat penting objek. Konsep boleh merangkumi beberapa atau satu kelas objek dan fenomena homogen yang dicirikan oleh ciri yang sama.

Konsep dibahagikan mengikut isi padu dan isi. Mengikut isipadu mereka boleh kosong dan tidak kosong. Istilah kosong ialah istilah yang isinya sifar. Konsep tidak kosong dicirikan oleh isipadu yang mengandungi sekurang-kurangnya satu objek yang benar-benar ada. Pada gilirannya, konsep yang tidak kosong dikelaskan kepada umum dan individu. Konsep yang merujuk kepada keseluruhan objek disebut tunggal jika keseluruhannya menyiratkan satu keseluruhan. Konsep umum mengandungi kelas objek dalam jilidnya sendiri, dan ia dapat diterapkan pada elemen kelas ini (misalnya, bintang, keadaan).

Konsep rancangan umum dibahagikan kepada mendaftar dan tidak mendaftar. Konsep di mana jisim elemen yang terkandung di dalamnya dapat dihitung, dan diperbaiki, disebut mendaftar. Konsep rakaman dicirikan oleh jumlah yang terhad.

Konsep umum yang berkaitan dengan sebilangan elemen yang tidak disebut disebut tidak mendaftar. Konsep tanpa pendaftaran dicirikan oleh jumlah yang tidak terbatas.

Sesuai dengan isi kandungannya, konsep dibahagikan kepada positif dan negatif, kolektif dan tidak selektif, tidak berkaitan dan korelatif, konkrit dan abstrak.

Positif disebut konsep, intinya adalah sifat-sifat yang ada dalam subjek, misalnya, beriman, beriman. Konsep, kandungan yang menunjukkan tidak adanya tanda-tanda tertentu dari objek, disebut negatif, misalnya, kekacauan.

Kolektif adalah konsep di mana terdapat tanda-tanda kumpulan elemen yang berasingan yang mewakili integriti, misalnya, kolektif. Kandungan konsep kolektif tidak boleh dikaitkan dengan elemen peribadinya. Istilah tidak selektif adalah istilah yang bermaksud sifat yang mencirikan setiap elemennya, misalnya, kawasan atau bintang.

Konsep di mana objek atau kumpulan objek dimaksudkan sebagai sesuatu yang ada secara bebas disebut konkrit, misalnya, sebuah buku.

Abstrak adalah konsep di mana harta benda tersembunyi atau hubungan antara mereka, misalnya, keberanian, persahabatan.

Konsep yang mewakili objek yang ada secara berasingan dan di luar hubungannya dengan objek lain, misalnya, pelajar, undang-undang, disebut tidak relevan.

Relatif adalah konsep yang mengandungi sifat yang menunjukkan hubungan satu konsep dengan konsep yang lain, hubungannya, misalnya, plaintif - tergugat.

Penghakiman adalah pembinaan aktiviti mental di mana kehadiran atau ketiadaan hubungan dan hubungan antara objek dinyatakan. Ciri penghakiman adalah penegasan atau penolakan maklumat mengenai objek apa pun. Ia benar dan salah. Surat-menyurat realiti menentukan kebenaran penghakiman, kerana tidak bergantung pada sikap subjek terhadapnya, dan oleh itu bersifat objektif. Penilaian yang salah adalah penyimpangan tanda objektif dan hubungan objek pemikiran.

Pembinaan aktiviti mental, yang memungkinkan seseorang memperoleh proposisi baru secara kualitatif dari satu atau sepasang proposisi, disebut inferensi.

Semua kesimpulan mengandungi premis, kesimpulan dan kesimpulan. Pertimbangan awal dari mana cadangan baru muncul disebut premis kesimpulan. Kesimpulan merujuk kepada proposisi baru yang diperoleh dengan melakukan operasi logik dengan premis. Kesimpulannya disebut proses logik, yang terdiri dalam peralihan dari premis secara langsung ke kesimpulan.

Contoh pemikiran logik abstrak dapat ditelusuri dalam hampir setiap proses pemikiran - "Hakim Ivanov tidak dapat mengambil bagian dalam pertimbangan kes itu jika dia menjadi mangsa." Dari pernyataan ini seseorang dapat menyimpulkan penghakiman, yang merupakan premis, yaitu, "Hakim Ivanov adalah mangsa." Oleh itu kesimpulannya : "Oleh itu, Hakim Ivanov tidak dapat mengambil bagian dalam pertimbangan kes itu".

Hubungan urutan logik yang dilihat antara kesimpulan dan premis membayangkan adanya hubungan yang bermakna antara premis. Dengan kata lain, jika tidak ada hubungan yang bermakna antara penghakiman, maka kesimpulan kesimpulannya tidak mungkin dilakukan..

Pengarang: Ahli psikologi praktikal Vedmesh N.A..

Penceramah Pusat Psikologi Perubatan PsychoMed

Keupayaan untuk berfikir secara logik adalah jalan menuju aktiviti mental yang berkesan

Pemikiran logik adalah bentuk khas aktiviti intelektual manusia. Tidak seperti bentuk aktiviti serupa yang lain, yang mempunyai spontaniti dan sporadisitas tertentu, aktiviti ini berdasarkan undang-undang dan prinsip yang ketat. Maksudnya, seseorang yang ingin berfikir dengan cara ini mesti menguasai alat-alat tertentu dan menggunakannya dengan bebas.

Pemikiran logik berbeza dari segi abstrak, walaupun sering kali istilah ini keliru. Satu atau lain cara, jalan aktiviti intelektual yang serupa ada pada manusia sebagai makhluk berfikir. Tetapi tahap perkembangannya berbeza. Anda tidak boleh menyebutnya kemahiran semula jadi. Adakah mungkin untuk mengembangkan pemikiran logik? Ya, kesimpulan ini menunjukkan dirinya. Satu-satunya persoalan adalah ketekunan dan masa yang dihabiskan.

Bertentangan dengan idea yang mungkin, lebih baik berkembang ke arah ini pada tahun-tahun kemudian. Pada remaja, kadar perkembangannya lebih tinggi daripada kanak-kanak prasekolah dan sekolah rendah. Ini disebabkan oleh ciri-ciri otak, pembentukan dan perkembangannya. Untuk kanak-kanak berumur 6-7 tahun, anda perlu memilih program penyesuaian. Tidak melelahkan dan tidak terlalu rumit bagi anak untuk membentuk budaya aktiviti mental yang betul. Pada masa akan datang, ini akan membantu mendapatkan jalan pembentukan yang betul dan mempercepat kemajuan..

Apakah jenis pemikiran logik yang ada

Dalam psikologi, beberapa jenis kemahiran bernama dibezakan (atau, lebih tepatnya, kumpulan kemahiran dan pendekatan). Berdasarkan kaedah utama persepsi dan pembiakan maklumat.

Pemikiran logik abstrak

Ini adalah asas konsep yang dinamakan. Apabila mereka bercakap mengenai logik, mereka bermaksud bahagian aktiviti ini. Pada asasnya terletak kemampuan membina hubungan yang kompleks, mencari hubungan, melihat fakta yang tidak jelas, dan mengklasifikasikannya tanpa lisan, dengan kepantasan dan kecekapan yang hebat. Juga, seseorang yang mempunyai budaya tinggi seperti ini dapat dengan cepat menyaring “sekam”, mencari hubungan tersirat, dan membuat kesimpulan yang tidak remeh. Kemajuan bebas dari hipotesis kompleks, rumusan teori mereka sendiri juga merujuk kepada kemahiran penting dalam kerangka kaedah aktiviti mental yang disebutkan.

Kualiti penting yang tidak boleh dilupakan adalah ketekalan. Artinya, aspek individu, kesimpulan, harus selaras antara satu sama lain dan dengan garis besar penaakulan yang sama. Jika tidak, ia adalah "pseudology" dan ada sedikit akal daripadanya. Kemungkinan kelemahan dalam penalaran juga perlu diperhatikan dan dihapuskan tepat pada waktunya. Kesalahan dapat dilakukan walaupun dengan kemahiran yang maju..

Perbezaan antara tahap perkembangan adalah kemampuan untuk mencari dan menghilangkannya. Kepelbagaian abstrak memerlukan pengembangan yang panjang, menjadi asas bagi semua spesies lain. Dengan perkembangan yang mencukupi, masalah tidak lagi timbul.

Pemikiran verbal-logik

Sub-spesies berdasarkan kemampuan verbal. Iaitu kemampuan untuk menyampaikan pemikiran mereka dan menyampaikannya kepada khalayak. Termasuk dalam tulisan. Kemahiran memainkan peranan besar dalam karya penceramah, penulis dan publisiti, penulis. Jangan lakukan tanpa kemampuan untuk merumuskan pemikiran secara konsisten kepada para saintis, pekerja pendidikan.

Terdapat kemahiran berpasangan yang penting. Untuk dapat menilai ucapan orang lain, untuk melihat semua ketidaktepatan dan percanggahan. Perkara yang sama berlaku untuk teks. Keupayaan untuk menganalisis pemikiran orang lain sangat diperlukan dalam penyediaan ulasan, bekerja sebagai pembicara awam (contohnya, peguam). Secara paradoks, bentuk pemikiran logik abstrak yang dikembangkan dengan baik tidak bermaksud seseorang secara automatik akan cukup berkesan dalam bentuk lisan.

Untuk menjadi kompeten dalam bidang ini, anda mesti mempunyai perbendaharaan kata yang luas, kemahiran pertuturan yang kompeten diperlukan. Keupayaan untuk menghantar pemikiran dengan tepat dilahirkan dengan pengalaman dan berkembang dengannya. Oleh itu, semuanya dapat diperbaiki dengan jumlah latihan yang betul. Nama lain untuk kumpulan kemahiran ini adalah pemikiran logik lisan. Contoh khusus di mana pemahaman mengenai pendekatan ini diperlukan adalah pernyataan dalam sesi pengadilan. Peguam adalah contoh rujukan. Di satu pihak, dia mesti dapat menyiapkan ucapannya sendiri, mempertahankan kedudukan jika pihak lain atau mahkamah mempunyai pertanyaan. Sebaliknya, untuk mengesan ketidaktepatan dalam ucapan lawan, untuk menangkapnya dengan rumusan yang tidak jelas dan perkara-perkara lain. Orang seperti itu semestinya memiliki kemampuan yang luas: dari analisis sistem hingga pertengkaran yang kompeten, kemampuan untuk berdiskusi, dan menavigasi situasi dengan cepat.

Pemikiran visual-logik

Dikehendaki dalam analisis kes. Peranan utama dimainkan dalam kerja pakar forensik, pakar forensik, dan doktor pelbagai kepakaran. Pekerja profil sedemikian terutama berkaitan dengan bahan visual, visual: sama ada tempat tindakan penyiasatan, radiografi (gambar), gambar di skrin mesin ultrasound, atau sesuatu yang lain dalam urat yang sama. Tugas pakar adalah mengesan data visual yang penting dan mentafsirkannya dengan betul, mengintegrasikannya ke dalam gambaran keseluruhan dan membuat konsep yang konsisten. Dalam kes doktor, mungkin kelihatan seperti ini. Pakar diagnostik radiasi mengambil gambar, menyahsulitnya, dan memberikan maklumat umum mengenai keadaan paru-paru (sebagai pilihan). Dia tidak membuat diagnosis. Sumbangannya adalah untuk menilai ciri-ciri badan, pencarian anomali. Ini memerlukan pemikiran logik yang dikembangkan. Ahli terapi atau ahli pulmonologi, berdasarkan data x-ray dan kajian objektif lain, sudah membuat kesimpulan mengenai diagnosis. Apa yang memerlukan sistematisasi dan kemahiran analisis mendalam.

Tidak semestinya ketiga-tiga varieti itu dikembangkan dengan ukuran yang sama tinggi. Semuanya bergantung pada orang itu sendiri, keinginannya, aktiviti profesional, pengalaman. Kemahiran dan kesediaan untuk latihan menentukan segalanya. Walau apa pun, pemikiran logik sangat diperlukan. Ia adalah asas pengetahuan. Lebih-lebih lagi, seseorang tidak dapat mencapai kejayaan dalam akademik, aktiviti ilmiah, jika seseorang tidak menguasai sekumpulan alat yang kaya..

Pada bentuk pemikiran logik. Perisian Aktiviti Intelektual

Kajian mengenai bentuk pemikiran logik dijalankan oleh sains dengan nama yang sama, sebahagian daripada falsafah umum - logik. Sekiranya anda menghilangkan momen akademik yang membosankan, terdapat tiga bentuk asas.

Konsep itu

Konsepnya adalah definisi tertentu bagi suatu objek, fenomena, yang menunjukkan ciri dan tanda yang paling ketara. Konsep adalah inti dari fenomena, yang mencerminkan sifat uniknya dan kualiti yang membezakan objek dari yang lain. Orang tahu mengapa epal adalah epal, bukan pir, dan bagaimana buah-buahan ini berbeza. Atau mereka faham apa itu mesin, pokok, meja, jam. Senarai itu berterusan.

Kepentingan luar biasa bentuk pemikiran logik ini terungkap ketika bekerja dengan fenomena abstrak. Iaitu, mereka yang tidak mempunyai bahan, ungkapan sebenar dan setara. Mereka tidak boleh disentuh atau dilihat, tetapi sebenarnya. Ini adalah perkara ideal: hidup, mati, cinta, kekekalan dan lain-lain. Tidak semestinya kategori falsafah. Contohnya, panas, sejuk. Mereka tidak dapat dilihat, tetapi dapat dialami secara empirik. Fenomena ini adalah persilangan antara pengabstrakan dan kekhususan. Dengan bantuan konsep tersebut, adalah mungkin untuk memperkenalkan pelbagai fenomena ke dalam edaran, untuk bekerja dengan mereka seperti yang sebenarnya. Walaupun mereka sempurna dan tidak setaraf sebenarnya.

Dari sini kita dapat menyimpulkan: pemikiran logik bertujuan untuk tahap abstraksi maksimum. Secara kasar, tidak kira warna apel apa. Adalah penting bahawa ia adalah buah, berbentuk bulat, dengan rasa tertentu, tumbuh di atas pokok yang disebut pokok epal dan seumpamanya. Maklumat penting sahaja. Kekhususan diambil berdasarkan permintaan, jika perlu untuk tujuan penyelidikan..

Anda boleh menggunakan konsep sebagai objek yang berasingan. Mereka dapat diringkaskan, dibandingkan. Perbandingan biasanya dilakukan dengan menggunakan bahan visual. Untuk membina hubungan, lingkaran Euler yang disebut digunakan. Konsep dibandingkan dengan isi padu. Kumpulan hubungan mungkin.

  1. Kebetulan penuh. Biasanya kita bercakap mengenai sinonim. Oleh kerana bahasa Rusia dan umumnya bahasa Slavia kaya dengan sinonim, akan ada banyak pilihan seperti itu.
  2. Pertandingan separa. Apabila isipadu sebahagiannya bertindih, bersilang. Biasanya, pilihan tersebut dipertimbangkan dalam konteks tertentu. Contohnya, pemuzik bermain biola. Dan pemuzik yang memainkan cello. Kebetulan separa akan berlaku di mana ada orang yang memainkan dua instrumen ini sekaligus.
  3. Beberapa konsep lebih luas dalam skop dan merangkumi kumpulan konsep lain. Ini adalah kes biasa dalam analisis. Contohnya, gerabak dan gerabak barang. Jelas bahawa kereta api adalah konsep yang lebih kecil. Oleh kerana terdapat jenis kereta lain: kereta penumpang, dll. Dengan cara yang sama, adalah mungkin untuk membina hubungan antara orang dan orang Eropah, pokok epal dan tanaman kebun, cahaya matahari / bintang / cakerawala (ini adalah hubungan yang lebih rumit), dan seterusnya..
  4. Ketidaksesuaian konsep. Apabila tidak ada titik persimpangan. Binatang dan bola sepak, pen dan pensel. Kadang-kadang tidak mudah untuk membezakan skop konsep, terutama jika mereka dekat, tetapi tidak sama makna. Penting untuk mematuhi ketepatan terminologi. Maka tidak akan ada masalah dalam menentukan nisbah.

Konsep sebagai bentuk yang terpisah dan pada masa yang sama instrumen digunakan sebagai unit struktur asas untuk jenis yang lebih luas - penilaian dan kesimpulan. Ciri-ciri individu tidak diambil kira semasa membandingkan. Penilaian dilakukan mengikut skop konsep..

Penghakiman

Penghakiman adalah pernyataan di mana sesuatu ditegaskan atau ditolak. Ini adalah definisi standard; ia boleh didapati di mana-mana buku teks akademik mengenai logik. Apa maksudnya sebenarnya?

Penghakiman adalah hubungan tertentu antara objek dan objek yang ditegaskan atau ditolak mengenainya. Pangkalan menggunakan konsep, pelbagai kategori.

Contohnya. Semua manusia adalah makhluk hidup..

Penyataan ini. Orang - konsep mengenai fenomena tertentu yang ditegaskan. Dalam kes ini, dikatakan bahawa orang adalah makhluk hidup. Pernyataan sedemikian mempunyai prinsip pembinaan dan struktur mereka sendiri. Subjek, yang berkenaan dengan pernyataan / penolakan diberikan, disebut dalam logik formal sama dengan subjek (dilambangkan sebagai S). Dan yang ditegaskan atau ditolak adalah predikat (dilambangkan oleh P). Ini bukan istilah rawak; ia digunakan untuk mencapai tahap pengabstrakan yang lebih besar. Anda boleh membina ini dan pernyataan lain dengan cara tertentu. Dalam kes ini, ia akan menjadi seperti ini: Semua S adalah intinya (atau dalam terjemahan ke dalam bahasa Rusia - ada atau ada) P. Pilihan lain adalah mungkin:

  • no S is P (buah persik bukan sayur-sayuran);
  • sebilangan S adalah P (beberapa pelajar kelas pertama bermain bola sepak);
  • sebilangan S bukan P (sebilangan wanita tidak menggunakan alat solek).

Pembinaan skema penghakiman berlaku secara automatik setelah latihan tertentu. Formalisasi dengan penerangan yang jelas hanya diperlukan ketika bekerja dengan bahan yang kompleks, melakukan kajian yang komprehensif.

Penghakiman mungkin tidak lengkap, tetapi ini adalah kes khas.

Penghakiman kemudian diterapkan untuk memperoleh pengetahuan baru. Dalam konteks struktur yang lebih luas, kesimpulan, penilaian disebut premis. Iaitu, apa yang digunakan sebagai bahan permulaan.

Inferens

Bentuk yang paling biasa adalah pengetahuan baru yang diperoleh dari dua atau lebih premis (lebih jarang, biasanya logik dibina dalam rantai, dari satu ke yang lain tanpa mencampurkan satu timbunan sahaja). Kaedah inferensi klasik adalah silogisme.

Ia juga mempunyai struktur tersendiri. Berdasarkan dua premis dan kesimpulan. Sebagai pilihan yang jelas: semua orang menyukai itik → sebilangan itik - biji ekor → oleh itu, semua orang menyukai biji ek.

Contohnya tidak bermakna dari segi kandungan. Tetapi jelas dari segi bentuk. Secara tidak langsung melalui orang yang terkenal menerima pengetahuan yang tidak diketahui sebelumnya. Untuk membuat kesimpulan, jenis penilaian formal digunakan:

  • semua S adalah P;
  • sebilangan S adalah P;
  • semua S adalah intipati P.

Struktur ini digunakan untuk membina silogisme ini. Terdapat beberapa peraturan untuk mendapatkan maklumat mengenai prinsip ini. Mereka disebut tokoh silogisme. Terdapat 4 daripadanya, mengikut kemungkinan kombinasi premis awal.

Terdapat kesimpulan tersirat, apabila dalam satu kalimat sesuatu ditegaskan atau ditolak dua kali (dilema). Peraturan untuk menyelesaikan dan memperoleh pengetahuan baru dalam kes ini akan berbeza.

Sebagai tambahan kepada tiga bentuk pemikiran logik yang sebenarnya, penyelidik juga mempunyai alat lain:

  1. Analisis. Penguraian fenomena kompleks menjadi beberapa bahagian. Semasa menganalisis artikel ilmiah yang kompleks, penyelidik mencari idea utama, tesis, argumen, iaitu unsur-unsur dari mana teks itu disusun. Anda juga dapat menganalisis konsep yang kompleks. Mencari tanda, sifat subjek, menentukan yang paling ketara. Analisis adalah salah satu alat utama pemikiran logik..
  2. Sintesis. Fenomena songsang. Pilihan klasik adalah mendapatkan definisi subjek anda sendiri. Untuk memahami apa yang harus dimasukkan dalam definisi, penyelidik bekerja dengan sifatnya. Mentakrifkan yang paling biasa dan penting. Mengarangnya dan memasukkannya dalam definisi. Karya ini berkaitan dengan gabungan mental beberapa faktor penting. Sintesis adalah mungkin dalam kajian fenomena lain, apabila fakta individu disatukan dan membentuk gambaran besar. Analisis dan sintesis berjalan seiring.
  3. Analogi. Operasi pemikiran logik merangkumi analogi. Memindahkan sifat satu objek ke objek lain. Kebebasan seperti itu tidak selalu dibenarkan. Walau bagaimanapun, ini adalah kaedah yang berkesan untuk mengubah sudut pandang dan meneliti dengan lebih terperinci fenomena yang sebelumnya tidak diketahui. Dengan cara ini, banyak penemuan dalam aerodinamik dibuat. Semasa memerhatikan burung, serangga, orang berpeluang memahami prinsipnya dengan lebih baik..
  4. Potongan. Cara berfikir logik dari umum ke tertentu. Sejenis inferens. Contoh biasa. Semua buahnya manis. Akibatnya, aprikot juga manis. Dalam kes ini, kesimpulan dibuat berdasarkan bahawa aprikot adalah buah, oleh itu, mempunyai sifat semua buah. Sebagai peraturan, pengetahuan sedemikian adalah benar. Selain dari beberapa kes. Mungkin penggunaan pemotongan dalam situasi yang lebih kompleks dan halus. Kaedah deduktif yang meluas dalam bidang perubatan, bidang yang berkaitan dengan analisis keadaan secara intensif.
  5. Aruhan. Fenomena songsang. Pergerakan dari peribadi ke umum. Aprikot manis. Akibatnya, semua buah manis. Penyataan ini jelas salah. Semasa menggunakan alat seperti itu, anda perlu berhati-hati. Ahli logik mematuhi undang-undang dengan alasan yang mencukupi. Di sini dia rosak. Oleh kerana harta tertentu dipindahkan secara tidak wajar ke seluruh kelas objek. Selalunya pengetahuan induktif memberikan kesimpulan yang salah. Beralih dari yang khusus ke yang umum adalah mungkin dengan hipotesis. Ini membolehkan anda melihat objek atau fenomena dari perspektif yang berbeza..

Definisi alat tidak lengkap. Adalah mungkin untuk menggunakan operasi pemikiran logik yang lain. Semakin tinggi tahap pengembangan kemampuan mental, semakin efisien dan senang menggunakan alat ini. Dengan praktik yang mencukupi, pemikir berhenti memperhatikan operasi perantaraan, operasi dilakukan dengan mudah dan organik.

Dalam situasi sukar, jumlah operasi boleh mencapai ratusan bahkan ribuan. Bergantung pada sifat subjek kajian.

Bagaimana untuk memeriksa tahap perkembangan pemikiran logik

Ahli psikologi terlibat dalam diagnosis pemikiran logik. Dalam beberapa kes, guru mungkin terlibat dalam menilai kemahiran dan kematangan aktiviti intelektual. Mendapatkan tahap agak sukar. Kerana kesilapan adalah mungkin. Potongan harga dibuat untuk keadaan baru di mana subjek berada, kerana kerumitan bahan didaktik, dan faktor lain. Kerana tidak semua bentuk logik dalam satu orang sama-sama dikembangkan. Terutama jika dia tidak menjalani latihan khas dan tidak berlatih. Indikator rata-rata direkodkan secara bertulis untuk membandingkan hasil awal dan akhir setelah perkembangan tertentu.

Tugas dan tugas dipilih oleh ahli psikologi. Biasanya untuk tujuan pengujian, cukup untuk mengumpulkan bahan dari soal selidik Eysenck dan seumpamanya. Juga disertakan pertanyaan dari soal selidik Wonderlick (Vanderlik), dalam pemprosesan bahasa Rusia.

Tugasnya adalah untuk menyiasat sejauh mana subjek dapat menggunakan alat logik formal. Tanpa pekerjaan khas, ia digunakan secara rawak, tanpa sistem..

Ahli psikologi menggunakan tugas logik sebagai bahan yang berkesan. Terdapat banyak dari mereka dalam rangkaian, tetapi tidak banyak orang yang memeriksa logiknya sendiri. Oleh itu, adalah lebih baik merawat bahan di laman web dengan keraguan yang mencukupi.

Hasil yang baik menunjukkan perbualan. Dalam proses penaakulan subjek, ketidaktepatan, pernyataan dan hujah yang harmoni, ciri pergerakan dan lintasan pemikiran sudah dapat dilihat. Tidak semua ahli psikologi cukup cekap untuk segera bercakap dan menilai alasan pesakit mereka. Oleh itu, mengikut keperluan, mereka menarik pakar yang biasa dengan logik formal dan bebas menggunakan kaedahnya dalam praktik.

Dalam beberapa kes, disarankan untuk menggunakan bahan teks, artikel jurnalistik sederhana, teks sains yang popular. Ini akan membolehkan anda menilai tahap keberkesanan dengan tulisan.

Di kaedah psikologi terdapat banyak kaedah lagi. Contohnya, bahan visual pada kad. Sebagai bahan perangsang, pesakit diberikan serangkaian kad gambar. Mereka menggambarkan keadaan. Tugasnya adalah untuk menyusun acara yang ditunjukkan mengikut urutan yang tepat. Kemudian ceritakan kisah yang ternyata.

Pemeriksaan mungkin memerlukan banyak masa. Ia bergantung pada aspek pemikiran logik apa yang dinilai oleh pakar. Rata-rata, diagnosis memerlukan masa 60 hingga 180 minit. Tambah atau tolak.

Ujian untuk pemikiran logik juga dilakukan sebagai sebahagian daripada pengenalpastian gangguan mental. Tetapi di sini cukup untuk mengehadkan diri kita untuk "mengecualikan kaedah yang tidak perlu" dan bekerja dengan kad. Seperti yang dijelaskan di atas. Pada pesakit dengan skizofrenia dan psikosis, pemisahan proses aktiviti intelektual diperhatikan. Oleh itu, mereka tidak mampu berfikir secara logik asas. Pelanggaran pemikiran logik terdapat pada orang yang sihat. Tetapi tidak dalam bentuk kasar. Kemungkinan besar ia tidak tepat. Tetapi secara umum, sifat penaakulan adalah benar.

Sekiranya seseorang tidak berpeluang berunding dengan ahli psikologi, anda boleh menguji sendiri. Untuk ini, sumber dengan ujian Eysenck dan Vanderlik akan dapat digunakan. Selalunya, diagnosis tidak semestinya Mungkin perkembangan selektif dari aspek tertentu aktiviti intelektual. Ternyata tugas-tugas itu diselesaikan tanpa masalah, dalam situasi lain subjek tidak berdaya atau berada pada tahap yang sama seperti dia. Kandungan maklumat diagnosis diri seperti itu adalah minimum..

Cara melibatkan diri untuk mencapai hasil

Bagaimana mengembangkan pemikiran logik? Pilihan satu adalah latihan. Adalah wajar untuk melibatkan diri secara intensif dan banyak. Untuk kemajuan yang mantap, cukuplah menumpukan sekurang-kurangnya 1 jam untuk belajar. Secara berkala dan tanpa gangguan. Terdapat beberapa cara untuk meningkatkan pemikiran logik..

Permainan pemikiran logik lebih sesuai untuk kanak-kanak. Tetapi orang dewasa dapat menemui sesuatu yang menarik dalam format kajian santai. Banyak laman web telah dibuat untuk pembelajaran tidak formal. Termasuk dalam bahasa Rusia. Dengan cara yang suka bermain, maklumat "sesuai" dengan lebih baik dan proses penerapannya lebih mudah. Bentuk yang serupa membolehkan anda belajar dan maju dengan lebih pantas..

Kaedah pengembangan dan latihan merangkumi pengembangan bahan teori. Untuk lebih memahami masalah logik sebagai cara aktiviti mental, tidak perlu membuka buku teks dengan nama yang sama. Biasanya, penerbitan seperti itu tidak banyak. Tetapi kepekatan maklumat di halaman ada maksimum. Oleh itu, anda tidak harus terburu-buru. Pergi ke bahan baru setelah asimilasi dan pengulangan lama yang jelas.

Perkembangan pemikiran logik tidak mungkin dilakukan tanpa menyelesaikan masalah khas. Diusahakan pencari pembangunan terdapat banyak laman web dengan ribuan tugas dan tugas untuk setiap selera. Untuk menyelesaikannya lambat dan bijaksana. Tanpa tergesa-gesa. Kadang-kadang diperlukan berjam-jam untuk menyelesaikan masalah. Ini adalah perkara biasa, terutamanya pada masa-masa awal..

Latihan apa yang sesuai selain yang dinamakan? Murni praktikal. Contohnya, bekerjasama dengan teks. Penting untuk mencari semua kemungkinan percanggahan dan ketidaktepatan, untuk memperbaikinya. Pemahaman yang jelas memerlukan teori. Bagaimana teks dibina, bagaimana argumen dibina. Kajian teks dan ucapan paling baik ditinggalkan untuk kemudian. Mereka melepasi tahap ini setelah menguasai prinsip asas dan memperoleh sekurang-kurangnya pengalaman minimum..

Kaedah yang baik untuk mengembangkan kemahiran berfikir logik tinggi secara lisan adalah melalui perbincangan. Anda boleh membincangkan apa sahaja yang anda mahukan: dari sastera hingga topik sehari-hari. Adalah penting bahawa prinsip-prinsip membina pernyataan dan semua ucapan, hujah, tidak menderita. Pilihan yang ideal adalah pekerjaan biasa di kelab perbincangan, kalangan dan kumpulan minat.

Untuk mengembangkan bentuk lisan, anda perlu memahami prinsip-prinsip pidato. Buku teks dapat menyelamatkan.

Pemikiran logik abstrak

Dalam psikologi, klasifikasi jenis pemikiran sederhana dan agak bersyarat berikut adalah yang paling diterima dan diedarkan:

Pemikiran berkesan visual adalah jenis pemikiran berdasarkan persepsi langsung terhadap objek dalam proses bertindak dengannya. Pemikiran ini adalah jenis pemikiran yang paling asas yang timbul dalam aktiviti praktikal dan merupakan asas untuk pembentukan jenis pemikiran yang lebih kompleks. Ciri utama pemikiran berkesan-visual ditentukan oleh kemampuan untuk memerhatikan objek sebenar dan mengenali hubungan di antara mereka dalam transformasi keadaan yang sebenar. Tindakan objektif kognitif praktikal adalah asas kepada sebarang bentuk pemikiran yang kemudian..

Pemikiran visual-kiasan adalah sejenis pemikiran yang dicirikan oleh pergantungan pada perwakilan dan gambar. Dengan pemikiran visual-kiasan, keadaan berubah dari segi gambar atau persembahan. Subjek beroperasi dengan gambar visual objek melalui perwakilan kiasan mereka. Lebih-lebih lagi, gambar subjek membolehkan anda menggabungkan satu set operasi praktikal yang heterogen menjadi gambar bersepadu. Penguasaan representasi visual-kiasan memperluas skop pemikiran praktikal.

Dalam bentuk paling mudah, pemikiran visual-kiasan berlaku terutamanya di kalangan kanak-kanak prasekolah, iaitu pada usia empat hingga tujuh tahun. Walaupun hubungan pemikiran dengan tindakan praktikal tetap terjaga, ia tidak sesekat, langsung dan langsung seperti sebelumnya. Semasa analisis dan sintesis objek yang dapat diketahui, kanak-kanak tidak semestinya dan selalu harus menyentuh objek yang menarik minatnya. Dalam banyak kes, manipulasi praktikal sistematik (tindakan) objek tidak diperlukan, tetapi dalam semua kes adalah perlu untuk melihat dan menggambarkan objek ini dengan jelas. Dengan kata lain, kanak-kanak prasekolah hanya berfikir dalam gambar visual dan belum memiliki konsep (dalam erti kata yang ketat).

Pemikiran verbal-logik adalah jenis pemikiran yang dijalankan menggunakan operasi logik dengan konsep. Apabila pemikiran lisan-logik dari segi konsep logik, subjek dapat mempelajari undang-undang penting dan hubungan yang tidak dapat dilihat dari realiti yang diselidiki. Perkembangan pemikiran verbal-logik menyusun semula dan mengatur dunia perwakilan kiasan dan tindakan praktikal.

Pemikiran abstrak-logik (abstrak) adalah sejenis pemikiran berdasarkan peruntukan sifat-sifat penting dan hubungan objek dan gangguan dari yang lain, tidak penting.

Pemikiran visual-berkesan, visual-kiasan, verbal-logik dan abstrak-logik adalah peringkat berturut-turut perkembangan pemikiran dalam filogenesis dan ontogenesis. Pada masa ini, dalam psikologi telah ditunjukkan dengan meyakinkan bahawa keempat-empat jenis pemikiran ini wujud bersama pada orang dewasa dan berfungsi dalam menyelesaikan pelbagai masalah. Semua jenis pemikiran saling berkaitan. Semasa menyelesaikan masalah, penaakulan lisan berdasarkan gambar yang jelas. Pada masa yang sama, penyelesaian tugas yang paling sederhana dan paling khusus memerlukan generalisasi secara lisan. Oleh itu, jenis pemikiran yang dijelaskan tidak dapat dinilai sebagai lebih kurang berharga. Pemikiran abstrak-logik atau verbal-logik tidak boleh menjadi "ideal" pemikiran secara umum, titik akhir perkembangan intelektual. Jadi peningkatan pemikiran yang lebih jauh dikaitkan dalam psikologi dengan pengembangan dan konkritisasi bidang penerapan norma dan teknik mental yang dipelajari.

28. OPERASI BERFIKIR - ini adalah tindakan mental yang konkrit. Aktiviti kognitif dijalankan dalam bentuk operasi mental sementara: - PERBANDINGAN - mengungkapkan identiti dan perbezaan fenomena, memungkinkan untuk klasifikasi dan generalisasi. Ini adalah bentuk asas kognisi asas - GENERALISASI - harta M, operasi mental pusat. - ABSTRAK - operasi menonjolkan ciri-ciri tertentu dari objek ketika terganggu dari yang lain. Hasilnya - pembinaan konsep, model, teori - KLASIFIKASI - pengelompokan objek mengikut ciri penting - ANALISIS - pemisahan mental objek, fenomena, situasi untuk menonjolkan unsur penyusunnya. - SINTESIS - analisis terbalik mencari hubungan dan hubungan yang signifikan. - SPESIFIKASI - kognisi objek holistik dalam agregat hubungannya yang penting, pembinaan semula teori objek holistik. Konkritisasi adalah tahap tertinggi dalam pengetahuan tentang dunia objektif. 3. BORANG PEMIKIRAN - struktur pemikiran formal. Bezakan: 1) KONSEP - ia mendedahkan aspek penting dari fenomena dan hubungannya. Ini adalah bentuk M, yang menggambarkan sifat penting, hubungan dan hubungan objek dan fenomena, yang dinyatakan oleh kata atau sekumpulan kata. Ia boleh bersifat umum dan individu, konkrit dan abstrak.2) PENGHAKIMAN - pengetahuan tertentu mengenai sesuatu objek, penegasan atau penolakan terhadap sebarang sifat, hubungan dan hubungannya. Jenis: khusus dan umum, bersyarat dan kategoris, afirmatif dan negatif. 3) KESIMPULAN - berdasarkan beberapa pertimbangan dibuat kesimpulan yang pasti. Bezakan: 1) inferens inuktif - kesimpulan logik dari yang khusus kepada yang umum, pembentukan undang-undang dan peraturan umum berdasarkan kajian fakta individu; 2) inferens deduktif - kesimpulan logik dalam proses berfikir dari umum ke tertentu, pengetahuan tentang fakta individu berdasarkan pengetahuan mengenai undang-undang dan peraturan umum; 3) analogi - kesimpulan yang logik dalam proses berfikir dari yang tertentu ke yang tertentu (berdasarkan beberapa unsur persamaan

29 Imaginasi. Jenis khayalan. Sambungan proses kreatif dengan imaginasi. Psikologi Imaginasi Kreatif.

B adalah proses mengubah representasi yang mencerminkan realiti, dan membuat yang baru berdasarkan ini

Imaginasi adalah proses mental untuk membuat gambar objek, situasi dengan menyusun semula idea yang ada. Imej imaginasi tidak selalu sesuai dengan realiti; mereka mempunyai unsur fantasi, fiksyen. Sekiranya khayalan menarik gambar ke kesadaran, yang mana tidak ada atau sedikit pun yang sesuai dalam kenyataan, maka itu disebut fantasi. Sekiranya khayalan menghadapi masa depan, ia disebut mimpi. Proses khayalan selalu berjalan tidak terikat dengan dua proses mental yang lain - ingatan dan pemikiran..

  • Imaginasi aktif - menggunakannya, seseorang dengan usaha kehendaknya, atas kehendaknya sendiri, membangkitkan gambar yang sesuai.
  • Imajinasi pasif - gambarnya muncul secara spontan, selain kehendak dan keinginan manusia.
  • Imajinasi yang produktif - sebenarnya realiti dibuat secara sedar oleh seseorang, dan bukan hanya disalin atau dibuat semula secara mekanikal. Tetapi pada masa yang sama dalam gambar dia masih berubah secara kreatif.
  • Imajinasi pembiakan - tugasnya adalah untuk menghasilkan semula kenyataan dalam bentuknya sebagaimana adanya, dan walaupun ada juga unsur fantasi, imaginasi semacam itu lebih seperti persepsi atau ingatan daripada kreativiti.